KESÄKUUN KULLANKERÄT maaliskuussa

Alkuperäinen kirjoittaja vivvi16:
Heippa!

Ajattelin alkaa siivota, kun kerrankin näin ajoissa pääsin taas ylös...
Kun vaan sais itsestään irti...
Iltapäivällä mulla on neuvolalääkäri, jänskättää,
että onko paikat kiinni ja kunnossa =)

Eilen ja tänään mulla on ollu aamusta pääkipeä
silmissä menee sellaisia värivivahteita
ja heti, kun ne lakkaa näkymästä
tulee armoton päänsärky.
Pitää sanoa neuvolassa, ettei sitten oo
mitään raskausmyrkytystä :eek: Toivottavasti ei..

Mutta josko nyt yrittäisin vaikka siivota.

Hyvää keskiviikkoa aamua mammoille!

Vivvi :heart: "Ilmari" 26+3

kuulostaa ihan migreeniltä,tai ainakin mulla on samoja oireita ja migreeninä sitä hoidetaan..
:/
 
Mä mitään siivottua saanu...
Mulle iski samanlainen päänsärky kun eilen :kieh: :ashamed:
Menin takas sänkyyn, peiton alle, kun päätä ja silmiä särki..
Meni onneksi ohi.


Vauvauutisista: Mä tein testin yksin ollessani kotona
ja kun mies tuli illalla töistä, annoin testin sille vaan käteen
ja toivotin onnea :heart:
Sen ilme oli ihana!
Äidille kerroin heti tekstiviestillä, kun se oli mun kanssa apteekissa käymässä
kun ostin testin, niin se olis kumminki udellu.
Anopille ja muutamalle hyvälle kaverille kerrottiin vasta
kun oltiin käyty ekassa ultrassa (8+2) ja lopuille
pikku hiljaa 12. viikon jälkeen..

mutta nyt tämä kiitää neuvolaa kohti,
illalla kuulumisia!

vivvi :heart: ilmari 26+3
 
Rypäle: parisuhdeneuvoja olen todella huono antamaan, mutta kyllä sun kannattaisi musta jutella sen miehesi kanssa siitä leiristä ja 4D ultrasta, kun asia painaa sun mieltäsi. Ja ymmärrän hyvin, mustakin helposti tuntuisi siltä, että harrastus menee tulevan vauvan edelle. Koita olla mäkättämättä ainakaan aluksi vaan yritä rauhallisesti kertoa miltä susta tuntuu tuo teidän rahankäyttö...Vaikka päättäisittekin että hän menisi sinne leirille sitten, ainakin sovitte asiasta yhdessä etukäteen.

Kiva kuulla, että muidenkin lapset kehaisevat vanhempiaan ruokakaupoissa. Meidän nyt 6v poika oli pienempänä varsinainen suupaltti ja Cittarin kassajono oli paikka, jossa pääsi hyvin kokeilemaan miten äiti mihinkin reagoi. Mulla on pikkuinen ruusutatska pakarassani ja 3-vuotiaana poika hokasi, että äitillä on tuollainen. Kerran pitkässä kassajonossa hän istui kärryn lastenistuimessa ja alkoi ääneen miettiä että "äiti mikä kukka sulla on pyllyssä". Vastasin nopeasti mahdollisimman hiljaa, että ruusu ja näytti jo varmaan 5 minsaa siltä, että poika unohti koko jutun sillä. Kun sitten lastasin kärryn täydeltä ruokatarvikkeita hihnalle, siihen tuli joku mies ottamaan tupakka-askia. Poika nyki miestä pitkään takinhelmasta, että "setä, setä hei kuule, setä" ja kun mies vihdoin katsoi häneen ja kysyi että mitä asiaa, muksu täräytti: "mun äitillä on pyllyssä ruusu". Mä keskityin pakkaamaan niitä ruokatavaroita ja koitin olla niinkuin en olisikaan. Ehkä se mies ajatteli, että mulla oli vyöruusu?
 
:LOL: Jestas noita lasten sutkautuksia... Niitä odotellessa...

Rypäle:Mä en ole kans mikään parisuhdeneuvoja,mut yhdyn viipperän neuvoihin.Kerro miehelles miten tärkeätä sulle olis päästä sinne 4D-ultraan.
Mä luulen,että sun miehes pelkää että hän joutuu luopumaan omista harrastuksistaan vauvan synnyttyä ja siksi yrittää ottaa "varastoon" omaa aikaa.

Bamse 26+5
 
Tää äiti kerää kans "varastoon" omaa aikaa. :) Ennen äitiyslomaa oon menossa pari kertaa Helsinkiin viikonlopuksi lomalle (nämä siis ihan yksin) ja sitten lähdetään vielä Tukholmaan koko perheellä pitkäksi viikonlopuksi.
 
Rypäle:
en oo kans mikään ekspertti antamaan neuvoja parisuhteeseen, kun tuntuu välillä itsekin toivottomalta. Liekö hormoonit herkistäneet minut.
Mä neuvoisin sua keskustelemaan kans vielä, ja yrittämään nimenomaan keskustelemaan ilman hermostumista. Selitä miehelles ettet oikeasti pärjää viikonloppua ilman hänen apuaan. Tai sitten pohtikaa yhdessä miten hoidatte elukoiden hoidon sinä viikonloppuna kun mies lähtee. Lisäksi painota sitä että tää raskaus on JO loppusuoralla. kolmisen kuukautta niin saat taas siivoillakin kakkalaatikkoa ja taluttaa koiraa. Plus tietty se että miten paljon sinä haluat sinne ultraan. Mistä kaikesta SINÄ jäät paitsi raskausaikana + vauva-aikana. Huh.. aikamoinen homma onkin selvittää ilman hermostumista.. tsemppiä!
Toivottavasti saatte asiat puhuttua. :hug: mä mmärrän miten kiehauttaa välillä.. itteenikin joskus.
 
rv 26+3

Paino +1kg (n.250g vko)
Verenpaine 120/70
Pissa Puhdas
Hb 124
Sf 26
Sydämensyke 140++
Liikkeet ++
Kohdunsuu kiinni/kiinteä

Lääkäri kehu vauvaa vilkkaaksi,
kun ei meinannu saada sf-mittaa otetuksi..
Kaveri potki mittanauhaa niin, että mun piti
hetkeksi kääntyä kyljelle josko se rauhoittuis :LOL:
Sydämen kuuntelussa sama...
Jalkojen kolina täytti dopplerin.
Vauva makoili selkä vasemmalle kyljelle päin
ja pää alaspäin :)

Vivvi :heart: Ilmari 26+3
 
aventuralle sen verran, että kannattaa tarkistaa tuo selkäsärky, että ei ole virtsatietulehdusta. KErtoo kokemusta omaava, jolla parhaillaan lääkitys moiseen ihanuuteen. :|

ja vivville, mulla alkoi tuolla tavalla aikanaan ekassa raskaudessa migreeni, jota vieläkin aikanaan kärsin. Mulla mainitsemiesi oireiden lisäksi tuli vielä puutumista odotusaikana. Kantsii tarkistaa, että ei olis mitään sellasta. Mulla nykysin saattaa oireet pahentua niin pitkälle, että menee puhe ja kirjotuskyky... onneksi sitä ei ole tarvinnut kokea nyt raskausaikana!

Täällä oli tänään neuvola.
Painoa tullut ihan liikaa! :ashamed: Yli kilo/viikko!!!!! |O
Nyt loppu namin syönti vallan! Ja huomenna on mentävä lenkille!!! :whistle:
Sydän löi komiasti ja sf mitaksi saatiin 21,5 cm. Minusta se oli aika "vähän" siihen nähden, minkä kokoinen tää massu on nyt ulospäin. :|
Kaikki oli siis hyvin ja nyt jäädään sitten ootteleen ensi viikon torstain sokerirasitusta ja seuraava neuvola onkin vasta pääsiäisen jälkeen torstaina. Silloin pääsen neuvolalääkärin luonakin poikkeemaan... Semmosia täällä tällä kertaa!
Päänsärkykin alkaa helpottamaan pikku hiljaa...johtuu hartijumista. Onnex mulla on fysikaaliseen aika taas ens viikon to rasituksen jälkeen. =)

Pakkausta ootellaan edelleen saapuvaksi. 27.02. olivat tehneet päätöksen, että kai se sieltä joku päivä postiin tupsahtaa. =) Kaukalonkin pitäisi kai tulla lähiaikoina.

Mutta palataampas taas! :wave:

Rakkis ja masu 24+5
 
täällä iltavuoro takana ja aamulla sitte ois taas mentävä takasin töihin. Sitte oiski ihana kolmen päivän vapaa :) pääsee raksalle ja meinasin käydä kodin ykkösen yllätyspäivillä ku siellä Teema-astiat alennuksessa. Meillä on liian vähän ruokalautasia ni jos niitä sais edukkaasti.

Kävin tänää kelassa keskustelemassa miten alottasin äippäloman joka riippu iha siitä että miten laskevat ton äippärahan. Ilokseni kuulin että voivat laskea tän 5kuukauden perusteella sen minkä kerkeen oleen töissä ennen tän kuun loppua :) Tuon jälkeen päätin että tää mamma alottaa loman varhennettuna jo 14.4, koska tuo vanhustyö on sen verran rankkaa, että parempi tuolleen jäädä töistä pois. Sitte saa pari viikkoa tytön kanssa pakkailla tavaroita ennen muuttoa ja siivota muutenki tätä vanhaa kämppää.

Miten te muut ootte alottamassa äitiysloman?

Hande ja Pikkanen 26+0 (kai... :D )
 
Alkuperäinen kirjoittaja Venla-05:
:wave: 26.4 alkaa varsinainen äippäloma, mut ikävä kyllä siihen asti saikulla :(
Mä haluan alottaa sen takia just äippäloman varhennettuna ettei vaan tarvis jäädä sairaslomalle... Mutta saa sitte nähä kui käy kun välillä on niin tukala olla ettei tosi :( Ja tosiaan tää maha alkaa olla jo nyt tiellä, varsinki jos asiakkaalle on pistettävä tukisukkia tai otettava niitä pois.. sama on vessan pöntöllä pitäs asiakasta pestä, ei enää ite mahu iha pieniin väleihin :D
 
äippälomasta Lomalle jään kun koulu loppuu, eli ilmeisesti toukokuussa, voi olla että loppuu aikasemminki tai myöhemmin |O riippuu vähän siitä miten saan nuo tentit tehtyä :ashamed:

Menhit ja Ella(viljami) rv 27+3
 
minä jään kanssa äippälomalle vasta toukokuun lopulla kun koulu loppuu |O saa nähdä vaan että jaksanko sinne asti.. eilen ekan kerran oli jalat niin turvoksissa että niihin oikein koski.onneksi nyt on jo turvotus laskennut.

18.3 olisi sokerirasitus, en oo ennen ollut vähä jännittää tulokset..harjoitus suppareita alkan tulemaan jonkun verran, onneksi ei kipuja ole.

nyt aamupalalle ja kouluun :kieh:
 
Miulkii sokerirasitus 18pvä.

Vanhin muksu heräs ja silmä nii kipee ettei voi auki sitä pitää...kai häl siin tulehdus :(
Otan mukaa hänet terkkulaa ku meen labraa...kai joku sen silmän kerkii siin kattoo et lääkettä saa.

AadaOlavi 25+6

Ainii...labran jälkee nlalekuri.
 
HANDE: Miks jäät varhennetulle vaikka varmasti saisit saikkua (palkallista!?) jos et pysty olemaan töissä. Varhennettuna kun aloittaa niin se on toisesta päästä silloin pois.

Mä jään äippälomalle vasta 21.5. Mut en usko että pystyn siihen saakka töissä olemaan. Nyt jo olen ollut yhteensä kolme viikkoa supistelujen takia saikulla ja lisäksi kaikki kolotukset pukkaa päälle sekä kauhea ressi koko ajan. :headwall: Mulla on myös huono selkä (pullistumia ja jotain nikamavälin madaltumia useampia) mut yllätykseni se on oireillut vähemmän ku ennen raskautta. Kauhulla odotan että milloin selkäkin posahtaa ja olen sit viimestään täysin invalidi!!

Onko muita joilla painoa tullu jo pyöreät 10 kiloa?? Mulla nasahti 10 kiloa täyteen ja viikkoja vasta 24!! (mitat nyt 170/67) Uskomatonta!!! Järkyttävää!! Masentavaa!! osaksi en voi syyttää kuin itseäni. Herkut maistuu liian hyvin, muttaa tuo liikunta puoli ei ole minusta kiinni. Haluaisin liikkua enemmän mutta supistelut, väsymys ja liitoskivut rajoittavat liikkumista huomattavasti.

Ja hei... Tässä mietin että voiko neuvolassa kätilö tai terkka kirjoittaa pitemmän sairasloman vai tarviiko olla lääkäri joka sen pystyy määräämään/kirjoittamaan??


 
neuvola lääkäri mulle kirjotti saikun joka loppuu kun lomat alkaa.. eli olen saikulla 20.3. asti sit alkaa kesäloma ja 23.4. alkaa äippis varhennettuna siis..

me täällä suunnitellaan jo lokakuulle ulkomaan reissua :D
 
Mulla on menny 10kg rikki :whistle: Mitat tällä hetkellä 158 / 61 :ashamed: Mut omasta mielestä ei oo oikeesti tullu muualle ku mahaan ja tisseihin...

Samaa mieltä olen kyllä joo siitä, ettei sitä varhennettua äippälomaa kannata ottaa jos luulee saikun alkavan aikasemmin. Se tosiaan on sitte sieltä loppupäästä pois ja joutuu aikasemmin töihin tai kotihoidon tuelle. Mut tietysti se on jokaisen oma valinta mitä tekee. Minä vaan toivon, ettei menis kelan sairaspäivärahalle, mut taitaa mennä :'( Sitte taas kiristetään nyörejä...

Venla ja Tauno 27+4
 
kysymys kun nykyään voi isyysloma pidentää sen 12pv ni voiko sen ottaa heti siihen kolmen viikon perään vai täytyykö se pitää silloin vanhempainrahakauden lopussa..?

ja eikös se ollu niin että se on multa pois 12pv??

tuire ja mini 24+6 :heart: :heart:
 
mymmy myy: Kelan sivulta kopsattu..

Isyysraha yhteensä 18 arkipäivää äitiys- ja vanhempainrahakaudella.

Lisäksi isäkuukausi, joka on vanhempainrahakauden viimeiset 12 arkipäivää + 1-12 arkipäivää pidennettyä isyysvapaata.

Piti heti tarkastaa jos olis ollut mahdollista niin olis täälläkin lomailtu syntymän jälkeen reilu 2 kuukautta kun kesälomat päälle.. :)
Vai onko jollain muuta tietoa, voiko tuota käyttää eri tavoin?
 
Täällä äippäloma alkaa virallisesti 26.4. vaikka ei sitä silleen odota, kun varmasti ne jotka töissä tuskailevat ja odottavat että alkais jo. Mä oon ollu marraskuusta asti työvoimatoimiston asiakas, kun vakkaripaikasta lensin pihalle. Tiesin tuon viimeisen työpäiväni jo paaaljon etukäteen ja suunnitelmat menivät nappiin - tulin raskaaksi ja saan nauttia odotusajan kotosalla :) Vielä kun muistais nauttia jokaisesta pävästä kotona, välillä meinaa tylsyys iskeä kun ei olevinaan oo mitään tekemistä. Tekemistähän kyllä olis, saamattomuus/laiskuus vaan vaivaavat sillon tällön.
Nyt ois projektina uuden makuuhuoneen sisustaminen. Siellä on vasta sänky :LOL: Liukuovikaapistot on tilattu nelisen viikkoa sitten ja niiden pitäisi tulla ensi viikolla. Maanantaina kävin Askosta ostamassa sellasen täyspuisen ihanan ovellisen lipaston, joka pitäis tulla huomenna. Sitte ompelukone oottelee tossa pöydällä - verhot pitäis lyhentää sopiviksi. Sitten kun nuo kaapit tulevat pääsenkin järjestelemään niiden sisustaa, kivaa :) Saa omat vaatteet ja vauvan vaatteet käytyä läpi ja järjestykseen... sitä ootan kyllä innolla. Tykkään hirveesti järjestellä kaikkee ja niin että kaikki tiptop. Mies saa täyttää oman kaappinsa oman mielensä mukaan, siihen en puutu.

Maleha kyseli tuosta painon noususta, täällä on kanssa tullu ihan kiitettävästi. Lähtömitat oli 173/60 ja tiistaina neuvolan vaaka näytti 70,9kg eli kymmenen kiloa on menny rikki. Mulla ei oikeestaan oo noilla numeroilla niin väliä, ennemmin katson peilistä miltä näyttää. Ja koska edelleenkää en näe mihin tuo 10 kiloa olisi tullut (paitsi maha tietty vähän pyöristynyt kun siellä on kaveri +tissit kasvanu yhden kuppikoon...) niin tulkoon painoa - mulle se on vaan terveen merkki, kun yleensä painoa ei ole tullut on syönyt mitä tahansa. Nyt tuntuu että suolisto toimii niinkuin pitääkin eli myös ravinteet/rasvat ym imeytyvät ruuasta niinkun pitäiskin ja hyvä niin. Vauva ainakin kasvaa ja saa kaiken tarpeellisen ravinnon :)

Tostä lääkärineuvolasta oli kanssa juttua. Mulla on eka ollut viikolla 15+jotain ja seuraava lääkäriaika on 30+jotai. Terveydenhoitajan luona olen käynyt viikosta 11 alkaen tasaisesti 4 viikon välein. Itse en ainakaan ole kaipaillut käyntejä useammin, koska mitään vaivoja tai ongelmia ei ole ollut. Lähinnä musta tuntuu että joko sinne neuvolaan taas pitäis mennä, justhan siellä vasta olin. Meillä on kyllä tosi ihana neuvolatäti että sinne on kyllä ihan kiva aina mennä! Tuon viikolla 30 olevan lääkärikäynnin jälkeen aletaankin sitten jo käydä 2 viikon välein, se vasta tiuhalta tahdilta tuntuukin. Mutta toisaalta enpä voi tietää mikä olotila on silloin...

Tässä vielä lopuksi neuvolakuulumisia tiistailta 27+2:
-verenpaine 114/78
-paino 70,9 muutos edellisestä 1kg eli 250g/viikko
-pissa puhdas
-kohdun pohjan korkeus 23cm (tähän mennessä yläkäyrillä, nyt keskikäyrän alapuolla... vauva oli tosin sivuttain, joka saattaa hieman lyhentää mittaa)
-syke löytyi helposti 141 ja tasasilla vaihteluilla
-liikkeet ++

Eli kaikki hyvin täällä ja voinnissakaan ei valittamista :) Vauvan liikkeitä on kiva kattella masun päältä, kun näkyy tosi selkeesti! Eilenkin maattiin sängyssä koko perhe ja katteltiin kun toinen mylläs masussa - vaihtelee asentoa "muljahdellen" ja sitten antaa iskuja, ihanan näköistä :)

Hyviä vointeja kaikille ja aurinkoista kevättalven aikaa! Koko ajan huomaa kun muuttuu valoisammaksi päivät, tosi innolla odotellaan täällä jo lämpimämpiä aikoja... :)

NASU-masu 27+4
 
Neuvolas käyty.
paino:+180g/vkko...elikkä +900g/5vkkoa
rr:121/83
pissa: puhdas
hb:115
kohdunpohjan kork:25 :eek: ...yläkäyril mennää vaik vaavi poikkitilassa
sydän:+
liikkeet:++
kohdunsuu:kiinteä,kiinni

Painoo tullu tähämennes 10kg ja rapiat

AadaOlavi 25+6
 
Mä aloitan äippäloman sitten kun se on viimeistään pakko aloittaa eli to 8.5 on ensimmäinen äitiyslomapäivä. Viimeksi meni se ensimmäinen kuukausi sisällä istuessa ja seiniä raapiessa - tuntui ettei ollut mitään tekemistä eikä jaksanut mennä kuitenkaan enää mihinkään. Oli kuuma heinäkuu ja kaipasin ihan kamalasti takaisin ilmastoituun toimistoon. Nyt tuntuu kivammalta aloittaa mammaloma kun on yksi eskari-ikäinen pitämässä vähän äitille äksöniä. Ja toivotaan ettei toukokuussa olisi vielä niin kuumakaan...

Neuvolakuulumisia tältä aamulta 26+0:
Painonnousu +560 g/viikko, nyt kasassa 54,9 kg yhteensä.
Verenpaine: 104/76
Pisut ok.
B-hb 121
Kohdunpohjan korkeus 21,0
Sydänäänet ok, syke n. 145, liikkeet ++
Vaavi köllötteli pää alaspäin ja räpläsi pikku sormillaan "luukkua" samaan aikaan kun terveydenhoitaja mittasi kohdunpohjan korkeutta, teki häijyä...

Alkaa jo tuntua niin todelliselta tämä vauva, että on vaikea saada siirrettyä ajatuksia enää tehokkaaseen työhöh!!!Laskin juuri ja totesin, että 41 työpäivää tässä enää on jäljellä...

Vauvahankinnat on meillä vielä vähän vaiheessa. Paljon on tietysti jo olemassakin esikoisen peruja mutta paljon on laitettu tässä välissä kiertoonkin. Tuttavaperheelle lainattiin sitteri ja niillä on ollut tässä välissä pari lasta, mokoma sitteri on mennyt rikki. Ovat tietysti tosi pahoillaan tapahtuneesta ja ovat pyytäneet meitä ostamaan mieluistan uuden ja lähettämään laskun heille. Nyt kovasti mietityttää että minkähintaisen sitterin sitä ilkeää ostaa. Baby Björnin siitä mustasta tykkäisin mutta on sikakallis, en kehtaa. Sitten oli jotain hienoja täriseviä ja surisevia, sekin maksaa helposti 80 ekee tjms. Olen koittanut kysellä tutuilta jos jollain olisi kaapissa lainaksi joutava sitteri, mutta vielä ei ole löytynyt moista. Pidän vauvahankintoina myös toissapäivänä taloon tullutta pakastinta (vauvan soseille, eikö) ja viime viikolla ostettua keinutuolia (imetystuoliksi sitä kutsun :) ). Pinnasänky on varastossa, se vain pitäisi kaivaa sieltä kaiken muun rojun seasta ja maalata uudelleen. Uusi turvakaukalo pitäisi ostaa myös - tai siis tahdon sellaisen, jossa on erikseen se kiinnityssysteemi valmiina autossa. Mulla ei talvipakkasella näpit kestäneet sitä turvavöiden virittelyä ollenkaan ja tiedän että ensi talven suhailen kodin ja koulun väliä viemässä ja hakemassa ekaluokkalaista, joten tuohon tarttee helpotusta. No, jossain sanottiin että yli 5v vanhaa turvakaukaloa ei oikein saisi enää käyttääkään vaikka olisi kolaroimatonkin, joten siinäkin mielessä pitää ostaa uusi. Ja hoitopöydän tahtoisin myös, nyt sille jopa olisi tilaakin...
Osa vaavin vaatteista on pesty ja siisteissä pinoissa hänen tulevan huoneensa kaapissa - ja osa taas ei, mutta onhan tässä vielä tosi hyvin aikaa!
 
Heissan!

Mulla alkaa äitiysloma 2.5 mutta oon kotona hoitovapaalla,joten muutosta ei tapahdu paitsi enemmän rahaa tipahtaa tilille :D
Mä meinasin esikoisesta jäädä varhennetulle äitiyslomalle,kun tiesin etten pysty tekemään työtä loppuun asti.Mutta pomon ehdotuksesta pidin eka kesäloman ja loput kolme viikkoa ennen äitiysloman alkua saikkua.Näin en edes tippunut kelan päivärahalle.

Tänne etelään saatiin sitten vihdoin talvi...Juuri kun odotin kevättä.

Bamse 26+6
 

Yhteistyössä