Kävisittekö tällaisessa lounaspaikassa/kahvilassa?

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="aapee";28958858]Ei kuljetuspalvelua, vaan että Liisa toimistosta x tilaa huomenaamuksi yhden marjapiirakan ja 12 sämpylää ja hakee ne töihin tullessa klo 7.30.

Mutta varmaan täytyy laskea ja miettiä, karsiiko kahvilaksi jossa max. jotain salaattia vai miten.[/QUOTE]
Meillä on tällä hetkellä lounassetelit, joiden arvo on 8,80 €. Aika hyvä salaatti saa olla, että maksan siitä noin paljon.
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28958707:
hyvä idea mutta..

kotimaiset ja tuoreet raaka-aineet on kalliita, saadaksesi edes vuokrarahat kasaan on tehtävä julmetusti voittoa.
pelkän leivän ja kakkujen ym leipomiseen menee paljon aikaa, samoin ruokien esivalmisteluun, tarjolle laittamiseen jne.

on helppo ajatella et noi kaikki ehtii tehdä ennen aukeamista, mut jos avaat esim 7 niin sun pitäis mennä töihin jo 5 et ehdit kaiken saada valmiiksi ennen kun avaat ovet.Yksin jos olet töissä, niin jos sulla on paljon asiakkaita, missä vaiheessa huolehdit lounaan valmiiksi? muistathan (tiedäthän ) et ruoka saa olla vain tietyn ajan valmiina, eli jos sulla lounas alkais 11, et voi ruokia kuumentaa/valmistaa tarjoiltavaksi kuin juuri ennen 11, jotta ne voi olla tarjolla koko lounaan ajan.

laitteet maksavat myös paljon, ihan normi vatkaimella ja yhdellä liedellä et kovin pitkälle pärjää.
Joo, aikaisin menisin. Ruuassa on tietty aika minkä voi olla esillä toki ja se täytyy suunnitella valmiiksi, miten sen päivän rytmittää.
 
"aapee"
[QUOTE="...";28958740]Jos ajattelet että haluisit itsellesi palkkaa vaikka 2000 kuussa, sun pitäisi saada myytyä tosi paljon. Jos lounas n. 8 euroa kpl ja paikan vuokra joku 2500/kk, sun pitäisi saada myytyä 28 lounasta joka arkipäivä jos ajatellaan ettei ainekset maksa mitään. Todellisuushan on ihan toinen. Jos annoksen aineet maksaa vaikka 2 euroa, sun pitäisi myydä 37,5 lounasta joka arkipäivä että saisit vuokran jälkeen itsellesi 2000 euroa.[/QUOTE]

Jos se on 40 annosta, se on minusta vähän. Siihen luulen kykeneväni kyllä.

Meinaan osa ottaa kahvin ja pullan tai täytetyn leivän, jossa salaatinlehti, juustoviipale ja kurkkua ja tomaattia. Sanotaan että kahvi on 2€ ja leipä 4€, ja nämä on hyvin kohtuulliset hinnat Helsingissä. Näistä kate on aika paljonkin enemmän.

Jos joku ostaa limsaa, mehua tai vichyä, niin nehän säilyy "ikuisesti" ja tukkuhinta on eri kuin kaupan hinta.

Aion olla järkevä silleen, että jos edellisen päivän ruoka oli uunilohi, niin seuraavan päivän salaatti on lohisalaatti, tai teen lohen lopusta leivän täytettä. Paistamattomat graavaan (teen sitä muutenkin kotonakin) ja parin päivän päästä tarjoillaan graavilohileipiä. Että siis ruokaa menisi mahdollisimman vähän hukkaan.
 
alaa opiskeleva
Tollaseen paikkaan sä tarviit sen vähintään 2-4 ammattilaista töihin,muuten on turha kuvitella että koko homma edes pyörisi,et voi työskennellä samaa aikaa keittiössä,valmistella seuraavaa päivää,tehdä tilauksua,palvella asiakkaita,hoitaa salia,tiskata jne jne yksin..On utopistista kuvitella pyörittävänsä lounasravintolaa yksin,saati kahdestaan miehan kanssa..Varsinkaan jos ei ole mitään hajua keittiöalasta,siihen ei riitä pari kesää jossain kahvilassa.
Mites ap on laskenut ruokien hinnat että saa katetta?Samoin muut maksut; vuokrat,sähköt jne
Löytyyjö ap:lta edes hygieniapassia?
Tuntuu että ap on lähdössä soitellen sotaan,ilmaan minkäänlaista pohjatietoa yrittämisestä saati ravintolan pitämisestä.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";28958760]Mun mielestä sun täytyy selkeyttää tuota ideaa vielä, mutta sanoitkin vielä meneväsi kurssille. :)

Mitä sä haluat tarjota sille asiakkaalle, jos tiivistät muutamaan lauseeseen?
Maittavaa yksinkertaista kotiruokaa, kuten äiti sen teki? Entäs hinta?
Myytkö halvemmalla vai kalliimmalla kuin naapurilounaspaikat?

Lounaspaikoissa tärkeimpiä asioita hyvän ruuan jälkeen on sisustus ja tunnelma. Todella moni kahvila pikkukaupungissa kaatuu kun aliarvioidaan tämä, vedetään maali pintaan ja kalusteita jotka on omasta mielestä kivoja. Paikat on kolkkoja ja kylmiä.

Luo selkeä teema sun paikalle, joka erottuu ja muistetaan ja tee päätökset sen mukaan.
Haluatko että asiakas tuntee teille tullessaan että tuntuu kuin tulisi kotiin?[/QUOTE]

Joo, kurssille menen, jos päädyn siihen, että tätä rupean tekemään. Sitä ennen lasken kyllä tarkemmin.

Ei äitien ruokaa :) mutta ehkä se ydin olisi joku:
Hyvää, laadukasta kotiruokaa, alusta asti itse tehtyä ja mahdollisimman lisäaineetonta. Suomalaista vuodenajan mukaista ruokaa. Lähiruokaa ja luomua suosien (mutta huom! kaikki ei olisi luomua).

Sisustus olisi lämpöinen, ja mulla siihen tietty ajatus mitä en tässä jaa :)

En halua että tulee kuin kotiin, mutta tulee kuin konstailemattomaan kahvila-bistroon, tyylikkääseen mutta kutsuvaan, lämpimään. Pieni pala itselle arjen keskellä.
 
lol
Suomi on täynnä mammoja jotka haaveilevat ruusunpunaisten lasien läpi omasta kahvilasta koska "tykkäävät leipoa ja laittaa ruokaa".

Kannattavan kahvilayrityksen perustaminen ei ole ihan niin yksinkertainen juttu.
 
"Aapee"
[QUOTE="vieras";28958764]Kysymys, mitä maksaa berliininmunkin teko?

Minkälainen kate noissa pullissa on?

Esim. jos kahvila myy berliininmunkin hintaa 1,90, paljonko siitä jää katetta?[/QUOTE]

Leipomosta ostettuna kate niiden on noin 50 snt - euro, jos ei mennä ryöstöhintoihin, ehkä jossain kalliimmassa kuin munkki 1,20. Itse leipoen se on halvempaa, vaikka laskee sähköt ym.
 
vierasko
Tollaseen paikkaan sä tarviit sen vähintään 2-4 ammattilaista töihin,muuten on turha kuvitella että koko homma edes pyörisi,et voi työskennellä samaa aikaa keittiössä,valmistella seuraavaa päivää,tehdä tilauksua,palvella asiakkaita,hoitaa salia,tiskata jne jne yksin..On utopistista kuvitella pyörittävänsä lounasravintolaa yksin,saati kahdestaan miehan kanssa..Varsinkaan jos ei ole mitään hajua keittiöalasta,siihen ei riitä pari kesää jossain kahvilassa.
Mites ap on laskenut ruokien hinnat että saa katetta?Samoin muut maksut; vuokrat,sähköt jne
Löytyyjö ap:lta edes hygieniapassia?
Tuntuu että ap on lähdössä soitellen sotaan,ilmaan minkäänlaista pohjatietoa yrittämisestä saati ravintolan pitämisestä.
Ihan turha edes yrittää tyrkyttää kylmiä tosiasioita näille haaveilijoille. Sen takia keskivertokahvila lopettaa toimintansa alle 1-2 vuodessa koska niitä perustavat nämä haaveilijat.

Katsos näiden mielestä se riittää kun tykkää leipoa ja laittaa ruokaa ja kun on ihania sisustusideoita. Liiketoimintasuunnitelmat on niin tylsiä ettei niitä jaksa miettiä.
 
"aapee"
[QUOTE="Vieras";28958771]Huoneiston vuokra yli 100€ hesassa. Saat monta kuppia keittää kahvia.
Jos vuokra edullinen, 300-450€ niin tuottoa syntyy.[/QUOTE]

Joo saa keittää, mutta hyvällä paikalla sadesäälläkin käy sen verran porukkaa että kumma kyllä kannattaa.
 
alaa opiskeleva
[QUOTE="aapee";28958495]Periaattessa kyllä. Mulla tämä on vielä sillä asteella, että pyörittelen päässäni. Mulla työpätkä päättyy helmikuussa ja varmaan kävisin jonkun yrittäjäkurssinkin ekana. En ole vielä tehnyt laskelmia, työllistääkö sillä edes itsensä niin, että saa palkkaa kuten nyt.

Rahaa mulla ei ole paljon laittaa, mutta sen verran että takuuvuokrat, alkusatsaukset että saa raaka-aineet ym. on. Aika heti pitäisi saada tuottoakin että saa sen pyörimään. Ehkä saisin sitä starttirahaa aluksi. Sisustukseen ym. on omia taitoja ja varmaan käyttäisin kierrätyskeskuksen tai kirppareitten tuoleja, pöytiä ym. Ja tiskejäkin saa käytettynä.[/QUOTE]

Mites keittiö? tarvitset ainakin; uunin,jäähdytyskaapin,Mielellään ison pannun,Tiskikoneen,jääkaapin/kylmiön,kuivahuoneen/varaston,Pakkaset,Myyntitiskit,Seisovänpöydän laitteineen,tietenkin kattilat,pannut,lautaset,lasit jne
Nuo esim metoksen laitteet joita käytetään keittiöissä eivät ole halpoja,käytettynä jos ostaa pitää olla varma niiden toimivuudesta
 
yrittäjänä ollut
2-3 vaihtoehtoa lounaaksi kuulostaa suurelta ja työläältä, parempi olisi keittolounas ja toinen lounas. Kannattaa kiertää läpi eri lounaspaikkoja ja vakoilla heidän ruokalistojaan.
 
"Aapee"
[QUOTE="ookoo";28958785]Aloita ennemmin laskelmista (liiketoimintasuunnitelma) kuin resepteistä ja sisustuksesta. Selvitä ALV-asiat, sivukulut, vuokrataso, arviot sähkölaskujen suuruudesta, tilojen ylläpitoon ja siivoukseen liittyvistä kuluista, vakuutuskuluista, laitteisiin ja raaka-aineisiin menevistä kuluista, hävikin määrästä jne. Tuottoja pitää olla aika reippaastikin alusta asti, jos meinaat pystyä kulujen lisäksi maksamaan jopa palkkaa itsellesi (saatika että tarvitset avuksi toisen!). Miten paljon potentiaalisia asiakkaita alueella on? Miten tavoitat heidät, miten he saavat edes tietää yrityksestäsi? Monessa firmassa on oma työpaikkaruokala, jossa firma sponssaa x eurolla lounasta työntekijöilleen. Minkälaista hintatasoa korkealaatuiset raaka-aineet ja itse tekeminen tarkoittavat ja kuinka moni on oikeasti (ei vain puheissaan) valmis maksamaan sen?

Miksi niin moni naisyrittäjä tekee saman virheen, että lähdetään tavoittelemaan jotain unelmaa (joo hieno juttu), mutta realismi ja erityisesti yrittäjän realismi on aivan kateissa siksi "kun niitä euroja on niinqu tylsää ja ahdistavaa laskeskella". Mutta kun niitä euroja pitäisi laskea tarkkaan alusta asti, jos sillä työllä meinaa elääkin. Liian monta tarinaa on kuultu ja nähty, jossa nainen ajaa itsensä piippuun "unelmaa" eläessään ja yllättyy jokaisesta uudesta isosta kuluerästä, joita yrittäjän elämään kuuluu. Niin ja yllättyy siitä, että ei sillä sitten eläkään, vaikka tekee ympäripyöreää päivää.

Tsemppiä vain, mutta tee ensin kotiläksyt kunnolla![/QUOTE]

Kurssille mennään, mikäli rupean vakavasti harkitsemaan tätä. Ja sitä ennen lasken laskelmat summittain, että onko tässä järkeä. Ja kiteytän mitä haluan, millä henkilökunnan määrällä se pyörii jne.
 
"aapee"
[QUOTE="...";28958820]Mä keskittyisin joko kahvilaan tai lounaspaikkaan. Ehkä fiksuinta olisi lounaspaikka buffetperiaatteella. Sun ei tarttisi tehdä jokaista annosta erikseen ja asiakkaat saisi ruuan nopeasti (tärkeää!!! Lounastauko rajallinen). Lounaspaikat taas harvemmin on viihtyisiä kahviloita. Mietin että miten ehdit yksin valmistaa asiakkaan annoksen ja rahastaa kassalla ja vielä myydä ja leipoa niitä kahvilatuotteita.[/QUOTE]

Jos on buffet, pitää olla enemmän ruokalajeja vai että vain se yksi sinne ja ihmiset ottavat.
 
No jaa
[QUOTE="vieras";28958868]Meillä on tällä hetkellä lounassetelit, joiden arvo on 8,80 €. Aika hyvä salaatti saa olla, että maksan siitä noin paljon.[/QUOTE]

Meillä on lounarit Helsingissä 9 € ja lähellä monta paikkaa, yksi on lounasravintola, jossa lounas 9,20, keittolounas 7,5 ja tilauksesta saa salaatteja 9-12 euroa, ja niitä tilataan kyllä. Ovat esim. halloumisalaatti, kanasalaatti ym. Ei mitään erikoisia mutta hyviä.

Näihin kuuluu vain juoma, leipä ja kahvi lisäksi.
 
"ookoo"
[QUOTE="vieras";28958846]No tietenkin se on "varmaan", kun koko juttu on vielä idea-asteella. :D
Eikä tiedä vielä edes varmaksi että ryhtyykö edes yrittäjäksi.

Lopeta nyt jo ennen kuin nolaat itsesi pahemmin. :D

Ap:lla tuntuu olevan ihan fiksu pää hartioilla, lakkaa sä paasaamasta kuin pahaselle lapselle. :)[/QUOTE]

Onko se aapee itse vastailemassa? :) Fakta nyt vain on, että yrittäjäkursseille mahtuu 13 tusinaan näitä mammoja, jotka unelmoivat oman söpön kahvilan pitämisestä. Toinen fakta on se, että hyvin moni naisyrittäjä jättää faktat ja luvut selvittämättä/ arvioimatta kunnolla ja realistisesti ennen kuin alkaavat toteuttamaan unelmaansa. Kolmas fakta on se, että aapee tässä etenee ihan muut asiat edellä kuin mitä yrittäjyydessä kannattaisi, vaikka homma onkin vielä idea-asteella. Yrittäjyyskurssikin pitäisi käydä ja tarvittavat suunnitelmat tehdä aika nopsaan, jos meinaa, että firma pyörisi jo kevättalvesta kun nykyiset duunit loppuu. Ja vielä niin, että saisi oikein palkkaakin maksettua itselle. Sanon vain, että :eek:
 
"Aapee"
Tollaseen paikkaan sä tarviit sen vähintään 2-4 ammattilaista töihin,muuten on turha kuvitella että koko homma edes pyörisi,et voi työskennellä samaa aikaa keittiössä,valmistella seuraavaa päivää,tehdä tilauksua,palvella asiakkaita,hoitaa salia,tiskata jne jne yksin..On utopistista kuvitella pyörittävänsä lounasravintolaa yksin,saati kahdestaan miehan kanssa..Varsinkaan jos ei ole mitään hajua keittiöalasta,siihen ei riitä pari kesää jossain kahvilassa.
Mites ap on laskenut ruokien hinnat että saa katetta?Samoin muut maksut; vuokrat,sähköt jne
Löytyyjö ap:lta edes hygieniapassia?
Tuntuu että ap on lähdössä soitellen sotaan,ilmaan minkäänlaista pohjatietoa yrittämisestä saati ravintolan pitämisestä.
On hygieniapassi kyllä.

Miehen kanssa en pyörittäisi, hän voi käydä tukussa mutta jos hommaisin yhtiökumppanin, niin jonkun muun. Miehellä on ihan hyvä päivätyö, tienaa 4000 kuussa joten tuskin tulee mun kanssa tiskaamaan :)

Ennen mitään peliliikkeitä käyn kyllä kurssit ym.
 
"Aapee"
Mites keittiö? tarvitset ainakin; uunin,jäähdytyskaapin,Mielellään ison pannun,Tiskikoneen,jääkaapin/kylmiön,kuivahuoneen/varaston,Pakkaset,Myyntitiskit,Seisovänpöydän laitteineen,tietenkin kattilat,pannut,lautaset,lasit jne
Nuo esim metoksen laitteet joita käytetään keittiöissä eivät ole halpoja,käytettynä jos ostaa pitää olla varma niiden toimivuudesta
Joo, tosin jos tähän mennään, toivon että siinä on ollut jo joku paikka jolloin saisi ostettua niitä tai vuokraan kuuluu kylmiöt, tiskikoneet ym.
 
muik
En tajua tätä lyttäämistä, ap:han sanoi että tämä on idea-asteella. Tällä tavalla ne ideat alussa selkiytyy, ja kysellä kannattaa, nythän tuli jo selväksi, että kirpputori ja ruoka samassa paikassa ei vetoa.
Tarkka liiketoimintasuunnitelma on totta kai ehdoton, starttirahaakaan ei heru muuten, mutta perusidea on hyvä, onhan niitä kannattavia lounaskahviloita olemassa. Siihen pitää kyllä varautua, että joudut tekemään vähintään 12-tuntisia päiviä. Olen ollut tällaisessa mukana, mutta kahden ihmisen voimin pyöritettynä. Jos voisit saada jonkun kaveriksi, pääsisit helpommin alkuun, mutta se tietysti maksaa.
Luomuruoka on vähän sellainen juttu, että jos kaikki ei ole luomua, siitä syntyy vähän sekava kuva. En minä ainakaan jaksa syynätä listalta, mikä on luomua ja mikä ei. Joku yksittäinen mehu on tietysti eri juttu, mutta jos annoksessa on vähän jotain luomuaineksia muun seassa, en maksaisi siitä sen takia enemmän kuin ei-luomusta, eli sinä maksaisit oikeastaan turhaan luomusta. Kausiruoka kiinnostaisi kyllä.
Tsemppiä sulle! Musta tuntuu, että sulla olis markkinointi- ja viestintäpuoli hanskassa, ja se on yhtä tärkeää kuin kannattavuuslaskelmat. Kurssille hop hop!
 
"Aapee"
[QUOTE="ookoo";28959029]Onko se aapee itse vastailemassa? :) Fakta nyt vain on, että yrittäjäkursseille mahtuu 13 tusinaan näitä mammoja, jotka unelmoivat oman söpön kahvilan pitämisestä. Toinen fakta on se, että hyvin moni naisyrittäjä jättää faktat ja luvut selvittämättä/ arvioimatta kunnolla ja realistisesti ennen kuin alkaavat toteuttamaan unelmaansa. Kolmas fakta on se, että aapee tässä etenee ihan muut asiat edellä kuin mitä yrittäjyydessä kannattaisi, vaikka homma onkin vielä idea-asteella. Yrittäjyyskurssikin pitäisi käydä ja tarvittavat suunnitelmat tehdä aika nopsaan, jos meinaa, että firma pyörisi jo kevättalvesta kun nykyiset duunit loppuu. Ja vielä niin, että saisi oikein palkkaakin maksettua itselle. Sanon vain, että :eek:[/QUOTE]

Mä en oo tässä ketjussa ollut kuin aapee :)

Mä olen vielä puoli vuotta ihan palkkatyössä, mietin että mitä seuraavaksi. Uutta paikkaa hakemaan vai tälle tielle.

Sinne kurssille menen siis keväällä jos menen. Onhan mulla jonkin aikaa ansiosidonnaistakin ja tietääkseni noille kursseille menijä saa jotain sen päivärahan päälle. Kurssi kestänee puoli vuotta vai onko ne vuoden? Tämäkin täytyy ottaa selvää.

Mutta joka tapauksessa luulen että ollaan ensi syksyssä ennen kun myyn ekaa kahvikuppiakaan siellä, jos siihen ryhdyn.
 
"Aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjänä ollut;28958999:
2-3 vaihtoehtoa lounaaksi kuulostaa suurelta ja työläältä, parempi olisi keittolounas ja toinen lounas. Kannattaa kiertää läpi eri lounaspaikkoja ja vakoilla heidän ruokalistojaan.
Käyn joka päivä ulkona syömässä, vakoilen kyllä :)

Ideahan on 2 lounasta, keitto tai muu lämmin ruoka, ja salaatti. Sitten on täytettyjä leipiä, mutta ne ei ole varsinaisesti sitä lounasta, vaikka joku voi sellaisen syödäkin lounaaksi.
 
[QUOTE="Vieras";28958568]Suomessa suomalaista kotiruokaa kotimaisista aineksista.[/QUOTE]

Olen suomalainen, asun Suomessa mutta haluan syödä välissä jotakin muuta kuin suomalaisia perinneruokia joita lopunperin ei kauheasti ole.
 
"Aapee"
[QUOTE="vieras";28959088]Kumma,ettei aapee pysty vastaamaan ruoan laadusta mitään. Ts,mitä ruokaa meinaat tarjota. Sanot,että terveellistä kotiruokaa,mutta mitä se on??[/QUOTE]

Olenhan mä monessa viestissä heitellyt niitä.

Olen maininnut mm. keittoruuat, lindströmin pihvit, lohikiusauksen, pastaruokia, kanttarellimuhennoksen, puikulamuusin, kasvispihvit ym, ruokaisemmat salaatit tyyliin kana-ceasar, lohi ym. ja sitten niitä leipiä.

Kauden mukaan mentäisiin, siis sienet sieniaikaan, talvella patoja, ym.
 

Yhteistyössä