***JOULUTONTUT -08, tammikuussa 2009 !***

Alkuperäinen kirjoittaja babyseven:
Täällä vaivaa valtaisia vauvakuume ja en saa ajatuksia pois perheen täydentämisestä kahdeksannella :whistle: Katsotaan lähteekö toteutumaan(vielä ei ole yritystä,aikaisintaan kesän lopulla)
Oi ihanaa, että vielä löytyy perheitä, jotka haaveilevat ja toteuttavatkin suurperhettä! Minua pidetään vähän hulluna, kun neljännen tein :)

Heleneh oikein paljon onnea pikku prinssistä!

Katherinelle jaksamista!

Meillä menee hyvin, vauva nukkuu yöt hyvin, heräilee kahden tunnin välein syömään ja sitten takaisin nukkumaan. Huomenna neuvolaan, näkee miten hyvin neiti kasvanut. Joku sanoi, että vaatteet käyvät pieniksi, meillä myös, muutamat bodyt ja potkuhousut jo jääneet pieniksi.

Mukavia vauvantuoksuisia iltoja!

Tiina ja Nipsu huomenna neljä viikkoa
 
Heipä hei!

Minä vihdoin ja viimein löysin teidät täältä, kun tulin ajan kanssa etsimään. Minäkö blondi :ashamed: ?

En vielä kerenny lukea kaikkia sivuja, kun aina tänne yrittäessäni meidän ihana pieni prinsessa herää tai sitte isoveli haluaa pelata koneella.. Tiedättehän te? Uskoisin et kaikki on jo jakautuneet, vihdoin ja viimein...

Täällä pyörii arki vaippoja vaihdellessa, ilmavaivoja ehkäistäessä ja syödessä..Kuten varmaan teilläkin..? Taidan lukea nuo teidän kirjoitukset niin voin kommentoida asioita ja päästään mukaan juttuun =)

Marttan + Emmi 1kk 4pv
 
Hei vaan! Samanlaisia juttuja teillä, kuin meillä kuukausi sitten... Taitaa olla meidän Lumi yks vanhimmista täällä, mutta ei isoin :LOL: Viimeks neuvolassa n. 3,5 kg 8 vko:n iässä. Pieni se on vieläkin ja ihmiset ei voi olla ihastelematta ja ihmettelemättä pikkuista Lumia kun pörrään vaunujen kanssa kaupungilla.

Meillä illat on aina vaan rankempia. Idoform -kuuri loppui ja paluu Relaan ei ollu kauheen kivaa. Ostin tänään apteekista Gefilusta, josko se olis parempi. Huokaus. Yöt menee edelleen 3-4 tunnin pätkissä ja tyttö syö kun mikäkin! Ollaan edelleen silloin tällöin annettu lisämaitoa, mutta vain noin 80 milliä per päivä. Iltaimemiset kestää sen 4 tuntia putkeen, jonka jälkeen luovutan ja annan tuon lisämaidon ja sitten yleensä tulee neidille uni.

Mulla on ollu hampaiden kanssa ongelmia. Paikattiin yksi reikä (johtuiskohan raskausajan suklaa-addiktiosta, hmmm...), mutta paikka jäi liian isoksi, mikä johti kamaliin tuskiin. Päivystyksessä hioivat tänään sitä paikkaa, mutta särkee prkl vieläkin ja panadolia oli pakko ottaa. Mä en ala!

Lumi nukkuu kivasti vaunuissa ja oonki ravannu alennusmyynneissä useana päivänä! Kamala, mikä määrä rahaa mulla on palanu. Hävettää. :ashamed: Tänään löysin Lumille ekat uikkarit! Siis voiko enää söpömpiä olla?! Mennään vauvauintiin heti kun kriteerit täyttyy (3 kk:n ikä ja painoa vähintään 5 kg). Muskarinkin vois aloittaa ja sitten äiti-vauva jumpan. Jälkitarkastuksessa mulla tippunu paino 10 kiloa, eli vielä pitäis tiputtaa ainakin toiset mokomat. Hassua kun toi 10 kiloa on lähteny tekemättä yhtään mitään! En olis uskonu. Pari viikkoa sitten aloitin lihastreenin ja ryhti on ainakin parantunu sen ansiosta huomattavasti. Onneks mulla on tietotaitoa oman treeniohjelman tekoon. Niin ja sit vaunuillaan päivittäin. Joskus useampia tunteja. En vaan osaa olla paikallaan. Mutta osaan kyllä nauttia Lumin vauva-ajasta ja näistä kaikista äiti-jutuista. Ihanaa, kun ei oo mihinkään kiire!

Juu ja lääkäri totesi jälk.tarkastuksessa myös, että kätilö oli tainnut laittaa sen kuuluisan isi-tikin... :LOL:

Meillä muuten kakataan 4 päivän välein, kun joku kyseli tuolla aiemmin, että onko 2 pvän välein liian harvoin...

Ostettiin tää talo, missä asutaan (sunnuntaina allekirjoitettiin kauppakirja) ja seuraavaks suunnitelmissa uus auto, kun mä en haluu ajaa tolla pikkusella , sporttisella, manuaalisella. City-maasturi olis kiva, mutta mies nyt miettii farmarimallista Jaguaria. Käy sekin, mutta se on niin äijäauto. Kauheesti kaikkia juttuja. Eihän tässä enää naimisiin tartte mennäkään, kun ollaan jo taloudellisesti naimisissa.

Findgirl Sisu ON ihana nimi, meidän tulevan pojan nimi, kuten tuolla odotuspuolella kerroinkin.

Jahas, taas omia juttuja vaan kirjoittelin. Nooo, ens kerralla kommentoinkin. Ehkä.

Jaksamista kaikille tautien, pöpöjen, paukkujen yms. kanssa. Kohta ne onkin jo murkkuikäisiä ja rahaa vinkumassa!

Aino & Lumi n. 2 kk

Niin ja ristiäiset on ens su, kun pappi sanoi, että 2 kk:n iässä kastetaan yleensä, niin mehän sitten näin tehdään.
 
MOI,
Pikaisesti.
Toka neuvola oli tänään ja jestas kun painoa oli tullut pojalle, painaa 5,3 kiloa nyt ja pituuttakin jotain 56cm (syntymäpaino 3,8 kiloa ja pituus 51cm).
Mutta poika syö 1-2 tunnin välein päivällä ja yöllä joten minun pitää olla saatavilla.
Olen harkinnut kyllä jos pumppais joskus maitoa ja lähtisi ostoksille pidemmäksi aikaa kun maksimi mitä olen ollut poissa on 1 tunti.
Pullo pitäisi ostaa osaatteko neuvoa mikä malli/merkki olis paras kun täysimetän? Tarkoitan se imuosa joka vastaisi eniten rinnan muotoa.

Samoin kantoliinaa olen ostamassa? Nyt olen kallistumassa trikoolinaan ehkä taskulliseen?
Onko kellään ja oppiikohan sitä ohjeiden kanssa sitomaan?

Monilla tuntuu olevan vatsaongelmia. Meillä ei paljon mut joskus syötön jälkeen voi itkeskellä eikä syytä löydy. Yritän röyhtäyttää jos auttaisi mutta aina sitä ei tule.
Olen miettinyt maitohappobakteerin aloitusta hälle mutta torstaina kysyn lääkäriltä kun meidän 2-v. on aika niin samalla kysyn mitä mieltä lääkäri on?
Hälle on annettu viime keväästä päivittäin antioksidanttiklinikan lääkärin neuvosta siis.
Hällä allergiaa ja paha sairastelukierre silloin nyt helpottanut liekö maitohappobakteerit auttaneet....

Meilläkin on kasvoissa pojalla ja ehkä kaulallakin hormooninäppyjä. Ilmestyivät muutama päivä sitten yhtäkkiä...

Voimia kaikille jotka tarvitsee, erityisesti hali Katherinelle! Toivottavasti saatte polilta lääkityksen lapselle ja olo helpottaisi.

T: Sartsa ja poju 3 1/2 viikkoa:)
 
tervehdys kaikille :wave:
vaapukka:meidän vauvan nimeksi olisi tullut Toivo jos olisi olut poika,kaveriksi Onnille(4-v) mutta nyt kun tuli tyttö sai hän kasteessa sunnuntaina nimen Mila Karoliina :heart:

babyseven:kiva kuulla että jollakin muulla on myös vauvakuumetta jälleen ilmassa :hug:
mulla kauhea kriisi kun alkaa jäämään ensimmäisiä pieniä vaatteita pois käytöstä,että mitä niille tekisin.ajatus eteenpäin kierrätyksestä ei tunnu ollenkaan houkuttelevalta.....mitä jos niitä vielä joskus tarvittaisiin :headwall: :D

vanhin likka laittoi uudenvauvan pika tilaukseen kun haluiaisi kuulemma hoitaa enemmän vauvaa ja niin se olisi kuulemma kätevämpää kun niitä olisi useampi :LOL:
en ymmärrä itseäni vaikka on lääkärin kielto hankkiutua raskaaksi niin silti sitä vain miettii....ja miettii.....ja taas miettii

Mila täytti kanssa 2 kuukautta ja viime neuvolassa oli 57cm ja 5550g(syntyessään 51 ja 3850).kovasti on iloinen ja seurusteleva tyttönen,ollut jo kuukauden verran ja nyt ruvennut ääneen nauramaan kaikille hölmöille jutuille

rytmi meillä on edelleen ihan päin pyllyä.päivisin nukutaan parin minuutin pätkiä sitteris keinuen tai autoillessa mutta paikoillaan ei juuri viihdy missään.silloin Mila viihtyy sylissä kun seurustelee muutoin makaa sitterissä tai jossakin esim.sängyllä mielummin kun sylis.eipä ollu apua vaikka ostin tärisevän sitterin kun ajattelin sen korvaavan sen jatkuvan sitterin vatkaamisen mutta tulipahan todettua,että Mila viihtyy tärinässä jos sitä samalla joku jaksaa heiluttaa eli ei ollut meillä rauhoittavaa vaikutusta.
mutta en siltikään raski ostaa sellaista sitteriä joka keinuisi pattereilla kun ne maksaa niin törkeen paljon.houkutus olisi silti suuri jos sillä saisi edes hetkeksi vapaata irrottautua sitteristä.

illalla alkaa kitinä ja välillä kovakin huuto,nukkumaan meillä mennään poikkeuksetta 03.30-04.00aamulla ja siitä herää parin tunnin päästä syömään ja sitten itselläni soikin jo kello puoli seiskalta kun pitää muita lapsia laittaa liikkeelle.sitten siitä herääkin tuo meitin pieni duracell poika täynnä intoa uuteen aamuun joten tuollaisilla 2-4tunnin unilla/levolla mennään.en muista milloin olisin nukkunut kaksi tuntia putkeen viimeksi :/

tänään oli jälkitarkistus ja sopivasti alkoi ekat menkat odotushuoneessa :kieh:
kaksi viikko kerkesikin jopa olla siitä kun jälkivuoto loppui.
edelleen joudun jatkamaan sydänlääkettä koska leposyke on liian kova ja aamupaasto sokeriarvo oli liian korkea.toivotaan että viikko sitten aloittamani elämäntapa remontti ja laihdutus auttaa laskemaan ainakin tuon sokeriarvon.vähän veny sinne rasitukseen meno kun olisi pitänyt siellä jo käydä mutta menen vasta ensi kuussa kun en täältä aamuisin jaksa minnekkään liikkua kun olen pikkaisen väsynyt.

Sain viime neuvola käynnillä ohjeen ,että voi kokeilla antaa luumusosetta kun vauva ei kakkaa riittävän usein ja sitä meillä nyt ruvettu antamaan kun on vauva kakkaakin ruvennut panttaamaan.luumun avulla Milan vatsa toimii noin 3päivän välein.
ja voi sitä intoa jolla tytsy sitä luumua söisi.pitää visiin ruveta harkitsemaan ajoissa pottua ja muita kasviksia kun tuntuu ruoka maistuvan =) maitoa menee n.120ml kahden tunnin välein.

anteeksi että tuli jälleen tälläinen "minäminä" vuodatus mutta tulipahan taas vähän kevennettyä mietteitä ja on muutenki mukava lueskella mitä muille kuuluu kun kumminkin jollakin lailla samanlainen elämänvaihe=(vauveli) kaikkia meitä yhdistää :heart: :wave:

valas ja Mila (jota ennen Hikaksi kutsuttiin) :flower:
 
Huomenta kaikille!

Nyt pitäs olla tänkin mamin nukkumassa, mutta tietty ne pienetkin unenriekaleet on nyt revitty johonkin muualle. Viime yö oli yhtä heräämistä ja syömistä, mutta ehkä ensi yö menee taas paremmin...I wish.

Täällä täytettiin eilen 1kk ja sen kunniaksi päästin neuvolaankin retkelle. Reisimakkaroita kasvatellaan ja leukojakin on tullut on pari lisää, eli kasvettu on! Paino oli 5400g (4030g lähtö ) ja pituus 58cm (54cm). Hirveesti on jäänyt vaatteita jo pieneksi ja en kyllä yhtään enää ihmettele, miksi. Kasvaako vauvat oikeasti tätä vauhtia!?! Tai Sartsan vaavin mitat on kans aika kunnioitettavat, joten ehkä ne tosiaan sitten kasvaa..jaan tuon sun ajatuksen siitä, että syöttämässä saa olla ihan koko ajan! Meillä on käytössä Aventin pulloja sekä MaMin UltiVent (?) pullo ja tytsy kiltisti juo kummastakin. Oon pumppaillut kans välillä, mutta lähinnä sen vuoksi, että mies haluaa syöttää kans. Pisimmillään oon ollut vauvan luota pois parisen tuntia, mutta ilman tuota pumpattua maitoa ei sekään olis onnistunut.

Aaagghh..pakko vääntäytyä vielä hetkeksi unten maille, ettei mee koko päivä haukotteluksi. Mutta vain hetkeksi...

Mukavaa päivää kaikille - täällä on ainakin ihanan luminen maisema! :)

Ente ja Neiti, 1kk ja yks päivä!
 
Jospa nyt taas saisi muutaman minuutin, että voisi kirjoitella kuulumisia.

Meillä olin noista vatsavaivoista kirjoitellut. Cuplatonia ollaan nyt annettu aina 4 tippaa ennen syöttöä paitsi yöllä, jolloin en jaksa nousta hääräämään. On se ehkä hitusen auttanut, vaikka illat on itkuilua edelleen. Maanantaina en antanut, kun kokeilin eroa ja se huudon määrä oli kyllä vielä kovempi kun "normaali" -iltana. Eli tällä mennään ainakin nyt jonkin aikaa ja katsotaan miten tilanne kehittyy. Meilläkin taidetaan nyt sitten kasvattaa tuollainen muutamien mainitsema "sylivauva" kun ei huudateta kipuista vauvaa sängyssä vaan rauhotellaan syliin.

Mitäs muita juttuja on ollut. Niin kasvusta... meilläkin syödään hyvin ja viime perjantaina neuvolassa (tyttö siis tänään tasan 1 kk) oli paino 4250 (syntyessään 3330) ja pituus 54 cm (50). Kyllä sen näkeekin, että on oikein tomera tonttu, enkä oo missään vaiheessa syömisestä tai maidon riittävyydestä ollutkaan huolissaan.

Meillä on käytössä Aventin pumppu ja pullot. Tosin vasta muutaman kerran kokeilumielessä testailtu pullosta ja hyvin toimii. Mulla tulee maidonkerääjillä niin hyvin maitoa, ettei ole paljon tarvinnut vielä pumppailla, mutta huomenna pitänee ainakin ytsi satsi pumpata, kun meen 2 tunniksi seminaariin. Nullpoints: kiitos vaan tsempityksestä ja samoin omiin opintoihisi! Kyllähän toi gradun tekeminenkin ihan itsekseen tehtävää hommaa on. Tosta seminaarista nyt vaan saa vähän vertaistukea ja musta on ihan kiva päästä kerran viikossa ilman vauvaa jonnekkin (vaikka vaan gradusemmaan).

Mulla tais rauhan hetkiä loppua taasen. Jaksamista kaikille omien ja vauvojen vaivojen kanssa kamppaileville!

O ja tyttötonttu 1 kk
 
Valas kiva nimi tuli Onnin pikkusiskolle.
Meilläkin on sarja alkanut Onnilla, joka on nyt
13 v. ja Toivo on sitten viides. Kolmella muulla
ei ole sitten näitä "merkitseviä" nimiä.

Varmaan ekan kerran elämäni aikana koen, että
nyt on hyvä tilanne ja vauvat (lapset) riittää meille.
Hyvä tunne. Mutta vuosia on mennyt muissa
tunteissa ja varmaan vielä kipuilenkin tämän
asian kanssa. Pakko vaan päättää, et nyt on
osamme tehty ja on muiden aika.

Meille on neuvolan th tulossa huomenna ja
kuullaan onko Toivo kasvanut (on) ja minkä
verran.

Tipat ei suuremmin aiheuta kiusaa.

Sylivauva on meilläkin ja saa ollakin!!!
Ei anneta tyhmien kommenttien nujertaa meitä.

Iloa ja voimaa kaikille - kuulumisiin

Vaapukka ja Toivo 2 vkoa ja 4 vrk
 
Pikaiseen vaan kävin piipahtamassa. Mitähän Härkänaisen touhukkaaseen arkeen kuuluu tyttöpoppoon ja pojan kanssa - unohtamatta ukkoakaan? Taitaa meitä olla monia vielä löytämättä tähän kasaan, tosin ymmärrettävää että aikalailla muutakin tekemistä löytyy :whistle: Onkohan Annukka vielä täällä pyörimässä, Vuoden Vauvan kanssa? Innolla odotan jo ensimmäistä lehtijuttua.

Itselläkin vähentynyt aika koneen ääressä älyttömästi, välillä hätäiseen koitan käydä lukemassa muutamat kuulumiset niin pysyy edes jonkinlainen aikuiskontakti vireillä :D

Muisteluita... silloin kuin kuopuksen vauva-aikaa vietettiin, oli ihan mielettömän ihanteellinen tilanne: asuttiin pihapiirissä jossa kaksi muuta nuorta äitiä joista tuli hyviä ystäviäni, kaikilla meillä samanikäiset vauvat ja lisäksi 1-3 isompaa tyttöä jotka ystävystyivät heti. Tutustuimme oikeastaan vasta kun kaikille syntyivät vauvat lähes yhtäaikaa. Päivät sujuivat siis hyvinkin leppoisasti, kun lähes aina oli pihassa itselle juttukaveria ja isommalle leikkiseuraa.

Nyt on tilanne vähän toinen... muutimme toisaalle, tässä pihapiirissä en tunne ketään eikä tässä pikkulapsiperheitä asukaan. Mutta ei tilanne sikäli huonokaan ole, tässäkin on ihan lähellä hyvä puisto ja siellä käy ainakin joskus vaunuihmisiäkin - täytynee luoda uudelleen jonkinlainen verkosto.

Tosin nythän sillä tavalla eri tilanne että isosiskoista on nyt toisilleen leikkiseuraa :) .

Minkäslaiset pihapiirit teillä on, tai onko teillä paljon samassa perhetilanteessa olevia ystäviä?

Nukkumisesta; täällä on pikkumies jo vähän paremmin tottunut nukkumaan myös omassa sängyssään. Olen vaan ahkerasti sinne vienyt kun tuntunut sikeämpään nukahtavan. Päiväaikaan unet on vielä sellaisia pieniä pätkiä, sylissä saattaa parikin tuntia nukkua helposti. Yöllä vielä vaihtelevasti eka pätkä 2-4h, siitä 1-2 tunnin välein... kohtuullisen helposti nyt nukahtaa syönnin jälkeen, mutta välillä ihan hirvittävä ähinä jos ei saa röyhtäistyä.

- Terhikki ja Poika 3vkoa 2 päivää - (tuntuu kuin se olisi ollut tuossa jo pidempäänkin!)
 
Täällä on kans aikamoinen syömäri.Eilen olin alta puoli tuntia kaupassa ja jätin vauvan isäni hoiviin.Hirveä huuto oli vastassa,kun kotiin tulin.Pienellä oli kova nälkä.
En oo pahemmin minäkään poistunut kotoota.Mulla on kans tuo aventin rintapumppu käytössä,mut en oo vielä pumppaillu sillä.
Mites muiden vauvat syödäänkö teillä tuttia? Meillä ei poika syö,mut tuntuu et olis hirveet imuhalut kyllä.Menee nyrkki ja tumppu helposti suuhun.
Terhikki: Me ollaan kans muutettu uudelle paikkakunnalle eikä tunneta täältä ketään.
Työkaverille on kyllä synytmässä vauva pian ja toivon et voitas nähdä vauvojen kanssa useasti.Tietysti tuo välimatka on melko pitkä.
 
B-7
Lähdössä lääkäriin.1v10kk oirehtii korviaan.Samalla annan tutkia myös vauvaa,kun on niin rajusti pulautellut lähiaikoina.Mun esikoisella oli myös refluksi,tutkittiin yön yli kestävällä seurannalla.Oli myös alusta asti kova pulauttelemaan.Ja tämä nykyinen vauva taitaa olla ainakin liki yhtä kova pulauttelija :eek: Silti paino nousee hurjaa tahtia vaikka välillä tuntuu että pulauttaa kaiken syömänsä :eek:
Miten teillä vauvat kasvanut(muutamat olikin jo laittaneet neuvolan mittoja,kiva!)
Oon miettinyt että tarjoanko liian tiuhaan rintaa(kun pulautteleekin niin paljon...)Herkästi joka itkuun tarjoan.Tyttö oli syntyessään 3,4kg ja nyt varmaan sen 5kg ja tuntuu hurjalta kasvutahdilta(7vkoa ikää )
Mutta nyt mentävä laittamaan lapsia valmiiksi,hetkisen ehdin tässäkin aikaa kuluttaa!
:wave:
 
Nimra
Kiva, kun tulee uusia joukkoon
Meitä alkaakin jo olla täällä melkoinen sakki ja eihän se haittaa ollenkaan! Päinvastoin, ihana kuulla uusia juttuja ja vaihdella ajatuksia ja kokemuksia kaikesta niin esikoiden kuin monilapsisten kanssa
Neuvot ja niksit, kun on AINA tarpeen, vaikka itse sitä yritti kai olla sitä mieltä, että tietää kaiken ja kyllä sitä pärjää, mutta ei ole sellaista päivää ettei tulis joku kysymys mieleen...tai uusi juttu mihin ei itse vielä vastausta tiedäkään


Taidan ensin kommentoida teidän muiden juttuja...ja laittaa sitten tätä omaa napsua tänne taas.., sitä tuntuu riittävän
kai se vaan esikon kanssa on jotenkin niin, että juttua riittäis vaikka kuinka..

NullPoints En osaa itse valitettavasti sanoa tuohon kakka asiaan, mutta uskon kuulemani perusteella, että pieni vauva voi olla ihan moniakin päiviä kakkaamatta :whistle: Toivottavasti teillä helpottaa tuo rytmi myös piakkoin =)

Juli Tuo pumppaaminen ja ostoksille lähteminen on varmasti loistava juttu, kun itsekin käyn (tosin en imetä ) niin yksin kaupoilla niin on se kuitenkin sellaista erilaista ja rentoa, vaikka vauvaa rakastaa ja kaipaakin yli kaiken, koko ajan


Terhikki Tsemppiä sinne rytmin löytymisen kanssa. Se kyllä on joskus, kun jotain asiaa odottaa niin...tuskaisan pitkä aika odotella :( , mutta Ai että, kun se aika sitten koittaa niin
Meillä myös tyttö nukkuu sylissä tosi hyvin, tuntuu että ihan vaikka vetelis aamusta iltaan :saint: Onpas mummolla ollut mielipide... Mä oisin varmaan omalle mummolle kyllä jotain sanonut... :ashamed: Eihän tuo nyt sentään sylivauvaa tarkoita tai sitten täällä on todellinen sylivauva
Hyvä kuitenkin, että yöt sujuu suht mukavasti ja on muutenkin rauhallinen. En ihan kamalasti ole pitänyt Annia lattialla, mutta silloin kun pidän niin joskus viihtyy tosi hyvin ja joskus tuntuu, että ei viihdy ollenkaan...eli olemme vaihtelevalla menestyksellä


Sona mukavaa, että siellä on ollut rauhallinen yö ja toivotaan sen jatkuvan. Nuo rauhalliset ja pitkät yöunet ovat siis enemmän kuin lottovoitto, itse ainakin olen sellaiseen lopputulokseen päässyt
Ihana juttu, jos mahavaivat on loppuneet... Täytyypä itse ostaa tuota jauhetta, kun tuo Idoform loppuu kohta ja uutta täytyy antaa.. mä en lämpene tuohon Relaan, kun aiheutti aiemmin ihan kauheet itkut


Olivia tsemppiä sinne graduntekoon
Tuo itkuisuus kyllä vaikuttaa kaikkeen tekemiseen, se on totta ja vie paljon aikaa päivästä. Mä olen kanssa erittäin suunitelmallinen ihminen ja osaksi perfektionisti (joissakin asioissa :ashamed: ) ja kaipaan välillä sitä aikaa, kun ehdin esim. tehdä kaiken juuri silloin, kun haluan mutta niin se elämä ainakin omalta osalta on muuttunut ja on ollut PAKKO osata ottaa itse rennommin, vaikka opettelu siihen on ollut KOVA
Onneksi osaan myös olla spontaani niin saan ne asiat tehtyä :D

NeitiKat: toivottavasti siellä on huutaminen helpottunut :wave: ja tosiaan meillä oli kyllä noiden tippojen kanssa sellaista säätämistä, että huh huh!! Varmaan löytyy kaikki purkit ja purnukat tuolta kaapista ja vielä paria eri jauhetta :headwall: joten ollaan kyllä kokeiltu ja kokeiltu ja NYT on rauha maassa
Kirjoita vain, vaikka ei olisi muuta kuin napinaa..Se helpottaa, kun saa hiukan purkaa tuntojaan


menninkäinen: toivottavasti siellä ollaan jo parannuttu, sairastaminen on niin... |O |O Kovasti sinne jaksamista. Onpas teillä ollut oikein kunnon vaaka!! Meillä oli "vaan" sellainen tavallinen digivaaka minkä täti toi tullessaan.. Tuollainen olisi ollut ihan kuvauksen arvoinen :D Meidän tytöllä on myös tuollainen lievä vieraskoreus
kotona ollaan sit päivisin miten halutaan... ja millä päällä milloinkin huvittaa :headwall:

Katherine: teillä on vielä niin pieni, että rytmiä ei tosiaan ole.. ei ainakaan meillä ollut..siinä 6 vko iässä suunnilleen tuli (selvästi ) pidemmät unet, muuten oli ihan milloin sattuu hereillä ja söi ja kitisi.. Jaksuja! Ei mulla ole kyllä ollut mitään syylisyyden tunteita.., vaikka esikko saatiinkin ja älä sinäkään pode syyllisyyttä, kun hoitaa ja rakastaa ja huolehtii niin minusta silloin on hyvä äiti. Ei se syyllisyys saa tulla siitä, että antaa esim mies antaa pullolla rinnasta pumpattua maitoa, kun sinä nukut että jaksat taas, sillä hyvinvoivat vanhemmat ovat lapselle/lapsilleen parasta
Kiva, että et ota liikaa stressiä ja mies on ihanana tukena ja turvana siellä ja saat keskittyä vauvaan ja siihen imetykseen, varmasti se alkaa hiljalleen siitä suttaantua.

tintta: Mä nukuttaisin muuten tyttöä parvekkeella, mutta en jotenkin raaski, kun meillä tässä talossa on tupakoivia asukkaita joka puolella parveketta ja mä en vaan raaski pientä laittaa sen savun sekaan :ashamed: vaikka ei se nyt naamalle tule, mutta kuitenkin... on vielä liian pieni, eikä neuvolastakaan kovin annettu sille asialle positiivista valoa, joten nukkuu pihalla ainoastaan vaunulenkeillä... Me kylvetetään kerran viikossa ellei nyt ihan "pakko" ole useammin, kun Annin iho on ihan tosi kuiva kylvyn jälkeen, vaikka ostin apteekista Ceridal kylpyöljyä ja suihkeöljyä..

Ente: teilläkin oli nukuttu pidemmät yöunet, hienoa Onnea siitä
Toivottavasti teillä helpottaa mahajutut - Meillä ei enää ihan joka syötöllä anneta Cuplatonia..., mutta ei kovin enää kitisekään :snotty: Komiat on mitat teidän nyytillä!

Findy: Onnea nimestä, se ON ihana
Hyvin on Sisu kasvanut ja juuri ne uudet asiat mitä oppii niin kiva niitä on nähdä!

Viivi: :LOL: Anteeksi oli "pakko" nauraa :ashamed: Tuo sinun kirjoitus tuosta rytminkääntämisestä oli melkein kuin täältä... (kuukausi sitten ) Toivottavasti rytmi kääntyy paremmaksi teillä :wave:

keukeu: Hyvä, että teillä on nuo Disflatyl tipat auttaneet, se on aina HURRAA huudon paikka, kun löytyy tippa mikä auttaa :LOL: Ainakin täällä.. :whistle: On teidän pojalla kokoa kanssa kuten monella muulla on myös varsinkin pituus ihan silmään pistävä, kun Anni oli noin 1,5 kk "vasta" 56 cm... tosin ei äitikään mikää pitkä ole B) Metrin kun kasvaa ni se on siinä... :LOL: Isäänsä onkin sitten matkaa seuraava 40 cm tuosta 156 cm :p

syysusva: täällähän on monella ollut onnistuneita öitä, kuten teilläkin! Se on mukava asia, että ainakin silloin tällöin niihin saa paremman hetken..itsensäkin takia. Meillä ei meinaa tuo nukkuminen ihan aina kyllä onnistua.. ei nukahda kyllä omaan sänkyyn vieläkään suoraan... :kieh: :kieh: ja täytyy olla tosi naatti, että nukahtaa heti. Nyt olen käyttänyt sellaista äitini neulomaa (puuvillaista ) unipussia ja siinä nukkuu ihan kivasti, kun ei pääse liiemmin heiluttelemaan käsiä ja jalkoja (vaikka tilaa onkin )

maarith: Ihana kertomus sinulla, niin..niin se vaan on, että vauvat ovat ihmeellisiä..kyllä siinä rakastuu uudelleen :heart: Joo, itsekin haluan että netti aika pienee, mutta silloin kun on varsinaisesti vapaa-aikaa eli kaikki tehty ja Anni nukkuu niin silloin olen koneella, kuten nyt :D

KIITOS KAIKILLE, jotka vastasitte mun D-vitamiini asiaan, mahavaivat loppu samalla kun lopetin D-vitamiinin :wave: Eli ei enää itkua kitinää


punahattu: kovasti sinne jaksamista "todellisen" arjen keskelle ja onhan siinä tosiaankin tekemistä, kun on useita lapsia ja silloin on sitä tekemistäkin aivan erilailla, joten kovasti puhkun täältä voimia sinne :attn: Kyllä se nimi sieltä sitten putkahtaa :p Niin tuosta vauvan/lapsen kasvamisesta niin kyllä se on niin, että ei sitä näin esikon äitinä tajunnut ollenkaan, että se aika menee ihan kuin lentäen :x Ei tosiaan huomaan, kun niin kasvaa =) Jos sä olet saanut tuoremehua... niin mun pikkuveli sai reilun kuukauden ikäisenä kylmää maitokahvia


nasu: kiva, että sielläkin pidempi uni pätkä yöllä. Harmi, jos et itse tosiaan saanut nukutuksi koko aikaa :hug: Mulla tuppaa olemaan sama homma, että jos havahdun niin alan kuunnella sitä ähinää.. JOS se sieltä tulee :headwall: :headwall: Hyvä, että pumpusta on apua, mä en saanut silläkään irrotettua, kun 20 ml yhteensä kummastakin rinnasta, vaikka pumpattiin oliko melkein 3 vko niin 4 h välein, sit lopetin ja mennään korvikkeella (pelkästään ) ja jouduinhan mä alussakin antamaan korviketta melkeinpä kaiken.. OIH, ne hymyt on jotain todella kauniita :heart:

sintzi: toivottavasti siellä on kakka-asia parantunut ja rauhoittunut muutenkin arjen hulina :hug: kiva, että siellä on isovelikin paremmin jo ottanut siskon vastaan :wave:

babyseven: Onnittelut sinnekin hyvästä kasvamisesta ja onnittelut samalla hyvistä öistä :D Ihana kuulla, että arjessa on tekemistä ja päivät menee mukavasti hulinalla ;) Ihanaahan se on, kun on paljon lapsia! Vai, että vauvakuume... :saint: Eihän siinä mitään, silloin on vaan tehtävä :LOL: :whistle: Mukavia matkoja teillekin tulossa :p

nevi: meillä myös noita näppylöitä..tosin ei onneksi montaa, mutta selvästi havaittavissa ja Annilla ikää reilu 1,5 kk...välillä huomaa, että hinkkaa naamaa paitaan, jos pitää vatsalleen omalla olalla tai masun päällä :| Kunpa ei ala sen enempää vaivata :x

heleneh: No, välillä ei tule jouluvauvaa.. :LOL: Hurjasti kyllä meni ohi lasketun ja täytyy myöntää, että kuulostaa kyllä hurjalle tuo vesi asia, että olis voinut viihtyä ja viihtyä vieläkin vaiks kuinka pitkään :D Mieheni muistaakseni luki jostain, että joskus on jossain ollut äiti joka oli odottanut lastaan 2 v !!! :headwall: että sillai :snotty: (oli jossain kehitysmaassa kai... ) Mukavaa arkea teille ja nauttikaahan pikkuisesta :heart:

katherinelle: Toivottavasti pian saa pikkuinen apua :hug: ja kovasti sinne teille toivotellaan jaksamista :wave:

Marttan: Tervetuloa ja kirjoittele, kun ehdit ja jaksat... ;)

Mussupussu: jaksamista sinne pitkien imetysaikojan ja mahavaivojen kanssa :hug: Toivottavasti hammassärkykin helpottaa.. Sinulla ainakin kuluu päivät mukavasti, kun käyt kaupoissa, tosin siinä on juuri tuo rahan meno :whistle: Siksi itse kierrän mahdollisimman "metsässä", että ei menis rahaa.. :D Kiva, että nyt on sit kauppakirja talosta tehty, ONNEA! Uuden auton hankkimisessa onkin sitten... no, onneksi meillä ei miehellä ole korttia, joten sen saapi melkein itse valita :saint:

sartsa: Joo, pumppaamalla vain ja sit kylille. Kyllä se on ihan ok juttu, että äitikin pääsee joskus "pidemmäksi" ajaksi pois. Meillä on Nuk-tuttipullo ja koliikkia ehkäisevällä korkilla ja ihan sairaan hyvä pullo muutenkin :p

valas: Siellä ollaan sitten uutta tilattu.. ;) Vai on ne helpompi hoitaa, kun on enempi :LOL: Toivottavasti rytmi nyt siellä menisi parempaan suuntaan! Kovin myöhään tosiaan valvoskelette pikkuisen kanssa.. :hug: Jaksamista sinne oman olosikin kanssa, varmasti raskasta, toivottavasti helpottaa pian! No onpas jännä, että vauva on alkanut panttaamaan kakkaakin.. :| toivottavasti luumu jelppaa :wave:

pihapiiristä: täällä asumme kerrostalojen ja lammen välissä, että täällä on hyvöt ulkoilumahdollisuudet, mutta kuten yleensäkin kerrostaloelämässä...niin ketään EI tunne ja kamalan vaikea tutustua, kun yleensä ihmiset tuntuu olevan aika arkoja.. :/ Joten ainakin itse kaipaan kamalasti seuraa :wave:

tutin syömisestä: meillä se kelpaa vaihtelevalla menestyksellä :D Yleensä kyllä ihan ottaa kiltisti ja tiputtaa nätisti pois, kun nukahtaa tai ei vaan jaksa/halua imeä.

lapsen kasvamisesta: Meillä Anni on nyt siis hiukka vajaa 7 vko ja viimeksi, kun kävimme neuvolassa niin olisko ikää ollut noin 1,5 kk ja painoa oli 4,7 (3,8 noin ) ja pituutta löyty 56 cm (51cm ) ja pää oli 37,8 (35cm )

Sit jos pääsisi kirjoittamaan tätä omaa juttua ja siitä taitaakin tulla aikalailla lyhyt, kun neiti tuossa juuri parhaillaan taitaa heräillä.. Aistii, kun isäntä on tulossa pian työstä kotiin niin saa kunnon syöttäjän :LOL: :LOL: Sinne se 2 dl maitoa taas humpsahtaa :eek:

Meillä on yöt aikalailla rauhassa nyt menty ja nukkuu tosi hyvin, viimiestään klo 24 ollaan nukkumassa ja nukutaan ainakin tuonne klo 7 aamusella, joten kuten viimeksi "hehkutin" ainakin vielä ollaan hyvässä mallissa :whistle:

Tyttö on topakka ja pirteä :heart: Nauraa niin julmetusti ja eilen jo leikki itse helistimillä :eek: :eek: Se niiden paikkoja vaihtoi sängyssä puolelta toisella... :D ja sit nukahti :heart:

Itkee kyllä kovasti, kun nälkä on B) Isäänsä tosiaan tullut..., kun aina pitäs ollaa ruokaa laittamassa ;)

Kovasti aina kakkaa ährää :LOL: :LOL: niin hauskan näköistä, mutta ei tosiaan ole mitenkään vaivalloisen oloista, mutta hauskaa katsella vierestä, kun toinen on niin tosissaan ja ah, kun se sieltä on ulos niin hymyilee ja sit inahtaa, että :"jokos sen vaipan viihtis isä tai äiti vaihtaa :whistle: "

Kovasti olen yrittänyt nyt olla Annin seurana päivät, että nukkus yöt hyvin ja kehitän meille aina sitten retkiä (missä äitikin väsyy ) eli käymme ystävieni luona, kun muutamilla on parin kuukauden ikäiset vauvat ja yhdellä jo hiukan vanhempi vesseli :p

Tässä tämä siis menee.. kovasti odotan, että saan parturiajan itselle ja miehelle ennen nimiäisiä ja uusia vaatteita tuossa jo tilailinkin ja osa on siis jo tullut... ja päälläkin jo :ashamed:

Eipä tänne ihmeitä, arki rullaa jo ihan mukavasti :heart: ja isäntää aina odotellaa ilolla kummatkin kotiiin... Saas nähdä, että miten ikävä tulee kesällä, kun lähtee useaksi kuukaudeksi tekemään gradun työosuutta Saksaan :| Toivottavasti pääsee kuitenkin suht usein käymään ja ehkä mekin sinne uskaltaudumme... Mikähän on sopiva ikä lapsen lentää ?

Nyt ei kai mitään ihmeellistä.. kai mä kaiken kirjoitin :headwall: Vielä täytyy tänään käydä kaupassa, kun tuntuu että oma syöminen on pelkkää napsimista |O |O

Suvi ja Anni n. 7 vko :heart:
 
Mussupussu Toivottavasti hammas paranee pian. En tiedä kamalampaa kuin hammaskipu. Tuntuu, että siihen eivät mitkään pillerit auta. Kylläpä on pikkuinen tuo teidän Lumi!
Valas77 Todella kaunis nimi. Meillä ristiäiset 14.2 ystävänpäivänä. Kerron sitten nimen, nyt vielä salaisuus :whistle: Toivottavasti Mila löytää pian paremman rytmin ja antaa äitinkin vähän kauemmin nukkua. Kakkaamisesta, keskimmäinen tyttöni kakkasi kerran viikossa, aina keskiviikkoisin. Kaikki tiesivät, että silloin meille ei saanut tulla käymään, eikä soitella, koko päivä kakattiin :LOL: Neuvolasta sanoivat silloin (17 vuotta sitten), että jos vauva voi hyvin, ei itke vatsavaivoja ja nukkuu hyvin, niin ei haittaa, vaikka kakkaakin niin harvoin. Mutta voitte uskoa, että sitten kun sitä alkoi tulemaan, niin sitä tuli ja tuli ja tuli...
Nyt tämä neiti kakkaa joka päivä yhden tai kaksi kertaa.
Terhikki kyseli pihapiiristä. Me aloitettiin viime viikolla vauvahieronta juuri siksi, että siellä varmaan paremmin tutustuu noihin samassa tilanteessa oleviin äiteihin. Minulla kun tuo edellinen lapsi on jo 10 vuotias, niin ei ole liiemmin noita puistotuttuja. Ja vielä ei oikein viitsi vauvan kanssa puistoon mennä. Ensi maanantaina olisi tarkoitus mennä äiti-vauva kahvilaan/kerhoon. Jospa sitä pikkuhiljaa saisi jonkinlaisen verkoston luotua. Olisi tarpeen, olen nimittäin näitä yksin odottajia/vanhempia.

Käytiin tänään neuvolassa ja neiti on saanut neljässä viikossa 1200 grammaa lisää painoa ja 5 senttiä pituutta. Eli hyvin on syönyt. Yöt menee edelleen kahden tunnin välein ja siihen on jo niin tottunut, että aamuisin on ihan pirteä vaikka aluksi väsytti aivan valtavasti nuo yöheräämiset.
Illat menee sylittelyssä ja tissuttelussa muutama tunti, ennenkuin nukkumatti hakee. Mutta mikäs siinä, välittämättä muiden ihmisten kommenteista, nautin siitä, kun pikkuinen nukahtaa ja tuhisee sylissäni. Tällä hetkellä tärkein asia on olla Nipsun äiti ja pitää hänestä huolta :heart: :heart:

Tiina ja Nipsu 4 vkoa
 
Heissulivei vaan kaikille....!

Olen "vähän" huonosti kirjoitellut täällä, ohjelmaa on tosiaankin riittänyt enkä tiedä kauanko jaksan kirjoitella kun selkään koskee :| Kaikki kuitenkin minulla ja pojalla hyvin ja mahtava poika onkin! Painoa 6 vko neuvolassa 5,6 kg ja pituus 58,3 cm =) Imetys loppui 3 vko jälkeen eikä siitä sen enempää.. Huono omatunto vieläkin etten saanut lasta imemään kunnolla mutta näinhän näillä sokerivauvoilla joskus on, kun ei ensin jaksa imeä ja sitten kun vahvistuu vähän liiankin hyvin.

Eka juttu lehteen on tehty, viikon ikäisenä enkä saanut oikein mitään kamalan syvällistä sanottua... Ehkä seuraavaan sitten!Kuvaaja kävi myös ja tuli aivan mahtavat 250 kuvaa, joista lehteen yksi... :eek:

Kirjoittelen lisää paremmalla ajalla...
 
öitä vaan kaikille
täällä odottelen ja sitteria keikuttelen josko mila antaisi pian periksi ja uuvahtaisi uneen.

ajattelin sellaisesti todella inhottavasta asiasta kuin ekat kuukautiset synnytyksen jälkeen laittaa muutaman sanasen.lähes kaikillahan sekin aika on edessä ennemmin tai myöhemmin.
ja uskokaa tai älkää niin itselläni tämä ihanuus tapahtui varottamatta terkkarin odotustilassa jossa odottelin ,että pääsen jälkitarkistukseen :LOL: anyway....
en saanut näiden ongelmieni takia pillerireseptiä....pitää olla varmuus että kaikki on kunnossa ja olen ihan hukassa jos en saa mitään apuja näihin kipuihin ja vuotoihin.
tänään herätessä jouduin ottamaan 2x600milligrammasen ibumaxin ja päälle vielä paramaxii kun ei ruvennu kivut helpottaan.oli kumminki pakko päästä sängystäkin ylös.ja nyt olen ollut koko päivän kotosalla kun ei juuri voi liikkua kun jo paikallaan ollessakin tuntuu että pissis housuun mutta noustessa tai liikkuessa ei ole olemassakaan sellaista sidettä joka sen tulvan saisi pidettuä aisoissa.
olisi kiva ja helpottavaakin kuulla kokemuksia jos joku kamppailee tämän kyseisen vaivan kanssa ja jos on saanut apuja jostakin tms....vähän olen nyt ruvennut harkitsemaan jotakin vaihtoehtois hoitoa kun tämä pelkkä perinteinen lääkehoito ei tähän pure.
niin ja hormonikierukan olisin saanut mutta se on itselle sellainen viimeinen takaportti koska se hiukan helpotti olotilaa mutta niitä tuli kaksi kertaa ulos, elimistö hylki niitä jollakin lailla :(
 
B-7
Ajatella,meidän pienelläkin oli korvatulehdus :| 7 viikon iässä!
Sitä ne pulauttelut ja pään ravistelut olivat.Molemmilla pikkutytöillä siis korvatulehdukset ja kuurit päällä!No tämä on tuttua ja se kyllä hoituu,meillä kaikki paitsi viides,olleet korvakierteisiä ja tuubitettuja vauvoja joten tuttua on,mutta että näin aikaisin!

Mutta yö,se se vasta oli hieno! =) Nukkui 22-03.30!sitten söi ja taas nukkui!Ihan uskomaton tuo eka pätkä.Voi kun olisi pysyvää kehitystä!
Lääkärissä vauva punnittiin mun sylissä ja saatiin painoa 5,2kg!Huikea kasvu,jos lukema paikkansapitävä.Huomenna onkin nla niin saan sitten "viralliset"mitat =)

:wave: Babyseven ja 7xmuksut
 
Hyvää huomenta!

Sain yöllä jopa nukuttua, hammassärystä huolimatta. En oikein tiedä onko särky laantumassa vai olenko vain tottunut kipuun? Mutta kun hammaslääkäri sanoi ettei siinä hampaassa ole mitään vikaa (reikää tms.) niin ei tässä muu auta kuin sinnitellä!

Sartsa meillä myös Aventit käytössä. Kaikki: pullot, huvitutit, rintapumput... Halusin ostaa Aventia, koska ne "muuntuvat lapsesi tarpeisiin sopiviksi". Oon ollu todella tyytyväinen. Ollaan jonki aikaa menty kakkostuteilla, kun niistä ei maito tulekaan niin helposti kuin ykkösistä. Saa Lumi tehdä vähän töitä ruokansa eteen. Meillä tosiaan vain kerran päivässä syödään pullosta...

Oon edelleen käyttäny sitä ihokontaktitoppia, kun se on niin helppo! Ostin sen trikooliinankin, mutta tossa se on mytyssä sohvapöydällä. :ashamed: Oli taas niiiiin kiire saada se ja sitten...

Lumilla on nenänpäässä noita hormooninäppyjä ja näyttävät ihan finneiltä. :LOL:

Valas Mila on tosi nätti nimi! Mites meillä kaikilla joulukuisilla on niin kauniit nimet? Eikö joku vois antaa nimeks jonku Yrjökaalepin tai jonku... Noeinykkai!
Meillä about saman ikäiset tytöt, mutta niin erilaiset. Pitää kysyä vielä neuvolasta tosta luumusoseesta... Ei oo menkat mulla vielä alkaneet! Niitä kovasti odotellaan, kun haluttais jo sitä kakkosta ruveta yrittämään. :$ Mulla on myös älyttömän runsaat, eli superplus tampoonit ja yösiteet kovassa käytössä ja kestävätkin sen 5 päivää. Öööö, rupesin miettii, että ehkä sittenki ihan kiva ettei oo vielä alkanu... Ja ne kivut! Mulla aina kuumavesipullo kovassa käytössä menkkojen aikaan... Se on fakta että liikunta auttaa, mutta ei oo kiva mennä lenkkipolulle, kun jälkeen jää punainen vana. :LOL: Mulla ainakin liikunta lisää entisestään vuodon määrää.

Ente meillä myös ihana luminen piha! Koira on ihan hulluna lumeen ja riehuis tuntikausia ulkona! Vaunuja onkin sit pikkasen vaikeempi työntää... Eilen kävin postilaatikolla päivällä ja näin naapurin rouvan kolaamassa pihaansa ja puuskutteli siinä posket punaisena. Se on kyllä tehokasta liikuntaa! Minä tein pikkuisen lihastreenini lämpimässä sisällä ja mies kolasi pihan bobcatilla töistä tultuaan. :whistle:

Terhikki mäkin oon miettiny mitä härkänaiselle kuuluu, mutta on varmaankin kirjaimellisesti kädet täynnä! Meillä asuu täällä puu-omakotitaloalueella oikeastaan vain lapsiperheitä, mutta en ole kauheesti kontaktia ottanut. Tottakai moikataan naapureita ja pikkasen aina välillä vaihdetaan kuulumisia. Kaveripiirissä mä oon eka joka saa lapsen, muutama on nyt raskaana, että jonki ajan kuluttua saan heistä vauvajuttuseuraa. En mä oikeastaan kaipaakaan mitään verkostoa. Oon aina viihtyny hyvin omissa oloissa ja sit on ne pari hyvää ystävää, joita tapaa ja joita OIKEESTI kiinnostaa mitä mulle kuuluu. Kyllä niitä ystäviä saa sitten puistosta tai lapsen harrastusten tiimoilta vähän myöhemmin. Nyt on just hyvä näin. Ja onhan mulla TEIDÄT! :heart:

Juli meillä syödään tuttia yleensä vaunuillessa. Aika vähän noin niinku muuten... Meillä muuten noiden Aventien lisäks apteekista ostettu DentoBon. On aika hyvä. Onko muilla kokemuksia?

Nimra kiitos onnitteluista! Kylläpä tuntuu hyvältä astua omaan kotiin, vaikka eihän tässä mikään ole muuttunut... Oon jo tottunu ajatukseen siitä Jaguarista. Saa mies vaan asentaa siihen peruutuskamerat, etten heti ekalla ajokerralla töräytä sillä tohon portinpieleen... Myönnän ihan julkisesti, että olen todella todella huono autojen kanssa. Aika ikävän tieltä ulosajonkin oon kokenu. Vauhtia 80 km/h motarilla. Oli vieläpä jouluaatto...
Kyllä käsittääkseni ihan pieni vauvakin voi lentää lentokoneessa. Eri asia sitten, onko se niin kivaa... Neuvolasta kannattaa kysäistä tuosta asiasta. JOS ne nyt vaikka sattuis tietämäänkin jotain.

Vai oli teillä tintta kakkapäivä. Maanantaina mansikkaa, tiistaina tomaattia, keskiviikkona kakkaa... On se Lumi pikkuinen, mutta saa varmaan muut lapset kasvussa kiinni jossain vaiheessa. Teini-iässä? Vaikee kuvitella, että Lumi on joskus esim. 7 kg. Se vaan on niin pikkunen...

Annukka
täällä ei sitten tosiaan tuomita ketään imetyskuvioissa! Sä oot yrittäny parhaasi ja tehnyt valintasi, joka on aivan varmasti oikea! Pääasia että vuoden vauva kasvaa! Innolla täällä odotellaan ekaa lehtijuttua ja kaikki tukee sua täällä ihan täysillä! Ei oo helppoa olla kaksin vauvan kanssa. Toivottavasti sulla on läheisiä ihmisiä, jotka auttaa tarvittaessa. Pienikin tauko vauvasta silloin tällöin tekee hyvää ja auttaa jaksamaan. Kamalasti tsemppiä sinulle!

Meillä ehkä pikkasen helpotti vatsanväänteet, kun aloin syömään kalanmaksaöljyä. Valmisteen nimi on Eskimo ja luvattiin, että maistuu limeltä. Hyi h*****tti mitä p***kaa. Joka aamu aiheuttaa oksennusrefleksin, mutta mitäpä en tekis ton pikkusen neiti suppusuun eteen. :heart:

Ostettiin leikkimatto. Lumi ei siinä kauaa vielä viihdy, mutta meidän koirapa viihtyy! Valtas sen heti ja otti siinä kunnon päikkärit. Pää tyynyllä! On niin hemmoteltu tapaus! Mä oon yrittäny sitä koiraks ja koiran tavoille kouluttaa, mutta minkäs teet kun isäntä ottaa syliin ja syövät yhdessä aamupalaa samalta lautaselta. Voi härreguudendoo!

Nyt pitää herättää tuo isäntä joka nukahti tohon sohvalle, kun TÖIHIN pitäis lähteä! Laiskimusmaximus! Kukahan tässä perheessä ne yöt vauvan kanssa valvoo, kuka!?

Aino & Lumi 2 kk
 
Hei!
Meillä on täällä historiallinen hetki, esikko 3v nukahti päiväunille monen kuukauden tauon jälkeen. Kai sitäkin väsyttää vauvanhoito :LOL:
Mutku mä sitten yritin kans nukkua, tuli vaan tunti pyörittyä sängyssä..Ihme juttu! En kyllä koskaan ole ollut mikään päiväunien nukkuja, mutta nyt ne olis tullut todella tarpeeseen,kun Nukkuneiti(niinku esikko vauvaa kutsuu :) )valvotti äitiä viime yönä kahteen, ähisi nukkuesssan sittenkin, heräs viideltä söi hiukan ja taas ennen kahdeksaa..voii kamala että mua väsytti ja väsyttää..

Mä luin kyllä kaikkien kirjotukset, joita oli paljon siitä ku viimeksi olen käynyt, en vaan muista juurikaan mitään mihin piti kommentoida..
siitä KAKKAAMISESTA.. meijän nukkuneiti kakkailee harvakseltaan nyt, pari ekaa viikkoa ihan päivittäin, mutta oli viikon tauko..Kerroin siitä neuvolassa, kehotti alottaan rela-tipat ja vatsan hieromisen..en tiiä auttoko edellämainitut keinot, mutta kakka tuli sinä samaisen iltana kun hieroskelin massua ja sai ekat tipat, mut taas eilen ei tullut.. :|

Jahas, neiti alkaa heräileen, päivisin maistuu noi unet niin paljon paremmin kuin yöllä, huoh

Syysusva+ Nukkuneiti 6vkoa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annukka84:
Eka juttu lehteen on tehty, viikon ikäisenä enkä saanut oikein mitään kamalan syvällistä sanottua... Ehkä seuraavaan sitten!Kuvaaja kävi myös ja tuli aivan mahtavat 250 kuvaa, joista lehteen yksi... :eek:
Mahtavaa! Ilmoittele heti milloin juttunne ilmestyy. Ja siitä imetyksestä, älä ole moksiskaan, olet vauvallesi maailman paras äiti! Muistanko oikein, että sinä olit yksin vauvan kanssa. Minä myös. Tietoinen valintani, mutta aina välillä kauhistuttaa, että miten pärjään nyt ja myöhemmin. Toivotaan, että hyvin.

Neiti nukkui tänään ensimmäisen kerran ulkona parvekkeella. Ihan hyvin nukkui yli tunnin, sitten alkoi kitisemään ja olisi varmaan nukahtanut takaisin, mutta nostin liian hätäisesti sisälle :)

Käytiin juuri äsken kirkolla juttelemassa papin kanssa ristiäisistä. Oli oikein semmoinen vanhanajan pappi. Itse en ole mitenkään uskonnollinen, joten välillä oli hiukan vaivautunut olo, kun se pappi puhui niin asiallisesti ja rauhallisesti ;-)

Nyt iltasyötöille ja sitten toivottavasti nätisti nukkumaan!

Tiina ja Nipsu 4 vkoa
 
Nyt tulee vaan omaa purnausta, anteeksi kovasti :ashamed:

Meillä on takkuillut tuo imetys alusta asti, kaikkea kokeiltu mutta nyt loppui mamman hermot kun useampana iltana tullu itkettyä asiaa... On niitä onnistumisia siis hyviä imetyspäiviä ollut mutta ei paljoa. Hetken näytti että imetys lähtisi onnistumaan siihen asti kun toissa iltana huudettiin 4 asti ja vedettiin niin kamalia rintaraivareita, raivarit jatkunu ja nyt päätös siirtyä korvikemutsiksi ainakin osittain.

Meillä on ollut laitokselta lähtien korvike käytössä, alussa enempi ja vähennettiin sitä 1,2dl päivässä... Eli maitoa nousi melkein tarpeeksi neitin ruokintaan. Muutenkin imetys ei onnistunut "kuin kirjoissa" neiti ei jaksanut imeä ja otettiin rintakumi käyttöön (tästä vieroituimme 2 vko sitten).

Viimeiset 2 vko olen istunut sohvalla neiti tissillä 2h-4h kerralla 3 kertaa päivässä tauko 30 min- 1.5h ja uudelleen tissille, yöt sujuneet paremmin 1-1,5h syöttö. Olen elävä meijeri! Lypsylehmä...

Päätös on minulle helpotus! Enkä ainoastaan ajattele itseäni vaan sitä että neiti saa tarvitsemansa ravinnon ja on tyytyväisempi kuin mitä nyt ollut (huudettu 2-4h ilta) siihen asti kun saanut lisäpullon tisseilyn lisäksi.

On se jännä kun itse tunnen että yhteiskunta jollain tavoin painostaa rintaruokintaan ja jos siinä ei onnistu niin lapsesta tulee huonompi/ sairaampi ym ym ja äiti ei ole onnistunut tehtävässään. Eikö tärkeämpää ole tyytyväine lapsi ja iloinen äiti?! |O

Olen liian väsynyt stressaamaan asiasta ja olen HYVÄ äiti (tiedän sen) :flower:

Kat
ja
neiti 6vko
 
Kiitos kaikille tsempeistä! :hug:

NeitiKat: Minusta tuntuu aivan samalle. Lähes KAIKKI jotka vauvan näkevät ensimmäistä kertaa (jopa miehet, jotka ovat isiä) kysyvät ekana: Hyvinkö tulee maitoo? Joo, hemmetin hyvin, pullosta nimittäin... Ja sitte tosi vaikeesti "no eihän se aina onnistu" tms... Ja pah! Vauva viedään sektion jälkeen pois minun luota ja heräämössä käytetään pikaisesti rinnalla, sokerit laskee, vauva ei jaksa imeä, teholle, kielletään imettämästä ettei vauva väsy, sitte käsketään imettää kun vahvistuu. Mitä on tapahtunut. Vauvalle on kaadettu maitoa suoraan pullosta ja jos mulla ei maito nouse, kun ei poika kehtaa imeä niin NO CAN DO! Sitte vielä kun on yh... Voivoi, kuvittelen vaan mitä nyrpisteleviä neniä selän takana on...

Päivärytmi meillä on toistaiseksi aivan mahtava, toivottavasti pysyy tällaisena. Aamulla herää ysin maissa, valvoo 12 asti, nukkuu 3-5 h, torkkuja ja valvomista ja 21-23 yöunille. Syö 3-5 ja 5-7 aikaan kaksi kertaa. Hyvin saan siis nukuttua. Ainut vaiva on nyt tuo minun selkä, joka vaivaa (reuma mulla siis). Pari kertaa on poika ollut mummilla yökylässä, että pääsin vähän tuulettumaan (siitäkin varmaan pitäisi tuntea hirveää syyllisyyttä...)

Mutta näin meillä, nyt alkaa syöttö taasen...
 
HUomenta !! =)

Upea yö takana...jee. Nukuttu 22.15-02.15 eka pätkä ja sitten varttia yli 5 seuraava imetys ja sitten puoli 8... tosi hyvin, ite en kyllä nukkunut niin paljon kun ois ollut mahollista, kaikki asiat pyöri päässä, mutta tosi levännyt olo silti :saint: jännä miten noihin pätkäuniin tottuu ja tuntee saavansa riittävästi unta, kyllä luontoäiti on mahtava tyyppi ;)

ja hei pakko sanoa omista valituksista viime kerralla, että hokasin mikä imetyksessä itellä mätti se oli, ylläriylläri, liian tiheät imetykset!!! uskomatonta, kun aina käsketään useammin ja useammin jne... mutta itellä huomasin että vauva syö tehokkaasti ja rinta tyhjenee parhaiten kun ei liian usein imetä!!!!!!! siis väliä on ainakin reilu tunti, mieluiten 2..ja yöllä just 3-4h.... nyt alussa siis, sittenhän nääkin välit pitenee varmasti... mutta mulla meni imetys yli äyäriden kun imetin välillä vartin välein ja vauva tuntu viihtyvän rinnalla tuntitolkulla...no ei ihme, jos koko ajan makas rinnalla, nyt kun ei makaa noin paljon, niin joaps tuli imuun tehoa!!! :saint: nyt maks. menee 20min niin molemmat tissit on tyhjiä ja vauva tyytyväinen :saint: ja äiti ja isikin ;)
siis sannpa vaan. että käsitin koko touhun väärin, kun neuvolasta käskivät vaan "lisätä imetyskertoja!" mutta ei kai ne tajunneet oikeasti kuinka paljon jo imetin...ei uskoneet varmaan vaikka sanoin :LOL: on tää upeeta huomata, että omat aivot on alkaneet tulla käyttöön...alussa kuljin vain oppaiden kanssa ja terkkaakin kuuntelin kuin pappia... ei kandekaan ottaa niin kirjaimellisesti, vaan tosiaan omaa järkeä saa käyttää...ja onneks sitä nyt on vielä jonkin verran jäljellä.. ;) siis tuntuu niin mahtavalta kun oma osaaminen ja olo vARMISTUNUT , MÄHÄN handlaan tän homman! siis omaa uskoa kehiin kaikille niille jotka epävarmoja on..itellä ainakin toimi ja just terkan ym. ohjeet pitää suodattaa!!! ;)
tehtiin huvikseen syöttöpunnitus neuvolassa ja 50g tuli neidillä lisää yhestä syötöstä :saint:

okei...kommenttia tulee myöhemmin kun käyn imetteleen taas...täs huomaa kyl omanapasuuden kasvavan, mutta onneksi ymmärrätte samas venees kelluvat.. ;)
vointeja kaikille!!

Katherine ja neiti 23vrk... eli 3vkoa 2 päivää :saint:
 
neitikat ja annukka vielä lisään nopeasti kun luin teidän jutut.. että olen ihan samaa mieltä, todella imetys ei ole mikään äidin mittapuu, on se mustakin kumma kun just neuvola tuntuu painostavan tohon hommaan tajuamatta mitä se voi äidille aiheuttaa ja pahentaa vaan tilannetta! itellä ainakin kokemus, että painostetaan eikä kannusteta, ihan eri asioita!! joskus tekis mieli sanoa suorat sanat kaikille kyselijöille jotka urpona kysyy tuleeko maitoa ym. vittu sama kun kysyis äijältä että onko pitkä... ja kuinka pitkä ;)
siis oikeasti ärsyttävää kun jengi kysyy imetyksestä, mitä se kelleen kuuluu, kysyis mielummin että mitä kuuluu tai miten menny, mitä vi.un väliä miten se vauva ruokitaan, kunhan ruokitaan!! meilläkin anoppi tuli heti kyylään kun imetin...ja siis jengi yleensä...eikö ne tajua antaa rauhaa... argh!!! :kieh:
siis tulipa purnattua, mutta olen vihainen kaikille urpoille, jotka ei tajua kyllä lapsen saaneen naisen antaa olla rauhassa kysymyksiltä...mutta ei kai sitä tajua kukaan muu kuin toinen täysin samassa tilanteessa oleva ja samaan aikaan... koska unohtaa pian sen herkkyyden mikä siinä on.. kaikille vauvan saaneen äidin ystäville, sukulaisille ym. siis tiedoksi kunnioittakaa vauvan äitiä ja jättäkää turhat utelut pois ja varsinkin kaikki arvostelut, ne vie teidät kauemmas kuin ikinä uskottekaan koko perheestä!!

joo... sorgen jos tuli saarnaa...mutta tsemppiä teille!!! ja todella kukaan ei epäilekään että äitiys ois pullosta kiinni... ;)

love, kathe
 

Yhteistyössä