Hei taas!
Mintun parisuhdekysely jäi viimeksi, ei ole tätä aikaa liikaa edelleenkään
. Mutta joo, me emme hirveästi riitele (ihme kyllä, kun on 2 alle 2-vuotiasta lasta!). Toki kinaa tulee melkein päivittäin jostain, mutta ne on vähän sellaisia että toinen puuskahtaa jotain ja sitten melkein samoin tein sovitaan. Seksiä meillä taas ei ole, ei ole oikein mahdollisuutta kun nämä lapset ovat ihan eri rytmissä, eli joka päivä aamuviidestä iltaan (tai yöhön) klo 00 asti jompikumpi lapsista on hereillä. :/ No, aika aikaa kutakin tietty, eiköhän tää tästä kohta jo ala helpottaa (??? alkaahan?).
Annukalle iso :hug: isän kuoleman vuoksi! Kovasti voimia ja jaksamista, ei ole helppoa aikaa nyt sinulla! Ja kovasti tsemppiä yh-elämään myös!
Noista kiinteistä/viljoista muuten tuli vielä sellainen mieleeni mainita, että nuo suositukset tuntuvat olevan varsin neuvola-/kuntakohtaisia. Olen pariltakin espoolaiselta tutulta kuullut, että siellä neuvoloissa suositeltaisiin viljojen aloitusta jopa vasta 7 kk iässä kun ovat kuulemma niin ärtsyjä vauvan suolistolle. Mulle (Helsingissä ) esikoisen aikaan sanottiin, että voi aloittaa 5 kk iässä, yhdelle vihtiläiselle tutulle samaan aikaan oli näytetty vihreää valoa jo 4 kk iässä. Ja nyt taas kun oltiin 4 kk neuvolassa tämän kakkosen kanssa, niin terkka puhui vain kasviksista ja että 5 kk iässä voisi lihaa alkaa ottaa mukaan, viljoista ei sanaakaan, joten ehkä täällä nykysuositus viljoille on sitten se 6 kk? Mene ja tiedä, on kyllä niin ristiriitaisia neuvot...
Mutta totta mitä Annukkakin sanoi tuosta korvikkeen määrästä, sitä ei saisi pikkuvauvalle liikaa antaa (munuaisten takia), mutta tätäkään muuten ei moni terkka tunnu tietävän. Ylipäätään neuvoloissa ei tiedetä korvikkeista ja pulloruokinnasta mun kahden lapsen kokemuksella
yhtään mitään (no joo, olen mä pulloruokkivilta tutuilta kuullut samaa virttä myös). Tietenkin on hyvä, että neuvoloissa keskitytään imetysasioihin, mutta jos äiti syystä tai toisesta korviketta antaa, niin pitäisi siitäkin lapsen parhaaksi olla asiallista tietoa saatavilla. Se on vaan tuo korvikekoodi Suomessa niin tiukka, tietysti hyvä että mainonta on kielletty, mutta se on johtanut siihen, ettei oikeastaan mitään tietoa korvikkeista voida julkaista siinä pelossa, että joku fanaatikko tulkitsee sen imetysvastaiseksi korvikkeiden puolesta puhumiseksi.
Esimerkiksi meidän tytöllä rupesi menemään korviketta jo aika määriä tuossa kuukausi sitten, ja th oli ihan kauhuissaan, että ethän sinä nyt vaan vielä soseita edes harkitse. Kun sanoin, että eihän se liika korvike ole munuaisille hyväksi, mamma katseli mua sen näköisenä kuin olisin kysynyt häneltä, onko hän sattunut paljonkin ufoja viime aikoina näkemään. Mä en sitten jäänyt kinaamaan vaan hymyilin kauniisti ja kotona tein kuten itse omalle vauvalleni parhaaksi näin. (Aloitettiin ne kiinteät vähän ennen 4 kk päivää kun ei ollut korvikkeen määrä vellikokeilujen avullakaan pudonnut alle litran/vrk.)
Oho, kylläpäs mä taas intouduin paasaamaan
. Mutta mä vaan oon tällainen pedantti luonne
joka tykkää ottaa asioista selvää, ja esikoisen aikaan (jota myös osittain pullosta ruokin) surffasin viikkoja iltakaudet netissä etsien informaatiota korvikeruokinnasta.
Kamomilla, mä myös joskus ostin esikoiselle tuota samaa Muksun riisipuuroa, ja se oli ihan kamalaa tavaraa se! Siitä ei edes tullut kunnon puuroa (vaikka ohjeen mukaan tein) vaan sellaista ihme lillua, ja aivan kamalan makuista sotkua :x . Ja tuohon teidän parisuhdeasiaanne, että hienosti päätetty & toimittu, kovasti onnea ja auvoisia vuosia teille tästä eteenkinpäin!
Syysusvasta oli kiva kuulla pitkästä aikaa! :wave: Kiljahtelua on meilläkin, muita äänteitä runsaasti myös, on puheliasta sorttia tämä meidän neitosemme
Mussupussu, mä olen miettinyt tota ihan samaa, että varmaan kaikki tutut on ihan korviaan myöten täynnä meidän lapsia, jotenkin puhe aina vaan kääntyy heihin. Mutta kun mulla nyt ei vaan ole mitään muuta elämää tällä hetkellä, ei kahden näin pienen kanssa hirveästi muuta ehdi eikä pysty (enkä hirveästi haluakaan, mitään suurisuuntaista siis, kuten lähteä vaikka opiskelemaan just nyt). Olenkin huomannut viihtyväni lähinnä muiden mammojen eli leikkipuistotuttujen kanssa ja niiden "aiemmasta elämästä" tuttujen, joilla myös on lapsia. Kävin lapsettoman siskoni kanssa tuulettumassa tuossa huhtikuun lopulla yhtenä iltana, miehen kanssa sovittu juttu, ja oli kyllä niiiiin vaikeaa kun olin etukäteen päättänyt, että en sitten puhu tenavista sanaakaan. Eihän se nyt ihan onnistunut
Mutta joo, eivät kyllä kuulosta Mussupussu ihan reiluilta kaikki nuo "ystävät", jos heitä kiinnostavat vain konserttiliput ja lapsista ei sit puhuta, jne. Ehkä Lumppari tuo sulle nyt tarpeellisen muutoksen elämään, tyhjäpäät vaihtuvat mammakavereihin tai muihin sellaisiin, joita kiinnostaa muukin kuin siipeily!
Niin onkin muuten meillä
Olivia lähes tasan samankokoiset neidit!
Pippari kyseli rytmeistä, ja niitä meillä ei hirveästi vielä ole. Jotain suuntaa-antavaa kuitenkin:
typy herää tavallisesti klo 05 (viimeistään 05.30)
ekoille päikkäreille 08.30-09 riippuen kuinka naatti on
herätys klo ???? voi nukkua puoli tuntia tai 5...
lisää päikkäreitä sen mukaan, miten aikaisemmin on nukuttu: päivällä jaksaa valvoa noin 3 tuntia, sitten kaipaa unta
yöunille nukahtaminen n. klo 00 (vaikka ei annetakaan nukkua enää iltamyöhällä, silti...)
Päivällä jossain vaiheessa (riippuu päikkäriaikatauluista) syödään päivän ainoa kasvissose, muuten maidolla mennään (ei kiinteitä ateria-aikoja vaikka pulloruokinkin, kysynnän mukaan lämmitellään
).
Mitähän vielä kirjoittais jotta mainittaisiin... Ei meille kyllä mitään kuulu. Olen nainen, jolle ei tapahdu mitään. Perusarkea vietetään muksujen kanssa, esikoisen kanssa kaikesta vääntäen ja tapellen, vauvaparka saa kulkea siinä sivussa. Tavallaan on kyllä onni, että ovat niin eri rytmeissä, koska sitten tulee esikoisen nukkuessa vähän kahdenkeskistä aikaa vauvallekin. Omaa aikaa ei tietty jää yhtään, mutta eihän tätä ikuisesti kestä. Ehkä jo syksyllä pääsen vähän harrastuksiinkin tai jotain
. Ja ei, minä en kuulu koulukuntaan jonka mielestä äidillä ei saisi olla mitään omia menoja. Nyt ei vain yksinkertaisesti jaksa. Ja mies myös ihan poikki, kun jakaa mun kanssa yöt (tuon neidin kanssa valvomiset siis), joten annan sen nukkua aina kun en itse ole goisaamassa
.
Jeps, mutta nyt suihkuun, ja sitten sitä petiä kohti pikkuhiljaa, aamulla kun on taas viiden herätys edessä.
NullPointsille vielä osanottoni ystävän kuoleman johdosta :hug:
Grynna & riiviöt