**Kesäkuun kullanmurut 2014** Huhtikuussa

Täälläkin oli neuvola tänään. Stiksailin sen pissan taas protskuissa plussalle niin pääsen antamaan parastani jälleen labralle. Eipä muita r.myrkytysoireita juuri ole joten aika luottavaisin mielin tässä kuitenkin. Hb oli laskenut 108:aan joten saan tota Fe:aa ottaa tästedes säännöllisesti (oon tähän asti ottanut kun muistan-tyyppisesti). Sf-mitta 30cm, yläkäyrän yläpäässä kulkee ja tenava yhä perätilassa ja jotenki eriskummallisessa asennossa, käsikopelolla ei kyennyt sanomaan mitään, vasta sydänäänet navan pinnassa kertoi totuuden ;) Seuraava nla sitten rv34.

Mä pesasin noi tähän asti hamstratut vauvanvaatteet nyt, aika kasa! :p Vielä tarvis silitellä.

Mullei ole hirmusti mitään kremppaa; ei suppareita eikä oikeen mitään muutakaan. Kävely on vähän ankeeta kyl jo, onneksi ei juurikaan turvota! 12pv olis vielä töitä joista yksi koulutuspv. Toivotaan et jaksan loppuun asti.

Eipä muuta, väsyttää! ;)
Sabsu 30+3
 
Heippa!
Oonkohan minä seuraava synnyttäjä?! Nyt on tullut rusehtavaa/veristä vuotoa kolmisen tuntia, supistelee 3-5min välein (kestän ne kyllä, mut ilkeetä tekee!!) ja olo kaikinpuolin huono. :( Aamusta asti ollut ihmeellinen tunne kropassa ja muutenkin ihmeellinen olo. Säikähdin kyllä tuota vuotoa!! Painettakin kiitettävästi alapäässä supistuksen aikana...menkkamaista jomotusta alamahassa, selässä, lanteilla, reisissä...

Soitin synnärille -eivät huolineet vielä, edes näytille. Kätilö sanoi, että kuulostele oloasi ja soita uudestaan, jos tuntuu pahalta. Meiltä on 40min matka sairaalaan...

Vähän meinaa paniikkia pukata...pelottaa... jospa olisi väärä hälytys!!

-julianna40 rv 34

P.s. Missään muussa raskaudessa (3kpl) ei oo vuotoa tullut kuin vasta limatulpan irrottua ja vuodon alettua vauvat on syntyneet n.5h sisällä...
 
Supistuksiin olen jo niin leipiintynyt, että en jaksa niihin kiinnittää huomiota. Ainoastaan jos koitan kävellä samaan aikaan niin tekevät elämästä täyttä helvettiä, mutta en jaksa mihinkään jäädä odottelemaan kun eivät nopeasti sula pois. Harkitsen että auttaisiko tukivyö lenkkien aikana kun tuntuu että osan kivuista saa helpottamaan mahaa nostamalla :D Alavatsa ja selkä kipuilee epäsäännöllisesti mukana. Ensi maanantaina on neuvolalääkäri, joten saa tsekata paikat samalla. Kivut tuntuvat lisääntyvän tasaisesti sekä supistuksiin liittyen että muuten vain. Alkaa olla hermot tiukoilla, mutta toivottavasti yksi hyvin levätty päivä toisi jotain helpotusta.

NancyC 34+1
 
Julianna - huh ja hui. Onpas erikoista ettei rv34 verinen vuoto kaipaa tarkastusta?! Mä oon vissiin ymmärtäny tän raskaana olemisen jotenkin väärin, kun oon kuvitellu että tossa vaiheessa jarruteltas syntymistä vielä.. Pidähän meidät ajantasalla!
 
Iltaa, täällä supistellut välillä kipeästikkin mutta nyt huolena on kohonnut verenpaine, olen mittaillut koko illan ja äskettäin oli 130/90. Hiukan äsken päätä jomottaa mutta ei paljon. Jos toi ei tosta laske niin soittelen neuvolaan aamusta. Mutta en kyllä tähän raskausmyrkytystä haluaisi.. Ollut jo ekassa raskaudessa ja sen takia synnytys käynnistettiin, kylläkin viikoilla 40+1.

Julianna: Voi, jos kovasti huolettaa, suosittelen lähtemään käymään näytillä. :heart:

Sanna-M ja Papu rv 31+5
 
Tsemppiä Julianna. Soita vaan uudestaan sinne jos ahdistaa yhtään, itse soittelin kun oli säännöllisiä supistuksia ensin kysyäkseni neuvoa miten pitäisi toimia, ja sitten noin tunnin päästä soitin että oon jo sinne matkalla, ja kerroin toiselle kätilölle mitä oltiin puhuttu. Ei siinä enää yhtään laittanut hanttiin vaan kysyi ainoastaan henkilötiedot. Tuo 34rv taitaa olla joku kriittinen raja milloin enää välttämättä kauheesti estellä, sillä mulle on neuvolassa sanottu että silloin keuhkot ovat jo ikäänkuin valmiit ja keuhkoja valmistavaa piikkiä ei enää tarvita, eli se saattaa olla syy miksi eivät pidä kiirettä. Ainakin silloin ollaan turvallisimmilla vesillä neuvolan tädin puheiden perusteella. Mutta kuulostaa oudolle etteivät edes näytille ota.

T.orange80 32 plus 2
 
Tsemppiä julianna40! Toivottavasti pieni pysyisi vielä hetken kyydissä.

Mua on viime päivinä supistellut todella paljon, myös kivuliaita supistuksia. Alavatsaa ja selkää jomottelee vähän väliä ja vatsa kovettuu useita kertoja päivässä.
Mua myös huolettaa verenpaine, äsken mittasin ja se oli 135/105! Viimeks neuvolassa oli 130/98 ja terkkari käski mittailla kotona. Noh, kolmen päivän ajan muistin mittailla ja alapaine oli aina korkeintaan 85, nyt en oo moneen päivään mitannut ja yhtäkkiä noin korkea alapaine. Mitään huimausta tai pääkipua ei kyllä onneks ole. Täytyypi huomenna mittailla taas, torstaina mulla onki sit neuvola.

elpukka & papu 32+6
 
Huh Julianna, mitenhän siellä nyt menee? Outoa tosiaan etteivät rv34 ota näytille jos supistelee ja on veristä vuotoa. Vaikka nuo onkin jo "hyvät viikot" niin eikös vauva kuitenkin ole "valmis" vasta joskus rv37-38 kieppeillä?

Täällä tehdään nyt etätöitä loppuviikko. Tai siis tänään ja huomenna, perjantaina käyn töissä vaan kahvittamassa muut ja palautan avaimet ja sitten ollaan onnellisia äitiyslomalaisia! Alkoi olla sen verran tukala olo, että päätettiin että voin yhtä hyvin tehdä niitä jäljellä olevia pikkujuttuja kotoa käsin.

Tyhmä kysymys, mutta onko nää harjoitussupistuksia... Vetää siis vatsan kireäksi (käsin en sitä huomaa kun tuntuu että vatsa on pinkeä koko ajan) ja yleensä alkaa jos liikun vähänkään enemmän. Mutta kun nää kiristykset ei tule ja mene, vaan saattaa olla vaikka koko illan (toki välillä enemmän, välillä vähemmän) ja helpottaa vasta kun menen rennosti istumaan jalat ylhäällä tai makoilen sohvalla. Joskus saattaa vähän sattua kylkiin, mutta muuten vaan sellanen v-mäinen kiristys. Tosi inhottavia ja esim. kaupassa jouduin eilen nojailemaan ostoskärryihin, että vähän helpottaa. Noita on nyt joka ikinen päivä ja tuntuu että jatkuvasti... No, jospa nyt vähän helpottais kun ei tartte liikkua töihin ja töissä.

Isonalle ja Pikkunalle 34+0
 
Onnittelut Odottavalle!

Juliannalle tsemppiä!

Isonalle: itse tulkitsen harjoitussupistukset sellaisiksi vatsan kovaksi vetäviksi tilanteiksi. Joskus ovat minulla kestäneet pidempään, joskus menneet nopeastikin ohitse. Toisinaan on pitänyt hetki puhaltaa ja juurikin nojailla johonkin, ennenkuin on päässyt jatkamaan matkaa.

ON: neuvola takana, kaikki ok, mitä nyt painoa on tullut 700g/vk sitten viime käynnin, mutta onhan tässä kyllä syöty ja viimeksi eilen nautiskeltu suolaisesta valkosipulipatongista. Jonka tunnen tällä hetkellä turvotuksena säärissä....

Työpäiviä on jäljellä vielä 15, vähiin käyvät ennenkuin loppuvat. Kotiin kun pääsee jäämään, niin tekemistä onkin luvassa vaikka millä mitalla, talon maalausta, remppaa, pyykinpesua, siivousta, pihanlaittoa (hirveä hiekkamaa tällä hetkellä) ja tietysti muksujen kanssa touhuamista. Viime aikoina ei ole pahemmin supistellut, joten uskallan ainakin toistaikseksi vielä haaveilla kaikenlaisesta puuhastelusta. Toissapäivänä tapetoitiin yhtä huonetta ja siinä kyykkiessä sain jalat kunnolla jumiin. Eilen etureidet huusivatkin tuskaansa melkein kuin bodypump -tunnin jälkeen.

Olo on pääasiassa hyvä (paitsi eilinen, aivan p***a päivä), pitkät unet ovat tosin harvinaista herkkua. Viime aikoina olen aamuyöllä herännyt vessaan ja sen jälkeen valvonut sitten aamuun asti. Ehtisi kyllä kaikkea sinäkin aikana tekemään, jos vain suosiolla nousisi ylös. Jotenkin se lämmin sänky vain houkuttaa enemmän.

Annales 30+5
 
Kuinka julianna40 jakselee?

Meillä oli eilen neuvolalääkäri. Ultrasi vain ja kirjoitti sairasloman äitiysloman alkuun. Vauvan painoarvio oli 1980g rv32+4, eli keskikäyrällä mennään.

Isonalle mulla on ollut noita hajoitussuppareita kuten sullakin jo useita viikkoja. Lepo auttaa.
 
Helou naiset, ihanaiset! :)

Täällä on ihan huippu porukkaa, kun kaikki auttaa, tsemppaa, tukee ja kaikkee! Ootte ihania! <3

Mä sitten lähdin synnärille illalla, en edes viitsinyt enää soitella, vaan menin vain. Ottivat kyllä heti sisään, oli nimittäin vaihtunut kätilö... :) Heti pääsin käyrille 45minuutiksi, annoin pissanäytteet kahteen purkkiin, otettiin verenpainetta ainakin 10x.. Kätilö kyseli hyvin tarkasti ja kirjasi kaiken ylös. Tuli jopa vessaan mukaan kun halusi nähdä siteen! :D

Vauva oli kuulemma liian villi - sykkeet pysyi korkealla koko ajan. Supistuksia piirtyi käyrälle tasaisesti 3-5min välein. Mun verenpaineet oli pilvissä... ne oli 130/95!!! Normipaineet on nimittäin n.95/60!!!! No sitä sitten seurailtiin kovasti, ja vihdoin alapaine laski 82, joten se kirjattiin. Mä tietenkin paniikissa siinä, että onko nyt raskausmyrkytyskin... ikinä ei oo ollut ennen.

Lääkäri oli aivan ihana nainen, kuunteli, kyseli ja tutki erityisen huolellisesti. Verinen vuoto tuli (tulee muuten edelleen, niukempana vain!) kohdunsuulta, mutta lääkäri ei tiennyt mikä sen aiheuttaa. Tarkisti kohdunsuun tilan sekä käsin että ultralla, ja kanavaa on vielä reilusti jäljellä, joten ainakaan vielä ei ole supistukset mitään tehneet. :) Sitten ultrasi vauvan... ensimmäisen kerran tyyppi näytti kasvonsa mulle, oih ja voih kun näytti suloiselta! <3 Availi suutaan, hieroi silmiään, potki sammakonkintuillaan. :) Kaikki virtaukset oli ok, istukka ok, lapsivettä normaalisti. Virkeä kaveri oli, ja painoarvio JO 2,4kg!! Jee jee!! Kysyin että onko viikkoihin nähden iso, niin edelleen laskettu aika näyttää 3.6. niin kuin edellisessäkin ultrassa, eli olisi 5pvää pidemmällä, mutta sitä ei kuulemma enää vaihdeta, siis sitä laskettua aikaa... Eli ihan keskikokoisena kasvaa radista huolimatta. :)

Tänään on sitten tuomio aloitanko insuliinin vai en. Olen ollut super tiukka syömisten kanssa, ja olenkin saanut arvot kuriin. Yhtään ei voi lipsua, ja sokeria en siedä ollenkaan, sen jälkeen tulee korkeat arvot & huono-olo...

Ai niin, lääkäri sanoi, että herkästi näytille vaan, jos olo on tukala, on kipuja/supistuksia/vuoto jatkuu tai muuttuu eriväriseksi. Kätilöt sanoo aina ihan erilailla... Ne vaan käskee pysymään kotona ja lepäämään! :/ Seurailen nyt tätä vuotoa, en osaa olla kovin huolissani, kun viime yönä paikat on tutkittu eikä nyt supistelekaan kuin harvakseltaan. Olo kuitenkin älyttömän väsynyt, kun olen nukkunut vaan 2-4h viimeisten kolmen yön aikana. :(

Mutta siis säikähdyksellä selvittiin! :)

Aurinkoisia ajatuksia kaikille!

-julianna40 rv 34 (35?)
 
Moikka!

Täällä saatiin taas stressattavaa. Viime viikollahan siis neuvola lähetti synnärille päivystykseen kun epäili raskausmyrkytystä. Sielä oli kuitenkin kaikki ok paitsi tulehdusarvot koholla. No, sitten ne käski mennä 22.pvä labraan että katotaan uusiks. Mä sitte eilen siis kävin ja tänään ne soittikin että nyt kiireellä sitten aamulla labran kautta taas synnärin päivystykseen, arvot on kohonnu entisestään. Arvatkaa vaan miten mä jännitän huomista. Tänään kävi meillä perhetyöntekijä joka pelotteli että tehtäs sektio rv36.. Ja mähän siis olin sypellä just sen sektiopelon takia.
Osaako kukaan sanoa mitä ihmettä semmonen on kun nyt kahtena yönä koko yön on tullu sellasia värinöitä kehossa että ei pysty nukkumaan. Ihan ku sähköä menis läpi.. Joskus ollu tällästä mutta vaan hetken. Nyt en oo nukkunu 3vrk kerralla 1h enempää. Vähän väsyttää..

Ainiin, ja siis alapäästä on näytteet otettu ja pissa katottu, ettei niissä oo tulehuksia. Eikai vaan voi olla että vauvalla ois joku tulehus, mikä sit näkyy mun veressä. Pelottaa niin paljon toisen puolesta :(

Mami & Möntti 31+3
 
Piti kysymäni sykkeestä -- joku täällä siitä puhuikin aiemmin. Mitä teillä näyttää verenpaineiden mittauksen yhteydessä sykkeet? Mulla on ihan perus syke 90-100 välissä, ja kyllähän se sydän tykyttää kurkussa usein, tuntee ihan miten se vaan hakkaa menemään vaikka istun esim. sohvalla. Tätä oli myös ennen näitä hengitysvaikeuksia, siis ennen kuin kohtu alkoi painamaan keuhkoja niin paljon että ilmestyi ongelmia. Tänään mittasin verenpaineet päiväunien jälkeen, 120/74 ja syke 102 - eikä tasan mitään rasitusta tai muutakaan takana. Pitäiskö mun olla jotenkin huolestunut tosta sykkeestä?

Julianna40
, hienoa että selvisitte säikähdyksellä!

Pikkumöntti, tsemppiä huomiselle! :hug:

Lettu ja Kornelius 34+1
 
Ihan ensin onnittelut Odottavalle, kuulumisia olisi tosiaan kiva kuulla.

Lettu, mulla ainakin lepopulssi on jonkin verran korkeampi raskaana ollessa. Lääkäri sanoi joskus aikoinaan, että se kuuluu asiaan. Lisääntyyhän verimääräkin ja sydämellä on enemmän tekemistä. Itselläni kyllä on kunto huonontunut niin reilusti, että sekin varmasti jo nostaa pulssia.

Sairaalakassia on ole pakannut, enkä aiokaan pakata. Heitän sitten muutaman tavaran kassiin, kun lähtö tulee. Ei mulla kuitenkaan ole niin kiire, etten kerkiäisi vähän pakkaillakin. Ja jos tulee äkkilähtö, niin mies saa tuoda kamat myöhemmin. Olen kyllä miettinyt, että mitä otan mukaan. Haluan olla sairaalassa mielummin omilla vaatteilla, joten leggareita ja tunikoita pitää ainakin ottaa mukaan. Rasva ja hiuspompuloita, laturit kameraan ja kännykkään ja ehkä otan tabletin myös matkaan, onpa sitten ainakin jotain tekemistä. Osastolla on tylsää, tiedän, ettei me nytkään päästä nopeasti pois. Vaatteita, enkä muutakaan ole laittanut valmiiksi, kyllä tässä vielä kerkiää ja jos ei kerkiä, niin jää sitten miehen hommiksi. Vaipat voi hakea kotimatkalla, meillä on kaupat ihan vieressä. Rasvoja ja pulloja ja muuta en hanki erikseen, ostetaan sitten jos on tarvetta. Purkki erikoiskorvikejauhetta on jäänyt kaappiin edelliseltä lapselta, jos maito ei nouse heti, niin saa sitten sitä juoda. Näitä nan- ja tuutikorvikkeita en lapselle anna, kun on vahvat maitoallergiataustat edellisillä.

Mahassa asustelee pikkuinen jätkä, mitta oli ultrassa 35+1 noin 2 200g. Olisi kuulemma voinut olla jopa kiloa isompi näillä viikoilla. Miinuksella kasvaa, about -1 käyrällä. Syntymäpainoveikkaus oli kolmen kilon-kolmen ja puolen välillä. Totesi vaan, että mulle aikaisemmissa raskauksissa tehdyt painoarviot on menneet sen verran yläkanttiin, että tämäkin voi olla todellisuudessa paljon pienempi. Kunhan olisi kuitenkin yli 2500g syntyessään. Hassua, että maha ja sf-mitta on mulla nyt isoin raskauksista, lääkäri totesi vaan, että onhan ne edelliset sitä mahaa jo valmiiksi venyttäneet. Ja ennen en ole lihonnut itse tätä tahtia...

Olisin jo aika valmis synnyttämään, mutta en usko kaverin tulevan ulos ennen kesäkuun 10 päivää. Nyt mulla on vielä karmiva flunssakin, joka antaa lisänsä tähän epämukavaan oloon. Pää on täynnä painetta ja olo tukala.

Tsemppiä teille kaikille,
Apanapa ja jätkänpätkä 35+6 tai jotain sinne päin
 
Mulla kanssa syke oli viimeksi reilun sata kun paineita mitattiin. Enkä ollut rasittunut muusta kuin tukalasta olosta.. Mun neuvolatäti ei sitä mitenkään kommentoinut, että tiedä nyt sitte... Tosin viimeisestä neuvolakäynnistä jolloin se mitattiin alkaa olee jo 9 viikkoa. Naureskelinkin miehelle, että kun ens viikolla siellä käyn, niin sit seuraava on tällä tahdilla sitten vauvan kanssa!
Työpäiviä jäljellä 5, sit puoltoista viikkoa kesälomaa ennen varsinaista äitiyslomaa. Hirveesti kaikkee tekemistä mielessä, mutta työpäivän jälkeen ei vaan ole yksinkertaisesti paukkuja tehdä juuri mitään.
Mulla on välillä alkanu tähtiä ja valoviiruja näkymään. Mietinkin, et millä määrillä raskausmyrkytystä epäillään? Siis itsellä ihan vaan kerran tai pari päivässä. Ei siis varmaan syytä huoleen..?
Ei kai tällä kertaa muuta.

Lyde 32+0
 
Hyvä juttu Julianna40 ja paljon onnea Odottava73!

Pikkumöntille paljon tsemmpiä tähän päivään, toivottavasti kaikki menee hyvin.

Sykkeistä, ei ole kyllä mitään hajua, kun enemmän olen seurannut verenpaineita kun ne on niin alhaiset itselläni etenkin raskausaikana.

Itse olenkin nyt sitten saitsulla äitiysloman alkuun saakka, kolme päivää kesti työkokeilu, tuloksena supistukset lisääntyivät, mutt oikeastaan syy miksi jäin oli se etten oikein työpäivän jälkeen pystynyt kovin hyvin kävelemään johtuen ilmeisesti lantionn löystymisestä. Istuminen ei siis tehnyt hyvää, viimeisenä työpäivänä en meinannut päästä autoon kun ei vaan jalka millään meinannut nousta tarpeeksi. Olisin voinut muuten kokeilla myös työskenellä tietokoneella seisten, mutta kun paikallaan seisominen aiheuttaa tällä hetkellä tukalaa oloa huimauksineen ja sydämen tykytyksineen. Eli annoin periksi, ja olenkin jo voinnut paljon paremmin kotosalla.

Orange80 32+4
 
Heips kaikille, täällähän on paljon ehtinyt tapahtua sitten viime käynnin...
ONNEA ensinnäkin Odottavalle, toivottavasti siellä voidaan hyvin :flower:

Julianna, tsempit sinne, toivottavasti se vuotokin loppuu!

Sykkeet on mulla ollut 100 pintaa aina mitattaessa, muutoinkin tuntuu että aika tahtia sydän jympsyttää... ja huomaan stressin saavan sykkeet ihan sekaisin..

(.) kaikki ennallaan, edelleen vahva epäilys jäbän olevan perätilassa, potkut tulee alas. Huomenna olis neuvola, jännittää onko sf-mitta kasvanut, viimeksi oli vajonnut alaspäin, joten huomenna sitten kontrolli siitä. Omaan silmään masu kyllä kasvanut, mutta se ei jotenkin ole ylöspäin noussut vaan on aika alhaalla ja ottanut sitten mittaa eteenpäin... :D

Työpäiviä olisi jäljellä 7, eli äippäloma jo häämöttää. Sitten jos alkais vaatteita pesemään ja laittelemaan enempi tavaroita paikoilleen. Sairaalakassia en ole vieläkään miettinyt sen enempiä..

Ärsyttää, kun edelleenkään ei ole sype:ltä tullut aikaa, en varmaan kohta ehdi koko paikkaan... : / Synnytystapa-arvio 19.5, ja mahtaa tulla mielenkiintoinen käynti, sillä kääntöön en suostu ja muutenkin olisin halukas tästä synnytyksestä keskustelemaan...

RD, noh joo... mittailen sen 2x/viikossa. Arvot olleet ihan ok, mutta nyt olen huomannut iltaa kohden arvojen nousevan. Eli ennen iltaruokaa arvot saattavat olla enemmän kuin ennen ruokaa saisi (eli 5,5).. Olen sitten pidentänyt ateria väliaikoja ja jättänyt välipalat syömättä, joilla sitten saa ennen ateriaa arvot kohilleen.. Tuntuu vain, että olis nälkä koko ajan...

Mutta nyt töihin, aurinkoista päivää kaikille =)

Amy & masuasukki rv 32+6 :heart:
 
Tsemppia Pikkumöntti! Tuuhan kertomaan mitä kuuluu!

Eilen oli neuvola ja eipä ollut yllätys että poika on edelleen perätilassa. On vielä mahdollista että kääntyy itse rt, mutta terkkarikin kyllä totesi että suurin osa on jo kääntynyt näillä viikoilla ja kohta alkaa tila olla vähissä. Nyt sitten odotellaan äitipolin lääkäriä, johon on vajaa kaksi viikkoa ja sen jälkeen ollaan viisaampia.

Isonalle ja Istuva Nalle 34+1
 
Väliaikakuulumisia, täällä ollaan matkalla Kättärille. Soitin päivystykseen kun Kornelius on liikkunut kolmen tunnin aikana alle kymmenen kertaa ja verenpaine pompannut 143/86. Käskivät tulla käyrille ainakin tunnin ajaksi. Oma tunne on että jotain on ehkä vialla - toivotaan kuitenkin että kaikki hyvin.
 
Hui.. Johan nyt tapahtuu..! Paljon paljon tsemppiä teille: Pikkumöntti, Juliaana ja Lettu! Ja kaikille muillekin, jos joku jäi epähuomiossa huomaamatta.
Peukut pystyssä täällä olen. Sekä äitien, että vauvojen puolesta.:)

Ja Odottavalle paljon onnea pienestä pojasta. Toivottavasti ensipäivät on lähteneet hyvin sujumaan ja pojalla ja äitillä kaikki hyvin.:)

Omaan napaan ei kummempaa.. Vauvalla kaikki hyvin, äiti on vähän väsynyt.:) Tulehdukset tältä erää hoidettu, mutta varmaan viel muutamat ehtii tässä ennen LA:a saada, kun tahti näyttää kiihtyneen..
Eilen oli neuvola ja lääkäri ja sain saikkua nämä viimeiset reilu 2vk:a ennen varsinaisen loman alkua. Kävin töissä heittämässä hyvästit ja palauttamassa avaimet(sekä kuuntelemassa taivastelua siittä miten iso olen;)). Ja tämä kaikki väsytti mut niin, että ilta meni supistuksille puuskuttaessa ja sohvalla nukkuessa..
Ja vielä pitäis, muka 8viikkoa jaksaa!:)

Aurinkoa jokaisen päivään,
Jansson 32+0
 
Tsemppiä Lettu, pikkumöntti ja julianna! Toivottavasti kaikilla kaikki hyvin :)

Mulla oli tänään neuvola, eipä siellä mitään ihmeellistä ollut. Muuta kuin paino oli noussut viikossa 1,3 kg!!!! Tosin olin just syönyt ennen kun sinne menin, mutta kumminkin.. On mulla turvotuksiakin ollut mutta silti täytyy nyt sitä seurata. Verenpaine oli nyt ok, aamulla kun mittasin kotona niin oli kyllä korkea. Eilen myös silmissä pyöri ja näin "tähtiä" kun nousin nopeasti ylös. Varattiin yks ylimääräinen käynti 1,5 viikon päähän kun pitää seurata ettei mitään raskausmyrkytystä ole kehittymässä. Terveydenhoitaja ei edelleenkään osannut varmaksi sanoa miten päin vauva on. Luultavasti kuitenkin raivotarjonnassa? Ois ihan kiva tietää :D Välillä tuntuu potkut ylhäällä ja välillä ihan alhaallakin tuntuu ties mitä rävellystä. En itse ainakaan näin ensikertalaisena osaa sanoa yhtään miten päin siellä ollaan.

Niin ja kävinhän mä tänään työterveyslääkärissä viimeistä kertaa kun vihdoinkin sain nyt loppuajan sairaslomaa. Ärsytti ravata siellä joka toinen viikko kun kaks viikkoa ovat kerrallaan määränneet vaikka ei tää tilanne oo tästä yhtään paremmaks mennyt. Kävin myös palauttamassa avaimet ja moikkaamassa työkavereita :) Täytyy sitte kesällä mennä vauvaa heille näyttämään.

Mukavaa päivänjatkoa kaikille!

elpukka & papu 33+0
 
Mullakin saikku jatkuu äippäloman alkuun. Kävin kans työpaikalla ja ei kyllä yhtään harmita jäädä pois. Olivat taas kirineet työtunteja, eli vähemmän tunteja kaikilla ja vähemmän yhteistä työaikaa :( ja hommat pitää saada tehdyksi. Eli en pysyisi enää mukana siinä työtahdissa muutenkaan.
Lettu, selvisikö mitään?
Toivon, että tämä lapsi syntyisi ennen juhannusta. Mutta tietenkin sais 37 viikkoiseksi kasvaa :) vasta kaupassa luulivat että mulla on huhtikuussa la..olipa omaa lätinää taas kerrakseen.
AB 31+5
 
Hellooou !
Mä taisin säikytellä ihan turhaan!
Ei ollu tulehdusarvot nyt noussu mutta ei vissiin laskenukaan. Mutta en kuitenkaan päivystykseen joudu menemään, jos vointi pysyy hyvänä. Mulla on muutenkin siis tiistaina aika erikoislääkärille niin se sitten tsiigailee samalla että kaikki on kunnossa :) ja tietenkin taas verinäytteet otetaan tiistaina myös :)
Eiköhän tää tästä! Vielä kun ton nukkumisasian sais kuntoon :)

Täältäkin tsempit muille ! <3

Mami & möntti 31+4
 
Kättärillä käyty. Saatiin vajaa kolmekymmentä liikettä aikaiseksi käyrällä maatessa. Verenpaine edelleen korkeahko (145/90), sitä tulee tarkkailla - ja tietty jos esiintyy enempi muita mahdollisia myrkytysoireita. Syke mulla oli tunnin levon jälkeen 117, eli aika kovilla tuntuu pumppu olevan. Kätilö sanoi että korkea on, mutta mitään sille ei oikein ole tehtävissä. Vauvan syke heitteli 115-170, pääasiassa yläpäässä, joten onneksi kaikki hyvin huolimatta mun fiiliksestä. En tosiaan millään saanut Korneliusta liikkumaan, kokeiltiin sokerijuomat ja kylkilevot ja ärsyttämiset. Heikkoja nuokin liikkeet tänään olleet verrattuna aiempiin - jospa alkaa tila käymään ahtaaksi tai on muuten vaan laiska päivä toisella.

Säikähdyksellä siis selvittiin myös täällä.

Lettu ja Kornelius 34+2
 
Lettu ja Mami - hyvä että säikähdyksillä selvisitte! Tommoset on kurjia tilanteita. :/

(.) Tämän raskauden helvetillisin päivä tähän mennessä - rupesin sitä Obsidan Fetä syömään nyt ihan säännöllisesti aamusta ja kärsimykset sen mukaisia ' vatsa kouristelee ja kivistää niin jeekaleesti että nostatti mulla huonoa oloa -> oksennan ja kipu sai aikaan kuumeen.. viime yönä vaan pyörin ja puuskutin :/ Tänään lähdin kyllä töihin mutta jouduin lähtemään aiemmin pois. Voi olla parempi jäädä kotiin huomenna, oon ihan rieskana! :/ Tuntuu että koko päivä meni vaan peruselintoimintojen ylläpitoon! Muksunkaan liikkeitä en ole kyennyt seuraamaan, toivotaan et kaikki hyvin.

Eipä muuta, voikaahan hyvin!

Sabsu
 

Yhteistyössä