Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjän elämää;28959329:
klo 5. Leipätaikinan tekeminen. Kakkutaikinan tekeminen. Marjapiirakan tekeminen.
klo 5.30 kakut ja marjapiirakat uuniin. Samaan aikaan tiskien laitto ja jälkien siivous. kiirettä pukkaa.
6.00 kakut pois uunista. aletaampa vääntämään tuoreita leipiä, joiden pitäisi olla klo 7 valmiina ja osa jo täytettynä.
6.30 sämpylät pyöritetty. ai niin, ruisleipääkin pitäisi tehdä. jälkien siivousta, tiskikoneen tyhjennystä.
7.00 sämpylät paistettuna. väliajalla on kerennyt 7 kpl pottuakin kuorimaan. pottuja kuorittavana yhteensä 120 kappaletta, sillä odottelen 40 syömäriä tänään lounaalle.
7.20 olen saanut täytettyä 5 sämpylää. Kahvi on vielä keittämättä, vaikka ravintola avasi jo ovensa 20 min sitten. Eka asiakas jo odottelee kahvia ja sämpyläänsä. Kakkuakin hän olisi ottanut mukaan, mutten ollut ehtinyt leikata sitä palasiksi.
7.45 mennessä olen kuorinut 59 perunaa. asiakkaita on käynyt aamun aikana 3 kpl. He ovat keskeyttäneet perunankuorinnan aina kivasti. Ei oo tylsää, ei.
9.00 sain kaikki perunat kuorittua, porkkanat raastettua ja raaka-aineet valmiiksi. Salaatti nyt on vielä pilkkomatta. Viimeisen tunnin aikana kävi 2 asiakasta, jotka molemmat halusivat erikoisleivät, toinen ilman suolakurkkuja ja toinen ilman margariinia.
9.30 mennessä olen uupunut, koska en ole ehtinyt pitää yhtään taukoa. pitäisi alkaa taputtelemaan kasvispihvejä valmiiksi pellille. Laitan samalla pottukattilan tulille. Salaattikin alkaa olemaan pilkottuna klo 10 mennessä.
klo 10.10 saan kasvispihvit paistovalmiiksi ja salaattikin alkaa olemaan valmista. Kusihätä, mutta ei ehdi käydä vessassa. Nälkä ja heikotus. Asiakkaitakin käy muutama. Valittavat pohjaanpalaneesta kahvista, kun en ehtinyt keittää uutta.
Klo 10 huomaan, että en ole vieläkään saanut leikattua kakkuja ja piirakoita esille. Oikeastaan ennen niitä ei olisi voinut leikatakaan, koska marjatäyte leviäisi. Kakkukin pitäisi koristella. Siihen meneekin n. 30 min. Kelllo on pian 11 ja lounashärdelli alkakoon. Ai hitto, se muusin vatkaus ja ne kasvispihvitkin pitäisi tehdä.
11.10 huomaan, että keittolounas jäi tekemättä, koska oli niin kiire ja kasvispihvien kastikekin uupuu.
11-11.30 olen myynyt 7 annosta ruokaa, muuta en ole ehtinyt tekemään paitsi pyörittämään täyttämään astioita ja pyyhkimään pöydät. Jos sitä sinne pissalle vihdoin lähtis. 11.30-12 menee ruokien esillepanossa ja myynnissä + siivouksessa. Itsekin ehdin syömään 10 minuutin ajan.
12.15 salaatti loppui, koitan värkätä uutta. Seuraava puolituntinen menee 3 asiakkaan kanssa kassalla ja jälkiä siivotessa. Tiskarikin pitäisi tyhjentää ja täyttää uudelleen. Kello on 13 ja ihmiset on saaneet mahat täyteen. Lounaalla kävi 15 henkilöä. Jos sitä vielä kahvit keittäis viimeiselle 2 tunnille pannuun palamaan.
13.30 lounaan jäljet on siivottu. Muutama asiakas käy vielä ostamassa kakkukahvit, joten saan istahtaa ekaa kertaa klo 14. Viimeinen tunti on hiljainen ravintolassa, joten saan rauhassa mopata lattiat vielä sekä siivota vessat. Niihin menee aikaa 0,5 h. Kello onkin jo 14.30. Minulle jää puoli tuntia aikaa valmistella seuraavan päivän lounasta + leipiä, joten taidan vääntää vielä taikinan juuren puolessa tunnissa
Huono töiden organisoija toi yrittäjä.
Mun versio:
Klo 5. Leipätaikinan tekeminen. Kakkutaikinan tekeminen. Marjapiirakan tekeminen.
klo 5.30 kakut ja marjapiirakat uuniin. Samaan aikaan tiskien laitto ja jälkien siivous. kiirettä pukkaa.
6.00 kakut pois uunista. aletaampa vääntämään tuoreita leipiä, joiden pitäisi olla klo 7 valmiina ja osa jo täytettynä.
6.30 sämpylät pyöritetty.
Ruisleipien teko eli reissumiesten tai jos löydän jonkun luomuruissämpylän taibleivän, joka on hyvän makuinen, niin niitä sitten.
7.00 sämpylät paistettuna. Kahvi kiehumaan. Teevesi myös, teepussien tsekkaus. Tarvii ostaa tukusta tuota vihreää teetä sitruunamaulla lisää, niitä on vain yksiössä jäljellä.
Perunat kuorimakoneen kautta, ja siistimistä jos tarvitsee.
7.20 ruisleipiä ja sämpylöitä on jo mukavasti, 10-15. kakut ja piirakat esillä vitriinissä.
Eka asiakas jo otti kahvin mukaan ja sämpylän, kahvitunnille tuoretta omenapiirakkaa. Tilasi huomisaamuksi synttäreilleen koko piirakan mukaan.
7.45 mennessä olen kuorinut perunat. asiakkaita on käynyt aamun aikana 10 kpl.
Ruisleivät on menneet, teen pari lisää.
8.30 raastoin kasvispihvien kasvikset koneella. Sekoitus taikinan muiden ainesten kanssa ja turpoamaan. Valmistelun salaatteja.
9.00 Viimeisen tunnin aikana kävi 2 asiakasta, jotka molemmat halusivat erikoisleivät, toinen ilman tomaattia ja toinen ilman margariinia. Kerkesin käydä vessassa ja syödä itsekin vähän. Keitin uudet kahvit.
9.30 mennessä salaatit ovat valmiit olen. pitäisi alkaa taputtelemaan kasvispihvejä valmiiksi pellille. Laitan samalla pottukattilan tulille. Salaattikin alkaa olemaan pilkottuna klo 10 mennessä. Nyt on hiljaisinta, yksi mummo kävi kahvilla. Lämmitin viime viikosta jääneet pakastetut itsetehdyt karjalanpiirakat vitriiniin ja munavoi päälle.
klo 10.10 saan kasvispihvit paistovalmiiksi ja salaattikin alkaa olemaan valmista. Asiakkaitakin käy muutama. Paistan pihvejä.
Klo 10.30 alan laittaa lounasta esille. Vatkaan muusin. Lämmitän keiton, se on tänään lohikeitto. Kello on pian 11 ja lounashärdelli alkakoon. Kasvispihveille kastike ja homma alkaa.
11-11.30 olen myynyt ruokaa, muuta en ole ehtinyt tekemään paitsi pyörittämään hommaa, täyttämään astioita ja pyyhkimään pöydät.
11.30-12 menee ruokien esillepanossa ja myynnissä + siivouksessa. Itsekin ehdin syömään 10 minuutin ajan.
12.15 salaatti loppui, ei voi mitään. Tuli yllättävä 10 hengen porukka ja kaikki ottivat salaatit. Onneksi keitto maistuu loppulounastajille ja kahvispihvit. Muusia jää yli, tein tahallaan liikaa, koska teen lopusta perunaleipätaikinan huomiseksi.
Seuraava puolituntinen menee 3 asiakkaan kanssa kassalla ja jälkiä siivotessa. Tiskarikin pitäisi tyhjentää ja täyttää uudelleen.
Kello on 13 ja ihmiset on saaneet mahat täyteen. Lounaalla kävi 40 henkilöä. Jos sitä vielä kahvit keittäis viimeiselle 2 tunnille pannuun palamaan. Tiikerikakut loppuivat, sulatan pakkasesta mokka-suklaakakkua tilalle.
13.30 lounaan jäljet on siivottu. Muutama asiakas käy vielä ostamassa kakkukahvit, joten saan istahtaa ekaa kertaa klo 14.
Viimeinen tunti on hiljainen ravintolassa, joten saan rauhassa mopata lattiat vielä sekä siivota vessat. Niihin menee aikaa 0,5 h.
Kello onkin jo 14.30. Teen huomisen tarjottavan valmisteluja.
Klo 15 suljen ovet, käyn tukussa. Palaan töihin, siivoan vielä. Suunnittelen mitä tilaan joulun alle myytäväksi ja mitä teen itse, sellaista pientä mitä ihmiset voivat viedä lastensa opettajille ja hoitajille lahjaksi.
Tänään pääsin jo 17.30 pois. Huomenna aamulla teen pehmeää perunarieskaa ja asiakkaalle ylimääräisen omenapiirakan. Sain tukusta halvalla puolukkaa ja teen varmaan puolukka-rahkapiirakkaa niistä.
Vien kotiin vitriinistä ne muutamat tuotteet mitä jäi. Hävikiksi menevät.
Huomenna aion tehdä fetasalaattia ja ostin tukusta sen verran aineksia, että voin tehdä lisää salaattia jos menevät kaikki yhtäkkiä.