Kävisittekö tällaisessa lounaspaikassa/kahvilassa?

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
Missä välissä sinä ap siistit pöydät, tiskaat ym? Jos aloitat seitsemältä, tulee aika monta koneellista tiskiä. Sinulla pitäisi olla kuusi kättä ainakin, että saat tehtyä taikinat, leivottua pullat ja leivät, täytettyäkin vielä ne leivät. Yhdellä kädellä valmistat salaatit ja toisella lounaat... mutta kuka on tiskillä kun asiakkaita tulee?

Sotkuinen paikka ei houkuttele, eikä kärttyinen yksityisyrittäjä tiskin takana.
 
"Aapee"
En tajua tätä lyttäämistä, ap:han sanoi että tämä on idea-asteella. Tällä tavalla ne ideat alussa selkiytyy, ja kysellä kannattaa, nythän tuli jo selväksi, että kirpputori ja ruoka samassa paikassa ei vetoa.
Tarkka liiketoimintasuunnitelma on totta kai ehdoton, starttirahaakaan ei heru muuten, mutta perusidea on hyvä, onhan niitä kannattavia lounaskahviloita olemassa. Siihen pitää kyllä varautua, että joudut tekemään vähintään 12-tuntisia päiviä. Olen ollut tällaisessa mukana, mutta kahden ihmisen voimin pyöritettynä. Jos voisit saada jonkun kaveriksi, pääsisit helpommin alkuun, mutta se tietysti maksaa.
Luomuruoka on vähän sellainen juttu, että jos kaikki ei ole luomua, siitä syntyy vähän sekava kuva. En minä ainakaan jaksa syynätä listalta, mikä on luomua ja mikä ei. Joku yksittäinen mehu on tietysti eri juttu, mutta jos annoksessa on vähän jotain luomuaineksia muun seassa, en maksaisi siitä sen takia enemmän kuin ei-luomusta, eli sinä maksaisit oikeastaan turhaan luomusta. Kausiruoka kiinnostaisi kyllä.
Tsemppiä sulle! Musta tuntuu, että sulla olis markkinointi- ja viestintäpuoli hanskassa, ja se on yhtä tärkeää kuin kannattavuuslaskelmat. Kurssille hop hop!
Voi olla että luomu kannattaa rajata just noin, eli tietyt jutut vain, esim. mehu. Kaikkea ei saa luomuna, niin ei välttämättä voi väittää että tässä mun liha-kasvispadassa on jokainen aines luomua.

Kauden mukaan mun mielestä olisi järkevää mennä ja voi tulla halvemmammaksikin. Siis että ostaa kaalia kun se on edullista, sienet kun ne on halpoja jne.

Markkinointia osaisin hoitaa paremmin kuin joku köksä :) vaikka se köksä osaa mua paremmin laskea että paljon teen kanapastaa 20 hengelle. Hyvä olisi jos mulla olisi kumppani, joka olisi ravintola-alalta, niin olisi hyvä paketti kasassa :)
 
"vieras"
[QUOTE="ookoo";28959029]Onko se aapee itse vastailemassa? :) Fakta nyt vain on, että yrittäjäkursseille mahtuu 13 tusinaan näitä mammoja, jotka unelmoivat oman söpön kahvilan pitämisestä. Toinen fakta on se, että hyvin moni naisyrittäjä jättää faktat ja luvut selvittämättä/ arvioimatta kunnolla ja realistisesti ennen kuin alkaavat toteuttamaan unelmaansa. Kolmas fakta on se, että aapee tässä etenee ihan muut asiat edellä kuin mitä yrittäjyydessä kannattaisi, vaikka homma onkin vielä idea-asteella. Yrittäjyyskurssikin pitäisi käydä ja tarvittavat suunnitelmat tehdä aika nopsaan, jos meinaa, että firma pyörisi jo kevättalvesta kun nykyiset duunit loppuu. Ja vielä niin, että saisi oikein palkkaakin maksettua itselle. Sanon vain, että :eek:[/QUOTE]

No eipä ole ap vastailemassa vaan ihan eri henkilöitä ollaan. :)

Mua vain ärsyttää suunnattomasti tuo yrittelijäisyyden lyttääminen!
Rakentavaa palautetta saa ja pitääkin antaa kysyttäessä, mutta osalla on tässäkin ketjussa todella vihastuttava lyttäämisasenne, oikein "unohda koko juttu palstamamma, et sä siihen pysty"- asenne tunkee läpi kirjoituksista.

Sinun juttuun tartuin, koska kirjoitit heti ap: ta vähättelevästi koulutuksen puutteesta, vaikka hän oli heti ketjun alkupuolella todennut menevänsä kurssille.
Ja sieltähän se oppi parhaiten tulee vs. esim. sinun neuvot.

Osa osaa täälläkin antaa sitä palautetta oikein, esim. työntekijöiden määrästä.

Tsemppiä ap:lle! Jäitä hattuun, etenet järkevästi ja menet kursseille, hyvä siitä tulee!
 
[QUOTE="vieras";28959173]No eipä ole ap vastailemassa vaan ihan eri henkilöitä ollaan. :)

Mua vain ärsyttää suunnattomasti tuo yrittelijäisyyden lyttääminen!
Rakentavaa palautetta saa ja pitääkin antaa kysyttäessä, mutta osalla on tässäkin ketjussa todella vihastuttava lyttäämisasenne, oikein "unohda koko juttu palstamamma, et sä siihen pysty"- asenne tunkee läpi kirjoituksista.

Sinun juttuun tartuin, koska kirjoitit heti ap: ta vähättelevästi koulutuksen puutteesta, vaikka hän oli heti ketjun alkupuolella todennut menevänsä kurssille.
Ja sieltähän se oppi parhaiten tulee vs. esim. sinun neuvot.

Osa osaa täälläkin antaa sitä palautetta oikein, esim. työntekijöiden määrästä.

Tsemppiä ap:lle! Jäitä hattuun, etenet järkevästi ja menet kursseille, hyvä siitä tulee![/QUOTE]

Paremmalta pohjaltahan se tieto tulee, jos on ravintoala-alan kouluja käytynä, kun jos ei ole.
 
"Aapee"
Missä välissä sinä ap siistit pöydät, tiskaat ym? Jos aloitat seitsemältä, tulee aika monta koneellista tiskiä. Sinulla pitäisi olla kuusi kättä ainakin, että saat tehtyä taikinat, leivottua pullat ja leivät, täytettyäkin vielä ne leivät. Yhdellä kädellä valmistat salaatit ja toisella lounaat... mutta kuka on tiskillä kun asiakkaita tulee?

Sotkuinen paikka ei houkuttele, eikä kärttyinen yksityisyrittäjä tiskin takana.
Olen ollut joskus yksin kahvilassa ja saanut pyyhittyä ja palveltua yhtäaikaa.

Taikinan ym. tehdään etukäteen, se on organisointikysymys, että miettii mitkä hommat tehdään missäkin välissä.

Vaikeaa uskoa, ettei siinä päivän aikana ole hetkeäkään vähän hiljaisempaa, ettei ehdi yhtään järjestellä.

Luonteelta en ole kärttyisä tai helposti hermostuva.
 
Mä käyn joka päivä ulkona syömässä ja varmasti tulisin koesyömään :). Jos olisi siisti paikka, ystävällinen palvelu, kiva miljöö ja hyvä ruoka ottaisin lounaspaikaksi. Joku ehdotti että kotiäideille, hyvä idea sinänsä, mutta sit saat unohtaa lounastavat työssäkäyvät, ainakin minut, haluan syödä rauhassa en lasten leikkien yms keskellä.
Jotain keittiöjuttua vois olla myynnissä ja kirjahylly, josta vois ottaa ruokalukemista, mut ei kirjoja ym kirppiskamaa myyntiin, tulee sottoinen fiilis.
 
"ookoo"
[QUOTE="vieras";28959173]No eipä ole ap vastailemassa vaan ihan eri henkilöitä ollaan. :)

Mua vain ärsyttää suunnattomasti tuo yrittelijäisyyden lyttääminen!
Rakentavaa palautetta saa ja pitääkin antaa kysyttäessä, mutta osalla on tässäkin ketjussa todella vihastuttava lyttäämisasenne, oikein "unohda koko juttu palstamamma, et sä siihen pysty"- asenne tunkee läpi kirjoituksista.

Sinun juttuun tartuin, koska kirjoitit heti ap: ta vähättelevästi koulutuksen puutteesta, vaikka hän oli heti ketjun alkupuolella todennut menevänsä kurssille.
Ja sieltähän se oppi parhaiten tulee vs. esim. sinun neuvot.

Osa osaa täälläkin antaa sitä palautetta oikein, esim. työntekijöiden määrästä.

Tsemppiä ap:lle! Jäitä hattuun, etenet järkevästi ja menet kursseille, hyvä siitä tulee![/QUOTE]

En sanonut, että unohda koko juttu, vaan että tee kotiläksyt kunnolla ja opettele yrittäjyyden perusasiat ensin. Kannustan vain pitämään järjen mukana kun sori vain, niitä on paljon, jotka eivät näin tee ja joutuvat oppimaan pointin jos toisenkin yrittäjyydestä kantapään kautta. Sekin on ikävää, ellei pysty maksamaan palkkaa itselleen, mutta se vasta ikävä on maksaa jälkikäteen isoja velkoja.

"Vähättelevästi koulutuksen puutteesta". No, musta on aika riskaabelin kuuloista suunnitella ravintola-alan yrittämistä, ellei ole a) ravintola-alan eikä b) yrittämiseen liittyvää koulutusta. Ihan vain lämpimästi suosittelen, että keskittyy siihen, mitä ydinbisneksessä tarvitaan ensin ja sitten miten sitä voidaan vielä positiivisesti tukea muilla asioilla kuten vaikka sisustaa kahvilan kivasti.

"Heti ketjun alkupäässä hän totesi, että menee varmaan kurssillekin": Hyvä, jos tämän ketjun aikana on vahvistunut näkemys siitä, että sinne kannattaa _ehdottomasti_ mennä ekana tai selvittää tarvittavat asiat muulla tavoin eikä pyöritellä että varmaan ehkä meen tai sitten ei :)
 
"Aapee"
Mä käyn joka päivä ulkona syömässä ja varmasti tulisin koesyömään :). Jos olisi siisti paikka, ystävällinen palvelu, kiva miljöö ja hyvä ruoka ottaisin lounaspaikaksi. Joku ehdotti että kotiäideille, hyvä idea sinänsä, mutta sit saat unohtaa lounastavat työssäkäyvät, ainakin minut, haluan syödä rauhassa en lasten leikkien yms keskellä.
Jotain keittiöjuttua vois olla myynnissä ja kirjahylly, josta vois ottaa ruokalukemista, mut ei kirjoja ym kirppiskamaa myyntiin, tulee sottoinen fiilis.
Joo, sekin voi olla totta. Olen viime aikoina havainnut, että mua on alkanut ottaa aivoon vekarakirppiksellä käynti, kun on sitä lasten huutoa ym. koko ajan. Vaunuparkkikahvilaa en myöskään halua.

Mutta jos joku äiti tulee lapsensa kanssa, syövät jotain omassa pöydässä, ei kiljuntaa, juoksemista ympäriinsä ym., niin se käy.
 
muik
[QUOTE="Aapee";28959210]Mulla taas on markkinoinnin ja viestinnän alalta koulutus ja työkokemusta :) Osaan myydä, markkinoida, järjestää tilaisuuksia, miettiä hommaa asiakkaan kannalta, mainostaa, tiedottaa...

Ravintola-alan koulutuksen saanut olisi kyllä hyvä kumppani tähän.[/QUOTE]

No siinä tapauksessa sulla on jo vähintään puolet ravintolakoulusta käytynä. Haagan käyneenä sanoisin, että sen laskentapuolen ja käytännön suunnittelun ehtii oppia vuodessa. Lue ennen sitä kurssia jotain perusopuksia niin saat kurssista enemmän irti ja näet, jaksatko paneutua siihen puoleen.
 
[QUOTE="Aapee";28959186]Olen ollut joskus yksin kahvilassa ja saanut pyyhittyä ja palveltua yhtäaikaa.

Taikinan ym. tehdään etukäteen, se on organisointikysymys, että miettii mitkä hommat tehdään missäkin välissä.

Vaikeaa uskoa, ettei siinä päivän aikana ole hetkeäkään vähän hiljaisempaa, ettei ehdi yhtään järjestellä.

Luonteelta en ole kärttyisä tai helposti hermostuva.[/QUOTE]

kyllä sitä pystyy, jos siis on vain kahvila.Lounas taas tuo paljon muutakin tekemistä.
yksi ihminen pystyy senkin hoitamaan jos lounas on tyyliin keitto, jonka voi esivalmistella ja sit vaan 10 aikaan laittaa kiehumaan ja valmistelee sen sit loppuun jossain välissä, ja toisena ruokana esim laatikko/pata.
pihvien paisto taas vie aika reippasti aikaa, ja jos ne aikoo tehdä jo aamulla, pitää ne jäähdyttää ja sit taas jossain välissä lämmittää (jäähdytyskaappi pitää sit myös olla )
lähinnä tässä monta kirjoittajaa yrittää antaa ohjeita, eikä suinkaan lytätä sun unelmaasi.
on helppo suunnitella ja arvioida mitä ehtii tehdä, todellisuus onkin sitten jotain aivan muuta.
itse työskentelen lounaskahvilassa, ja monen monta epätoivoista tilannetta on vuosien aikana tullut eteen, ja kaikki kaatuu niskaan.
itse olen sitä mieltä et kannattaa aloittaa parilla hyvällä itsetehdyllä tuotteella, ja laajentaa sit omien voimavarojen mukaan.esim oma leipä, omat pullat, runsas salaattipöytä ja keitto ja/tai maukas pataruoka/laatikko.Ei pihvejä, ei pastoja (ne turpoaa lämpöhauteessa, joten ei pysty tekemään kerralla isoja määriä valmiiksi, niin et ne pysyy hyvänä ) jolloin pystyt kontrolloimaan kaiken helpommin, ja sit jos (toivottavasti kun ) asiakkaita alkaa riittämään, alat laajentamaan ja palkkaat apua.
 
"..."
[QUOTE="Aapee";28959186]Olen ollut joskus yksin kahvilassa ja saanut pyyhittyä ja palveltua yhtäaikaa.

Taikinan ym. tehdään etukäteen, se on organisointikysymys, että miettii mitkä hommat tehdään missäkin välissä.

Vaikeaa uskoa, ettei siinä päivän aikana ole hetkeäkään vähän hiljaisempaa, ettei ehdi yhtään järjestellä.

Luonteelta en ole kärttyisä tai helposti hermostuva.[/QUOTE]

Vähän eri asia pyyhkiä pöytiä ja keittää käyviä yhtä aikaa kuin valmistaa siinä sivussa ruokia. Kai tajuat että lounastajilla on kiire ja jos palvelu on hidasta, asiakkaat eivät tule toista kertaa. Jos oikein ymmärsin, teet jokaisen annoksen erikseen (tietty ovat valmiina, mutta laitat lautaselle), kuulostaa aika mahdottomalta tehtävältä. Miksei jotain linjastoa tai buffetpöytää? Jos samasta firmasta tulee 20 ihmistä syömään niin olisi toivottavaa että saavat ruuan suht samaan aikaan.
 
"Aapee"
[QUOTE="ookoo";28959211]En sanonut, että unohda koko juttu, vaan että tee kotiläksyt kunnolla ja opettele yrittäjyyden perusasiat ensin. Kannustan vain pitämään järjen mukana kun sori vain, niitä on paljon, jotka eivät näin tee ja joutuvat oppimaan pointin jos toisenkin yrittäjyydestä kantapään kautta. Sekin on ikävää, ellei pysty maksamaan palkkaa itselleen, mutta se vasta ikävä on maksaa jälkikäteen isoja velkoja.

"Vähättelevästi koulutuksen puutteesta". No, musta on aika riskaabelin kuuloista suunnitella ravintola-alan yrittämistä, ellei ole a) ravintola-alan eikä b) yrittämiseen liittyvää koulutusta. Ihan vain lämpimästi suosittelen, että keskittyy siihen, mitä ydinbisneksessä tarvitaan ensin ja sitten miten sitä voidaan vielä positiivisesti tukea muilla asioilla kuten vaikka sisustaa kahvilan kivasti.

"Heti ketjun alkupäässä hän totesi, että menee varmaan kurssillekin": Hyvä, jos tämän ketjun aikana on vahvistunut näkemys siitä, että sinne kannattaa _ehdottomasti_ mennä ekana tai selvittää tarvittavat asiat muulla tavoin eikä pyöritellä että varmaan ehkä meen tai sitten ei :)[/QUOTE]

Kyllä mä olen koko ajan ollut sitä mieltä, että yrittäjäkurssille menen jos tähän tartun, ja tietääkseni se on myös edellytys jos meinaa saada starttirahaa.

Viestinnän ja markkinoinnin ihminen olen.

Mulle homma menee niin, että mietin konseptin, lasken mitä maksaa tai jos on tietty budjetti missä pitää pysyä, niin sen mukaan mennään. Osaan laskea ja joudun työssäkin miettimään budjetteja.

Konseptiin kuuluu se elämys, mitä asiakas saa sillä rahalla, minkä mulle tuo. Siihen kuuluu nämä teistä epäolennaiset asiat kuten mitä tarjotaan ja myös kahvilan atmosfääri, sisustus ym.

Miksi tyyppi tulee mun luo kahville, eikä mene vaikka mäkkiin tai r-kioskille ostamaan kahviaan. Mun kahvilan pitää olla kivempi paikka. Mun kahvilassa pitää olla häntä miellyttävä valikoima, jos sattuukin haluamaan jotain suolaista tai makeaa kahvin kanssa. Mun kahvilan pitää miellyttää häntä enemmän, esim. sisustukseltaan tai filosofialtaan. Hinta ei ole olennainen tässä musta, jos ei mennä törkeisiin hintoihin vaan kahvi on siinä 2 €, mitä se on kaikkialla.

Ydinbisnes on se, että mä myyn kupin kahvia ja pullan/leivän, tai sen lounaan, plus sen elämyksen ja kokemuksen, ja asiakas antaa mulle rahaa, jolla maksan kiinteät ja juoksevat kulut ja toivottavasti saan voittoa, josta maksan oman palkkani.
 
"Aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28959240:
kyllä sitä pystyy, jos siis on vain kahvila.Lounas taas tuo paljon muutakin tekemistä.
yksi ihminen pystyy senkin hoitamaan jos lounas on tyyliin keitto, jonka voi esivalmistella ja sit vaan 10 aikaan laittaa kiehumaan ja valmistelee sen sit loppuun jossain välissä, ja toisena ruokana esim laatikko/pata.
pihvien paisto taas vie aika reippasti aikaa, ja jos ne aikoo tehdä jo aamulla, pitää ne jäähdyttää ja sit taas jossain välissä lämmittää (jäähdytyskaappi pitää sit myös olla )
lähinnä tässä monta kirjoittajaa yrittää antaa ohjeita, eikä suinkaan lytätä sun unelmaasi.
on helppo suunnitella ja arvioida mitä ehtii tehdä, todellisuus onkin sitten jotain aivan muuta.
itse työskentelen lounaskahvilassa, ja monen monta epätoivoista tilannetta on vuosien aikana tullut eteen, ja kaikki kaatuu niskaan.
itse olen sitä mieltä et kannattaa aloittaa parilla hyvällä itsetehdyllä tuotteella, ja laajentaa sit omien voimavarojen mukaan.esim oma leipä, omat pullat, runsas salaattipöytä ja keitto ja/tai maukas pataruoka/laatikko.Ei pihvejä, ei pastoja (ne turpoaa lämpöhauteessa, joten ei pysty tekemään kerralla isoja määriä valmiiksi, niin et ne pysyy hyvänä ) jolloin pystyt kontrolloimaan kaiken helpommin, ja sit jos (toivottavasti kun ) asiakkaita alkaa riittämään, alat laajentamaan ja palkkaat apua.
Hyviä pointteja. Ruoka pitää siis olla sen tyyppistä, että se on tuollainen helposti tarjottava ja tehtävä.

Lopun kaiken mietin, että todennäköisesti aloittaisinkin just noin, eli pari hyvää tuotetta, esim. tietyt bravuurini mistä on tullut paljon kiitosta. Kun saa sen pyörimään, niin saa rahaa palkkaukseen.

Ehkä jopa alussa vain kahvila jossa keittolounas ja salaattilounas. Tai jompi kumpi.

Laskentaahan tämä vaatii aika paljonkin.
 
yrittäjän elämää
klo 5. Leipätaikinan tekeminen. Kakkutaikinan tekeminen. Marjapiirakan tekeminen.
klo 5.30 kakut ja marjapiirakat uuniin. Samaan aikaan tiskien laitto ja jälkien siivous. kiirettä pukkaa.
6.00 kakut pois uunista. aletaampa vääntämään tuoreita leipiä, joiden pitäisi olla klo 7 valmiina ja osa jo täytettynä.
6.30 sämpylät pyöritetty. ai niin, ruisleipääkin pitäisi tehdä. jälkien siivousta, tiskikoneen tyhjennystä.
7.00 sämpylät paistettuna. väliajalla on kerennyt 7 kpl pottuakin kuorimaan. pottuja kuorittavana yhteensä 120 kappaletta, sillä odottelen 40 syömäriä tänään lounaalle.
7.20 olen saanut täytettyä 5 sämpylää. Kahvi on vielä keittämättä, vaikka ravintola avasi jo ovensa 20 min sitten. Eka asiakas jo odottelee kahvia ja sämpyläänsä. Kakkuakin hän olisi ottanut mukaan, mutten ollut ehtinyt leikata sitä palasiksi.
7.45 mennessä olen kuorinut 59 perunaa. asiakkaita on käynyt aamun aikana 3 kpl. He ovat keskeyttäneet perunankuorinnan aina kivasti. Ei oo tylsää, ei.
9.00 sain kaikki perunat kuorittua, porkkanat raastettua ja raaka-aineet valmiiksi. Salaatti nyt on vielä pilkkomatta. Viimeisen tunnin aikana kävi 2 asiakasta, jotka molemmat halusivat erikoisleivät, toinen ilman suolakurkkuja ja toinen ilman margariinia.
9.30 mennessä olen uupunut, koska en ole ehtinyt pitää yhtään taukoa. pitäisi alkaa taputtelemaan kasvispihvejä valmiiksi pellille. Laitan samalla pottukattilan tulille. Salaattikin alkaa olemaan pilkottuna klo 10 mennessä.
klo 10.10 saan kasvispihvit paistovalmiiksi ja salaattikin alkaa olemaan valmista. Kusihätä, mutta ei ehdi käydä vessassa. Nälkä ja heikotus. Asiakkaitakin käy muutama. Valittavat pohjaanpalaneesta kahvista, kun en ehtinyt keittää uutta.
Klo 10 huomaan, että en ole vieläkään saanut leikattua kakkuja ja piirakoita esille. Oikeastaan ennen niitä ei olisi voinut leikatakaan, koska marjatäyte leviäisi. Kakkukin pitäisi koristella. Siihen meneekin n. 30 min. Kelllo on pian 11 ja lounashärdelli alkakoon. Ai hitto, se muusin vatkaus ja ne kasvispihvitkin pitäisi tehdä.
11.10 huomaan, että keittolounas jäi tekemättä, koska oli niin kiire ja kasvispihvien kastikekin uupuu.
11-11.30 olen myynyt 7 annosta ruokaa, muuta en ole ehtinyt tekemään paitsi pyörittämään täyttämään astioita ja pyyhkimään pöydät. Jos sitä sinne pissalle vihdoin lähtis. 11.30-12 menee ruokien esillepanossa ja myynnissä + siivouksessa. Itsekin ehdin syömään 10 minuutin ajan.
12.15 salaatti loppui, koitan värkätä uutta. Seuraava puolituntinen menee 3 asiakkaan kanssa kassalla ja jälkiä siivotessa. Tiskarikin pitäisi tyhjentää ja täyttää uudelleen. Kello on 13 ja ihmiset on saaneet mahat täyteen. Lounaalla kävi 15 henkilöä. Jos sitä vielä kahvit keittäis viimeiselle 2 tunnille pannuun palamaan.

13.30 lounaan jäljet on siivottu. Muutama asiakas käy vielä ostamassa kakkukahvit, joten saan istahtaa ekaa kertaa klo 14. Viimeinen tunti on hiljainen ravintolassa, joten saan rauhassa mopata lattiat vielä sekä siivota vessat. Niihin menee aikaa 0,5 h. Kello onkin jo 14.30. Minulle jää puoli tuntia aikaa valmistella seuraavan päivän lounasta + leipiä, joten taidan vääntää vielä taikinan juuren puolessa tunnissa :)
 
Jompi
Eräs tuttavani perusti juuri lounaskahvilan. Kahvilassa 20paikkaa, auki 8-15. On töissä yksin, tarjolla keitto ja yksi kotiruoka. Lisäksi pieni salaattipöytä ja leivät, kahvi ja tee kuuluu hintaan. Lisäksi saatavilla muutamaa leipomotuotetta( ei itse tehtyjä). Kiirettä hänellä pitää, 11-14 välillä lounaan syöviä asiakkaita käy noin 25-45. Tämä pk-seudulla.
 
"Aapee"
Eräs tuttavani perusti juuri lounaskahvilan. Kahvilassa 20paikkaa, auki 8-15. On töissä yksin, tarjolla keitto ja yksi kotiruoka. Lisäksi pieni salaattipöytä ja leivät, kahvi ja tee kuuluu hintaan. Lisäksi saatavilla muutamaa leipomotuotetta( ei itse tehtyjä). Kiirettä hänellä pitää, 11-14 välillä lounaan syöviä asiakkaita käy noin 25-45. Tämä pk-seudulla.
Ok, kiva kuulla! Kokeiliko hän aiempaa aukioloaikaa, siis sen takia, että työmatkalaista ostavat mukaan sämpylää ym? Itse menen joka aamu yhden kahvilan ohi (alkupäässä matkaani) ja siellä on aina ihmisiä ostamassa valmiita sämpylöitä, reissumiehiä ym.
 
"Aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjän elämää;28959329:
klo 5. Leipätaikinan tekeminen. Kakkutaikinan tekeminen. Marjapiirakan tekeminen.
klo 5.30 kakut ja marjapiirakat uuniin. Samaan aikaan tiskien laitto ja jälkien siivous. kiirettä pukkaa.
6.00 kakut pois uunista. aletaampa vääntämään tuoreita leipiä, joiden pitäisi olla klo 7 valmiina ja osa jo täytettynä.
6.30 sämpylät pyöritetty. ai niin, ruisleipääkin pitäisi tehdä. jälkien siivousta, tiskikoneen tyhjennystä.
7.00 sämpylät paistettuna. väliajalla on kerennyt 7 kpl pottuakin kuorimaan. pottuja kuorittavana yhteensä 120 kappaletta, sillä odottelen 40 syömäriä tänään lounaalle.
7.20 olen saanut täytettyä 5 sämpylää. Kahvi on vielä keittämättä, vaikka ravintola avasi jo ovensa 20 min sitten. Eka asiakas jo odottelee kahvia ja sämpyläänsä. Kakkuakin hän olisi ottanut mukaan, mutten ollut ehtinyt leikata sitä palasiksi.
7.45 mennessä olen kuorinut 59 perunaa. asiakkaita on käynyt aamun aikana 3 kpl. He ovat keskeyttäneet perunankuorinnan aina kivasti. Ei oo tylsää, ei.
9.00 sain kaikki perunat kuorittua, porkkanat raastettua ja raaka-aineet valmiiksi. Salaatti nyt on vielä pilkkomatta. Viimeisen tunnin aikana kävi 2 asiakasta, jotka molemmat halusivat erikoisleivät, toinen ilman suolakurkkuja ja toinen ilman margariinia.
9.30 mennessä olen uupunut, koska en ole ehtinyt pitää yhtään taukoa. pitäisi alkaa taputtelemaan kasvispihvejä valmiiksi pellille. Laitan samalla pottukattilan tulille. Salaattikin alkaa olemaan pilkottuna klo 10 mennessä.
klo 10.10 saan kasvispihvit paistovalmiiksi ja salaattikin alkaa olemaan valmista. Kusihätä, mutta ei ehdi käydä vessassa. Nälkä ja heikotus. Asiakkaitakin käy muutama. Valittavat pohjaanpalaneesta kahvista, kun en ehtinyt keittää uutta.
Klo 10 huomaan, että en ole vieläkään saanut leikattua kakkuja ja piirakoita esille. Oikeastaan ennen niitä ei olisi voinut leikatakaan, koska marjatäyte leviäisi. Kakkukin pitäisi koristella. Siihen meneekin n. 30 min. Kelllo on pian 11 ja lounashärdelli alkakoon. Ai hitto, se muusin vatkaus ja ne kasvispihvitkin pitäisi tehdä.
11.10 huomaan, että keittolounas jäi tekemättä, koska oli niin kiire ja kasvispihvien kastikekin uupuu.
11-11.30 olen myynyt 7 annosta ruokaa, muuta en ole ehtinyt tekemään paitsi pyörittämään täyttämään astioita ja pyyhkimään pöydät. Jos sitä sinne pissalle vihdoin lähtis. 11.30-12 menee ruokien esillepanossa ja myynnissä + siivouksessa. Itsekin ehdin syömään 10 minuutin ajan.
12.15 salaatti loppui, koitan värkätä uutta. Seuraava puolituntinen menee 3 asiakkaan kanssa kassalla ja jälkiä siivotessa. Tiskarikin pitäisi tyhjentää ja täyttää uudelleen. Kello on 13 ja ihmiset on saaneet mahat täyteen. Lounaalla kävi 15 henkilöä. Jos sitä vielä kahvit keittäis viimeiselle 2 tunnille pannuun palamaan.

13.30 lounaan jäljet on siivottu. Muutama asiakas käy vielä ostamassa kakkukahvit, joten saan istahtaa ekaa kertaa klo 14. Viimeinen tunti on hiljainen ravintolassa, joten saan rauhassa mopata lattiat vielä sekä siivota vessat. Niihin menee aikaa 0,5 h. Kello onkin jo 14.30. Minulle jää puoli tuntia aikaa valmistella seuraavan päivän lounasta + leipiä, joten taidan vääntää vielä taikinan juuren puolessa tunnissa :)
Huono töiden organisoija toi yrittäjä.

Mun versio:

Klo 5. Leipätaikinan tekeminen. Kakkutaikinan tekeminen. Marjapiirakan tekeminen.

klo 5.30 kakut ja marjapiirakat uuniin. Samaan aikaan tiskien laitto ja jälkien siivous. kiirettä pukkaa.

6.00 kakut pois uunista. aletaampa vääntämään tuoreita leipiä, joiden pitäisi olla klo 7 valmiina ja osa jo täytettynä.

6.30 sämpylät pyöritetty.

Ruisleipien teko eli reissumiesten tai jos löydän jonkun luomuruissämpylän taibleivän, joka on hyvän makuinen, niin niitä sitten.


7.00 sämpylät paistettuna. Kahvi kiehumaan. Teevesi myös, teepussien tsekkaus. Tarvii ostaa tukusta tuota vihreää teetä sitruunamaulla lisää, niitä on vain yksiössä jäljellä.

Perunat kuorimakoneen kautta, ja siistimistä jos tarvitsee.

7.20 ruisleipiä ja sämpylöitä on jo mukavasti, 10-15. kakut ja piirakat esillä vitriinissä.

Eka asiakas jo otti kahvin mukaan ja sämpylän, kahvitunnille tuoretta omenapiirakkaa. Tilasi huomisaamuksi synttäreilleen koko piirakan mukaan.

7.45 mennessä olen kuorinut perunat. asiakkaita on käynyt aamun aikana 10 kpl.
Ruisleivät on menneet, teen pari lisää.

8.30 raastoin kasvispihvien kasvikset koneella. Sekoitus taikinan muiden ainesten kanssa ja turpoamaan. Valmistelun salaatteja.

9.00 Viimeisen tunnin aikana kävi 2 asiakasta, jotka molemmat halusivat erikoisleivät, toinen ilman tomaattia ja toinen ilman margariinia. Kerkesin käydä vessassa ja syödä itsekin vähän. Keitin uudet kahvit.

9.30 mennessä salaatit ovat valmiit olen. pitäisi alkaa taputtelemaan kasvispihvejä valmiiksi pellille. Laitan samalla pottukattilan tulille. Salaattikin alkaa olemaan pilkottuna klo 10 mennessä. Nyt on hiljaisinta, yksi mummo kävi kahvilla. Lämmitin viime viikosta jääneet pakastetut itsetehdyt karjalanpiirakat vitriiniin ja munavoi päälle.

klo 10.10 saan kasvispihvit paistovalmiiksi ja salaattikin alkaa olemaan valmista. Asiakkaitakin käy muutama. Paistan pihvejä.

Klo 10.30 alan laittaa lounasta esille. Vatkaan muusin. Lämmitän keiton, se on tänään lohikeitto. Kello on pian 11 ja lounashärdelli alkakoon. Kasvispihveille kastike ja homma alkaa.

11-11.30 olen myynyt ruokaa, muuta en ole ehtinyt tekemään paitsi pyörittämään hommaa, täyttämään astioita ja pyyhkimään pöydät.

11.30-12 menee ruokien esillepanossa ja myynnissä + siivouksessa. Itsekin ehdin syömään 10 minuutin ajan.

12.15 salaatti loppui, ei voi mitään. Tuli yllättävä 10 hengen porukka ja kaikki ottivat salaatit. Onneksi keitto maistuu loppulounastajille ja kahvispihvit. Muusia jää yli, tein tahallaan liikaa, koska teen lopusta perunaleipätaikinan huomiseksi.

Seuraava puolituntinen menee 3 asiakkaan kanssa kassalla ja jälkiä siivotessa. Tiskarikin pitäisi tyhjentää ja täyttää uudelleen.

Kello on 13 ja ihmiset on saaneet mahat täyteen. Lounaalla kävi 40 henkilöä. Jos sitä vielä kahvit keittäis viimeiselle 2 tunnille pannuun palamaan. Tiikerikakut loppuivat, sulatan pakkasesta mokka-suklaakakkua tilalle.

13.30 lounaan jäljet on siivottu. Muutama asiakas käy vielä ostamassa kakkukahvit, joten saan istahtaa ekaa kertaa klo 14.

Viimeinen tunti on hiljainen ravintolassa, joten saan rauhassa mopata lattiat vielä sekä siivota vessat. Niihin menee aikaa 0,5 h.

Kello onkin jo 14.30. Teen huomisen tarjottavan valmisteluja.

Klo 15 suljen ovet, käyn tukussa. Palaan töihin, siivoan vielä. Suunnittelen mitä tilaan joulun alle myytäväksi ja mitä teen itse, sellaista pientä mitä ihmiset voivat viedä lastensa opettajille ja hoitajille lahjaksi.

Tänään pääsin jo 17.30 pois. Huomenna aamulla teen pehmeää perunarieskaa ja asiakkaalle ylimääräisen omenapiirakan. Sain tukusta halvalla puolukkaa ja teen varmaan puolukka-rahkapiirakkaa niistä.

Vien kotiin vitriinistä ne muutamat tuotteet mitä jäi. Hävikiksi menevät.

Huomenna aion tehdä fetasalaattia ja ostin tukusta sen verran aineksia, että voin tehdä lisää salaattia jos menevät kaikki yhtäkkiä.
 
"vieras"
[QUOTE="Aapee";28959419]Nimenomaan, ja myös mukaan otettavissa kahvilassa (sen viikon lista).[/QUOTE]
Älä laita ruokalistaa nettiin, jos suhtaudut "ei voi mitään" -ajatuksella listalla olevan ruuan loppumiseen kesken vilkkaimman lounasajan. Joko sulla on ruokaa, mitä olet mainostanut päivän listalla olevan, tai et etukäteen mainosta lounaslistaasi.
 
Täällä on jo kauheasti vastauksia, enkä kertakaikkiaan jaksa lukea kaikkia läpi tietääkseni joko joku on tämän sanonut, mutta sanonpa nyt mielipiteeni. Itse ruokailijana inhoan kaiken ylimääräisen, kuten vanhojen kirjojen, hajua ruuan seassa. Tahdon haistaa hyvän ruuan, en mitään tunkkaista ja ulkopuolelta tulevaa. Eli oma ehdotukseni olisi, että keskityt siihen ruokaan ja pitäisit kaiken muun minimissään. Keittiötavaran myynti on ok, jos se on pienimuotoista, eikä paikka näytä miltään lahjatavarakaupalta vaan ihan oikealta ravintolalta. Eli kotiruokaa kyllä, mutta kaikkea muuta krääsää ei. Se olisi hyvä ajatus, että myisit työmatkalaisille aterioita mukaan. Aika usein pienet yritykset, jotka yrittävät liian monimutkaista konseptia, kaatuvat nopeasti. Kannattaa aloittaa yksinkertaisesti ja kasvattaa yritystä vähitellen ja jos siinä ravintolan pitämisessä on pakko pyörittää rinnalla jotain muuta bisnestä, se kannattaa selkeästi erottaa toiseen myyntitilaan, koska syömään tuleva tahtoo syödä, ei shoppailla.
 

Yhteistyössä