KESÄKUUN KULLANKERÄT maaliskuussa

Ohhoh..aika vaan menee nopiaa :D

Eipä nyt mitää niin kummosii...maanantait ootan,sillo taas hepatoosilabrat ja täytys sokerirasituksee varata aika :kieh: En siit hommast tykkää yhtää!

Eile iski ekaa kertaa sellain raskaudesta johtuva himo...et niiku pakko saada jotai ja miul toi jotai oli kotzoone :LOL:
Enpä saanu ku menin klo 20.40 tuoho viereiselle nesteelle ja hyö ol vaihtanu aikoi jote puolelt olivat lopettanu ruua tekemise :headwall:
Meinas nimittäi kiukuks oikee pistää,mut päätin että su iltan käyn tilaa ku saan muksut kasilt sänkyy :whistle:

AadaOlavi 25+1
 
meillä iski nuorimmalle kamala flunssa ja oon neidin kanssa valvonu koko yön..
onnest isänsä käy apteekissa hakemassa nuhatipat sun muut kun pääsee töistä..

taidetaankin tää päivä pysytellä sisällä ja lämmitellä kämppää sekä pestä noita vauvanvaatteita kaappiin.. ;)

tuire ja mini 24+1 :heart: :heart:
 
mymmy myy: meillä vähän samanlaisia kuulumisia. Esikolla iski eilen 40 asteen kuume ja yö meni kanssa vähän niin ja näin... Taidettiin viimeksi sairastaa lasten mahatauti samaan aikaan.
Pelkään vaan että on influenssaa kun sitä on pojan tarhassa liikkeellä. Ja neljänkympin kuume voi kestää viikonkin!!!

Pidän viikon päästä Jonathan-lastenvaatekutsut. Itse en moisilla kutsuilla ole ennen ollut, onko jollain kokemuksia? Ihan nättejä vaatteita esitteessä eikä pahan hintaisiakaan.

Nyt lattian pesuun, imuroitu jo on :wave:

Valmet 24+1
 
Torstaina oli tarkastusultra jonne itse vaadin päästä kun tuo sf-mitta huitelee taivaissa (31 cm jo viikolla 22) ja kaikki oli onneksi kunnossa. Kaipas se oli sitten kohdun kasvupyrähdys ja tasoittuu loppua kohden.

Tallinnasta tarttui mukaan kevytpuku, sukat, pari lakkia, pussilakanasetti ja tutteja + tuttinauha.. enää ei Vilperi tarvitse kuin oman kokonsa vaippoja. Kaikki on siis valmiina.
Tallinnassa tuli käytyä Rocca Al Maressa eläintarhassa ja ostoksilla ja aika lailla koko päivän kesti se reissu. Illalla kun menimme ruokailun jälkeen vielä Virukeskukseen, täytyi tehdä stoppi yhden kaupan ovella kun alkoi vihlomaan lonkkia ja reisiä niin vietävästi, tuskaa jokainen askel. Nyt ei kipuja ole onneksi ollut kun kotiuduttiin.

Elppa: jatkanpas tänne vielä, mitä mahdat tarkoittaa sillä että 20% on Kelan vähimmäisennakonpidätys%? Itselläni meni veroa palkasta noin 25 % ja kun olin vanhempainrahalla, % taisi olla jotain 16 luokkaa.

äää & Vili 25+2
 
täytyykö toi muutosverokortti tehdä jokatapauksessa vai meneekö ne sillä samalla mikä mulla on töitä varten.. plus että kun verokortti on töissä.. täytyykö se ruinaa seltä pois? mä kun en nuista tajuu mitään.. :p

meillä juur viikko siivous hoidettu ja kohta heselle B)
 
Huomenet!


Soon sitten tosiaan jo maaliskuu :D
Tän päivän ohjelmassa olis reissu Itäkeskukseen katteleen tytölle välikausihaalaria... Jo toinen viikonloppu ihan vaan kotona oman porukan kesken, ihanaa vaihtelua. Me ollaan suurin osa viikonlopuista aina jossain kyläilemässä tai sitten joku on täällä meillä. Anoppi eilen jo soitteli perään että eikö meinata tulla tänä(kään) viikonloppuna kylään... Ei ei. Ihan mukavaa siellä on käydä, eipä sillä, mutta nyt halutaan välillä olla kotona. Mielestäni ihan tarpeeksi saa mummo nähdä pojantytärtään kun 2 kertaa kuussa ollaan viikonloppu siellä...
Mua on viime aikoina ruvennut vähän sylettämään pari asiaa anopissa. Paapois meidän tytön aika lailla piloille, kaikkea saa mummolassa tehdä, myös sitä mikä on kotona kiellettyä kuten ruoalla leikkiminen, tavaroiden heittely yms. Ja minähän se olen se tylsä ilonpilaaja, kun kiellän :whistle: Mummo ei henno kieltää ettei 2-vuotias lapsi vaan suutu, joo-o... Sehän on kovin vaarallista se suuttuminen ja itkupotkuraivari, kun ei saa keksiä, karkkia, milloin mitäkin...

Kekseistä ja karkeista tulikin mieleen, että mä kokeilen pitää mässyttömän maaliskuun. Saas nähdä millainen ihmisraunio olen jo viikon kuluttua, mutta yrittänyttä ei laiteta... Koitan siis kokonaiset 31 vrk pärjätä ilman karkkia, suklaata ja jäätelöä (ja Jaffakeksejä). Rupes lähteen mässäily ihan lapasesta, pakko päästä "kuiville" :xmas: Jos mä lätisen tänne lähipäivinä ihan levottomia, mulla on vissiin vieroitusoireet pahimmillaan päällä :p

Tyttö päätti vihdoin sammahtaa päiväunille, mä lähden tästä maalautumaan ja valmistautumaan Itiksen reissuun pikkuhiljaa...

Kylkiluu ja Muumi 24+5
 
Mä sain kaverilta eilen hoitopöydän :heart:
Kokosin sen malttamattomana eilen ja nätti se oli.

Nukuin sohvalla viime yön kun noidannuoli päätti
tulla tervehtimään mun selkää.
Nyt on jo vähän parempi, mutta panadolilla tässä mennään :ashamed:

Pitäs jaksaa tästä lähteä äidin luo käymään,
muttei oikeen saa itsestä mitään irti...
No josko hetken päästä :)

Hyvää maaliskuuta mammat =)

Vivvi :heart: "Ilmari" 25+6
 
20% on tosiaan kelan vähimmäisvero, paitsi jos hakee muutosverokortin niin voi saada sen veron pienemmäksi. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että kelan verotus on tiukempi, kun palkkatulojen verotus. Jos ansiosidonnaista ä.rahaa saa niin kannattaa varmastikin lasketuttaa se veroprossa...

Itse aion lasketuttaa ja pahoin pelkään, että joudun maksamaan yli 20% veroa. Viimeksi sain ä.rahaa bruttona 1400e/kk ja maksoin 20% veroa. Sain vähän veronpalautuksia, mutta sinä vuonna olin tehnyt muutaman kuukauden töitä ihan liian suurella veroprosentilla, joten se varmaan tasasi tilannetta. Tällä kertaa ä.rahaa tulen saamaan bruttona n. 1800e/kk kaksi kuukautta ja sitten lopun ajan 1500e/kk. Ja 20% veroa ei ehkä riitä, sillä nyt mulla ei ole työtuloja kun vähän. Olen lähinnä kotiäitinä, välillä tehnyt sijaisuuksia.

Omaan raskauteen ei kuulu kummempia. Vatsa kasvaa ja kovasti vauva potkii. Brion double wave tuplarattaat tilattiin Vauvatar nettimyynnistä. Oli viime vuoden väreissä niin sai halvalla: 459e ilman kantokoppaa. Eka lapsi on kesällä 2-vuotias niin tarvitttiin tuplat. Meillä on koira ja sitä tarvii viedä lasten kanssa, joten seisomalauta olisi ollut hankala vilkkaan pojan kanssa. Mutta jos joku aikoo ostaa tuplat niin kannattaa katsoa tuolta Vauvataresta. Käytetyistäkin pyydetään helposti 400e joten on musta tosi edulliset.

Nalletar & Itu 23+5
 
Heippa pitkästä aikaa täältäkin! :wave:

Aika menee tosiaan aika nopsaan...vaikka välillä toivois sen menevän nopeamminkin. =)
Täällä viikonlopun ohjelmana neidin 5-vuotis synttärit, jotka virallisesti olivat torstaina, mutta joita juhlitaan vasta huomenna. Säntäänkin tästä heti kauppaan, kun isäntä kotiutuu kahden jälkeen töistä. Ajattelin kokkailla sinne muutaman suolaisen piirakan ja tytölle lupasin pienen poni kakun lapsia ajatellen. Varsinainen kakku tuleekin veljen vaimolta, kun oon ite niin surkia tekemään mitään hyviä täytekakkuja. Äitee lupas tehdä toscaleivoksia. Sitten vielä pieniä karjalan piirakoita ja jotain pullaa tms. ja avot! Meitsi lihoo vlopun aikana taas 10 kg!!! :headwall:
Huomenna vieraita alkaa sadella kahden aikaan ja pitäisi kahvittaa yli 20 aikuista + lapsia melkeimpä saman verran. :whistle:

Odotukseen liittyen täällä ei sinänsä mitään erikoista.
Maanantaina jouduin tosiaan kotiin lepoon supistusten vuoksi, jotka menivät onneksi ohi lopulta. Eilen niiden syyksi selvisi sitten virtsatietulehdus. :| Onneksi sain heti lääkekuurin ja toivotaan, että menee sillä ohi ja jäis tähän yhteen tulehdukseen, ettei ala mikään kierre sitten loppuraskauteen. :/

Nyt ajattelin mennä hyllyttämään vaavin vaatteet ja sitten jatkan siivoilua, kunnes se ukko kotiutuu ja sit tää mamma läx tyhjentään kauppaa kananmunista ym. :whistle: :D

Hauskaa viikonloppua kaikille! :wave:

Rakkis ja masu 24+1
 
Sarbe: kannattaahan se muutosverokortti tehdä kun palkkaverokortin päälle tulee aina 2 %, mutta jollet tee, ei Kelalle tarvitse erikseen toimittaa verokorttia vaan menee tosiaan sen palkkaverokortin mukaan + 2 prosenttiä päälle.

Kylkiluu: Täällä vietettiin karkitonta ja suklaatonta tammikuuta kun muut tipatonta.. =)
Mutta kahvileipä ja jäätelö ei ollut kielletty.. ;)
Onnistui noin, jos kahvileipä ja jäätelö olisi ollut kiellettyjen listalla, en tiedä olisiko onnistunut.. :whistle: =)
 
Aivan kuten Nalletar jo sanoikin,niin kannattaa tehdä se muutosverokortti.Niin ikävää kun se onkin niin tukia verotetaan runsaammalla kädellä kun palkkatuloja.Joillekin on jopa tullut mätkyjä,kun ei ole muistanut tarkistaa verokorttia tuille...

Tänne ei kuulu mitään ihmeellistä,vauva potkii ja pyörii menemään masussa välillä hyvinkin vauhdikkaasti :)
Ens viikolla olis sitten toinen lääkärineuvola.

Lauantain jatkoja kaikille!

Bamse 26+1
 
Nalletar: sain viimeksi 1800 ?/kk bruttona ja alle 20 % oli verotus.. riippuu tosiaan siitä millä prosentilla olet hommia paiskinut aiemmin. Itse lasken aina tulot yläkanttiin kun kerran sain kunnon mätkyt, siitä jos tosin alkaa olla 20 vuotta aikaa ( :eek: ) eikä sen jälkeen ole mätkyjä tullut. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitiäitiäiti:
Elppa: jatkanpas tänne vielä, mitä mahdat tarkoittaa sillä että 20% on Kelan vähimmäisennakonpidätys%? Itselläni meni veroa palkasta noin 25 % ja kun olin vanhempainrahalla, % taisi olla jotain 16 luokkaa.

äää & Vili 25+2
Suora lainaus Vanhempainrahan päätöksestä, maksuerien alapuolella:

"Etuudesta toimitetaan ennakkopidätys Teille palkkaa varten annetun henkilökohtaisen pidätysprosentin mukaisesti kortettuna kahdella prosenttiyksiköllä. Ennakkopidätys on kuitnekni vähintään 20 prosenttia".

Jos käyn tekemässä muutosverokortin, laskisiko enn.pid.prossat silti? Jos laskevat, "juoksen" samantien sen muuttamaan! :flower:
 
Asuntolainan korothan vaikuttaa kanssa noihin veroprossiin alentavasti...Henk.koht toivon etten ihan kamalia joutuis veroa maksaan. Tai sitä varmaan toivoo jokainen...Olen nyt ollut pian vuoden kotihoidontuella joka on nettona 230e ja vähän tehnyt siihen lisäksi viikonloppusijaisuuksia. Eli miehen tuloilla ollaan lähinnä elelty ja kun ei tuo mieskään kamalia ansaitse (varmaan keskituloiseksi luokitellaan) niin ei tässä ylimääräsiä ole paljon ollut. Olisi kiva pystyä itsekin osallistumaan perheen elättämiseen edes ä.rahan ajan ja olisi jonkun aikaa vähän väljempää. Aion sitten taas olla jonkun aikaa kotiäitinä. Jos siihen saakka pystyisi olemaan, kun tämä vatsassa oleva on 2 vuotias...
 
Elppa:Jos soitat verotoimistoon ja lasketutat uudestaan veroprosentin äitiyspäivärahaa varten,niin se on se mitä ne käyttää vaikka se olis alle 20.Jos sulla on palkkatuloja tältä vuodelta,niin se vaikuttaa positiivisesti veroprosenttiin.
Suosittelen soittamaan verotoimistoon,noi on niin kieroja juttuja,että parasta varmistaa,ettei tuu ikäviä yllätyksiä.

Rakkapanuu:Voi olla myös alempi kuin 20
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bamse:
Elppa:Jos soitat verotoimistoon ja lasketutat uudestaan veroprosentin äitiyspäivärahaa varten,niin se on se mitä ne käyttää vaikka se olis alle 20.Jos sulla on palkkatuloja tältä vuodelta,niin se vaikuttaa positiivisesti veroprosenttiin.
Suosittelen soittamaan verotoimistoon,noi on niin kieroja juttuja,että parasta varmistaa,ettei tuu ikäviä yllätyksiä.

Rakkapanuu:Voi olla myös alempi kuin 20
Oukei.. Sitäkni vielä ihmettelin (tyhymä!), että kun normaalisti tälle vuodelle laskettu veroprosentti on 15,5% ihan normaalituloista, niin silti hyppäsi tonne 20 prosenttiin... Onko oikein?

Mutta teen muutosverokortin kelan ilmoittamien etuuksmäärien mukaan, ainahan sitä voi muuttaa sitten myöhemmin..
 
Sokerirasituksesta suoriuduttu kunnialla, kaikki arvot oli oikein hyvät. Huh! :whistle:

Kävin tänään kirppareilla katsastamassa vauvalle vaatteita. Ei voi kuin ihmetellä millaista lumppua ihmiset siellä yrittää kaupitella ylihintaan. Vaikka eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa... Suurin osa vaatteista olisi kannattanut heittää pois jo usean porkkanasoseen jälkeen... Arviolta 95% vauvanvaatteista oli ihan surkeassa kunnossa...ja sitten vielä sanotaan, että ne eivät kulu. Selkeästi kyllä huomaa eron laadukkaiden merkkien välillä vs. esim. H&M. Ihan nukkaantuneita ja pois muodostansa nuo edukkaammat merkit. No, joka tapauksessa tein ihan hyviäkin löytöjä. Nyt on kiva hiplailla "uusia" vaatteita. =)

Töissä on henkisesti tosi stressaavaa. En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä, kun ei millään viitsisi enää ajautua uupumuksen partaalle näillä loppumetreillä. Pitäisiköhän käydä lääkärille juttelemassa. Tuntuu ettei jaksa millään, vaikka enää olisi 8 vko vaan jäljellä. :ashamed:

Huomenna starttaakin sitten jo vko 27

Tiivari + Tyyppi 26+6
 
Heissan!
Meille sitten tuli vatsatauti koko porukalle. Kuopus, 1v3kk oksensi tiistaina, ja on vesiripulissa vieläkin. Esikoinen, 2v6kk alkoi oksentamaan torstaina, ja on samoin vesiripulissa. Minä sairastuin torstaina myös, onneksi selvisin vähällä, ja olen kunnossa jo. Mies on pysynyt kutakuinkin terveenä.

aika kuluu siis pyykätessä ja vaippoja vaihtaessa; kun kakkaa tulee, sitä tulee PALJON...

Olen jo Kelaan paperit jättänyt, tällä kertaa otan ä-avustuksen rahana, pakkauksia meillä on jo kaksin kappalein, ja vaatteitakin on todella paljon.
(ja lisää olen ostellut :ashamed: )

Ensi tiistaina mulla olisi sokerirasitus, tosin enpä usko, että siinä mitään ilmenee.

Aika menee todellakin joutuin, enää 3kk!!! (mullahan on LA 2.6)
edelleenkään ei olla kerrottu kellekään, että on 3.lapsi tulossa :ashamed:

Ensin ei vain tullut sanottua, odotettiin np-ultraa ja sitten rakenne ultraa, ja nyt jo tuntuu tyhmältä kertoa, kun kukaan ei ole huomannut.
Tosin anoppia olen nähnyt viimeksi jouluna, mutta omia vanhempiani näen liki viikoittain. No, äitini ei yleensäkään huomaa mitään.

-Pitäisiköhän vain sitten synnäriltä ilmoittaa, kumpi tuli :kieh:

Toistaalta harmittaa, kun olen näin vienyt odotuksen ilon mummuilta, papoilta ja isomummuilta ym. ja toisaalta on aivan ihanaa, kun saa olla RAUHASSA, ei tarvitse koko ajan kertoa kaikille, millainen vointi on ollut, liikkuuko vauva jne.

t.Huiskahäntä 26+5
 
mulla normiverokorttin mukaan ois 17,5 mut maksan palkasta muistaakseni 20% omasta pyynnöstä.. jos soittelen verotoimistoon/menen käymään ni ne varmaan tahtoo tietää miten plajon saan tukia.. ja sitähän en tie ku just ennen la.. :( hmm...

huiskahäntä, jos vaan kerrot synnäriltä kumpi tuli :kieh:
 

Yhteistyössä