***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** toukokuussa

Pitkästä aikaa jaksoin tulla kurkistelemaan muita joulutonttuja odottavia. =) Ja onneks löysin oikean pinonkin lopulta.

:hug: kaikille surun kohdanneille. Voimia paljon! Tuntuu ihan kamalalta teidän puolesta. Miksi tuollaista pitääkin tapahtua, ei tunnu reilulta.

sukkapari, todella kaunis tuo runo, kyyneleet vieri kun tuon luin.

Jessie & Sanle, minulla oli rv 6 niukkaa vuotoa, ja rv 5-7 kipuja, välillä todella koviakin. Hyvinkin todennäköistä että tuollaiset kivut ja vuoto ovat aivan normaaleja. Yrittäkää ajatella positiivisesti että kohtu siellä vain kasvaa ja munasarja toimii täysillä pitääkseen raskautta yllä. Tuo vuoto voi hyvinkin olla istukan muodostumisesta aiheutuvaa, niin minulle sitä selitettiin. Ymmärrän kyllä että huolettaa, itse olin ihan romuna ja peloissani. Voimia!!

Täällä on mieli ollut synkkänä tuon influenssan takia, pelottaa pandemian uhka. Raskaana olevat kun ovat riskiryhmässä, ja lääkkeetkin voivat olla sikiölle haitallisia, puhumattakaan viruksesta. :( Toivotaan parasta ja yritetään suojautua mahdollisimman hyvin jos tilanne pahenee.

JääKyynel, sun tekstit vois olla mun kirjoittamia, ihan samoja tuntemuksia minullakin. Täälläkin oireet ovat lievittäneet. Ei ole enää juurikaan pahoinvointia, eivätkä rinnat ole kovin kipeät. Väsymyskin lieventynyt. Sinänsä vois tosiaan ajatella että kiva kun pääsee helpommalla, mutta minut ainakin saa huolestumaan. :kieh: Nt-ultraa siis kovasti odotellaan, vasta 25.5. Mitenkäs sinne asti jaksais odotella? Vielä 3 viikkoa, ihan liian pitkä aika! Tuntuu että pää sekoaa vielä tän epäluuloisuuden kanssa. :headwall: Meillä myös tuo veriseula + nt-ultra.

pööpötti ja masukki 9+0 :heart:
 
pakko kommentoida tota influenssa asiaa. uutiset on nyt päässy oikein herkuttelemaa tol aiheella... nythän on just todettu ettei tod. näkösesti oo tavallista influenssaa pahempi, mutta kun siihen ei oo ihmisillä vastustuskykyä, niin ihmiset sairastavat sen massoittain.. ongelmana tulee olemaan palveluiden ylläpito, koska niin monet ovat sairaana, jos tulee epidemiana suomeen. edelleenkin ainoat kuolleet ovat olleet meksikolaisia ja niitä kuolleita on täl hetkel todistettavasti kuollut n. 20 ihmistä. oireet on tavallisen influenssan kaltaset ja kukaan ei puhu siitä kuinka paljon vuodessa tuohon tavalliseen kuolee. mä olin itsekkii ihan paniikissa, etenkii koska oon terveyskeskuksessa töissä ja joudun hoitamaan siellä tautiin sairastuneita olin raskaana tai en. mutta järki käteen asian suhteen...
 
äippäliini83, totta puhut, että ei välttämättä kausi-influenssaa pahempi tauti. Lähinnä minua huolestuttaakin se, että ihan tavallinen kausi-influenssakin voi olla raskaana olevalle ja sikiölle kohtalokas, ja jos uusi influenssa nyt kovasti leviää, on todennäköistä että sen voi saada. Siinä tapauksessa pitäisi ottaa Tamifluta/Relenzaa, joilla voi olla haittavaikutuksia sikiöön. Ja vaikkei olisikaan, influenssavirusinfektio sinällään voi aiheuttaa vaurioita sikiölle. Mutta juu, täytyy yrittää olla panikoimatta ja seurata tilanteen kehittymistä rauhassa. Itsellänikin olisi tk-työtä kesällä luvassa, ja täytyy kyllä sanoa ettei kovasti innosta mennä jos tilanne Suomessa pahenee.
 
heip. voisin lisätä noihin mun tietoihin että synnäri on päijät-hämeen keskussairaala.

tääl ei muuta ku kauheen krapulainen olo, mikään ei huvita ja väsyttää. luulin että tää olios jo helpottanu.
oloon ei auta sekään että mies kohtelee mua huonosti... :ashamed:
huomena neuvola.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippäliini83:
***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** huhtikuussa
Kaikki joulukuussa poksuvat tervetuloa! :heart: :heart: :heart:







Elikkäs nimimerkki..........ikä......mones lapsi......synnäri


Marraskuun 27.pvä
E-V-A.....................27...............kolmas.................
katrinainen............26v.............toinen..................Norja
kattiina..................23v..............esikoinen...........MKS
PeggyBundy..........32v..............neljäs.......Hyvinkään sairaala


Marraskuun 30.pvä
tikruliini..................24v..............kolmas/1. yhteinen
Punatulkku.............29v.............esikoinen...................


Joulukuun 1.pvä
delfis....................29v................esikoinen...............VKS
Enmppu ja vintiö...31v...............toinen....................TYKS
Saya......................23v...............toinen.............Naistenklini kka
unna84..................25v...............esikoinen...............LKS
Margaret...............34v................toinen...................TYKS
Äippäliini83.............25v...............toinen................ ....KOKS


Joulukuun 2.pvä
kellopeliappelsiini....25v..............toinen......................OYS
smesmira.................24v...........toinen/1.yhteinen......TYKS
JääKyynel.................31v.............esikoinen............TA YS/VAS
Sapfo.......................35v...............kolmas....................... ..


Joulukuun 3.pvä
HEIZI............................................toinen.................... .....


Joulukuun 4.pvä
peetruska....................................neljäs................... ...OYS
Jojo79......................29v..............esikoinen..........Englanti
nedee.......................25v..............kolmas....................SKS


Joulukuun 5.pvä
äityli30....................33v..............kolmas................... .Salo
JuliaK........................................esikoinen.................... .....

Joulukuun 6.pvä
pööpötti.....................27v............esikoinen....... ..TAYS
Hedukka.....................30v............toinen.............PHKS


Joulukuun 7.pvä
leppäkerttu3...........26v..............esikoinen...kättäri/ Naistenklinikka


Joulukuun 8.pvä
sukkapari................28v............toinen...................OAS


Joulukuun 9.pvä
Sisely......................33v.............viides....................Jorvi
annmarii..................32v.............toinen..........................
Kuurakeijul...............................toinen..........................


Joulukuun 10.pvä
äityli75.....................34v.............toinen.............Jorvi
eve85.........................................toinen...................TYKS


Joulukuun 11.pvä
Vatukka.....................21v.............toinen.................KAKS
Pii-a............................30v............toinen................TAYS
upp3......................20v..............toinen...................OYS
MeeMee....................27v...............kolmas......Kätilöopi sto


Joulukuun 12.pvä
joke-81.....................................esikoinen......................
anskuuuu..........33v..........2./1.yhteinen/miehen 3...P-HKS
malttamaton............................toinen.............................
mamx2...................................................................... ......


Joulukuun 13.pvä
elisar...................27v..............esikoinen..............


Joulukuun 14.pvä
milsku.......................................esikoinen............Jorvi
Tintukka76..............32v.............viides..................KPKS


Joulukuun15.pvä
Koivunkäpy................................kolmas........Tikkamäki
mimomamo..............................esikoinen..........................
Grace83...................................esikoinen.....Vaasan keskussairaala
pesukarhu.....................neljäs...........Satakunnan keskussairaala

Joulukuun 16.pvä
raparperitaivas......................toinen/1.yhteinen...........
hipsu1978..................................kolmas........................


Joulukuun 17.pvä
saini81...................................toinen........................... ......
MOLLA-77..........32v......1.yhteinen/neljäs/miehen 2.........
Ralli..............36v...............toinen....................MKS
Pippi..................30v..........esikoinen.............................. ..
Tuuulis............................toinen...........................OYS


Joulukuun 19.pvä
jenninho....................26v..........esikoinen................KYKS


Joulukuun 21.pvä
Sydänkäpynen.......................toinen........................ .........
bellona..............30v..............toinen......................NKL

Joulukuun 23.päivä
Henna1989.............20v...........................

Joulukuun 24.pvä
Sanle.................25v.............toinen........................KAKS
Jeju81................27v..........esikoinen.....................VKS
LilEdie.................22v............toinen........................KYS


Joulukuun 25.pvä
pippur1..............22v............esikoinen..................TYKS
Kribe..................27v..............toinen..........................


Joulukuun 29.pvä
Mansikka87................................................................


Joulukuun 30.pvä
apila87..........21v......................kolmas.....................KPKS
Jessie............35v....................kolmas....................EKKS


Ei vielä laskettua aikaa:
Yön Musta Ninjapinja 28v............toinen....................SEKS
tyttö onnellinen..........24v...........esikoinen.........................
Jisse78........................31v...........neljäs................... ........
miisuliini.....................23v............kolmas...................TAYS
Piijuska-78................30...............toinen...................OYS
Mauahtavaa.................................neljäs..................... .....
Linneja........................................esikoinen................... .
jerpuska....................32v..............toinen.....................
Myräkkä....................................toinen/ehkä kolmaskin

Aikaisemmat keskustelut

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1361214
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1368662
 
=) esikko tuli äsken mun tykö koneelle ja tohkeissaan mussutti.. kourasta löyty sit raaka peruna.. oli jotenki onnistunu särkemään eteisessä olevan siemenperuna pussin.. nyt tääl sit itketään sitä, ku äiti ei anna syödä raakaa perunaa :kieh:
Voisko joku hakea täältä tuon känkkäränkän pois?? alkaa jo tämä kyläily venähtää turhan pitkäksi, ni voisin tätimoonikan lähettää linkkurilla seuraavaan osoiteeseen.. halukkaita?
 
ralli
Sukkapari: täysi ymmärrys täältä sinne! Joskus sitä ihmettelee et minkä hitsin takia näitä kersoja oikein hommaa :LOL: . Mutta, öh, luulen että meille riittää yksi känkkis, kiitos vain - hahhah! Mut se toinen on jo kypsymässä - apuaaaa! Kohta niitä on kaksi...

Mutta arvatkeepa minkä riemun olen näemmä saanut? HIIVATULEHDUKSEN! Voi kutitus ja kuumotus! Yöksi pitää varmaan pistää jääpaloja housuihin et kestää huomiseen ja apteekkiin asti. Vertaistukea pliis :eek:
 
ralli, jos teillä on kauppaa lähellä niin käy osta purkki bulgarian jugurttia, lätkää sitä siteeseen ja vähän sormin ulkosynnyttimiin, tehoo alle 5minuutin mulla ainaki että kutina katoo.. mulla tulee AINA antibiooteista hiiva molempiin päihin, tuola oon hoitanu jo reilu vuoden moisen vaivan pois. ja on turvallista myös raskaana ollessa.

Päätä meinaa TAASsärkeä, ei kivaa.. :kieh:
 
Elossa ollaan. Ei oo vaa jaksanu/viittiny paneutua tähän. Lukemassa kyllä oon käyny.

pööpötti Ihanaa kuulla, että täällä on joku muuki samalla tavalla ajatteleva. tai tiedä nyt onko se niin ihanaa, ett on näin epävarma, mutt se ainaki ettei todellakaan ole ainut! Voi huokasta iha pikkariikkisen helpotuksesta.

Täällä pitäs lakata ajattelemasta. Aina ku lasken päiviä ultraan, tuntuu, ett aina on yli kaks viikkoo. Pitäs lakata tuijottamasta tuota kalenteria. Tänne ei muuta sen ihmeempää kuuluile.

Lisäys: Tuosta influenssasta. Tää ei ainakaa sitä osaa pelätä. Tiedän, että uutiset lietsoo monesti asioita ja saattavat suurennellaki. En tietenkää vähättele sitä tautia, mutta nyt kun on kuunnellu uutisia ja siitä mitä se nyt on, nii todellakin järjen käyttö on salittua. En todellakaa ala miksää neuroottiseks neljän seinän sisällä nököttäjäks. En niin kauan, kun konkreetisesti todetaan/ilmoitetaan, ett se on vaarallista. En toki vähättele itseäni, tiedän kyllä, ett riskit on suuremmat, kun on raskaana yms. Mutt tuun hulluks jos alan ajattelemaan asioita, nii ettei mitää uskalla/saa tehdä. Eli järjellä elän päivä kerrallaan. En tunnepohjalla.

 
ralli
Kiitos immeiset tuosta hiiva-avusta. Bulgarianjugurttia ei ole kaapissa ja kauppa on kaukana mutta teenpäs tässä nyt testin maustamattomalla soijajugurtilla. Sitä meillä syödään kovastikin sillä maito on pannassa. Pakko koittaa jotain, huominen tuntuu olevan viikon päässä :( , annan kommenttia kunhan saan jotain tolkkua vaikutuksesta.
 
Muutto on vihdoinkin ohi ja nyt sit voinkin keskittyä seuraavat kolme kuukautta masun kasvatukseen :) ja sit taas muutetaan =) .

:hug: kaikille pahoinvoinnista kärsiville, mulla se alkoi tänä aamuna. Aikaisemmin on muutamana iltana etonu, mut tänä aamuna sain jo käydä kumartelemassa pöntön ylle. Paha olo jatkui oikeastaan iltapäivään saakka, sit pieni paussi ja nyt etoo uudestaan. Kauanko teillä muilla on pahoinvointi kestänyt?

Tuohon influenssa-asiaan vielä, että mä en jotenkin ole suostunut ottamaan siitä stressiä. Tuntuu, että uutisissa ei viime päivien aikana ole muuta ollutkaan ja apteekit on tyhjennetty lääkkeistä ja hengityssuojaimista. Samoin kävi lintuinfluenssan kanssa ja mitenkäs siinä kävikään... En tietenkään aio turhia riskejä ottaa, mutta kuten tääläkin kirjoitettiin, en aio neljän seinän sisällä viettää yhtään enempää aikaa kuin normaalistikaan.
 
ralli soitas aamulla terkkulaan, kun kaikkia hiivalääkkeitä ei saa raskaana ollessa käyttää... meillä kysytään aina lääkäriltä, kun kyse on raskaana olevasta.

mimomamo onko tuosta sairaalasta lyhennettä olemassa? onks se toi PHKS...?
 
toi on muutes kiva kun lääkärit on suostunu kirjottamaa ennakkoon sitä tamiflu reseptiä! nyt ne ketkä on ottanu lääkkeen ennakkoon, niin niillä on sitten se virus vastustuskykyinen lääkkeelle, joten mites sitten, kun ei ookkaan oireita helpottavaa lääkettä... mutta hölmöjä ne on ne lääkärit ketkä on suostuneet kirjottamaan... :kieh:
 
ralli
Jaahas, hiivakutina on ainakin häipynyt soijajugurtin myötä. Purkissa lukee että on valmistettu jugurttibakteereilla hapattamalla. Tällä konstilla kestän hyvin huomiseen. Juup, suvussa on tohtori ja kysäisen häneltä mitä valmistetta voin käyttää.

Meikäläinen on toistaiseksi selvinnyt vähillä kuvotuksilla. Tänään ei mitään ja eilenkin vain ylensyönninjälkeinen ällötys. Mitäs tein niin hyvän suolaisen piirakan :D .

Poitsu parkuu pää punaisena iltakiukkuaan. Täytynee mennä paapomaan. Hyvät yöt kaikille!
 
Influenssasta: itsekään en tautia osaa vielä kummemmin pelätä, koska uutisointikin on alkanut olemaan vähän positiivisempaa. Mutta mun äidin ex-miehen poika vaimoineen on lomaillu jo yli viikon Meksikossa.. :( Ja tämä vaimo on vielä raskaana (laskettuaika elokuussa). En ymmärrä miksi lähtivät vaikka kaikki uutisointi yms oli jo silloin alkanut! Ehkä olivat jo varanneet ja maksaneet matkan eivätkä halunneet perua.. en tiiä? Mutta hullua se silti on ja heidän puolestaan kyllä pelottaa! Mietin myös sitä että tuovatko mahdollisesti taudin mukanaan, kun sitten se on mahdollista levitä äidin ex-mieheen, ja sitä kautta mun veljeen ja muuhun perheeseen.. ite kyllä pysyn poissa kotoa niin kauan kunnes varmistuu et heillä ei tautia ole..

Muuten täällä jatketaan samaa rataa. Pahoinvointia ja kasvukipuja, ei muuta. Tää raskaus tuntuu olevan henkisesti helpompi, mutta fyysisesti raskaampi kuin eka..
 
Löysinpä eilen viimeinki tän uuden pinon, vanhaa kävin aina tsekkaamassa ja ihmettelin ku oli niin hiljaista :D

Täällä ällötys jatkuu aina vaan... äsken piti eka kerran oksentaakin :x Repäisi/vihlaisi koko mahan alueelta TOOOSI kipeästi kun yökkäilin, mitähän se oli, toivottavasti ei vaarallista?! :eek: Myötätunnot niille jotka jatkuvasti joutuu oksentelemaan :hug: Vaikka olo kyl helpotti oksen jälkeen...

Meil vauvalle tuli yöllä vissiin mahatauti :( pikkureppana oksenteli jatkuvasti pelkkää sappinestettä ku masussa ei muuta ollu..vettä yritettiin juottaa väleissä mut oli nii väsyny et nukahti aina oksen jälkee uudelleen. Nyt ei oo aamupiltin jälkeen oksentanu, meni jo ekoille päikyillekin.. saapa nähä mitä tästä tulee. sääliksi käy pientä, ku ite viel tietää kuin inhottava tauti se on :( mutta poika ei muuten näytä/vaikuta edes sairaalta mut välillä sit tulee vaan oksu. jos sillekin (niiku isillekin) tarttuu nää mamman raskausoireet ;)

Oireita ei kyl juurikaan oo. pahoinvointi ja pyörrytys päällimmäisinä. ja VÄSYMYS. mut masunippailut edelleenki pysyneet kutakuinkin poissa. pitäiskö tässä jo huolestua, vai odotella rauhallisin mielin pari päivää kun torstaina (JES!!!) päästään ultrassa kurkkaamaan pienen menoa (jos sellaista on). :heart:

Upp3 ja masukki 8+4 sekä toivottavasti pian tervehtyvä poju 8,5kk


 
:attn: hellou...ilmottatuisin jonon jatkoks...siis mie olen vanha kuin taivas ja silleen mutta tämmöstä tämä on * täysluomuna* eläminen.. rapatessa roiskuu :LOL: :LOL:

mie siis olen 38v, kuudes ois tulossa (toivomme niin, sillä on yksi keskeytynyt keskenmeno takana 5v sitten..se pelottelee vieläkin..ja nuorin meinasi kuolla synnytyksessä..joten kauhua on loppuun asti.. :ashamed: )..synnytys sairaala , jos ei ihmeitä tapahdu on EKKS ja laskettuaika 4.12.09...

kauheasit mieli ailahtelee sinne tänne..ja alamahaa nirvii minkä kerkiää.. mittään en aikasemmilta muista joten ihan niinkun oisin taas ekaa tekemässä :D ..

eka neuvola on takana ja sokerirasitus ja np-ultra varattu.. ja radiel tutkijalle pitäs soittaa about tunnin kuluttua..kun toi raskausdiabetes on riesana..niin kun ei nyt muuta olisi..

joo tuolla räkänökkaset huutelee niistäjää.. joten sinne taas ..äidin hommiin.. :heart: :D
 
Heipparallaa!!

En ole jaksanut kirjoitella pitkään aikaan kun kirjoituksen jälkeen se aina häviää ja herjaa vaan jotain tallennuksesta :headwall: :kieh: Nyt jos ei onnistu niin saa kirjoittelut jäädä :D

Ultra olisi 18.5. Ekassa neuvolassa kävin silloin joku aika sitten, papereiden täyttöä ja keskustelua kaikesta muusta paitsi asiasta neuvola tädin kanssa, aikaa menikin sitten lähemmäs 2h siellä :LOL: Vähän jännitin aluksi tätä uutta neuvolatätiä mutta hyvin tullaan juttuun näköjään =)

Kaikki hajut tekee pahaa ja nyt taitaa vasta alkaa oksentelu :x Pari päivää sitten menin vessaan viemään harjaa kun mies oli vessassa.... Aloin yökkäillä saman tien ja juoksin vessasta pois, oksensin sitten ekan satsin eteiseen ja tajusin sitten siirtyä vessaan..lavuaariin annoin tulla sitten kunnolla. Ukko vaan nauraa ja mie itken ja oksennan :LOL:
Nenä tukossa ja silmiä kutittaa! Ikinä en ole kärsinyt siitepölyallergiasta, nytkö sekin alkaa? Tai sitten on vaan tavallinen flunssa mutta tuo silmien kutina? Tytöllä ei ole myöskään ollut mitään aikaisemmin mutta nyt hänelläkin turpoaa toinen silmä ja luomi on punainen.

Dementia iskee kun en ikinä muista raskausviikkoja.. niitä taitaa nyt olla 9+4?

Innolla odotan jo ultraa että näkisi onko pikkuinen napero matkassa mukana :)

nedee ja Napero 9+4
 
Vapusta on selvitty ja arkeen palattu. Josko tässä saisi puristettua tuon 2,5 viikon työrupeaman ja sitten voisikin jäädä kesälomalle. Hirveästi on varmasi taas töissä hoidettavaa ennen kuin lomalle jään, jäi pahasti asioita kesken, kun nyt jäin viikoksi pois. Mutta jospa ne tästä selviäisi.

Muuten on oireet ihan olemattomia, mutta näpyt on vallanneet otsan ja nyt myös niskan ja selän :headwall: . En tykkää yhtään, mutta jospa ulkoilu auringon paisteessa auttaisi ja saisi kuivatettua ainakin otsaa. Huoh, sellaista tämä nyt sitten on.

Ensi viikolla olisi ultra ja onneksi tässä on nyt paljon töitä ja kaikkea, niin ei ehdi hirveästi jännitellä ja aikakin menee sitten nopsaan. Ei malttaisi odottaa.

Mutta juu, pitää suunnata töihin ja saada taas joku tolkku asioihin.
 
eve85 aika hurjalta kuulostaa tuollainen reissu! Mua itseäni huolestuttaa jo se, onko tästä normiflunssasta jotain haittaa pienelle.

ralli ja sukkapari täällä on välillä ihan samanlaiset aatokset mielessä. Kuitenkin mulle on ollut aina selvää että haluan tytylle sisaruksen ja melko pienellä ikäerolla. Luulen että vanhempana olisi kurjaa olla ainoa lapsi. Mutta tämä kakkonen saa kyllä jäädä meidän viimeiseksi!

jenninholle onnittelut plussasta, muistan sut tuolta kuumeilijoista!

Väsy on, en muista että eka raskaudessa oli tällainen. Kun tyttö käy päikkäreille niin sammun totaalisesti minuutissa siihen viereen ja nukun joka päivä tunnin verran. Huono olo on, mutta ehkä vähän hellittänyt. Ylihuomenna päästään kurkkimaan pikkuista!

Bellona 7+0
 
Heissan kaikille! :wave:
Täällä mahatauti jatkuu edelleen, tosin helpottaa jo. Osa pahoinvoinnista taitaa olla ihan sitä itseään, asiaan kuuluvaa.
Tein lappapuuroa välipalaksi, niin se oli herkullisen näköistä. Mutta hyi yök mikä olo siitä tuli :x Taitaa jäädä loppu syömättä, jos ei mun äiti sit kyläillessään sitä syö. Mä en kyllä enää saata.
Tänään soitin äitiysneuvolaan ja valittelin väsymystä (joka tietenkin voimakkaampi nyt taudin jyllätessä ) Täti kirjoitti 3 päivää saikkua ja käski käydä tk:ssa Hb:ta mittaamassa. Siellä oli sitten eri täti sitä mittaamassa, hälle sit myös väsymystä valittelin ja sanoin että sain 3 päivää saikkua, mutta että minusta se ei riitä alkuunkaan. Se täti sit soitti suoraan lääkärille, juttelivat aikansa ja lopetti puhelun. 3 viikkoa sairaslomaa kirjoitti lekuri! Siis herranen aika, miten mä saan sen ajan kulumaan :LOL:
Pitänee eka vähän lepäillä, sit alkaa kevätsiivousta suunnittelemaan, vähän aina kerralla.

Tänään sitten juhlitaan synttäreitä. Täytän 27. Heti sen vanhentumisen huomaa, ku 3 viikkoa napsahti heti saikkua :D
Pojan kanssa pihalla leivottiin hiekkakakkuja, kun ei muita kakkuja nyt tähän mahataudin kaveriksi viitti laittaa. Eikä taitais maistua muutenkaan :x
 

Yhteistyössä