Kävisittekö tällaisessa lounaspaikassa/kahvilassa?

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="aapee";28958858]Ei kuljetuspalvelua, vaan että Liisa toimistosta x tilaa huomenaamuksi yhden marjapiirakan ja 12 sämpylää ja hakee ne töihin tullessa klo 7.30.

Mutta varmaan täytyy laskea ja miettiä, karsiiko kahvilaksi jossa max. jotain salaattia vai miten.[/QUOTE]

Kahvi + kahvileipää, vain yhtä lajia keittoa lounasaikaan, 2-3 erilaista salaattilounasta ja täytettyjä sämpylöitä riittää, turha aloittaa laajemmalla repertuaarilla. Voihan sitä valikoimaa sitten lisätä ja muunnella kunhan ensin näkee millainen kysyntä on ja millaiset kulut ovat suhteessa tuottoon.
 
"Aapee"
[QUOTE="vieras";28959613]Älä laita ruokalistaa nettiin, jos suhtaudut "ei voi mitään" -ajatuksella listalla olevan ruuan loppumiseen kesken vilkkaimman lounasajan. Joko sulla on ruokaa, mitä olet mainostanut päivän listalla olevan, tai et etukäteen mainosta lounaslistaasi.[/QUOTE]

Syön joka päivä ulkona, ja jos menen myöhään syömään, on joku listan ruoka voinut loppua. En pidä maailmanloppuna. Varsinkin jos ympärillä on muutakin sapuskaa ja asiaa pahoitellaan, tarjotaan lohduksi vaikka kakkupala kahvin kera.

Kun olin kahvilassa töissä, niin mieltä saattoi loppua joku tietty tuote, vaikka voipulla, jos tuli yllättävän paljon sitä haluavia asiakkaita.

En voi joka päivä tehdä 40 ylimääräistä salaattia sen takia, jos tänään tuleekin 2-3 isompaa seuruetta. Muuten tulee konkurssi.

Aluksi voi tulla sellaista, että ei osaa arvioida helpostikin.
 
"vieras"
[QUOTE="Aapee";28959637]Syön joka päivä ulkona, ja jos menen myöhään syömään, on joku listan ruoka voinut loppua. En pidä maailmanloppuna. Varsinkin jos ympärillä on muutakin sapuskaa ja asiaa pahoitellaan, tarjotaan lohduksi vaikka kakkupala kahvin kera.

Kun olin kahvilassa töissä, niin mieltä saattoi loppua joku tietty tuote, vaikka voipulla, jos tuli yllättävän paljon sitä haluavia asiakkaita.

En voi joka päivä tehdä 40 ylimääräistä salaattia sen takia, jos tänään tuleekin 2-3 isompaa seuruetta. Muuten tulee konkurssi.

Aluksi voi tulla sellaista, että ei osaa arvioida helpostikin.[/QUOTE]
Jos mä katson listalta ja päätän mennä syömään fetasalaatin, niin asiaa ei auta, jos tarjolla on vain kanakeittoa, kakkua ja kahvia. Silloin käännyn ympäri ja etsin toisen lounaspaikan. Toki jos sulla onkin monipuolinen valikoima erilaisia ruokia, niin tilanne on toinen. Ymmärsin vaan alussa, että sulla olisi tarkoitus tarjota vain kahta eri ruokaa, joista toinen on salaatti.
 
"Aapee"
Täällä on jo kauheasti vastauksia, enkä kertakaikkiaan jaksa lukea kaikkia läpi tietääkseni joko joku on tämän sanonut, mutta sanonpa nyt mielipiteeni. Itse ruokailijana inhoan kaiken ylimääräisen, kuten vanhojen kirjojen, hajua ruuan seassa. Tahdon haistaa hyvän ruuan, en mitään tunkkaista ja ulkopuolelta tulevaa. Eli oma ehdotukseni olisi, että keskityt siihen ruokaan ja pitäisit kaiken muun minimissään. Keittiötavaran myynti on ok, jos se on pienimuotoista, eikä paikka näytä miltään lahjatavarakaupalta vaan ihan oikealta ravintolalta. Eli kotiruokaa kyllä, mutta kaikkea muuta krääsää ei. Se olisi hyvä ajatus, että myisit työmatkalaisille aterioita mukaan. Aika usein pienet yritykset, jotka yrittävät liian monimutkaista konseptia, kaatuvat nopeasti. Kannattaa aloittaa yksinkertaisesti ja kasvattaa yritystä vähitellen ja jos siinä ravintolan pitämisessä on pakko pyörittää rinnalla jotain muuta bisnestä, se kannattaa selkeästi erottaa toiseen myyntitilaan, koska syömään tuleva tahtoo syödä, ei shoppailla.
Joo, ne vaatteet ym. dumppasin jo.
 
"Aapee"
[QUOTE="vieras";28959623]Kahvi + kahvileipää, vain yhtä lajia keittoa lounasaikaan, 2-3 erilaista salaattilounasta ja täytettyjä sämpylöitä riittää, turha aloittaa laajemmalla repertuaarilla. Voihan sitä valikoimaa sitten lisätä ja muunnella kunhan ensin näkee millainen kysyntä on ja millaiset kulut ovat suhteessa tuottoon.[/QUOTE]

Ajatus alkuun olisi vielä pienempi. Eli kahvi ja kahvileipää, 1 salaattivaihtoehto, 1 keittovaihtoehto tai mahdollisesti pataruoka, täytetyt sämpylät ja ruisleivät. Tässäkin voi olla karjalanpiirakkaa, kaalipiirakkaa ym. joskus.
 
"Aapee"
[QUOTE="vieras";28959646]Jos mä katson listalta ja päätän mennä syömään fetasalaatin, niin asiaa ei auta, jos tarjolla on vain kanakeittoa, kakkua ja kahvia. Silloin käännyn ympäri ja etsin toisen lounaspaikan. Toki jos sulla onkin monipuolinen valikoima erilaisia ruokia, niin tilanne on toinen. Ymmärsin vaan alussa, että sulla olisi tarkoitus tarjota vain kahta eri ruokaa, joista toinen on salaatti.[/QUOTE]

Niin voi käydä. Pahoittelen.

Mutta jotainhan voi pitää varalla just esim. fetasalaatin aineksia helpommin kuin vaikka lohisalaatin, josta voi lohi loppua.
 
"vieras"
En lukenut ketjua, mutta ruokalista pitäisi olla netissä, että voisin etukäteen katsoa, onko tänään sellaista mistä tykkään.
Näin. Ja markkinointina toimii erittäin hyvin se että lähettää viikon lounaslistan lähialueen firmoihin sähköpostilla.
Mukaan selkeät informaatiot missä paikkasi sijaitsee ja teema "lähellä, helposti, nopeasti"

Mutta tämä sitten vasta kun lounaspaikka pyörii niin hyvin että on aidosti vaihtoehtoja lounaaksi.
 
"Aapee"
[QUOTE="vieras";28959702]Hakaniemessä on jo Raiku, siellä on ollut näyttelyitäkin. Mutta tykkään kyllä ja taitaa muutkin tykätä, kun on täysi lounasaikaan.[/QUOTE]

Joo, mulle se ja Silvoplee on liian kaukana, olen toisessa päässä hakista töissä. Luulen että kummallekin riittäisi asiakkaita kyllä, mikäli päädyn tähän ja Hakaniemeen.
 
"vieras"
[QUOTE="Aapee";28959725]Joo, mulle se ja Silvoplee on liian kaukana, olen toisessa päässä hakista töissä. Luulen että kummallekin riittäisi asiakkaita kyllä, mikäli päädyn tähän ja Hakaniemeen.[/QUOTE]

Kyllä ihmiset tulevat HIEMAN kauempaakin, jos ruoka on erittäin hyvää ja palvelu loistavaa.
 
"ookoo"
Kysyttäessä kaikki tykkäävät kahviloista, jotka on sisustettu kauniisti, ja joissa tarjotaan herkullista ja laadukasta, itse tehtyä ruokaa. Toinen asia sitten on, kuinka moni on tosissaan valmis maksamaan siitä ja vielä säännöllisesti - ei vain kerran kuussa tai kerran kokeilumielessä. Tähän haasteeseen kun keksit keinot, niin onnea vain yrittäjän tielle!
 
"vieras"
Mikä sun kohderyhmä on, jolle teet ruokaa?

Laita meille esimerkki-lounaslista viikolle? :)
Ja muutama myytävä tuote + hintaesimerkki.

Itse pidän siitä että paikassa olisi tarjolla kevyempi lounasvaihtoehto ja sitten raskaampi.
Esim. salatti+keittolounasvaihtoehdon lisäksi tuhdimpi.
Käymme usein miehen kanssa lounaalla ja hän haluaa "kunnon ruokaa" eli peruna/riisi/pasta + liha/kala. Emme tulisi paikkaasi syömään, jos salaatti+keitto on vaihtoehdot.
 
"Aapee"
[QUOTE="vieras";28959755]Kyllä ihmiset tulevat HIEMAN kauempaakin, jos ruoka on erittäin hyvää ja palvelu loistavaa.[/QUOTE]

Varmaan monet :) mä en. Raiku ei ole minusta myöskään nätti tai viihtyisä. Se minkä näköinen mun mahdollinen tuleva paikkani on, merkkaa mulle paljon.

Silvoplee taas esim. on mulle paikka johon menen vain pakosta. Elävä ravinto ei kiinnosta yhtään.
 
"Aapee"
[QUOTE="ookoo";28959756]Kysyttäessä kaikki tykkäävät kahviloista, jotka on sisustettu kauniisti, ja joissa tarjotaan herkullista ja laadukasta, itse tehtyä ruokaa. Toinen asia sitten on, kuinka moni on tosissaan valmis maksamaan siitä ja vielä säännöllisesti - ei vain kerran kuussa tai kerran kokeilumielessä. Tähän haasteeseen kun keksit keinot, niin onnea vain yrittäjän tielle![/QUOTE]

Niin, sen hinta-laatusuhteen on oltava kohdallaan... Toisaalta ihmisten on syötävä, ja paikan täytyy olla sellainen, että vaikka aina ei käykään samat 45 henkeä, niin populaa on sen verran että ei tarvitse tyhjiä pöytiä katsella.
 
"vieras"
Kannattaa tosiaan ensin miettiä kohderyhmä ja vasta sen jälkeen muu. Kaikkia et voi miellyttää. Jos suunnittelet lounaspaikkaa alueen firmojen työntekijöille, niin on syytä muistaa, että monessa paikassa käydään porukalla syömässä. Mun miespuoliset työkaverit eivät lähtisi lounaspaikkaan, missä on tarjolla vain keittoa ja salaattia.
 
syömäri
[QUOTE="vieras";28959824]Kannattaa tosiaan ensin miettiä kohderyhmä ja vasta sen jälkeen muu. Kaikkia et voi miellyttää. Jos suunnittelet lounaspaikkaa alueen firmojen työntekijöille, niin on syytä muistaa, että monessa paikassa käydään porukalla syömässä. Mun miespuoliset työkaverit eivät lähtisi lounaspaikkaan, missä on tarjolla vain keittoa ja salaattia.[/QUOTE]
Juu niinpä. Kerroit alkuun että kohderyhmä olisi toimistotyöntekijät ja kotiäidit. Ei samaan puljuun noita kiitos. Ja sitten sanoit että no jos tyyliin yksi äiti käy lapsen kanssa ei haittaa. Ja kuitenkin suunnittelit jotain ostettavaa tarhantädeille?
 
"Aapee"
[QUOTE="vieras";28959793]Mikä sun kohderyhmä on, jolle teet ruokaa?

Laita meille esimerkki-lounaslista viikolle? :)
Ja muutama myytävä tuote + hintaesimerkki.

Itse pidän siitä että paikassa olisi tarjolla kevyempi lounasvaihtoehto ja sitten raskaampi.
Esim. salatti+keittolounasvaihtoehdon lisäksi tuhdimpi.
Käymme usein miehen kanssa lounaalla ja hän haluaa "kunnon ruokaa" eli peruna/riisi/pasta + liha/kala. Emme tulisi paikkaasi syömään, jos salaatti+keitto on vaihtoehdot.[/QUOTE]

Kyllä se varmaan on ne naiset ja kevyesti syövät miehet. Toisaalta joku pataruoka olisi myös suunnitelmissa talvella. Söisikö miehesi vaikka burgundinpataa?

Tässä jotain, mitä nyt mietin

Ma
Chili con carne
Feta-salaatti

Ti
Lohikeitto
Kana-ceasar-salaatti

Ke
Siskonmakkarasoppa
Mozzarellasalaatti

To
Burgundinpataa
Lohisalaatti

Pe
Kanttarellimuhennos ja puikulamuusi
Katkarapu-muna-salaatti

Hinta olisi sen 8-9 €, sis. vesi, maito, leipä, voi, kahvi/tee

Lisäksi olisi täytettyjä itsetehtyjä sämpylöitä, reissumiehiä, crossantteja, piirakoita, karjalanpiirakkaa, joku kuivakakku, joku marja/hedelmäpiirakka, pullaa ym. Ja toki mehua, limsaa, vichyä ym. voi ostaa jos ei halua juoda vettä tai maitoa. Näillä ihan normaalit hinnat, täytetyt noin 4-5, muut n. 3-2 €.

Voisi tilata esim. suolaisen ja makean piirakan kokoukseen, töihin synttäritarjoittavaksi jne.

Myytävät tuotteet voisivat olla esim. jonkun luomutuottajan hilloja, hunajaa ym. pientä juttua, joulun aikaan olisi kauniisti pakattuja lahjatuotteita opettajille ym.

Vapun aikaan voisi myydä simaa ja munkkeja jne. myös ulos.

Teen hyvää pashaa ja sitäkin voisin tilauksesta tehdä pääsiäisen alla.
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja syömäri;28959926:
Juu niinpä. Kerroit alkuun että kohderyhmä olisi toimistotyöntekijät ja kotiäidit. Ei samaan puljuun noita kiitos. Ja sitten sanoit että no jos tyyliin yksi äiti käy lapsen kanssa ei haittaa. Ja kuitenkin suunnittelit jotain ostettavaa tarhantädeille?
Tarkoitin että ei ehkä kuitenkaan mitään vaunujengin kokoontumispaikkaa, mutta ei ole kielletty lapsilta :) suurin osa asiakkaista olisi niitä lähiseudun lounastajia.

Toimistotyöntekijä-äidit ostaisivat kiireissään niitä lahjajuttuja, kun ne selkeästi markkinoi lasten hoitajille, opeille ym.
 
"Aapee"
[QUOTE="vieras";28959824]Kannattaa tosiaan ensin miettiä kohderyhmä ja vasta sen jälkeen muu. Kaikkia et voi miellyttää. Jos suunnittelet lounaspaikkaa alueen firmojen työntekijöille, niin on syytä muistaa, että monessa paikassa käydään porukalla syömässä. Mun miespuoliset työkaverit eivät lähtisi lounaspaikkaan, missä on tarjolla vain keittoa ja salaattia.[/QUOTE]

Toisaalta luulen että miehetkin nykyään syö kevyemmin, myös oma mieheni, vaikka on aika perinteinen mies eikä mikään metroseksuaali :). Ei sen keiton tarvi olla joku kasvissosekeitto.
 
miten ajattelit noi salaatit myydä? vai laitatko senkin tarjolle ja jokainen saa ottaa itse?

ja kuuluuko keiton/ruoan kanssa salaatti?

jos siellä on salaatti tarjolla linjastossa, kannattaa pistää monta vaihtoehtoa: esim amerikansalaatti, tomaatti, kurkku, porkkanaraaste, punajuuri ja sit tuo ruokainen salaatti, koska silloin sen salaatin syöjä ottaa myös muuta, siihen lautaselleen, ja annos on sulle kannattavampi.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28958233]En tiedä mistä noi tähdet tuli??

Joka tapauksessa oma koulutukseni on viestinnän/markkinoinnin ym. alalta.[/QUOTE]
Et osaa viestiä/markkinoida, jos jo mammapalstalla on epäselvää, mistä joku merkki (tähdet) viestiisi putkahti.

En piittais kuvailemastasi kuppilasta.
 
"Aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28960031:
miten ajattelit noi salaatit myydä? vai laitatko senkin tarjolle ja jokainen saa ottaa itse?

ja kuuluuko keiton/ruoan kanssa salaatti?

jos siellä on salaatti tarjolla linjastossa, kannattaa pistää monta vaihtoehtoa: esim amerikansalaatti, tomaatti, kurkku, porkkanaraaste, punajuuri ja sit tuo ruokainen salaatti, koska silloin sen salaatin syöjä ottaa myös muuta, siihen lautaselleen, ja annos on sulle kannattavampi.
Salaatti kuuluu kyllä.

Luulen että laitan tarjolle linjastoon, ja myyn ulos jossain astioissa, jos joku haluaa mukaan.

Pitää vaan miettiä, onko sillä mulle väliä, jos joku ottaa fetasalaattia ja chili con carnea :) vai miten estän sen mahdollisuuden. Mutta luultavasti ei ole väliä, taloudellisesti siis.
 

Yhteistyössä