**Kesäkuun kullanmurut 2014** Huhtikuussa

Täälläkin alkoi äitiysloma tänään, jipii!! Yhtään päivää ei tarvinnut olla saikulla, mutta kyllähän nuo etäpäivät olivat mukavaa helpotusta. Edelleen olo on semmoinen, että töihin pystyisi hyvin menemään. Mutta on se ihanaa jäädä nyt kotiin ja alkaa valmistautua tulevaan. Onhan tässä töissä tullut oltua jo 10 vuotta ilman kesälomaa pidempiä lomia.

Sykkeistä, mulla ennen raskautta 50-60 välillä ja nyt 70-90 välissä koko ajan, eli selkeä nousu. Välillä olen myös säikähtänyt noita korkeita sykkeitä, mutta kai se on normaalia, kun neuvolassa ei ole mitään kommentoitu.

Mulla kanssa välillä liikkeiden vähyys huolestuttaa. Nyt pitäisi kuulemma tietää jo vauvan rytmi ja koska on vilkkaimmillaan. Tämä vauva liikkuu kuitenkin just silloin kun sitä huvittaa. Edelleen on tosi hiljaisia päiviä ja sitten taas tosi vilkkaita päiviä. Jos jonkun liikkeen tunnen silloin tällöin, niin se on riittänyt mulle. En ole vielä liikelaskentaa tehnyt, mutta en saisi sitä kymmentä liikettä tuntiin. Täytyy maanantaina jutella vielä neuvolassa tästä. Ensi viikosta lähtien sitä liikelaskentaa kai pitäisi alkaa virallisesti tekemään. Nyt ne liikkeet eivät ole enää potkujen tuntuisia, vaan semmoisia venytyksen tuntuisia, eihän se enää mahdu kunnolla potkimaan. Ja peppua työntää välillä ylöspäin ihan tuossa rinnan alla. Vielä ei ole liikkeet kuitenkaan sattuneet tai tuntuneet epämiellyttäviltä.

Nilkkojen turvotus on nyt selvästi lisääntynyt tällä viikolla. Oikein kunnon elefanttijalat, nice. Menee ohi yön aikana, mutta aamupäivästä alkaa heti turvottaa. Sama juttu sormissa, aamupäivällä pystyy sormuksia vielä pitämään, mutta iltapäivällä otan ne pois.

Ekan äitiyslomapäivän kunniaksi maanantaina on neuvola ja illalla sitten synnärille tutustuminen. Tiistaina lähdetään miehen kanssa Päivä Tukholmassa-risteilylle ja sitten onkin vappu. Kiirettä pitää :LOL:

Karoliina & Kepa 34+3
 
Huomenta naiset!

Täällä työtahti sen kuin kiihtyy ja töiden aiheuttama stressi lisääntyy. Laskujeni mukaan edessä yhä 17 työpäivää +että menen heti toisena äitiyslomapäivänä vielä ensiapukurssille, kun sellainen työpaikalla järjestetään. Tekemättömien töiden vuori sen kuin kasvaa. Varmaan olisi fiksua olla viikonloputkin purkamassa tekemättömiä töitä, mutta en yksinkertaisesti jaksa. Se mikä jää tekemättä, niin sitten jää. Harmittaa vain sijaiseni puolesta, koska hänellä on muutenkin paljon uutta opittavaa vuode ajaksi.

Sitten fyysisä olotilaa. Vauva on erittäin vilkkaaksi heittäytynyt. Pyörittää peppua tuossa rinnan alla ja potkii kyljille. Kädet taas nyrkkeilee alavatsalla. Välillä tuntuu, että napa lähtee irti, kun oikein venyttää selkänsä kaarelle minun mahaani vasten. Rakastan näitä liikkeitä ja odotan malttamattomana, että saan tämän uuden ihmisen syliini. Vielä pitää reilut 2kk jaksaa odottaa. Tosin aika menee varmasti pian. Meillä ei ole muuta vielä hankittuna kuin turvakaukalo, joten äitiysloma meneekin sitten varmaan hankintojen ja muiden valmistelujen tekoon. Ai niin onhan mulla pieni kasa kestovaippoja, mutta niitäkin tarvitaan lisää, kun nähdään minkä mallinen vauva tällä kertaa tulee.

Sitten yksi ikävä vaiva. Eli ylävatsalla, oikealla puolella heti rinnan alla on kipeä kohta. Tuntuu kuin ihon alle olisi poltettu nokkoselle. Yön jälkeen on muutaman tunnin kivuton, mutta iltaa kohti kipeytyy ja alkaa polttelemaan aina pahemmin. Kun kohtaa tunnustelee, siinä on sellainen kohouma, aivan kuin siellä olisi jotain kovassa vedossa/jännityksessä. Voisko olla, että jotain on revähänyt? Yön aika revähdys aina pikkuisen paranee, mutta kun nousen ylös ja "revähdykseen" kohdistuu painetta niin alkaa taas kipuilemaan. Puhuin tästä jo kuukausi sitten lääkärineuvolassa, muta lääkäri vain kirjoitti reseptin närästykseen. Sitä tämä ei kuitenkaan ole, sanoin sen lääkärillekin jo silloin. Närästystä minulla on myös aika ajoin, mutta siihen auttaa Rennie ja sen kyllä tunnistan. Maanantaina on neuvola ja ajattelin ottaa siellä puheeksi.

Viikonloppuna olisi suunnitelmissa vähän lasten kanssa kaupoilla käyntiä, orvokkien istutusta ja lähdenpä illalla humputtelemaan keikalle. Tosin ajattelin lähteä heti keikan jälkeen kotiin, kun sunnuntaina aamupäivästä on pakko heittää yksi edustustyökeikka yhteen tilaisuuteen.

Ensi viikolla sitten kolme työpäivää, pikkuveljen 30v. naamiaiskekkerit ja perjantaina Tampereelle miehen kanssa yhdeksi yöksi. Piti pitää vapaapäivä tuossa, mutta onnistuinpa sopimaan itselleni kaupungille yhden työpalaverin lounaan merkeissä. Tosin tämä on mieluinen työpalaveri, että melkein kuin lomaa. Ja tosiaan vaunut olisi Tampereelta löydyttävä ja Ikeassa käytävä.

Nyt tuli luvattoman paljon omaa napaa, mutta teille on niin hyvä vuodattaa. =)

AnnaOnni rv *31+0* poks
 
Aurinkoinen tervehdys jälleen naiset!

Hyvä, että Lettu ja Möntti voivat kaikesta huolimatta hyvin! :) Ja muillakin menee ihan kivasti, vaikka onhan tässä kaikenlaista vaivaa itse kullakin. :D AnnaOnnin kiireet ihan hengästyttää, taidat olla melkoinen energiapakkaus! :)

Omaa napaa jälleen kerran... siis en joutunut VIELÄKÄÄN insuliinille, koska nyt olen saanut yli viikon sokeriarvot pysymään aisoissa, AINOASTAAN 2 korkeaa arvoa, mutta niihin oli syydä sokeripitoinen jälkiruoka..myönnän.... :/ Nyt vielä seurantaa tiiviisti vappuun ja taas ensi perjantaina kontrolli, ja jos silloinkin arvot näin hyvät, niin sitten luovutaan koko insuliini ajatuksesta ja alan mittailemaan vain joka toinen päivä. :)

Mutta sitten... tänä aamuna mulla on tullut vettä! Siis en mä tiedä onko se lapsivettä vai hyvin juoksevaa valkovuotoa vai mitä, mutta jotain nestemäistä tuolta tulla tihuuttaa. Supistukset tuntuu ensimmäistä kertaa ALASELÄSSÄ! Siis kun kohtu supistaa, niin ensin kipu tulee alaselkään (menkkamaisena jomotuksena, tosi kurjalta tuntuvana) ja sitten vasta kipu alkaa alavatsassa ja koko mahassa. Tääkin on aivan uusi juttu!!! Olo on kaikinpuolin huono, vaikka nukuin hyvin, olen äärettömän väsynyt, palelee, särkee ja kolottaa vähän joka puolelta.

En ole vielä soitellut polille, seuraan nyt muutaman tunnin vielä. Ei paljoo huvita sinne soitella kun tietää mitä siellä sanotaan... :( Mutta onneksi lääkäri kirjasi tiistai-yön käynniltä, että "näytille saa tulla, jos olo hankala tai on kipuja." Ei oo kätilöillä valittamista! ;D Nyt en tiedä onko vuotoa tullut, semmonen märkä olo on kyllä, mutta en nyt varsinaisesti tunne valuuko vai ei. Aamulla ihan mennä lorisi jalkoja pitkin... Mutta niin mulla oli edellisestäkin, ja kävin polilla, mutta se olikin vaan hyvin vetistä valkovuotoa, joka lisääntyy reilusti loppuraskaudessa.

Verituhruvuoto onneksi on loppunut, joskus pienen pieni viiru on pöksyssä, mutta se "isompi" vuoto on rauhoittunut.

Kaikenlaista vaivaa...huh huh... Jotenkin olo, että vauva piakkoin syntyy, mutta toisaalta luulen, että kunhan kiusaa vaan, laskettuun aikaan menee että heilahtaa! :D

Hyvää viikonloppua kaikille! Ottakaa iisisti ja nautitaan auringosta!

-julianna ja huomenna poksuu alkavaksi rv 35 (tai 36...?)
 
Iltaa naiset!

Hienoa, että Letulla ja Möntillä on kaikki hyvin! Toivotaan Julianna, että vauva jaksaisi vielä hetken kasvaa!

Mullakin on sellainen ilouutinen kerrottavana, että mä jäin torstaina äitiyslomalle! Eli perjantaina oli eka lomapäivä. Mä oon ollut kyllä hyväkuntoinen eli tää tuntuu lomalta tää äitiysloman alku. Oon niin onnellinen! Ihana ilma, äippäloma ja kaikki hyvin. Ootan vauvaa kovasti, mutta ei toivoisi, että syntyy vielä, koska olis mukava olla aloillaan itsekseen tässä hetki vielä.

Kela: Eilen oli tullut äitiyspäivärahalaskelmakin Kelalta. Harmittaa vähän, kun se olikin katottu vuoden 2012 tuloista eikä nyt puolen vuoden tuloista. Mulla olis ollut isommat tulot 2013-2014, mutta ei ollut riittävästi isommat, että olis niiden perusteella pystynyt maksaa. HARMI!! No, näillä mennään ja kyllä noi summat oli sen suurusia mitä olin muutenkin aatellut niitten olevan. Tietääkö joku, että onko noista Kelan päätöksissä maksuissa olevista summista jo otettu verot pois? Kai nyt on!! Noi summat oli nimittäin suurinpiirtein parisen kolmisen sataa euroa pienempiä, kun mitä mä saan verojen jälkeen käteen palkkaa. Että eikai se voi noista enää se vero olla pois.. Hassua, että Kela ottaa isomman veroprosentin, kun mitä palkkatulosta menee.. luulin, että olis toisin päin, kun tulotkin pienemmät.

Kävin torstaina radin vuoksi synnytystapa-arviossa. Meillä on pienikokoinen vauva tulossa ja lantio on hyvänkokoinen eli alatiesynnytyksellä mennään. Oon niin helpottunut, että vauva on pieni. Mä pelkäsin niin, että tän diabeteksen vuoksi meille tulee ylisuuri vauva. Vauva painoi siis viikoilla 34+3 1974 g. On kuulemma oikeasti pienehkö vauva hän. Hyvä vaan!

Mä oon täällä aloitellut näitä vauvavalmisteluita nyt. Pyykkikone pyörii ja siellä tulee vauvan vaatteita nyt puhtaaksi. Ihana laitella niitä kaappiin. Kerrankin pyykin pesu kivaa hommaa!

Täällä on ihana ilma ja tänään on tehty pihahommia ja grillailtu omalla pihalla. Tänään mua on supistellut paljon, voi johtua siitäkin, että oon tehnyt hommia.. ehkä vähän liikaa.. Pitäs rauhoittua.

Hyvää viikonloppua kaikille!

-Nuppu- ja Vauva 34+5
 
Täällähän on monenlaista tapahtunut! Hyvä et kaikilla kuitenkin asiat vielä hyvin. On itselläkin tullut mietittyä et jos jotain tulis niin minkälainen kynnys ois lähteä näytille.. Vaikka kyllähän se tosipaikan tullen pitäis lähteä tietysti yhtään miettimättä. Usein iltaisin kun olo on hankala ja supistelee ja särkee joka paikkaa niin tällaisia tulee mietittyä.
Mulla taitaa eka kertaa tässä raskaudessa olla joku hiivatulehdus. :S Valkovuoto ei kyllä ole erityisemmin muuttunut mutta kutisee! Ostin jonku canesten emätinpuikon, en tiiä sit oisko joku voide ollu parempi..
Romanssi rv 33+2
 
Mulla on elisestä iltapäivästä asti tuntunut lantio jotenki hetkuvalta, en pysty enää seisomaan yhdellä jalalla kun tasapaino tuntuu jotenki omituiselta ja vihloo häpyhuuliin ja persuuksiin koko ajan. Töissäkin taapersin niin vaikean näköisesti, että siellä oikein kyseltiin miten jaksan vielä olla töissä. Joka askeleella jotenki vihlasee juurikin sinne, minne aurinko ei paista ja häpyhuuliin, koko häpyluu tuntuu kosketusaralta, ei kärsi edes painaa sormilla. Onko tämä nyt sitä liitoskipua, te jotka olette jo aiemmin olleet raskaana? Jännä, että se alkoi ihan yhtäkkiä eilen iltapäivällä. Toisaalta eilen alkoi myös rintoja aristaa ja pari päivää on turvottanut ihan kunnolla, en saa enää sormia nyrkkiin, kun kämmenten ja sormein iho kiristää niin vimmatusti, samoin jalkapohjia särkee ja ne tuntuu omituisilta. Verenpaineet on matalat 110/68 ja pissassa ei ole poikkeavaa, kävin eilen neuvolassa. Eli olisko nyt jotkut hormonit alkaneet taas vaikuttaa? Painoa on tullut nyt kivat 15... Neljä kiloa ihan parin viikon aikana, kotipuntarin mukaan. Mut se kai on nestettä, kun olen syönyt herkkuja tietoisesti vähemmän, harmitti kyllä eilen neuvolassa puntarilla :mad:

RBB 32+3
 
Täytyytpä ko mmentoida näihin Kelan maksuihin. Nimittäin itsekin kävin katsomassa Kelan asiointipalvelussa mitä mulle on tulossa ja mullakin siinä maksu kohdassa näytti olevan juurin sen suuruinen summa, kuin mitä mun kuuluisi saada käteen... siis verojen jälkeen. Täytyykin siis maanantaina soittaa Kelaan. Mä nimittäin saan Kelan minimiä ja siitäkin menee 35 % veroja, että jos nyt tuosta pienemmästä summasta vielä alkavat veroja vähentelemään niin mä en saa käytännössä mitään. Täytyypä ottaa asiasta selvää. Ei ole muuten ihan oikein summat siellä sivuilla.
 
Tipi - 35% veroja? Eikö se Kelan perus% ole sen 20% (tai jotain sinnepäin?). Edellisessä raskaudessa mä hankin muutosverokortin mutta oliskohan se ollu sitten kotihoidontuelle, jollekkin jokatapauksessa. Mä en oo vielä käyny kattomassa Kelalta mitään, oisko se mun työnantaja laittanu tietoakaan vielä Kelalle. Mä opiskelin 2012 mutta omaehtoisesti liiton päivärahoilla joten ei hajuakaan mitä se vois olla kun en muista sinne saakka..

Mulla on ollut nyt muutaman illan/yön ihan järkyttävä turvotus/ilmaa mahassa niin, että mulla on ollut hirvee olo ja tosi tukala olla. .aamuun mennessä helpottanut mutta jösses!

Mulla on painoa tullut nyt alusta joku 4kg ja kauhulla odotan että tilanne räjähtää käsistä ja varsinkin kun kohta jään töistäkin, niin ei tuu liikuttua enää nimeksikään sitä mitä nyt. Mulla tuli viimeks joku 15kg yhteensä mutten löydä raskausajan nlakorttia mistään et voisin vertailla..

Näillä mennään, onneks töihin vasta keskiviikkona! :)

Sabsu 31+1
 
Julianna, käy ihmeessä näytillä. Mulla oli sama tilanne, jouduin heti osastolle ja vauva syntyi 31+6, sulla nyt onneksi viikkoja enemmän. Mutta tulehdusta iskee helposti, jos vedet tihkuaa. Mulla pysyi 3vrk antibiooteilla aisoissa, sitten kiireellinen sektio kun crp lähti nousuun.

Nyt vauva on 1,5 viikkoa, rv 33+2 :), voi muuten hyvin mutta bilirubiinit aaltoilee

Odottava73
 
Hei vaan hei!

Kiva kuulla Odottavan kuulumisia. Kuinkahan Juliannalla on tilanne edennyt?

Takana on aktiivinen viikonloppu. Eilen siivosin lähes koko päivän ja yöllä kun heräsin vessaan, en omin avuin päässyt ylös. Mies antoi vetoapua ja johan rouva "pomppas" ts. kynkkäsi liikkeelle. Ei se jumi ihan täysin aamuksi auennut, mutta tokikin vähän sentäs jo. Saapa nähdä miten tämän lähes yhtä touhukkaan päivän jälkeen huomenna selkä ja jalat toimii. Ja liitoskivut, ne tulivat taas seuraksi. Mutta olipa ihanaa, kun sai sotkuja siivottua ja remppaa hyvällä mallilla eteenpäin.

Työpäiviä on 13 jäljellä, vähiin käy ennenkuin loppuu. Ja tekemistä on kyllä jonkin verran, onneksi enää en ole työreissuja itselleni järjestänyt. Sijaisen perehdyttämistä on tehty sitä mukaan kuin yhteistä aikaa on löytynyt. Toivon mukaan vielä kerran tai pari ehditään käydä työkuvioita läpi. Ikävää jättää äitiysvapaan aikana loppuva projekti omalta osalta kesken, mutta näitä sattuu. Vapaalla en aio töihin ajatuksia uhrata.

Mukavaa alkavaa viikkoa ja vapun odotusta kaikille!

Annales 31+2
 
Hei,
kuten muistelinkin (kävin kattomassa minäkin oliko Kela muistanut minuakin postilla ;)), niin siellä on päätöksessä lopussa teksti

"Ennakonpidätys
Etuudesta toimitetaan ennakonpidätys Teille palkkaa varten
annetun henkilökohtaisen pidätysprosentin mukaisesti korotet-
tuna kahdella prosenttiyksiköllä. Ennakonpidätys on kuitenkin
vähintään 20 prosenttia.

Voitte myös pyytää verottajaa lähettämään Kelaan muutosvero-
kortin etuuksien ennakonpidätystä varten, jolloin pidätys
toimitetaan sen mukaisesti. "

Eli ei kannata tyytyä siihen Kelan 20% jos tietää pienemmän prosentin menevän hyvin :)

Odottava - Mukava kuulla että siellä menee hyvin, oletko itse vielä sairaalassa vai päässyt jo kotiin? Onko mitään arviota kauanko vauveli vielä on siellä?
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta! :)

Tilannekatsaus tänne suuntaan... kaikki on hyvin! :) Tiputtelu loppui päivän aikana, ja ne selkä-supistukset, sitten tuli vain tavallisia supistuksia, jotka eivät tehneet kauhean kipeetä edes. Eilen kyllä tuli TOSI kipeitä suppareita, piti ihan hengitellä enkä voinut puhua niiden aikana. Mutta, ne kait kuuluu tähän loppuaikaan. Huomenna on neuvola, ja katsellaan mitä siellä sanotaan / tutkitaanko kohdunsuuta tms.

Selkä on aivan kauhean kipeä. :( Alaselkä oikealta puolelta, tuosta pakaran päältä just ja sitten on semmonen kipeä / jumissa oleva kohta lapaluun alla. Mulla on maha jo niin valtava, ettei kroppa pysy perässä... :/

Uusi viikko pyörähtänyt käyntiin. Ollaan taas lähempänä h-hetkeä, jokainen, jeejee!

Kivaa viikkoa teille kesämammat! :)

-julianna rv 35/36
 
Moi kaikille!
Viikonloppu takana ja työaamuja enää 6 jäljellä :)

Toivottavasti Juliannalla siellä kaikki hyvin, musta on ikävää, kun itsekin aina ajattelen että näytille/apua kysymään on vaikea mennä, kun kohtelu on niin töykeää... vaikka se on niin väärin, ei saisi asioita itse jäädä miettimään ja vielä kun voi olla omasta ja vauvan terveydestä kysymys.
Ihana kuulla myös Odottavan kuulumisia =)

(.) Perjantaina neuvolassa kaikki hyvin, painoa oli tullut vajaa 100g/vk. Nyt kokonaisuuedessa 5kg. RD arvot pysynyt nyt hyvinä, toki välillä lipsuu ihan omasta herkkuhimosta johtuen..
SYPE:stä... eipä ollut taaskaan mennyt lähete perille, joten neuvolan täti sitten soitti sinne ja ensi viikolle sain ONNEKSI ajan... eli vihdoin pääsen synnytyksestä keskustelemaan.
SF-mitta oli kasvanut huimasti 2cm.. eli alakäyrällä mennään, tällä hetkellä 27cm.. Mutta vauvakaan ei kuulema kovin iso ole, joten kai tässä voi hyvillä mielin olla!

Nyt töihin... mukavaa vappu-viikkoa kaikille =)

Amy & masuasukki 33+3 :heart:
 
Heipsan kesämammat!!

Lukemassa oon käynyt kyllä useita kertoja päivässä,mutta kun kännykällä tulee käytyä niin en jaksa sillä kirjoitella.

Elikkäs

Odottavalle Onnea,ihan sylin täydeltä:flower:.On se vaan aika hurja ajatus,että yksi kesäkuinen on jo maailmassa.Mutta ihana,että sielä voidaan hyvin!

Juliannalla on ollut vaikka mitä oireita jo.mahdatkohan olla seuraava joka saa vauvan syliin?! Toivotaan,että saat vielä muutamia viikkoja nauttia masusta=)

Amy ihana,että pääset keskustelemaan synnytyksestä.Kuinka voi noin lähetteet kadota matkan varrelle??!

Romanssi Toivottavasti oot päässy jo hiivasta eroon,se on kyllä niin inhottava vaiva!!!: /

redwing blackbird kyllä noi ainakin mun korvaan kuulostaa ihan liitoskivuilta.Tsemppiä niiden kanssa elämiseen!!

Omaa napaa: Tänään on eka mammaloma päivä.IHANAA:D Nautin niin kovaa. Tsemppiä kaikille vielä töissä oleville,ne viimeset päivät on niiin pitkän tuntuisia!!Mä aloin heti lyhentelemään mun to do-listaa.kaks varastoa on siivottu ja tänä aamupäivänä sain siivottua saunan ja pesuhuoneen,jei! Eli kovasti on vielä energiaa touhustella.Yöt menee nukkues,tosin joka kyljen käännöllä havahdun unesta,On se jo sen verran suuri operaatio:LOL:

Synnytys on ruvennut pyörimään koko ajan enemmän mieles.Tällä hetkellä vaan on koko ajan kaikkea tekemistä mieles,mitä haluan tehdä ennen kuin hippunen pihalle tulee...Vaunut sain pestyä ja hoitotason laitettua valmiiksi.Pinniksen aattelin tuodan tällä viikolla sisälle ja petailla valmiiksi.
Harjoitus supistuksia tulee päivittäin,useita.Mutta mun mielestä näillä viikoilla ihan normia. Hippunen on pää alaspäin ja kaivalee ilmeisesti käsillään tuonne jonnekkin alas,tooosi inhottavan tuntuisesti.Potkut on muuttunut enemmän sellaisiksi venytteleviksi liikkeiksi.Keskiviikkona olis vielä kontrolli vasemmasta aivokammiosta,samalla tsekataan myös koko.Ihan kiva vähän saada tietää minkä kokoinen jätkä tuola möyryää =)

Sain tietää,että anoppi aloittaa lomansa jo 26.5,ihanaa!!!vähän ees selventää näitä lastenvahti kuvioita ,kun tulee synnärille lähdön aika!!ja siis mun sisko tulee meille kun sen loma alkaa 6.6.mutta on kiva tietää,että anoppi on jo lomalla vähän aiemmin.

Maanantain jatkoja!!

Miinu ja hippunen 34 :heart:pOKS
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää iltaa :)
Kiva kuulla, että juliannan synnytys ei vielä käynnistyny. Löysinpä urheilumuodon, joka ei satu joka koloon, pyöräilyn :) aattelin että loppuviikot menee kotona lihoessa kun kävely ei onnistu yhtään, mutta rauhallinen pyöräily onnistuu. Paino on nyt noussu tasan 10kg oman puntarin mukaan :(
Vappu menee kotosalla, sima on tehty ja jos munkit tekis keskiviikkona. Mies käy Oysissa tällä viikolla ja selviää onko jalka ruennu paranemaan. Johan tässä on 5 viikkoo oltu yhtäaikaa kotona. Synnytys pyörii jo paljon mielessä, enkä osaa sitä pelätä mutta toivon, ettei jouduta käynnistämään.
Hyvää Vappua!
AB 32+2
 
  • Tykkää
Reactions: Miinu84
Iltaa!

julianna40 kiva että kaikki on hyvin!

Mulla oli tänään ylimääräinen neuvolakäynti kun paineet ollut viikonlopun aikana niin korkeat ja kauheat turvotukset ollu jaloissa ja sormissa. No pissassa olikin sit proteiinia yhen plussan verran ja paineet edelleen korkeat, joten sain lähetteen kättärille.
Tunnin verran olin käyrillä ja mittailtiin paineita ja otettiin labrat ja pissanäyte. Nyt pissa onneks oli puhdas ja verenpaine myös vähän laskenut :) Labrat ja vauvan sydänkäyrä hyvät, eli ei mitään hätää ainakaan toistaiseksi. Ohjeeksi sain mittailla verenpainetta 3 x päivässä ja pissa pitää stiksata kerran päivässä. Toivottavasti ei nyt ole kehittymässä raskausmyrkytystä! Vauvalla onneks kaikki hyvin.

elpukka & papu 33+4
 
Iltaa, olen myöskin seuraillut paineita ja ne on ollut hyviä. Vauva liikkuu kovasti ja maha heiluu liikkeiden mukana. :) Käveleminen sattuu häpyliitoksiin ja maha on jo aika kookas.

Seuraava neuvola tasan viikon päästä. :)

Sanna-M ja Papu rv 32+4
 
  • Tykkää
Reactions: toivounelma
AnnaOnnin työkuviot kuulostaa aika raskailta. Tsemppiä viimeisiin työpäiviin!

Julianna40 hyvä että selvisit säikähdyksellä, eikä vauva vielä päättänyt syntyä.

Elpukka, mullakin on ollut kahdessa viimeisessä neuvolassa yhdet plussat pissassa ja kotimittauksissa verenpaineet vähän nousseet, n. 140/90 luokkaa, mutta sain vaan lähetteen labraan. Neuvolan piti soittaa tuloksista, mutta mitään ei ole kuulunut. Minkälaisia arvoja sä olet mittaillut?

Mun eilinen neuvola-aika peruttiin ja sain nyt uuden ajan perjantaille. Vähän harmitti, kun nyt olisi ollut näitä vaivoja kerrankin, mistä olisi voinut valittaa :) Eilen oli kuitenkin synnärille tutustuminen ja ekaa kertaa alkoi se synnytyskin vähän jännittämään kun katseli niitä erilaisia laitteita, monitoreja ja letkuja.

Omista vaivoista, sopivasti äippäloman alkaessa alkoivat myös nukkumisvaikeudet. Herään 3-4 aikaan yöllä, kun yläselkää särkee vasemmalta puolelta ja valvon pari tuntia. Pakko mennä sohvalle istuvaan asentoon ja odotella, että selkäsärky laantuu. Nytkin tässä 4:stä saakka valvottu, eikä väsytä yhtään. Mies hieroi taas eilen oikein kunnolla selän ja hartiat, mutta ei näköjään auttanut selkäkipuun. Sormetkin puutuvat jatkuvasti, ei enää vain öisin. Neuvolasta ei varmaan saa mitään lähetteitä hierojalle?

3-4 kilometrin köpöttelyn jälkeen tuntuu kuin olisi maratonin juossut. Jalkoja on alkanut turvottaa selvästi enemmän, samoin sormia. Oman puntarin mukaan kahdessa viikossa tullut 3 kiloa painoa. Johtunee tuosta turvotuksesta ainakin osittain.

Jotain positiivistakin kuitenkin. Vauva on ollut nyt monena päivänä putkeen todella aktiivinen liikkumaan ja tunnen kovaa möyrintää pitkin päivää :) Nyt on varmaan ollut paremmin aikaa kuulostella liikkeitä kun töissä ollessa.

Monella muullakin tuntuu olevan erinäköistä kremppaa, joten "kiva" huomata, etten ole yksin näiden vaivojen kanssa. No, loppusuora kuitenkin häämöttää, joten eiköhän me jakseta :)

Tänään lähdetään laivalle ja vähän jännittää, miten saan siellä nukuttua seuraavat kaksi yötä. Olo on muuten ollut hyvä ja jaksan kotona touhuta kaikenlaista.

Paljon tsemppiä viimeisiin työpäiviin kaikille, jotka vielä töissä kärvistelevät :)

Karoliina & Kepa 35+0
 
Heips!

Pakko kertoa vaan omaa napaa kun en taaskaan jaksa konetta avata, mutta pakko silti avautua.

Mulla todettiin ilmeisesti hepatogestoosi, eli siis raskausajan hepatoosi. Kutinan vuoksi sain lähetteen verikokeisiin ja aluksi maksa-arvot oli ok, mutta myöhemmin vastatuissa sappiarvoissa oli häikkää, ei paljon mutta sen verran että kävin päivystyksessä, sieltä määrättiin adursalia 1+2 ja kutinaan ataraxia yötä vasten(jota en ole nyt ottanut enää kun ei vaikuta yöhön ja kutinoihin, vaan vasta seuraavaan päivään niin että tuntuu ku ois sumussa vaan, väsyttää.. Ja muutenkin kolmiolääke, niin araksun ottaa.
Tänään on kontrolli labrat, sekä se sokerirasitus(en muuten tiiä miten vaikuttaa tässä vaiheessa enää ottaa, kun suositus sille on paljon aiemmilla viikoilla..) Huomenna sitten kontrolli painoarviosta ja samalla tuosta hepatogestoosista, ainakaan kutina ei ole täysin poistunut, joten oletan arvojen olevan edelleen pielessä, mutta lueskeleeni aiheesta, tiedän ettei kutinat korreloi suoraan arvojen kanssa.

Eilen kävin ylävatsanultrassa, jossa siis poissuljettiin mm. Sappikivet ja muut maksan/munuaisten sairaudet, jotka voisivat itsessään nostaa arvoja, mitään ei kuitenkaan löytynyt. Ja olen kyllä niin täynnä näitä raskausajan hormoneja, ettei ihmekään että maksa poksuu.

Huomista odotellessa siis, voi nimittäin olla edessä käynnistys jo aikaisemmilla viikoilla, mikäli arvot ei pysy lääkityksellä aisoissa, kohtukuoleman riski kasvaa mitä lähemmäs laskettuaaikaa mennään.. Mielenterveyteni vuoksi aion vaatia sitä, mikäli tilanne arvojen osalta on huono, vaikka käynnistys muuten ajatuksena ei houkuta tippaakaan..

Sellaista tänne, pitää jatkaa paastoilua ja raahautua juomaan aamupalaksi sokerilientä, mieli ei ole kovin korkealla, mieskin lähti juuri lentokentältä kohti työreissua ja seuraava vapaa onkin vasta vauvan syntymänaikaan.. :( suru puserossa.

Taniira ja pikkuinen rv34+4 <3
 
Viimeksi muokattu:
Alkaapa täällä olemaan tapahtumia vähän siellä sun täällä jo. Taniiralle tsempit hepatoosin kanssa!

Omassa navassa ei muuta kuin vilkasta liikehdintää ja jumiutuva alaselkä. Kyllä on hienoa, kun kolotukset alkavat ja ihmiset kokevat oikeudekseen kommentoida ja kysellä. Ja vaikka olen sen suoraan sanonut, etten välttämättä jaksa asiasta keskustella. Vaikka lapsen saaminen onkin hienoa, niin ei tama raskaana oleminen kyllä mitenkään mieltä ylentävää ole eikä sitä kaikki tahdo ymmärtää. Eräälle piti jo konahtaakin asiasta, kun ei sen enempää minun kuin miehenikään nätisti sanomana asia mennyt perille. Ja tiedän loppua kohti muuttuvani vielä sulkeutuneemmaksi ja vähäsanaisemmaksi. Oikeasti odotan kyllä jo tämän syntymää, niin muutun jossain vaiheessa omaksi normaaliksi itsekseni enkä ole yksi kiukkupallo lähes koko ajan.

Yöt ovat muuttuneet repaleisiksi, välillä saatan valvoa useita tunteja ja joskus , harvemmin tosin, taas nukkua ihan hyvin. Ne hyvin nukutut yöt eivät kuitenkaan vielä univelkoja kuittaa, joita valvomisista tulee, joten hieman vedättää.

Matkakuume on iskenyt nyt ihan hirveällä voimalla! Ei tässä mihinkään kaus tee mieli, mutta edes tuohon lähialueille Tukholmaan tai Tallinnaan olisi kiva mennä. Molemmat ovat kyllä jo varsin tuttuja paikkoja entuudestaan, mutta vähän maisema vaihtuisi. Remppa taitaa kuitenkin viedä kaikki ylimääräiset rahat ja energiat, joten luultavasti reissuilut jää olemattomiin.

Hoh, nyt kahvia naamaan, jotta virkistyn vielä tähän päivään.
 
Heips pitkästä aikaa..Ja Onnea ekasta kesäkuisesta Odottavalle :)
Täällä on välillä niin tukala olla että tuntuu et miten tässä jaksaa joku 5 viikkoa. Maha on välillä kova kun kivi ja tuntuu että jokainen liike on tuskaa. Mutta pari kertaa käyty äitiyspolilla tarkastuksessa esim vauvan liikkumattomuuden sekä lapsiveden tihkumisen vuoksi. Mutta kaikki onneksi ollut hyvin :) Pääsiäisenä käytiin tarkastuksessa ja painoarvio oli silloin 2350g ja viikkoja oli 33+4 :) Pari kontrollineuvolaakin tuossa oli kun sf-mitat heitteli alakäyriltä yläkäyrille mutta eilen tilanne oli normalisoitunut taas :) mutta painoa oli tullut ihan liikaa 11päivän aikana ja kävin oikein 2 kertaa vaa'alla että jos se vaikka olisi näyttänyt väärin :D Ei ikävä kyllä näyttänyt :D Mutta turvotus on nyt alkanut reippaana ja siitä taitaa johtua tämä painonnousu.. Eilen sain myös tukivyön lainaan ja kyllä oli hyvä idea hakea se. Ei ole läheskään ollut selkä niin kipeä eikä mahaa painanut. :) Hurjaa on se että kuinka nopeasti aika on mennyt ja kohta se pikkuinen tulee jo maailmaan :)
Hyviä vointeja kaikille ja hyvää vappua :)

suza86+ pikkupulla 35+0
 
Moi, tulen tuolta lokakuisten ketjusta hetkeksi teitä tervehtimään. On rv 17 lopuillaan, ja jouduin kalenteriani täyttämään syksyä varten. Olin syyskuun alkuun jo sopimaisillani menoja, kun äkkiä älysin että minulla ei ole mitään käsitystä, miten ketteränä ja hyvävoimaisena tuossa vaiheessa raskautta tapaa olla. Tulin sitten lueskelemaan tätä teidän pinoa lävitse. Odotan ensimmäistä lasta, niin ei tätä kokemusperäistä tervettä järkeä asiasta ole. Kyselen sitten teidän kokemuksianne...

Miltä tuntuu ajatus pitkistä automatkoista rv 34-36? Kohtalaisen mittaisista kävelymatkoista (rauhallisesti)? Tuntuuko, että koko ajan pitäisi pysytellä ajoetäisyydellä synnytyssairaalasta?

Kuulostan varmasti ihan idiootilta, mutta onko oikeastaan edes ennakoitavissa, miten toimintakykyinen sitä on kuukausi ennen laskettua aikaa?
 

Yhteistyössä