Kakskymppiset yrittäjät 2012

Lähinnä siis niin tarkotin vaan, että jos tuntuu että nytkin on jo vaikeaa, että huomioi kaikki tekijät, että liittyyhän siihen riskejä (ja juu, melkein kaikkeen liittyy). Voihan yritysaikana tehdä mitä vaan, oman maun mukaan. :p

Mutta ilmeisesti tulehdusriski kasvaa muutenkin, ja jos esim. onkin/tulee raskaaksi niin elimistön herkkyys tulehduksille on hyvin nopeasti hyvin korkea. Vai olenko vain jotenkin ylihuolehtivainen tällaisten asioiden suhteen? En itse esim. just juo (paitsi okei, sen 1x kk menkkavitutuskännin ehkä) , en käytä muita lääkkeitä kuin mahdollisesti lievimpiä päänsärkylääkkeitä. Nekin on vain varotoimenpiteitä.
 
Sunflower11
No tatuointeja ei kait tuu kellään otettua koko ajan. Ja onhan tulehdusriskejä toki monissa muissakin asioissa..

Mut en mä lähtis jättää "elämättä" yritysaikana. Ekan vuoden itse olin tekemättä asioita x "jos olen raskaan". Kas kummaa, en ollutkaan. No ehkä mä oon sit vaan jotenkin katkera maailmalle :D mutten aio elää "kuin raskaana oleva" ennenkuin olen raskaana.
Tää vaan mun tapa :)

Ei sinällään, enhän mäkään juo muutenkaan alkoholia kuin 1-2 vuodessa, muttei se ole kytköksissä yrittämiseen. Tokihan varmasti sitten loppukierrossa jos on suunnitelmissa alkoholia ottaa ni mietityttää että juoko vaiko eikö.

Lääkkeistä ite käytän niitä mitä on pakko, eli astmalääkkeet ja mahalääkkeet, panadolia jos on särkyä/kipua. No toki luget tulee sit yrityksen takia taas.
 
Niino siihen varmaan just vaikuttaa kans monesko lapsi ehkä kans menossa. :p Ja muuten olenkin usein aika hälläväliä, mutta kun yritys venyny näinkin, niin kyllä siinä tulee pidemmän päälle aika höperöksi että mikä kaikki vaikuttaa. Joku täällä mainitsi joskus ajat sitten, lopettaneensa tärppäkierroksella juuri sokerittomat juomat, niin kyllä alkoi mietityttämään! :D

Ja olet Sun ihan oikeassa, mutta se "elämättä" jääminen jää kyllä usein monista muista pienemmistäkin syistä, niin en enää tässä vaiheessa uskalla itse kovin monia riskejä ottaa. Se kun joku tosiaan mietti, mitä se pitkä yrittäminen sitten aiheuttaa ja miten vaikuttaa. Näin se kai sitten vaikuttaa.
 
Punnabis: Siis tuon tatuointi+raskaus -asian olen ajatellut niin, että JOS tiedän olevani raskaana en sitä ota, mutta itse asiassa en ole edes kuullut että pitäisi 3kk sen jälkeen mennä suojauksen kanssa! :O Toki siinä on tulehdusriskinsä ja muut, mutta niin on raskauden alku muutenkin todella riskialtista aikaa. : / Olkoot jokainen ihan niin varoivainen yrityksen aikana kuin vain haluaa, mutta minulla on mennyt asia taas niin päin, että mitä pidemmäksi tämä yritys on edennyt, sitä rennommin otan kaiken. :D

Sunflower: Meinasin olla kertomatta millaisen haluan, mutta menkööt. :D Haluan tekstin:
Don`t give me love
I`ve had my share
Beauty nor rest
Give me truth instead

Niin ja kysyit myös että mihin. Tuota myöskin käsivarteen ajattelin...
 
Viimeksi muokattu:
Mäkään en ole koskaan kuullut tuosta tatuoinnin ottamisen riskistä. Mulla on yksi (tuolla oikeassa lavassa), ja kyllä mä oon sitä itekseni miettinyt, että jos kävisin toisen laittamassa, niin mitäs sitten jos oliskin raskaana. Mitään faktatietoa mullakaan ei ole asiasta. :)

Yök mikä keli. Tänään meillä on miekkosen kanssa oikein herkkupäivä mums mums. Hän ITSE ehdotti, että LEIVOTAAN suklaamuffineita. Siis hän osallistuu tähän prosessiin myös. Hihi :)

Jaa kappas, kp 25. Ei tuntemuksia suuntaan eikä toiseen.
 
Sunflower11
Grill: Nonii :) siitä sit vaa laittaa (mul on täs yrityksen aikana tehy 8 kuvaa :D)

Punnabis: Niin no, voihan se olla niinkin. Toisaalta, voihan sitä sanoa että mä oon jättänyt sokerit ja viljat pois, mutta pääasiassa laihdutuksen takia, siinä sivussa se sitten parantaa omaa oloa, hedelmällisyyttä ym.
Ollaanhan mekin yritetty 1v4kk. Se vaan jotenkin hajottaa päätä (siis mulla) jos koko ajan aattelee et voiko tehdä sitä tätä ja tota jos onkin raskaana. Tää kierto menny silleen ettei olla kytätty päiviä ni pieni breikki tähän touhuun. Sit ku luget tulee mukaan ni sit taas "joutuu" tikuttelee ovista jne.

Mut tapansa kullakin :) Kukin tekee mikä on itelle parhainta :)
 
Joo o, tänään kävin siellä gynellä. Ei olis tarvinnut edes mennä, ei sieltä ikinä saa mitään positiivisia uutisia. Limakalvo ehkä just ja just niin paksu, että munasolu voisi siihen kiinnittyä. Mulla oli 7,98mm, kun vähimmäispaksuus on 8mm.
Ei johtofollia, "suurin" todella suuri onkin, vaivainen 9mm folli, joka ei ollut edes kypsä. Menopur nyt 4 päivänä ajaksi ja keskiviikkona katotaan onko tepsiny. Että kiitti moi! Ottaa niin päästä tämä touhu...
 
Lumihiutale :hug:

Koska olen vain oma itseni, on pakko ottaa kantaa varovaisuuteen raskautta yrittäessä :D

Mä ajattelen ton liian varovaisuuden itessään jo haitalliseks.. Jos liikaa ressaa, niin pelkästään sekin voi jo hankaloittaa asioita.. Vaikka en uskokkaan "ihmeparantumisiin", joita nämä lohduttelevat laukovat neuvoessaan ("lopettaa se stressaaminen, niin kyllä se vauva sieltä tulee!") :stick: Ite oon kokenu siis kuitenkin paremmaks ton tyyppisen ajattelutavan kuin Sunflowerilla, että en aio elää niinku oisin raskaana, ennenku olen :)

Aiotteko muuten, KUN sen plussan saatte testiin, ihan todella noudattaa kaikkia mahdollisia suosituksia/rajoituksia, joita raskaana oleville on olemassa? Musta hirveen moni näistä ihan neuvolassa annettavista ohjeista on jotenkin naurettaviakin.. Toki olisi hirveää jos oikeasti sattuisi jotain.. Mutta esim. listeria-hössötys on jotenkin outoa, sillä käsittääkseni riski saada listeria tartunta on paljon, paljon pienempi, kuin riski keskenmenoon ihan ilman mitään "itseaiheutettua syytä"? Vai onko tää just sitä "ameeriikan mallia", että kaikesta mahollisesta on pakko varottaa, tai se pitää kieltää, ettei voi sitten syytää vastuuta esim. juur sinne neuvolaan...

Ymmärrän tottakai lääkkeet, tupakat, alkoholit yms oikeasti vaaralliset aineet ja asiat, mutta joskus tuntuu että mennään niin reilusti yli hilseen näissä(kin) hommissa... Esimerkkinä työharjoittelupaikan pomo, joka ei syönyt ruokaa, jossa oli hiukan makua antamassa aurajuustoa, vaikka tämä ruoka kypsennettiin kunnolla (ja omassa lounasravintolassaan.) Miten uskaltaa tarjota listeria-sapuskaansa asiakkaille, mietimpä vain :D

Noo, toivottavasti en vaikuta välinpitämättömältä näiden asioiden suhteen, toki teen kaikkeni turvatakseni lapseni hyvinvoinnin kun se kyytiin saadaan.. :) Kunhan touhussa säilyy järki..
 
Moikka! Täytyy tulla pikaisesti ennen töitä kommentoimaan tota Listeriajuttua:

Mä ite ajattelin et "ei sen niin väliä" mut sit ku olin vähän turhan huolettomasti syöny raakaa kalaa ni jostain uutisista kuulu et tosi suurella osalla keskenmenoista sikiöltä on löydetty listeriabakteeri, ja et listerian määrä on lisääntyny joku 30% Suomessa... (en muista harmaan mtn lukuja mut aika paljon niitä oli) siihen loppu mun "tahallinen riskeeraaminen"! kyllähän mä saatan välillä syödä sitä raakaa kalaa, mut en viiti koko ajan ottaa riskejä, kert ihan kylmää faktaakin riskeistä on. En mä kuitenkaan mitään salaatteja ja kasviksia neuroottisesti pese...
 
Sunflower11
Ne mitä mun odotusaikoina on ollut kiellettyjä niin en oo syönyt, ainoastaan maksaa oon. Tai no maksalaatikkoa jouluna :D Mut sitähän saa syödä nykyään, maksan osuus on niin pieni ja siinä tarkotetaankin maksaa ns. pääruokana, eli maksapihvejä jne.

Joo siis itselleni henkilökohtaisesti sopii tuo että elän niinkuin elän ja alan elämään "kuin raskaana oleva" sitten jos joskus olen.
Ei se mun eläminen kuitenkaan tarkoita että oon kaatokännissä ja silleen, vaan etten turhia ressaa esim. energiajuomista (joita nyt en muutenkaa juo) tai alkoholiannoksesta tms. Eka vuos meni niin etten voi tehdä asiaa x jos olenkin raskaana, eikä se ainakaan raskautumiseen auttanut, vaikka 2 aiempaa on tulleet liiankin helposti.
 
Sunflower11
Tutut tuhrutkin alkoi, olin kalenteriin merkannut ne kivut kun olin kaksinkerroin ja oksetti (normit oviskivut siis) niin siitä laskettuna ihan normaalisti menee, et täs dpo 8-9 alkaa tuhru joka kestää pari päivää ennen kunnon tulvaa.
Onhan se hyvä että kroppa toimii "kellon tarkasti" vaiks ilmeisesti päivää aiemmin oli ovis tässä kierrossa kun aiemmissa puolen vuoden sisällä.
 
Mut tapansa kullakin :) Kukin tekee mikä on itelle parhainta :)
Niin no mun mielestä jännä juttu onkin, et raskautta yrittäessä niin tulis miettiä ehkä mikä on kokonaisuuden kannalta parhainta, niin itselle kun sille mahdollisesti tulevalle lapselle. Kyllähän täälläkin monet kertovat syöneensä vitamiinejä yms. Sillä _valmistaudutaan_ tulevaan koitokseen. Mun mielestä se kuuluu osaksi siihen yrittämiseen luonnollisesti. Jotkut tikuttelee ja hermoilee niiden kanssa, itsehän en siihen hommaan ole suostunut ollenkaan. Ja kyllä täällä itsekukin taitaa aina jostain stressailla, en nyt näkis tätä mitenkään täysin stressivapaana "harrastuksena". :D

Ehkä annoin (taas) väärän kuvan siitä, mitä tarkoitan mahdollisen raskautumisen huomioimiseen. Silloin itse ainakin välttäisin esim. tatuointia. Ja ei, en tarkoita että kaikkien täytyy. Nostin sen vain esiin, koska se tuntui hieman yllättävältä. Mutta listeriavaara on kyllä ihan todellinen, vaikkakin sanottakoon että ilmeisen harvinainen. Sen suhteen en erityisemmin ole vältellyt nyt yrittämisen aikana, mutta se kyllä kannattaa huomioida samantien jos plussa ilmestyy. Ehkä myös jo aiemmin. Ja kyllä maksallekin (tai A-vitamiinille) on edelleen suositukset kuinka paljon sitä kannattaa ottaa. Maksan käyttö raskauden aikana - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira. Suosituslistojahan saa muovata ihan itselleen sopivaksi, ja lisätä vaikka omia, mutta itse olen kokenut ettei niitä nyt varmaan ihan kiusaksikaan pelkästään ole tehty.

Koen, että omilla valinnoilla ja teoilla voi jollain tasolla vaikuttaa ja tehdä edes jotain, loput kun tuntuu olevan ihan jonkun muun käsissä, tuleeko niitä pienokaisia vai ei. En ole kokenut minään elämää suurempaa stressausta hankkineeni täsät, vaikka elämää suurempi asia onkin. Mut niin, tapansa kullakin. :)
 
Sunflower11
Tuohon maksaan vielä, kyllä mulle neuvolassa on sanottu että kaupan maksalaatikon maksanosuus on niin minimaalinen että sitä voi syödä "silloin tällöin". Mikä nyt ei tarkoita että jokapäivä ja kokoajan vaan jouluna esim. ottanut vähän.
En mä ainakaan listeriavaaraa ole mitätöinyt, kyllä oon suurinpiirtein niiden suositusten mukaan mennyt, samoinhan tupakointi on kiellettyä ja monet silti tupakoi (en minä, ikinä en ole polttanut) ja alkoholia sais ottaa annoksen viikossa, ei se suositus ole, mutta kuulemma siitä ei haittaakaan ehkä ole. En myöskään juo alkoholia noin muutenkaan, en myöskään raskaana, en edes hörppyä.

En mä tiedä mitä sä haet takaa, mutta en mä ainakaan tahallisesti yritä vahingoittaa mahdollista tulevaa alkiota/sikiötä. Vitamiineja syön, se kuuluu muutenkin jokapäiväiseen tapaan, ruokavalion olen muuttanut kokonaan, jättänyt kaiken "pahan" pois, tähän lähinnä syy kyllä painon pudotus (joka auttaa myös yrityksessä/oman hedelmällisyyden parantamisessa). Se että joku haluaa laittaa tatuoinnin/lävistyksen/värjätä hiukset/meikata yritysaikaan ei mun omasta henkilökohtaisesta mielipiteestä tarkoita että olisi jotenkin välinpitämättömämpi mahdollista raskautumista kohtaan.

Mulla on myös päivittäisiä lääkkeitä. Tosin olen jo saanut vähennettyä ruokavalion muutoksen myötä ja toivon ettei jossain vaiheessa tarvitse syödä ollenkaan.

Tää nyt on hölmö esimerkki ehkä, mä elin "niinkuin normaalisti" 10 ensimmäistä raskausviikkoa esikoisen kanssa, söin e-pillereitä. Voit(te) uskoa kuinka paniikissa olin kun sain tietää olevani raskaana, pelkäsin kaikkeni että nyt on jotain häikkää vauvalla kun niitä olen syönyt, onneksi painoin koko kesän töitä, etten ollut ainakaan ryyppäillyt, olisin varmaan ollut vielä enemmän paniikissa. Onneksi neuvolalääkäri sai selvitettyä että "ainoa" haitta noissa pillereissä että voi aiheuttaa keskenmenon ja että kesken olis mennyt jo jos olis mennäkseen. Onneksi kaikki meni hyvin ja terve lapsi on.

Jäi vähän mietityttää se kommentti että "varmaan riippuu monekso lapsi tulossa". Ei se ainakaan mulla tarkoita että ois jotenkin "huonompi" ja välinpitämättömämpi kuin ekan lapsen kanssa! Mä en oo koskaan toiveillut, kaksi aiempaa on tulleet tuosta vaan vähän liiankin helposti, niin nyt on aivan eri tilanne kuin aiemmin.
Ei sitä vaan (minä) jaksa koko ajan miettiä että voiko tehdä/syödä asiaa x jos sattuiskin olemaan raskaana/tulemaan raskaaksi jokusen kuukauden sisällä.

Tulipa jaariteltua :ashamed: Eikä päätä eikä häntää jutuissa :D
 
  • Tykkää
Reactions: P12
Voi Sun, ei nyt ollu ollenkaan mitään hyökkäystä eikä henkilökohtaista. Välillä turhauttaa, kun saa täällä olla aina selittelemässä omia sepustuksiaan (pitäisi siis varmaan olla vaan hiljaa :p) :).

Tosta mun viimesimmästä tekstistä, niin eka kappale oli sitä kun täällä monet tuntuivat olevan ehkä sitä mieltä, että stressaan jotenkin kamalasti. Yritin jäsentää, että ehkä annoin liian stressaavan kuvan, ettei se ole niin aktiivista, vaan huomioi tiettyjä asioita. Ja tokassa kappaleessa toteankin tämän heti ekassa lauseessa. :D Ja sitten jatkan, että ITSE (minä, ei muut, minä) välttelisin jotain asiaa (tatuointia, josta keskustelu silloin joskus alkoi) mutta muut voivat tehdä miten näkevät parhaaksi. Sitten korostan kuitenkin, että sekä mainitsemanne listeria ja maksa noin YLEENSÄ ovat vältettävien asioiden listoilla nimettyinä, mutta niihinkin ihan erikseen ne määrät josta linkin laitoin. (eli kyllä, maksalaatikkoa SAA syödä)

Ja lopuksi yritän VIELÄ selventää, että miten minä vain asian näen. Minä EN väitä sinua, Sun, tai kenenkään muunkaan vahingoittavan täällä kenenkään lasta, nykyistä tai tulevaa. Mutta kai siitäkin voidaan keskustella, että kokeeko jotkut suositukset tärkeämmäksi kuin toiset? Itse pidän mainittuja hyvinkin tärkeinä. Tekeekö se minusta jotenkin äärivarovaisen? Kuten jo sanottua, voi olla, mutta muuten olen niin hälläväliä-tyyppi, että en pidä asiaa haitallisena tai vaikeana. Ja se kommentti "riippuu varmaan monesko lapsi", no ei se todellakaan (taas) ollut mikään dissaus ketään kohtaan, vaan ihmiset joilla on jo lapsia, niin voisi olettaa ja näin olen ymmärtänyt, että he ehkä osaavat suhtautua uusiin raskauksiinsa eri tavalla kun ensimmäistä yrittävät. Eivät välttämättä kaikki, mutta jotkut. Heillä saattaa olla näkemys, mitkä asiat on oleellisia ja mitkä ei, ja mistä kannattaa hätkähtää ja mistä ei, toisin kun ekaa yrittävät voivat olla ehkä aika hysteerisiakin toisinaan (esim. vaikka minä).

Ja tosiaan, voi olla että koska paikalla on ainoastaan naisia, ja äänenpainoja ei pystytä tulkitsemaan koska ei tunneta niin hyvin, niin tekstit voivat tuntua kohdistetuilta ja (jostain syystä) loukkaavilta, mutta kyllä aikuisten ihmisten pitäisi voida olla valmiita eri näkemyksien tuomille keskusteluille ja ottaa vastaan omien käytäntöjensä kyseenalaistamista, ilman että sen tarvii jatkuvaa pelkoa että nyt ollaan jonkun henkilökohtaisissa elämänvalintoja vastaan hyökkäämässä. Ja tää ei nyt kans tod ollu vaan sulle Sun. :) Vähän herkkähipiäistä nyt vaan tunnutaan olevan täällä. (ja varmasti minä myös, kun on heti tarve sit selitellä :p)
 
Sunflower11
No siis mä varmaan jonkun lauseen oon ymmärtänyt väärin :D (tää netissä kirjottaminen on niin ja näin ku ei tosiaan tiedä ilmeitä, äänenpainoja, hymiöt ny vähän auttaa). Mut joo, siis en mä oo herneilly.

EHKÄ vähän "keitti yli". Ei siis pelkästään luuloni vaan muut tähän kuulumattomat asiat (eksän kanssa saa vääntää esikoista koskevista asioista taasen kun laps on isänsä kanssa ja hermo meinas palaa et tulenkatkuista viestiä sinnepäinkin on lähtenyt :LOL:)

Eiköhän ne kaikki asiat, lasten kasvatus, yritys, odotusaika on semmosia mistä naiset saa aina kinan aikaiseksi :LOL: tai ymmärretään väärin koska hormonit.

No hard feelings Punnabis, taisin vaan osittain ymmärtää asiat väärin =) Tuntu vaan siltä että oisin nyt pasca toiveilija kun teen niin ja näin vaikkei se nyt niin sit ollut :)

Tää mun asenne on nyt vaan tullu luultavasti siitä kun ei oo oikeen enää uskoa että luomusti onnistui, kuten lääkärikin sanoi että hyvin minimaaliset mahdollisuudet, et hoidot ois meidän "ratkaisu". Koko viimevuosi oli semmosta miettimistä että mitä voi syödä, juoda ja ihanmitävaan.
 
Mä kai tuon keskustelun tuosta listeriasta muunmuassa heitin, enkä Punnabis tarkoittanut että sä just olisit mikään stressi-erkki, jos sellaisen käsityksen sait, vaan ajattelin ihan yleisesti kysellä mitä mieltä täällä ootte näistä suosituksista :) kun musta tuntuu että jotkut, jossain, niinku mun esittämässä esimerkissä (koskien homejuustoa ja listeriaa) on jo mun mielestä hysteeristä, ja niille joille ei sattunut silmään, raskaanaoleva työharjoittelupaikkani pomo ei voinut syödä keittoa (ei siis kylmä keitto, vaan ihan kunnolla kypsennetty), jota oli maustettu aurajuustolla ja sanoi syyksi listerian..

Ja lähinnä meinasin, että on "naurettavaa" neuvolastakin kieltää jotain ruokia, esimerkiksi aura-juustoa tai muuta, josta jo kypsentämällä saa tapettua ne pöpöt.. Eikai sitä kaikkialla kielletä, mutta täälläpäin ilmeisesti tuumataan ehdottomasti että ei (ainakin tuttujen ja oman äitini mukaan)

Tai no oma asenne listeriaa kohtaan on jokseenkin vähättelevä, jos verrataan näihin raskaana olleisiin/oleviin tuttuihini, neuvolan ohjeisiin ym.. Ite nyt olenkin opiskellut mikrobiologiaa ja saanut loistavat arvosanat, joten ehkä osaan arvioida riskit paremmin, ja olla sitten luottavaisemmin mielin.. Raakaa kalaa en muutenkaan syö, mutta se olisi sellainen mitä varmasti listerian takia välttäisin.. Ja muista ruoka-aineista maksa, sitä en syö myöskään, mutta sen jättäisin juurikin tuollaisiksi maksalaatikko-maksamakkara linjalle. Tuskin kukaan kuitenkaan kilokaupalla ahtaa toistuvasti noita :D

Onhan noita suosituksia todellakin syystä, mutta tarkoitin että joiltakin tuntuu jäävän se maalaisjärki pois.. :)

Kuten mieheni siskolla. Huh. :D Ei kuulemma saa nostaa edes keittiön tuolia tiskialtaan ääreltä pöydän ääreen, ja kun kysyin että onko jotain sattunut kun ei saa, niin tuumi vain että ei, mutta haluaa välttää ettei satukkaan, ja siksi ei nostele enään yhtään mitään... :O ja seuraavassa hetkessä ei edes itse huomaa, kun nostaa jotain paljon raskaampaa....
 
Pakko osallistua taas tähän suosituskeskusteluunkin...:)

Naspula Mulle on neuvolassa sanottu, että mitään pastöroimattomia tuotteita ei saa syödä, eikä ole ollut mitään puhetta kuumentamisesta. Mietin, että ehkä neuvolassa sitten ei luoteta siihen, että ihmiset osaisi noudattaa sitä tiettyyn asteeseen kuumentamis-ohjetta oikein?! Jossain ruoka-ainelistoissa netissä kuitenkin löytyy maininta, kuinka kuumennettuna nuita juustoja esim. sais käyttää.

Meidän neuvolassa tunnutaan olevan ehkä normaalia tiukempia, kun esim. cola-juomat kiellettiin täysin, vaikka netin listoissa taidetaan vain suuret määrät kieltää.. Tuonkin kiellon taustalla taitaa olla se, että jotkut ihmiset juo ihan hirveitä määriä colaa, niin ehkä se kohtuukäyttö on aika suhteellinen käsite.

Alkoholistakin joku oli puhunut täällä, niin se kyllä vaihtelee lähteiden mukaan, onko se turvallista vai ei. Mulle sanottiin jo neuvolaan soitettaessa, että alkoholi pitää jättää kokonaan pois, ja ekalla neuvolakerralla kysyttiin suoraan, oonko juonu minkä verran ennen odotusta ja odotusaikana, ja lisäksi piti vielä täyttää semmoinen päihdekysely. Tuon enempää multa ei kyselty, eikä annettu ohjeita, kun kerroin, että oon ennen raskautta käyttänyt hyvin vähän ja harvoin alkoholia ja oon koko raskausajan ilman. Voisin kyllä kuvitella, että asiasta olisi pitänyt keskustella enemmän, jos oisin sanonu esim. juovani lasillisen viikossa raskaudenaikana. Kaikissa neuvolan lappusissa ja ohjekirjoissa alkoholi kielletään kokonaan, niin virallinen kanta Suomessa taitaa tosiaan olla ihan nollatoleranssi.

Itse oon yrittänyt säilyttää maalaisjärjen, mutta oon silti jättänyt neuvolan ohjeiden mukaiset jutut pois ruokavaliosta. En nyt oikein tiedä, mikä ois oikea suhtautuminen tuohon listeriaan.. Oon ihan varmuuden vuoksi tarkka juustojen kanssa, sillä oon lukenut jonkun vanhan keskustelun aiheesta, jossa jonkun sisko oli saanut sen listeriabakteerin syötyään Suomessa jotain pastöroimatonta juustoa, ja siinä oli sitten ihan viimeisillä raskausviikoilla menetetty lapsi. :( Oon ollut aika kova syömään juustoja, joten oon ajatellut yleensäkin juustojen vähentämisen tekevän vain hyvää, ettei niitä kiloja kertyisi ihan mahdottomasti. :)

Suomessa ollaan mun mielestä kuitenkin ihan kohtuullisia noiden kieltojen suhteen, jos verrataan esim. Tanskaan; Asiantuntija ehdottaa meikkikieltoa raskausajalle - Kotimaa - Turun Sanomat
 
P12
Komppaan sunfloweria ihan täysillä, on kuin omalta näppikseltä jutut :)

Nimimerkillä myös ensimmäisessä raskaudessa e-pillereitä (ja maksalaatikkoa) syönyt, toinen raskaus alkoi ennen kuin oli ehtinyt edes miettiä miten elämäntapojaan pitäisi muuttaa, ja nyt vaikka on elämäntapojaan tehnyt raskauden tulolle suotuisimmiksi ollaan saatu odottaa raskautta 1v1kk eikä loppua näy. Ja kyllä oon ihan normaalistikin elänyt, tatuointeja ottanut, hiuksia värjännyt ja maksalaatikkoa sekä aurajuustoa syönyt enkä usko että noita asioita välttämällä saan poistettua todelliset syyt raskautumisvaikeuksiin (endometrioosi & mahdolliset viat miehen siittiöissä).

Anteeksi tunkeutuminen vieraaseen ketjuun, poistun vähin äänin... :popcorn:
 
Sunflower11
P12 Näihän se on! Miten meil onkaan mennyt noi kaks raskauden alkamista ja tää kolmannen alkamattomuus niin samanlailla?! Eka pillereillä, toinen ennenkuin edes ehtinyt mitään miettiä.. ja nyt ei sit millään.. Mulla luteaalivaiheen lyhyys ja miehen viat siittiöissä..
 
P12
Kiitollisia saadaan kyllä olla kun kaksi ekaa tuli niin helpolla, on tässä nyt sitten saatu yrittämällä yrittää sitä kolmosta kahden ensimmäisen edestä. Ja jos se kolmonen sieltä joskus tulee, saa sitten mun osaltani jäädä siihen lapsiluku. Onpahan kokenut sitten kaiken, pilleriraskauden, yk1 plussan ja vuosien yrittämisen. Tai no jos tässä ei nyt montaa vuotta enää kummallakaan menisi?!?

Puhuiko sulle muuten lääkäri mitään siitä että voisiko kemialliset raskaudet johtua huonoista siittiöistä?
 
Täältä huutelen sen verran, että keskiviikkona tehtiin lääkkeellinen tyhjennys niin mulla meni kaks yötä sairaalassa kun mitään ei tapahtunut lapsivesien poistuloa lukuunottamatta. Vasta tänään tuli ruskuaispussi!! Saa nähdä malttaako odottaa ekat oikeat menkat ennen uutta yritystä..vähän veikkaan ettei. Tosin en tiedä onko ees tarvetta oottaa..lääkäri ei maininnut. Onko muut km kokeneet odottaneet yhet oikeat menkat ennen yrityksen jatkoa?

Palailen asiaan piakkoin. Plussatuulia kaikille<3
 
Sunflower11
P12: just ku mun näppikseltä. Jos ja kun kolmosen saa niin siihen jää sitten. Ja tosiaan, onpahan koettu kaikki..
Joo siis siitä oli puhetta et varmaan ne siittiöt ja sitten se luteaalivaihe vaikuttaa, ettei kerkee kiinnittymään kunnolla kun mulla alkaa dpo 7 tiputtelu ja dpo 9-10 kunnon vuoto.

Miramei: Se suositus että odottaa yhden kierron on oikeastaan siitä että kerkeis vähän normalisoitumaan ja helpommin pystyy viikot laskemaan, mitään vaaraa siitä ei ole, kohtu ottaa vastaan uuden raskauden kun on "valmis".
 

Yhteistyössä