Kävisittekö tällaisessa lounaspaikassa/kahvilassa?

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"Aapee"
[QUOTE="ookoo";28960327]Keskimäärin kyllä, mutta surullisiakin tarinoita on silti paljon. Ja riski on erityisen suuri silloin jos sokeasti seurataan jotain unelmaa, mutta talousasioiden selvittäminen ja hoito kiinnostaa vähemmän jos juuri lainkaan.[/QUOTE]

Miten mua ei kiinnostaisi nuo? Minua kiinnostaa elää sillä, mahdollisesti elättää muitakin (työntekijöitä tai yhtiökumppania). Talousasiat kiinnostavat erittäin paljon tässä projektissa. En ryhdy tähän, jos laskelmat eivät osoita, että tämä on mahdollista.

Ei tässä olla sokeasti leipomassa jotain "kivaa" ja toivotaan että jos joku haluaa vaikka maksaa siitä.

En osaa nyt vielä sanoa, vaikka ryhtyisinkin siihen, onko se jotain, mitä teen sitten kymmeniä vuosia eläkkeeseen asti. Nyt se tuntuu harkitsemisen ja laskelmien teon arvoiselta jutulta.
 
"vieras"
[QUOTE="ookoo";28960327]Keskimäärin kyllä, mutta surullisiakin tarinoita on silti paljon. Ja riski on erityisen suuri silloin jos sokeasti seurataan jotain unelmaa, mutta talousasioiden selvittäminen ja hoito kiinnostaa vähemmän jos juuri lainkaan.[/QUOTE]

Miksi sitten puhuit nimenomaan naisyrittäjistä etkä vain yrittäjistä? Ilmeisesti oikeasti kuvittelit, että naiset eivät tiedä yrittämisestä yleensä mitään... Totta kai naisissakin on surkeita yrittäjiä. Itse olen kasvanut yrittäjäperheessä, ja ainoa tuntemani yrittäjä, joka ei koskaan suunnittele mitään (ja on kokenut pari konkurssia) on mies. Menestynein tuntemani yrittäjä on nainen.
 
"nainen"
[QUOTE="aapee";28958212]Mä olen hyvä leipomaan ja laittamaan ruokaa.*

Perustaisin sellaisen, jossa on vain 2-3 vaihtoehtoa lounaaksi, terveellistä kotiruokaa, joku lounassalaatti ja mun leipomaa leipää, leivonnaisia, täyttettyjä sämpylöitä ym. Suunnattu suht kevyttä toimistotyötä tekeville.

Seinillä esim. vaihtuva valokuvanäyttely tai jonkun maalauksia ja piirroksia ym. Ehkä jotain muutakin myytävää, mikä sopii sinne. Esim. designkamaa keittiöön. Tai jos tilaa on, second hand shop lasten vaatteille. Tai jonkun erikoisen jutun edustus.

Myös pokkarihylly, josta voi ostaa luettuja tai vaihtaa omansa.

Se olisi sellainen, missä itse mielelläni kävisin hakemassa joskus sämpylän tai salaatin mukaan, joskus lounaalla.*Se olisi auki aamusta työmatkalaisten takia ja noin 14-15 asti, ehkä lauantaina 10-14.

Paikka esim. Hakaniemi.[/QUOTE]

En kävisi varmaan ikinä.
-pitää olla todella makuelämys, että poistus työpaikkaruokalasta, jossa käytän työnantajan tukemia lounaita.
-kotiruokaa voin tuoda itsekin kotoa työpaikalle
 
"Aapee"
[QUOTE="vieras";28960361]Olen kahviloiden ja lounaspaikkojen "suurkuluttaja", ja kävisin kahvilassasi jos paikka olisi viihtyisä, hyvin sisustettu, rauhallinen, ja ruoka laadukasta. En halua nähdä kahvilassa muuta myytävää kuin kahvilatuotteita. En edes niitä hilloja. Ne osaan itse ostaa muualta. Mutta jos aiot tarjota pakastettuja ruokia tai leivonnaisia, en varmaan kävisi toista kertaa. Valitettavasti mikään ei ole enää yhtä hyvää pakastimesta. Jos mainostat laadukasta, itsetehtyä, tuoretta ja terveellistä, silloin oletan myös sitä saavani.[/QUOTE]

En ole miettinyt loppuun asti, pakastaisinko mitään muuta kuin omaan henkilökohtaiseen käyttööni (mä voin syödä pakastettuja itse tekemiäni karjalanpiirakoita ihan hyvällä halulla, ovat tosi kovatöisiä ja kun sulattaa ja lämmittää, ovat mun suuhun ihan hyviä).

Mutta sinä et voi käydä juuri missään, koska lähes kaikki ravintolat (ne paremmatkin) käyttävät puolivalmisteita, pakasteita ym. Tiesit kai sen?
 
"vieras"
Ongelma ei musta ole se, että ap ei ole tehnyt vielä laskelmia ja tarkkoja suunnitelmia, vaan ongelma on ap:n asenteessa, joka näkyy vastauksissa näihin viesteihin, joissa yritetään kertoa työn todellisuutta. Ap on liikkellä sillä asenteella, että hän pystyy kyllä siihen mihin kukaan muu aikaisemmin ei ole pystynyt ja hän tietää paremmin kuin kokeneet mihin aika ja raha riittävät.
 
"Aapee"
[QUOTE="nainen";28960415]En kävisi varmaan ikinä.
-pitää olla todella makuelämys, että poistus työpaikkaruokalasta, jossa käytän työnantajan tukemia lounaita.
-kotiruokaa voin tuoda itsekin kotoa työpaikalle[/QUOTE]

Ymmärrän. Niitä lounaspaikkoja kuluttavatkin ne, joilla ei ole työpaikkaruokalaa. Ja jotka eivät saa aikaiseksi tuoda lounaita, tai mielummin pitävät sen lounastauon muualla kuin työpaikan tiloissa.
 
"eee"
Kerrot, ap, olevasi markkinointialan ammattilainen, mutta kyllä sulta nyt tuntuu olevan konseptointi aika hukassa. Kohderyhmänä sulla on milloin Hakaniemen toimistotyöntekijät ja milloin kotiäidit lapsineen. Tarjolla "terveellistä kotiruokaa", ei liian raskasta vaan toimistotyöntekijälle sopivaa - ja kuitenkin esimerkkiruokina mainitset esim. pastan, joka on kyllä lounaana siitä raskaimmasta päästä.
 
näin
Tässä on mun lähiruokalan lounaslista, tykkään kovasti ruoasta.
ma
Hedelmäinen broilerikstike, riisi, perunat

ti
Grillipihvi, lankkuperunat

ke
Lindströminpihvi ,perunamuusi, kastike

to
Uunilohi, perunat, riisi

pe
Naudanlihakastike,perunat

Ruoka maksaa 8,30 euroa ja lisää saa santsata. Lisäksi ruokaan kuuluu itseleivottu vaalea leipä + ruisleipä, ruokaisa salaatti + kahvi ja jälkiruoka.

Salaattipöydässä on n. 10 eri astiaa, josta voi koota omanlaisensa salaatin lounaan lisäksi tai maksaa pelkästä salaattilounaasta + leivästä + juomista n. 6 euroa. Siellä on aina vähintään vihreää salaattia, tomaattia, kurkkua, itsemarinoituja sipuleita, ananasta tai persikkaa sekä lisäksi aina jokin ruokaisampi vaihtoehdo kuten lohisalaatti tai pastasalaatti ja vähintään yksi (yleensä kaksi) seuraavista vaihtoehdoista: aurajuusto, feta, raejuusto, nachoja jne. Eli tämä on salaattilounas tai lisukesalaatti joka kuuluu lämpimään lounaaseen.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja näin;28960470:
Tässä on mun lähiruokalan lounaslista, tykkään kovasti ruoasta.
ma
Hedelmäinen broilerikstike, riisi, perunat

ti
Grillipihvi, lankkuperunat

ke
Lindströminpihvi ,perunamuusi, kastike

to
Uunilohi, perunat, riisi

pe
Naudanlihakastike,perunat

Ruoka maksaa 8,30 euroa ja lisää saa santsata. Lisäksi ruokaan kuuluu itseleivottu vaalea leipä + ruisleipä, ruokaisa salaatti + kahvi ja jälkiruoka.

Salaattipöydässä on n. 10 eri astiaa, josta voi koota omanlaisensa salaatin lounaan lisäksi tai maksaa pelkästä salaattilounaasta + leivästä + juomista n. 6 euroa. Siellä on aina vähintään vihreää salaattia, tomaattia, kurkkua, itsemarinoituja sipuleita, ananasta tai persikkaa sekä lisäksi aina jokin ruokaisampi vaihtoehdo kuten lohisalaatti tai pastasalaatti ja vähintään yksi (yleensä kaksi) seuraavista vaihtoehdoista: aurajuusto, feta, raejuusto, nachoja jne. Eli tämä on salaattilounas tai lisukesalaatti joka kuuluu lämpimään lounaaseen.
Ja juoma kuuluu myös hintaan, rajaton määrä lasillisia. Juomana vesi, maito, punainen mehu, app mehu ja kotikalja.
 
"vieras"
[QUOTE="Aapee";28960191]Höpö höpö :)

Nykyisessä työssä meillä oli asiakastyytyväisyyskysely ja mä sain meidän parhaat pisteet 3,7/4 :)

Jos kaikenlaiset tarkoittaa Hakiksen juopporemmiä, niin niitä en ota potentiaalisina ja toivottavina asiakkaina vaikka heilläkin voi kahviraha olla taskussa :).[/QUOTE]
Siis kaikki, jotka eivät kilvan kehu liikeideaasi, ovat "Hakiksen juopporemmiä"?
Minä en ainakaan ole mielestäsi kommenttini perusteella tervetullut ruokailemaan.
 
"vieras"
[QUOTE="Aapee";28960439]En ole miettinyt loppuun asti, pakastaisinko mitään muuta kuin omaan henkilökohtaiseen käyttööni (mä voin syödä pakastettuja itse tekemiäni karjalanpiirakoita ihan hyvällä halulla, ovat tosi kovatöisiä ja kun sulattaa ja lämmittää, ovat mun suuhun ihan hyviä).

Mutta sinä et voi käydä juuri missään, koska lähes kaikki ravintolat (ne paremmatkin) käyttävät puolivalmisteita, pakasteita ym. Tiesit kai sen?[/QUOTE]

Syön kyllä itsekin pakasteita, ei se ole automaattisesti paha. Harrastan kulinarismia, joten leivon ja teen ruokaa, joten pakastan itsekin joskus osan. Mutta jos käyn paikassa, joka mainostaa tarjoavansa tuoretta, laadukasta ruokaa eikä se ole sitä, en välttämättä käy uudestaan, koska paikka on antanut mielestäni itsestään väärän, jopa valheellisen, kuvan. (Ja kyllä, on paljon ravintoloita, joissa olen käynyt kerran, mutta en toista kertaa, koska laatu ei ole ollut tarpeeksi hyvä.) Moni ravintoloitsija ja kahvilanpitäjä pitää kai asiakkaitaan tyhminä ja myy tuoreena sellaista, mikä ei ole. Jos sen sijaan olet rehellinen, että tämä kakku on pakasteesta ja myyt sitä halvemmalla, olisi se ihan ok. Voisin jopa ostaa, vaikka ei se tuoretta voitakaan. :)
 
"Aapee"
[QUOTE="vieras";28960450]Ongelma ei musta ole se, että ap ei ole tehnyt vielä laskelmia ja tarkkoja suunnitelmia, vaan ongelma on ap:n asenteessa, joka näkyy vastauksissa näihin viesteihin, joissa yritetään kertoa työn todellisuutta. Ap on liikkellä sillä asenteella, että hän pystyy kyllä siihen mihin kukaan muu aikaisemmin ei ole pystynyt ja hän tietää paremmin kuin kokeneet mihin aika ja raha riittävät.[/QUOTE]

Olen ollut töissä kahvilassa. Siellä on ollut välillä hirveä kiire. Sen jälkeen muussakin työelämässä on välillä ollut niin kiire, että klo 15 miettii miksi särkee päätä.... Kas kun ei ole ehtinyt kahville...

Miten niin kukaan ei ole pystynyt? Onhan noita kahviloita pystyssä nytkin. Joku tässä ketjussa kertoi kaverinsa just perustaneen vastaavan.

Täällä keskustelupalstalla en voi tietää, kuka oikeastikin on joku kokenut ja kuka vaan haluaa palstan tyyliin olla negatiivinen. Sen tiedän, että niin avuton en ole, että unohdan leikata kakut esille tai käydä vessassa :)

Kun olen kurssilla, ja keskustelun ideasta vakavasti naamatusten, ei tarvitse epäillä että joku palstamamma vaan haluaa olla ikävä huvikseen.
 
"Aapee"
[QUOTE="eee";28960469]Kerrot, ap, olevasi markkinointialan ammattilainen, mutta kyllä sulta nyt tuntuu olevan konseptointi aika hukassa. Kohderyhmänä sulla on milloin Hakaniemen toimistotyöntekijät ja milloin kotiäidit lapsineen. Tarjolla "terveellistä kotiruokaa", ei liian raskasta vaan toimistotyöntekijälle sopivaa - ja kuitenkin esimerkkiruokina mainitset esim. pastan, joka on kyllä lounaana siitä raskaimmasta päästä.[/QUOTE]

Tämähän oli vasta ihan idean pyörittelyä. Kyllä se kohderyhmä on toimistotyöläiset, ei välttämättä Hakiksessa, kun tilaa ei välttämättä ole siellä. Mutta vastaava toimistokeskittymä, josta puuttuu tämäntapainen paikka.

Minusta pasta ei ole raskaimmasta päästä, vaan esim. valkosipuliperunat ja joku leike, tai vastaavat.

Joka päivä on myös se salaattivaihtoehto.
 
"vieras"
En kävisi.Olen töissä Hakaniemessä,ja minusta siellä on paljon lounaspaikkoja,jos sellaisissa haluaisin käydä. Otan mieluummin kotoa salaatin töihin lounaaksi mukaan tai sitten annoksen edellisenä iltana tehtyä kotiruokaa.8 euroa salaatista on järkyttävän paljon,kun kuitenkaan niissä ei ikinä lounaspaikasta ostettuina ole kunnolla lihaa/ muuta proteiinia,joka pitää nälän pois.
 
"Aapee"
[QUOTE="vieras";28960487]Siis kaikki, jotka eivät kilvan kehu liikeideaasi, ovat "Hakiksen juopporemmiä"?
Minä en ainakaan ole mielestäsi kommenttini perusteella tervetullut ruokailemaan.[/QUOTE]

Jos olet se nillittäjä, niin sitä saa mitä tilaa. Tervetuloa nyt kumminkin, mikäli toteutan ja satut kohdalle, saa tulla syömään. Ei ole pakko.

Liikeidea on kaukana valmiista. Kommentit voi olla rakentavia vaikka ei myötäkarvaisia.
 
"Aapee"
[QUOTE="vieras";28960490]Syön kyllä itsekin pakasteita, ei se ole automaattisesti paha. Harrastan kulinarismia, joten leivon ja teen ruokaa, joten pakastan itsekin joskus osan. Mutta jos käyn paikassa, joka mainostaa tarjoavansa tuoretta, laadukasta ruokaa eikä se ole sitä, en välttämättä käy uudestaan, koska paikka on antanut mielestäni itsestään väärän, jopa valheellisen, kuvan. (Ja kyllä, on paljon ravintoloita, joissa olen käynyt kerran, mutta en toista kertaa, koska laatu ei ole ollut tarpeeksi hyvä.) Moni ravintoloitsija ja kahvilanpitäjä pitää kai asiakkaitaan tyhminä ja myy tuoreena sellaista, mikä ei ole. Jos sen sijaan olet rehellinen, että tämä kakku on pakasteesta ja myyt sitä halvemmalla, olisi se ihan ok. Voisin jopa ostaa, vaikka ei se tuoretta voitakaan. :)[/QUOTE]

Jos myyn "eilisiä" ja pakastettua, en tietenkään tee sitä salaa, vaan näkyy hinnassa ja syykin :) voin myydä iltapäivälläkin halvemmalla pois leivonnaiset vitriinistä ennen kuin laitan ne hävikkiin.
 
yksi idea
Mun mielestä ap:lla on tosi hyviä ideoita ja vaikuttaa myös mukavalta ihmiseltä! Tuli mieleen, että oletko miettinyt mitään muuta yritystoimintaa kuin juuri tuota lounasravintolaa? Koska sulla on markkinointi hallussa, niin ihan pelkkä pitopalvelu voisi olla myös hyvä idea. Siinä olisi mahdollisuus vaikka kotona tehdä töitä tai sitten vuokrata jostain kodin läheltä (halvan?) tilan. Voisihan se yritys myös myydä lounaita lähialueen yrityksille.
 
"Aapee"
Mun mielestä ap:lla on tosi hyviä ideoita ja vaikuttaa myös mukavalta ihmiseltä! Tuli mieleen, että oletko miettinyt mitään muuta yritystoimintaa kuin juuri tuota lounasravintolaa? Koska sulla on markkinointi hallussa, niin ihan pelkkä pitopalvelu voisi olla myös hyvä idea. Siinä olisi mahdollisuus vaikka kotona tehdä töitä tai sitten vuokrata jostain kodin läheltä (halvan?) tilan. Voisihan se yritys myös myydä lounaita lähialueen yrityksille.
Olen miettinyt myös pitopalvelua ja kaverini on kosiskellut mua hänen pitopalveluunsa (jossa siis joskus auttelen). Se on jees, ja jollain lailla helpompaa kuin tavallinen ravintolan pito (koska on selkeästi tilattu ja sovittu tietyt ruuat, eikä tarvitse arvailla, tuleeko asiakkaita). Mutta siinä on huonot työajat, siis yleensä ihmisten juhlat ovat iltaisin ja viikonloppuisin ja haluaisin kuitenkin viettää aikaa omankin perheen kanssa.

Siksi toiseksi mä jotenkin tykkäisin sisustaa sen niin kuin sieluni silmillä näen, millainen se mun paikka olisi :) tällaisia toisarvoisia intohimojakin on.

Ihan meidän lähellä on hyvin vähän yrityksiä, joten täällä ei kävisi kun ne kotiäidit :)
 
"..."
Voi olla aika vaikeaa toteuttaa yksin. Mitä jos joku tulee hakemaan 20 sämpylää iltapäiväkahville kesken pahimman lounasajan? Ehditkö tehdä ne ja samalla rahastaa lounastajia? Niin ettei kukaan joudu liikaa odottamaa. Tietty voi myydä "eioota" mutta onko se hyvä? Lisäksi missä ne 40 lounastajaa istuu jos sulla on siellä 20 paikkaa? Suurin osa tulee kuitenkin saman tunnin sisään ja syö puolisen tuntia. Ja taas myydään"eioota". Kannattaa miettiä.
 
....
Kävisin varmaan sen kerran. Mutta ei vaikuta yhtään minun paikalta.
Huvittaa tuo miten hehkutetaan sitä PUIKULAperunamuussia. No voi ku hienoa ettei ole mitään tavallista p*skaperunaa, vaan oikein PUIKULAperunaa, aploodit!
En siedä yhtään tuollaista täysin turhissa asioissa fiinistelyä.
 
Ei lapsihelvettiin
[QUOTE="eee";28960469]Kohderyhmänä sulla on milloin Hakaniemen toimistotyöntekijät ja milloin kotiäidit lapsineen.[/QUOTE]

Tähän ihan vielä kommenttina, että voisin kuvitella että ne toimistotyöläiset kaipaavat lounastauolta a) nopeutta, eli palvelun pitää pelata viivytyksettä ja b) rauhallisuutta, niin että lounatauko myös tuntuu tauolta. Monella kun on jo tarpeeksi hälinää siellä töissä, ja useilla myös kotona ne omat lapset huutamassa. Nämä kaksi vaatimusta eivät siis MILLÄÄN pelaa yhteen sen kanssa, että paikka olisi puolillaan kotiäitejä kersoineen. Siitähän tulee hirveä häslinki, melu, hidastelu.. vessaankaan ei pääse kun siellä on koko ajan joku pikkumatleenan kanssa opettelemassa pissaamista pönttöön. Voisin myös kuvitella etteivät lapsilaumoinen paikkaan tunkevat mammat hirveästi arvosta lounastuntilaisten seuraa.

Toisinsanoen, lounastavat toimistotyöntekijät ja kotiäidit lapsineen ovat kaksi toisensa poissulkevaa kohderyhmää. Et millään voi miellyttää molempia, ja itse esim. en koskaan tulisi lounastamaan paikkaan jossa joutuisin samalla kuuntelemaan lasten metelöintiä.

Muutenkaan en ymmärrä tuota kotiruokakonseptia: jokainen voi tehdä kotiruokaa kotona (ja moni tekeekin), ja ottaa sitten sitä evääksi jos sellaista haluaa lounaalla syödä. Miksi siis mennä syömään kotiruokaa kalliilla lounasravintolaan?
 
"kkk"
Juu, en minäkään maksaisi 8 euroa lohikeitosta, kasvissosekeitosta tahi jauhelihakeitosta tai edes jauhelihakastikkeesta tai nakkikastikkeesta. Maksaisin max 4-5 euroa. Ne on kotiruokaa tavallisimmasta päästä.

Mutta voin maksaa sen 8-9 euroa esim. aurajuustopossusta, laadukkaasta naudanlihakastikkeesta tai grillipihvistä. Nämäkin on mielestäni kotiruokaa, mutta vähän parempaa sellaista.
 

Yhteistyössä