Kävisittekö tällaisessa lounaspaikassa/kahvilassa?

  • Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas harmaana
Moikka aapee! Sulla on mun unelma :). Mä tosin olen päässyt sitä jo pikkuisen toteuttamaan ja samalla on kyllä ruusuiset aatokset kaikonneet. En todellakaan väitä ettetkö voisi onnistua, mutta tietyin edellytyksin.

Mä siis olen pyörittänyt kesäkahvilaa yhdistyksemme nimissä ja tiloissa. Olen hemmetin työteliäs ja etua on ehdottomasti siitä, etä pystyn tekemään useampaa asiaa samanaikaisesti jne. Tässä vähän omia kokemuksiani kahvilasta, jota pidin kolmena päivänä viikossa.

Ekana kesänä mulla oli valikoimissa useampaa sorttia kaikenlaista ja myös niitä täytettyjä leipiä. Seuraavana kesänä (eli tänä kesänä) karsin valikoimaa. Leivoin saaristolaisleipää, sämpylöitä, pullaa ja jotain toista makeaa (esim. muffineita tai mokkapaloja). Lisäksi tein kotitekoista hampurilaisia tai lihapiirakoita. Ne oli tehtävä valmiiksi ja tilauksen yhteydessä lämmitettävä mikrossa ja täytettävä. En olisi mitenkään ehtinyt esim.paistamaan pihvejä joka kerta erikseen.

Mulla oli 2 Yleiskonetta, joilla tein taikinat. Aloitin n.ysiltä, jota ennen olin tarvittaessa hakenut kaupasta materiaaleja. Kahdeltatoista avasin. Ja se kolme tuntia oli yhtä kokkisotaa, jonka jäljiltä keittiö oli pommin jäljiltä ja tiskiä piisasi. Sain kuitenkin kolmessa tunnissa leivottuja n.50 sämpylää, 50 pullaa, 6 saaristolaisleipää, muut makeat, paistettua hamppupihvit jne. Tosin ihan aina jäi jotain vielä tekemättä, kuten salaatit pilkkomatta tai leivät vielä uunissa paistamatta.

Sitten kahvinkeittoon, astioita lisää esille, myyntiä, keittiön siivousta, hampurilaisten tekemistä, astioiden keräämistä ja tiskaamista jne. Usein tilanteita, jolloin kahvi pääsi loppumaan (en yksinkertaisesti ehtinyt mennä keittämään lisää), astiat loppui kesken, hampurilaistilauksia tuli kerralla niin paljon että asiakkaat joutuivat odottamaan jne.

Kuudelta laitoin luukut kiinni. Sitten vielä siivous ja seuraavan päivän valmistelu. Taas niitä kuppeja ja asetteja lisää esille, lattian lakaisua ja pesua, vessan puhdistusta, raaka-aineiden inventoimista ja ostolistan laatimista jne.

Viikon eka päivä meni aina hyvin, vaikkakin senkin jäljiltä oli väsynyt. Se nyt vaan on hemmetin raskasta mennä koko ajan sata lasissa ja kovalla kiireellä. Toka päivä meni yleensä paremmin. Kiireeseen turtui ja rutiini syveni. Kolmas päivä oli se raskain. Aamulla kyllästytti nähdä ne samat hemmetin jauhot ja ryhtyä jälleen vääntämään niitä samoja hemmetin taikinoita. Hartioita ja käsilihaksia jo kolotti ja muutenkin kaksi edellistä, noin 12 tuntista työpäivää alkoi tuntumaan.

Asiakkaita kävi vähän, mutta vain muutama kerrallaan. He ostivat paljon kotiin. Kuluja oli. Sähköä kului, piti hankkia työvälineitä jne. Materiaalikulut oli yllättävän isoja. Yhdistyksemme sai melkolailla roposia palkaksi. Meillä tietty oli hyvin kohtuulliset hinnat, eikä tarkoituskaan tehdä voittoa. Mutta huomasin kyllä miten haasteellista olisi päästä edes nollatulokseen jos olisi vielä liiketilan vuokra maksettavana.

Varaudu siis siihen, että työ on raskasta. Ja että myyntiä tarvitaan paljon jos aikoo pärjätä. Ja mitä enemmän myyntiä, sitä enemmän työtä. Varaudu myös tekemään aivan hiton loistavat liiketoimintasuunnitelma ja budjettilaskelmat yms., sillä ainakin mulle sanottiin suoraan, että starttirahaa ei heru kahdelle ryhmälle: kampaajille ja kahvilayrittäjille.

Tsemppiä kuitenkin :). Oikeita valintoja, hyvä tiimi, helvetisti työtä ja voit onnistuakin :).
 
"Vieras"
Täällä on vuokrattavana valmiit tilat. Kukaan ei halua lähteä yrittäjäksi.
Tilat hyvät ja keittiö ok.
Asiakas paikkoja 30-40.
Ongelma on et sillä ei elätä itseensä.
 
"Aapee"
En oo hävinnyt ja turklimasilta tuli musta oikein hyvä viesti. Varmaan yksin se on mahdotonta tai vähintäämn liian raskasta pidemmän päälle.

Mutta... meillä meni koko perheellä suunnitelmat uusiksi. Mies saa (jos haluaa) työkomennuksen toiseen maahan, Euroopassa kuitenkin. Nyt ollaan mietitty, onko se ok vai ei. Komennus kestää vuosia, periaattessa sinne voi jäädä asumaan. Vuoden alusta mentäisiin.

Vielä ei tiedetä, mikä on vastaus. Nyt se on varovainen ehkä. Mietityttää mitä mä siellä teen. Saanko töitä? Osaan auttavasti tuon maan kieltä, englantia hyvin.Mies on lukenut tämän kielen pitkänä kielenä.

Maksavat kyllä sen verran miehelle ja mullekin jotain rahaa ja ylimääräisen eläkkeen, että rahan takia ei tarvi sitä miettiä, mutta tyydyttääkö mua olla kotiäiti?

Entä koulut, laitetaanko kv. kouluun vai tuon maan kouluun? Hän ei osaa sanaakaan sen maan kieltä. Lapsen kaverit jää? Toisaalta tämä on hyvä mahdollisuus lapsellekin oppia tuon maa kieli ja kulttuuri. Toisaalta jos lähdetään ja ollaan vaikka 5 v niin paluu on kuulemma henkisesti vaikea.

Saisimme kielikurssin ja myös kohdemaassa kieliopinnot maksetaan mullekin, muuttopalvelut ja apua asunnon etsintään.Jonkinlainen valmennus tulee myös ennen kuin pitää päättää.

Enpä olisi muuten ikipäivänä uskonut 9 sivun ketjuun tästä aiheesta. Ajattelin että jos saa kymmenisen vastausta, sekin on paljon... Pisin ketju ikinä mun viesteistä. Yleensä ne on olleet yhden sivun ketjuja. Ilmeisen dramaattinen aihe.
 

Yhteistyössä