luppi ja
Enny Painonnousu voi olla ärsyttävää ja ahdistavaakin, mutta harvoin siltä raskaudessa voi välttyä
Ne, jotka laihtuvat alkuraskaudessa, kärsivät usein järkyttävästä oksentelusta, jota ei kannattane kadehtia. Myös se, kun paino ei nouse, saattaa huolestuttaa: Kasvaako siellä sittenkään kukaan? Varmasti painnonnousu tasaantuu alun myötä, kun paha olo alkaa helpottaa. Toki on ihan hyväkin vähän kiinnittää huomiota siihen syömiseen, mutta ei missään nimessä kannata siitä liiaksi stressata! Herkuttelu on sallittua myös raskaana
Usein sitä myös itse kiinnittää enemmän huomiota omaan paisuneeseen itseensä, ilman että lähipiiri tai työtoverit ovat huomanneet mitään. Että sitä ei kannata murehtia etukäteen.
Silti Onnellinen Noista ruokarajoituksista on varmaan sata ja tuhat erilaista tulkintaa ja tuntuu, etteivät esim. neuvolassa ole aina selvillä kaikesta. Olen käsittänyt, että juustoista ja muutenkin maitotuotteista pannassa ovat ne, jotka ovat a)
pastöroimattomasta maidosta valmistettuja ja b)
pehmeitä. Suomessahan kaikki maitotuotteet pastöroidaan, eli tuo a)-kohta koskee lähinnä ulkomaisia juustoja. b)-kohta onkin sitten haastavampi. Aura-juusto on pastöroidusta maidosta tehty, mutta kiistatta pehmeä. Samoin fetat, mozzarellat ja tuorejuustot. Minulle neuvolantäti selitti viimeksi, että pehmeät juustot ovat hyvä kasvualusta listerialle, jota saattaa päätyä tuotteeseen vasta pakkausvaiheessa. Juuri avattua tuorejuustoa voi syödä melko rauhassa, mutta mikäli avattu tuote on jääkaapissa vaikka viikonkin, on bakteerikasvusto voinut kasvaa jo moninkertaisesti. Tällöin riski saada listeria on olemassa. Viime vuonna Suomessa listeriatartuntoja oli enemmän kuin pitkään aikaan, tosin lähes kaikki olivat tulleet tyhjiöpakatuista kalatuotteista. Eli tuon juuston suhteen varoittelu taitaa olla ihan todella hätävarjelua. Kukin tehköön tästä omat johtopäätöksensä. Itse olin viime raskaudessa jopa melko hysteerinenkin noiden varoittelujen suhteen, mutta nyt taida ottaa vähän löysemmin rantein.
Aurinkoista sunnuntaita!
kwaidan ja tyyppi 6+2