** Kesäkuun kullanmurut 2011 ** HELMIKUUSSA

Koitan muistella mitä tääl on puhuttu.

sydänääniä sarjasta, se kotisynnytys oli kyllä tosi mielenkiintonen ja ihanan rauhallinen jotenki, itelläki tuli tippa silmiin. Tissit ei muakaan häirinny, mutta mietin vaan et ite en pystyis ehkä ihan tollalailla olee telkkarissa :D

Harhaanjohtaja Hih, meillä on sit samalla tyypillä 4D parin päivän viiveellä. meil on 3.3 se :>

Jessi me saatiin se vau kirjanen. Ja jos sitä et oo saanu neuvolasta, niin saat sen postitse kun pistät vau kirjalle s.postia. ite pyysin kakkosesta ku neukku unohti antaa. :l siel vaukirjan sivuilla meinaan lukee et kuuluu jokaiselle!! eli siis saat sen sieltäki jos neuvolassa eivät jaa.

hmh. -28,5 täällä :< Koirallaki jääty aamupissalla tassut.
Mies ei vielkä oo kotona kun sen auto ei lähteny käyntii siel hesas :l ois muute ollu jo pari tuntii sit täälä!! Vähän ehkä ärsyttää joo.. no..

minimamma superihana maha ja niin iso jo! :D hihi <3

voimia kaikille sairasteleville!! &#9829;

Me ollaan kans taas osittain kipeenä, pikkasemmalle tuli takas se kauhee räkis mikä lähti jo pois muutama pv sitten :l psska. en siis vielkä nää mun tulevaa kummipoikaa! enkä muidenkaan (3) kaverin vastasyntyneitä lapsia. kaikilla syntynyt viime tai täs kuus.. -.-

hmh. yksinäisyyttä siis riittää sit liiaks asti. Aamulla tein ahkeran urotyön, näillä omilla käsilläni sain takan syttymään :D:D:D haha. oon aika urvelo vaik olenki käyny partion ja osaan kyllä tehdä avotulen mut jotenki toi takkahomma pelotti ku en oo sitä viel kertaaka sytyttäny itte, pitää vääntää ja kääntää kaikenmaailman vipuja ja laittaa vaan tietty määrä puita ja sammuttaa ilmastointi ja avata räppänää jne. puitakaan ei ollu kuivumas saunal vaan piti ulkoa käyä kaivaa jäisiä!! mut onnistu sit viimein :D:D hihi. kohta pistän uuet tulet ku lämpö on jo tasaantunu varmaa sen verra et vois laittaa uuen pesällisen.

Mitähä sitä tässä ny tekis ku on nii kylmä kokoajan.. vois varmaa keitellä vähä teetä :)

Pyykit ja tiskit ja ruoka ois laittamatta .. huoh.

sannikki on normaalia et maitoo tulee jo. ihan täysin normaalia eikä liity mun mielestä mihkä ennenaikaseen synnytykseen :> eli ole huoleti.

ömmm.
Raskauden huomioiminen muiden osalta. Eli Mies ei kyllä mitenkää mun mielestä ole vielä huomioinut mun raskautta, paitsi kehunu mahaa jne, mut ei sillai ettenkö sais kantaa tavaroita tai tehä kotitöitä jne. Ei todellakaa tee ruokia tai aamiaisia yms. ei oo sen tapasta ollenkaa :D ois kyl kiva jos joskus tekis jotai tommostaki. :>:> mut eipä se tosiaa oo kotonakaa paljoo.
Oma perheki juoksuttaa jos on jotai asioita ni mun pitäs ne tehä jne. Eli ei mua kyllä missään passata tai en saa mitää erikoiskohtelua. Vaikka se oiskin ihan kiva.

pupeltaja & pilke 20+5 :O
 
pupeltaja: :D nonni! Toivottavasti tulee ihana kokemus meille molemmille sieltä :) ps. toi takan lämmitys on välillä ihan PIIIIIP hommaa :LOL:

Jessi:mäki melkein parkasin ääneen kun se nosti sen vauvan syliin :rolleyes: oli se vaan jotenki niin täynnä tunnetta oleva aito hetki :heart: alkaa jo odottaa omaa synnytystä.

Oli jännä juttu kun selailin noita synnytystapa/ja puudutusjuttuja :O mähän siis päädyin jo siihen, että otan kohdunkaulapuudutteet+ilokaasun enkä muuta. Nyt sitten luin että tota puudutusta suositellaan vain ensisynnyttäjille, ja että se ei tehois yhtä hyvin enää uudelleensynnyttäjälle?? Onko kenelläkään asiasta omakohtaista kokemusta?
 
Kiitos masukommenteista!! :)

Hanylle pikaista paranemista!

Lily-Jane täällä toinen jota ihmetyttää painonnousu tai ehkä mua enemmänkin veetuttaa ja ahdistaa se. Tähän mennessä on painoa tullu jo järkyt 7-8kg :'( Mä syön terveellisesti ihan normaalistikkin ja nyt välillä ihan kirjasin ylös kaiken minkä söin enkä kyllä todellakaan syö liikaa, ennemmin liian vähän, kun joinakin päivinä päivän kalorit saatto jäädä alle 1700. Pakko oli lopettaa toi syömisten kirjaaminen, kun se alko ahdistaa ja stressata. Ihan kunnon liikuntaa mä en kyllä harrasta, mutta eipä tässä viiden lapsen kanssa kamalasti istuskella, et hyötyliikuntaa tulee kyllä ihan kiitettävästi ja oon mä lenkilläkin käyny pari kertaa viikossa tai jumppaillu iltasin telkkua katellessa. Musta mulla kyllä näkyykin jo nää tulleet kilot, ei niinkään yläkropassa, mut persus ja reidet tuntuu ällön "täyteläisiltä" ja löllöiltä ja on tää mun olemus muutenkin ehkä himpun pöhöttyny. En sit tiedä onko tää ihan silkkaa läskiä mitä oon keränny vai enemmänkin nestettä, kun sormetkin tuntuu varsinkin aamuisin kamalilta nakeilta.
Mulla on taipumusta kerätä pahoja turvoituksia raskaana ollessa, esikosta turvotukset oli jotain järkyttävää ja loppuajasta mulla ei mahtunutkaan enää jalkaan, kun miehen kengät ja sormet ja kädetkin turpos niin pahasti, että ranteista tukkiutu nestekanavat ja sormista hävis kokonaan tunto. Toisessa raskaudessa keräsin lähes yhtä pahat turvotukset ja mulle kertyikin noissa kahdessa ekassa raskaudessa painoa 28kg ja 27kg. Synnytyksen jälkeen, kun nesteet lähti liikkeelle niin painoa tippu ekan reilun viikon aikana 1,5kg päivässä. Kolmannessa ja neljännessä raskaudessa en turvonnut niin pahasti, mutta tuli sitä silloinkin ja painoa tuli molemmista sellaset 17-18kg. Olinhan mä silloin huomattavasti "paremmassa lihassa" lähtöpainoltanikin, mutta suurin osa raskauksien aikaisesta painonnoususta oli turvotusta. Viidennen raskauden lähtöpaino olikin sit alhaisempi, pari kg enemmän, kun nyt ja silloin ei paino noussut raskausaikana, kun 14kg ja se kai on aika ok. Silloin turvotusta kertyi ihan normaalin rajoissa ja ajattelin sen johtuvan siitä että katsoin mitä söin eli välttelin kovin rasvaisia ruokia, sokeria ja hiilihappopitoisia juomia, jotka aiheuttaa mulla turvotusta, suola ei oo mulla ollenkaan niin paha turvotuksen aiheuttaja. Tällä kertaa lähtöpaino oli 47kg ja oon syöny ja elelly samalla tavalla, kun viidennenkin raskauden aikana, mutta jostain syystä tällä kertaa turvotusta tuntuu taas kertyvän. Mä en keksi enää mitään muuta selitystä tälle, kun että mulla vaan jostain syystä poikaraskauksissa kertyy turvotusta ja tyttöraskaudessa ei, tuo viides raskaus, kun oli mun ainoa turvotukseton raskaus ja siitä syntyi meidän ainoa tyttö :D Saattaa kuulostaa kaukaa haetulta, mutta miksipä ei niin vois olla, kun tytön raskaus oli muutenkin täysi vastakohta näille mun poikaraskauksille. Luovuttanut mä en oo kuitenkaan oo vielä vaan aion taistella turvotusta vastaan kaikin keinoin eli liikkua ainakin sen verran, että nesteet lähtee aina liikkeelle, välttää mulle turvotusta aiheuttavia ruoka-aineita ja juoda joka päivä sen sallitut 3 kuppia kahvia ja lisäks vielä 2-3 kupillista vihreetä teetä, niiden juomatta jättäminen nimittäin vaikuttaa heti ja huomaa et turvotusta tulee enemmän, kaipa ne saa nesteet jonkun verran liikkeelle, kun vilkastuttavat aineenvaihduntaa.
Kylläpä tuli juttua, sori :ashamed:
 
mistähän kohtaa nyt ei meinaa upota että tarkoitin sitä edellistä jaksoa missä ei synnytys alkaneena killuu normaali kylvyssä ammeessa rinnat levällään ei liittynyt tammisaareen eikä synnytykseen millään lailla... kai niitä muitakin paikkoja haastatteluun on... puuh että väsyneenä vääntäminen on perseestä, tuntuu ku jokainen nyt takertuis asian viereen... sorry...
 
Ihan meinas unohtua toivottaa HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ!! :heart:

Ihanasti monien miehet huomioi raskauden :) Meillä miehellä on "jääny päälle" mun suojelu, kun oon ollu viimesten 8 vuoden aikana raskaana yhteensä 50 kuukautta eli reilun puolet ajasta :) Kun oon normitilassa niin se ei aina muista ja kieltää mua nostelemasta painavia, kantaa just polttopuut, kauppakassit, nostelee rattaat autosta ym. :D Pitää aina muistuttaa et en mä raskaana ole tai raskaana ollessakin, et en mä nyt ihan invalidi ole. Muutenkin tuo ukkokulta on niin ihana ja huomaavainen, kun saan aina viikonloppuisin nukkua molempina päivinä niin pitkään, kun haluan, hän herää lasten kanssa. Ei kuulemma osais muutenkaan nukkua pitkään niin hänen on sama nousta lasten kans. Ja meillä mies hoitaa lasten yöheräämiset, tosin meillä kaikki lapset on nukkuneet pienestä asti hyvin, mutta kyllä nyt silloin tällöin joku aina herättää. Vauvan yölliset heräilyt on mun juttu, kun mullahan ne ruokapussit on, mutta jos vauva yhtään itkeskelee tai on vaikka kakkinut niin mies hoitaa :) Meillä mies muutenkin laittaa ruokaa, siivoaa, pesee pyykkiä, hoitaa kotia ja lapsia ihan siinä missä minäkin. Tietysti mä teen mitä päivisin ehdin, kun kotona olen, mutta muuten hommat tehdään kyllä yhdessä periaatteella "se tekee joka ehtii tai jolla on aikaa".
Oon mä monesti miettinyt et mitä mä oon tehnyt, kun mulle on annettu noin ihana mies ja muistan kyllä miehellekkin sen sanoa <3

Mäkin katoin sen sydänääniä-jakson ja olihan se aika herkkis se kohta, kun se kotisynnyttäjä nosti sen vauvan syliinsä. Voih, vielä niin pitkä aika että pääsee synnyttämään, se on niin mieletön ja ainutlaatuinen kokemus. Ensin se jännitys synnytyksen aikana, ensikohtaaminen ja -hetket vauvan kanssa ja sitten ne vauvanhuuruiset ensiviikot, oih!
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää ystävänpäivää vaan kaikille :heart:!

Hirveesti ootte kirjotellu, ku en oo palstalla käyny perjantain jälkeen :D. Vähän merkkausta, et en ihan tipaha joukosta.

Mie jäin koukkuun tosi pahasti sarjaan Sons of Anarchy ja se piti sit kattoa koneelta 3 kauden loppuun viikonloppuna :heart:. Siis kaks iltaa meni sitä tuijottaessa, ku lapset nukku enkä muuten koneella ollu. On se vaan paras :heart:. Onks tääl muita kyseisen sarjan faneja?! Ja se Jax eli Charlie Hunnam on nii sexy ym :heart:. Ja se vauveli siinä :heart:.

Mut nyt asiaan. Ihania masuja teillä :D.

Mie sain kans sen Vau-kirjan neuvolasta, on vaan jääny vähän kirjaamatta siihen viikottain :(.

Töllerö hyvää loppuodotusta siulle ja harmi ku siul ei aikaa riitä tänne kirjotteluun.

Otokka mie ymmärrän siun tuntemukset hyvin :hug:. Itellä on lähipiirissä samanlainen tapaus, joten tiiän kyl tuon huolen, mut ihme kyllä, ku ite kävin odottamaan aikoinaan esikoista ni en siitä huolehtinu enkä toisenkaan kohalla ja enkä nytkään. Ja tää samalainen juttu on käyny isoveljeni kohalla :(. Aikoinaan ei ollu ultria ja oli vanhemmilleni ensimmäinen lapsi, joten tiiän kyl mitä kaikkea voi lopussakin tapahtua, mut en ite osaa siitä huolehtia. Nuo on kamalia ja ikäviä juttuja :(.

Täällä vaihtuu huomenna jo 23 viikko. Mihin tää aika menee! Tosi nopeesti on menny ja vauveli kasvaa ja kehittyy :heart:. Potkut on sen mukasia.

Pyyter ja Otto 21+6
 
sydänääniä: tarkoitin enemmän sitä edellistä jaksoa, kun se kotona synnyttänyt oli normaali kylvyssä... onko se sitten synnytysaiheeseen liittyvää kölliä filmattavana, rinnat paljaana kylpyammeessa kynttilän valossa:D siitä vaan jäi sellanen esittelyn maku...

Mua väsyttää niin portaattomasti, yöllä taas närästi useaan otteeseen oikein raivolla, tyttö itki kasvukipuja ja ukko yski |O
Ahaa, okei :) No mää oon kumminki sellanen että vaikka näkyiski tissit eikä ois synnyttämässä nii mua ei haittais, aattelen sillaa että mää en ite niin viitis tehä, mutta jotku viittii, ja hyvä niin :)
 
Hyvää ystävänpäivää myös kullekkin! :hug:

Jessi: Onko teidän neuvolan odotusaulassa ilmaisnäyte hyllyä tms. meillä on siinä sellasella saa ottaa pöydällä jossa on kaikkia esitteitä noita VAU:N kirjoja..
Ei se itse neuvolan tätsy sitä siis antanu.

Harhaanjohtaja: Kannattaa vielä varmaan tarkistaa neuvolassa asia. Mulla ei edes ekassa synnytyksessä auttanut ko. piikki laittaminen teki kipeää ja mitään apuja ei ollut :| en toisten ota.

Tinsku: Mä ymmärrän sinua täysin :hug: koita jaksella vaikka se ukkos on idiootti enemmän/vähemmän.. Meilläkin tuo mies joi valehtelematta joka viikonloppu ennen kuin tuo esikko syntyi.. aina itkin viikonloput silmät punaisena ja olin evakossa.. Oikeestaan vasta tytön syntymä muutti miehen suuntaumista alkoholiin, ja se on vähentynyt niin että nykyään puoleen vuoteen saa alle 5 kertaa jolloin se ottais.. ja siihen lasketaan 1-2 saunakaljaakin..

Ei meilläkään oo mies huomioinu tuota raskautta niin erikoisemmin, kyllä minä kannan kauppakasseja ja imuroin yms =)
Kyllä se silittelee mahaa koko ajan, nyt kun liikkeitä tuntuu ulospäin.. se on aina iltaisin masussa kiinni, ja ihan onnessaan "oliko se potku, potkasko se tosiaan?" :D

Piti lähteä töistä (HARJOOTTELU) ja mennä ny tk:hon hakee saikkua. tai harjottelusta.. ei meinaa selkä kestäny seistä ja sitä nostelua/kumartelua.. sielä ne ei tajua että oon raskaana.. PUH!

mmilia 22+4
 
mistähän kohtaa nyt ei meinaa upota että tarkoitin sitä edellistä jaksoa missä ei synnytys alkaneena killuu normaali kylvyssä ammeessa rinnat levällään ei liittynyt tammisaareen eikä synnytykseen millään lailla... kai niitä muitakin paikkoja haastatteluun on... puuh että väsyneenä vääntäminen on perseestä, tuntuu ku jokainen nyt takertuis asian viereen... sorry...
siis sori jos tuohduit, aloin jutella asiasta vaikka se oli "asian vierestä". Paha vaan kommnetoida edellistä jaksoa kun sitä en nähnyt :) Mun mielipide vaan oli että ihana synnytys, MUN MIELESTÄ. Missään vaiheessa en oo jääny tarttumaan tohon sun alkuperäiseen viestiin, halusin vaan kommnetoida tota jaksoa ihan niinkuin muuten.
 
Viimeksi muokattu:
Harhaanjohtaja mulla on kohdunsuunpuudutteesta kokemusta x 4. Ja mä oon ollu luulossa et toi on nimenomaan se puudute jota suositellaan uudelleensynnyttäjille :O
Esikon synnytyksessä sain aikanaan epiduraalin + ilokaasua, toisessa synnytyksessä just ton paraservikaalin eli kohdunsuunpuudutteen + ilokaasua ja kolmannessa, neljännessä ja viidennessä pelkän kohdunsuunpuudutteen. Neljännessä ja viidennessä sain sen kun olin auki 4-5cm ja lähes samantien sit sainkin jo ponnistaa, kun aukenin niin nopsaan loppuun. Toihan on silleen hyvä, kun on paikallinen niin ei vie tuntoa mistään tai haittaa just esim. ponnistusta. Mun kokemukset siitä on pelkästään hyviä, on vieny kivut lähes täysin ja auttanut heti. Pari päivää sit aloin vaan miettimään, et mikskähän mä sen oon joka kerran halunnut, kun en koe et mun synnytykset ois muutenkaan olleet kovin kivuliaita. Ajattelinkin et tällä kertaa voisin kokeilla olla ilman, mutta en kumminkaan tee mitään ehdottomia päätöksiä vaan katson sitten tilanteen mukaan ja jos kivut onkin mielettömät niin annan kyllä itselleni luvan puudutteeseen.

Mutta nyt kun odotellaan lohta ja valkosipuliperunoita vielä uunista niin mä kipasen pikaselle lenkille ja tullessa haen polttopuita takkaan niin ei tarttee palella. Kiitettävästi saa kyllä lämmittää näillä keleillä, nyt pakkasta taitaa olla vähän päälle 20, kun aamulla kuuden aikaan sitä oli 29. Hrrrr....
 
Viimeksi muokattu:
ootteko jo miettiny nimiä? mä ainakin olen :D! aattelin et laittakaapa teidän mielestä hyviä nimiehdotuksia A:lla ja E:llä alkavia tytöille ja pojille, jos haluutte =)! olis kiva kuulla teidän tykkäämisiä ja jos hyviä ideoita sais, kiitos!
 
Harhaanjohtaja En oikeestaan tuohtunut vaan ärsytti kun pointti käsitettiin täysin väärin (ja olin ihan sika väsy :ashamed:) ja edelleen oon sitä mieltä että enpä minä kuvausryhmää suihkuun ottaisi :D pesulla on kiva käydä rauhassa... Eikä minuu tissit haittaa, mut siitä akasta jäi sellanen -haluan esitellä, maku :( ainiin meitin neuvolatäti kehui itselleen laitettua kohdunkaulan puudutetta paljon, kahdessa synnytyksessä oli saanut
 
HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ!!! :heart:

Te jotka olette jo kelan paprut eteenpäin laittaneet onko kauan kestänyt että tullut tieto pakkauksesta tai rahasta ja onko tullut jo äippäraha paprut kotiin? siis ne missä on et mitä saa mikäkin kuukausi.. ?
aattelin vaan kun toissaviikolla sairaskassaan laittelin et kauankohan mahtaa kestää.. :)
 
Hyvää ystävänpäivää!
Mistähän täällä oli juteltu? Ei taaskaan muista ku pitäis kommentoida...

Maitoa on tullu rinnoista jo pitkään, varsinkin saunan jälkeen mutta muutenkin.
Sydänääniä sarja on aivan ihana. Joka jakson olen kattonut enkä mitään häiritsevää ole nähnyt minäkään.
Joku puheli siitä Lidlin tilkkupeitosta ja tänään kun oli käyntiä Kajaanissa niin ostin sit sellasen. 0li "poika ja tyttöväreillä" niitä ja oli kyllä suloisia. Ihana peitto jonka päällä voi vaika lattialla köllötellä.

Tänään oli tuon viimeisen harjoittleun arviointi ja sain siitä K5. Teinkin kyllä paljon työtä sen eteen että saisin hyvän numeron. Nyt on kiva jatkaa omia töitä vaikka rankempaa se kuitenkin on ambulanssissa kuin esim. ppkl:llä jossa siis harkan olin. Nostelua ja kantelua ja kumartelua jne...mutta jospa sitä vielä jaksais, en haluis saikkuakaan hakea jos ei oo mitään "oikeeta" syytä esim. kunnon supisteluja tai paikkojen pehmenemistä..

Jaahas, josko sitä jois iltakehvit ja painuis saunaan ennen salkkareita :)
 
Huoh..Harmittaa etten ajoissa tullu ajatelleeks tota 4D asiaa..en yhtään muistanu näitä kelakorvaus-kiemuroita. Netistä luetun perusteella rv 24 jälkeen ei kelakorvausta myönnetä. Soitin sit Femedaan, ja siellä vastaanotossa sanottiin, että todennäköisesti korvauksen kuitenkin saan, koska Bruno kirjoittaa tarvittavat laput. Loppujen lopuksihan se jää kelan päälettäväksi kuitenkin myöntävätkö sen vaiko ei. Hinta kelakorvauksella on 170e, ja ilman korvausta 235e, eli mennään kyllä joka tapauksessa, ei oo niin iso ero enää tuossa summassa. Mullahan se rakenneultrannut kätilö ei saanu kunnolla katottua esim sydäntä, samoin aivot jäi "vähän sinnepäin", samoin niitä munuaisia mietiskeli, + istukkaa joka oli jotenkin huokoinen tai jotain sinnepäin :) en tiedä saisko noilla perusteilla ihan sen korvauksen, kun on lääketieteelliset syyt kurkata vauvaa..Lisäks tietty nuo aiemmat ennenaikaisuudet ja tytön istukan ablaatiot vois olla perusteina.

Väsyttää ihan sikana!! Jospa tekis kupin kaakaoo, ja menis köllöttelee :) täydelliset naiset pitäis jaksaa kuitenki kattoo ;)
 
Voi vitsit... mäkin voisin semmosen torkkupeiton haluta, pitää käyä kahtoo oisko vielä huomennakin. H&M llä hipalilin tänään semmosta päälle pantavaa torkkupeittoa vauvalle mut en sit vielä ostanu. Ostin pikku sukkia ja parit sukkahousut, jostain syystä mieluummin ku puoli potkareita :D

Sain shopattua myös närästyslääkettä, koiralle uuden hihnan, tyynyliinoja ja vartalorasvaa oikein ISON putelin, riittää vähäks aikaa. :D Vein myös asuntopaperit, sanovat et tän kuun loppuun mennessä selvii saadaaks 1.4 alkaen vai venyykö sit touko-kesäkuulle. Oli kyl puhetta et ennen vauvan syntymää pitäs saada muuttaa!! Ja kyllä ne ihan toiveikkailta kuulosti et keväisin vapautuu aika helpolla just isompiakin kaksioita. Pidetään nyt peukut pystyssä.

Huomenna ois neuvolassa taas niitä perhevalmennuksia. Tällä kertaa imetys ja suuhygienia. Aattelin kyllä mennä.

Tänään lenkkeily ollu vaikeeta ja se kaupungissakin kävely, niin tuhannen kipeeks menee tuo alamaha ja sen sivut ettei voi liikkua ja olla suorassa :( Pelottaa jo ku ei tiiä mitä kipua se on.

Tuossa lähellä paloi tänään semmonen tosi vanha iso puukoulu.. Hirvee trafikki ollu sit tuossa ja pitihän se itelläkin käyä pällistelee pariinkiin kertaan, "koiraa ulkoiluttamassa" :D Tuhkaa satanu pitkin kyliä ja kaupunki oli harmaana savusta. Eilen illalla syttyny ja vielä tänään puolen päivän aikaan liekehti ja iltapäivällä vielä sammuttivat jälkitöinään. :( Ois ollu vissiin peräti joku suojelukohde ku niin vanha.

Hitto mulla on tulehtunut peukun kynsivalli sivusta, ei kärsi koskee siihen. Jotenkin nahka jääny vissiin huonosti tai jotain. En tiiä mitä siihen keksis ettei tulehdu koko sormi ://

Nyt vähä iltapalasta ja paapaa!

ps. Ostin miehelle tänään ystävänpäivälahjaks pari t-paitaa, suihkugeeliä ( ku halvalla sai :D ) ja yhteiseks laskiaispullat :LOL: Terveellistä :p

Tinsku ja Reinorakas 23+3 (näinkö se aika menee siivillä?)
 
jalat huutaa taas hoosiannaa, vähän liikaa toi 8kilsan kävely ja päälle töissä lompsimiset. turvottaa taas kiitettävästi mut ei tässä paikalleenkaan voi jäädä. ananasta jos vetäis jos auttas.

vau-kirjasta siis mulla on se jo jossain, sain sen kun ootin kakkosta -07 mut en vaan tiedä missä se on. meillä ei oo mitään telinettä neukussa missä noita jaettas vaan tätsyltä sain viimeks. pitää ens vkolla kysästä jos sais uuden. voi kyl olla et täällä ei enää niitä jaeta ollenkaan tai sit vaan niille ketkä ei viel oo saanu.

harhis mulla sama käsitys kun minimammalla kohdunkaulanpuudute on nimenomaan uudelleen synnyttäjille ja ensisynnyttäjille käytettäs enempi epiduraalia. tossa onki jotain juttua poliklinikka.fi sivulta:
Monisynnyttäjällä tehokas puudutus voidaan laittaa kohdunsuulle, ensisynnyttäjälle tehokkaimmat puudutukset ovat selkäydinnesteeseen tai epiduraalitilaan laitettavat puudutukset. Molemmat näistä puudutuksista ovat suositeltavia ja käyttökelpoisia myös monisynnyttäjälle.
mä sain tokassa synnytyksessä minispinaalin ja se oli aika tehokas aukoja kans, katotaan mitä nyt kerkee saada.

sannikki tajusin joo kyllä sun pointin mut musta se edellisen jakson kylpykohtaus liitty sillee tulevaan synnytykseen et oli valmistautumista siihen ja ammeolosuhteisiin koska sinnehän vauva synty. mut totta joo et väsyneenä ei kannata vääntää, helposti asiat kärjistyy ja hermostuu helposti muitten kommenteista. itellä samaa vikaa ja sit tulee helposti sanottua sellasta mitä ei välttämättä tarkota. miehellä on tästä paljonkin kokemusta :whistle:

minimamma tossa vihreessä teessähän on aika paljon kofeiinia et kannattaako noin monta kuppia juoda sekä kahvia että teetä?

miehen huolehtiminen aika paljon toi ottaa mua huomioon normaalistikki esim jossain kauppakassien kantamisessa, kantaa ite raskaimmat vaikka voimaa on mullaki. aamupalaa tekee aika usein myös mulle, sängyssä meillä ei syödä vaan aamiainen nautitaan keittiön pöydän ääressä :) mahaa on kokeillu muutaman kerran mut vaukki hiljenee aina sillon niinku kakkosenki aikana ja vielä on potkutki niin hentosia et ei kunnolla tunnu ees. ootellaan pari kk eteenpäin ni jo lentelee kaukosäätimet niinku sannikki sano ja kerto oottavansa :D

jaa kai tässä kohta pitäs sänkyyn raahautua ja nostaa jalat hetkeksi kohti kattoa. öitä! :wave:
 
tinsku ouhdista jollain se kynsivalli ja laita bepanthenia tai jos sulla on koirien ab-voidetta, terrapolya ni laita sitä :D vai saako sitä nyt ees käyttää :confused: kivuliaita noi kynsivallin tulehdukset, mulla on varpaasta leikattu kynttä nukutuksessa ku aina kasvo sisäänpäin ja tulehtu.
 
Jessi ja mä kun oon lukenu et siinä ois aika vähän kofeiinia, vaan noin puolet tai jopa kolmasosa siitä mitä kahvissa, tosin mitään ihan kunnon faktatietoa en ole löytänyt. Tummassa teessähän on enemmän, kun vihreässä ja tummassa teessäkin kumminkin vähemmän, kun kahvissa. Mä juon mun vihreen teen onneks aika laihana, en siis tykkää vahvasta niin luulis et siinä on sit vähemmän kofeiiniakin. Pitääkin ottaa tarkemmin selvää tästä, etten vaan aiheuta vauvalle mitään liialla kofeiinilla tai rukalla ole kofeiiniriippuvuutta, kun syntyy :/
 
minimamma vihreässä teessä on tosiaan vähemmän kofeiinia kuin mustassa teessä ja muutenhan se on suorastaan terveysjuomaa, minä en kyllä sen juomista vähentäisi tuosta mitä juot, jos maistuu. Itse juon mustaa teetä useita kuppeja päivässä, enkä ole ajatellut sitä mitenkään pahana. Vihreää teetäkin välillä, mutta mustasta olen tykännyt nyt enemmän. Varmaan pitäisi juoda vähemmän teetä sitten, mutta kun en muutenkaan töissä jaksa. Ja välillä nykäisen max. 1 kuppi kahvia päivässä, vaikka en tosiaan tykkää siitä, mutta se piristää. Ja colaa jonkun lasillisen toisina päivinä myös. Verenpaineet ainakin on liiankin alhaalla, joten siinä mielessä kofeiini ei ainakaan haittaa.

Tinsku olet nopea leppymään ukkokullallesi, minä en olisi mitään ystävänpäiväjuttuja ostanut, kun justiin pari päivää aikaisemmin oli taas maannut krapulassa. Pointtini on vain, että älä oli liian ymmärtäväinen sille. Sori ei ole tietysti mun asia. :ashamed:

Minä olen vielä ihan vetelä sen vatsataudin jäljiltä, olen vielä tämänkin päivän kotona. Tuntuu ihan oudolta olo, kun on niin heikkona, että mikä tässä oikein vaivaa. :confused: Soitin neuvolaankin eilen ja kehoitti vaan lepäämään ja juomaan paljon, että eiköhän se tästä sitten valoksi vielä muutu. Muutenkin kun on ollut väsynyt, niin sitten tuollainen täystyhjennys molemmista päistä varmaan vie aikansa, ennen kuin toipuu.

Olenko minä muuten ainoa, jota synnytysohjelmien katselu ei viihdytä? Hoidettavahan se homma sitten taas on, mutta en halua etukäteen niitä asioita päässäni pyöritellä tai telkkarista katsella. Minulla on kummastakin synnytyksestä jäänyt vain huonoja muistoja ja en halua ajatella oikeastaan koko asiaa. Vähän lapsellista ehkä kyllä, koska homma on kuitenkin edessä.

Mukavaa pakkastiistaita kaikille!

kurkkunaamio ja kolmonen 24+3
 
minimamma mie löysin Hus:in sivulta tälläisen:

Tee. Luotettavien valmistajien tuotteita, joita myydään ruokakaupassa, voi nauttia kohtuudella raskaus- ja imetysaikana (myös vihreä- ja kamomillatee), kofeiinin määrä huomioon ottaen. Tee sisältää keskimäärin kofeiinia n. puolet kahvin sisältämästä kofeiinista.

Luontaistuotteeksi luokiteltavan yrttiteen käyttöä ei suositella raskaus- eikä imetysaikana. Ne voivat sisältää haitallisia aineita, eikä turvallisuudesta ole useinkaan luotettavaa tutkittua tietoa.


kauhea yö taas takana, molemmat lonkat tulessa ja jomottaa varpaisiin asti:'( Anteeks tää valitus!!! eilen tuli lappu että tukivyö on postissa, ei hetkeäkään liian aikaisin :D
 

Yhteistyössä