~*~Joulukuun tonttuset 2013 marraskuussa ~*~

hiivasta, mulla oli ennen raskautta niin kolme kertaa peräkkäin eikä millään meinannut lähteä pois. No sitten lähti pois ja kondylooma vaihtui tilalle ;s

valkovuoto/lapsvesi, oon itekki miettiny välillä kun on oikeen kunnolla tullut tuota valkovuotoa, että onko nyt sitä itseään. Haistamalla sen huomaa, että kumpaa on. :) Mutta kyllä jossai kaupassakin kun on niin pelästyy :D Ja kun välillä menee siis siteenkin läpi ja housuihin tulee tahra niin siinä mietityttää ja pakko mennä vessaa tarkastaan :D

uni jutuista, itse näen painajaisia TODELLA USEIN, vähän liiankin usein. Aina herään siihen kun itken ja mies alkaa lohduttamaa.. :( ei ole kivaa. Ja muutenkin heräilen pissille useasti yössä ja siihen että supistaa ja vauva menee minkä kerkiää :D

Neyski +poitsu 36+6 :kiss:
 
Lapsiveden tihkumisesta täällä kätilö sanoi, että sen tihkumista ei edes huomaa toisin kuin valkovuodon yleensä huomaat että nyt sieltä valuu jotain. Lapsiveden tihkuessa pikkarit vaan ovat koko ajan märät etkä edes ole tuntenut että sieltä on jotain tullut :) ja tosiaan tuo haju myös, eli lapsivesi tuoksuu imelältä kuulemma.

Onko muilla menkkakipuja? Täällä on nyt kolmisen päivää menty melkosilla menkkakivuilla, eilen alkoi kipuilemaan selän puolella myös. Useimmiten justiin illemmalla tai muuten kun hetken istahtaa.. Kait ne jonkinlaisia supistuksia on kun kohtu valmistautuu synnytykseen :p ja eilen anoppi alkoi sanomaan että huh huh sullahan on maha laskeutunut. Ei sitä oikein ite huomaa noita muutoksia masussa ku ne tulee niin vähitellen. Mut kai se sitte on laskeutunu, muutama muukin mulle semmosta kommentoi :D tasan 20 päivää laskettuun!

Suvi&Amy 37+1
 
Yöt ovat täälläkin muuttuneet hieman levottomiksi. Uni maistuu mutta tulee juuri heräiltyä vessaan monta kertaa ja myös siihen kun vaihtaa asentoa kun saattaa kolottaa ties mistä. Uutena asiana on myös tullut tuo yösyöminen :D Herään keskellä yötä kauheaan nälkään ja alan sitten ihan virkeänä väsäämään jotain syötävää. Onneksi on hyvät unenlahjat niin saa myös sitten helposti unta. (toivottavasti pikkuinen perii tämän nukkumisentaidon minulta :p)

Valkovuotoa ja lapsivettä olen joutunut miettimään useasti raskauden aikana kun välillä just tuntu että pikkuhousut koko ajan märät joskus viikon 25 jälkeen jo. Ilmeisesti olin sitten vaan hikoillut koulussa istuessa. Koko ajan valkovuodon määrä ollut samaa luokkaa ja nykyään varsinkin aamuisin saattaa ihan tiputella sellaisia valkoisia tippoja kun menee vaikka suihkuun. Eli huomaa vähän että on hieman sakeempaa kun vesi. Toisaalta sitten taas jos lirahtaa housuun niin monesti siinä keskellä on paksua valkovuotoa ja sitten ympärillä saattaa olla iso märkä läikkä mitä olen toisinaan ihmetellyt :O Mutta ilmeisesti tuo valkovuoto voi olla hyvinkin vetistä.

Joku kyseli tuosta lapsiveden määrästä ja vauvan tuntumisesta selkeästi vatsanpeitteiden läpi. Itsellä myös tuntuu tosi selkeästi kaikki osat ja olin myös huolissaan että onko lapsivettä normaalisti kun tuntuu välillä ettei se vauva "lillu" missään mutta koko raskauden ajan sanottu ettei ainakaan liian vähän ole tai että normaalisti on joten en ole siitä huolissaan ja varmaan nyt kun näin pitkällä ollaan ni tilakin alkaa olla vähissä. Vielä kun lääkärikin sanoi että kun ei ole yhtään ylimääräistä tuossa vatsanpeitteiden päällä ni vauva tuntuu todella selkeästi. Että en olisi huolissaan jos aiemminkin ollut asiat kunnossa ja jos ei edes mitään lirahteluja ole ilmennyt :)

Miips ja pikkuR 38+6
 
  • Tykkää
Reactions: Liise
Heips!

Minunki täytyy kommentoida tuohon sf-mittaan, että täälläkin oli rv 36 sf-mitta 32 cm ja nyt rv 37 sama 32 cm (vauva oli laskeutunut). Minusta jos sf-mitta on 34-36 cm kuulostaa se hurjan suurelta! :) Mulla oli esikoisenkin aikana sf korkeimmillaan 32 cm... Joten Rosamunda sinuna en oisi huolissani. :) Oon myös vähän ihmetellyt, kun täällä tuntuu ihan hurjan moni päässeen ultraan ja tarkkaan painoarvioon yms. Itse en ole päässyt mihinkään ultraan sitten rakenneultran (yksityisellä kävin rv 32) ja vauvan kokoa ja lapsiveden määrää on arvioitu vain käsikopelolla. Jännä, että näin paikkakuntakohtaisesti vaihtelee nämä jutut.

Niin ja viimeksikin terkan kommentti vauvan koosta oli: "En mä nyt usko, että täältä mikään hirveen iso vauva on tulossa!" :whistle: Niin, onko tuohon nyt sit luottamista? :)

Mä kans oon monen monta kertaa tässä raskauden aikana pohtinut, lorahtiko nyt valkovuotoa vai lapsivettä. :) Lääkäri sanoi mulle silloin rv 32, että vetinen valkovuoto kertoo siitä että kohdunsuulla tapahtuu muutoksia. Esikoisen synnytyksessä mulla meni lapsivesi (ja sitä oli tosi vähän??) kotona vähän ennen kuin lähettiin sairaalaan. Supistukset oli jatkuneet jo kaaaauan. Lapsivesi oli sellasta vaaleanpunaista ja täällä joku mainitsikin että kannattaa laittaa side, jos epäilee että lapsivettä tihkuu. :)

Mä en oikein tiedä, mikä olotila muhun on iskenyt - yhtäkkiä tää koko tilanne (loppuraskaus ja se, että vauva syntyy pian) tuntuu toooosi epärealistiselta. Mä oon nyt muutamana iltana pohtinut, että apua, ei oo totta että kohta se vauva oikeasti syntyy! Mä en vaan usko sitä?! Mulla ei oo yhtään sellanen olo, että se vielä syntyis vaikka se voi syntyä vaikka koska... sit musta tää mahakin näyttää ihan tosi pieneltä ja mietin koko ajan, kuinka siellä voi olla joku 3,5-kiloinen vauva. :O Mulla oli silloin alkuvuodesta ihan sairaan kova vauvakuume ja odotin niin, että saan taas olla raskaana ja päätin, että aion nauttia odotusajasta jos raskaaksi tulen... No, alkuraskaus menikin sit ihmeellisessä pelossa ja olin ihan varma, että tää raskaus menee kesken. Nyt ollaan loppusuoralla ja tuntuu, etten ehdi yhtään keskittyä tähän ajatukseen vauvasta, elän ns. ihan normaalia elämää, enkä mieti yhtään että voinko nyt lähtee sinne ja sinne kun synnytys lähestyy (esim. toiseen kaupunkiin kaverin lapsen synttäreille) ja sovin kaikkia menoja, ens viikkokin täynnä ohjelmaa. :) Muistan, että esikoisen aikana linnottauduin kotiin ja vain odotin ja odotin, koska vauva syntyy. Huh, tulipas pitkä pätkä ja avautumista, helpotti kun sain purkaa. :)

Laitettiin eilen vähän joulua kotiin (nimim. jouluhörhö) mm. jouluvalot ikkunoihin ja tonttuja... :D Pipareitakin leivottiin pojan kanssa keskiviikkona ja ne on jo melkein kaikki syöty. :whistle: Ehtisköhän vielä ens viikolla leipoa pipareita?

marrr Täälläkin jännätään sun puolesta! :) Ihanaa, kun saa alkaa pikku hiljaa lukea vauvauutisia meidän pinosta!

Merve ja masupoju 37+5
 
Tömpsis: Niinhän se varmaan on, että ei sitä kokoo voi sanoo tarkkaan ennenkuin vauva on maailmassa :) En nytkään mitään sumopainijaa oota, kun kaksi edellistäkin on ollut kolmen kilon molemmin puolin.
Hyviä vointeja sullekin :)

Merve: täälläkään ei ylimääräisiä ultria tehdä. Tosin yhdessä neuvoloista on oma ultra ja ne onnelliset jotka sinne kuuluvat, saavat välillä kurkata masuasukin kuulumisia!
Itse oon viimeksi rakenneultrassa käynyt. Eli saattaa vaihdella käytäntö samalla paikkakunnallakin.

Valkovuotoa lorahtelee täälläkin urakalla. Just hetki sitte piti oikeen käydä tarkistaan mitä tuli, kun tuntu että hanat aukes :-D

Hyviä vointeja kaikille mammoille ja vauvoille vatsoissa ja niiden ulkopuolella!

Rosamunda 36+1
 
Miips: mulla kans sama joskus aamusin, että valuu ihan reisiä pitkin norona... Selkeesti onneks valkosta niin ei tartte sitä miettiä :)

Merve: meillä on paniikki aika paha, ei pelkästään tekemättömien hommien takia vaan senkin takia, että miten tästä selvitään, mitä esikoinen sanoo, mitä jos vauva huutaa paljon, valvoo paljon ja ties mitä... huh huh. Ei me kyllä oltu esikoisestakaan valmiita, että siinä mielessä meille tuttu olotila. Ihmettelen kaikkia, jotka odottaa innolla, että vauva tulis jo... :D Ollaan kaikki niin erilaisia :)

Mulla on ollu menkkakipua eilen, vähän supisteluja ja sit vauvan liikkeet tekee tosi kipeetä välillä. TAjusin senkin, että esikoinen on käynnistetty eikä mulla siis ole hajuakaan siitä mitä "luonnolliset" supparit on, nehän voi olla vaikka kuinka lempeitä siihen verrattuna, tai miten synnytys luonnollisesti käynnistyy... jännää seurailla oloja!

Voikaa hyvin
tömpsis ja persikka 38+1
 
täälä on myös ollu pitkän aikaa jo vetistä valkovuotoa, ja eilinen ilta oli kyllä tukala , poltteli alaselkää ja nivusia ja vattaa pari tuntia.. mies hieroskeli ja panadolin otin ja sain nukuttua onneksi!
Toivottavasti tää nyt tovin täälä masussa vielä pyssyy! 1,5viikon päästä lääkärineuvola ja katotaan miltä paikat näyttää ja ultrataan taas vauvan kokoa.
Rv 27 katottiin viimeksi kokoa ja n. 900g oli sillon ja kasvo sielä 3,5kg syntymäpaino käyrällä. 33+4 oli täälä sf mitta 31. Tasasesti sielä yläkäyrillä menty..
Kaikki onneksi alkaa olla valmiina, hieman ehkä jännitystä ilmassa miten tää menee sitte..
34+4 tänään!
 
Yääh nyt alkaa pikkuhiljaa menemään hermot tähän raskaana olemiseen.. Yöt ihan kauheita ku kädet puutuu koko ajan ja selkään ja hartioihin sattuu.. Tahdon nukkua jo selälläni! :D ja masun vaihtaisin mielelläni jo pikkuiseen tyttöön.. Huoh 19 päivää laskettuun, toivottavasti ei ainakaan yliaikaseksi mee.

Suvi&Amy 37+2
 
Mä ootan et pääsee nukkuu mahallaan. Ai hanaa! :)

Ihana ku ete muut olette jo sitä mieltä, et vauva sais tulla, ite oon sopinu vauvan kanssa, ettei saa tulla vielä pitkään aikaan.. :D No mulla toki näitä viikkoja oo ku 35+3, että saattaahan se parin viikon päästä jo tuntua toiselta :D

Paivih ja palleroinen 35+3
 
Mä oon taas enempi sillä kannalla, et vauvat vois syntyä mahdollisimman pian :) Nukkuminen alkaa olla aika tuskaa. Kädet puutuu öisin, pissalla pitää rampata ja nyt vielä viimeisenä kiusana flunssa. Mä nukuin ennen esikoista mahallani, mut hänen syntymänsä jälkeen sitä ei enää osannutkaan. Jos imettää, niin kannattaa varautua myös siihen, että tissit voi olla niin kipeät ettei voi ees nukkuu vatsallaan.

Pohjoistuuli ja tuplat 37+1
 
Joo, oon kans sitä mieltä, että saa tulla ihan millon vaan...antaa tulla vaan!! :D Kiva kuulla, ettei ole yksin noiden mietteidensä kanssa tosta valkovuodosta ja lapsivedestä. Tulee niin vainoharhainen olo välillä, että.. Mulla on se sf-mitta ollut koko ajan käyrän ylärajalla tai sen yläpuolella. Mulla on kyllä todella pitkä selkäkin, en tiiä onko vaikutusta? Mut keskikäyrällä tuo poika on kasvanut, joten mulla nyt sit on vaan mitta korkealla. Mahakin on ollut koko ajan hyvinkin näkyvä ja oon saanut siitä kommenttia kuulla raivostumiseen saakka. Kaikki ollaan erilaisia! :)

Nyt oon todella malttamaton odottamaan vauvaa ja sit ku ei pysty enää tekemään mitään. Viimeisinä 2 yönä oon heräilly vähän väliä ja lämmitelly kauratyynyjä alaselkään ja lonkkiin. Kädet puutuu ja niska, olkapäät ja hartiat jumissa. Liitoskivut on niin kovat, etten pääse liikkumaan kunnolla. Eilen kävin miehen kanssa lähikaupassa, meinas mies joutua kantamaan minutki autoon kauppakassien lisäks!

Liise ja poika 38+1
 
Täällä kans yks malttamaton joka odottelis että jotain alkais pian tapahtua. Menkkamaisia kipuja ollut välillä mut ne kestää vaan hetken ja on aika laimeita kun vertaa jotain oikein pahoja menkkakipuja ni ei lähellekkään sellaista. Mietinkin joskus ku iski kauheet kivut ennen kuukautisia et synnyttäminen ei voi varmaan olla tätä pahempaa mut saapahan nähdä :D

Tänään *POKS* 39+0! :) Viikko laskettuun ja tuntuu että tää odotus on ihan loputonta mutta eiköhän se sitten joku päivä tai yö yllätä. Pelkään aika paljon sitä et joutus just johonki käynnistykseen. Tietenki toivois että itsestään lähtis syntymään mutta pakko vaan ottaa vastaan se mikä tulee.

Viikonloppuja,
Miips ja pikkuR 39+0:heart:
 
Täälläkin on alkanut alaselkää juilimaan vähän niin kuin ennen menkkoja. Onko kukaan alkanut raskausaikana kuorsaamaan? Minä olen ja menin hölmö lukemaan jonkun tutkimuksen asiasta:( mutta kuorsaus alkanut vasta nyt loppu metreillä. ..

Toisaalta odotan jo kovasti syntymää, mut silti mietin onkohan pieni jo valmis....

Vk 38+2
 
Nopea päivitys puhelimella: tyttö 3635g ja 50cm
Syntyi torstai iltana klo 19.50. Viikkoja tuolloin siis 36+4. kaikki on hyvin, huomenna päästään kotia. Joku kyseli, että miksi käynnistettiin niin syynä paha välilevynpullistuma (selkä alkoi olla jo tosi vaikea) + vauvan iso koko puolsi myös käynnistys päätöstä (edellinen oli 4080g ja sai murtumia synnytyksessä, kun ulos tulo liian ahdas.)

Synnytys eteni lopulta rajusti ja nopeasti. Supistukset olivat todella kovia. Kohdunkaulanpuudute, spinaali ja ilokaasu olivat apuna. En voi ymmärtää miten joku pystyy synnyttää luomuna, itsekin sitä vaihtoehtoa välillä mietin mutta ei minusta olisi siihen :D
 
Paljon onnea marr! Toivottavasti selkävaivasi nyt helpottuvat hieman.

päivih: Haaveilit vatsallaan nukkumisesta; siihen voi mennä vielä aikaa, että pääset vatsallaan nukkumaan. Usein nimittäin rinnat ovat niin hellänä imetyksestä ja maidosta, että ei onnistu vatsallaan nukkuminen vielä pitkään aikaan synnytyksen jälkeenkään.

valkovuodosta: täällä myös aamuisin pikkarit ihan märät ja päivisin paljon valkovuotoa tulee.Päivisin vuoto on vaaleaa ja öisin kirkasta, olisiko kuitenkin virtsankarkailua yöllä...hmm.. Minulla oli pahoja hiivatulehduksia koko raskausajan, jotka helpottivat vasta viikolla 30, kun sain lääkekuurin reseptillä.

tömpsis:Täällä edelleen ollaan samoilla linjoilla sun kanssa. Jotain on vauvaa varten toki jo valmiina, mutta nyt on alkanut juurikin pohdinta siitä, kuinka sitten selvitään arjen tilanteista vauvan synnyttyä. Mielessä pyörii koliikit, allergiat ym ihanuudet. Toivottavasti nämä pelot eivät enteile synnytyksen jälkeistä masennusta.

Pieta ja Junnu 34+5
 
pieta: mä pelkään kanssa masennusta, sen takia että oon nyt jo niin kamalan masentunut ja burn-out koko ajan enkä oikein tiedä miten se sitten helpottaa mukamas vauvan tulon myötä - no ne hormonit tietty auttaa aika paljon. :) mitä lääkettä sait reseptillä? mä en suostuisi ottamaan diflucania tms raskauden aikana, mutta en sen takia etten uskaltaisi, vaan sen takia, ettei se auta edes niin hyvin kuin canesten :D ihan turhaa kamaa mun mielestä :D ellei tietty ois joku pitkä kuuri, ehkä se on eri asia? :) kiva että sulla vihdoin helpotti!

onnea marr!!! toivottavasti voitte hyvin! :heart:

mulla supisteli taas tänään ja perkeleen kipeesti! siis paljon kipeempää kuin siinä edellisessä käynnistetyssä synnytyksessä :O näköjään saa heittää hyvästit niille toiveille, että käynnistetty synnytys ois pahempi... :headwall: Puol tuntia tais kestää ja nyt onneksi vähän helpotti jo. oikeestiko se meinaa syntyä jo kohta? eikö multa kysytä mielipidettä ollenkaan?!

niin ja esikoinen on sit kipee. jes.

voikaa hyvin
tömpsis ja persikka 38+2
 
Paljon onnea marrr!!! :) <3

Toistaiseksi vain tyttöjä syntynyt meidän ketjuun! ;)

Vatsallaan nukkumisesta: Minäkin esikoisen aikana odotin, että pääsen taas nukkumaan vatsallani. Mut eihän siitä tosiaan mitään tullut, kun tissit oli niin täynnä maitoa ja arat... Se onnistui vasta imetyksen loppusuoralla. :)

Huh, enää 2 viikkoa laskettuun aikaan! Ei mitään tuntemuksia, jos niitä kivuttomia supistuksia ei lasketa... niitä on nyt tullut jo yli kaksi viikkoa. Tiistaina neuvola ja kätilö lupas tehdä sisätutkimuksen.Jännää saada kuulla, onko mitään tapahtunut. Minä alan kyllä jo olla kärsimätön... vaikka samalla koko tilanne tuntuu niin epätodelliselta! :D

Merve ja masupoju POKS 38+0
 
Onnea Marrr! :)
Alkaa niitä vauvoja tupsahdella tässä..
Välillä tuntuu olo tukalalta, kiristää, puristaa ja supistaa ja selkää polttelee.. yhtenä yönä otin jo panadolin yöksi. Mies on hieronu alaselkää iltaisin..
Reilu viikko vielä lääkärikäynnille, sitä ootellessa! Saa vähän painoarviota ja kohdunsuuntilannetta :)
34+6
 
tömpsis: Flagyl Compia sain ja se oli tosi hyvä apu kyllä. Mulla ilmeisesti oli jotain muutakin tulehdusta, jos ymmärsin oikein lääkärin puheista. Mitään kokeita ei otettu.Toivotaan, että vältytään kumpikin synnytyksen jälkeiseltä masennukselta!:hug:

Jessica: Millä viikoilla sulla on aiemmat syntyneet? Sillä kyselen, kun meillä sama la ja mulla ei vielä merkkiäkään supistuksista.

Pieta ja Junnu 34+6
 
Onnea neitokaisesta Marrr ja muu perhe!

Toivottavasti ees joskus pääsee nukkuu mahallaan. ;)

Nyt lähden ompeluhommin. Olen naperolle tehnyt kaksi fleecehaalaria niin niihin nyt pitäisi laittaa vetoketjut. ;) Seuraavaksi ois tarkotus tehdä vaunuverho(ja).

Paivih ja palleroinen 35+4
 

Yhteistyössä