KESÄKUUN KULLANKERÄT maaliskuussa

Imettää kyllä yritän. Esikon kohdalla onnistu vaan muutaman kerran, kun pikkupikkukeskosena synty. Oppi liian hyvin pullosta juomaan ja kun imettäminen ois ollu mahollista ei enää tissiä halunnu :'(

Mutta siis jos mahollista meinaan tän kanssa olla periksantamaton :D Imetystyynyä en meinaa hommata, saa kelvata noi tyynyt tuolta sängyltä :LOL: rutataan niitä sitten tarpeeksi monta jos tarvii. Meilläkyllä on ihanat tv-tuolit hyvillä käsinojilla, joita ei varmaan tartte hirveesti tupata tyynyillä sopiviks... Ja jos vaik makuulleenkin oppis imettämään niin vois vaan nukkua :LOL:

Miekin just korkkasin Fazerin sinisen... :ashamed: ja irtokarkit odottaa saunan jälkeen. Ja limska. Ja sipsit. Voi hitto :LOL: Harkitsin äsken omenan syömistä, mut suklaa voitti :D

Galluppiin: En aio ostaa imetystyynyä. Ilman on pärjätty ennenkin. Aion kyllä imettää (jos vaan kaik menee suunnitellusti). Ekan kans ei oikein luonnistunut, kun maito nousi aika myöhäses vaiheessa. Sitte kun maitoa alko tulla, niin poika halus mieluummin pullon. Tyttöä imetin 8kk.

Jep, mut nyt saunaan! Mukavaa lauantai-iltaa kaikille!! :wave:

Galluppiin vastausta:
Imetyksestä en oikein vielä tiedä. Mulla siis 2 lasta jo aikaisemmin ja imetyksestä ei ole kummankaan kohdalla tullut mitään. MAito ei vain koskaan ole noussut, imuote lapsilla ollut väärä ja muutenkin koko touhu laittoin vain itkettämään. :| Nyt sanoin, kun tätä kolmatta aloin odottamaan, että en aio edes yrittää imetystä, mutta kaippa sitten yritän, jos sitä maitoa alkaakin yhtäkkiä tulla ovista ja ikkunoista. Siihen hampaideen kiristelyyn sen kanssa en enää ala! :ashamed:
Enkä aio ostaa imetystyynyä, koska pelkään että se tälläkin kertaa jää käyttämättä...

Miksei kukaan kertonu, että kelloja siirretään :ashamed: Kellohan on jo vaik mitä, ja minä kun luulin olevani ajoissa. Karjalanpaisti uunissa ja pyykit pyörimässä jne. :D No kohta varmaan täytyy lähteä hakemaan mummulta vähän ruukkuja, jotta saa kukkien siemenet istutettua :heart:

Venla ja Tauno 31 ( Ollaan jo niin hirveän pitkällä)

Imetyksestä lisää kymysyksiä; Onks se hyvä merkki, ett maitoa tulee jo nyt? Siis, että tarkottaisko se että sitte nousee maito hyvin tai jtn? Mulle olis hirveen tärkeetä, että voisin imettää. Mua on aikonaa täysimetetty 11kk, ku olin niin ronkeli, etten muuta syöny, ja haluaisin itekki imettää ainaki seuraavaan raskauteen asti. (Taas kanssaihmisille päiviteltävää, jos imettää yli 1 vuotiasta ;) )

Onks teillä muilla vaivannu levottomat jalat? Mulla tää menee jo naurettavaks, ku viimestää kuuden maissa illalla on niin paha pakotus, ettei tiedä miten päin olis. Oon jumpannu, vennyttäny, lämittäny jyväpussilla, pitäny villasukkia ja säärystimiä, pakottanu miehen hieromaan ja syöny magnesiumia, mut mikään ei auta. Sen hetken ku tassuttelee ympäriinsä on ok, mut heti ku istuu ni alkaa taas. On muuten karsee tunne... :x Ja pahinta on, ettei saa unta, sitte ku menee nukkumaan, vaan joutuu köpöttelemään ympäriinsä niin kauan, et nukahtaa jo sängynlaidalle istahtaessa, ettei pakotus ala taas... Ja tätä pitäis muka jaksaa vielä 3kk! :kieh:

rypäle ja kaveri 27+5

plussaa on mutta vettä tihkuttaa..jee jee
toivottavasti se kevät sieltä joskus tulee...

tänään jouduin sitten soittamaan äippäpolille kun selkä on ollu eilisestä lähtien niin kipeä etten kävelemään pystynyt ja erittäin paha migreeni vaivasi heti aamupalan päätteeksi.. :|

onnesta sain lääkäriltä luvan ottaa buranaa vaikka on viimeinen kolmannes menossa ja nyt sitten on ruvettava tuon selän kanssa rauhoittumaan ja levättävä muutenkin kerta tuota migreeniä vieläkin ilmenee vaikka olisi pitänyt rauhoittua jo,eli laina-ajalla tässä mennään jo 8 viikkoa.. :/

imetystyynystä mä just huusin huuto.netistä imetystyynyn..katotaan tuleeko sille sitten käyttöä ollenkaan.. :)
mutta jos lähtis ottaan nuo vauvan räsyt koneesta ja pistäis ne kuivausrumbuun ja painelis sohvalle huilimaan,kun isommat on ulkosalla isännän kanssa ja nuorimmainenkin pääsi ulos nukkumaan vaunuihin kun ei kerta ole kun nuhaa enään..tie mikä lie se eilinen lämpöily oli.. :/

mutta sunnuntaita kaikille!! :wave:

tuire ja mini 28+2 :heart: :heart:

RYPÄLE: Mulla kans levottomat jalat, vaikkei niitä mulla kyllä pakota vaa ovat ihan sanallisesti levottomat aina iltaisin. Kun rupean istumaan tai makuulleen niin jalat viuhtoo itsekseen eivät siis pysy oikein levossa. Yritän kääriä niitä sit peiton sisään ja toisinaan otan panadolia ja se jotenkin rauhoittaa.

Mulla oli tuon kuopuksen aikana imetystyyny ja totesin sen niin hyväksi että aion kyllä ostaa, mutta vasta sitten kun nään rupeaako maitoa tulemaan. Imetin ensin kaksi kuukautta kyljelläni ja se riitti.Meni niin huonoon kuntoon selkä etten moista aio enää kokeilla. Empä osaa sanoa tuohon onko millainen merkki jos nyt tulee maitoa kun itselläni ei sitä vielä tipu pisaraakaan. Viimeksi meni noin melkein viikko ennenkuin kunnolla nousi maito, ja sen eteen kyllä pidinkin vauvaa paljon rinnoilla.

Täällä oli aamusta kaunis ilma ja nyt aivan pilvessä. Varmaan alkaa pian sataa vettä.

Mulla alko esikosta tulee maitoa rv25 ja sektio tehtiin jo rv26+5. Maitoa riitti lypsämällä puol vuotta ja ois riittäny pidempääkin, jos ei ois tissit menny niin rikki et oli pakko lopettaa. Nyt alko maitoa tuleen jo jostain rv22. Toivon, että se riittää sitte imetykseen asti :D

Sunnuntaita!

Imetys galluppiin: Imetystyynyä en aio ostaa ennen vauvan syntymää.Katsotaan sitten tarvitaanko sitä.Esikoisen sain imetettyä ilmankin.
Imettää haluisin niin pitkään kuin mahdollista,mut kun sitäkään ei voi tietää.

RYPÄLE: Valitettavasti sitä ei voi tietää nouseeko maito hyvin vaikka raskauden aikana tihkuisi esimaitoa.Älä ota stressiä imetyksestä,koska stressi on yksi pahimmista maidon nousun estäjistä.Mitä enemmän mä stressasin esikoisen imetyksestä,niin sen vähemmän mulla tuli maitoa ja lopulta se tyssäs kun poika oli 6kk.
Nyt mä ostin Minni Niemelän Imetysoppaan,suosittelen,siinä on hyviä vinkkejä ja kirjan mottona on,että yksikin äidinmaitopisara on plussaa :)

Nyt taas pyykinpesuun...

Bamse 30+2

Näyttää tuossa laskurissa päivät vähälle mutta 2 kuukautta vielä.. maha on jo niiin iso että miten se voi tästä vielä kasvaa.. :eek:

Imetys takkusi esikon kanssa, maito ei noussut koskaan kunnolla ja sitten kun imetyksestä alkoi tulla taistelua, niin sitä tilannetta stressasi mikä ei auttanut asiaa. 2 kuukautta onnistuin osittaisimettämään. Jonkin verran oli siis imetystyyny käytössä. Toivottavasti sujuu paremmin tämän kanssa. Viimeksi piti käyttää vielä kaiken muun hankaluuden lisäksi rintakumia, ostin sitten Nipleten joten niiden rintakumien kanssa ei tarvitse toivon mukaan enää taiteilla.

äitiäitiäiti: Minulla myös kokemusta rintakumeista senverran etten onnistunut niillä yhtään...sairaalassa niitä mulle tyrkytettiin kun mulla matalat nännit että vauva saa paremman otteen mutta oli suorastaan ihan järkyt minusta :)
No sitten yksi kätilö toi mulle lääkeruutan josta oli se pää leikatt irti niin sillä varovaisesti nänniä venytin ja vielä kotonakin ja jopas alkoi poju oppia tarttumaan tisuun kii. Se oli todella hyvä oppi jota varmaan täytyy tulevankin kans koettaa jos ei muuten onnaa.

Galluppiin, Meinasin kyllä imettää, mutta en aio mitään herneitäkään nenään vetää jos se ei jostain syystä ota millään onnistuakseen. En kyllä aio ostaa äidinmaitokorvikettakaan varastoon, jotta lipsumista ei tapahtuisi niin herkästi. Imetystyynyn olen ajatellut jossain vaiheessa ostaa, mutta en ole löytänyt vielä oikeanlaista (ronkeli värien suhteen :ashamed: )

Painonpudotuksesta
Vaikka oonkin lihonu ihan kunnolla tän raskauden aikana ja lihon varmasti loppuun asti niin että yhteensä on varmaan tullut jotain lähemmäs 25kg, niin uskon että ne lähtee ihan itekseen pois ja jos ei lähe niin en tiiä jaksanko alkaa laihuttelemaankaan :LOL:

ursulainen
Täälläkin mennään vaunujen kanssa kyllä kesäkadulle big band featareitten aikaan ihmettelemään maailman menoa, tosin pitää olla aikasin liikenteessä ennenkuin kaiken maailman hullut ehättää paikalle :kieh:

Menhit ja Ella(viljami) rv 30+6, hitsit kohta sitä ollaan jo kesäkuussa!

Menhit: Sithän myö siel bb-kadul saatetaa jopa törmäillä =) ...meinasin nyytin ripustaa rintareppuun jos lämmintä riittää eikä vettä sada.Eeeen mitekää jo suunnittele :LOL:

Tänää jynssäsin matkarattaat puhtaaks ja pessy pikkase taas nyytin vaatteit.
wautsi,koht meil alkaa tosiaa jo pikkusii olla sylis...menee toi 2-3 kk niin nopiaa.

AadaOlavi 29+2

En ookkaan pitkään aikaan kirjotellu, niin nyt voisin kertoa kuulumisia.

Täällä monella tuntuu olevan kolotuksia ja jos jonkinmoisia kipuja. Sama täällä. Esikoista odotti täysillä menevä ja elämänsä kunnossa oleva mamma ja nyt olen ku mikäki vanhus. Ehkä johtuu siitä, että mun elimistö joutuu liian koville kahdesta näin peräkkäin olevasta raskaudesta. Ja neuvolalääkärissä kokematon lääkäri totes, että saattaa olla kohdun laskeumaa. Oon tässä nyt pari viikkoa panikoinut ja onneks huomenna on tarkistuskäynti kättärillä. On ihanaa kuulla, että mikä tilanne on oikeesti, eikä vaan jonkun just valmistuneen mahdollisia epäilyjä. Mutta siis painontunne tuolla alhaalla on ihan mieletön ja se tekee nyt tästä odotuksesta hieman vaivalloista. Ihanaa myös on se, että pääsee ammattilaiselta kyselemään kaikkea mahdollista tilaan liittyvää.

Imetys-galluppiin:
En aio ostaa imetystyynyä. Viimeks mulla oli kaverilta lainassa ja ehkä en osannu sitä oikein käyttää, mutta ei jotenki toiminu mulla mitenkään. Oli kyllä kivaa kun alkumakoilun jälkeen oppi imettämään istualteen. Tuntu ku koko elämä olis muuttunu. Pysty kattomaan telkkaria ja lukemaan ja syömään ja kaikkea paremmin.
Ja muistakaa kaikki esikoista odottavat ja imetyshaluiset, että imetys saattaa olla alussa todella kivuliasta. Maidon nousu saattaa sattua ja maidon pakkaantuminen rintoihin. Myös rinnoista riippuen nännit saattavat joutua aluksi todella koville ja jokaisen imetyskerran alku on pelkkää tuskaa. Minulla nännit meni ihan rakkuloille alussa ja teki mieli itkeä, kun vauva halusi rinnalle. Kipua ei kestä kuitenkaan kuin noin viikko. Se menee yllättävän nopeasti ja sen jälkeen imetys on kaiken tuskan väärtti. Tämä kaikki on siis ihan naisesta kiinni. Joillain sattuu joillain ei, mutta siihen on hyvä etukäteen varautua.

No mutta nyt ruuan laittoon. Kivaa sunnuntai-iltaa kaikille.

emilija ja rontti 28+4

moikka!!

galluppiin: en aio ostaa imetystyynyä. tai ainakin luulen niin.. :)

oltiin miehen kanssa kahestaan viikonloppu mökillä. oli tosi mukavaa, vaikka alussa oli TOSI haikeaa, kun pienet jätettiin kotiin. oli hyvät hoitajat onneksi. eilen kun kävin siel semmosen noin puolen tunnin reippaan kävelylenkin oikein mäkistä maastoa, niin takas ku pääsin mökille, niin allkoi kipeet supistukset. ehin todella säikähtää, että mitäh.. sitten viel alaselkää särki ihan kivasti.. onneks ne loppui, kun join vettä ja menin makoileen..

tänään sitten on jo muutaman tunnin ollut tuosta ihan ylhäältä mahaa kipee kohta.. mietin raskausmyrkytystäkin, mutta ei oo muita oireita ainakaan.. onko muilla ylämämaha ollut "kiree"/ kipee? tosi inhottavaa, kun pitää koittaa olla ihan suorassa eikä sekään auta. :|

huomenna olisi minun synttäritkin.. :whistle: :D ei kärsis kovin lihotella, kun alkaa verensokerit nousemaan. vähän lipsahti kyllä mökillä ollessa, mutta kävin paljon kävelyllä ja uitiinkin, niin jospa se siitä. :D

IllanHämy 29+2 :heart:

ansku71: ilmeisesti tarkoitat lääkeruutalla lääkeruiskua (olen itsekin Kainuusta kotoisin mutten moista sanaa koskaan kuullut.. =) ) koska Niplettehän imaisee periaatteessa juuri nännin sisään, ja sillä pitäisi tulla ihan pysyviä tuloksia. En kyllä missään nimessä haluaisi käyttää enää rintakumia joka ei meinannut pysyä paikoillaan.
Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato.. :whistle: :x

Ehtoota

Kyllä huomaa että on päivä pidentyny kun tyttö vaan hilluu illalla sängyssään ja herää aamulla klo 5.30 :headwall: Hitto kun ei jaksais tapella sen kanssa, etenkin aamulla meinaa hermot mennä kun itseä nukuttais vielä vaikka kuinka.
Pientä matalalentoa mielialoissa, johtuu selvästikin väsymyksestä... Univelkaa on nyt kertynyt tytön levottomien öiden takia sen verran, että alkaa tuntua. Tulee mieleen, millaista sirkusta yöt mahtaa sitten kesällä olla kun tää kämppä on taas kuin sauna ja mua valvottaa 2 lasta :/
No joo... Turha sitä on etukäteen kelailla. Jos vaan järjissään pysyy niin hyvä on.

Sen verran aattelin nyt itseäni virkistää että meen ensi viikolla parturiin, värjään tukan ja ostan vähän uutta rytkyä =) Pikkusisko tulee muutamaksi päiväksi tänne majailemaan ja meinaa kuulemma herätä tyllerön kanssa aamutoimiin että saan nukkua vähän pitempään. Tukiverkko pelaa =)

Jokohan toi riekkuja tuolla olis nukahtanut, toivottavasti. Meen iltapalaa väsäämään...

Kylkiluu ja Muumi 29

Mutta kyllä on PAKSU, KÄMPELÖ ja TUKALA olo :kieh:
Hyvä kun saa lattialta nostettua tavaroita kun tuota mahaa on jo valtavasti!!! Vielä pitäisi 2,5 kuukautta kestää tätä olemusta. Painoa on tullut yli 10 kg ja sen kyllä huomaa...

Rypäle: Mulla myös vaivana nuo levottomat jalat, levottomat jalat, leevoottoomat jalat... Inhottavaa mennä illalla nukkumaan kun tietää että saa hyöriä ja pyöriä vuoteessa jalkojensa takia. Villasukat ja tyyny haarojen välissä ehkä hieman helpottaa mutta tukalaa on kuitenkin.

Olen jotenkin ihan poikki muutenkin. Kahden lapsen kanssa pitäis touhuta kaikkea ja vartalo ei vaan enää taivu joka asentoon. Lenkillä onneksi pystyy käydä kunhan vähän hidastaa vauhtia tarvittaessa. Ja tuskin tämä touhu helpottaa kun vauva syntyy :whistle: Ja luulen että tuota mahaakin riittää roikkumassa vielä aika pitkään :headwall:

Muistakaahan aprillipäivä ylihuomenna!!!!

Valmet 28+2

Heippa kaikille!

Ja terveiset taalta englannista. Olen nyt useamman kuukauden seurannut naita keskusteluja. Mulla nyt menossa rv 29. Mut on kerran punnittu ja se oli joulukuussa. Itse puntasin itseni viime viikolla ja sen mukaan on painoa tullut kuusi kiloa sitten syyskuun. Pari viikkoa sitten neuvolassa mittasivat sf mitaksi 30 ja sit kavin viime viikolla ultrassa. Vaaveli oli kuitenkin kuulemma aivan ok mittainen viikkoihin nahden.Joka kerta kun kayn neuvolassa vien pissa naytteen ja multa otetaan verenpaine. Vauvan sydan aanet kuunnellaan. Papa naytetta ei ole otettu kun viimeisesta on alle 2v. Eli housuja ei ole tarvinnut laskea nilkkoihin...
Olenkin ihmetellyt kun olen huomannut puhuttavan kuinka on kohdunkaula kiinni? Mita se tarkoittaa? Mulla esikoinen tulossa ja onhan taalla vahan eri systeemit. Tuntuu valissa ettei niin revita stressia, vauvat tulee kun on tullakseen. Tosin valista tuntuu et voisivat vahan enemman huolehtia...
Vaivoja ei sen kummenpia ole ollut kun issias vaivaa enemman tai vahemman. Nyt olen parina paivana huomannut et jalat on vahan ollut turvonneet. Oisin suonenvetoja enemman tai vahemman. Kait ne johtuu niin kovasta tyo tahdista. Me johdetaan pubia maaseudulla mun poika ystavan kanssa. Ennen mulla oli vaan yksi paiva vapaata viikossa, nyt on taytynyt siirtya paalle kahteen kun ei meinaa pysya tahdissa mukana. On kylla todella turhauttavaa kun ei jaksa enaa niin kuin ennen ja tuntuu et on niin hidas ja kompelo.
Paljonko sita saa raskauden aikana tulla painoa? Kait sita olisi tullut ennemmankin tahan mennesa jos olisi ollut aikaa syoda kunnolla.
Hyvaa huhtikuuta kaikille!

Tervetuloa leena80! :flower:

Mulla on kans tuttu englannissa, rv 34 tällä hetkellä. Sanoi ettei siellä turhaan painosta välitetä eikä tutkita sisältä ellei ole jotain vaivoja minkä takia pitäisi tarkastella. Eiköhän tuo painonnousu ole yksilöllistä, 10-15kg on kai se normaalipainoisen "painomäärä" mitä tulee raskauden aikana ( ? ).

Täällä mennään täysillä taas. Koko viikonloppu viilätetty ties missä; eilen kävin pelaamassa sulkapalloakin! Outoa miten painopiste on jossain IHAN MUUALLA kuin ennen :D Piti ottaa paljon rauhallisemmin ja itse turhauduin miehen kaverin tuskastuneisiin ilmeisiin 20 min kohdalla.. Herra ei omasta mielestään saanut tarpeeksi liikuntaa kun oli tällainen möhömaha mukana. Pöh, oma mies sentään sanoi että lähtis mun kanss akoska vaan. Koittais itse juosta tällaisen mahan kanssa ;)

Nyt keittämään kahvia!

Elppa & Antsa 30+6

ÄITIÄITIÄITI: meilläpäin sanotaan tai ainakin vanhemmat ihmiset puhuvat lääkeruutasta :) Tai siis siellä mistä olen lähtöisin. Yläkainuusta!!

Kävin illalla lueskelee tuolla msn yhteisöt sivuilla plussanneet lapsettomat palstaa jonne minäki yritän odotus päikkyä kirjoittaa.. Rupesin sit lueskelee yhtä ketjua ja kyllä itkeä vollotin. Eräs lapseton kertoi odotuksen alusta loppuun siis päiväkirja muodossa ja koko odotus ajan hällä oli huoli saako pienokaisen syliin asti. Niinkuin tietenkin itsekelläki on. No viikoilla muistaakseni 39 ja risat hän kertoi menneen tavanomaiseen neuvola käynnille jossa sit todettiin ettei sydänäääniä löydy ja hän meni suoraan synnytys sairaalaan..Jossa vauva todettiin kuolleeksi. Hän oli kertonut asiat kuin ne olivat menneet , hautajaisia myöten. kuvakin pienestä oli...Mitään vammaa tai sairautta ei hänestä ollut löytynyt eikä siis mitään vikaa missään.Pieni oli vaan lopettanut hengittämästä.
No omat yö unet siitä tietenkin meni kun luin sen niin tarkkaan läpi.
Koko raskaus ajan kun itseä on huolettanut samalla tavalla että mikäli jos kaiki ei menekään kuin pitää. Masukki liikkuu mielestäni vähän joka ehkä suurin huoleni. Liikkeet ovat edelleen heiveröisiä eikä kunnon potkuja satele...
Väliin miettii olisiko ollut parempi ettei näille sivuille olisi eksynyt ollenkaan..jotenkin kun kuulostelee muiden kertomuksia sitä tulee vaan niin tarkaksi oman asukin liikkeistä. Varmaan täytyy soitella neuvolaan josko saisin ylimääräistä aikaa ja käydä siellä juttelee huolista.
Tämmöisiä synkkiä ajatuksia tänään...

Ansku71 rv 29

Tulin lukaisemaan kesäkuisten kuulumisia (itsellä la 20.6.), vaikka enimmäkseen vierailen eräällä toisella sivustolla.

Täällä on näköjään imetyksestä ja imetystyynystä puhetta. Itse juuri äsken etsin netistä imetystyynyn ompeluohjeita. Ajattelin, josko tekisin sellaisen itse. Esikoisen kanssa mulla ei imetystyynyä ollut, mutta käytin kahta tavallista tyynyä ja se oli jotenkin hankalaa.

Imetin esikoista täysimetyksellä puolen vuoden ikään asti (ja osittaisimetystä reiluun vuoden ikään), vaikka hankaluuksia oli ekat 5kk. Imetys oli siis kivuliasta, tissit vähän väliä verillä. Pojalla oli lyhyt kielijänne, joka leikattiin 2 kk iässä, mutta imuote korjaantui vasta 5 kk iässä.
Lisäksi mulla oli suihkutissit ja rinnat kooltaan aika isot, joten imetys oli aina jonkinmoinen operaatio tyynyineen ja harsoineen. Nyt siis ajattelin, että jos se imetystyyny auttaisi ja jättäisi molemmat kädet suurinpiirtein vapaiksi.

Hyvää jatkoa teille kaikille!

tipu 28+3

:ashamed: Jelppivä taas...

Mistä tietää eron valkovuodossa ja lapsivedessä? Äsken lurahti sellanen ruokalusikallinen pöksyihin. Ei niin "tahmeaa" kuin valkovuoto, joskin silti kirkasta. Tarkkaillaan tilannetta, jos tosiaan tulee enemmän, niin pitänee käydä tutkimassa. Ylihuomenna kuitenkin jo neuvola..

Joo, kyllä se näyttää että loppuraskauden ihanuudet tässä alkaa - on pikkuhiukka raskas olo vähän väliä. Varsinkin nyt eli heti lounaan jälkeen...lääh puuh:).

Imetysgallupista: Ekalla kerralla imetys meni ok, eli täysimetin 3kk ja sen jälkeen maidontulo alkoi radikaalisti vähentyä. Osittaisimettelin siihen asti että vaavi oli 6kk eli siinä kohtaa mulla oli nielurisaleikkaus, olin 1vrkn sairaalassa ja siihen maidontulo lopullisesti loppui. Haikeeta oli se lopettaminen, tosiaan. Ja nyt toivoisi että sitä osaisi olla asian suhteen rennompi - ei sille mitään voi jos maitoa ei tule, ei kertakaikkiaan.
Imetystyyny on tallessa vielä edelliseltä kerralta - mulla on Brion versio ei vähän sellainen pienempi kuin ne iiisooot ihanat imetystyynyt. Luulen, että sellainen isompi olisi parempi, mutta kyllä tuosta pienestäkin oli yhdessä kohtaa tosi paljon apua. Tietty vaavia tulee imetettyä vähän siellä sun täällä (kahviloiden veskeissä, kyläpaikoissa, puistossa...), mutta jos edes kotona käyttää sitä tyynyä niin kyllä pysyi sillä niskat paljon paremmassa kunnossa, ainakin mulla.
Maitoa tulee tippa tai pari nyt jos oikein tiristää tissiä :D , mutta ei sitä ilman "lypsämistä" vielä tule. Edellisessä raskaudessa maitoa alkoi tulla toden teolla pari viikkoa ennen synnytystä ja varsinainen rintojen kasvu tapahtui sitten synnytyksen jälkeen. Tämä siis vinkkinä ensikertalaisille, että niitä imetysliivejä ei kannata ostaa ainakaan montaa paria etukäteen (nimim. hikinen B-kuppi, mutta imetyksen alkuaikoina D - raskausaikana ostetut liivit jäivät kaapin pohjalle...).

Ja heitetäänpä peliin toinen imetysaiheinen gallup: Oletteko imettäneet / meinaatteko imettää "julkisella paikalla" eli kahviloissa tms.? Itse olin 7v sitten aika arka imettämään ihmisten nähden eli mielummin menin vaikka kahvilassa vessaan imettämään kuin että olisin alkanut siinä pöydässä. Julkisin paikka taisi olla lentokoneessa, tosin siinäkin oli harso sidottuna omaan kaulaan ettei mitään näkynyt. Mulla ei ole mitään sitä vastaan että toiset imettää julkisesti mutta jotenkin sitä tuli mietittyä että loukkaako sillä muita. Että ehkä joku lapseton tai sellainen jolta ei imetys ole sujunut, pahoittaa mielensä. Mulla ei juuri ollut toisia äitejä kaveripiirissä, ei tullut edes puhutua asiasta kenenkään kanssa. Nyt tuntuu siltä, että what the heck, siitä vaan...ehkä.

Yhteistyössä