**Kesäkuun kullanmurut 2014** Marraskuussa

Tänään tuli kutsu np-ultraan, mikä on 9.12, jolloin viikkoja 12+3. Toivottavasti silloin kaikki vauvalla hyvin! :)

Paha olo näyttää helpottaneen viimeinkin. Ihanaa! Rinnat ovat arat, mutta muuten tuntuu, ettei raskaana olisikaan... jos ei tota pyöristynyttä vatsaa oteta mukaan. :D Tänään kävin päivällä tekemässä tiukan jalkatreenin kuntosalilla. Ai että, teki hyvää! Ihmeellisesti tuosta liikunnasta vaan saa energiaa näihin pimeisiin päiviin. ;)
 
Elinasics: No tulihan se sullekin samalle päivälle! Voidaan kaikki yhdessä jännittää :popcorn:!

Mullakin itse asiassa on ollu jo melkein pari päivää hyvä olo, mut ei tässä vielä viitsi hehkuttaa enempiä jos vaikka tuleekin vielä takaisin...
 
nemelia mulla ainakin on iskias vaivannu! ja välillä niin, että herään joka kerta yöllä kääntyessä oikein viiltävään kipuun.. päivisin särkee ja vihloo.. mies jo alkaa varmaan kyllästyä kun oon sitä laittanut joka ilta hieromaan :)

Sitten vähä kuulumisia :) Elpukka meillä onkin samana päivänä np-ultra eli 3.12.! vähän jänskättelee jo välillä mutta yritän ottaa iisisti :) Mutta eilen käytiin miehen kanssa siellä neuvolassa kurkkaamassa, josko sieltä masusta joku löytyisi! olin asennoitunut melko neutraalisti enkä siis jännittänyt ultraa etukäteen, kun tiesin mahdollisuuden myös tuulimunaan.. mutta ei!! siellä meidän 3,7-senttinen Papu heilutteli kovasti jalkoja ja käsiä, mutta sitten ei enää jaksanu ja nukahti kesken kaiken :D kyllä laittoi naurattamaan sekä meitä että neuvolantätiä! mutta se tunne, kun näit ensimmäisen kerran sen pienen ihmisenalun. ah :heart: sanoinkuvaamatonta. saatiin vielä kuvatkin kotiin vietäväksi, ettei sitten pääse unohtumaan että kyllä siellä oikeasti joku on ja sydänkin siellä kovasti pompotti..! mutta vajaan 2 viikon päästä sitten uudemman kerran ultraan, tällä kertaa sinne np-ultraan rv 12+3 - yritän kovasti kyllä sitten sitäki olla stressaamatta etukäteen (katotaan onnistuuko :D)!

Jaksamisia kaikille! :heart:

ToKa89 & Papu 10+5 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81 ja Slallu
Lucia *-mäinen päivä täälläkin. Syytän ilmaa. Ei tät pimeyttä ja sadetta kestä erkkikään. Ainakaan tähän kaikkeen muuhun yhdistettynä. Onneksi huomenna on perjantai...

Seula tuli puhtain paperein, mutta HusLabilta sai vain tumbs up merkin downin osalta. Tuleeko noita tuloksia enemmän vai saako neuvolasta tietää tarkemman riskiluvun. Jäi ihan omituinen olo kun haluaisi tietää tarkan todennäköisyyden.

NancyC + alien bebe 12+3
 
Niin ja kiva, että meitä on monta samaan aikaan jännittäjää tammikuussa. Merkki ja malli halutaan tietää mahdollisimman tarkasti. Oiskohan sitten aika aloittaa synnytyksen jännittäminen vai vieläköhän näitä alkuraskauden tainuttavia oireita riittää.. Sinne kun selviäisi.
 
Päivitänpä minäkin tänne taas kuulumisia. Np-ultra on takana ja nyt odotellaan kotiin tuloksia. Aika positiivisin mielin niitä odotellaan, turvotusta oli alle 1mm. Tietty mun ikä voi nostaa riskiä, mutta en ihan vielä kuulu riskiryhmään iän puolesta. No, kohtahan se selviää kun kirje tulee. Ellei tule soitto sitä ennen...

Muuten täällä mennään aika samoissa kun aikaisemminkin. Pahoinvointi alkaa helpottaa, mutta sen tilalla on nyt iltaisin kamala närästys ihan riippumatta siitä mitä oon syönyt. Ja nukun edelleen huonosti ja oon sitten väsynyt koko ajan. Mutta syytän kyllä näitä kelejäkin, kuka jaksaa olla pirteä kun on vaan pimeää ja sateista koko ajan, plaah.

Nancy C, mä en ainakaan edellisessä raskaudessa saanut Husilta muuta kuin hyvin meni -lapun kotiin. Mutta sen onnistuin hukkaamaan ja kun hankittiin lapsivakuutusta, halus ne jostain syystä sen paperin itselleen. Soittelin sitten sairaalaan ja ne lähetti mulle sellasen, missä oli ihan ne luvut näkyvissä.
 
Työn ja lapsiperheen arjen pyörittäminen vie aikaa, huoh. Koska sitä olisi aikaa itselle? Kuinka asettaa muut aina etusijalle ennemmin kuin itsensä.

Liikunta – sitä pitäisi harrastaa. Ensimmäisen odotusajasta tuli 30 kg ylipainoa. Kaunista katseltavaa, kun noin 151 senttinen nainen vyöryy synnytyssaliin 90 kilon voimin. Mahan ympärys noin 120 senttiä – ihan sama mihin päin menit, kun olet yhtä pitkä kuin leveä. Pelottaa…tiedän jo nyt tulevat selkä vaivani. Selkää pitäisi saada aktiivisesti vahvistumaan. Miksi liikkeelle lähtö on niin vaikeaa. Miksi en uskalla ja päätä vain ottaa aikaa itselleni. Nyt minä lähden lenkille, tämä tunti on minun aikaani! Siksi, että olen töissä päivän, haen lapsen tarhasta, teen ruoan, siivoan ja haluan leikkiä lapseni kanssa. Siinäpä se sitten oli, iltapesut ja nukkumaan.

Pelottaa…miksi ajatus toisesta lapsesta onkin nyt niin ristiriitainen. Hetken tunnen sen valtavan onnen sisälläni, muistan sen tunteen, kun sain ensimmäiseni syliini. Se valtava rakkaus, mikä äidillä on lastaan kohtaan. Teet hänen puolestaan mitä vain, hyppäät vaikka rekan alle ja haet kuun taivaalta. Voinko rakastaa toista lasta yhtä paljon kuin ensimmäistäni? Kuinka paljon sydämessä on tilaa rakkaudelle?

Pelottaa…miten pärjäänkään arjessa kahden lapsen kanssa. Vanhimmainen olisi sitten kolme vuotias. Jo nyt hänellä on 2 vuoden uhma, mutta olen kuullut, että 3-vuoden uhma on vielä pahempi ? Mietin varmasti aivan liian paljon, ovathan muutkin pärjänneet useamman lapsen kanssa.

Synnytys. Mitä tapahtuu. Ensimmäinen käynnistettiin ja lopulta sen reilun 20 tunnin jälkeen leikattiin. Avauduin vain 5-6 senttiin, johon homma pysähtyi. Leikkaus, en puutunut ihan loppuun asti, tunsin enemmän kuin tarve oli. Miten uuden lapsen kohdalla, mitä synnytyksestä ajatellaan. Mietin liian pitkälle sitäkin. Haluaisin kokea ihan normaalin synnytyksen ja saada paremman kätilön. Saada mukavamman kokemuksen, kuin mitä ensimmäisen kohdalta salissa sain. Tuleeko tämä toteutumaan, petyn varmasti, jos menee suunnitelmalliseen leikkaukseen. Mutta mahtuisiko lapsi edes tulemaan, kun nyt ensimmäinen oli jäänyt kiinni synnytyskanavaan.

NT-ultraan vielä pari viikkoa. Kuinka ahdistavia odotuksen viikkoja nämä onkaan. Pelkään kuitenkin sitä pahinta. Pitäisi pitää vain lippu korkealla, miten onkaan vaikea olla positiivinen?

Jos nyt jatkaa negatiivisella purpatuksella, niin vaatteet!!! Ai taivas sitä peppurointia siellä vaatekaapilla, mikään ei meinaa mahtua päälle ja näytän vain siltä, että ruoka on maistunut vähän paremmin. Kaikki puristaa ja ahistaa. Vaateostoksille se on vain mentävä, ei muu auta.

Huomasin, että muutama KYS:kin täällä on ?

Uma ja sintti kai se on 11+1 tai sitten vähän vähemmän.
 
Moikka!

MaMi kiitos sulle! Yritän vielä selvittää esimieheni kanssa tuota asiaa. Voihan se olla että se sekoitti tuon noihin lasten neuvolakäynteihin jotka ei varmaan ole työaikaa.

Varmasti tuo raskaus herättää ristiriitaisia fiiliksiä. Itselä vasta ensimmäinen lapsi mutta siskolla syntyi toinen ja hyvin ovat pärjänneet vaikka esikoisella vielä perussairaus jota huolella hoidettava. Toki unettomia öitä on.

Jotenkin ärsyttää se että niille joille on kerrottu raskaudesta niin ensin tulee onnittelut ja sitten muistelut siitä kuinka rankkaa se on ja kuinka oma elämä loppuu jne. No miksiköhän hekin on sitten hankkineet useamman lapsen jos se on niin kauheaa...

JOULUSTA: Itsellä on nyt oireita vähemmän onneksi ja muutaman päivän jaksanut taas enemmän. Eilen siivosin ja laitoin jo jouluvalot.Olen ehdottomasti jouluihmisiä. Tänään ilokseni huomasin että yön aikana on satanut lunta. Taidan hipsaista koiran kanssa lenkille nauttimaan lumesta ja sitten leipoa pullia :) Meillä eka terkkakäynti vasta nyt maanantaina. Jospa tää sitten tulisi vähän todellisemmaksi.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Jepu ja toukka 9+2
 
Viimeksi muokattu:
Uma82, samoja fiiliksiä täällä kun pikkukakkosta odotellaan. Meille ikäeroa tulis 2v 7kk, esikoinen siis nyt täytti 2v mutta vielä ei varsinaista uhmaikää ole näkynyt. Kylläkin sellaista minä-itte toimintaa ja kieltojen uhmaamista, mutta aika pientä toistaiseksi.

Toisaalta ajattelen, että rakastaahan sitä toistakin samalla lailla, mutta välillä just ajattelee että miten se toinen voisi olla yhtä tärkeä kuin tuo meidän tyttö on. Ja vähän pelkään sitä, että vauva jää ihan "heitteille" verrattuna esikoisen vauva-aikaan, kun tuo esikoinen tarvii niin paljon sitä huomiota myös (ja vauvan kanssa nyt ei muutenkaan ole sellaista vuorovaikutusta alkuun...) kai ne hormonit taas hoitaa hommaan ainakin alkuun ja varmasti vauvaankin yhtä luja rakkaus muodostuu aikanaan.

Vaatteista, ärsyttää kyllä kun mitkään housut ei mene kiinni, argh. Toisaalta en kyllä osta äitiysvaatteita ennen sitä ultraa, että saan jonkunlaisen varmuuden tähän raskauteen... No muutama päivä enää :) Jos ultrassa on kaikki hyvin, niin kai sitä vois juhlistaa käymällä hm:llä shoppaamassa uudet mammahousut. Edellisen raskauden housut on vähän isoja - vielä - eiköhän niitä kiloja taas kerry...

Mariska* 11+3 (muistaakseni)
 
Nyt on taas alkanut tulemaan näitä raskauden mielitekoja..Esikoisen aikana söin pakkasesta kaikkí mansikat jäisinä ja nyt joutuu melkein joka ilta tekemään munakasta :D Myös vaniljajäätelö on niin järrrkyttävän hyvää!!

Eilen kerroin töissä pomolle ja nyt pitäisi varmaan alkaa kertomaan suvulle. Viimeeksi kerrottiin paljon aikasemmin ja nyt se vaan on jotenkin jäänyt. En vain jaksaisi etenkin oman äitini hössötystä.
 
Np-ultra täällä takana ja kaikki oli hyvin :) Jännitin kyllä kovasti ultraa, vaikka viikko sitten oli neuvolalääkäri, jossa ultrattiin ja siellä oli kaikki kunnossa, mutta tyyppi nukkui, eikä liikkunut. Nyt pitää vielä odotella niitä verikokeiden tuloksia pari viikkoa, mutta ultrassa kaikki siis ok. Oli se kyllä mieletön tunne, kun ekan kerran nähtiin tyypin liikkeet. Käsiä ja jalkoja heilutteli ja vaihtoi asentoa, mutta välillä ultraajan piti heilutella mun mahaa, että saatiin tyyppi haluttuun asentoon :) Niskaturvotusta oli 0,8 mm, pötkylä oli nyt 6 cm, eli kasvanut melkein 1,5 senttiä viikossa! Ja laskettu aika muuttui myös, eli mulle saisi päivittää (vanha la 5.6. kahden aikaisemman ultran mukaan, mutta neuvolan mukaan 30.5.):

3.6. / Karoliina81 / 32 / 1. lapsi / HYS

Varattiin samalla aika rakenneultraan, joka on 17.1. Sitä ennen vielä yksi neuvola rv 16, eli joulua edeltävällä viikolla.

Mieliteoista, mulle maistuu ruoka oikein hyvin, mielitekoja on useita erilaisia, yhtäkkiä saattaa ruveta tekemään jotain tosi paljon mieli. Nyt viime aikoina on kaalikääryleet olleet kova juttu :)

Unista, onko muita, jotka näkevät levottomia unia? Mulla on viime aikoina ollut aika eroottispainotteisia unia :LOL:

Joulusta, täällä myös yksi jouluihminen, jouluvaloja olen jo laittanut ja kynttilöitä ollaan polteltu, joista tulee tosi jouluinen fiilis. Jouluna ollaan sukulaisissa ja meillä on monta paikkaa, missä perinteisesti pitää käydä. Onneksi vierailut voidaan ajoittaa usealle eri päivällä. Minä pidän kaksi viikkoa lomaa joulun ja uuden vuoden aikaan, saa oikein kunnolla hengähtää. Töissä on todella hektistä ennen vuoden vaihdetta. Joululahjahankintoja en ole vielä aloittanut. Mietin miehelle isyyspakkauksen tekemistä joululahjaksi. Onko muita, jotka meinasivat isyyspakkauksen antaa miehelle?

Karoliina ja Kepa 12+3
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Mieliteoista Jännä miten jollakin voi tehdä mieli kananmunaa! :D Miulla edellisessä raskaudessa (joka meni kesken) ja kuten myös nyt tässä, kananmunat, etenkin paistetut, on asia jota en voi sietää!!! Inhoon kun miun mies syö päivittäin paistetun munan ja se haju valtaa sit koko talon!! :x

Isyyspakkauksesta minua ei innosta itseäni koko ajatus ollenkaan, ja en ainakana jouluksi meinannu tehdä! :D Ehkä sit keväällä kunhan omanikin pakkauksen saan.. Mutta kattoo nyt, ei vaan toistaseks kolahda..

Blogista miulla on oma blogi, ei mikään luksusblogi, lähinnä kirjoittelen asioita itseäni varten, että jää mieleen asiat.. :) Tässä se on: Nyyttikuumetta keskenmenon jälkeen.

Neuvolasta Tänään oli eka neuvola. Ei menny kun tunti, koska tuoreessa muistissa oli ekan neuvolan asiat ja matskut.. Mutta uusi neuvolakortti tietysti tehtiin, ja annoin pistää influenssa-rokotteenkin..

Joulusta Joulu ja pääsiäinen - tärkeimmät juhlapyhäni! Ja tänä vuonna saan ilmeisesti olla joulun vapaalla, koska viime vuonna olin koko joulun töissä.. Maanantaina saan työvuorot kun menen töihin, niin sit varmistuu asia.. :)

Sunflower86 + Myky 9+0
 
Moikka.

Täällä parempi päivä :saint:

Minulle muuten sanottiin eilen neuvolassa, että vasta rv 12 jälkeen kannattaisi ottaa tuo influenssapiikki. Varmuuden vuoksi ei siis ensimmäisen kolmanneksen aikana. Tiedä noista sitten.

Mutta päätin antaa ajan vielä kulua ja sitten mietin uudemman kerran piikkiä =)

Lucia, rv 9+1
 
Np-ultra takana! 6 cm tuli Korneliuksen mitoiksi ja turvotusta 1,2mm. Vilisi niin että ei meinannut ultraaja pysyä mukana, sormia heilutteli ja pienen pienet jalkapohjatkin vilautti. Sykekin kuultiin. Parin viikon sisällä pitäis tulla seulojen tulokset sitten, että ei muuta kun niitä jännäämään.

Multa otettiin myös MRSA-testit, siis puikoilla välilihalta, nenästä ja nielusta. Niistäkin tuloksia jossain vaiheessa. Ja ultrassa siis sekä vatsan päältä että sisäisesti katsottiin. Mullakin ultraaja sanoi että laskettu aika olisi mittojen mukaan 3.6, mutta pysytään neuvolan arvioinnissa 4.6 -- yksi päivä sinne tänne.

Puolen tunnin päästä täytyykin noukkia esikko eskarista ja aloittaa viikonloppu rokotuksilla. Jospa sitä jopa äitiyshousuja kykenisi etsimään piikin jälkeen. Tänään vois kanssa heittää talvivaloja partsille, että vähän ees kullanhohdetta tähän ankeeseen alkutalveen.

Onpas huojentavaa tietää että kaikki on niin hyvin kun vaan tässä vaiheessa voi olla.

Lettu ja Kornelius 12+2
 
Täällä ei ole ollut koko influenssapiikistä mitään puhetta! Mutta noista labran tuloksista sanottiin että kotiin tulee eka arvot jotka käydään sitten tarkemmin läpi ultran yhteydessä.

Aika matelee kauheen hitaasti kun kokoajan on jotai päivämääriä ootettavana ja sitte ootetaan tuloksia ja sitte ultraa ja joulua ja kaikkee :D Nopeesti ne sitte loppujen lopuksi tulee mutta silti tuntuu ettei voi muuta kun yrittää pitää ajatusta muissa asioissa kun ei se päivä tule yhtään nopeemmin vaikka kuinka kaikkea miettii ja suunnittelee!

Ma&Mi 9+1
 
Heippa.
Nyt vasta uskaltauduin mukaan kun takana ensimmäinen ultra :) Täällä siis esikoistaan odotteleva 27v ja viikkoja on nyt kasassa 12+3 :) Eilen oli ensimmäinen ultra ja kaikki näytti olevan hyvin ja seulontatulos olis negatiivinen eli kaikki pitäisi olla senkin puolesta kunnossa. Verikokeet oli otettu jo pari viikkoa sitten. Maha-asukki ei halunnut millään kääntyä vaikka kätilö sitä kuinka heilutteli, eli mahassa itsepäinen kaveri :D seuraava neuvola on sitten 19.12 ja sitten seuraava ultra 15.1.

eli täällä: 3.6/suza86/1.lapsi/PHKS
 
  • Tykkää
Reactions: Slallu ja .nenna.
Moikka.

Täällä parempi päivä :saint:

Minulle muuten sanottiin eilen neuvolassa, että vasta rv 12 jälkeen kannattaisi ottaa tuo influenssapiikki. Varmuuden vuoksi ei siis ensimmäisen kolmanneksen aikana. Tiedä noista sitten.

Mutta päätin antaa ajan vielä kulua ja sitten mietin uudemman kerran piikkiä =)

Lucia, rv 9+1
Höh! :( Miulle se sano, että se on turvallista pistää kaikissa raskauden vaiheissa, ja suositteli sitä nyt heti, koska jos tulee influenssa, niin keho voi alkaa siinä sairastaessa hylkiä vauvaa.. Ja tuo oli tarkka terveydenhoitaja, kun oli ihan yhtä vakavissaan keskenmenoon liittyvissä asioissa kun miekin. Esim kun sanoin että en ole nyt harrastanu sellasta liikuntaa ollenkaan, missä pitää ponnistella esim juoksu ja rankempi kuntosali treeni, niin se sano että no se on ihan hyvä juttu.. :) Niin tuskinpa se olis tuota piikkiä pistäny, jos olis jostain kullu että ei kannata ennen rv vkoa 12.

Mutta pitää nyt toivoa, että tuo piikki ei mitään aiheuta.. Työpaikan puolesta olisin saanu tuon piikin ens kuun alussa, mutta annoin nyt laittaa kun sillä se siinä oli..
 
Pääsiskö tänne mukaan, vaikka la onkin toukokuun lopussa? Tämä on mun neljäs raskaus ja toivottavasti kolmas lapsi. Sikiö on aina meillä arvioitu viikoa isommaksi, ovat olleet pitkäjalkaisia kavereita. Ja sitten syntyneet viikon myöhässä, joten ilmeisesti meillä ei päde yleiset mitat ollenkaan.

NP-ultra käytiin viime viikolla ja samalla viikolla tuli myös kirje, ettei ole kohonnutta riskiä downiin. Mä oon melkein 35 ja ikäriski painoi kovasti mieltä. Turvotusta ei ollut edes milliä, joten hienosti meni.

Edellisissä raskauksissa mulla on ollut ongelmia istukan kanssa, esikoinen oli lopettanut kasvun viikon 35 kohdalla, mutta syntyi vasta lasketun ajan paikeille käynnistyksestä, seuraava lapsi menehtyi kohtuun istukan toiminnan lakattua ( onneksi kuitenkin raskauden alkupuoliskolla) ja kuopuksen kohdalla istukan toiminta lakoi hiipua ihan lopussa, viikon ennen la:ta kaikki oli kunnossa ja kun poika syntyi viikon la:n jälkeen ei lapsivettä enää ollut ja lapsi oli suunnilleen saman kokoinen kuin edellisessä mittauksessa. Nyt raskautta aletaankin seurata tarkemmin puolenvälin jälkeen tästä johtuen äitiyspolilla, nyt istukka oli ihan iso ja näytti toimivan hyvin. Meillä lapset on syntyneet eri sairaaloissa, nyt valitaan varmaan Lohjan ja Jorvin välillä, ellei tule mitään komplikaatioita. Poikia ovat edelliset olleet, tyttö olis tosi kiva, mutta niin olis poikakin.
 
Höh! :( Miulle se sano, että se on turvallista pistää kaikissa raskauden vaiheissa, ja suositteli sitä nyt heti, koska jos tulee influenssa, niin keho voi alkaa siinä sairastaessa hylkiä vauvaa.. Ja tuo oli tarkka terveydenhoitaja, kun oli ihan yhtä vakavissaan keskenmenoon liittyvissä asioissa kun miekin. Esim kun sanoin että en ole nyt harrastanu sellasta liikuntaa ollenkaan, missä pitää ponnistella esim juoksu ja rankempi kuntosali treeni, niin se sano että no se on ihan hyvä juttu.. :) Niin tuskinpa se olis tuota piikkiä pistäny, jos olis jostain kullu että ei kannata ennen rv vkoa 12.

Mutta pitää nyt toivoa, että tuo piikki ei mitään aiheuta.. Työpaikan puolesta olisin saanu tuon piikin ens kuun alussa, mutta annoin nyt laittaa kun sillä se siinä oli..
No ei varmasti olisi pistänyt. Mutta täällä Espoossa sanottiin noin ja päätinpä sitten odotella siihen toiselle kolmannekselle ja katsella sitten.


Ja mulle kanssa sanottiin että kaikki rankempikin liikunta on nyt hyvästä. Paitsi ratsastus ja muu sellainen, jossa on putoamismahdollisuus.

Mukavaa viikkistä kaikille!

Lucia
 
Mullekkaan ei puhuttu neuvolassa mitään influenssarokotteesta. Saisin sen kyllä työnkin puolesta mutta en aio sitä ottaa.

Liikunnasta myös puhuttiin sillon terveydenhoitajan kanssa ja mulle myös sanoi että rankkaa liikuntaakin voi huoletta harrastaa ihan omien tuntemuksien mukaan. Mä oonkin ihan normaaliin tapaan tehnyt salilla, tosin nyt on viimeaikoina salilla käynti jäänyt vähän vähemmälle. Pitäis taas ottaa itseään niskasta kiinni ja raahautua vaan sinne! Onneks on noi kaks koiraa lenkitettävänä niin en aivan sohvaperunaks oo jääny.

elpukka & papu 11+1
 
Inflenssarokotteesta on aiemmin ollut se ohje, että mielellään vasta ekan kolmanneksen jälkeen, mutta se johtuu ihan siitä, ettäekan kolmanneksen ajalta siitä ei ole niin paljon tutkimustietoa kuin tokan tai vikan kolmanneksen aikana otetuista. Mutta mitään haittavaikutuksia ei ekankaan kolmanneksen ajalta ole raportoitu. Nykyään virallinen ohje on, että voi ottaa milloin vain raskauden aikana.

Ja liikuntaakin saa harrastaa kaikenlaista omien tuntemusten mukaan. Ainoastaan jotain extremelajeja ja esim. kontaktilajeja pitäis välttää. Sykerajojakaan ei nykyään enää ole. Tietty jos oma olo huononee, supistelee tms niin sitten rauhallisemmin :) Ja salilla kannattaa jättää sellaset liikkeet vähemmälle, jossa kohtu joutuu puristuksiin niinku jalkaprässi (tästäkin kai nykyään ajateltu ettei sitäkään tartteis niin rajoittaa).

Eltsu 8+4
 
Viimeksi muokattu:
Mun neuvolantäti on asteen verran kireämpi tapaus. Ei kuulemma perussalitreeni käy enää... Sillä nimenomaan oli jotkin sykerajat mielessä. Tosin en ole käynytkään kun ei olot ole sallineet. Jäi kyllä muutenkin paha mieli tästä tätistä. Onneksi meillä muutto edessä parin kuukauden sisään, niin vaihtuu tätikin samalla! :saint:
 
Palataanpa taas pitkästä aikaa tännekkin! :)

Nt-ultra aika tuli ja mullakin tuo 9.12 päivä osu niinku näköjään useammalle muullekkin :D Eilen illalla taas alkoi pitkästä aikaa vuoto.. Vieläkin todella pientä, ei tule suojaan saakka ainoastaan pyyhkiessä. Ärsyttää silti ja huolestuttaa varsinkin kun oireet on vähentyneet aikoja sitten. Väsymystä on toki iltaisin ja ruoan jälkeen mutta ei juurikaan enään edes turvota ja kuvotusta on aamusta kun on nälkä. Nännit on tosin vielä TODELLA kipeät. Ovat olleet koko tämän ajan. Ei kai tässä auta kun vaan odottaa.. Jos ei huomiseen mennessä helpota niin ajattelin soittaa neuvolaan ultraa varmistamaan onko kaveri vielä kunnossa.
Onko muilla ollut vuotoa? Ja jos kesken olisi menossa niin eikö luulis olevan kipua ja suurempaa vuotoa? Aikaisempi keskenmeno alkoi kyllä pienellä vuodolla mutta oli sitä enemmän kuin mitä tämä nyt on. Tuli silloin ihan suojaan asti koko ajan.
Ja sekin vielä kieltää itseä uskomasta keskenmenoon koska sykkeet on nähty 7+3 viikolla ja oli silloin jo 7+5 kokoinen. Eikös aika pieni riski ole sen jälkeen keskenmenoon kun sykkeet on nähty?? Voe kamala nyt sitä alkaa taas panikoimaan :D
Menihän tässä 3-4 viikkoa jo ihan rauhallisesti :D

Joulua en ole vielä päässyt laittamaan koska muutto on tulossa 6.12 alkaen. Pikkuhiljaa siirretään tavaroita :) Olen kyllä todellinen jouluihminen!! Paketit ja kutominen ja korttien tekeminen ja kaikki!! AAH!! Joululaulut ja suklaa ja kaneli <3
Onneksi saa sitten uuteen kotiin laittaa valot ja kaikki. Kynttilöitä olen kyllä poltellut ahkerasti jo alkusyksystä lähtien.

Tämä akka lähtee nyt valmistautumaan töihin lähtöön. Illalla olisi sitten vuorossa Apulannan keikka ystävä pariskunnan kanssa ja ei ole epäselvää että meikä kuskina :D Heille kerrotaan vauvasta tänään koska arvaavat jo muutenkin kun en juo :)

Mukavaa vkonloppua kaikille!

Jeniita ja Papunen 10+6 (vu 11+1)
 
Luen täällä päivittäin mutta olen laiska kirjoittamaan.. Nyt taitaa olla rv 11+2. Sykkeet kuuluu dopplerilla ja samalla kuuluu jänniä muljahduksia ihan kuin vauva tekis kuperkeikkoja :D
Np ultra reilu viikon päästä, sitähän tässä saa jännittää.. On sellainen olo että kaikki olisi hyvin mutta kun olen vähän pessimisti niin ajattelen tietysti kaikenlaisia.. :/
Minä ajattelin kysyä influenssarokotetta kun rv12 täynnä. Ajattelen että täytyy elää mahd varovasti nää tärkeimmät viikot.
Mä en ole koskaan osannu pelätä et miten elämä sujuu uuden vauvan myötä, ajattelen et toki kaikki sujuu hyvin. Vaikka rankkaahan se on ja kaikkea mutta minusta niin ihanaa.. Ja meille sentään tulossa jo neljäs!:D
 
Liikunnasta: Kyllä mä oon ainakin tehnyt yhtä rankkaa voimaharjoittelua, kyykkyä, maastavetoa yms. kuntosalilla kuin ennen raskauttakin - samoin tein esikoisen odotusaikana! Myöhemmin vatsan ollessa isompi kyykyt yms. jää varmaan pois, mutta niin pitkään kuin on mahdollista teen tuttuun tyyliin. :)

Influenssarokotetta en ole itselleni koskaan ottanut enkä aio ottaa nytkään. Myöskään esikoiselle emme aio rokotetta pyytää. Hyvin ollaan selvitty ilmankin! Ollaan ehkä kunnolla kipeitä max 1 x vuosi.

Meillä esikoinen meni appivanhempien luo viikonlopuksi hoitoon. (Lapsi)vapaa viikonloppu yhdessä miehen kanssa! En edes muista milloin viimeksi näin on ollut - ihanaa! :) Lähdetään Helsinkiin: tiedossa hyvää ruokaa, yhdessäoloa ja hotellihuoneen lakanoissa köllimistä. :heart:

Elinasics 10+1
 

Yhteistyössä