Axel Lehtinen 30.9. 20:01 On ongelmallista, jos vanhemmat eivät opi kieltä ja saa Suomesta töitä, joilla saisi normaalin suomalaisen elintason. Kielikoulutusta useamman vuoden kotoutumistyyppisessä koulutuksessa antaneena voin sanoa, että kielitaito ei kehity, koska opiskelijat ovat paikalla vain sattumanvaraisesti eivätkä tee omaa harjoittelua. Kaikilla ko. ryhmien oppilailla oli lisäksi taustalla vuosia täyspäiväistä kielikoulutusta eri paikoissa. Kyse ei siis ole siitä, että koulutukseen ei pääsisi, vaan että niissä ollaan useita vuosia kirjoilla, mutta käytännössä aktiivista opiskelua ei tapahdu. Tämä tilastollisella tasolla. Kyllä jokaisessa ryhmässä on se 2/20 jotka opiskelevat aktiivisesti ja oppivat. Ongelma ovat ne 18, jotka ovat paikalla miten sattuu eivätkä tee juuri mitään. Todennäköisesti tähän auttaisi se, että opiskelun aikana tuet sidotaan selkeästi paikallaoloon, kotitehtävien tekemiseen ja todennettuun tavoitetason saavuttamiseen. Erilaisten tutkimusten mukaan muualla maailmassa kielitaidon omaksuminen vaikuttaa merkittävästi maahanmuuttajien tulotasoon. Ainoastaan Pohjoismaissa näin ei ole ja tämän oletetaan johtuvan Pohjoismaiden merkittävistä tulonsiirroista, oli kielitaitoa tai ei. Joudun olemaan samaa mieltä Purran kanssa siitä, että jatkossa pitää ilman muuta olla huomattavasti tiukemmat rajat sille, että kielitaito on omaksuttava, jos Suomessa mielii pidemmän aikaa oleilla. Vaihtoehtoisesti on voitava osoittaa, että tulee toimeen ilman sosiaaliturvaa. Vaikka en kannata perussuomalaisia kokonaisuutena, he ovat täysin oikeassa siinä, että Suomen kotoutumispolitiikassa on ongelmia nimenomaan siinä, että ihmisiltä ei vaadita kieltä, tuloja tai molempia. Toisen polven maahanmuuttajien heikot oppimistulokset kertovat nimenomaan siitä, että kun ensimmäisen polven kohdalla ei ole tapahtunut kotoutumista, se epäonnistuu tilastollisesti erittäin suurella osalla myös toisen polven edustajia. Näin ei saisi olla. Vastaa viestiinHyvin argumentoitu (112)
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010731205.html