KESÄKUUN KULLANKERÄT maaliskuussa

On sulla totisesti värkki paisunut jos voi verrata jo palleihin.... :LOL: :LOL:

Mä en ole huomannu sellaista mutta peräpukaman sain riesaksi! Ei vielä muuta haittaa kuin että verta tulee ulostaessa. Voikohan toi hävitä itestään pois vai onko se sit aina riesana tai tuleeko ehkä myöhemmin jotenkin oireilemaan??

Ei oo helppoa tää raskausaika ku tulee mitä ihmeellisimpiä vaivoja ja vieläpä sellaisia joista ei kovin mielellään ääneen puhu. :ashamed:

No justiinsa :O Miulle tullu kiloja lähemmäs 15 ja neuvola täti ei oo mitää sanonu, ku ettei häntä se huoleta. oon nyt siis 165/70. Pitäsköhä miunki sitten huolestua kuitenkin jos malehalle on tosta kymmenestä kilosta jo oltu huolissaa. Huoh ku ahistaa |O

Niistä peräpukamista, mulla ainakin on välillä pitkäksi aikaa helpottanu ja kadonnu ku tuhka tuulee, mutta tulleet on välillä takaski ku ummetus on ruvennu jylläämää..

Menhit ja Ella(viljami) rv30+1

Mitä h*lvettiä maleha!? Valittanu sulle painon noususta?! Hitto, mä oon saman mittanen ja mulla oli lähtöpainoki isompi ku sulla nyt! :LOL: Ja satavarmasti on nyt sitte viime käynnin menny se kympin raja rikki. Ja jos joku neuvolatäti kehtaaki ruveta aukomaan, ni tuntee sen kyllä nahoissaan. Omat on läskini ja vaivoin ja suurella rahalla oon ne itteleni keränny. ;) Sulla ei kyllä oo mitään hätää vielä!

(.) Meinaa ottaa voimille toi työssäkäynti... Mikään ei oo pysyny kolmeen päivään sisällä, vaan tulee suoraan läpi, ni meinaa alkaa olee aika heikko olo... Ja nukkuminenhan nyt on mitä on tässä vaiheessa... Jos sitä nyt puoltoist viikkoa jaksais, ni olis se seuraava neuvola. Jos sieltä sitte sais vähän lepolomaa... Hävettää kyllä jäädä saikulle, ku on osa-aikanen työ, mut toisaalta työnantaja kyllä ties raskaudesta ku mut palkkas... :/

Rypäle ja kaveri 27+0

Noniin, nyt sain kaikki pääsiäisen aikana tulleet tekstit luettua... taas ajantasalla :wave: !

Meillä oli tänään toinen lääkärineuvola raskauden aikana ja viikkoja siis 30 ja rapiat. Myös esitietolomake nimiehdotuksineen palautettiin tänään... eilen illalla vielä pähkäiltiin nukkumaan mennessä että mitkä nimet lappuun laitetaan, ei mitään viime tippaan jätetty :LOL:

Tässä kuulumisia lääkäristä/neuvolakäynniltä:
-syke löytyi samantien, ensin 134-137-135, sitten vauva antoi mojovia potkuja dopleriin ja sykkeet 159-154
-painon muutos noin 400g/viikko, nyt kasassa 12 kiloa raskauden alusta
-kohdun pohjan korkeus 26cm, alakäyrän ja keskikäyrän puolessavälissä jatketaan menoa
-verenpaine 130/70, samoissa mennään kun ennenkin
-lääkäri tutki kauan vauvan asentoa, kun ei ollut alkuun varma... tuli kuitenkin siihen tulokseen, että on pää alaspäin, mutta koska pää ei ole vielä kiinnittynyt, niin pääsee hieman muljahtelemaan vielä eri asentoihin. Oli kuitenkin sitä mieltä ettei se enään pystyisi kääntymään väärinpäin... ja toisaalta kyllä hieman ihmettelen kun tunnen liikkeet/potkut ihan tuolla alhaalla, että millä se siellä sitten muljoo, nyrkeillään vai?! Missään ylhäällä/kylkiluissa tms en ole vielä koskaan tuntenut potkuja... Noh, eipä ole ensimmäinen asia joka ihmetyttää tämän raskauden aikana, joten eipä kai syytä huoleen. Kyllä ne lääkärit varmasti tietää ja niihin täytyy luottaa.

Meillä on tossa sukulaisperheen lapsilla vesirokkoa meneillään ja koska itsellä/vanhemmilla ei ole muistikuvaa olenko sellaisen sairastanut, sain lähetteen labraan jossa asia varmistetaan. Samalla katsotaan myös HB:n tilanne - mulla kun se on viimeksi otettu viikolla 12 :)

Hyviä vointeja kaikille ja paljooon aurinkoisia kevätpäiviä!

NASU-masu 30+2

:hug: kaikille kellä ikäviä turvotuksia tai pukamia tai muita vaivoja :heart:

Nyt se pelätty vatsatauti sitten iski meikäläiselle. Toivottavasti ei neiti tai mies sitä sais. Anopilla kesti yli viikon oksentamista ja ripuloimista. Pääsispä pikkasen helpommalla. Ikävästi kramppailee koko maha. :x Oksentaa ei oo vielä tarttenu, mut sekasin on vatsa :eek:

Vointeja kaikille :heart:

Venla ja Tauno 30+2

verikokeitten tulokset saatu..HbA1c oli 5,7% eli ihan hyvä..paasto oli 5.5 en joudu vielä insuliinille =) kotimittausta jatketaan viikon päästä lääkärille aika.

mutta..tarkkaa en vielä tiedä mutta kilpirauhasarvoissa häikkää :'( joku arvo on 6 mikä pitäs olla vähintään 9. ensiviikolla selviää mitä jatkossa.ainankin lisää kokeita otetaan.
HITTO onkohan tää loppu raskaus pelkkää murehtimista ja huolta!!!

Olinkin hiukan ihmeissäni kun terkka takertui painooni tai liian nopeeseen painonnousuun. Viikossa oli tullut reilu 600g ja se oli hänestä ihan liikaa. Selitti mitä ja milloin tulisi syödä. Sanoin tympääntyneenä että tiedän varsin hyvin miten minun kuuluisi syödä niin hän sanoi että tälläisessa tapuksessa on hyvä kerrata terveellistä ruokavaliota jne...
Tasan 10, 5 kiloa tullut lähtöpainosta, nyt siis 67,5 kg. Onhan tuo paljon mutta kun sitä on vaan niin heikko ettei pysty läheskään aina noudattamaan sitä terveellistä ruokavaliota!! :ashamed: Jos syömisen ilot tästä vielä otetaan pois niin on ilot sitten hyvinkin vähissä, toisinaan!! :/

Maleha

Meille on varattuna kans Emmaljungan City Crossit, värinä Elk :) Me ostettiin vaunut Kemistä ja saatiin pakettiin, jalkapeite, koppa ja rengassuojat ja tietty sadesuoja, hintaa tuli 580 euroa vastaava paketti olisi ollut täällä Oulussa 100 euroa kalliimpi.

:hug: Voi pukamat ja pallit sentään. Kaikenlaista vaivaa sitä alkaa olemaan ite kullakin. Mulla on nyt nilkat ollu perkuleen kipeinä ku turvottaa ja on verenpurkaumia. Töissä ne ei ainakaan helpota kun joutuu niin paljon jalkeilla olemaan.

Mullaki oli neuvolalääkäri tänään, painoa on tullu noin 800g/viikko ja alusta asti noin kymmenen kiloa lisää, pituutta mulla on 163. Maleha olipas turhan tarkka hoitaja! Hyvä paino sulla on!! :whistle: Kummallista että jotkut takertuu siihen painoon niin herkästi. Mun sisko kun odotti esikoista niin lääkäri ihan haukkui kunnolla niin että itku oli hänellä päässyt. Eikä kuulemma ollut ainoa tapaus mun sisko, en tiedä miksi ne tollasten antaa olla töissä |O

Hyvät tavat kunniaan....

Di 28+0

Me ollaan sitten jumissa kotosalla :headwall:
auraaja ei ole pihaan saapunut ja enkä mä jaksa tuota lunta työntää,epätoivoisesti yritin jo käydä tekemässä kääntöpaikkaa autolle,mutta voimat loppuivat ja nyt oon poikki.. :ashamed:

arvaatkaas meneekö meidän poika tänään päikkyyn ja meneekö tämä äiti neuvolalääkäriin?? :kieh: :kieh:
ulkona on nimittäin melkein pohkeisiin asti lunta :headwall: :headwall:
ja voitte kuvitella kun meillä on julmettoman iso piha ja yleensä traktori käy auraamassa ja nyt sitä ei näy missään ja sovittu ollaan että työpäivinä se tulee 6.30 auraamaan kerta meillä on yhteinen pihatie toisen naapurin kanssa ja mein pihasta pääseen naapurin piha kautta pois täältä,mutta ei nyt kun sitä lunta on..

naapurin isäntäkin myöhästyi töistä 45min kun auto jäi pohjasti kiinni tohon pihaan.. :headwall: :headwall:

mutta jos sitä lähtis jotain vaikka leipomaan kun ei oo pihallekaan ja asioille kerta mitään asiaa... :kieh: :kieh:

kiukutteleva tuire ja mini 27+6 :heart: :heart:

Pääkallokelin kourissa ollaan täälläkin (pääkaupunkiseudulla). Luulin olevani kaukaa viisas kun lähdin töihin jo ennen seiskaa, mutta silti matkanteko kesti tosi kauan. Meidän asuinalueella ei oltu aurattu teitä ja pikkuinen ford fiestani juuri ja juuri sai aurattua tiensä Kehä III:lle... Länsiväylää pyyhkivät aurat veivät kaiken näkyvyyden ja Kehä II:lla oli jo ensimmäinen kolari - pahan näköinen, siinä oli poliisit ja paloauto paikalla (jotain 7.10 oli kello silloin eli kyllä se nyt varmaan on jo siivottu).

Olkaahan tosi varovaisia tänään liikenteessä, siskot!!! Haleja ja malttia :hug: !

Kainuussa ainakin vielä hyvä ilma, joskin näyttää että tuuli rupeaa yltymään ja lunta alkais sataa :( Sitä kyllä olis jo aivan tarpeeksi.

Onko muilla alamaha kipeä tai kipeytyykö helposti?? Minulla oli jo viime raskauden loppupuolella tosi kipeä ja sitä seurattiin tuon sektio haavan takia. Mutta nyt se tuntuu taas kipeytyvän jopa niin että kävelyä haittaa. Pakko syödä sit panadolia jotta voi edes ulkona käydä ja pojua nostella sen minkä tarvis. Yrittänyt kyllä vältellä sitä nostelua mahdollisimman paljon, mutta siltikin se kipeytyy. Varmaan taas ultraavat moneen otteeseen, hyvä niin kunhan vaan ei joudu kaks:lle makailee.... Huomenna sokeri neuvontaan ja mittaukseen meno, jossa meneekin sit päivä.
No jotain positiivistakin löytyy eli selkä särky on hävinnyt tuon lantiopohja jumppailun myötä. Issias hermo vaan vähän keljuilee välillä mutta pysyy kutakuinni aisoissa venyttelyllä. Nyt ulkoilee ja haukkaa happea.Sitten vuorossa sämpylöiden leivonta ja ruoan laitto!! Hyvää päivän jatkoa kaikille!!

Ansku71 + rv 28+ 2

Täälläkin tuuli vinkuu pihalla niin, että tuntuu että tulee ikkunoistakin sisään! Onneksi ei tarvi heti aamusta lähteä mihinkään... labraan piti mennä, mutta sinne voi mennä huomennakin. Iltapäivällä on tiedossa kissan kanssa eläinlääkärillä käynti, perus rokotusreissu. Toivottavasti toi ilma siihen mennessä hieman kirkastuu. Lunta tulee tuulen mukana kutakuinkin vaakatasoon! Sais sulaa äkkiä poiskin! Missä se kevät ja auringonpaiste on?!

Malehalle piti sanomani tuosta painon noususta, että itsellä lähtö on ollu 60 ja nyt viime punnituksella vaaka näytti 72,2 ja terveydenhoitaja on aina todennut että hienosti ja tasaisesti on noussut :)! Edelliskerralla oli noussut vain kilon eli 250g/vko, niin ei sanonut mitään. Mutta muuten kun on noussut noin 2kg eli 500g/viikko, niin on kehunut vain kovasti! Joten sullekaan ei varmasti ois syytä moittia - päinvastoin! :hug: Jotkut ei vaan tunnu ymmärtävän positiivisen asenteen vaikutusta ihmismieleen! Sillä on kumma voima, oikeesti :) Meillä neuvolatäti jaksaa aina olla yhtä iloinen ja kannustava ja se on tosi ihana juttu! Sinne on aidosti kiva aina mennä, ei tarvi koskaan pelätä etukäteen että mistähän se nyt purnaa. Ja osaa se asiasta sanoakin, kyse ei ole siitä. Vaan lähinnä juuri siitä miten sen asian sanoo, siinä on se pointti. Jotkut sen osaa ja jotkut ei ees ymmärrä että omassa asenteessa/sanomisissa on vika, jos kukaan niille ei koskaan asiasta sano...

Ainiin, nyt on täälläkin edistynyt "pesänrakennus". Sain pääsiäisen aikana pestyä kaikki käytetyt vauvanvaatteet sekä uusista kaikki pienimmät koot otin käsittelyyn. Sekä kaikki peitot, makuupussit, filtit ja lakanat ym tuli pestyä. Sitten koottiin hoitopöytä valmiiksi, jotta sain tavarat järjestykseen :) Nyt on kaikki viikattuna valmiina odottamassa kaapeissa ja hoitopöydän koreissa. Seuraavaksi vuorossa on sitten pinnasängyn kasaus, mutta se saa nyt odottaa vielä hetken tuolla. Ja sitten tarvisi käsitellä käytettyinä ostetut lelut "puhtaiksi", mutta silläkän ei ole mikään kiire. Katsotaan koska seuraava inspiraatio taas iskee :)

Lämpimiä ilmoja ja aurinkoa nyt puhallan kovasti, josko ne sieltä tulis :whistle:

NASU-masu 30+3

NeitiA: Te olette saaneet tosi edullisesti nuo vaunut.
Me siis maksettiin ihan liikaa. Harmi!! Se on ukon syytä kun hän niin innostui siellä liikkeessä ja hoputti ostamaan ne, hinnalla ei niin ollut väliä. Ois pitänyt katella ensin muualtakin hintoja. :/
No, mut mennyttä on turha surra. Ompahan nyt KALLIIT ja hyvät vaunut. Tai en edes tiedä ovatko hyvät!? Hinnasta vain päättelin niin.

Minulla oli aamulla tunnin verran maha tautisen kipeä. samallainen kipu kuin ennen menkkoja. Maha ei kovettunut, oli vain kauhean kipeä. Onkohan tuo normaalia?? Supisteliko kenties??

maleha- mulla tuntuu liitoskivut noin; menkkamaisina julmina kipuina alavatsassa. Siitä puheenollen, heräsin aamulla hoitokoiran nuollessa naamaa "ULOS!". Iskin sapuskat kippoon ja istuin hetken keittiössä vaikerrellen jokaisen liikkeen kohdalla. Päätin että lähden kunnolla ulos, liikun sit hitaammin jos sattuu niin paljon. Helpotti pikkuhiljaa, ja lopussa kävelin jo reippaasti. Nyt enää jomottaa :wave:

Kiva muuten kävellä tossa säässä; lunta maassa 15 cm, aamulla ei ollut mitkään aurat vielä liikkeellä, joten työstä ihan kävi. Hyvä vaan, masokistinen luonteeni otti sen vain positiivisesti ja liikunnan kannalta :p

Äidin serkku, joka on 2 vko mua nuorempi, synnytti tammikuussa pojan vkolla 37. Kertoili miten ihanaa oli synnyttää, lähes kivutonta (on ollut endo monta vuotta, kivut kuulemma lievempiä kuin menkoissa normisti) ja ettei mun tarttis huolehtia jne. Äsken sain selville että tyyppi oli vetänyt ilokaasua ja 6 cm kohdalla epiduraalin. No duh ettei synnytys ollut niin kivulias. Pah, mä olen ihan pettynyt, sen hero- status on lähes nolla nyt :LOL:

Painosta Mua ärsyttää oma neuvolatäti, joka katsoo moittivasti ja sanoo aina että pitäisi hidastaa tahtia painonnousun kanssa. Esim. 21+1 oli painoa tullut 980g/vko, silloin yhteensä 2,7kg! Olin lähellä itkua ulosastuessani, ei se mun mielestä vielä paljon ollut. Viimeksi oli tullut 9,4kg alkupainosta (29+1, sinänsä hassua, kun uimahallin vaaka, joka oli viimeksi samassa painossa kun neuvolan vaaka, näytti 1,4kg vähemmän päivää aiemmin.. ), ja sijainen ei sanonut mitään painosta... eli eiköhän noita "eukkoja" ole joka junaan, itsehän sen tietää milloin on vielä hyvä olla, ja itse me se paino joudutaan tiputtamaan (jos halutaan), ei se neuvolatäti. Ja pääasia että vaavit voi hyvin :heart:

Nyt mä lähden siivoamaan, kauheasti koirankarvoja!

Elppa&Antsa 30+1

Voi jee tota ilmaa, lunta tullut moooonta senttiä ja lisää tulee koko ajan, saa nähdä miten noi bussit kulkee, että pääsekö sitä töihin.

Sokerirasituksessa kävin eilen ja tänään soittelin tuloksia pieni jännäkakka housussa, mutta hyvät luvut tuli :D
paasto oli 4.7, tunnin päästä 4.6 ja kahden tunnin päästä 5.7, jee jee, eli mässäily jatkukoon :p

Siis miten musta tuntuu, että tää maha on ilmestynyt viikon aikana ja tuonu tullessaan kaiken mahdollisen kivun, nytkö se alkaa :/ vähän aikaa sitten ei ollut vielä mitään ja elämä hymyili. Nyt menee kaikki yöt pyöriessä ja kivuista tuskaillessa, eikä toi töissä olokaan mitään herkkua oo :|

Tosta painosta ollut puhetta, mulle ei oo neuvolassa sanottu mitään vaikka painoa on tullut noin 5 kiloa lisää ja BMI oli alussa 30.5, että näköjään riippuu ihan neuvolasta miten noihin suhtaudutaan. Mulla on onneks ihana neuvolatäti, mua vuoden nuorempi, eli -83 :D

Mua niin himottais päästä jo laittamaan pinnasänkyä ja hoitopöytää paikoilleen, mutta ensin pitäis keksiä miten sais roudattua ton kirjahyllyn tuolta anopille, että sais tilaa. :/

Mutta nyt valmistautuun iltavuoroon, olis 10h päivä tiedossa :kieh:

MP 26+4

Täällä keski-suomessakin aivan kamala myräkkä :( kohta pitäs lähtee viemään lapsille ruokaa exän luokse ku ovat siellä kipeinä, mutta saa nähä miten autolla ajo tuolla menee... Sit samalla reissulla jos hakis ompelukoneeseen neuloja ja lankaa ja virkkauslankaa, jos vaikka tässä lepäillessä innostuis virkkaan vauvalle kesäks peittoa... Iltapäivällä onkin sitte neuvolalääkäri ja hiukka jännittää mitä sanoo. Tänää ei oo onneks supistellu vielä ku kerran, mutta enpä oo ihmeitä vielä tehnykkään, sängyssä vaan makoillu.

Toivottavasti huomenna ois parempi keli että pääsis tilaileen uuteen kotiin vessan kalusteet.. kerkeisivät tuleen vielä ennen muuttoa ja oisha se kiva raksallakin käydä kattoon mitä mies on siellä saanu aikaseks... Millo lie siellä viimeks ees käyny...

Hande ja pikkanen 29

Neuvolassa käyty
Hb 131
Paino +150/vko nyt yhteensä +7kg
RR 97/69
Syke 150
Sf 27cm
Kaikki oli ok!

Maleha: :hug: Onpa ihme neuvolatäti...Sähän oot ihan normaalipainoinen!
Ihme nipotusta painosta...

Täällä pääkaupunkiseudulla jatkuu ihana myräkkä :/ Onneksi on sen verran iso neliveto,että pääsi pihasta pois neuvolaan.Melkein 15cm kerros lunta oli auton päällä...

Bamse 29+5

täällä ja lunta ihan pirukseen :heart: Olipa ihanaa viedä neiti aamulla hoitoon =) joka mutkassa meinas viettää ulos. No nyt alko mahatauti sitten purkautua. ei onneks tartte oksentaa. Ja olo on helpottanu huimasti kun on muutaman kerran käyny vessassa :D

Kertokaas pääkaupunkiseudun asukit, mistä sieltä saa ostettua niitä swimcoach uikkareita. Netistä oon löytäny, ja hinta oli muistaakseni 35e. Onko joku löytäny halvemmalla? Ois ihan kiva saada kesäks tolle isommalle sellanen turvallinen uikkari =)

Venla ja Tauno 30+3

Minuuki himottas jo laittaa pienelle kaikki valmiiks tonne makkariin, mut pitää ekaks pinnasänky maalata loppuun ja tuoda tänne, ja sit pitäs viel katella mahtuuko sen pinniksen kansa meiän makkariin viel hoitopöytä. Enkä oo kehannu viel käyä ees pesemään noita vauvajuttuja, kun arvelen niiden vielä pölyttyvän ennen ku pääsee käyttämää.

Huomenna neuvolalääkäri, jänskättää iha :)

Menhit ja Ella(viljami) rv30+2

Lunta sataa yhä...alkanu jo yöllä ja nyt tähä mennes tullu jo ainenkii 30cm :kieh:
Enemmä mitä koko talven vissii yhteesä ja muka kevät pitäs olla! Kerkesin jo haaveilla kuivasta keväästä ku lunta tosiaa ollu vaa näön vuoks välil...no,saavatpa muksut nauttii edes paripvää oikeest lumisest talvesta.

Miul repiny tänää alavatsasta...vissii jotai kohdun venymiskipui. Myös lonkat taas aivan ällöt...meinaa jalat lähtä alta.Delegoinkii muksuille alakerras juoksemisen siis lämmittämisen.

AadaOlavi 28+5

no niih..täällä neuvolalääkäri takana ja kaikki oli ok. Suppareista se kyseli ja muutenki elämästä ni sitte totes ettei oo ihmekkään että supistelee ku on tuollanen elämä... Hiukka olin eka että häh, mutta kai se tarkotti vaan sitä että ku on noi kolme lasta, vuorotyö ja asutaan kerrostalon 3.kerroksessa ilman hissiä ja vielä oikeestaan itekseni hoitelen kaikki asiat ku mies asuu toisella paikkakunnalla... No saikkua sain nyt kuitenki sinne asti että äippäloma alkaa, ei tarvi enää töillä ressata itteä.
Aika tollo lääkäri oli ku ei tienny miten vauva on mahassa, piti terkkarin tarkistaa asia ja tulivat sitte tulokseen että pää alaspäin tuo pikkanen on :) Sydänäänet kuulu tosi hyvin eka mutta päätti sitte toinen ottaa hatkat ja niitä ei enää meinannu löytyäkään uusiks, mutta Lääkäri vaan totes että vilkas vauva on tulossa... saa nyt sitte nähä..

Perhevalmennukseenki ilmottelin meiät, alkas jo ens vkolla :)

Yhteistyössä