Kaksosten odottajia v.2009

Heippa!

Mietin tässä, että olikohan aamullinen plumpsahdus pönttöön limatulppaa..
valkoista ns. klönttimäinen valkovuoto? ei mitn verivuotoja tms..

eilen supisteli säännöllisesti n. 20min välein, mutta loppuivat iltamyöhällä..
Mitenhän käy. alkaakohan pian synnytys vai
onkohan tää vielä odottelemista..

limatulppaa en esikoiselta havainnut, joten sekin on utopiaa
 
Heips vilhelmiini! En osaa vastata sun kysymykseen, mutta täällä mä jännään milloin sun kaksoset haluaapi ulkomaailmaan. Jänniä aikoja sulla, kaksi joulukääröä tulossa =) Tsemppiä ja pitkää mieltä vielä loppurutistukseen.

(.) Maha on kasvanut sen verran, ettei tätä voi enää piilotellakaan. Tutut ovat lentäneet persiilleen kun olen sanonut että tuplat tulee. Jotkut ovat suoran kysyneet, että kävittekö hoidoissa. Ja mun mielestä se on niin henk.koht. kysymys, että mielummin olen jättänyt vastaamatta. Läheiset toki tietää, että labrassa nämä ovat alkunsa saaneet.
Olo on hyvä, eikä väsymyskään enää vaivaa. Selän avuksi ostin tukivyön, jota käytän lenkillä.
 
Tuota oon just miettinytkin, kuinka ihmiset kehtaavat kysyä toiselta
tuollaista, että miten lapset ovat saaneet alkunsa.. että ovatko hoidoilla vai kotona tehtyjä.
Aivan kuin se muuttaisi jotenkin asiaa tai olisi vähempi arvoisempaa saada alkunsa hoidoilla.
Multa kysytään lähes aina, että miten ovat saaneet alkunsa. ja varsinkin, kun odotimme kolmosia, mutta siinähän kävi miten kävi..

Ehkä vauvat syntyy tällä viikolla tai sitten ensi viikon alussa. Kauhistelin, kuinka pieniä he ovatkin sitten.. pari kilosia, ehkä 2.5kg..
kuinkahan paljon tulee ongelmia esim. keuhkojen kaa.. joutuvatkohan olemaan kauankin sairaalassa!? Miten menee perätila synnytys..
Mun pää on täynnä kysymyksiä ja kaikki sanoo, että älä stressaa, asiat menee omalla painollaan. Toki toki joka sana, mutta totta kai mulla pelottaa.. Mitä lähemmäs mennään loppu viiikkoa rupeaa jännittämään.
JA SE, kun se tuli ns. puun takaa, että näin aikaisin käynnistellään.
Luulin ihan, että tammikuun alkuun menee iisistikkin.. Kun kaikki on menny perus hyvin tähän asti, paitsi sillon alussa..

Pitänee lähtee nukkumaan sohvalle, jotta jaksaa aamulla taas esikoisen kaa.
Hyviä unia!
 
Nopsaan vastaan Vilhelmiinille: meidän kaksoset syntyivät syyskuussa, A-vauva raivotarjonnasta, B-vauva perätilasta, syntyi jalat edellä. Vielä synnytyspäivän aamuna hän oli poikittaisessa raivotarjonnassa, mutta synnytyksen edetessä kääntyi sitten perätilaan. A-vauvan syntymän jälkeen lääkäri yritti vielä kääntää masun ulkopuolelta B-vauvaa pää alaspäin, mutta vauveli oli sisukkaampi, eikä suostunut. :whistle: Eka tuli siis jalat, sitten jossain vaiheessa sisällä oli pää ja toinen käsi. Lääkäri auttoi käden ulos ensin, sitten tuli loppu vauva! :)

Kaikki meni kuitenkin hienosti - A-vauva tekee ensin hyvin tilaa B-vauvalle, joten toisen vauvelin syntymä tuntui helpolle perätilasta huolimatta. Mulle ei tullut mitään repeämiä eikä leikelläkään tarvinnut. Vauvoille tuli ikäeroa 16 min. Synnytys käynnistettiin rv 38+0, pari päivää sain kohdunsuuta pehmittävää lääkettä, ja synnytys aktiivisesti käynnistettiin rv 38+3 puhkaisemalla A-vauvan kalvot. Vauvelit olivat molemmat hieman yli 3 kg. Nyt ovat jo 2,5 kk palleroisia! :heart: :heart:

Hyvin se menee sullakin, tsemppiä! Ja jaksamista kovasti viime metreille, muistan kyllä hyvin viimeiset tuskaiset viikot!!

Terkkuja muillekin kaksosodottajille! Vauva-arki vie kyllä mukanaan, touhua riittää! :)
 
Moi!

Viime viikolla alkoivat sitten noi Tyksikäynnitkin :) Siellä oli kovin kiire ja aikaa mun kysymyksille ei ollu :(
Vauvat ovat n. 700-800g, konetta ei vielä osattu käyttää kun oli uusi.

Pitääkö mun saada neuvolasta lähete synnytyspelkoasioihin vaiko sairaalasta??
Sairaalassa vaan totesi et ilman muuta synnytän, ja yritin siihen sanoa etten halua. Tarttis siis saada puhua jonkun kanssa etten turhaa pelkäisi.
Esikoiseni syntyi suunnitellusti sektiolla.

Marylene ja pikkuiset 25+1
 
vilhelmiinille täältäkin terkkuja että älä stressaa liikoja vaan keskity siihen että pian näet ne pikkumönkiäiset jotka siellä masussa mellastavat :) Meijän pojat syntyivät sektiolla rv 38+2, ja pieniä olivat, A painoi 2,3kg ja B 2,9kg ja kaikki meni hienosti pienuudesta huolimatta. A vetäisi nestettä keuhkoihin ja vietti ekan yön teholla varmuuden vuoksi mutta muuten ei ollut mitään ongelmia. Kotiin ois pojat päässeet jo kolme päivää syntymän jälkeen mutta minua eivät vielä silloin laskeneet :D Vaikka nuokin olivat niin pikkukirppusia syntyessään, se kasvu on ihan huikeaa aluksi, käyrät menivät ihan pystysuorassa ekat pari kk. Ja nyt ovat oikein topakoita puolivuotiaita :) Tsemppiä viimeiseen rutistukseen!

Marylene, puhu neuvolassa peloistasi, jos ei muuta niin osaavathan ne sieltä ohjata oikeaan suuntaan. Ei kai tänä päivänä kenenkään ole pakko alateitse synnyttää jos ei halua! Mutta jos päätät alateitse synnyttää niin varmasti saat neuvolan kautta tukea siihenkin :)
 

Kävin eilen neuvolassa ja paikat pehmeenä, kohdunkaulasta ei oikein osannut sanoa, mutta
paikat on auki 3-4 cm.
suppareita tulee ja menee, muttei edelleenkään niitä jäätävän kipeitä.
Alaselkä on aika kipee ja just niinku menkat alkais.
Soitin oysiin , mutta eipä osannut kätilö sanoa mitä tehdä.
oli ylimielisen oloinen.
Sanoi,että minä ite tiiän parhaiten pitääkö lähteä vaiko ei!
ja, ei ymmärtänyt että matkaa sairaalaan on meiltä pitkästi n. 130-140km, kuitenkin pitkästi.

Hoh hoijja..
pitäskö alkaa saunan pesuun niin tapahtus jotain. vaiko olla vaan ja makoilla.
On kuitenkin vasta 35+3, mutta perjantaina on joka tapauksessa se äitiyspoli ja sinne pitää jäädä sitten.. kätilö sanoi eilen puhelimessa, että eivät he käynnistä ennen 36 viikkoa muuta kuin lääketieteellisestä syystä.. eli, oonkohan sitten käsittänyt lääkärin puheet väärin. Makuuttavatkohan siellä sitten päivä tolkulla jos tää synnytys ei tästä etene.

 
heips.
luin tämän ketjun tänään alusta asti ja nyt sain päätökseen.
yllättävän hyvin on kaikki raskaudet tässä ketjussa menneet! aattelin että enpä taida uskaltaa lukea tätä alusta, jos vaikka on paljon huonoja uutisia ja turhaan vaan sitten alkaisin pelkäämään omien pikkuisten takia. no, mutta täytyy vain USKOA ja LUOTTAA, että kaikki menee hyvin. niin kuin viimeksikin tupla-raskaudessa. B)
eli jospa esittäytyisin. tänne kirjoitan nyt siksi että kyydistä löytyi eilen 2 sykkivää papusta, jotka on saanut alkunsa 2.ICSI:stä. sitä ennen on tehty 1 ICSI ja siitä PAS: alkiota on siirretty yhteensä 5, joista viimeisistä siis lähti tämä raskaus.
ja entäs tuo toinen kaksoraskaus? no, samalla tavalla edellisessä avioliitossa kävi, että luonnollisesti sitä lasta oli mahdotonta saada, joten meitä sitten siunattiin kahdella IVF-poikasella. :heart: :heart: Raskaus meni hyvin minun pienestä koostani(158) huolimatta. raskauden aikana oli muutama huolestuttava kokemus ja itkujakin väännettiin, mutta loppu hyvin kaikki hyvin: lapset syntyivät rv38 suunnitellulla sektiolla, siis vuonna 2002, helmikuussa. olihan tuo raskaus aika rankkaa: muistan että jalat, kädet ja varmaan pääkin puutui ison mahan takia. selkä oli poikki ja jalat hellinä. vauvat olivat A3400g ja B3150g. B) lihosin n.25kiloa ja niistä kiloista eroon pääseminen kesti KAUAN. no, lapset on mulle ollut aina niin tärkeitä, että oon viis veisannut vatsalöllyistä jne. edelleenkin siis tuo vatsa on aika "taikina". tosin hyviin mittoihin pääsin kyllä ennen näitä uusia hoitoja, 57kg parhaimmillani, mutta nyt on paino taas 10 enemmän.
nyt vaan taas tuntuu, että odottavan aika on piiiiiitkä. tammikuun loppuun joudutaan odottelemaan sitä np-ultraa. tänään vähän mietin että josko kävis yksityisellä tammikuun alussa, mutta mitäs sitä sitten epäilemään tätä raskautta. mä uskon että lapset sieltä ens kesänä syntyy, ja jos jotain matkan varrella tulee niin sillä on sitten joku tarkoitus.
liityinkin jo tuonne monikko-onneen ja odottelen tunnuksia.
noille jo olemassa oleville lapsille ajateltiin kertoa jo HUOMENNA - ääk (sen takia että miehen tyttö on 10-v. ja sittenpä tietää jo kaikki sielläkin suunnalla; vaan onpa siellä tytön äitikin raskaana ja saa vauvan kesäkuussa). muutenkin jo aika moni läheisistä ystävistäni tietää tästä, kun tiesivät myös hoidoista. kyllä se läheisten tuki on ollut mahtavaa tässä parin vuoden aikana. :heart: tuosta aikaisemmasta kaksosraskauden alusta en ole monellekaan kertonut, joten ehkä enää ei tuurilla selittelyllä pääse... :saint:

Hipkukalle kovasti jaksamista pienten kanssa edelleen.
ja vilhelmiinikin on kokenut alussa kovia. *halaukset molemmille* :hug:

seuraaville synnyttäjille paljon tsemppiä koitokseen!

raskausoireista: pahoinvointi alkoi aika aikaisin, mutta nettivihjeiden avulla päätin ostaa pahoinvointirannekkeet ja ne kyllä auttavat. mikä sitten auttais tähän VÄSYMYKSEEN?!??! olen nyt ollut työttömänä kotona 3 viikkoa ja aika on kulunut nukkuen ja netissä sähläten. alku meni mulla hyperstimulaation kourissa ja olin oikeastiki kipeä ja melkein vuodepotilas. ensi viikolla pitäis aloittaa taas työt sijaisena. täytyy vissiin hankkia jotkut tikut silmille, että pysyisivät auki.

dreamer78 + hipsu&nipsu n.rv7
 
dreamer78
Tervetuloa joukkoon :) ja onnea raskaudesta!
Huisin hienoa, että toiset kaksoset tulossa, mahtavaa!!

Tsemppiä kaikille jotka kärsii alkuraskauden huonosta olosta ja väsymyksestä..
Itsellä ne takana, mutta suuremmat murheet edessä..Juurikin siis huominen jännittää
niin pirusti, että en tiä mitén maltan koittaa edes nukkumista ensi yönä.
Huomenna siis äitiyspoli ja toden näköisesti käskevät jäämään sinne ja viimeistään ensi viikon alussa käynnistelevät..
Mutta, mulla on ruennut pelottamaan ihan hirveesti synnyttäminen perätilassa.
Voinko saada enää sectiota?

:heart:
Kirjoitelkaapas muutkin ettei mee ihan yksinpuheluksi ;)

 
Kurkkimassa teen pinoa. ;) Itsellä jännät paikat jatkuu ensviikon keskiviikkoon, meinaan että asustaako masussa yksi vai kaksi pikkuista.

Lääkäri meinasi tiistain lääkärineuvolassa, että kohtu suurheko viikkoihin nähden ja sydänäänetkin kuuluivat laajalta alueelta. Kyseli onko suvussamme kaksosia. Hui! Eipä niitä ole kuin yhdet ja nekin on mun mummun siskot.

Toiseksi vaihtoehdoksi meinas, et raskaus vois olla pidemmällä, mut siihen en oikein usko. Oon syöny pillereitä, ja ne lopetettuani tuli normaalisti siis menkat ja sen jälkeen alkoi raskauden yritys, josta heti tärppäsi. Korkeintaan siis viikolla ehkä n. voisi heittää. Raskaustestinkin tein 4 päivää ennen kk odotettua alkamispäivää ja silloin cb:n viikkonäyttö ilmoitti, että raskaana 2-3 viikkoa eli senkin perusteella vois olla maksimissaan vaan n. 1 viikon edellä.. Voisko sekään nyt kohdun kokoa niin paljon muuttaa. Apuva.

Pakko oli vaan johonkin näitä tuntoja purkaa. :heart:
 
En ole paljon tänne kirjoitellut, mutta nyt on sitten vauvat jo yllättäen syntyneet!

Pikkuprinssi ja pikkuprinsessa syntyivät 11 päivää sitten rv 31+4. Kivuliaita supistuksia saatiin lääkkeillä pidettyä jotenkin kurissa viikon ajan, jonka makasin sairaalassa mutta lopulta tulehdusarvo yllättäen nousi ja estolääkitys oli purettava. Vauvat syntyivät siitä 12h kuluttua.

A-poika syntyi supistusten heikentymisen vuoksi imukupilla avustettuna alateitse:
1870 g / 42,5 cm
B-tyttö syntyi supistusten heikentymisen ja sykkeen hidastumisen vuoksi hätäsektiolla:
1385 g / 39 cm

Molemmat voivat ja kasvavat hyvin vastasyntyneiden teho-osastolla eikä mitään isoja terveydellisiä ongelmia ole ollut kummallakaan. :heart: :heart:
 
Onnea AnnaBelle! :heart: Kirjoittele kuulumisia, kun pystyt..

Kävin perjantaina äitiyspolilla ja riskit huomioon ottaen
päädyttiin suunniteltuun sektioon joka tehdään maanantaina.
Silloin on rv 36+1
A-vauvan napavirtaukset ovat kohonneet ja istukka ei toimi enää optimaallisesti,
b-vauva on perätilassa ja kun esikoisen ponnistuvaihe oli tuskallinen ja pitkä,
päädyttiiin sektioon, koska mahdollisuutena olisi ollut a-vauva alakautta ja b-sektiolla, ei otettu sitä riskiä..

Jännittää.
Outo olo, kun tiedän lasten syntymäpäivän.
Huomenna osastolle.. joten tämä päivä vielä nauttia normaalista oleskelusta kotona..

 
Hei kaikki kaksosten odottajat! :wave:

Täällä olisi joukkoonne taas yksi odottaja lisää. Tänään rv 17+0 ja koko tämä aika mennyt enemmän tai vähemmän stressatessa.. :headwall:
Ensinnäkin raskauden alkuun saattaminen ei ollut kovin helppo projekti (clomi avusteinen) ja matkan varrelle on mahtunut myös yhtä jos toistakin draamanpoikasta. Verenvuotoja alkuraskaudessa ja np-ultrassa todettu toisella sikiöllä niskaturvotusta hieman yli rajojen
(joka tosi parin päivän päästä oli kadonnut ja vkolla 15 todettu hieman nestettä sydämen ympärillä ) Nämä siis laukaisseet sen, että stressailen vähän joka asiasta.

Koko raskaus on tuntunut todella epätodelliselta, koska minkäänlaisia raskausoireita ei ole ollut. Ainoa todiste minulle on ollut ultrissa sykkivät sydämet ja nyt rv 17 on maha jonkin verran pömpähtänyt ulos. Vatsan kasvustakin olen ehtinyt stressata kerran jos toisenkin.

Vkolla 15 todettiin siis aktiivisesti liikkuvat sikiöt ja muutama päivä sitten neuvollassa kuultiin kahdet sydänäänet. Yleensä ultran jälkeen on mennyt n. kaksi päivää ihan rauhallisesti, mutta tämän jälkeen valtaa mielen taas epäusko ja pelko pikkuisten menettämisestä.. todella hermoja raastavaa..

Vielä en voi sanoa, että olisin tuntenut sikiöiden liikkeitä, mikä onkin sitten uusi stessin aihe. Perjantaina tunsin mahan päältä hellää möyrintää, mutta tämäkin möyrintä katosi seuraavana päivänä. Siksipä ajattelinkin teiltä muilta kysyä millä viikoilla olette tunteneet liikkeitä ja ovatko ne ekat liikkeet olleet päivittäisiä vai ainoastaan satunnaisia esim. kerran viikossa? Ilmeisesti liikkeitä ei välttämättä tunnu joka päivä vielä tässä vaiheessa?
Neuvolassa terkkari rauhoitteli, että minun ei todellakaan tarvitse olla huolissani liikkeiden tuntumisesta, monilla se menee n. vkolle 20.. Mutta silti mieleni valtaa taas huoli onko kaikki ok, kun mitään ei ole tuntunut mahassa hetkeen (jos se möyrintä nyt edes oli sikiöiden liikkeitä )
Kohtukin on hieman eteenpäin kallellaan ja istukat takaseinässä, joten siksikin mietityttää tuo liikkeiden vähyys. Mutta siis terkka ainakin sanoi, että näistä huolimatta ei todellakaan tarvitse tuntua. Ja sydänääniä kuunnellessa ne ainakin liikkuivat kovasti, kun doppleriin tuli muutama kunnon muksautus.

En malttaisi millään odottaa rakenneultraa, joka on 5.1 eli parin vkon päästä ja pelkään kovasti vauvojen menetystä. Nyt olen harkinnut jo kotidopplerin hankintaa, mutta en tiedä pahentaako sekin vain asioita, jos en sitten saakaan sydänääniä kuuluviin.. :headwall:
Tosin, jos järjellä ajattelen, niin kolme päivää sitten vauvoilla oli vahvat sydänäänet ja ne ovat kasvaneet tasaisesti koko raskausajan, joten ehkäpä kaikki on ihan hyvin, mutta sitten taas ajattelen, että mitä vaan voi tapahtua milloin vain.. huoh.. :ashamed:

Kertokaapa nyt viisaammat niistä liikkeistä, jos vaikka saisin taas hetken mielenrauhan. Olisin kovin kiitollinen! :flower:

Pian hulluksi tuleva Eden-
 
Onnea AnnaBelle :flower: terveistä pikkuisista!

Vilhelmiini tule kertomaan kuulumiset jahka kotiudut ja jaksat.

Tervetuloa Eden :wave: Tuttu tunne tuo alituinen huoli sydänkäpysista varsinkin kun heidän olemassaolonsa on varsinainen ihme....meilläkin mutkia alkutaipalella ja useiden vuosien yritys/hoidot takana. Rakenneultra 30.12 ja siihen tuntuisi olevan todella pitkä aika. Kävisin vaikka viikottain kurkkimassa mitä sinne kuuluu, jos se olisi mahdollista.
Nyt rv 17 +6 ja ensimmäiset liikeet tunsin 17 +1, jonka jälkeen muutaman päivän tauko ja taas uudelleen. Tänään ensimmäinen harjoitussupistus...pelottavaa, mutta kuulema asiaan kuuluvaa...Itse en doppleria hankkisi..tulisin hulluksi jos äänet eivät kuuluisikaan.
Onneksi meillä vuodenvaihteen jälkeen äitipolin ultra kolmen viikon välein...helpottaa epätietoisuutta...
Ei se auta kuin luottaa Eden, että kaikki on hyvin ennen kuin toisin todistetaan....koita nauttia raskaudestasi =)

-tiki & :heart: :heart: -
 
moi
Olen 29 vuotias 2 tytön äiti. Hormoonikierukka otettiin pois huhtikuussa ja nyt lokakuussa näytti raskaustesti plussaa. Ihmeellisten kipujeni vuoksi menin sitten äitipolille ultraan kun luulivat keskenmenoa no keskenmenoni olikin kaksoset ja niistä johtuvat kivut =) nyt on menossa 14+5 viikko ja maha on jo aika mahtava (aikasemmiltakin maha on tullut esille todella aikasin) kaikin puolin kaksosilla on kaikki ollut hyvin. Minut ne laitto lihotus kuurille kun ei ole tullut painoa tarpeeksi vaikka kulemma syön koko ajan ja itestäkin siltä tuntuu :D maha on kyllä kasvanut ja olo on olut hyvä mitänyt hb ärkki jyrkkä lasku mutta sitäkin on jo korjattu. Onnea kaikille kaksosten saaneille :hug:
 
Onnittelut AnnaBelle pikkuisista ja Vilhelmiinille onnea matkaan. Eden, itsekin olin pitkään huolissani, kun ei liikkeitä tuntunut. Olin edellisissä, yhden lapsen raskauksissa, tuntenut liikkeet jo n. viikolla 16. Ja nyt siis tuplien kanssa liikkeet ovat tuntuneet kunnolla vasta joskus rv 19 lähtien. En tiedä miksi näin. Luulin, että nyt liikkeet tuntisi jo aikaisemmin kun on ahtaampaa vatsassa.
Nyt on minullakin vatsa ruvennut vähän kramppailemaan. Kai nämä on niitä harjoitussupistuksia. En muista että edellisissä raskauksissa olisi ollut tällaisia, tai jos oli niin ihan viimeisillä viikoilla. Nyt vähän pelottaa, kun kuitenkin olen vasta vähän yli puolenvälin. Mutta ei kai ne ole vaarallisia kun eivät ole kivuliaita. On se jännä kuinka suurempi huoli nyt on kaikesta. Seuraava ultra vasta rv 30. Tuntuu että sinne on tosi pitkä aika. Toisaalta sinne asti kun selvitään, niin ollaan jo lähes turvallisilla viikoilla. Onneksi liikkeet tuntuvat nyt hyvin ja toiminta masussa on aktiivista, joten on helpompi luottaa että siellä on kaikki hyvin. Voimia ja kärsivällisyyttä kaikille.

Nalu 23+0
 
Onnea AnnaBelle pikkuisten johdosta!!! =)

Eden minulla liikkeet tuntuivat ensi kerran 18. raskausviikolla, ihan kevyitä olivat ensimmäiset liikkeet ja ensin sitä miettikin että onkohan tu oikeasti nyt vauvan liike...alkuun liikkeet eivät kovin usein tuntuneet, saattoi olla monienkin päivien taukoja.

Nalu mulla noita harjoitussuppareita alkoi tulla viikolla 20. ja niitä oli pitkin päivää ja välillä saattoiat olla hieman kivuliaita. Puhuin asiasta neuvolantädille ja menin siitä sitten neuvolalääkärillä käymään, supparit olivat ihan asiaan kuuluvia, mutta koska olivat hieman kivuliaita, laittoin minut viikoksi saikulle töistä. Ja sitten viikolla 26. sen enempiä kyselemättä laittoi äippäpolin lääkäri minut sairaslomalle loppuajaksi. Saikun myötä kummasti kyllä supparit loppuivat lähes kokonaan vaikka ihan normaalisti kaikkea tein, iltaisin vähän supisteli, mutta ei mitään suurempaa. Sitten loppuraskaudesta alkoi taas vähän kovemmat supparit tulemaan iltaisin, mutta ei nekään ollut mitään "vakavia".

Meilä täällä on vauva-arki mennyt oikein ihanasti, ensimmäistä Perhejoulua odottaessa... =)

Pojat ovat kasvaneet hurjasti, molemmat taitavat jo lähes 6 kilosia olla ja lähellä 60 cm pitkiä. Oli eräänäkin päivänä aikas haikea olo, kun laitoin jo pieneksi jääneitä vauvan vaatteita laatikkoon, oikein ihmetytti, että kuinkas tää nyt näin hassulta tuntuu...kai sitä alkaa tajuamaan että ne vaan kasvaa niin hurjaa vauhtia. =)

Ihania pakkaspäiviä kaikille kaksosensa jo syliin saaneille ja niitä syliin odottaville!!!

Toivotteleepi, Jdath ja kullanmurut 2,5kk
 
kiva kun täällä on nyt juttua enemmän ja uusiakin mukana. :D

oma olen ollut jotenkin väsynyt, eikä ole tullut kirjoiteltua. SInällään kaikki on kyllä aika hyvin mennyt, ei kipuja tms. Jatkuva (etenkin iltaisin) väsymys ja huono olo sekä huonot yöunet vaivaavat :/ Onneksi jouluna on melkein 2 viikkoa vapaata töistä.... ei oikein nyt työt nappaa.... Olen nyt huolissani aika hurjasta painonnoususta, lähtöpaino oli hieman alle 52 ja nyt mennään jo yli 56kg ja viikkoja kuitenkin vasta 15+5. Miehen mummokin jo eilen sanoi, että olempas pyöristynyt. ja aiemminkaan en ollut alipainoinen, BMI oli kuitenkin yli 20 ihan selvästi... Ruoka on maistunut vaan liian hyvin ja liikkua en ole jaksanut ollenkaan :headwall: :headwall: :headwall: ja sekös ahdistaa! kun koko ikäni olen ollut ihan melkein himoliikkuja, osin työnkin takia ja eniten harrastukseksi.

no, onpas tylsää valitusta, sori!

haleja kaikille, vilhelmiinille nyt erityisesti peukkuja pidetään!

Koitan palata paremmin kommentoimaan muillekin, ootte ajatuksissa!

soja & nappulat 15+5
 
Ihanan paljon on kaksosten odottajien porukka lisääntynyt, tervetuloa kaikille vaan.

Mitähän vilhelmiinille kuuluu? Taitaa olla pikkuiset jo sylissä =)
Eden: mullakin ihan nyt vasta viikon sisään on maha pömpähtänyt ulos, aikaisemmin ei olisi uskonut että kaksi on mahassa. Huolehtiminen on luonnollista, ja eiköhän jokainen sitä tee jossain vaiheessa. Ja sulla on ollut vielä murheita matkassa, mutta koita vaan luottaa että kaikki menee hyvin. Itse en doppleria osta, en varmaan osaisi etsiä kahta sykettä.

Tiki-71: Ei ole sullakaan pitkä aika rakenneultraan. Haluatteko tietää sukupuolet etukäteen? Millaisia se harjoitussupparit oikein on, kun moni niistä puhuu? Miltä ne tuntuu? Näkyykö ne mahassa ulkopäin?

Pikinen: Oi, mielummin minäkin olisin lihotuskuurilla kuin pyörtyilemässä puntarilla ;)

(.) Nyt on kaksoisraskauden vaivat rantautuneet tännekin. No huonosti nukutut yöt on ollut arkea jo kuukausia, mutta alaselkäkivut tuli pari viikkoa sitten. Sitten mahaan koskee välillä oikealle ja välillä vasemmalle. Jalkojen nostaminen korkealle sattuu mahaan. Mutta muuten hyvä. Ylihuomenna äippäpolille =) En tiedä tekevätkö vielä rakenneultraa, ei kai.

Hope79 ja sintit 16+6
 
Oli työn ja tuskan takana löytää tänne.

No mulla tulee huomenna 15 viikkoa täyteen ja voi mahoton kun oon kasvanut vyötärön ympärys nyt 107,5 cm maha on kasvanut mutta painoa ei ole kuulemma tullut riittävästi ja kun pissassa oli ketoaineita laitettiin minut lihotus kuurille ja sehän onnistuu kun tulee joulu ja paljon suklaata :D en sitten tiedä onko sillä mitään vaikutusta kun olen nyt syönyt säännöllisesti vitamiineja että onko se jotenkin auttanut asiaa ruokahalun kohdalta.

syökä teistä kukaan foolihappoa lisänä siis erikseen kun olen lukenut ja lääkäri kertonut että se on todella hyödyllistä jopa suotavaa mä aloitin jo silloin kun kierukka poistettiin.

Mä taidan olla aika aikasessa näiden oireideni kanssa kun mulla on ollut tuota alaselkä särkyä jo pariviikkoa, nukkuminen onnistuu parhaiten tyynyt jalkojen välissä ja päivän shoppailu reissut on jo menneisyyttä mutta että liikkeitä tässä vaiheessa? kuvittelenkohan vaan :) Olen kyllä ollut iso jo noita yksiäkin odottaessa että en tiiä miten tän kanssa käy.

Selitän vielä tuota vyötärön ympärystän mittausta siis mieheni kulkee vielä tässä vaiheessa työ reissuilla ympäri eurooppaa ja haluaa että mittaan mahan ennen sen lähtöä ja tulon jälkeen saa kuulemma parhaan kuvan miten nopeaa maha kasvaa reissut saattaa venyä toista viikon mittaisiksi.

Kävin tänään kattomassa 7 hengen autoa ja hirvee auto kuume iski ei varmaan auta kun käydä pyhien jälkeen pankissa kun ei me mahuta enään tuonne meidän volvoon kun kaksoset syntyy.

 
Alkuperäinen kirjoittaja pikinen:
syökä teistä kukaan foolihappoa lisänä siis erikseen kun olen lukenut ja lääkäri kertonut että se on todella hyödyllistä jopa suotavaa mä aloitin jo silloin kun kierukka poistettiin.

heips.
mä oon syönyt jo ennen raskautta pitkään 400mg(vaimikäseyksikköon?) ja nyt sitten jo muutaman viikon 800yksikköö... aika reilu tuo annos on, mutta riittääpä sitten äitelle ja pikkuisille. :)
sitten otan 125µg D:tä ja maitohappobakteerit pitäis aloittaa, kun siitä on tutkimuksia, että raskausaikana syödyt maitohappobakteerit olis ehkäissyt lasten allergioita syntymän jälkeen. otin niitä jo lapsettomuushoitojen aikana, mutta sitten ne loppui, ja muisti on mikä on... nyt niitä taas olis tuolla kaapissa, kun mies osti tytölleen antibioottikuurin takia.
viimeksi kun noita edellisiä odotin, en muistaakseni syönyt yhtään mitään vitskuja; paitsi sitten raskauden edetessä kun hemppa laski niin rautaa. mutta nyttemmin olen lukenut paljon enemmän tietoa noista kaikista ravintolisistä, ja tullut siihen tuloksee että me suomalaiset ei tosiaankaan saada tarpeeksi D-vitaa eikä sitä foolihappoa!! paitsi ne jotka OIKEESTI SYÖ eläinten SISÄELIMIÄ... - tuskin monikaan... :whistle:

dreamer78 + hipsunipsut rv8+0
 
Vitamiineista. Mä otan Kalsium + D purutabletteja (sitruunaisia ja ne on hyviä ) ja Multivita raskaustabletteja. Niissä on mm. foolihappoa osa päivän tarpeesta. Lisänä mulla on foolihappotabletteja, joita otan silloin kuin muistan... Rautalisän otan apteekista saatavilla rautatipoilla, mitkä ei käy mahaan niin pahasti.
 

Yhteistyössä