Kaksosten odottajia v.2009

tuune joo, toi on totta että tulevaisuutta ajatellen on hyvä että kaksosodottajiltakin kerätään tietoja veriarvoista. Ja ei oo ollu tarkotus olla mitenkään ylinegatiivinen.... :/ tarkotin vaan että itse olen henk.koht. helpottunut kun ei tarvitse käydä siinä testissä, kun en siihen ois juuri halunnut, mutta mieheni toiveesta (onhan lapset yhtälailla hänenkin) olisin siinä käynyt.

Vilhelmiini millon jäit pois töistä?

mie nyt kyselen näitä työ asioita, kun kovasti mietin, joko kertoisin töissä, kun kuitenkin joudun ehkä jo yllättävän pian jäämään sitten pois.... (tai saan jäädä :) ) toisaalta ei vielä ihan näin alussa huvittaisi kertoa...

soja ja nappulat 10+6

soja, (vastaan vaikket multa kysynytkään ;) ) mä jouduin kertomaan töissä tosi aikaisin, koska työnkuva käsitti sikiölle vaarallisia juttuja ja jouduin vaihtamaan työpistettä. Alkuraskaudessa olin sairaslomalla 3 viikkoa verenvuodon takia (rv 10-13). Äitiyslomaan saakka kestäneelle sairaslomalle jouduin jäämään sitten suoraan kesälomalta (rv 26). Paria viikkoa aiemmin olisivat halunneet jo laittaa mut saikulle, mutta pidin kesälomat siinä, etten olisi tipahtanut kelan päivärahoille. Äitipolin ylilääkäri sanoi, että oli ihan normaalit viikot kaksosraskaudessa jäädä töistä pois. Syynä mulla siis jatkuvat supistelut, jotka ei kylläkään saaneet onneksi tuhoa aikaan.

Mäkään en olisi kertonut töissä kovin aikaisin ellei olisi ollut pakko tuon työnkuvan takia. Ja kaikki tietysti heti arvasivat syyn työtehtävien vaihtoon..

Heipparallaa kaikille! Täällä myös kaksosten odottelija ilmottautuu pinoon. Rv 26 menossa ja tukalaa alkaa olla masuasukeiden kera. 3 koululaista jo ennestään, nyt siis iltatähdiksi tuplat tulossa. Kaksosten odotus ihan uutta ja siksi huolestuttaakin moni asia, kuten miten jaksaa loppuraskaus, miten aika riittää hoitaa kahta pientä jne... Onneksi bongasin tän palstan, jossa toivottavasti voi vaihtaa ajatuksia muiden samassa tilanteessa olevien kanssa =)

Tervetuloa mukaan =)
Kaksosia täälläkin odotetaan ja ihan uutta minulle :heart: :heart:
Esikoistyttö löytyy iältä 4½v :)
Tottakai voit vaihtaa ajatuksia täällä mutta suosittelen sinulle myös sivustoa
http://www.phpbbserver.com/monikkoperheet/
Siellä on enemmän vilkasta ja laajat keskustelualueet monikkoperheille :)

hope79 meidän hoitohistoriaa kyselit, unohdin vastailla. Mutta siis nyt meillä ensimmäinen raskaus ikinä, ja se tuli 3.IVF:n viimeisessä eli 2. PAS:ssa. Hoitoja takana sellainen 2vuotta, ja heti lähdettiin täysillä hommaan, kun miulla taustalla hankalat hormonitoiminnan häiriöt, ei ovulaatiota ollenkaan, eikä menkkoja ole ollut sitten teini-iän....
Mutta nyt siis onnellisesti raskaana :D

muuten ei erikoista, illat olen aivan puhki ja päätä särkee ja muuta asiaan kuuluvaa. Jotenkin taas tuntuu ihan julmetun raskaallle ajatus tulevasta työviikosta :( keskiviikkona olisi sitten se kauan kaivattu np-ultra.... jännittää... mutta eiköhän kaikki ole ihan hyvin.

Mukavaaalkavaa viikkoa kaikille,

soja ja nappulat 11+4

Niin ne viikot vaan menee ja nyt vihdoin tiistaina päästään sinne rakenneultraan. Odotan jo innolla ja vähän pelokkaanakin et miten ovat mahtaneet pikkuiset masussa kahdeksan viikon aikana kasvaa. Vatsa ainakin on kasvanut :D Miten usein teillä pidemmälle ehtineillä on ollut ultria 20 viikosta eteenpäin? Kai se vähän vaihtelee kaupungeittainkin. Hyviä vointeja kaikille ja onnea jo synnyttäneille.

Nalu 20+2

Nalu, mulla on ollut ultra 2 vkon välein about. Tällä viikolla taas, mukavaa nähdä miten pikkuiset on kasvaneet. Nyt alkaa siis 28. raskausvko jo, hui hui! Maha on hurjan iso, ihmettelen vaan miten se voi tuosta enää kasvaa. Mahtaa sitten tyhjennyttyään olla hurjan näköinen pussi tuossa. :) Apua mikä ajatus.

Mitenkäs te muut olette nukkuneet? Nyt kun hankin reilu kk sitten sen tukivyön ei ole enää ollut niin selkävaivoja, mutta nää uudet uniongelmat on melkeinpä raskaampaa kestää. Muuten ei mitään harmia kylläkään eli pitäisi kai olla tyytyväinen. :) Työkaverit vaan sanoi että totu nyt vaan siihen väsymykseen, ei tule helpottamaan moneen vuoteen... Kaipa se on niin. Kamalaa vaan olla töissäkin kuin joku zombi. :) Herään siis milloin vessahätään, milloin potkuihin. Vauvat tuntuu olevan vilkkaimmillaan yöaikaan. Jee, lupaa hyvää tulevalle... Vaikka helpottaahan se pian, tammikuussa jään pois töistä niin ei tarvii niin skarppina ollakaan, sen kun zombailen kotona. :)

Mitäs muille kuuluu? Miten jakselette kasvavine massuinenne? Oletteko tehneet hankintoja vauvoja varten?

Kyselee tuplur (27 +1)

No niin, ultrassa käyty ja pikkuset tirkistelty. Hyvin olivat kasvaneet ja melkein saman kokoisia. Kaikki muuten kunnossa, mutta toisen vasen munuainen ei suostunut vielä näyttäytymään. Hän oli kyllä hankalasti toisen takana ja siten muutenkin vaikeammin tutkittavissa. Saatiin kuitenkin uusi aika parin viikon päästä. Toivottavasti silloin jo löytyy sekin. Varsin reippaita kavereita näyttivät olevan. Laskettuaika siirtyi viikolla eteenpäin, mutta se ei ollut yllätys.

Nalu "taas" 19+4

tuplur: Millaisen tukivyön hankit? Käytätkö sitä päivisin? On nimittäin mulla jo hankintalistalla.
soja: Miten np-ultra meni?

Tänään oli neuvola ja ekan kerran kuunneltiin sydänääniä. Ihan veikeää oli, ja molemmat jumputti sataaviittäkymppiä. Kohdun koko vastasi noin 18. raskausviikolla olevaa yksöisraskautta

:eek:

Päänsärkyä on, mutta muuten kaikki ihan ok. Rautaa vaan naamaan. Ostin jotain rautatippoja, saas nähdä miten karseita ne on.

Hope79 13+2

Tukivyö Vinkkinä vain, että minulle teetettiin ihan omien mittojen mukaan ja sen sai myös omaksi tukivyö, KYS:n toimesta. Eli laittoivat sitten laskun kaupungille joka sen lopulta maksoi.
Ei ole parempaa peliä kyllä ollut ja siinä todella on säätövaraa ja kunnon tuki luut ja muut.

(.)Tänään oli taas äitipoli (eli nythän käyn siellä 2vk:n välein ja neuvolassa aina väli viikolla) ja
kaikki oli hyvin.
Tyttö painoi 2700g ja poika 2860g.
Hemoglobiini oli vain 100, eli entistä alempana vain kaikesta huolimatta.
Seuraava käynti onkin 10.12 eli parinviikon päästä ja silloin näillä näkymin käynnistellään.

Enie + Nörtti ja Hissu 35+3

MOI! np-ultra meni oikein hyvin, molemmat nappulat kasvaneet hyvin, olivat nyt n.55mm ja mitään niskaturvotusta ei ollut.

Alkuviikosta olin väsyn takia 2 päivää sairaslomalla ja nyt 2 työpäivän jälkeen oon taas ihan raato.... ja vielä pitäs jaksaa pari tosi tiukkaa viikkoa :( paha olo, ellotus, väsy vaivaa etenkin iltaisin. Mutta ei se nyt haittaa kun nappulat voi hyvin. ja mahakin alkaa jo hyvin näkyä.

missähän vaiheessa tuota tukiliiviä alkaa tarvita? mie saan siskolta jonkun tarvittaessa, hänellä oli se käytössä, tosin yksi vauva oli vaan. mutta ollaan muuten aika samankokosia (tai hyvin samankokosia) joten eiköhän se alussa käyne....

Sunnuntaina ois tarkotus lähtee autoa katselemaan. Oisko hyviä ideoita mikä ois hyvä ja mikä huono? ja mitä kannattas huomioida? olen itse aika pieni, 160cm joten sekin pitää huomioida

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

soja & nappulat 12+1

soja, tuosta autoasiasta. Meilä on Toyota land cruiser. Oikein on hyvä auto, mahtuu lapset ja vankkurit ja roinat kyytiin mukavasti. Ainut huono mitä siinä on niin se korkeus. Itekin oon vaan 160cm ja rapiat, joten etenki lasten nostaminen turvakopasta pois on vähän hankalaa. Ukko hoitaa koppien kiinnityksen pitkänä miehenä, sekin ois aika hankalaa mulle. Mut pärjätty on kuitenki, ja ite kyllä saan vaunut nostettua kyytiin jos on tarvis. Mut just tuo auton korkeus on semmonen mikä kannattaa huomioida jos ei sitä vartta oo suotu nii hirveesti kuten mulle on käynyt :D Ja tietty se että jos vaunujen kanssa liikkuu paljon ni se että mahtuu varmasti kyytiin, tavaratilan on oltava iso kun sitä tavaraa tietysti on muutenkin paljon. Meijän autoon saa tarvittaessa penkit sinne tavaratilaanki, mikä on mahollisesti ajankohtaista sitten jos/kun tulee lisää lapsia. Se on ihan jees juttu ni ei sitten tarvi välttämättä olla minibussia ostamassa ;)

Terve kaikki odottajat! Olen uusi tällä sivulla ja en jaksanut kaikkea lukea, mutta onko jollain ollut vastaavaa tilannetta: toisella löytyi kystiä toisesta munuaisesta ja sanottiin, että ei vaaraa, kun toinen toimii. Silti uusi tilanne ja pelottavaa kuulla, kun jo ihan terveitä poikia kotona 3 ja nyt kaksosilla tai siis toisella löydös. Olen viikolla 23+3 ja olen yrittänyt löytää vastaavaa tilannetta tai tietoa kystaisesta munuaisesta, mutta en oo löytänyt. Täältä on ollut mukava lukea toisten odotuksista ja aion jatkaa lukemista....terveiset äiti -76 :)

Meillä oli eilen np-ultra ja molemmilla sikiöillä oli kaikki hyvin. Ollaan käyty jo kolmesti kaiken kaikkiaan ultrassa ja yhdessä ultrassa oli näkyvinään lambda eli sikiöt olisivat tällöin tod.näk. erimunaiset ja kaikki olisi omaa istukkaa myöten. Kahdessa ultrassa sen sijaan ei ole näkynyt kalvoa eikä lambdaa, eikä siis eilisessä np-ultrassa. Nyt siis odotellaan varmaankin ensi vuoden puolelle asti, että asia selviää.

On tullut kyllä monta kirjoitusta lyhyessä ajassa. Ainakin tuntuu, etten ehi lukemaan kaikkia edes ajatuksen kanssa.
Se sivusto jonne kehotettiin ylempänä liittymään, oliko se monikkoperhe sivusto tai siis vastaava kuitenkin,, Niin oon yrittänyt sinne kirjautua jne. ja aina joku ihme hankaluus siinä hommassa.. Kesällä aikaisemmin ja nyt sitten uudestaan, eikä onnistu.
Harmittaa, koska haluisin keskustella juurikin näistä monikkoperheen asioista.

ansala: En osaa sanoa tuohon kysta hommaan mitään :( Toivottavasti ei tuu pahoja ongelmia tms. :hug: Lääkäreitä vaan tenttailemaan, niin eiköhän se selviä paremmin!?

Mulla viikot 33+2 ja on erittäin muheva olo, mutta ei se mitn. Nautin silti että on mennyt näinkin pitkälle tämä raskaus. Alku kun oli mahdottoman vaikea ja rankka :/ sai pelätä alku raskauden onko kaikki ok jne..
Tällä hetkellä ei ole ennen aikaisen synnyttämisen merkkejä, mutta mietityttää silti
menkkamaiset kivut joita oon viimeiset pari kolme pv kärsinyt. Etenkin yöllä.
Yöt muutenkin vaikeita ja kipeetä käy lantioluihin.. pahempaa ku synnytys koittaa kääntyä sohvalla.. ( sängyssä en oo voinut nukkua moneen vk.. ) Onneksi mies nukkuu myös sohvalla niin ei tuu ihan vierotusoireita murusta.

Kyllähän tuo synnytys jännittää. A- vauva normi asennossa pää alhaalla, mutta b on perätilassa poikittain. Meinas lääkäri,että niin pitäs synnyttää. HUI!!
onko kukaan synnyttänyt perätilassa??

Jaksamisia mammat!
:heart:

Moikka kaikille!
Täällä alkoi 29. rv. Jee! Ei ennenaikaisen synnytyksen ennakointia täälläkään vaikken ihan yhtä pitkällä olekaan kuin vilhelmiini. Töissä olen jaksanut hyvin, ja nyt on taas mennyt yötkin paremmin. Jossain vaiheessa heräilin yöt läpeensä ja olin ihan zombiena. :)

Ansala: ei kokemusta täälläkään - tervetuloa silti mukaan kirjoittelemaan. Laita tännekin tietoa jos saat vastauksia, helpottaa sitten seuraavia kun edes jotain faktoja löytyy.

Joku kyseli tukivyöstä... Ostin omani ihan Lastentarvikkeesta, neuvolan tädin suosituksesta. Siinä on ihan sellanen kuminauhasysteemi, ei mitään luita eikä omien mittojen mukaan - todellakaan: norm. olen kokoa 40, tuosta vyöstä piti ostaa koko s. Tämän vatsan kanssa se kyllä kovasti imarteli. :) Voi turhamaisuus!

Juu, nyt tulee veronpalautukset ja ajattelimme vaunut ja turvakaukalot niistä hankkia. Palaanpa niihin kunhan olemme päättäneet. Mukavaa viikkoa ja vointeja kaikille.

Tuplur (28 +1)

vilhelmiini siitä perätila synnytyksestä...mulla oli A-vauva pää alaspäin ja B-vaavi perätilassa ja synnytin normaalisti alakautta. Hienosti molemmat tulivat ulos 2 minuutin ikäerolla. Kun A-vauva saatin ponnistettua ulos niin jo samalla reissulla tuli B-pojan jalat. Kokonaisuudessaan tuo ponnistusvaihe kesti 53min eikä tullut mitään repeämiä, episiotomia tehtiin...minusta oli aikas helppo tuo synnytys, tietysti ne ovat aina tapaus- ja ihmiskohtaisia nuo kokemukset ja synnytykset. Mulla oli ponnistusvaiheelle jo lakannut epiduraalin vaikutus, mutta en itse kokenut enää siinä vaiheessa mitään tarvitsevani.

Tsemppiä sulle ja muillekin joilla synnytys on edessä!Hyvin se menee! =)

Terveisin Jdath ja kullanmurut kohta 2kk

Parisen viikkoa sit olis kaksi viikkoa saikulla kun maha painaa ja selkä ja lonkat pettää.

Ongelmat siis on jotkut ns. supistukset ja lonkkien ja selän pettäminen :(
Kuukauden verran olen ollut jo tosi työkyvytön, mä vaan yritin väkisin olla siellä ihanassa seisoma-liikkumatyössä :D

Hei kaikille taas . Tänään taas ultrailtiin ja nyt löytyi se häviksissä ollut munuainenkin :D :wave: Eli kaikki ok. Väsymys alkaa olla melkoinen ja vatsa painaa, mutta muuten olo hyvä. Hiukan pelottaa, et miten mahtaa loppuraskaus sujua noiden 3 ja 2 v. poikien kanssa, kun nyt jo meinaa äitin vauhti ja voimat loppua ennen iltaa.

Nalu 21+3

Rv 34+6
Paikat pehmeenä, 1.5 sormelle auki, 1-2cm kaulaa jäljellä..
Ens perjantaina taas äitiyspolilla käynti ja jos ei sitä ennen tapahdu mitn, luultavasti
silloin käynnistellään.. viimeistään jouluviikolla.
Kipeitä supisteluita ei ole ollut, kuin joskus, mutta tavallisia supisteluita ollut..
Tänään ollut maha todella sekasin, joten en tiedä ennakoiko jo synnytystä??
Onko teillä muilla ollut paikat auki miten kauan, kun on alkanut "rytiseen"?

Mietityttää tuo pitkä matka sairaalaan,, 130km.
Että, osaako sitä lähteä oikeaan aikaan.. lähteekö liian aikaisin tai liian myöhään.
Liian myöhäänhän olis kamalampaa.. aikaisin lähteminen ei niinkään, muuta kuin
mun mielestä vähän nolo vaan?

Miten ootte mammat jakselleet?
Mulla ihana turvotus jaloissa ja sormissa.. Yöt kamalia lantioluiden paukkumisen ja kipujen takia.
Nauttikaa te alkutaipaleella vielä olevat vapaudesta lenkkeillä, uida, tehdä kaikkea
mukavaa, koska loppumetreillä ei vaan voi tehdä normi asioita niin kuin ennen. Ainakin mun on pitänyt jättää lenkkeilyt kauan sitten.

Mukavaa joulun odotusta :heart:

Mulla perjantaina rv 35+5

Kaulaa 3cm, ei mitään muutosta
Kohdunsuu auki kahdelle sormelle
Paikat kypsät/pehmeät

Seuraava äitiyspoli käynti keskiviikkona. Ei puhuttu mitään käynnistämisestä, mutta kai se meilläkkin on edessä jouluviikolla. :xmas: On tämä todella jännittävää aikaa, kun edelliset synnytykset ovat edenneet rytinällä. Lääkäri käski lähteä ajoissa, koska olisihan se noloa synnyttää tuplat ambulanssiin. Lääkärin mielestä se olisi noloa, minusta taas parempi olla silloin ambulanssissa kuin omassa autossa.
Minä lähden vaan liian aikaisin. tulen vaikka sitten takaisin kotiin. :D

Mukavaa joulun odotusta kaikille tuplamammoille!

Yhteistyössä