Joulukuun Toivevauvat 2012 *Toukokuussa*

Iitu, hienoa etttä syke näkyi, toivotaan parasta! Inhottavaa tuollainen epätietous kun joutuu koko ajan jännittämään, vaikka yhtä epävarmaa tämä on kaikilla.

Ostin myös niitä Minisun vitamiinejä joita monet muutkin napsii, lisäksi syön vielä kalkkia.

Soitin tänään ultrajan, aika on ihan toukokuun lopussa. Tuntuu että ihan kohta, aika menee tosi nopsaa. Olen nyt siis menossa jorviin synnyttämään, Eli mulle saa päivittää sairaalaksi JS. Sori, en saa tuota punaista nyt toimimaan. Päädyin jorviin naistenklinikan sijaan niinkin käytännöllisestä syystä että siellä on paremmin parkkiksia.

Muuten pahaolo on hellittänyt ja väsymys taittui kun sain nukuttua viime yön hyvin. Ehkäpä tuo kuvotus oli sitten siinä, viimeksikin loppui näillä main.

t. Undu + taimi 7+5
 
iitulle onnittelut kivoista ultrakuulumisista tätäkin kautta! :)

undu kiva että olo helpottunut! :)
oon sun kanssa ihan samaa mieltä noitten sairaaloiden kanssa!! jorvissa on aina parkkipaikkoja, toisin kuin helsingin keskustassa...
Silloin kun viimeksi olin raskaana ja asuin pk-seudulla, synnytyssairaalani olisi ollut naikkari, sairastamani diabeteksen takia.. harmitti ihan hirveesti kun olisin halunnut jorvin, olisi ollut lähempänäkin!
Mutta hyvä sulle näin :) joskus valinta käytännöllisistä syistä on se parhain syy :)

YP 5+3 :heart:
 
Rödluvan Tuli kyllä lappu missä käskettiin täyttää laput, mutta ei sitten lukenu mihkä kohtaan :D itsellä on myös vasta kyllä 11 päivän päästä :D Jos joku osaa vastata mihkä kohtaan pitäis täyttää nii olis kiva, ettei tarvi heitellä vaa johki :D
 
Miwwi: Kauheen vaikea sanoa, kun en nyt yhtään hahmota minkälaisen lapun olet saanut :D
Niitä neuvolan omia lappujahan saattaa olla erilaisiakin. Ainakin syksyllä kun me ne laput kotiin saatiin, niin ne oli vielä jotain uusia lappuja eikä neuvolantätikään ollut ihan varma mitä niissä kysyttiin. Meillä kävi muutenkin niin, että olin kiltisti täyttänyt kaikki laput ja sit tätsy kuitenkin kyseli ne samat asiat. Kun tokasin, että mites mä ton tähän lappuun laitoin, niin sit se hoksas vasta, että "ai, kysyttiinkö siinä sekin". Tuli vähän typerä olo koko lappujen täytöstä. Noh, olinpa miettinyt niitä vastauksia valmiiksi. Ja neuvolantäti näppäili ne tiedot sitten vaan sinne koneelle sen mukaan mitä mä vastailin.
Tämä on nyt kolmas raskaus tähän puolen vuoden sisään, niin todettiin neuvolantädin kanssa, että käyn vaan antamassa ne näytteet eikä muuta. Kaikki muu on kuitenkin pysynyt ennallaan.
Onko se lappu sellainen, ettei siitä voi itse päätellä mitä pitää täyttää? Eka tuli mieleen, että kertoisko google, että millaisia lappuja niitä on. Taiks sit laitat sen tänne näkösälle. :)

Tuskimpa se lomakkeiden täyttö niin iso homma on, etteikö se neuvolantäti sitten ekalla neuvolakäynnillä ehtis niitä käymään yhdessä läpi... :)

-iitu

PS. Olikohan niissä jotain kysymyksiä edellisistä raskauksista, virtsatie infektioista, vesirokosta jne. Ne tais olla niitä kysymyksiä, mitkä oli sillä tädille tärkeimpiä...
 
Poks 8+0! :heart:

Meillä ei neuvola lähettänyt mitään lappuja, esitietolomake piti tulostaa netistä. Varmaan sit paikan päällä saa lisää täyteltävää vai liekö käydään yhdessä läpi. Ensviikolla olis jo sekin, kylläpä menee aika nopeasti! Ja ei sit kuitenkaan mene.. Kuinkas muut jakselleet? Itellä meinas tänään laatta lentää töissä "mehevistä tuoksuista".. Ja kun ei oikein voi vielä kellekkään sanookaan mitään. Ensviikolla olis yövuorotkin edessä, toivottavasti sitä sais ennen niitä hyvin nukuttua! Sen jälkeen koittaiskin viikon loma!! :)
 
Pakko kysästä teiltä, jos tietäisitte paremmin.

Työehtosopimuksessa lukee:

"21 § Lääkärintarkastukset
1. Työnantaja ei seuraavissa tapauksissa vähennä työntekijän palkkaa, jos tarkastukset ja tutkimukset tehdään tarpeetonta työajan menetystä välttäen eikä tarkastuksia ole voitu hoitaa työajan ulkopuolella ja niistä on ilmoitettu etukäteen.

b) Raskaana oleva työntekijä käy synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä tutkimuksissa kuten neuvolatarkastuksissa, joissa seurataan raskaana olevan työntekijän tai sikiön terveydentilaa. "

Ja asia menee siis näin: Mulla on lääkärineuvola 22.5 klo 13.30. Työaikaa merkattu klo 14 asti. Mainitsin asiasta tänään esimiehelle, joka automaattisesti otti listan esille, kysyi monelta mun tarvii lähtee ja merkkas mun työvuoron siis päättyväks klo 13. Tästä syystä joudun kahtena muuna päivänä tekemään tuon tunnin takaisin. En älynnyt siinä kysyä, mutta tekikö esimies oikein? Vai olisko mulla ollut oikeus käydä siellä työajalla, koska periaatteessa noi työvuorot on jo sovittuja ja en tosiaan saanut muuta aikaa järkättyä neuvolasta. Kiitos jos joku osaa neuvoa! :) Niin ja onko nyt jo liian myöhäistä sit sanoa esimiehelle siitä vai olisko pitänyt sanoa etukäteen?
 
POKS 6 :heart:

Minulle tuli neuvolan postissa saatekirje tervetuloa jne, mitä ensimmäisellä käynnillä pitää varata aikaa ja mitä siellä jutellaan, sitten esitietolomake, info seulonnasta, raskauden ruokavaliosuositukset, toinen infokirje mikä on neuvolan tarkoitus, sitten alkoholikyselyt minulle ja miehekkeelle, info odottaville vanhemmille, kutsukirje fysioterapiaryhmään ja kutsukirje perhevalmennukseen. Huh, tuli siis paljon paperia ja infoa!

Emerentia Tuosta työaika-asiasta, tietysti noissa voi olla työpaikkakohtaisia eroja, mutta meillä on ainakin nuo käynnit saanut työaikaan, tietysti "välttäen turhaa työajan menetystä", ajatuksena, että työntekijä yrittää saada ajan muulle kuin työajalle, mutta noita aikojahan ei käsittääkseni saa paljon toivoa, ne annetaan sieltä. (toimin itse esimiehenä). Tosin nyt itse en ensimmäistä neuvolakäyntiäni työaikaan laskenut, koska en halua muiden tietävän asiasta vielä :D Tuolla lain pykälällä halutaan varmistaa se, että päivätyössä (8-16) käyvät odottavat äidit käyvät neuvolassa eivätkä esim jätä käymättä, koska eivät työltään pääsisi.
 
Erementia pyydä neuvolasta joku todistus tuosta käynnistä ja sano pomolle mitä tessi käynneistä sanoo! Ei miun mielestä siun tartte sitä korvata, kun kerta tessi määrittää sen mahdolliseks myös työajalla käytäväks! Ite aion kyllä ainakin pitää tuosta kiinni, jos aika sattuu työajalle! Mutta yritän nämä alkuajat saada vapaa ajalle, kun en halua vielä kertoa töissä..
 
Heipä hei!

Onnea muillekkin, jotka ovat saaneet hyviä ultrakuulumisia! =)

Kuten Undulla, niin mullakin on pahaolo lähtenyt aika hyvin lätkimään. Oikeestaan tällä hetkellä ei ole juuri mitään oireita.

Meille ei tullut mitään neuvolalappusia kotiin, vaan kaikki täytettiin ja annettiin neuvolassa. Täällä kaikki testitkin otetaan np-ultran yhteydessä vasta.

Täällä odotellaan jo malttamattomana kutsua np-ultraan.
Onko teillä tietoa kuinka monen päivän heitot sikiönkoossa vaikuttaa laskettuunaikaan np-ultrassa?

Vogue ja Taimen alku 8+3 (9+1)
 
iitu85 Siis itse sain onnea vanhemmille-lapun, sitten ohjeet alkoholi ja ruoka ja liikuntatottumus lappuun, mutta siitä saa mitään selvää miten pitää täyttää, eli se ruoka ja liikuntatottumus lappu missä pitää äiti, isä ja lapsi täyttää, sitten on 4 eri neuvola kohtaa, joissa jokasessa on liikennevalo-kohdat, punainen, keltainen ja vihreä pallukka, ja jokasen kohtaan täytetään pitääkö paikkaansa,- vaiko ei. Mutta en ymmärrä kun lapussa käskettiin täyttämään ennenkun menee ensimmäiseen neuvolaan, mutta en tiedä mikä niistä neuvola kohdista pitää täyttää :D

Ciru Hui, kun sait paljon lippulappusia :D itse saan varmaan loput lappuset neuvolassa :)


Miwwi ja muru 8+1
 
emerentia: ei mun ole ikinä tarvinnut tehdä tunteja takaisin eli työajalla olen saanut neuvolat ym hoitaa.

).( mä vasta nyt suostuin varamaan neuvolan. 1. raskaudessa menin niin aikaisin, kun vaan pääsi, kun olin niin innoissaan ja sitten oli kauhea, kun oli siellä käynyt ja raskaus menikin kesken rv 9. Siksi olen sen jälkeen mennyt aina viime tingassa. Nytkään en olisi muuten varannut, mutta neuvolatäti ahdisteli mua tytön käynnillä varaamaan sen. Laittoi mulle aikaisemmin lähetteen hcg-mittaukseen, joten siksi oli tietoinen asiasta. Nyt mulla on siis neuvola 15.5., koska sain ylimääräisen ajan neuvolalääkärille samalle päivälle, lupasi laittaa lähetteen ylimääräiseen ultraan ennen np-ultraa. Syyskuisessa keskenmenossa sykkeet loppui rv 10, joten en halua turhaan lääkitä itseäni, jos elämää ei edes ole. Joudun siis tässä raskaudessa käyttämään lääkkeitä varmistamaan raskauden jatkuvuuden: aamuisin kortisonia, päivällä Klexane-pistos ja iltaisin Lugestron.
 
Täällä myös yksi joka ei ole varannut neuvolaa. Olisin ihan iloinen jos se menisi vaikka rvlle 10 tms. Käyn maanantaina ar-ultrassa joka on oletettavasti 7+0. Sen jälkeen on parempi mieli mennä neuvolaan kun on tiedossa onko kaikki hyvin vaiko eikö. Joku kysyi kaksosista niin kai pitää ääneen myöntää, että meillä jonkinlainen riski on kun on hoidoilla alkuunsa lähtenyt kierto. En itse usko moiseen, mutta tiedostaahan se täytyy. Mä olen ihan naatti ja tasaraha enkä saa nukuttua etenkään aamuisin kovin kehuttavasti. Lisäksi "pääsin" oksentelemaan tuossa eilisellä.. Saa nähdä.

Seerumia 6+4
 
Oireeton täällä huutelee!!
Tissit oikeastaan enää iltaisin vaan superarat... siinä ne oireet sit taiski olla!
Jotenki ihan hirveesti pelottaa..
Ja se maanantain tuleva ultra jännittää ihan pirusti!!! onneks vkl taas töitä ni ei kerkee ihan koko ajan ajatella ties mitä..

Pääkipuinen YP 6+4 :heart:
 
Pitkästä aikaa jaksan kirjoitella tänne. Ei ole jaksanut, eikä ole ollut oikein asiaakaan.

Mulla vaihtelee olo tosi paljon, jonain päivänä ei ole mitään pahaa oloa ja toisena päivänä aivan kamala. Mulla on välillä jomotellut vatsan vasempaan alareunaan ja siitäkös on tullut pelko kohdunulkoisesta. Mitään vuotoja ei ole ollut, joten ei pitäisi sellaista olla. Maanantaina on varhaisultra ja sen perään neuvola. Kovasti jo odotetaan, että päästään ultraan.

Meillä ei tullut neuvolasta mitään lappuja etukäteen vaan niitä sitten täytellään siellä. Neuvolantäti sanoi, että isän pitää tulla ekalle kerralle mukaan ja että se eka kerta kestää 2 tuntia. Meillä ei verinäytteitä neuvolassa oteta vaan ne mennään antamaan sitten labraan myöhemmin np-ultran lähellä.

Me osallistutaan np-ultraan ja veriseulaan ja katsotaan sitten mikä on tilanne. Ei murehdita etukäteen.

Neuvolassa on oikeus käydä työaikana, joten esimiehesi teki väärin muuttaessa työvuoroasi. Muutenkaan työvuorolistaan merkittyjä työvuoroja ei saa yksipuolisesti muuttaa. Ekassa raskaudessa kun olin töissä ja oli liukuva työaika niin toivoin neuvolat aina aamupäivään, niin ei tarvinnut työajalle mennä. Ultra-aikoihin ei voinut itse vaikuttaa, joten ne oli päivällä ja työaikaa se oli. Merkitsin vain tuntikortille, että olin lääkärissä enempää selittelemättä syytä.

Väsymys on kova ja välillä pahanolon sattuessa on vaikeeta jaksa esikon kanssa. Toivottavasti paha olo päiviä ei tule enemmän.

Muistaakseni jos np-ultrassa LA heittää yli 5 päivää, niin sitten sitä muutetaan.

Mulla tulee normineuvolan lisäski nyt käyntejä äitiyspolille riskiraskauden takia. Onkohan tavallisia neuvoloita sitten vähemmän? Noh se selviää varmaan maanantaina neuvolassa. RV16 lähtien olen äippäpolin asiakas. Onneksi asutaan kaupungissa, eikä sinne ole pitkä matka, mutta ikävät muistot tulee mieleen sairaalaan menosta. Esikko syntyi ennenaikasesti ja oli monta viikkoa sairaalassa. Se oli tosi raskasta aikaa. Tämän vuoksi pelottaa raskaus tosi paljon!

kaapo ja muru 7+1
 
Piti juuri tulla kysymään vaihteleeko muilla päivittäin pahan olon määrä, mutta kaapo taisi juuri vastata kysymykseeni. Mites muilla? Ma&ti oli ihan kauhea olo, oksensin monta krt. Ke semi, tuli pahan olon aaltoja useampi, to pientä etomista ja yksi kunnon pahan olon aalto iltapäivästä. No tänään olo ollut mitä loistavin mitä nyt juuri ruuan jälkeen alkaa vähän etomaan. No siis mun pointtihan on se, että olen nyt ihan varma sykkeiden loppumisesta taas. Miksi ihmeessä sitä ei voi olla vaan tyytyväinen parantuneeseen oloon ja nauttia niistä hetkistä? No ei tietenkään, kun 2 krt käynyt niin, että kun rutiininomaisesti on menty ultraan niin sykkeitä enää ei ole ollutkaan ja olen tuntenut itseni ihan idiootiksi, kun olen juuri selittänyt kuinka huono olo on ja sitten sisällä ei olekaan ollut elämää...Olisin käynyt mehiläisessä ultrassa, että saisin varmuuden tilanteesta, mutta ei ollut aikoja.

malttamaton rv 7+0/7+1
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on kohtuullisen tasaisesti koko ajan vähän etova olo, ja kova refluksi, jatkuvasti meinaa nousta mahanesteet suuhun. Ja väsyttää. Mutta kaikenkaikkiaan luulen että oon selvinnyt tähän asti varsin vähällä. Viikon päästä seuraava ultra... alkaa taas pikkuhiljaa jännittää :whistle:

Rödluvan ja Beetakingi 7+0 *poks*
 
Okei, poistan sinut listalta. Hyvää jatkoa!!=)

ON. Perun sen mitä just yllä sanoin vähällä selviämisestä. Tää väsymys on ihan lamaannuttava, nukuin just 3h päikkärit eikä väsytä yhtään vähempää. En saa mitään tehtyä, en jaksa edes tyhjätä tiskikonetta! Ja vatsa on turvonnu ihan järjettömästi, ja yököttää just nyt ihan sikana. No, itsehän halusin oireita, sitä saa mitä tilaa kai...
 
Jenskula Kiva seurata kaksosia täällä :) Onko sulla oireet pahempia kun on kaks tai vatsa jo suurempi? Voiko sen huomata ns. vatsan koosta jo nyt että on 2? Ja onnea hyvistä ultrakuulumisista!! Onko identtiset
Jaa a, paha sanoo oko oireet pahempia ja ensimmäinen raskaus kun on muutenkin niin vaikee vertailla mutta mitä nyt oon seuraillu muiden oloja niin voisin sanoo, että mullahan on ihan normi olo :) Masu on kasvanu tai siis noi hormoonit on lihottanu, sieltä syksystä jollon noi nappien popsimisen alotin oon lihonu 10kg |O pian tarviin kottarit mahan työntämiseen ja loppuraskaudesta varmaan jonkun kauhakuormaajan... mutta jotenkin toi maha tuntuu erilaiselta kun normi lihomisessa. esim. jos laitan farkut ja istun ne jalassa pidemmän aikaa alkaa mahaa painaa sillai epämukavasti.
Ja ei ole identtiset. Voidaan siis saada millanen yhdistelmä vaan :)

Ja sit vähän ).( eilen oli eka neuvola. Tuosta painosta kun oli puhe niin minä en kyllä usko sitä neuvolan vaakaa. Kävin eilen aamulla lähtiessä kotona vaakalla. No neuvolan vaaka näyttää 4kg enemmän :O kun oma vaaka. Muutoin kaikki menikin ihan ok. Pissatesti näytti vähän verta olevan mutta kun oon tuhnutellu ja vieläkin ilmeisesti jostain jotain tihkuu kun tulee vanhaa ruskeeta toisinaan niin ei pidetty hälyttävänä. Muutoin siinä testissä kaikki ok. Hemppa oli 126, järkyttävän huono mulle jolla se normisti huitelee yli 150. Nyt pitäis varata sit terveystalolle ultra aika ja kävästä ens viikolla verikokeessa. Ja ton painojutun takia joudun sit jossain vaiheessa sokerirasitukseen *keles sentään.
Muutoin on ihan ok, pahaolo hyökkää edelleen iltasin, tissikipu on hävinny suurimmaks osaks ja väsymys asuu itsepintaisesti meilläkin. Eikä kyllä yhtään piristä tämmönen synkkis vesikeli, mutta onneks mieli on muuten pirtee.
 
Moikka! Minäkin saan aikaseksi taas kirjotella tänne :) joka päivä olen kyllä lueskellut, mutta jotenkin ei ole saanu itsestään ulos mitään.

Oireista: Aivan hirvittävä väsymys ja nyt on viikon ajan ollut hirveää etomista koko ajan ja varsinkin jos ei ole koko ajan mutustamassa jotain :/ Vinkkejä kevyistä ja oloa parantavista välipaloista otetaan vastaan! Appelsiinit on ollut aika hyvä apu, mutta niitäkään kun ei viittis kiloa vetää päivässä :D Rinnat on myös todella kipeät ja täällä myös tullut yöheräilyt tutuksi. Kahdessa aiemmassa raskaudessa selvisin hyvin vähällä verrattuna tähän :eek:

Maanantaina olis ensimmäinen neuvola ja sieltä toivottavasti saan ajan varhaisultraan kun tosiaan ehkäsy ollut käytössä ja se kohtutulehdus mietityttää aika paljon.

Ittuli 6+3(?)
 
*tähti - kirjoituksesi oli kuin omasta kynästäni rustattu :)



Pohjaton nälkä on iskenyt :) Voisin syödä kokoajan mutta mikään kovin raskas ruoka ei mene alas. Ongelmaa tuottaa se että olen pahasti allerginen kaikille hedelmille, vihanneksille, kasviksille. Pakaste mansikoista tein kevyttä rahkaa ja pystin mansikat syömään niin ettei huulet turvonnut, tähänkin piti kokeilla paria eri mansikkamerkkiä.

Vitamiineista- olen niitä syönnyt iätajat kun ruokavaliosta puuttuu noi kaikki rehut, lähinnä käyttänny poretabletteja, ottanut vielä kyytipojaksi foolihappoa, mega- b:tä, sekä venhänalkioöljyä.

9+4
 
Viimeksi muokattu:
Hei

Vieläkö pääsee mukaan?

Meillä on toiveena ensimmäinen kahden vuoden yrityksen jälkeen. Olimme jo aloittaneet hoidot, mutta viimeisessä kierrossa sitten tärppäsi :) Aika ihmeellistä, en vieläkään oikein usko todeksi! Viime viikolla käytiin varhaisulrtassa ja siellä pikkusydän väpätti vahvasti <3

Mut voi lisätä listaan, ensimmäinen/33 /12.12.2012/Nkl

Linsku 8+3
 
  • Tykkää
Reactions: Murunmami
juron-jaure Itsellä myös kauhea nälkä iskeny, koko aika pitää olla syömässä jotain, ja huono kun tekee mieli koko aika karkkia :(

Linsku Tervetuloa vain :) ja tosi kiva kuulla :)


Omaa: On tullu kauhee flunssa tuossa yön aikana, niistää saa koko aika, aivastuksia tulee ja kurkku kipeä, vetää kyllä tosi veteläks ja voimattomaks tää olo :(

Miwwi ja muru 8+2
 
Täältä tulisi uusi naama joukkoonne :) jos vielä joukkoon mahtuu ;)

luppi 22v. / ensimmäinen / LA (oma arvio 17.12) / SatKs

Plussasin onnellisesti - raskaudesta autuaan tietämättömänä reilut kaksi viikkoa sitten. Odottelin hormoneilla käynnistettyjä kuukautisia, mutta eipä niitä sitten ikinä ehtinyt tulla <3 vauva on ollut haaveissa jo tovin avokin kanssa, joten plussatesti oli varsin mieluinen. Varhaisultrassa kävin kun mittari näytti 5+6, mutta lääkäri sanoi, ettei voinut edes laskettu aikaa vielä arvioksikaan antaa - koska niin alussa oltiin. Nyt odottelen sitten vielä (LIIAN MONTA!) viikkoa, että päästään 12+0 ultraan ja ollaan viisaampia. Ehkäpä yksityiselle varhaisultraan, jotta sydänäänet saisin nähdä - konkretisoituisi itsellekin tilanne :) ei jotenkaan vielä uskalla iloita, varovaisin ottein olen liikkeellä :/

luppi & ylläri 7+4
 
  • Tykkää
Reactions: Murunmami
Pitkästa aikaa taas linjoilla :wave:

Alkuun paljon onnea kaikille joilla ollut hyviä ultrakuulumisia :heart:

Täällä on olo joka päivä aivan kamala, en pysty syömään kuin salaattia ja jugurtteja ja hedelmiä.. Pahoinvointi on aivan hirveää ja uutta, koska kolmesta edellisestä ei ole tälläistä oloa ollut..

Minulla maanantaina alkuraskauden ultra, kovin jännittää koska näin unta jo että odotan kaksosia, olen siis itsekin kaksonen niin tuskin mikään mahdottomuus ;)

Mutta iloista viikonloppua kaikille

PIKKUMAMI ja tiitiäinen 8+0
 
  • Tykkää
Reactions: Murunmami

Yhteistyössä