KESÄKUUN KULLANKERÄT maaliskuussa

Miten musta tuntuu että terveyskeskuslääkärit ja hoitajat on jotenkin avuttomia? Aina jonkun asian kanssa ähkimässä ja puhkimassa, jotkut lekurit (kuten omani) jättää asioita tekemättä/tutkimatta ja neuvolatätejä pitää muistuttaa jostain joka kerta (viimeksi esim. Hb). Tuntuu jotenkin urpolta soittaa apua tai mielipidettä, kun en tota ammattiosaamista kovinkaan arvosta... :kieh: Tai sit mä olen vaan kriittiinen :D

Iltoja.

Meinaa olla huono olo, niinku pahoinvointi palais takas... :eek:
Kahvin haju oksettaa.. vaikka oonkin ns. kahvinarkomaani..
Lisäksi mulla on alkanu ilmentyä aika usein näköhäiriöitä.
Onneksi maanantaina on neuvola niin saa siellä kysyä
ettei tää vaan oo raskausmyrkytystä...

Vauva líikkuu vilkkaasti.
Kaverilla ei tunnu olevan huolia eikä murheita.
Masu on kasvanu taasen...
Mutta paino vaan ei nouse.
Just kävin puntarissa ja edelleen lähtöpainoon tullu 4 kg. :D :D
Eipä oo onneksi paljon pudotettavaa..

Vivvi :heart: Ilmari 29+3

Täällä tullu onneks kanssa vasta tuo 4kiloa painoa lisää ku on tuota painoa muutenki pikkasen liikaa...pojista tullu enintään tuo 10kiloa koko aikana ja tytöstä tuli vaan vajaa 3kiloa.. Ja yleensä sitte imettäessä on lähteny aina se 10-15kiloa pois iha hujauksessa...että toivossa on nyttenki hyvä elää :)

Alkuperäinen kirjoittaja NASU-masu:
Masukuva päivitetty profiiliin, tänne en sitä osaa nyt jostain syystä laittaa... miten se laitetaan?
Kuva otettu siis tänään ja viikot 30+3.

NASU-masu 30+3
Miten sun masu voi olla noin pikkanen?! Mun on ainakin neljä kertaa isompi :eek:

Aaamua taas =)
Ehkä kyl tän aamun ilme lähinnä ois tällain :kieh: ,mut kivempi toivotella huomenii hymyillen.

Ooottelin koko eilisen iltapvän/illan yht tuttua miest ku lupas jotta tulee auraa mei pihan ku siel se 30cm lunta ja läänii nii ettei mitää mahkui vetää kolalla...kuis sit käi,ei edes ilmotellu ettei tuu!
Nyt sitä lunta 40cm ja pitäs päästä autol pihast viemää koululaiset jataksinkii ois hyvä päästä eskarilaine hakee.
Ei täs auta ku kaivaa oma ruhonleikkuritraktori jossa linko ja soiteltava miehelle et kui se toimii.
Oisinhan sen ite eile tehny jos ei ois luvattu sitä miun puolest tehä!
Kivaa nyt sännätä kiirees tekemään :headwall:

Sori ku het purnasin näi aamutuimaan :ashamed:

Masuasukki ollu eilisest niin vilkkaal pääl et iha maheton möngerrys tuntunu :heart:
Harmi vaa ku hää potkii noit miu sisuskalui eikä vattanahkaa...isoje muksuje ois nii kiva tuntee jo potkut ja ovatpa noi jo aika innoissaa sen suhteen et millo heit aletaa mahanläpi muksii :)

AadaOlavi 28+6

lumista huomenta itse kullekin.... alkais jo tuo lumi piisaan...

tääl käyty jo labrassa viemässä pissanäyte ettei tulehus tee noita supistuksia ja pomolle vein sairasloma lapun ja kelan tulonselvitys kaavakkeen että laittaa sen palkanlaskentaan. Jos sais joskus äitiyspäivärahapäätöksenkin.... Nyt saa sitte olla ja huilia äippälomaan asti, eikä tarvi miettiä pitääkö töihin mennä ja kui sitä oikeen jaksaa. Nyt ainakaa tulis työnteosta mitään, on sen verran kovat liitoskivut :(

Muuten tänne kuuluu ok....pikkanen potkii ja muljauttelee itseään tuolla masussa :)

Lepäilkäähän mammat nyt :heart:

Elämä taas voittaa täällä päin. Nyt juonnu jo kahviakin, eikä maha oo enää pahemmin sekasin. Meinasin alkaa kohta tiskaamaankin, kun noi supistukset ilmeisesti alkaa antaa periks :wave:

Mulla tuntuu, niinkun noi muljahukset alkais pikkuhiljaa jäämään? voiko jo tässä vaiheessa? Potkut ja lyönnit kyllä tuntuu, muttei sellasia pahoja muljauksia :/ Ja samoten tuntuu, kun vatta ois tippunu hirveen alas ja pienentyny?????? Oonkohan pikkasen pöpi tai jotaa :LOL:

Venla ja Tauno 30+4

Soittelin muuten tädille, että alkaa etsimään jalkoja tohon äippäpakkaukseen, jotta pääsee kohta laitteleen sängyn valmiiks Taunolla :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Elppa:
Alkuperäinen kirjoittaja NASU-masu:
Masukuva päivitetty profiiliin, tänne en sitä osaa nyt jostain syystä laittaa... miten se laitetaan?
Kuva otettu siis tänään ja viikot 30+3.

NASU-masu 30+3
Miten sun masu voi olla noin pikkanen?! Mun on ainakin neljä kertaa isompi :eek:
Niinpä... sitäpä oon tässä ittekin venaillu kohta 20 viikkoa että koska se oikea vauvamasu tulee ja tossa on tulos... ja viikkoja jo 30 ja risat! Mutta kovin ne mulle väittää neuvolassa että masu on ihan "normaali", joillain vaan on isompi ja mulla nyt sitten on se pienempi vaihtoehto. Sf-mitat meni ensin yläkäyrillä ja nyt ne on tasottunu alakäyrän ja keskikäyrän puoliväliin. Ja pari päivää sitten kun oli lääkärineuvola, niin lääkäri tutkiskeli vauvan asentoa ja kokoa, ja totes että se on tällä hetkellä noin kakskilonen tai hiukan reilu 2kg:kin, niin ihmettelenpä vaan että missä ihmeen syövereissä tuolla mahtuu olemaan kakskilonen mötikkä?!?

Ja tosiaan ku jotkut voi ottaa vauvamasustaan kuvia jo paljon enne viikkoa 20, niin mulla ensimmäistä havaintoa pienestä kummusta on viikolla 26 otetussa kuvassa. Ja siihen verrattuna tuo tämänhetkinen masu on jo iso :LOL:

NASU-masu 30+4

Moro!

vivvi16, vähän huolestuttavalta kuulostaa nuo sun näköhäiriöt... Jos niitä rupeaa säännöllisesti olemaan, poikkea vaikka äitipolilla. Onko sulla ollut huimausta?

Nasu-masulla söpö maha :heart: Kyllä me ollaan niin yksilöitä kaikki... Mä tunnen muutaman äiteen joilla on vielä viimeisilläänkin ollut niin pikkunen maha että hyvin on koko kumpu piiloutunut hupparin alle :D Ja 3-4 kg painavia mukuloita sieltä on syntynyt. Ja olipa sitten pieni, keskikokoinen tai iso maha, kovasti ympäristö sitä tuntuu arvioivan... Multa on monta kertaa kyselty, onko mulla litrakaupalla lapsivettä tai sokerivauva tulossa :/

Sain tytön nukkumaan ja oikasen siis itekin.

Kylkiluu & Muumi 28+3

Niin joo, rohviilikuva päivitetty =)

Täällä yks viikoilla 30+1 kotona ennestään riehakas ville 5v. ja semi-uhmanen onni 1,5v.
Menossa hankala raskaus ennenaikasten supistelujen vuoksi ja ylipainoisena joudun olemaan
sokeri-syynissä.
Vauva sisälläni viipottelee yläkäyrillä,mutta kyllä noissa paino-arvioissa on niin paljon heittoa...
on se kumma kun voidaan käydä kuussa,mutta yhen vauvan tarkkaa painoa ei voida selvittää.

mullakin aina ollu jättimahat ja aina sama"onko kaksoset tulossa?"

Talvista päivää kaikille!

Vivvi:Soita neuvolaan tai ä.polille noista näköhäiriöistä.Onko sulla päänsärkyä?
Nasu-masu: Ihana masu sulla! Mulla kasvo esikoisesta selvästi maha vasta viimisen kuukauden aikana ja 3,4kg poika syntyi.Kätilö totesi synnytyksen jälkeen,että rehellisesti sanottuna hän luuli että vauva olisi paljon pienempi.

Bamse 29+6

Täällä yks viikoilla 30+1 kotona ennestään riehakas ville 5v. ja semi-uhmanen onni 1,5v.
Menossa hankala raskaus ennenaikasten supistelujen vuoksi ja ylipainoisena joudun olemaan
sokeri-syynissä.
Vauva sisälläni viipottelee yläkäyrillä,mutta kyllä noissa paino-arvioissa on niin paljon heittoa...
on se kumma kun voidaan käydä kuussa,mutta yhen vauvan tarkkaa painoa ei voida selvittää.

mullakin aina ollu jättimahat ja aina sama"onko kaksoset tulossa?"

Lääkärineuvolassa eilen käyty ja seuraavanlaista tiedossa:

painoa on tullut viikkoa kohden 600g :ashamed:
verenpaine on suhtkoht hyvä 111/70
hemoglobiini on 101 (rautaa pitää syödä)
sydämensyke 140-150
kohdunpohjankorkeus 28

kohdunsuun pituus on 2cm mutta pehmennyt
seuraavassa neuvolalääkärissä n.rv36 laitetaan lähete synnytystapa arvioon ja ultraan sekä päätetään tuleva käynnistyspäivä :whistle:
ellei pahemmaksi olotila mene jo ennen neuvolaa,mutta muuten sitten vasta rv 36

seuraava neuvola on kk päästä 24.4

tuire ja mini 27+6 :heart: :heart:

Lääkärineuvolassa eilen käyty ja seuraavanlaista tiedossa:

painoa on tullut viikkoa kohden 600g :ashamed:
verenpaine on suhtkoht hyvä 111/70
hemoglobiini on 101 (rautaa pitää syödä)
sydämensyke 140-150
kohdunpohjankorkeus 28

kohdunsuun pituus on 2cm mutta pehmennyt
seuraavassa neuvolalääkärissä n.rv36 laitetaan lähete synnytystapa arvioon ja ultraan sekä päätetään tuleva käynnistyspäivä :whistle:
ellei pahemmaksi olotila mene jo ennen neuvolaa,mutta muuten sitten vasta rv 36

seuraava neuvola on kk päästä 24.4

tuire ja mini 27+6 :heart: :heart:

Aamullahan tääl käin tuot pihahommaa valittaa...näi siin sit käi: Menin puol seiska suurinpiirtei tsekkaa traktorii,sain sen pois navetasta ja siin kaikki!
Ei toiminu linko...tappelin varmaa puoltuntii sen kaa ja mieskää ei vastannu puhelimee et ois neuvonu :kieh: .Sit tul vanhin poika(vajaa 12v) kysyy et tarviitko äiti apuu...otti kolan ja käi hommiin kunnes sanoin et mee sie lingon kimppuu nii mie puhistan auton.Autostapa sit läks koko pyyhkijänsulka irti kuljettajan puolelt siis meni ihan rikki.
Poika siin lingon kaa vekslas...ei toiminu ei nii hups...traktorist putos taka rengas,katkes koko akseli siit :headwall:
Niin mie sit kolasin koivukujaa joka useemman kymmenen metrii ja lunta 40cm...loppu kyl voimat enneku valmiiks sain. Mies olkii jo siin vaihees soittanu sukulaismiehen apuun joka kolas sen loppuun.
Nyt oottelen kui paikat menee jumiin...polvien yläpuolelt jalat jo aivan turvoksis ja kipeet :(

Käin myös nlas
Painoo ol tullu 800g/vkko ...sen siit saa ku terveellisest syö :headwall:
Kohdun korkeus ol 27
Muit en täs sit muistakkaa.

Huomen taas KOKSii käymään...kiva lähtee ajelee autol jos ei sitä kuskinpuolist pyyhkijää,mut minkäs tekee.

AadaOlavi 28+6

Nyt on neuvolalääkärissä käyty. Kiloja ei ollu onneks tullu tän reilun parin viikon aikana kuin hiukan yli 1. Puhuin lääkärille hengenahdistuksesta ja kuunteli st keuhkot ja oli sitä mieltä että johtunu varmaan siitä et miun hb ollu niin alhaalla, joka nyt onneks oli jo jotain 120. No hengenahdistus jatkuu kyllä yhäkin ainakun melkein aina ku oon liikkeessä ja joskus ihan muutenkin. Unohin sit mainita että pahoinvointia esiintyy yhäkin, tai oikeestaa alkanu uudestaan, jos vaikka ois vaikuttanu diagnoosiin o_O
No masussa kaikki hyvin, pikkunen riehu niin paljon ettei sydänääniä enää saatu kuulumaan kunnolla. Pää on ihan tuolla alhaalla hyvin kuulemma lähtökuopissaan.
Sitten saatiin perhevalmennu ja synnytysvalmennus läpysköjä, joita pitäis tutkailla nyt enemmänki.

Menhit ja Ella(viljami) rv 30+3

Vähä pätkii taas nämä sivut :kieh: kirjoitin äsken kuulumisia niin eipä näy kirjoitukset missään.

No täällä kaikki ennallaan..masu asukki on kova liikkumaan, sais vaan pikku hiljaa kääntyä oikein päin. Tiistaina äippä polille niin siellä taas ultrataan ja otetaan kokeita.
Mä en ilmeisesti enää käy kun korkeintaan pari kertaa omassa neuvolassa kaikki tutkimukset tehdään jatkossa KOKS:issa (tai niin mä olen ymmärtänyt)

Nyt hyvää illan jatkoa kaikille!! pitää mennä lukee kohta tenttiin :kieh:

Tämä mammapa otti ja kaatu persiilleen. Meillä on sellanen hullu pakkomiellepappa tässä pihassa (kerrostalolähiö ) joka hinkkaa ton pihan aina ihan jäiseks. :kieh: Nytpä siihen jäälle olli tullu lunta ja oli sitte mukavan liukas. Kauniissa kaaressahan siihen sitte tömähdin. Soitin heti neuvolaan ja terkka käski tulla käymään. Sain sitte loppupäivän vapaata, mut oikeestaa olisin tarvinnu varmaan kuukauden saikkua, ku oon niin loppu. Ei vaan meinaa jaksaa enää... Viikon kuluttua on sitte vielä tarkistus, et kaikki viel on ok, ku mun veli on aikoinaa just äidin kaaduttua syntyny kuukauden etuajassa.

Sf-mitta otettiin nyt kerranki ja oli jo 30! :eek: Näillä viikoilla pitäis olla vasta n 24, ni ei ihme että jo ahdistaa. Kaveri oli muuten just niinku pitiki, pää alaspäin, niinku eilen jo liikkeistä epäilinki. Hirvee hikka vaan toisella meinas olla siellä neuvolassa...

Sairaslomasta olisin sellasta kysyny, että mistä sitä pitäis hakea? Tuntuu tosiaan, etten vaan enää meinaa jaksaa. Töissä on ihan mahotonta levätäkään, ku siellä mennää oppilaiden ehdoilla, ei yhen raskaanaolevan avustajan. Neuvolatäti aikasemmin sano, että jos ei jaksa, ni sit saikulle, mut ei se tänään ainakaa letkauttanu korviaankaa ku uupumusta valitin... En nyt siis loppuun asti ajatellu, mut jos viikon-pari olis tässä välisä saanu... Eli neuvolastako sitä kuitenki pitäis yrittää, vai ihan terveyskeskuksesta, vai...?

loppuunkulunu rypäle ja kaveri, 27+2

Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Tämä mammapa otti ja kaatu persiilleen. Meillä on sellanen hullu pakkomiellepappa tässä pihassa (kerrostalolähiö ) joka hinkkaa ton pihan aina ihan jäiseks. :kieh: Nytpä siihen jäälle olli tullu lunta ja oli sitte mukavan liukas. Kauniissa kaaressahan siihen sitte tömähdin. Soitin heti neuvolaan ja terkka käski tulla käymään. Sain sitte loppupäivän vapaata, mut oikeestaa olisin tarvinnu varmaan kuukauden saikkua, ku oon niin loppu. Ei vaan meinaa jaksaa enää... Viikon kuluttua on sitte vielä tarkistus, et kaikki viel on ok, ku mun veli on aikoinaa just äidin kaaduttua syntyny kuukauden etuajassa.

Sf-mitta otettiin nyt kerranki ja oli jo 30! :eek: Näillä viikoilla pitäis olla vasta n 24, ni ei ihme että jo ahdistaa. Kaveri oli muuten just niinku pitiki, pää alaspäin, niinku eilen jo liikkeistä epäilinki. Hirvee hikka vaan toisella meinas olla siellä neuvolassa...

Sairaslomasta olisin sellasta kysyny, että mistä sitä pitäis hakea? Tuntuu tosiaan, etten vaan enää meinaa jaksaa. Töissä on ihan mahotonta levätäkään, ku siellä mennää oppilaiden ehdoilla, ei yhen raskaanaolevan avustajan. Neuvolatäti aikasemmin sano, että jos ei jaksa, ni sit saikulle, mut ei se tänään ainakaa letkauttanu korviaankaa ku uupumusta valitin... En nyt siis loppuun asti ajatellu, mut jos viikon-pari olis tässä välisä saanu... Eli neuvolastako sitä kuitenki pitäis yrittää, vai ihan terveyskeskuksesta, vai...?

loppuunkulunu rypäle ja kaveri, 27+2

Työterveyslääkäriltä ainakin ite hain saikkua, mutta myös neuvolalääkäriltä käsittääkseni voi hakea. Kannattaa jäädä saikulle, jos tuntuu ettei jaksa. Niin tein ite, kun en halunnu olla ihan stressaantunu ja uuvuksissa loppuraskausaikaa.

Iltoja kaikille!

Huh, söin äsken kolme banaania putkeen... en oikein tiedä mikä minuun meni :whistle: . Eilen söin kans yhteen putkeen rasian rypäleitä yksin :ashamed: . Just kun olen lapsille motkottanu, ettei saa syödä kaikkia hedelmiä kerralla... :ashamed: No onneks ne oli hedelmiä, eikä suklaata. =)
Viime yönä iski ensimmäinen suonenveto pohkeeseen |O auts! Nilkat alkaa olla vähän turvoksissa, ainakin sukista jää kauheat jäljet. Onko noista turvotuksista mitään haittaa? Mulla ei ole aikasemmissa raskauksissa ollut ollenkaan.

Muuten meillä voidaan suht hyvin. Selkä välillä kipuilee, mut senkin kans pärjää vielä. Vatsaa riittää, välillä ihmettelen, et miten ihmeessä tän mahan kans jaksaa kesäkuulle... Tosin nyt olen kyllä syönyt ähkyyn asti, et ei mikään ihme että ahistaa... :LOL:
Ens viikolla olis vasta neuvolalääkäri. Ei malttas millään odottaa. Tosin sen punnituksen vois jättää väliin...
:whistle:
Mukavaa loppuviikkoa kaikille ja toivottavasti jo vähän aurinkoisempaa keliä!! B)

Kissantassu ja Napsu 27+4

Kissantassu: Eiköhän se oo normaalia, että jalkoja turvottaa tässä vaiheessa. Kunhan se ei ala oleen aamulla ja päivällä ja muuallakin kun vaan nilkoissa. Mulla ainakin on nilkat iltasin turvoksissa ja vaik olis sellaset sukat, mitkä ei pitäs puristaa, niin raanut jää.

Kaalimaankakara: Onko mulla menny nyt joku ohi, vai miks käyt KOKS:ssa? Siis loput käynnit :ashamed: Sorry utelu :ashamed:

Kissantassu: Eiköhän se oo normaalia, että jalkoja turvottaa tässä vaiheessa. Kunhan se ei ala oleen aamulla ja päivällä ja muuallakin kun vaan nilkoissa. Mulla ainakin on nilkat iltasin turvoksissa ja vaik olis sellaset sukat, mitkä ei pitäs puristaa, niin raanut jää.

Kaalimaankakara: Onko mulla menny nyt joku ohi, vai miks käyt KOKS:ssa? Siis loput käynnit :ashamed: Sorry utelu :ashamed:

ikionnellinen
Kuulumisia pitkästä aikaa; vauva potkii aktiivisesti, tänäänkin lähes koko ajan jos vaan istahdan. Flunssasta oon kärsinyt, huominen vielä saikkua. Vatsa kasvaa varmaankin normaalisti kun koko ajan kommettia tulee, kauhee kun sä oot iso. Riippuu kyllä täysin katsojasta koska välillä taas on "niin pieni maha että". Turvotuksia ei oo vielä ollut. Ei raskausarpiakaan ilmaantunut, voin kyllä jättää ne kokonaan mieluusti väliin.

Onko teille muille tullut sellaista särkyä/jomotusta ylävatsaan tai varmaankin tarkemmin kylkiluihin. Mulla aina välillä varsinkin jos makaa kyljellään alkaa tuosta rintalastan vierestä sattumaan, nytkin tuntuu vaikka istun koneen ääressä. Inhottavaaa :/

Eipä nyt muuta, painun pian pehkuihin :wave:
Voikaa hyvin =)
Ikionnellinen 29+1

Yhteistyössä