** Kesäkuun kullanmurut 2011 ** HELMIKUUSSA

mä kattelin lisää tosta vihreestä teestä ja näköjään sisältää aika vähän kofeiinia. sillä mä minimammalle sanoin ku mietin et kahvi ja tee yhdessä nostaa sitä kofeiinipitosuutta mut tuskin sit merkittävästi koska ei sisällä paljoo. sen verran katoin et teen polyfenolit häiritsee raudan imeytymistä joten se kannattaa muistaa. oishan tossa paljon terveysvaikutuksia mut mä en oikeen teen mausta tykkää. en juo kahviakaan.

kurkkunaamio et varmaan oo ainoo kuka ei haluu synnytysohjelmia kattoa, monella ollu vaikeet synnytykset ja varmasti jättää jälkensä. ja onhan se vähän sellasta touhua et muistuu sit mieleen ne kaik kivut :rolleyes: tykkään silti katella ku omat synnytykset ollu hirveen helppoja.

ootteko muuten miten paljo miettiny synnytystä ja kivunlievityksiä yms? mä oon miettiny et haluisin nyt ehkä ponnistaa kyykyssä tjn ku painovoima varmaan auttaa vauvaa tulemaan helpommin ulos. se pudendaalipuudutus kans kiinnostaa mut kattoo sit siellä et mitä kerkee saada. ja voi olla etten taas siitä sängystä ylös pääse vaan huudan siinä :rolleyes:

jessi ja pikkuj 22+4
 
sannikki mä tajusin kyl sen sun pointin, enkä itekään siis hilluis tissit paljaana edes synnyttäessä ni jos se kuvattais telkkariin :D Mut kommentoin sitte noille muille, että muakaan se ite synnytystapahtuman tissien näyttely ei häirinny, vaikka kieltämättä sain kans sellasen kuvan siitä naisesta et joko haluaa esitellä niitä tissejä tai sit on vaan jotenki vähä turhan estoton. Ja ois se synnytys ollu ihan luonnollinen vaikka sillä naisella ois joku harso siinä tissejen edessä ollut tms..

kurkkunaamio mä taas rakastan kattoo niitä syntymiä ja synnytyksiä! Mun mielestä se on tosi kiehtova tapahtuma ja omat synnytykset on kaikesta huolimatta ollu elämän jännimpiä hetkiä ja sellasia mitä ei kaikki saa kokea, niin olen tosi ylpee siitä et oon saanu synnyttää ja vauvan jne. Mun mielestä se on vaa paras tunne kun saa sen vauvan sielt ite ulos ja parhaiten se muistuu mieleen ku kattoo toisten synnytyksiä :> <3

kohdunkaulanpuudute ihan surkee. ei ainakaan mulla ole mielestäni toiminu.
Tai no joo, kakkosesta sain piikin ja samantien ponnistin niin vaikutti sitten eniten vasta ku vauva oli ulkona ja perse puutu :O

Lääkkeellistä Kivunlievitystä en varmaan ehdi saada mutta, sit käytän noita lämpöpusseja ja suihkua kenties kotona ennen sairaalaa. tai sit meen suoraan sairaalaan ja sielä jotai entie yhtää. ilmanki onnistuu ni mikäpä jottei :D


Huomena vaihtuu taaski viikko!!
jeh. kaveri synnyttää tänää tai huomena! phihii.
nyt sitte jatkuis tää aamunen.
pupeltaja & pilke 20+6!
 
pupeltaja juotko kahvia? jos ni kannattaa toisesta luopua sen kofeiinin takia. ja mikä ihmeen harso tissien eessä? :D varmaan se ois siellä ammeessa pysyny :whistle: ja sehän otti vauvan heti rinnalle sen synnyttyä et sikski ehkä luonnollista olla ihan alasti. ja ihan nätit tissithän sillä oli, omiani en kyllä julkisesti esittelis :x
 
Kurkkunaamio, Sannikki ja Jessi kiitokset teeinfosta, uskallan siis jatkaa näillä tee ja kahvimäärillä jatkossakin :)
Paitsi en enää tiedäkkään, kun luin Miuskin viestin. Oisko kumminkin niin, että jos ei supistuksia ole normaalia enempää (ei edes joka päivä) niin silloin teestä ei ole haittaa, voihan sen juomisen lopettaa sitten, jos supistuksia alkaa olemaan enemmän.

Kurkkunaamio uskon ettei noi synnytysohjelmat kaikkia kiehdo, varsinkin, jos itsellään on huonoja kokemuksia siitä. Mua vaan on aina, jo pienenä, kiinnostanu vauvat ja synnytykset ja ihan yleensäkin ihmisen biologia ja sit kun mulle on vielä suotu niin ihanat synnytykset niin tykkään hirmusesti katsoa muidenkin synnytyksiä. Mun toiveammattini on pienestä asti ollu kätilö, mutta se ei koskaan taida toteutua, kun tällasella pienellä paikkakunnalla ei ole tarvetta kätilöille. Ihanaa olis joskus päästä seuraamaan synnytystä ulkopuolisena ja sisko onkin mulle jo luvannut et jos ja kun hän lapsia tekee niin mä pääsen (miehensä lisäksi) synnytykseen mukaan.

Pupeltaja uskosin että kyllä sä ehdit lääkkeellistäkin lievitystä saamaan, jos vain haluat, kun oonhan mäkin ehtinyt molemmissa alle tunninkin kestäneissä synnytyksissäni saamaan paraservikaalin. Ja yhtälailla nopee on pudendaalipuudutus, kun senkin laittaa synnytyslääkäri eikä tarvitse odotella anestesialääkäriä. Ja ilokaasuhan on kans nopsa ottaa esille, tosin itse en siitä ainakaan tykkää, kun vetää pään niin sekasin.

Mut nyt pitää alkaa pakkautumaan et päästään lähtemään ihmistenilmoille vähän asioille ja kyläilemään.
 
Jessi: vanhasta Odotus-lehdestä luin ,että tuo puudute toimisi parhaiten ensisynnyttäjällä sen takia, että uudelleensynnyttäjän kivut on lähtöisin eri hermoista kuin ensisynnyttäjän. " Se miksi paraservikaali toimii ripeillä ensisynnyttäjillä eikä niinkään uudelleensynnyttäjillä, perustuu siihen että kipu on heillä erilaista. Ensikertalaiset potevat enemmänkin avautumisvaiheen kipua joka johtuu lähinnä kouhdunsuun venymi9sestä ja kipu välittyy juuri sellaisia hermojuuria myöten joihin pcp auttaa. Uusijoilla iso osa kivusta on painontunnetta ja loppuvaiheen avautumis-ja ponnistuskipua joka tulee lantion alueelta eri hermojuuria myöten. Niitä ei voida puuduttaa pcp:llä." tuo siis suora lainaus kyseisen lehden artikkelista. Otappa näistä nyt selvää :confused: edellisessä synnytyksessä sitä mulle vaihtoehtona tarjottiin, mutta ei ehditty sitäkään pistää.
 
Tee keskusteluun, niin tuon vihreän teen puhdistavan vaikutuksen mä muistin kans ja löysin cittarin hyllyltä irtoteetä, mikä ei sisällä yhtään kofeiinia! En yhtään kyllä muista mikä sen nimi on enkä jaksa mennä katsomaankaan. . Juon tavallistakin teetä kyllä ja kahviakin, tosin nyt se ei oikein maistu.
Odottelen täällä kotosalla et kello hiukan etenis ni meen sitte neuvolaan ja heti perään lääkärillä käymään, kun oon kotosalla ollut (terkkarin ehdotuksesta) perjantaista asti, kun supistaa ja kipuilee oudosti. Toivottavasti olisin hieman viisaampi reissun jälkeen.
Ei kyllä yhtään innosta tuo 25 asteen pakkanen, vaikka autolla pääsenkin. Eilen kävin viemässä vakuutusvarauksen vauvaa varten ja jouduin 10 min odottelemaan miestä siinä ulkona ja tuntu et varpaat tippuu! Toppavaatteet ja villasukat oli, mut silti.. Hrrr.. Kaunista tuolla ulkona kyllä on! =)


 
Mä oon juonut just Roobois Vanilja- teetä ja erilaisia marjateitä kun ne on kofeiinittomia. Mulla vaan on jostain syystä raskausaikana tullu teehen ällötys, tekis mieli vaan kahvia :D Vedän aamulla ihan normaalia suodatinkahvia kupin, (tai oikeastaan mukillisen) ja jos iltapäivällä tekee mieli niin kofeiinitonta kahvia. Mies nauraa mulle kun kahvilassa tilaan kofeiinitonta lattea rasvattomalla maidolla :D Vaikka se on kyl aika poliisi näistä mun syömisistä, tenttaa mua aina et "onks toi turvallista" ja "onks tossa liikaa kofeiinia".. Oon vaan et joo joo, kyl mä ite tiedän :) Kun oli puhe noista miehistä, niin toi mun on ylisuojeleva, mikä on kyl aika hellyyttävää. En saa kantaa tyyliin mitään.. Paitsi silloin ku mies ei oo näkemässä :D

Mun kätilö-ystävä otti itse ton kohdunkaulanpuudutteen ekassa synnytyksessä ja hänellä se toimi tosi hyvin.. Sano että riitti keräämään voimia ponnistukseen, ja hän sai tunnin siinä viimeisessä avautumisvaiheessa levätä. Muuta ei kuulemma tarvinnut. Toisen lapsen tää henkilö kyl synnytti suunniteltuna kotisynnytyksenä, et on vähän sellanen luomuhippi synnytysten suhteen. Itse en uskaltais synnyttää kotona, mut oli kieltämättä ihania ne heidän kuvat, kun vauva punnittiin keittiössä omalla vaa'alla ja kaikki oli kotona. Toisaalta hän on just itse kätilö, ja paikalla oli muuta ammattikuntaa ja sairaalakaan ei hirveän kaukana, mut siltikin.. Pitää olla aika paljon itsevarmuutta ja rohkeutta.

Mä käytiin eilen kattoo se The King's Speech ja mä kyl tykkäsin. Kaunis historiallinen leffa. Black Swan on siltikin mun tän kauden suosikki! Onks muita leffafriikkejä? :)

Lily & 21+4
 
kävin kuukkeloimassa noita puudutuksia ja sitä pudendaalia käytetään siis yleensä muitten puudutusten lisänä. paracervikaali sit yleisempi uudelleensynnyttäjillä. tosta bebesinfosta kun luin ni oli aikamoisia mahdollisisa haittavaikutuksia vauvaan lueteltu et tuli ihan semmonen tunne et jos otan kivunlievitystä ni vaikeutan vauvan ensihetkiä maailmassa :| mä oon käsittäny et on ihan turvallisia käyttää mut kattokaas nyt tätäki:

Vaikutus vauvaan:

Vastaava, kuin epiduraalissa;
Lääkkeiden vaikutus menee vauvaan riippuen niiden vaikutuksesta ennen syntymää. Yleisiä reaktioita ovat ärtyneisyys, vaikeus rauhoittua, itkuherkkyys. Nämä oireet saattavat jatkua useita viikkoja.
Kaikki lääkeaineet häiritsevät vastasyntyneen refleksejä, ja saattavat aiheuttaa ongelmia imetyksen kanssa.
Kaikki toimenpiteet ja komplikaatiot lisäävät riskiä, että äiti ja vauva joutuvat olemaan erossa heti syntymän jälkeisenä aikana.

tää siis paracervikaalista.

harhis nii, ota näistä nyt sit selvää :headwall:
 
Jessi: koko ajan alan enemmän kallistua pelkän ilokasun kannalle, vaikka miehen mielestä oon hullu kun edes moista mietin :D meinaa että jos tää vauva pysyy täysaikaseks masussa niin synnytys olis jotenki mahdoton ilman epiduraalia. Mun niin tekis mieli todistaa sille että kyllä mä vaan pystyn :whistle: Mä en vaan haluu tehdä liian jyrkkiä suunnitelmia synnytyksen varalle--haluun mennä sit ihan fiilispohjalta, ja tietty sen mukaan mitä ehditään. Viimeks toi ilokaasu kyllä riitti vallan mainiosti avautumisvaiheessa, ponnistus mua lähinnä "pelottaa" ja se vaihe siinä erityisesti kun pää tulee ulos. Sitä ennen ja sen jälkeen kipu ei mun mielestä oo mitenkään mahdoton ollut. Mulla tietty sekin vaikuttaa kun synnytykset on olleet todella nopeita.
 
täällä jouduttiin turvautuun oulun sosiaalitoimeen, ku loppu ruoka ja raha, ensviikon perjantaina tulee vasta rahaa.. Tyhmänä menin ikealle ja tuhlasin 150e:whistle:, niin nyt saa syyttää itteensä.
Niin, ne myönsi 60euroo ruokarahaa (onneksi) mutta tekevät lastensuojeluilmotuksen asiasta.. Mutta ei haittaa, ku pääasia et mun pikkumies ei oo nälissää.. ei siis oo ollu nyt nälissään, on täällä viel ruokaa silllee et pari päivää pärjää. Noo, ootellaa nyt sitä lastensuojelun soittoa.. :|

Niiiiin, ja mä meen huomenna tekeen uuteen kotiin vuokrasopimukset! siihen vakuusrahoihin ym pitää hakee soskusta taas rahaa :whistle: Mut ei oo onneks sama asia..
Alkaa asiat nyt mullaki hiukan järkkääntyä.. =)
 
Jessi75 en juo kahvia :D ja siis sellanen joku isompi harso minkä vaikka solmii jostai selästä tms. ite oisin varmasti sellasta pitäny mieluummin ja ottanu sit pois ponnistusvaiheen alkaes tms.. tai vaihtoehtosesti pyytäny kameramiestä kuvaamaa jostai sellasesta kohdasta, ettei ne tissit ois kokoajan siin näytössä :D mut kukin tyylillään :D:D

pupeltaja
 
minimamma juu siis viimeks ehdin saada sen kohdunkaulanpuudutteen, josta ei ollu mulle hyötyä ku vauva tuli ulos 7min sen puudutteen laiton jälkeen ja jos tää tulee nopeemmi ni tuskin saan sitäkään. ilokaasukone oli rikki kakkosen syntymässä muuten oisin sitä kiskonu, sitä varmaan sitte saan jos jotai :> Esikosta sitä käytin ja olin kyllä sekasin, joten en tiiä haluanko sit sitäkää. saa nähä mite koko homma menee :>

pupeltaja
 
suski90
sanoko ne minkä takii tekevät lastensuojeluun ilmotuksen? :O
Mitä ne sitten sielä tutkivat? o_O


ömm. kävin tossa vaatekaappia lävitte, tai vaatehuonetta ja löysin kirppikselle ainaki jonku verran jo tavaraa, miehen vaatteet on viel käymättä ja ne kaikki lastenvaatteet mitä tässä nyt on jääny, perjantaina kun jos saa tietää onko poika vai tyttö ni sit voi sitämukaa noit kenkii jne kattoo pois. sais vähä tilaa tonne. järjestin myös makkarin tänää uusiks :> jee! jotai saanu aikaseks.

Pikkasempi tuola heräilee unilta ni pitää käyä se hakemas tähä olkkarii :) kauhee pakkasilma! liika on liikaa -.-
 
Suski: Eikai ne voi ilman syytä tehdä lastensuojelu ilmotusta.. tai siis eihän se voi olla syy että sulla ei oo rahaa ja jouduit hakee sossulta tukea ? :O

Mä en juo kahvia, teetä mutta kokista menee aina välillä 2-3 lasillista/ päivässä. :) siis ei joka päivä. vaan kerran kaksi viikossa!

mummat on ihania, vietiin hakemus kelaan.. kun tein paperihakemuksen, sitten käytiin anttilassa ja mummi osti tuolle tytölle muumi dvd:n :heart: ja käytti mua ruokakaupassa ja sain ostaa mitä tahdoin..
Ostin kasan hedelmiä: banaania,kiiviä,appelsiiniä ja tomaattia :D ja jäätelöä.. ja ny ihan onnessaan mässäilen hedelmiä ja likka vahtaa muumia!
On ne mummit ihania :heart:

Tänään on jotenkin tosi hyvä päivä, kaveri potkii koko ajan ja ei oo ollu mitää sellasta turhaa huolen aihetta..

MMILIA JA MASANEN 22+4
 
Viimeksi muokattu:
Teekeskusteluun vielä, että itse laskisin sen Rooiboksen juuri niihin hiukan epämääräisiin yrtti"teihin", joita ei pidä raskausaikana juoda. Tee lainausmerkeissä sen tähden, että sehän ei ole teetä itseasiassa ollenkaan. Vankkana teenystävänä en kyllä voi kuvitella teetä ilmaan sen piristävää vaikutusta, sama varmaan, kun useista kahvinjuojista kofeiiniton kahvi ei ole mistään kotoisin. No nyt on toinen iso lasi pepsi maxia meneillään, että minä olen kyllä ihan kelvoton, mutta tuosta kofeiiniasiasta en nyt jaksa ottaa paineita, kun on muuten niin kurja ja voimaton olo, että kunhan nyt jotenkin jaksaa.

Mun tekisi mieli shoppailla lyhythihaisia bodeja kesäksi, mutta näyttää siltä, ettei niitä ole oikein vielä tullut nettivalikoimiin. Ihan kuin tässä joku kiire olisi. :D Ajatelin ostaa 56-senttisiä lyhythihaisia ja 62-senttiset jo pitkähihaisina. Isompia en vielä hamstrailekaan pahemmin. Jos vauva syntyy siinä kesäkuun 4. tienoilla, niin kuvittelisin että 62-senttisen kokoisena alkaisi olla jo syksy. Ja kai sitä pitäisi ostaa jotain 50-senttistäkin. Ja tietysti lapsipolo tarvitsee muitakin vaatteita kuin bodeja, paitsi ettei välttämättä heinäkuun helteillä edes niitäkään!
 
Mmilia Ihana mummi :heart: Kokiksessahan on tosi vähän kofeiinia, et sen puolesta sun ei ainakaan tartte huolehtia :) Sokeri onkin sitten eri juttu :D Mä saatan juoda ehkä yhden tölkin Cokis Lightia viikossa, tiedän ettei ne makeutusaineet ole kovin terveellisiä, mut yks pikkupullo tai tölkki viikossa on kuulemma ihan ok, just jossain luki että light limuja pitäisi vetää ihan litratolkulla päivässä että niistä jotain haittaa olisi. Oon kyl rentoutunut tosi paljon verrattuna alkuraskauteen, jolloin pelkäsin ihan kaikkea.

Mullakin on ollut ihan diskomenoa masussa nyt kaks päivää :)

Lily & 21+4
 
No siis sen takia tekee, ku jos on lapsi, niin raha ei sais mennä näi tiukille, et ruokaakaan ei saa..
Mä kyllä niille sanoin, että tää on ensimmäinen kerta ku näi tapahtuu.. No, mä selitän niille täteille sit tarkemmi ku ne soittaa..
 
KELASTA:

kerrankin sain hyvän kuvan kelasta, sain noin puolituntia sitten puhelun kelalta: miellyttävän oloinen nainen joka juuri käsitteli mun hakemusta (JOO; totta.. vein hakemuksen tänään n. klo 13.00 kelaan)
Kertoi että mun ei kannata aloittaa varhennettua eli 50vrk ennen LA niinkuin olin hakemukseen täyttänyt, selitin että ajatus oli siinä kun en aijo osallistua työharjoitteluun (4.4.-30.5)

kyseinen nainen suositteli että haen 2.4-10.5 kotihoidon tukea kerta esikoinen on kumminkin sitten kotona mun kanssa.
En ajatellut pitää tarhassa virike paikkoja, mun mielestä siinä ei ole järkeä: en kumminkään vähättele niitä jotka niin tekevät..
Nyt pitää vaan kelaan toimitella kaiken maailman lisäliitteitä ja blaablaa..

mutta pisteet kelalle! :)
 
Suski90 Aikas jyrkältä kuulostaa, oon itsekin joskun tytön ollessa pieni joutunut ruokarahaa pyytämään useammin kuin kerran, eikä täällä mitään lastensuojelulle ilmoiteltu !?!

Sain juuri päälleni tukiliivin, katsotaan onko apua :)

Mulle tuli yöllä ihme ahaa elämys että meillä on vaaleanpunaisia vaatteita ja saankin pojan.... Mistä lienee niin vahva tunne tuli, mietin jo että kukahan sit osais ostaa sopivat vaatteet pojalle ettei tartte kotiin pinkissä puvussa kantaa.... outoa....
 
sannikki niinpä.. Jokku on kauheen tiukkia noissa asioissa.. Luulis, että jokaisessa perheessä on välillä ne huonotki hetket, eikä se heti tarkota, että laiminlöisin lasta tai mitään muutakaan, poika ei oo koskaan joutunu nälkää näkeen.. Ja nytki tehtii päiväruuat, aina mulla jotain löytyy, ettei sitä tarvi kyllä murehtia..
 
harhis kyllä tuli itellekki mieleen et en ota muuta ku ilokaasua mut oon kyl niin kipee aina et tuskin pärjäisin pelkällä kaasulla. ja mulla noi puudutteet on nopeuttanu synnytystä ni sikski oon kokenu ne hyviks. tiiä sitte noista sivuvaikutuksista vauvalle, kukaan ennen oo mitään kertonu...

kurkkunaamio tänään just radiossa oli teekeskustelua ja siinä sanottiin et rooibos on nimenomaan yrttitee mut missään ei kielletä sen käyttöä raskausaikana. ainakaan mä en löytäny. no mä en noihin teenlitkuihin juurikaan koske vaikka terveysvaikutuksia oiski, se vihree teeki näyttää ihan vihreeltä pissalta :x
mäki juon satunnaisesti pepsi maxia tms enkä pode siitä huonoa omaatuntoa.

mmilia teillä esikoinen alle 3 vee koska kh-tukea saat eikä mun mielestä sen ikänen tarvi mitään virikepaikkoja. 3-veenähän ne pääsee sit kerhoon opettelemaan hoidossa oloa. en siis tosiaankaan tuomitse pienempänä hoidon aloittavia vaan tää vaihtoehto sillon jos äiti on kotona nuoremman sisaruksen kanssa. eiks o kiva ku vanhemmat auttaa :)

suski aika herkästi teki kyllä ilmotuksen mut eiköhän noi rauhotu ku sat tilanteen selitettyä. mitä sä sieltä ikeasta shoppasit? :whistle:
 
Kiitos Tinsku86 ihanista nimiehdotuksista :hug:! Oon muuten ite -85 loppuvuodesta jos toi tarkoittaa sun syntymävuotta :)! sellasia nimiä laitoit joista itekin tykkään, ku sais vaan ton miehenkin tykkäämään :D...Aaron olis kiva pojan nimi ja Aliisa tytölle...Pitää vähän miettii mikä nimi sopii myös esikoisen nimeen, joka on Ellen :heart:. Laittakaa ihmees lisää nimiehdotuksia tai kertokaa mitä itelle ootte aatellu, kiinnostaa :p
 

Yhteistyössä