***JOULUTONTUT -08, tammikuussa 2009 !***

Nimra
|O |O Mie oon antanut nuo Deetipat väärin Annille :headwall: Mulle kun sanottiin, että 3 tippaa päivässä neuvolassa ja nyt mä lueskelin pullosta ja netistä tuosta tuotteesta niin siinä on, että 12 tippaa päivässä :saint: (kun me mennään siis korvikkeella ) On tämäkin..nythän sitä vasta saakin sitten lusikoida :eek: No, hyvä että selvis kuitenkin suht ajoissa.... missä tuo aiemmin mainitsemani 3 tippaa sitten on ?
 
Nimra Mä oon kans Jyväskylästä, tai Vaajakoskelta.. ootkos sinä kirjotellu tuonne Jyväskylän mammat-puolelle?? Meillä kuulostaa aikalailla samanlaiselta elämä vauvojen kanssa. Nyt huomannu kans selkeesti, että saa jonkun raivokohtauksen syötön jälkeen! En oo lähteny vielä mitenkään asiaa viemään eteenpäin, kun oo vaan pari päivää jatkunut..täytyy seurailla nyt sitä. Oon just miettinyt mahdollista allergiaa.
Meneekö teillä kissa helposti vauvan päälle esim. haistelemaan? Meidän kisu on ollu tosiaan mummolassa nyt hoidossa, kun ajattelin olevani sektion jälkeen huonommassakin kunnossa, niin mennään nyt näin. Totutellaan sitten kissa vauvaan niin, että käydään mummolassa ensin ennen kuin kisu tulee kotiin. Hirveä on mulla ikävä sitä..se kun on ollu sellanen mammam oma vauva aina.. :ashamed:

Meillä mies on vielä kaks viikkoo kotona, mutta mua alkanut jo nyt jännittää, että miten pärjään vauvan kanssa. Tänäänkin kun alko se raivokohtaus, piti soittaa miehelle, että tulis jo.. Itellä on niin avuton olo siinä tilanteessa!..

Ja tänään aloitettu ulkoilu.. Eka kerralla ei päästy kun talon ympäri, kun huuti kuin syötävä "kypärämyssyään", mutta toisella kerralla oltiin 15min kun laitoin isomman myssyn :)

Milja +vaavi 2vk ja 1pv
 
Täälläkin on vauva-arki lähtenyt ihan kivasti käyntiin.
Eka yö oli aika väsyttävä ku pikkuisella tais olla masuvaivoja, kun itkeskeli ja kitisi vähänväliä :(

Mutta nyt on taas mennyt kuin unelma...nukkuu semmosta 4 tuntia, ja sen jälkee heräilee syömään, vaipanvaihtoon ja seurusteluun :heart: ...Ja ei oo paljon turhia kitissy...ainakaa viel... :whistle:
Tällä hetkelläkin nukkuu tuossa olohuoneessa vaunuissa. Ja nukkuu paremmin vaunuissa kun sängyssä....
Varmaan kohta alkaa nousemaan syömään....
Maitoakin on alkanut pikkusen tulemaan...täytyy kokeilla pumpulla, minkä verran sieltä irtoaa,ku kuitenki joudun tissittelyn jälkeen antamaan korviketta....

Ens viikolla tulis neuvolantäti kotikäynnille...

Paranis vain nyt äkkiä tuo alakerta nii olis pikkasen helpompi olla..vaikkei tämä nyt oo kipeä, mutta arka ja aristaa...
Jälivuotokin on jo aika vähäistä vaikka synnytyksestä ei oo ku 6päivää...

Oon tässä syöny luumusosetta, jos se pitäis ton kakkosen vähän liukkaampana, nii on helpompi asioida, ku tuntuu että sekin vähän ahistaa,varmaanki ton alakerran takia..semmonen pikkusen kiree tunne ku yrittää ponnistaa...onko muilla ollu samaa?
Vatsa on kuitenki toiminu...paitsi ei tänään, mikä nyt vähän ahistaa... =)

vauvis neiti 6pvä :heart:
 
Aaargh..toi esikoinen on yrittänyt koko päivän saada mut hulluksi ja ihan onnistunutkin siinä! :kieh: tekis mieli laittaa se parvekkeelle tuulettumaan pariks tuntii.. huh huh no ei kai..

Tulin vaan kertomaan että meidän poitsusta tuli nyt sitten Sisu :heart: Sunnuntaina oli ristiäiset ja kaikki meni oikein hienosti..

En nyt kerkee kommentoimaan sen enempää, kun lukemiseen meni niin kauan aikaa, täällä on meininki selvästi vilkastunut! =) Kiva!
Huomenna neuvolaan ja jos sit kerkeis enempi kirjottaan..

Findy ja Sisu 1kk
 
Nimra
Täällä valvoskellaan (taas :headwall: )

Joten jospa sitä sitten kirjoittelisi, kun eipä tässä untakaan voi ottaa, kun toinen on kuin tikan poikanen... ei sit nukuta ei.. :eek:

Milja Joo, olen Jyväskylästä. Tai oikeastaan muutin Äänekoskelta, mutta kotoisin Saarijärveltä (kiertänyt olen muutenkin pitkin suomea asumassa :LOL: ) Mukava paikka tämä Jyväskylä on, viihdyn kyllä ja on mulla täällä sitten tuo äitini puolen suku... Muita tuttuja ei juurikaan ole kun en oikein ole tutustunut kehenkään..paitsi mitä nyt työpaikalla on "tuttuja", mutta ei taas olla työkamujen kanssa vapaa-ajalla tekemisissä...

Hyvin te pärjäätte kotosalla sitten, kun mies lähtee töihin ;) Ei tämä kuitenkaan niin ihmeellistä ole, mutta aikaa tämä vaatii eikä todellakaan ehdi tehdä aina niitä juttuja kuin suunnittelee...esimerkiksi mun piti viimeviikolla leipoa pullaa, mutta aineet on kaapissa vieläkin :whistle: Ei vaan ehdi itse, kun täytyy tuo lapsikin hoitaa, mutta ehtii niitä perusjuttuja kuitenkin :hug: ja kun menee päivä kerrallaan niin ei haittaa, vaikka jokin asia ei ihan sinä päivänä valmistukaan :D Hyvin vauvan tahtisesti täällä olen ainakin mennyt :p Tosin en osaa nukkua päivällä, joten yliväsymystä mulle kyllä kertyy aina viikonlopulle, mutta silloin saan kyllä ne nukutuksi pois B)

Kissasta kyselit... Meillähän on kissa ollut koko ajan kotosalla, ihan sairaalasta kotitumisesta alkaen ja ei meillä ole ollut mitään ongelmia. Silloin, kun tyttö itkee niin Vili yleensä menee toiseen huoneeseen, kun ei kestä sitä ääntä :LOL: Raukka joutuu sitäkin kestämään :D Tosi varovasti katselee ja haistelee Annia, mutta ei mene ihan lähelle.. ihmettelee vain =) En usko, että teilläkään on sen asian tiimoilta mitään ongelmaa. Yksi asia mikä on tehty niin kahvat olen kääntänyt ovissa, että kissa ei saa niitä auki, jos tarvii joskus laittaa kissa ja vauva eri huoneisiin niin ettei itse ole paikalla (esim vien roskat tai haen vaunut varastosta ) Yöksi tosin laitetaan makkarin ovi kiinni niin ettei kissa pääse tänne, mutta muuten ollaan ihan normaalisti :)

Tuosta allergiasta... Se on kuulemma tämän ikäisillä (Anni nyt 1 kk ja reilu viikko ) todella hankala tietää, että onko maitoallergiaa vai ei. Me siis mennään nyt kokeilemalla tätä Nan valmiskorviketta + Idoform kuuri (maitohappobakteeri ) ja sitten ellei asetu (juurikin syönnin jälkeen itkeminen, ähinä ) niin 3.2 neuvolalääkärin kanssa vaihdetaan tuohon Almiron Peptiin (apteekista ) ja kokeillaan asettuuko sitten. Sen jälkeen (jos asettuu ) mennään "tutkimuksiin" ja saadaan resepti..., joten ei ole yksinkertaista ja eikös ne niin sano, että lapsen suolisto kehittyy ja nämä allergiat on helpompi tutkia/havaita 3 kk iän jälkeen.. toivotaan, että teillä ne "raivokohtaukset" helpottuu eikä muutu pahemmaksi!! Se voi oikeastaan näin pienillä olla mitä vaan.. :eek:

Jos haluat niin voidaan joskus tavata - Mulle voi laitella yv:tä :wave:

Tuisku Kiitos tiedosta :wave:

vauvahaaveita Mukavalta kuulostaa teidänkin arki ja hyvä jos ei mahavaivoja tulisikaan! Meilläkin alku meni hienosti ja neiti oli tosi kiltti, mutta nyt... on itkua, kitinää, mahavaivoja... huh huh :( Jospa se tästä, kun ei ne ikuisuutta kestä kuitenkaan :heart:

Mä jouduin synnytyksen (sektio ) jälkeen ottaa tuohon kovaan vatsaan peräpuikkoja (kauheita :x ) mutta Ah sitä apua minkä ne antoi :LOL: :LOL: Joo, eiköhän se alakerta siitä kuntoudu :saint: Eihän 6 päivää vielä ole edes pitkä aika :whistle:

Findy Onnea Sisu nimestä pikkuiselle :wave: Joo, tule kirjoittelemaan sitten kun ehdit ja jaksat =)

Jospa tuo tyttö kohta nukahtais :headwall: Öitä kaikille
 
Nimra
mahtava yö takana vaikka manasin, että ei nuku niin voi että :heart: Me nukuttiin (tosin isin ja äidin sängyssä vierekkäin :ashamed: ) niin noin klo 01:0-08:15 ihanaa !! Kunpa jokainen yö menis näin hienosti :saint:

Pakko muuten kysellä, kun Annin kakka on muuttunut.. :/ Se on nyt sellaista sinappimaista...tosi tahraavaa ja jos purkkiin laittas niin menis varmaan kaupaksi :LOL: niin mietin vain, että onko normaalia ? Kun alusssa se oli sellaista ihan löysähköä kaurapuuroa/raejuustoa ja nyt muuttunut tuollaiseksi sinapiksi :snotty:

Eipä taas täällä muuta... :wave:
 
Taas ollaan päästy "jo" keskiviikkoon. Mulla tuntuu olevan vähän tällasta viikonlopun odottelua koko viikko. Periaatteessa nautin kyllä arjesta ja normaalirutiineista, mutta nyt kun pienin on niin itkuinen, eikä elä vielä minkään rytmin mukaan tuntuu semmoselta odottelulta. Oon aika suunnitelmallinen ihminen ja haluaisin jo esimerkiksi varailla "graduntekoaikaa" aamnupäiväpäikkäreiden ajaksi tai esikoiselle leikkiaikaa vauvan alkuillan unien aikana. Tosin voihan olla, ettei tämä tapaus ikinä tule nukkumaan yhtä säännöllisiä unia kuin esikoinen aikanaan, mutta toivossa on hyvä elää.

Muillakin on huutoa ja itkua. Ikävää teille, mutta toisaalta lohduttavaa kuulla, kun täälläkin on nyt oikeestaan vuorokauden ajasta huolimatta itkua ja välillä ihan suoraa huutoa. Syömisen jälkeen yleensä alkaa kielurtelu ja kitinä, joka jatkuu huutona. Vaunuissa nukkuu ja sit kantoliinaan rauhottuu useimmiten. Toivon tosiaan, että johtuis just tuosta suolen kypsymättömyydestä, jolloin ois toiveita siitä, että loppuis ajan myötä. Se D-tippa juttu meni nyt jotenkin ihan hassusti, kun viime viikolla tosiaan alotettiin jekovitit ja 5 päivää huudettiin. Sitten jätin tipat pois. Oli pari hiukan parempaa päivää. Ostin Dee-tippoja (joita en vielä ole edes aloittanut) ja huuto on nyt muutaman päivän ollut vähintään samanlaista kuin viime viikolla, ja vihreetä kakkaa tulee edelleen. Tuskin siis olikaan niistä Jekoviteistä johtuvaa. Aloitan nyt tänään kuitenkin noi Dee-tipat ja käytän nyt ainakin ton ekan pullon niitä. Voihan sit myöhemmin taas kokeilla Jekovittejä, kun niitä kuitenkin mielummin antaisin just ton helpomman annostelun takia. Meillä on perjantaina neuvola ja aion kyllä mainita näistä mahavaivoista sun muista ja ehkä hakea jotain troppeja. Toisaalta tiedän just sen, että ei tommonen tavan neuvolantäti osaa varmaan yhtään paremmin arvioida mistä itkuilu johtuu noin pienellä. Nyt täytyy vaan itse yrittää jaksaa ja löytää kärsivällisyyttä. Onneksi tää aika kuitenkin menee nopeasti, ellei mitään allergioita sun muita tuu vaivoja pitkittämään. Jostain luin, että yleensä pienen vauvan itkuisuus on pahimmillaan 6 viikon ikäisenä, eli siitä eteenpäin vois olettaa ehkä olevan sit laskusuunnassa.

Mä oon nyt allottanut vaunulenkit päivittäin. Oon lähtenyt iltapäivällä noin tunti ennen kun haen esikoisen tarhasta ja sit kurvannut tarhan kautta kotiin. Meillähän tosiaan tuo isompi tyttö on vajaat päivät tarhassa, kun mun on tarkotus tehdä tässä vauvan ohella se mun gradu loppuun. Olin toivonut, että saisin sen niin hyvälle mallille Helmikuun loppuun mennessä, että voisin vähentää hoitoaikaa 3 päivälle viikossa, mutta sikäli kun tämä nukkumattomuus ja huuto kuopuksen osalta jatkuu, joudun varmaan joustamaan tavoitteistani. Tänään oon jopa oikeesti kaivanut nuo mainitsemani gradumatskut esiin ja tässä aamupäivällä yrittänyt vauvan tyynnyttelyn ohessa lueskella jo kirjoittamiani pätkiä.

Jaahans, kutsu käy.. ei kai taaskaan oma sänky kelpaa.

O ja itkuinen reppana 3 viikkoa ja 3 päivää

 
Huomenta!
Meillä oli eilen se painokontrolli neuvolassa, ja neiti on torstain jälkeen saanu 200 g lisää painoa :LOL: On siis syöny ainakin tarpeeks :D Kääk, en ehdi kirjottaa nyt enempiä kun hän önisee olalla, ei taida asento enää kelvata :whistle:

Viivi ja Masi 2vkoa 2pvää
 
Heips, Meillä ei enää kärsitä mahavaivoista,annan lactophilus jauhetta aamuin illoin ja se kyllä auttaa,suosittelen ehdottomasti :wave: Tosin jos täysimetyksellä vauva ni sit se ei oikeen oo hyvä kun se pitää maitoon sekoittaa,eikä ihan pieni tippa riitä. Yöllä poika syö 2-3 kertaa..aika tarkalleen 3h välein,päivisin 2-3h välein ja nukkuu ihan kivasti päivisinkin ni saa itse lepäillä myös. Meillä nuo 2 vanhempaa on ma-ke ryhmäperhepäivähoidossa,en tiedä kuinka kauan vielä jatkavat siellä,ainakin ensi kuun loppuun ja sitten katotaan tilannetta taas.
Nimra:meilläkin on tuota sinappikakkaa ja normaali se on. 2-3 kertaa tulee päivässä.
Findgirl:Tosi hyvä nimi tuli pojalle,onnittelut!
Kissoista oli puhetta,meillä on 2 kissaa,eivät ole missään määrin vauvasta kiinnostuineita olleet,toinen vähän nuuhkaisi pojua siinä se..Makkarin ovi pysyy kiinni jos kissat sisällä,asutaan ok-talossa ja aika paljon viihtyvät ulkona näin leutoina ilmoina.
Ulkoillaan kerran päivässä,ei nuku pitempiä päikkäreitä vaunuissa ainakaan vielä.

Sona ja pikku-mies 1kk ja 1pvä.
 
Hello!

Joka päivä olen käyny lukemassa juttunne mutta kirjoittelu on jääny vähemmälle, ko tuntuu ettei ole muuta kuin valittamista.

Kissoista, meillä myös kissoja kaksin kappalein ja antavat neitin olla täysin rauhassa. Toinen käy nuuhkaisemassa mutta toinen on mahdollisimman kaukana. Jos huuto alkaa niin takuuvarmasti kissat toisessa huoneessa.

Näyttää olevan samoja asioita yhdellä jos toisella, liityn joukkoon :)
Meillä oli useana iltana kamala huuto päällä, vatsaa kiersi ja uni ole yhtä ähisemistä ja puhisemista. Lisäksi kakka sai hieman vihreää väriä ja limaa joukkoon. Tätä sitten ihmeteltiin ja kummasteltiin.
Lopuksi päätettiin lopettaa toviksi kaikki tipat (RELA ja Devitol) ja vaihtaa ne "miedompiin aineisiin" . Ollaan kokeiltu Cuplatonia joka meillä ei ainakaan auttanu...
Tänään suunta apteekkiin hakemaan gefilusta ja Dee tippoja. Niin siis kun lopetettiin tipat neiti muuttu rennoksi ja huomasi että masuvaivat helpotti sekä kakka menetti kauniin vihreän värinsä.
Joskin vain yhdeksi illaksi--- eilinen ilta taas vääntöä ja kääntöä. :|

Tänään ajattelin mennä tutustumaan kantoliinoihin ja reppuihin, jos niistä olisi meillä apua noihin ilta huutoihin. Olen kokeillu liinailua (kangasliina) ja ainakin siihen neiti nukahtaa...

olipas paljon omaa napaa... Nooh välillä on ja välillä vähemmän =)

KAT ja Neiti 1kk
 
Yhdyn Oliviaan, että on "mukava" kuulla, että muillakin on huutoa ja vääntöä.. Kenellekään ei tietenkään sitä toivo..mutta tietää, ettei ole ihan ainut tässä maailmassa huutavan vauvan kanssa.

Viime yö meni suht mukavissa merkeissä! 23-7 välillä kolme syöttöö ja kaks vaipan vaihtoo, eli meillä ihan kiitettävästi. Ja yöllä vain kerran joutu syötön jälkeisen raivokohtauksen takia tuuditteleen uneen. Tuntuu siinä raivokohtauksessa, että se itkee niin kuumana ja hikisenä, että nukahtaa sitten voimattomuuteensa.. Voi pientä..sääliks käy kun ei osaa auttaa mitenkään!

Nimra Joo olithan sä kirjotellukin tuonne Jkl:ään! Asut tosiaan vähän kauempana kuin me, ettei välttämättä vauvulenkeille tule lähdettyä. Mutta luulen, että me tavataan noissa suuremmissa tapaamisissa kevään mittaan?! Itsellä ainakin tarkoitus taas mennä. Raskausaikana olin jo yhdessä tapaamisessa, mukavaa kyllä oli. Mutta jotenkin en vois kuvitella vielä lähteväni mihinkään tuon vauvelin kanssa, kun tuntuu, että on jatkuva huuto/kitinä, jos ei nuku.. Meillä on niin samanikäiset vauvat, että voisi keväämmällä tavata ihan meidänkin kesken!

Voikohan tuohon limaisuuteen tehdä mitään? Kun suoranaista räkää ei tule mistään, mutta vauvan nukkuminen tuntuu olevan tosi vaivalloista vähän väliä kun turssaa ja turssaa. Tuntuu ettei välillä saa kunnolla henkee..just sillai että olis ihan tukossa. Voiko niitä suolatippoja antaa vaikkei räkää edes tule? Ja miten niitä käytetään? Entäs se nenäfrida?

Milja +sitterissä uinuva vaavi 2vk ja 2pv
 
Nimra
Milja niin, mulla on auto että jos haluat niin voin joskus ajella sinne ja vaunuilla.

Mä annan keittosuolatippoja joka syöttä ennen (lastenpolin ohje ) sanoivat myös, että annostus on 0,1ml sierainta kohti ja antoivat meille ruiskun jolla laittaa niin on tosi kätsy!! Anni ei enää edes tajua, että mä laitan tippoja :LOL: ja neuvolassa eilen puhuin tuosta rään imemisestä niin siellä täti sanoi, että ei kannata imeä ellei huomaa, että toisella on hengitysvaikeuksia. Hengitysvaikeuksista sanoi sen verran, että niitä on silloin jos sieraimia katsoessa ne menee "montulle" reunoista ja silloin jos huomaa että ottaa oikein kyljillä voimaa hengittämiseen.. mussupussu muistaakseni puhui tuosta höyryhengittämisestä suihkussa...eli hana kuumalle ja siellä sitten vauvan kanssa hengitellään lämmintä höyryä :D nenäfridaa käytetään niin, että suppilon pää sieraimeen (siihen eteen, ehkä hiukan työntää MUTTA EI RAJUSTI ) ja sitten vaan itse imee siitä toisesta päästä ja lima/räkä jää suppiloon. Meillä tosin, kun Anni alkaa huutaa ja kiemurtelemaan niin se on tehtävä kahdestaan, mutta onnistuu mainiosti. Mies imee ja mä pidän varovasti Annin päätä paikoillaan ja tuttia suuhun...

itkemisestä ja kitinästä Joo, sitä tuntuu olevan monella liikenteessä, jotenka oletan sen olevan normaalia... Ei nyt ole kitissyt eikä itkenytkään ruoan jälkeen, joten meinasin että voin olettaa sen olevan Idoformin ansiota ?!? (joko näin äkkiä ? ) Toivotaan, että itkuisuus helpottaa kaikilla!

Meillä on ollut nyt muutaman kerran kaikki tosi vetistä, mutta ei mielestäni ripulia :D Pitänee vahtia!!
 

En valitettavasti kommentoi yksittäisiä viestiä, kun en millään muista kuka sanoi mitäkin...Mutta aihealueittain yritän ottaa osaa keskusteluun!

Tällä hetkellä ei tästä elämästä kyllä taas revi huumoria sitten millään...Meinaan, että pitäisihän sitä kai nähdä itsensä keskellä arjen koomisia (ja välillä tragikoomisia) tilanteita, mutta kun on väsyny, niin olotila on lähinnä :kieh: No, tämä oma olotila siis johtuu viime yöstä, jota tuskin yöksi voi kutsua ainakaan nukkumisen perusteella. Neiti kun päätti itseskellä ja valvoa n. klo 2 asti. Yritin syöttää ja nukutella vieressä 2-3 tuntia, välillä nukahti tissille ja sitten taas alkoi kitinä ja vääntö. En kuullu paukkuja pepusta, mutta kyllä kai se kitinä jostain vatsavaivoista johtuu. Kieltämättä tämä äiti ei ole pitänyt kovinkaan huolta ruokavaliosta, kun eilenkin mussuttelin suklaata puoli rasiaa juuri illalla...Täytyy nyt katsoa muutama päivä ilman suklaata (en tiedä miten pärjään, olen ihan addikti! :'( ) ja ruisleipääkin voisi vähän vähentää (tykkään melkein enemmän ruisleivästä kuin vaaleasta), kahvinjuontia en voi kyllä tämän väsymyksen takia lopettaa...Eli suklaavieroituksella mennään.

Pulauttelusta. Meidän tyttö pulauttelee päivittäin pieniä pukluja useamman kerran. Aikoinaan myös esikoinen (tyttö) pulautteli, mutta meidän kaksi poikaa eivät niinkään harrastaneet pukluja :/

Nenärohinaa. Luulin jo, että tyttö saanut tämän flunssan, joka tuntuu vaivaavan ainakin muutamalla meidän perheestä, mutta näillä näkymin onneksi onkin vain kuivunutta maitoa. Keittosuolatipat auttavat ja välillä rohina sitten loppuu ihan itsekseen esim. kun tyttö aivastaa.

Päivät menevät imettäessä, tyttöä kanniskellessa, vaipanvaihdossa ja isompien lasten hoitamisessa. Nytkin meillä yksi potilas täällä. Ripulia ja korvatulehdusa, ei kiva :( Tässä viikon aikana on ollut tässä perheessä kovaa kuumetta, kovaa yskää, nuhaa, ripulia, korvatulehdusta, vauvan itkua ja kitinää, huonoja yöunia jne....Hermot meinaa välillä mennä varsinkin näihin "ylimääräisiin" juttuihin eli sairasteluun, mutta minkäs teet!

Eka neuvola tuli kotiin eli siis neuvolantäti kävi eilen. Punnitus oli sellaisella tosi vanhanaikaisella menetelmällä eli siis vauva sideharsoon ja sellaisella rautatangolla ylös, jossa on puntari :LOL: Painoa oli tullut syntymäpainoon +70gr eli plussan puolella ollaan. Kuulemma jos 2 viikon iässä saavuttanut syntymäpainon, niin kaikki on ok. Alussa käytin tuttelia iltaisin n. 50ml, mutta nyt muutamana päivänä oma maito riittänyt, tosin imetän USEIN...Kaikki oli muutenkin ok. Eilen tyttö oli aika rauhallinen koko päivän ja jännä juttu kun kävi vieraita viime la, niin oli kuin enkeli :saint: Mutta yleisesti ottaen siis ollut aika vaativa pakkaus ja toki saa ollakin, vauvat on vauvoja!! Jännä ajatella, että psykologisesti vauvan näkökulmasta koko maailma pyörii juuri hänen ympärillään ja niinhän se pitääkin mennä. Eihän ne raukat muuten pysyisi hengissä. Mutta toki on itsekin osattava apua pyytää, jos liian rankaksi käy elämä.

Isyyslomasta. Meillä mies piti joululomansa päätteeksi vain 4 isyyslomapäivää. Loput jäi sitten myöhemmin keväälle tai jopa ensi syksyyn (vanhempainloma päättyy mulla 16.9.). Mies on opena, joten joka tapauksessa maaliskuussa on talviloma ja sitten on pitkä kesäloma kesällä. Muita luontaisetuja siihen hommaan ei sitten kuulukaan ;)

Liikunnasta. Kysyin eilen neuvolantätiltä, että voisinko jo aloittaa jumpassa käymisen heti. Kyseessä olisi siis tanssillinen jumppa, ei mitään hurjia hyppyjä tai revitystä. Täti kuitenkin kehotti odottelemaan vielä. Mulla on jälkivuoto vähentynyt (toki sitä voi vielä tulla, mutta muutamaan päivään ei mitään), synnytys oli normaali, ei repeämiä/tikkejä, ei kipuja missään. En ymmärrä miksi pitäisi odotella! Haluaisin edes sen KERRAN viikossa käydä jumpassa, että saisin vähän päätäni tyhjennettyä ja kuntoa kohotettua. No, odotellaan nyt vielä pari viikkoa, mutta en kyllä jälkitarkastukseen asti odottele (se on mulla vasta joskus maaliskuun alussa).
 
menninkäinen, nuo liikuntasuositukset johtuvat lähinnä lantionpohjan lihaksista, eli niiden palautumisesta jne. Kestää kuitenkin aika kauan ennenkuin kaikki on taas 'omilla paikoillaan'. ja siksi suositellaan ettei kunnon liikuntaharrastuksia aloitettaisi kovin aikaisin - kävelylenkit tms tietysti eri juttu.

Googlettamalla löytyisi varmasti virallista tietoa asiaan, mutta tällaisia ohjeita olen itse omien synnytysten jälkeen saanut :)

"# Alateitse synnyttäneiden kannattaa aluksi välttää voimakkaita ponnistuksia ja lajeja, joissa tehdään tärähtäviä liikkeitä. Tällaisia ovat esimerkiksi juokseminen ja aerobic. Niissä lantionpohjaan kohdistuva paine nousee, ja jos lantion lihaksisto ei ole vielä kunnossa, saattaa virtsa karkailla.
# Uinnin aloittamista kannattaa siirtää siihen asti, kunnes jälkivuoto on loppunut ja lantionpohjan limakalvot kuntoutuneet.
# Vältä lajeja, joissa voi kylmettää itsensä ja saada rintatulehduksen. Riski on suurin synnytystä seuraavan kuukauden aikana.
# Sektion jälkeen voimakkaiden vatsaliikkeiden tekemistä tulee välttää vähintään kaksi kuukautta, koska vatsalihakset, niiden hermotus ja lihaskalvot eivät ole ennättäneet parantua leikkauksesta. Jos vatsarutistuksia tekee liian aikaisin ja voimakkaasti, haava voi revetä." - http://www.fit.fi/liikunta/liikesarjat/_a9207/pehmeasti+liikkeelle+synnytyksen+jalkeen/
 
Helou...

on tää kirjottaminenkin vähän jäänyt, vaikka tósi mielenkiinnolla sitä seuraa toisten kuulumisia.. on meillä nyt yöt vähän rankempia, kun neiti ajoittaa tiheimmät syöttönsä yöhön ja olis tissillä melkein puolen tunnin välein ja nukkuis päivät... :snotty:

ollaan nyt sit kerran annettu pullosta korviketta kunnon satsi ja saatiin unta 3h... muuten täysimetyksellä mennään... toivottavasti tulis joku rytmi pian...muuten univelka kasvaa järkyttäviin mittoihin..jaa..pitää myöhemminpalailla... kitinää vieressä ;)

kathe ja kulta tasan 2 viikkoa
 
Kiitos Terhikki tuosta liikunta-linkistä. Siinä oli hyvää asiaan. Silmään pisti myös seuraava kohta:
"Synnytyksestä palautuminen on hyvin yksilöllistä. Periaatteessa normaalin alatiesynnytyksen jälkeen liikunnan voi aloittaa heti, kun se tuntuu itsestä hyvältä. Sektion jälkeen liikuntaa on hyvä harrastaa vasta, kun on käynyt jälkitarkastuksessa ja neuvotellut asiasta lääkärin kanssa." Eli tämän mukaan pehmeän jumpan voisi aloittaa jo nyt...No, ehkä maltan vielä sen pari viikkoa ja aloittelen vaunukävelyllä ja lantionpohjalihasjumpalla (kun vain muistaisi -mieskin tykkäisi... ;) ) Älkää vain kuvitelko, että olen joku liikuntahullu, kun puhun liikunnasta 2 viikkoa synnytyksen jälkeen. Mulla on vain nyt juuri sellainen hurja tsemppi, että haluan itseni hyvään kuntoon. Ylikilojen takia en siis liikuntaa harrastaisi (niitä on vielä raskaudesta n. 10kg jäljellä, mutta imetys hoitanee ne pois...), vaan ihan siksi että saan itselleni hyvän olon ja jaksan paremmin hoitaa lapsiakin sitten. En ole kunnolla koskaan säännöllisesti harrastanut liikuntaa useita kertoja viikossa, vaan lähinnä sellaista kävely/sauvakävely, jumppa 1krt/vko olen mennyt. Nyt on ikää mittarissa 35v. ja lapsia neljä ja haluaisin vain olla vuoden päästä "elämäni kunnossa". Tavoitteita pitää olla =) Mutta omaa kehoaan kuunnellen tässä pitää mennä, enkä mitään yltiöpäistä haluaisi tehdäkään. Tämä kaikki juontaa myös juurensa siitä, kun kolmosen syntymän jälkeen muutama vuosi sitten menin ihan "tukkoon" fyysisesti ja mulla oli jos jonkinmoista särkyä ja kolotusta kaulan ja niskan alueella, hartiat ihan jumissa, päätä särki, sain paniikkikohtauksia jne....
Nyt kevään aikana kun saisi sellaisen viikkorytmin, että vaunukävelyä olisi ainakin 3-5krt/vko, mahdolllisesti myös sauvakävelyä, että hartiat saisi rentoutettua, jumppa 1krt/vko, kotijumppaa silloin tällöin vaikkapa vauvan kanssa ja ehkäpä myös luistelua/hiihtoa isompien lasten kanssa jos säät sallivat. Onko muita sellaisia, jotka aikovat yrittää kuntoansa kohottaa nyt kevään aikana? Mitä suunnitelmia teillä? Millaista liikuntaa ja miten usein?
:wave:

Ostin eilen Cuplatonia, kun meidän typykällä on ollut tuota itkuisuutta, eikä meinaa millään nukkua päivisin. Illalla aloitin ja annan sitä aina kun muistan. Meidän tyttö syö niin usein, etten millään muista joka syöttöä ennen antaa. Mutta toivottavasti auttaa. Eilen oli myös eka päivä ilman suklaata...:saint: Ei vielä ainakaan vieroitusoireita. :eek:


t. Mennis ja tytsy 2 vkoa 1 päivä
 
Täälläkin on nyt liikunta/syömistsemppaus päällä. Lähinnä nyt just noita vaunulenkkejä ja sit kotona vähän lihaskuntoa ja sitten kun jälkivuodosta on kokonaan päästy eroon alan taas uimaan. Se on vaan vähän hankalaa, kun siihen menee aina vähän enemmän aikaa, mutta jos nyt ees kerran viikossa pääsisi. Lisäksi olen panostanut taas kasvisten syöntiin ja jättänyt herkkuja vähemmälle. Ollaan myös päätetty koko perheen yhteisestä karkkipäivästä, kun lomilla tuppas menee esikoisellakin jokapäiväiseksi tuo herkuttelu. Nyt kyllä odotan jo lauantaita, kun haaveilen semmosesta uudesta dumle stars pussista, jota nyt mainostetaan. Pakko päästä kokeilemaan.

Itkuilu jatkuu. Illat on pahimpia, mutta kyllä sitä kitinää ja harmitusta löytyy kaikkina vuorokaudenaikoina. Nuha on ehkä hiukan alkanut helpottamaan pikkuisella, mutta just tota kuivunutta maitoa ja rohinaa on paljon.

Kutsu käy... O ja neiti.
 
Nimra: Ihanaa, että teillä nukuttu noinkin pitkät yöunet. Olette sen kyllä molemmat ansainneet.
Olivia06: Tsemppiä graduntekoon. Itse joskus aikanaan kävin iltalukiota samaan aikaan, kun vauva oli pieni ja pelkästään sekin oli aika rankkaa.
Menninkäinen73: Täällä myös yksi suklaa-addikti. Vaikka kuinka olen yrittänyt lopettaa, en onnistu. Joka päivä on saatava suklaa-annos, tai muuten
:headwall:
Meillä mennään yöt nyt hyvin, ei enää valvota äiti parkaa. Tosin heräilee syömään kahden tunnin välein. Eilen ajattelin kokeilla, jos antaisin korviketta ennen yöunia, auttaisiko se nukkumaan edes yhdet pidemmät unet. No, auttoihan se kokonaista puoli tuntia eli neiti nukkui peräti kaksi ja puoli tuntia. Eli ei auttanut se korvike, mutta tulipahan kokeiltua.
Ostin Huuto.netistä itkuhälyttimen ja sain sen tänään. Nyt voin sitten alkaa nukuttamaan vauvaa parvekkeella, kun kuulen, milloin heräilee. Mites muut, nukutatteko vauvoja ulkona vai pelkästään sisällä?
Tänään oltiin ensimmäistä kertaa vauvahieronnassa. Muut vauvat olivat jo lähes puolivuotiaita, joten voitte kuvitella, että pikku neiti vaikutti pikkuiselta niiden rinnalla. Mutta hyvin jaksoi olla hierottavana puolisen tuntia.
Kuinka usein te laitatte vauvaa kylpyyn. Itse kylvetän joka toinen ilta, mutta eräs ystäväni kommentoi, "että noin usein". Ei se minusta liian usein ole, kun Nipsulla on iho todella hyvässä kunnossa ja selvästi nauttii kylpyhetkistä.
Itse en ole vielä jaksanut liikuntaa ajatella, tai siis ajatellut olen, mutta en muuta :LOL:
Taitaa pakkanen kiristyä täällä etelässäkin, saa nähdä päästäänkö huomenna kyläilemaan niinkuin oli tarkoitus.

Tiina ja Nipsu 3 vkoa ja 1 päivä
 
Hei kaikille!
Tintta minä kylvetän pikku-ukkoa kun tarvitsee. Esikoisenkin kans kylvetin n 1-2 viikossa ja samalla tavalla menee nytkin. Ukkeli selvästi nauttii kylvystä ja hieronnasta, mutta oon tosiaankin kuullut et ei sais "liian usein" kylvettää... Mikä on liian usein sit on vissiin jokaisen omasta käsityksestä kiinni... ;)

Olivia onnee gradun tekoon! Mul on kans opiskelua meneillään. Pitäis ruveta lukemaan, mut ei todellakaan oo rytmiä päivissä vielä, niin se on hankalaa... Onneks mun gradu on tehty ja tää on kotona hoidettavaa opiskelua (muutama viikonloppu vaan luentoja), joten ei oo kauheen stressaavaa.... :ashamed:
Liikuntana on täälläkin vaunureissut.

Muille jotka huolehtii läskeistään, niin ne lähtee ajan kans. Kun vaan elää normaalia elämää. Ja tässä puhuu sellainen tyyppi, joka ei oo kauhee liikkumaan ja ei varmasti oo joukon nuorin. :kieh: Kaikkea kohtuudella on mun motto.

Täällä on sama homma kuin muillakin et ukkeli on tosi nälkäinen iltaisin. Imis vaan ja arvata saattaa, et ei sitä maitoo oo tietenkään loputtomasti. Jotenkin sit rauhottuu kun tajuu et se on nyt loppu.......
Ja keskipäivällä taas ei syö ollenkaan, jolloin rinnat lainehtii............
Ajattelin jo et pumppailisin päivällä ja sit antaisin sen sit illalla. Tai pitäisköhän vaan röyhkeesti hinata ukkeli uniltaan hereille ja syömään?????????? Ideoita kenelläkään????

NP ja Tirri :xmas: 3vkoa ja 1pvä
 
Hellou taas sisaret!

..ja terveisiä lenkiltä! Pakko oli vielä tänäänkin lähteä happihypylle kun huomiseksi luvattiin taas kireetä pakkasta..sitten pitää keksiä sisätekemistä! Tekis niin mieli mennä jo jumppaankin kun oma olo tuntuu siltä, että kyllä sitä jo kestäis. Ainoastaan lantionpohjan lihakset vähän on vielä pakkasella..suurimmat ponnistukset pitää suunnitella kunnolla. :D

Heti ensin pitää hehkuttaa viime yötä. Unta itselle ja vauvalle 23-03:30 ja 4:30-8:00! :eek: Ei ole tod ollut meillä tapana, joten olen aivan ihmeissäni! Se meni eilen illalla eri tavalla, että annoin vielä just ennen kuin silmät lurpsahteli kiinni, pullosta 60 ml päivällä lypsettyä maitoa ja tytsy sai napansa vetää siitä vielä ihan killilleen kun olin ensin nelisen tuntia tankannut tissillä 'muuten vaan.' NullPoints, pumppaile pois vaan päivällä ja anna pullosta illalla..ties vaikka se teki noi pitkät unet meilläkin!

Ilmavaivoja on vissiin ollut muillakin. Täällä oli eilen illalla neitin vatsa iiiihan killillään kuin ilmapallo! Kumisi vain! Hierontaa on harrastettu kotosalla jo useampana päivänä ja laittaa kyllä ilmaa liikkeelle, mutta tuo eilinen oli jotain jäätävää. Ilman vaippaa tytsy rauhoittui kun ei ollut mitään kiristävää masun päällä. Cuplatonia oon antanut silloin tällöin nyt muutamana päivänä..tiedä sitten, auttaako mitään. Tänään on sinappikone ollut turbolla, että ehkä tässä jotain merkkejä vauhdikkaammasta suolistosta on!

Jaaha, nyt tuotiin tyttö tyynyn kuva naamassa sylkkyyn. Siis syömään!

Ente ja Neiti, kohta 4 vkoa

 
findy ihana nimi teidän pojalla! Onnea!

Täällä kaikki hyvin. Tosin aloitamme d-tipat huomenna, kun
2 viikkoa tulee täyteen, joten edessä voi olla hetki rankempaa
aikaa.

Nyt en ehdi enempää kommentoimaan... luin kyllä muiden
tekstit. :flower:
 
Täällä takana ihan persus yö, joka luultavasti oli ihan omaa vikaa kun meinasin josko rytmiä pystyis muokkaan... Joo pystyhän sitä mut ei kovin hyvään suuntaan, oltiin hereillä puolesta yöstä puoli viiteen :x Jatkamme siis varmaan aiemmalla tyylillä jos se vielä onnistuu. Nyt täytyy mennä herätteleen likka, palailen paremmalla ajalla :heart:

Viivi ja Masi 2vkoa 5pvää
 
Nopsat kuulumiset...

Rytmeistä - Päiväsaikaan ei ole vielä mitään rytmiä, mutta yöt menee suunnilleen näin:

Klo 00-00.30 asti suunnilleen on tissillä tiuhaan, välillä röyhtäilee ja taas tankkaus, lopulta nukahtaa kunnolla.

klo 4.00 pintaan syö, jos röyhtäisee niin nukahtaa heti - ellei niin hetken ähisee ja nukahtaa (tai nukahtaa ja kohta alkaa kova ähinä -> nostan hetkeksi olalle ja taas rauhoittuu)

klo 6.00 aikaan sama kuvio

klo 8.00 aikaan syö, ja yleensä jää tästä jo hereille ja virkeänä seurustelemaan.

Näissä tietenkin heittoa jonkin verran, mutta suunnilleen noin että syöntivälit 4h + 2h + 2h.

Vähän sais aikaistaa tuota unille käymistä, mutta toistaiseksi olen ihan tyytyväinen.

Puuta täytyy koputtaa, mutta meillä ei ole tullut vielä vitamiineista masuvaivoja (Jekovit), vaikka parina iltana annoin tosi myöhäänkin.

Muutoinkin edelleen aika vaivattomia ollaan, välillä enemmänkin tuntui vääntävän mahaa mutta jätin suklaat pois niin tuntui auttavan (muuta makeaa meneekin liiaksi :ashamed: )

Aika itkuton tapaus on poika, kaikki harmit ilmaisee kovenevalla ähinällä. Oikeastaan ainoat itkunhetket on pesujen jälkeen jos iskee vilu rasvaillessa tai muu viivästys.

Mutta tuota ähinää sitten riittääkin, aina ei tunnu edes olevan kyse mistään jumiin jääneestä ilmastra tms, on vaan pienen tapa jutella.

Ihana seurata kun pieni oppii kokoajan uusia juttuja, nyt jo tulee satunnaisia tarkoitettuja hymyjä ja muutenkin ilmeet monipuolistuneet. Pikkuhiljaa opettelee myös juttelemaan, äärisöpöä :heart:

Miten teidän vaavit viihtyy lattialla? Tämä viihtyy välillä ihan hyvinkin, ellei nälkä ole lähellä. Masullaan ei vielä kauaa jaksa olla. Kovasti treenaa raajojaan, kauhea huitominen käy aina lattialla :) .

Tissimaidolla mennään edelleen kokonaan, eli tarkoittaa että omat tekemiset tosi rajoitetut kun varsinaisia syöntiaikoja ei ole vaan syö melko tiuhaan. Tiedän kuitenkin että on niin ohikiitävä vaihe tämä että eiköhän tämän jaksa.

Maanantaina loppuu miehen loma, eli arki alkaa :whistle: . Voi mennä muutama tovi että löytyy rytmi meidän päiviin...

Jaksamisia kaikille, ja toivottavasti Viivi löytää unensa takaisin :wave:

- Terhikki ja Poika 2vkoa 5vrk -
 
lauantaita...onko se tänään ;)

Heipsan mammat...ihan päivissä(kin) sekaisin...tää palstailu on kyllä piristävää ja kiva lukea muiden juttuja.. meillä kans jekovit tipat käytössä kolmatta päivää ja en oo huomannu että aiheuttais mitään erikoista... sormet ristiin nyt, ettei tulekaan..

joku kakasta mainitsi..täälläkin se on sinappimaista ja sitä tulee "aikalailla", luulen että on hyvä ja normaali merkki!!! :saint:
paino oli vielä vajaat 50g sytymäpaino kahen vkon iässä, mutta kun tytsi täysimetyksellä ollut ja kasvanut kuitnekin koko ajan niin ei ollu terkka huolissaan ja mennään ens viikolla sit uudestaan.
:attn: kysymys :attn: kuinka usein muuten neuvolassa käydään näin pienten kanssa "normaalisti" ??
Ja koska eka lääkäri tms.? Vielä rokotteista..joo pitää kysyä sit neuvolasta, mutta mitä yleensä otetaan vastasyntyneille ja milloin??!! kiitos paljon kärsivällisyydestä, jos joku viitsii vastailla... ja tokihan ne nuevolasta kertovat sitten :saint:

Hei kuinka moni huomaa...varsinkin esikoisensa kanssa, että tulee pimeitä syyllisyydentunteita päähän? tai sitten nää on omaa "epäonnistumista äitinä"-tunteita... siis joka kerran kun on joutunut mies antaa lisämaitoa ( jos oon ollu vaikka nukkumassa, sovittiin etä saisin edes sen 3h-pätkän nukkua...) niin tulee paska fiilis, että ois pitänyt imettää... ja sitten just jos imetys ei heti onnistu ( vauva on levoton rinnalla tms.) niin tulee fiilis että en osaa edes lastani ruokkia jne... kaikkea mahollisia paineita... joita ei varmaan tuu sitten (ainakaan niin paljon ) kun kakkosta venaa ja hoitaa... kyllä välillä naurattaakin hysteerisesti, että pimeetä touhua... toisaalta nauttii ja on järtsin onnellinen ja toisaalta pyrkimys " täydellisyyteen ja kaiken oikein tekemiseen" on suuri...nyt sitä tajuaa että mitä se "täydellinen äitimyytti " oikein meinaa.. oon kai vaan ite niin epävarma sitten kaikesta...vaikka kuvittelinkin osaavani "kaiken"... :LOL:

ja onpa jo tullut mieleen kun oon joutunut vauvan rinnalta irrottaan sormella väärän imuotteen takia ja ei oo enää huolinu uudestaan rintaa vaan nukahtanut, että no niin, nyt häiriköin sen luonnollista syömistä ja tein siitä hermoheikon ( niin ku äitinsä) :whistle:

jees...uni ja ruoka itsellekin tekis terää... nyt täytyy pitää hyvä huoli itsestä, on hyvä syy siihen mitä ennen ei ollut, siis näin tärkeetä syytä!
jaa-a... kaipa se tästä. :snotty:

kathe ja kulta 2viikkoa 2 päivää
 

Yhteistyössä