***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** toukokuussa

Katrinainen Mullakin oli esikoisen aikaan tosi voimakasta pahoinvointia pari viikkoa ja siihen ei kyllä auttanut mikään. Nyt on pahoinvointi ollut erilaista ja lievempää. Nyt se sijoittuu selkeästi aamupäiviin ja ainakin toistaiseksi pysyy aisoissa kun syön vaan tiheään ja juon jääkylmää vettä. Mutta varmaan tää tästä vielä voimistuu että en tiiä sit miten suu pannaan.

Onko kukaan kokeillu B6 vitamiinia pahoinvointiin? aattelin että jos tää pahoinvointi pahenee niin jos kävis kokeeksi apteekista hakemassa kun jostain luin että se vois auttaa.
 
Pahoittelut ja iiiisot halit kaikille menetyksen kokeneille! :hug:

Paha olo jatkuu ja välillä ei mikään pysy sisällä. Eilen meni kokoilta posliinia halaillessa. Sitä menee jotenki ihan toimintakyvyttömäksi kun on niin heikko olo. No toivo ainakin korkeella et pikkuinen elossa... Perjantaina olis sit lääkäri neuvola. Terkan kanssa sovittiin, että aikasemmista km johtuen varailen sen jälkeen vasta aikoja seulontoihin. Tarkistetaan et kaikki ok. Alkaa jo pikkuhiljaa jänskättää............

annmarii 8+6
 
Moikkuli! Mulla ei ihan selvää tyttö- tai poikaoloa oo. Toisaalta ajattelen kyllä tytöksi, koska raskaus on ollut tähän asti aika samanlainen kuin ekan aikana, joka siis on tyttö. Tyttöä ehkä toivoisin, menis vaatteetkin hyötykäyttöön :D mutta loppuviimein ei sillä kuitenkaan merkitystä ole, kumpi tulee.

Maha tuntuu pikkuhiljaa pyöristyvän, ja kun ilmat lämpenee, saa vaatettakin vähentää, joten ei tätä enää kovin kauaa voi salailla. Painoakin oli tullut jo 3,2 kg :ashamed:

Nyt taas ruokaa tekemään ja leipomaan synttäritarjoiluja :wave:
 
Mulla on auttanut pahoinvointiin välipalat ja sitruunamehu. Ihan siitä sitruunanmuotoisesta pikku putelista olen sekoittanut veteen, nam! ;)

Tänään kokeiltiin kaverin dopplerilla joko kuuluisi pikkuisen sydänäänet, ja kuuluihan ne! :heart: :heart: :heart: Oli ihan mieletön tunne kun löysin äänet ja kylläpä olikin nopea syke. =) Koskahan sitä osaisi lakata huolehtimasta liikaa?
Tänään on alavatsa kipuillut ilkeästi, ja on muutenkin tosi huono olo. Ja väsyttää!!

pööpötti ja masukki 9+3 :heart:
 
Pitkästä aikaa..otin vähän palsta-taukoa,kun tuli niin epävarma olo :ashamed: Alkuun pahoittelut kaikille huonoja uutisia saaneille!!
Täällä olo on ihan karmea..päivässä saa monta kertaa oksentaa ja muutenkin on kestokrapula.Täytyy kokeilla auttaisko toi Sea Band-systeemi yhtään, kun muuten rupee töissä oleminen käymään liian tuskaseksi.Jotenkin sitä on unohtanut 2 vuodessa miten järkyttävää tämmönen olo on :$ vaikka siis esikoisen aikana oksensin koko raskauden ajan.
Positiivista on se, että varhaisultrassa löyty ihan oikeesta paikasta pikkunen, jonka sydän löi hurjaa vauhtia!! Viikkoja tosin lääkäri sai vähemmän kuin mitä menkoista laskien tulis, mut aion pysyä omissa laskuissani (on vähän niinkun enemmän raskaana :D )
Kribe 6+5
 
Tervehdys :wave:

kellopeliappelsiini :hug: :'( Osanottoni ja voimia!!

Ralli Sä taisit mainita lapsen saamisen vaikeudesta?? Muistankohan oikein.. No enivei, itellä on nyt se tilanne että tää mahdollinen lapsi olis sitten ensimmäinen lapseni joka on täysin luomusti saanut alkunsa. Resepti ja lääkärikäynti riitti tällä kertaa. Että ei nää kyl itsestään selvyyksiä ole ollu yksikään ja raskas taival on takana vaikka kuitenkin moniiin muihin verrattuna tärppi kävikin suht nopeasti (n 8-9kk )

äippäliinillä oli siel söpö pömpötysmasu kuva.. :heart: Ite en kyl viel hetkeen vois laittaa kuvaa, sen verran turvottaa joka onkin JEEEEEE, ensimmäinen raskausoireeni :D Ihanasti hidastunut ruoansulatus ja armoton turvotus ja nesteen kerääminen juomisesta huolimatta. .. No asian näen vain positiivisessa mielessä, ees jotain normaalista ei raskaana olevasta olosta poikkeavaa. :)

kattiina siel kyseli tyttö ja poika oloa, ei kyl vaaka heilahda kumpaankaan suuntaan. Sen sijaan oon nähny kyl tosi paljon kaksos ja jopa viitos unia :kieh: Itel menny tuo tyttö ja poikaolo hyvin pitkälti sen mukaan että kumpaako oon tavallaan toivonu. Vaikka tietenkin kumpi vaan on aina käyny mutta kuitenki. En koe itseäni huonoksi äidiksi vaikka oonki toivonu jompaa kumpaa. Sukupuolta kysytään tässäkin raskaudessa rakenneultras, oon utelias ja kuitenki se voi jäädä salaisuudeksi vaikka katottaiski.

neuvola/ultra + lapset asiaa kommentoin minäkin ja itellä juuri tuo ongelma että kun ei oo lapsille hoitajaa. Oon joutunu lasten kans käymään kolmosta oottaes lääkärintarkistukseski, eikä se kyl kauheen kivaa ollu ku esikoinen oli kuitenki jo 6v. Kakkonen ny ei asiasta vaivaantunu vielä silloin. Polin ultrien ajaksi on hankittu hoitoapua tai mies on jääny lasten kans kotiin mut neuvolakäynneillä oon sit ollu aina lasten kans melkeinpä joka kerta.

pööpötille onnittelut sydänäänten pongauksesta :) Kolmosen aikaan neuvolassa saatiin kuulumaan ekan kerran hyvinki sun viikoilla sydänäänet ja pidin sitä tosi löytönä kuten myös neukkatätikin ajatteli. Se on Todellakin mieltä lämmittävä ääni :heart:


Omaan napaan ei tosiaan hurjan turvotuksen lisäksi muuta, lähdeskelen tästä vähän urheilemaan ja omalle ajalle hetkeksi.. Vointeja mammat :wave:

Maukkis &viiva tikussa
 
heips. pikaisesti merkki tänne.. meille iski eilen mahatauti sekä mulle että miehelle, mä oksentelin jatkuvasti iltapäiväkolmesta yöyhteen joten olo aika heikko. paino putos 3kg :O aamupäivällä tuli viel yks oksu, mut mahatauti alkaa olla ohi ja selvästi nyt onki jo raskauspahoinvointia.. hirvee ripulikin tuli, inhaa :ashamed: mies oksenteli eilen iltana mut ei enää yöllä tai tänään.. poitsu onneks pääsi viime yöks miehen äitin luo yöksi joten saatiin rauhassa sairastaa..musta ei oo ollu koko päivänä poikaa hoitamaan, onneks mies ollu kotona. nyt poju lähti sit miehen siskolle yöks.. semmonen olo että oon huono äiti kun sairastuessani en kykene lapsestani huolehtimaan :ashamed: mutta lapselle parempi kuitenki että pääsi hoitoon ja on hällekkin paljon kivempi kun on hoitaja kunnossa ja serkkupojat seuraa pitämässä.. :) joten sairastellaanpa sit rauhassa...poju tosin tulee jo aamulla aikasin takas kotiin mut silti.

huomenna neuvola :heart:

sairasteleva upp3 ja masukki 8+6 sekä poju 8,5kk


 
Ultrassa käyty, pikkuinen :heart: nähty! Äippäliini, mun virallinen la on 22.12., sen verran voisi muuttaa tuota päivitystä. Ultran mukaan tosin 24.12, oli 2 päivää pienempi, mutta mennään nyt tuon 22. päivän mukaan. Ja poikaodotus täällä...

Olo on ollut parempi, tänään oli eka päivä pariin viikkoon kun jaksoin ilman päikkyjäkin.

Bellona 7+2
 
Kellopeliappelsiini, paljon voimia ja halauksia suureen suruunne :hug: ...

Täällä pahimmat vihlaisut ja kivut lieventyneet tosi paljon, onneksi, kyllä jo välillä hiukka säikytti nuo kivut. Kumma kyllä pahoinvointia ei ole ollut moneen päivään. No ei pidä nyt siitäkin ruveta panikoimaan :kieh: . Oireina lähinnä tuo älytön turvotus, koita nyt sitten pitää asiaa salassa, kun maha näyttää varsinkin iltaisin siltä, että viidettä kuuta vähintään oltaisiin menossa :D . Niin ja rinnat aivan tosi kipeet, samoin tuo väsymys painaa.

Ja on tosi ärsyttävää, kun en osaa nukkua öisin ollenkaan! Heräilen vähän väliä ihan ilman syytä ja aamulla olen ylhäällä viimeistään puoli seitsemän :/ . Tuossa toissayönä tuli nukuttua korkeintaan neljä tuntia, en saanut unen päästä kiinni sitten millään ja oikein kiva oli sitten töissä yrittää olla, varsinkin kun olen parturi-kampaaja ammatiltani ja asiakkaiden kanssa koko ajan tekemisissä :| . Kyllä on meikäläinen aina niin pirteen näköinen, että :LOL:

Jessie rv 6+0
 
kellopeliappelsiini: :'( :hug: tuo on niin karseeta.. ku menee hyvällä mielellä ultraan ja sit saa :'( uutisia
meemee : kokeile laittaa ens yöksi sipullettua sipulia esim. sukkaan ja lapsen pinnikseen.. meil sipuli/valkosipuli on ollut parasta yskänlääkettä + pitää nenän auki.. ja on ainakin turvallista :saint:
ONNITTELUT kaikille uusille ja hyviä ultrakuulumisia saaneille... nyt kattomaan peliä :xmas:

 
Tänään oli verikoe päivä seulontaa varten.
Olo alkaa olla mitä parhain. Pahaolo on jäänyt jo kaks viikkoa sitten ja syyksi pahalleololle laitan aivan 100% varmuudella neuvolatätin suosittelemat vitamiinit missä on sitä foolihappoa joka on nyt niin "tärkeää." Niitä kun popsi ällöolo oli aamusta iltaan. Ei puhuttu foolihapoista neljä vuotta sitten ja hyvä poika syntyi ilmankin.
Mieli tekee jotain kylmää ja raikasta, tuoremehuja, jäätelöä ja kun poika söi vesimelonia ja maistoin palan :p menis koko meloni hetkessä. Kahvia ei voi edes keittää, haju ei nyt vaan miellytä :)
Tänään oli kylmä päivä ja räntääkin satoi, onneksi lumet jo aika vähänä, eli pohjoisessa ollaan.
Kuinka pitkiä matkoja teillä on sitten synnyttämään kun sen aika on? Meillä matkaa tulee vajaa 300km. Meinaavat lopettaa päivystykset kunnassa ja ymparistökunnissakin. Tulis yhteispäivystys Rovaniemelle, eli jos lapsi saa vkonlopun aikana vaikka korvatulehduksen lähde ajamaan yli 550km lenkki kun yksityisiäkään kylässä ei ole.
Luojaa saa kiittää että olin kaupungissa kun syksyllä kohdunulkoinen repes, täältä olis ollu kriittinen matka sairaalaan.
Eipä silti ei täältä mihinkään muuttaakkaan halua, tunturien sylistä :heart:

Kuurakeiju 9+0
 
meillä on tossa 5km päässä tuo keskussairaala... esikoisest alko vesien tihkumisella, niin jouduin sairaalaan tarkkailuun. nyt toiveena ois saada olla mahd. pitkää kotona, mut tietenkin teen sit niinkuin parhaaks ammattilaiset näkee siin vaiheessa kun lähtö tulee... =)
 
Isot :hug: kellopeliappelsiinille Tuo on sellaista, jota en kenellekkään toivo :(

Onneksi täällä on myös hyviä ultrakuulumisia :heart: Meillä on tasan kaksi viikkoa ensimmäiseen neuvolaan/ultraan, voi kunpa se menisi nopeaan. Onneksi tässä on tulossa kaverin polttarit ja isän viiskymppiset. Kävin tänään katselemassa juhlavaatteita, mutta en vielä uskaltanut mammavaatteita ostaa. Taikauskoa kai :ashamed:
 
zuku: Ei ole enää pinnisikäinen mutta kyllä voisi kokeilla. Viime yönä kolmen aikaan kuumetta oli 38.6 astetta ja hirveä jano ja yskä. Kyllä tää vähän verottaa kun yöllä ei tule niin kamalasti nukuttua ja iso tyttö kun enää ei nuku päikkäreitäkään kotona..No kai mää kestän muutaman päivän, nukun sit kun ukkeliini tulee kotiin, paitsi sit se menee siihen ettei enää väsytä. :)

Ukko on ollut aina mukana noissa ultrissa ja lapset olen onneks saanut hoitoon siks aikaa, äiti on kotona eläkkeellä et sinne on helppo aina viedä, värkki levällään ei olis kamalan kivaa olla.

Vanhemmat kävi eilen poitsun synttäreillä ja piti kertoa uutinen, mutta jotenkin vaan hannasin, no kerron sit kun seuraavan kerran nähdään, viikonloppuna tarkoitus viettää synttäreitä sit enemmän. Olisin kuvitellut että noi lapset olis asian möläyttänyt mutta ei edes muistaneet, kun mulla ei ole vauvamasua, no tänään halusivat katsoa minkä näköinen se suunnilleen olis näillä viikoilla.

meemee ja stella di natale 8+6
 
huomistus! pahin vointi mahataudin jäljiltä alkaa kai olla ohi.. niskat ja hartiat jotenki tosi arat, oisko oksentelussa jotenki jännittyneet ja kipeytyneet, inhan tuntoset :|

pikkupoju tuli tunti sitten kotiin yökyläreissulta :heart: oli raasu ihan väsyny ja nukahti alle 5minuutissa päikkäreille..

kestokrapula jatkuu aina vaan mut ei onneks oo yhtä paha kuin eilen!! ja mahakaan ei oo enää sekaisin, luojan kiitos...

saapa nähä mitä iltapäivällä neuvolassa sanotaan, ja löytyykö sieltä masusta mitään pikkuista....olo on jotenkin luottavainen ja rauhallinen kylläkin että kaikki on hyvin. toivotaan parasta..

upp3 ja masukki 9+0 sekä ihana pikkupoika 8,5kk :heart:

 
ralli
Helöy! Parit päivät meni taas haahuillessa jossain muualla kuin koneen ääressä. Pientä ällötystä on silloin tällöin mutta ei mitään ihmeempää. Huomenna olis sitte se eka neuvola. Toivottavasti kaikki on kohdallaan! Täältä kuin sai taas lukea surullisia uutisia niin tietysti sitä kävi pelkäämään heti omasta puolestaan.

Haleja suru-uutisen kohdanneille :'( :flower:

Kuurankeiju: on mietityttänyt nuo teidän seudun terveydenhoitojärjestelyt. Mitä ihmettä nuo "viisaat" oikein meinaa? Riskit kasvavat ihmisillä kun matkat lääkäriin pitenevät. Ja kai tämä on vielä hyvinvointivaltio :/ ? Säästetään aivan ihmeellisissä kohdissa nykyään, aargh! Meiltä ajaa 20 min kaupunkiin, ei paha matka, jos tie on kunnossa. Meillä on ollut jo pitkään joku imu pohjoiseen. Jos talon saa joskus myytyä niin sinnepäin suuntaamme. Olkoonkin että matkat joka palveluun pitenisivätkin.
 
Meillä on 45km matkaa kaupunkiin ja synnärille. Eli semmonen reilu puoltuntia menee talvikeleillä ja -rajoituksilla matkaan aikaa. Jos lapsi meinaa syntyä ennen rv32 niin sitten siirtävät Oyssiin jos suinkin ehtivät eli sitten matkaa on reilu 200km.

Vein pojan hoitoon ja pitäs ruveta gradua kirjoittelemaan mut yllättäen kuitenkin täällä netissä notkun. Hieman meinaa pahaolo nostaa päätään niin pitää koko ajan mussuttaa voileipäkeksejä että pysyy aisoissa. Eilenkin kun kaupungissa kävin niin vähän väliä autossa mussutin näitä ettei tullut pahaolo.

Joo mut kai se on ruettava kouluhommia tekemään, että pystyy sit iltapäivästä pikku päikyt ottamaan ennen ku pojan hakee ;) jotenkin kyllä tulee huono äiti fiilis kun ite vaan nukkuu ja poika hoidossa.

sanle 7+2
 
Meiltä on lähimpään isoon kaupunkiin, eli ouluun ja näinollen oysiin, matkaa n. 90km.. ei kovin paha, paitsi jos on syöksysynnyttäjä :/ itellä ei luulis olevan hätiä jos pitää lähteä täältä liikenteeseen synnytyksen käynnistyessä..

viimeks oltiin sopivasti oulussa kun synnytys alkoi joten no problems. olin kyl auki jo 6cm ku mentiin tarkastukselle, melko nopeeta pääsinki sit saliin. :D enkä ollu ees NIIIIN kipee etten ois pärjänny viel jonku aikaa itekseen.. sitä ne kätilötki ihmetteli et miten oon niin tyyni.... :LOL:
 
Heippa pitkästä aikaa joulumasuille!

:hug: kaikille sitä tarvitseville.

Aamulla on käyty seulontaan kuuluvissa verikokeissa ja nyt odotellaan 20.5 olevaa ultraa. Siellä samalla saa sitten verikokeiden tulokset. Saikulla ollaan oltu maanantaista asti. Huimaus on kamalaa kun paineet niin alhaalla ja pahoinvointi on hurjaa... :| Luulis että pikkuhiljaa näillä viikoilla alkais jo helpottamaan olo...

Kyllä vihaks pistää nuo säästöt! Kohtuuttoman pitkiä on kyllä monilla matkat lähimpään synnytyssairaalaan. :kieh: Meillä matkaa pari kilometriä, eli muutamassa minuutissa meiltä sairaalaan ajaa.

Mukavaa kevätpäivää kaikille!

Delfis 10+2
 
Alkoi kiinnostamaan tu varhaisultra yksityisellä, ite haluaisin mut miehen mielestä vähän turhaa kun muutenkin ultraan pääsee. Haluaisin vain tietää et kaikki hyvin kun vähän väliä näen painajaisia ettei siellä olekkaan mitään ja öisin puhun ettei saa viedä vauvaa pois ja vauvaa ei enää ole, varmaan siitä edellisestä keskenmenosta johtuu. No kai kitkuttelen täs sinne ultraan mikä tulee..
 
Mullakin on tosi vahvat epäilykset sen suhteen että onko tuolla mahassa mitään elämää. Ja pahinta kun en edes vielä tiedä milloin sinne ultraan pääsen. Kai sitä joskus tän kuun aikana, ensi maanantaina saan päivän tietää kun on eka neuvola. Toivottavasti ois lääkäriaikoja jäljellä ettei sen takia viivästy. Täällä kuitenkin on tapana että neuvolalääkäri varmistaa raskauden ultralla ennen ku edes varataan np-ultraan aikaa. joten tuon neuvolaultran ois oltava viimeistään siinä 10-11 viikolla. Mä tiiä että oon ihan paniikissa ennen sitä eka ultraa. Esikoisen aikaan jännitin vaan vähäsen, tiiä sitten mistä tämmönen skeptisyys on tullut. Ehkä siitä kun on pari kertaa vähän vuotanut.

Täällä ei muuten tarjota mitään veriseuloja. Vain nuo np- ja rakenneultrat. Tai no joutuu niistä sen 20e maksamaan polikäyntiä, mut ei kovin paha hinta kuitenkaan, joten ehdottomasti käydään kaikki.
 
Niin se taitaa kaikissa paikoissa olla joissa tuo veriseula tarjotaan että se yhdistetään tuohon np-hen tai ainakin näin oon ymmärtänyt että yhteistulos näyttää onko riski kohonnut vai ei. Mutta täällä siis pelkkä ultra.
 

Yhteistyössä