Kaksosten odottajia v.2009

Hipkukka: Suloinen kuva. Paljon hyvää vointia ja edistymistä pienoisille.

Kristianna: Kiitos tsemppauksesta =) Tosiaan taidamme ottaa 2 äitiyspakkausta (miksi ne on äitiyspakkauksia, eikös ne vauvalle tule, hmh), vaikka vaatteita olisi ehkä hyvä olla sen kolmen edestä, mutta sitä muuta tavaraa tulee liikaa. Taidan minäkin investoida loppurahat sittereihin yms.

Tuplavaunut ostan käytettynä, varmaan saa ihan hyväkuntoisia. Ja varmaan tulee kirppareilta ostettua vaatteita, siellä on paljon kuin uusia pikkurahalla. Ja ne ei ole kuitenkaan kuin hetken aikaa sopivia. Nyt on tullut kunnolla tajuntaan se, että rahaakin menee tuplasti vauvojen tarvikkeisiin :eek:

Missä vaiheessa muilla tuplienodottajilla on vauvamaha alkanut näkymään? Mulla on nyt jo maha kasvanut ja täytyy ensiviikolla etsiä äitiyshousuja.

Hope79 10+5
 
^^ Mulla alkoi näkymään selvä pieni kumpu rv10-> ja rv12 oli jo aika isohko kumpu :D
Aloitin kanssa aikaisin jo äitiysvaatteiden käytön, nimittäin jokaiset omat pienet farkkuni kiristi mahan seudulta ja alkoi oksettaa jos vähänkin piti niitä :kieh:
Nyt mulla onkin kaapissa jo muutamat äitiyshousut/farkut ja monta äippäpaitaa, hyvä vaan koska täytyyhän niitä pestä välillä ja sit on muitakin varalla :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuplur:
Sunburned jo olikin kysellyt meidän perään... Ultrassa tosiaan oltiin edellisviikon lopulla, ja kokoeroa oli edelleen, toinen oli noin 400 g ja toinen 350 arviot siis. Että molemmat kasvaa tasaisesti, mutta kokoero ei tasoitu. Lääkäri kyllä rauhoitteli kovasti että ero ei ole mitenkään hälyyttävä ja että seuraavat nyt tarkasti.
Meillä on koko ajan ollut kokoeroa ja enemmänkin kuin 50g paitsi alussa kahdella ekalla ultralla.
Nyt viimeksihän sitä oli 220g eroa kun toinen oli 1580 ja toinen 1800, mutta selittyy sekin helposti sukupuolten välisellä erolla...,pojat on potrempia :D

vilhelmiini Meillekään ei myönnetty vakuutusta Pohjolasta. Meillä taasen selityksenä oli jokin sepustus, että hylätty perustuen aiempien raskuksien blaa, blaa, blaa. Eli ilmeisesti esikoisen raskausajan ongelmat vaikutti sitten niin paljon ettei sitä saatu, vaikka nuorimmaisen odotus sujui kuin tanssi.

Ei sinun vilhelmiini tarvi synnyttää alateitse jos et tahdo. Voit vaatia sektiota jos haluat. Samoin voi yhtä odottava vaatia sektion vaikka kuinka olis vauva optimaalisessa asennossa ja kaikki muutenkin ok.

Hope79 Kaksosista tosiaan saa kolme pakkausta. Mutta käy ihmeessä kelan sivuilta vilkaisemassa sitten mitä se pakkaus sisältää sillä me ei otettu yhtään pakkausta sen vuoksi, että siellä ei ollut mitään meille tarpeellista tavaraa tähän alkuun. Vaunu pussi tietty, mutta sen tilasin suoraan tehtaalta edullisesti molemmille.
Joten otettiin kaikki pakkaukset rahana ja huutonetistä olen vaatteet hommannut. Harjat, kynsisakset jne...olen ostanut kaupasta.
Kaikki aiempien lapsien tavarat meillä on jo annettu eteenpäin joten mitään ei ollut ennestään tallessa enää.

(.) Taas on kolme viikkoa vierähtänyt ja torstaina onkin jälleen diabetes- ja äiti -poli.
Saas nähdä joko maussa ollaan yli 2000g molemmat.
Uskosin ainakin jos samaa rataa ovat kasvaneet kuin ennen, toisaalta jossain vaiheessahan se kasvu hidastuu kaksosilla.

Vähän taas jännittää vieläkö sieltä pääsee kotiin vai pitääkö jäädä sinne.
Mutta sen näkee sitten.

Enie + Nörtti ja Hissu 33+1
 
tänään eka neuvolakäynti ja sieltä kokenut täti löysi molemmat sydänäänet :heart:

oon seuraillu epäsäännöllisesti tätä palstaa, mutta enköhän tästä aktivoidu

soja ja nappulat 10+0
 
Hei Kaikille :wave:
Pitkien hoitojen jälkeen on meille tulossa kauan toivotut kaksoset. Huomenna olisi np ultra ja hieman jännittää onko kaikki edelleen hyvin, vaikka muutama viikko sitten kävinkin hermojenliennytysultrassa yksityisellä. Kiitos Hope, että vinkkasit tästä pinosta.
Nyt rv 12 +2 ja vauvamaha jo melkoinen. Ensimmäiset äitiyshousut käyty ostamassa, mutta kohtapuoliin asian salailu esim. töissä on kyllä ongelmallista tämän möhiksen kanssa ;)

-tiki & :heart: :heart: -
 
Moi soja ja tiki-71. Miten np-ultrat on menny? Kävin eilen miehen kanssa, ja oli aivan upea kokemus nähdä kaksi sinttiä sätkimässä =) Kaikki oli ok, niskaturvotusta ei ollut kummallakaan liikaa.

Äitiyspoli laskee raskausajan kuukautisten alkamisesta, eikä välittänyt hedelmöittymispäivästä, joten mulle tuli melkein viikko lisää raskauspäiviin :eek: Sintit vastasivatkin enemmän 12 viikkoisia kuin 11. Jotenka mahan kasvattelu jatkuu hyvillä mielin =)

Hope79 ja sintit 12+2
 
Hope np-ultra meni tunteikkaasti. kaikki hyvin ja sydänkäpyset vastasivat kooltaan 13+1 vaikka eilen viikkoja 12+3. Niskaturvotusta ei ollut kummallakaan liikaa ja veriseulaan ei kaksosten kanssa kannata mennäkkään, joten revimme lähetteen äitiyspolin kätilön kanssa. Onnittelut sinullekin hyvistä näkymistä =)

-tiki & :heart: :heart: -
 
meillä oli vasta eka neuvola tällä viikolla, molempien sydänäänet löytyi. olipa ihanaa ne kuulla, vaikka jo 2 kertaa oltiin nähty nappulat ultrassa sairaalalla (jossa siis alkunsakin saivat) ja np-ultra 1,5vkon päästä. Mitä tiki-71 tarkotit tolla että ei kannata mennä veriseulaan?

soja + nappulat 10+2
 
Soja: Kun odottaa kaksosia, niskaturvotuksen veriseulan testi näyttää mitä sattuu. Minäkin viisastuin asiasta eilen vasta. Kävin kylläkin siinä harvinaisessa munuaissairauden veritestissä, samaan hintaan kun tuli...

Tiki-71: Hienoa että teidänkin kaksikolla kaikki okei =)
 
kiitos tiedosta hope79 outoa, kun ei tiennyt tuota neuvolassa vaan antoi jo sen lähetteen verikokeeseen. no, en sit turhaa sitä ota, vaan ootellaan vaan se np-ultra sitten. oikeestaan olen kyllä helpottunut tästä tiedosta.... pitäsköhän tuota vielä kysyä tuolta meitä hoitaneelta lapsettomuuspolilta? vai mistä sait tiedon?
 
  • Tykkää
Reactions: Didimau
Moikka kaikille ja tervetuloa uusille! :)
Täällä mennään jo rv 26:lla, hui ja jee miten nopeesti aika menee. Ultrien mukaan kokoeroa on koko ajan, viimeksi arviolta joku 80 g. Mutta ei siis ole kasvanut tuo ero ja molemmat kasvaa tasaisesti omaa tahtiaan eli kaikki hyvin so far. Huima helpotus.
Soja, tuosta veriseulasta... Mulle kanssa np-ultrassa lääkäri sanoi, kun oli havainnut että sikiöitä onkin 2, että älä turhaan ota sitä veriseulaa. Siinä kuulemma kaksoisraskaudessa ne arvot näyttäisi tosi korkeilta, niiden lukeminen on tarkoitettu vain 1-sikiöraskauksille. En tietty osaa sanoa mitkä arvot eli kysy ihmeessä tarkemmin omalta lääkäriltä niin ei jää vaivaamaan.

Meillähän muuten toisella vauvalla oli silloin neuvola np:ssä havaittavissa niskaturvotusta, jota kuitenkaan äitiyspoliklinikan lääkärit eivät parin päivän päästä nähneet, sanoivat että kyse np-ultran aikaisesta sikiön huonosta asennosta. Se kyllä säikäytti silloin kovin, etenkin kun oli kokoeroa ja heti lääkäri löi kaikki pahimmat vaihtoehdot pöytään.

Nyt kuitenkin jo näin pitkällä ja uskon kovasti että ensi vuoden alkupuolella saan 2 nyyttiä kotiin. Ihanaa!

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Tuplur
 
tuplur: Oelt jo reilusti yli puolen välin, hienoa =) Onko sulle sanottu miten pitkään vauvojen annetaan olla mahassa, jos ei itse ymmärrä tulla pois? Kun mulle kerrottiin, että otetaan 4-2 viikkoa ennen laskettua pois viimestään. Onko sulla menny raskaus hyvin, vai onko ollut ongelmia? Mulla alkaa selkä renklaamaan nyt jo, ajattelin ostaa jonkun tukivyön selälle ja mahalle.

soja: Ei munkaan neuvolatäti tiennyt ettei kaksosista oteta np-veriseulaa. Mulle sanottiin se heti alkuun kun menin äitiyspolille.
 
kiitos tuplur myös selvityksestä. kylläpä olen huojentunut. minnuu ahisti koko verikoe, onneks sitä ei nyt sit tarvii ottaakaan, vaan mennään vaan ultran varassa. hyvä näin, mie en jotenkin usko että mitään olis vialla ja vaikka olisikin, haluan lapset silti. (toki jos jotain sellaista että lapsi kuolisi/kärsisi, pitää miettiä uudestaan.)

Mutta synkistely sikseen, nautitaan kasvavista mahoistamme! :heart: Mites kaksosten odottajat, vaatepuoli? olen miettinyt, että mitähän sitä uskaltais/kannattasi ostellla, vai tyydynkö suosiolla siihen että viimeseen pariin kk ei mahdu kuitenkaan mitään päälle?


Hope79 oliko teillä hoidoilla alkuun saatu raskaus? miten oot toiminu lääkkeiden lopettelussa?

soja & nappulat 10+3
 
soja: Olen samaa mieltä sun kanssa, että lapset tulee olisi verikoe näyttänyt mitä hyvänsä. Eiköhän sullakin np-ultra ole ihan ok, niin helpottaa sitten. Sitä munuaistestin tulosta en jännitä ollenkaan, se sairaus on muutenkin tosi harvinainen eikä suvussa ole munuaissairauksia.

Mäkin olen pähkäillyt vaatteiden kanssa :eek: Lähinnä huolettaa talvitakki. Tilasin jo yhdet äitiysfarkut, toivottavasti ne tulee ajoissa, mahtuu enää yhdet farkut päälle. No, verkkarit on aina muodissa, eikös :LOL: Ihan järkyttävän kalliita äitiysvaatteet kyllä on. En tiiä mihin sen mahan saa sitten survottua. Vinkit olisi tosiaan ihan kivoja.

Kyllä meillä oli pitkillä hoidoilla saavutettu tulos ( 2x IVF 1xICSI 1xPAS josta keskenmeno 1xICSI josta nyt kaksoset). Zumenonit mulla loppui heti plussaamisen, ja Lugesteronit 3 x 200 mg loppui 8+0. Ne lopetettiin aika nopeasti, kahtena päivänä vähentäminen ja kolmantena 0 Lugea. Että mä inhosin niitä. Lääkkeitten lopettaminen oli helpotus, eikä mulla tullut lopettelusta ongelmia. Meneekö sulla vielä lääkitykset? Millainen hoitohistoria sulla soja olikaan? Entä Tiki-71:llä?

Hope ja sintit 12+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja soja:
outoa, kun ei tiennyt tuota neuvolassa vaan antoi jo sen lähetteen verikokeeseen. no, en sit turhaa sitä ota, vaan ootellaan vaan se np-ultra sitten. oikeestaan olen kyllä helpottunut tästä tiedosta.... pitäsköhän tuota vielä kysyä tuolta meitä hoitaneelta lapsettomuuspolilta?
Se verikoe perustuu siihen, että katsotaan hormonitasoja. Jos niissä on poikkeamaa on syytä epäillä jotain epänormaalia. Ja nuo arvorajat on määritetty yksösraskauksille. Kaksoset siis hälyttäis joka tapauksessa.
Samaten, jos olet käyttänyt jotain tukilääkitystä raskauden alussa. Mie en esikoisen raskausaikana myöskään käynyt veriseulassa. Olisi turhan hälyttänyt hormonitukilääkityksen vuoksi.

Neuvolassa eivät tunnu tietävän näistä. Rutiininomaisesti vain lykkäävät lähetteen käteen :whistle:
 
Moi!

Mullakin ongelmana talvitakki. Mistään ei löydy kivaa ja sopivaa :( Housuina mulla on H&M:stä äitiysfarkut sekä trikoopaita, himassa jazzhousun tyyppiset joissa on käännettävä vyötärönauha.

Rakenneultrass on käyty ja kaikki oli hyvin :) Ja kutsun sain äitiyspolillekin.

Tiistaina palaan työelämään ja yritän olla siellä kuukauden.

Marylene ja pikkuiset 20+4
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa! :wave:

Mikäli kukaan ei muista, kuka täällä heiluttelee, olen se kaksosten odottaja joka sai identtiset pojat elokuussa raskausviikolla 28+0. Syynä raskauden purkuun tällöin oli A-sikiön kasvun lopahtaminen, blokki napavirtauksissa sekä KTG-käyrän muutokset.
Meillä sairaalassa vierähti B-pojan kanssa 7,5 viikkoa ja A-pojan kanssa vähän pidempään 10,5 viikkoa keuhko-ongelmien takia. B-poika joutui toissa viikolla takaisin TAYS:iin nivustyräoperaatioon, mutta sekin reissu oli nopeasti kärsitty. Nyt ollaan koko porukka oltu kotona viikon verran ja laskettu aika on tämän viikon torstaina, joten ihan "ajallaan" homma eteni. Raskas oli alkutaival, mutta se meidän oli vaan kärsittävä päästäksemme tähän pisteeseen. :heart:

Pienet miehet on ihania ja kilttejä pieniä poikasia. Olin viime viikon kotona yksin poikien kanssa, kun mies ei voinut aloittaa vielä isyyslomaa ja olihan siinä vilskettä ja vipinää, mutta toistaiseksi yksi käsipari riitti hyvin. Vielähän nuo viettävät valtavasti aikaa unten mailla, mutta ovat oppineet kyllä heräämään täsmälleen samaan aikaan ja silloinhan nälkä on tietysti VALTAVA ja äänenkäyttö sekä pinnan pituus sen mukaista! :D

Varsinkin Hipkukalle halusin tulla toivottamaan paljon jaksamista sairaala-arkeen ja pienille lapsukaisille suojelusenkeleitä matkan varrelle! :hug: :heart: Taisin sinut bongatakin tuolta Kevyt.netin puolelta.

Kaikille jo tuplanyytit kainaloihin saaneille tuhannesti onnea! :flower: Muille onnea odotukseen ja isoja massuja! :D


Valkolilja & jätkänpätkät 11 viikkoa ja 4 päivää (rv39+4)
 
Täällä pikku kylällä tiesi terkkari ettei sinne veriseulaan kannata mennä, enkä olis mennyt vaikka olis "kannattanutkin". En ole aiemmissakaan raskauksissa siinä käynyt.

KYS käynnillä oli kaikki suht ok, ei siis mitään ihmeellistä. Kohdun kaula oli lyhentynyt 1cm taas.
Syömisistä tai siis syömättömyydestä motkotusta, mutta...

Tänään sitten piti käydä tuossa naapuri kaupungissa näytillä äitipolilla koska toinen vauvoista on ollut pari päivää "hiljainen".
Kaikki kuitenkin oli ok, ja ei siis mitään hätää. Alkaa kuulemma tila loppumaan ja supistelutkin vaikkuttavat asiaan. Toisaalta tuntuu hassulta että miten se vain toiseen vaikuttaisi mutta kai se niin on.

KYS käynnit ovatkin jatkossa 2vk:n välein ja siinä välissä aina täällä neuvola eli joka viikko jossain on "tapahtuma".

Vauvat olivat tuolloin rv33+3 Hissu 2084g ja Nörtti 2337g painoiset. Eli hyvin kasvavat.

Enie + Nörtti ja Hissu 34+0
 
Hope meillä yritystä taustalla useammalta vuodelta. 3. IVF tuoresiirto vihdoin nappasi. Väliin mahtui laparoskopia, 1 IUI, 2 xIVF + 3 x PAS. Kauan odotettuja ja yritettyjä nämä meidän sydänkäpyset.

-tiki & :heart: :heart: -
 
tiinuli81 muistan siut, kiitos! sie ootkin jo pitkällä

mie soitin tänään tuonne sairaalan äippäpolille, ja sain varmistuksen että ei kannata käydä veriseulassa. sitäkin ensin kätilö sanoi huolettomasti, että niin, eihän se totuutta kerro, mutta käy vaan kokeessa :headwall: HALOO!!! no mie sitten tivasin asiaa, että eikö siinä sitten tule turhaa murhetta ja kävi lääkäriltä kysymässä ja joo, ei kannata käydä seulassa. Jotkut kun eivät tiedä odottavansa tuplia, niin ovat käyneet ja sitten oltu ihmeissään ennen kun ultrassa löytyykin tuplat.... No, hyvä nyt näin ettei tarvii käydä.

valkolilja vaikka en sinua aiemmilta tunnekkaan, kiva kuulla, että poitsut ovat kasvaneet hyvin ja olette päässeet koko perhe kotiin!

Maryline oletko ollut sairaslomalla? saako kysyä miksi? vko 24 jäät sitten sairaslomalle?

mites muut täällä jääneet pois töistä?

kauheeta kun miulla on vaan paljon kysymyksiä :D

soja ja nappulat 10+5
 
Hei kaikille,

En ole aikoihin kirjoitellut. Enemmän kirjoittelen ja seurailen tuolla monikkojen omalla foorumilla. Uusille odottajille, kannataa goglettaa monikko-onnea, sieltä löytyy suljettu sivusto ihan vaan monikko odottajille, jonne täytyy rekisteröityä.

Mutta tuosta seerumiseulasta. Itse kävin siinä ensimmäisen uän jälkeen, jossa minulle oli kerrottu, että odotan tuplia. Vastausta ei kuulunut vaan sain sen lukea neuvolassa. Niistä luvuista mä nyt en ymmärtänyt mitään, mutta tekstin sisältö oli, että kyseessä kaksoisraskaus, arvot ei siis vertailukelpoisia (tehty yhtä odottaville) ja koko kokeen voi ns. unohtaa.

Jostain syystä täällä nyt ollaan hirveän negatiivisiä tuon asian suhteen. Itse ajattelen sitä niin, että vaikka siitä ei kohdallani ole hyötyä, ne tulokset rekisteröidään. Mitä useampi monikko odottaja siinä kävisi, niin kenties joskus tulevaisuudessa tuo ko. seula olisi pätevä tuplien odottajienkin kohdalla, niin kuin nyt yksilöraskauksissa.
 
soja
Oon ollu saikulla pari viikkoa, koska selkään ja lonkkiin sattuu ja maha tuntuu repeävän.
Sain työvuoroja 11.12. asti ja en tosiaan enää kehtaa olla pois. Lääkäri sanoi et heti vaan saikkuu jos tuntuu ylivoimaiselta ja ettei mun pidempään tarttis tehä töitä kuin tuonne asti.
 
Juuri niin kuin Tuune sanoi; täälläkin (Hki) verikoe suositeltiin juuri siksi, että sillä ehkä tulevaisuudessa on merkitystä muiden kaksosodottajien kannalta. Itse en mitään tuloksia edes odottanut. Se nyt oli vain yksi putkilo verta, joka tuli otettua muiden ohessa.

Kiitos Valkoliljalle kuulumisista, hyvälle kuulostaa! :heart:

Kaksi unelmaa ja identtiset rv 14+2
 
:hug: Onnea kotiin pääsystä valkolilja!
Toivotaan, että menee päivät hyvin ilman isin apuakin näin alkuun!

Mä täällä kärsinyt melkosista öistä.
Lantioluut paukkuu ja lonksuu, kääntyminen ihan kamalaa.
Lääkäri suositteli 1g panadolia ennen nukkumaan menoa jotta
saisin nukuttua yöt.. mutta, kolmen aikaan suurin piirtein herään kipuun.
Saatan valvoskella, ehkä vaihtaa sohvalle nukkumaan..
Öisin ajattelen, että voi ku loppuis jo odotus.. aamulla tulen taas järkiini
ja toivon, että pysyisivät vielä mahassa monta viikkoa.
Mistä apua lantikipuihin??
Tukivyö käytössä päivisin, joskus öisin.. en oo huomannut yöllä auttavan.

Huono olo, oksettaa, päätä särkee ja väsyttää.
tänään just sellanen kakka päivä, mitä ei jaksais kaikkien näidne kipujen kaa.

Vaatteista joku puhui tuolla aiemmin.. Ostin h&m:n mamma osastolta talvitakin. sellanen musta, mutta todellakin leventää :) oon melko punkeron näkönen, mutta pakko pitää jotain takkia,,, ettei ihan jäädy.

Jaksamisia, mammat!

:flower:
 

Yhteistyössä