Joulukuun toivevauvat 2012 *Marraskuussa*

Jalkakrampit on yksi niistä harvoista kivuista ja vaivoista, joita mulla ei ole ollut. Magnesiumia olen syönyt melkein koko raskauden ajan tupla-annoksena. Iskias on ainoa lihaskramppi, mikä vaivaa jatkuvasti.

Nukkumisesta, viimeksi viime yönä heräsin selälläni, enkä silloinkaan hankalaan oloon. Mulla ei sydänääniä kuunnellessakaan tee pahaa selällään oleminen. Ehkä johtuu tästä mahan pienuudesta, ettei paina niin kovin. En kyllä väitä, että elämä muuten olisi helppoa pienenkään mahan kanssa :D varmasti helpompaa kuitenkin kuin oikeasti suuren vatsan kanssa.

Iskias vaivaa taas ihan kunnolla. Toivottavasti saan säryltä nukutuksi. On kyllä kurja vaiva. En pistä pahakseni, jos katoaa synnytyksen jälkeen... Ei sitä ennen raskautta ollut ikinä.
 
Nukkumisesta periaatteessa molemmilla kyljillä nukun. Saunominen, istualtaan kun jaksaa saunoa, ettei mene makaamaan, ni jaksaa vielä hyvin saunoa.

valmistelut: minä sitten repäsin tänään--sain nukuttua aamupäivällä extraunet-kun mies meni omille vanhemmileen esikoisen kanssa viemään isänpäivälahjaa-- joten sitten mulla riitti vähän energiaa.
Vauvan huoneessa nyt kaikki tavarat paikallaan, sänkykin pedattu ja makuupussit ja toppapuvut yms. liinavaatteet pesty. Nyt puuttuukin sitten vielä vauvan vaatteiden pesua lisää- silitystä-ja irrotin noi turvakaukalonkin pienennysosat pesua varten. Vaunut pitäs siistiä varastosta ja laittaa sinnekin makuupussit yms. valmiiksi.

Kipeitä sukkapuikkoja täälläkin niitä tuli ekassa raskaudessa 2 vkoa ennen synnytystä. ja siitä tulikin paniikki saada asiat valmiiksi...
On täs kyl viel hommaa- tuntuu että kun saa varalle tutteja ja tuttipullon keitettyä, ja sairaalakassin, saati omat imetysvaatteet hommattua-- ni täydennystä tekemisiin saa kyllä tuon joulun läheisyydellä--eli vois vaikka leipoa, siivota tms. vähän ennakkoon..
 
Madickenille jaksamista loppupäiviin, minäkin ehdin jo ajatella että oletko jo jakaantumassa :O Sulla ei onneksi kuitenkaan ole enää kauaa jäljellä kumminkaan. Tänään oon nukkunut niin huonosti ja henkeä on ahdistanut koko päivän että meinaa itku tulla kun ajattelen että huonolla tuurilla pitää jaksaa vielä 8 viikkoa jos joutuu käynnistykseen :headwall: Toisaalta toki muksu on valmis maailmaan jo kolmen viikon päästä, toivossa on hyvä elää :saint:

Jalkakramppeja on, lähinnä pohkeissa ja jos oon nukkunut jalat ihan koukussa tai ilman peittoa niin että lihakset kylmettyy. Eli pitkät villasukat ja sopiva asento auttaa hyvin.

Tänään annoin periksi jouluinnolle ja pistin muutaman joulukoristeen ylös :D Läheskään kaikkia en vielä saanut kun koristeet pitää raivata esiin varastosta enkä pysty sitä yksin tekemään. Pitää pyytää mies apuun lähipäivinä, tänään se ei vielä jaksanut kovin innostua asiasta. Vähän ehkä itsekin mietin onko nyt turhan aikaista, mutta kun ei yhtään tiedä vaikka muksu olis pihalla jo joulukuun alussa niin haluan nyt ehtiä nauttia kauniista joulusisustuksesta ihan rauhassa. Lähiviikkoina taidan leipoa pipareita ja joulutorttuja ;)

Huomenna käyrille, tiistaina neuvolaan ja torstaina ultraan. Juuri tämän tiiviimpää seurantaa ei taida voida edes olla. No, ei mua haittaa kun ei ole mitään tekemistä muutenkaan :LOL:

Ai niin ja sairaalakassi on pakattu niitä kamoja lukuunottamatta joita vaan ei pysty vielä sinne laittamaan kuten neuvolakortti ja kännykkä. Itselläni kassiin tulee synnytystä ja osastollaoloa varten neuvolakortti, kela-kortti ja parikymppiä käteistä (lompakon jätän kotiin, mitä sillä sairaalassa tekee), kännykkä ja kamera latureineen, pari lehteä, evääksi suklaata, myslipatukoita ja pillimehua (ja miehelle salmiakkia ja limua ;)), liivinsuojia, imetysliivit ja hygieniajutut eli kampa, deodorantti, hammasharja ja -tahna, huulirasva, puuteri ja pieni käsipeili (meikkaamaan en vaivaudu). Noita pitäisin itselleni oleellisina kamoina, kaikki mahtuivat hyvin reppuun eikä tullut edes painavaksi. Mies tuo sitten erikseen mulle ja vauvalle kotiutumisvaatteet tullessaan hakemaan meitä kotiin. Mitä te muut aiotte sairaalakassiin pakata/olette pakanneet?
 
Viimeksi muokattu:
Ja taas herättiin tähän kutinaan... *ärrinmurrin* Ei onneksi enää paljoa jäljellä, juuri sanoin miehellekin että kun la on 1.12 niin hyvin voisi venyä puolillevälin joulukuuta. Että juu, positiiviset puolensa suunnitellussa sektiossakin. Nyt kyllä hermoja jo kiristää melkolailla, jäljellä kahdeksan arkipäivää joihin mahtuu kaksi palaveria esikoisen asioista (koululla ja koulupsykologin kanssa), kaksi palaveria kakkosen asioista (koululla ja kouluterkan&-lääkärin kanssa), sairaalalla sisäänkirjoituskeskustelu ja vielä yhdelle päivälle juuri alkava suomenkielinen musiikkituokio avoimella päiväkodilla. Olisin halunnut vielä käydä kertaalleen uimassa kuopuksen kanssa mutta saa nähdä kerkeääkö/jaksaako.

Nukkumisasennoista, normaalisti nukun kyljelläni tai liki vatsallani. Nyt sattuneesta syystä vatsallaan on poissuljettu vaihtoehto ja selällään ei pysty olemaan kuin pieniä hetkiä. Kylkiasennoissa tulee ongelmaksi nuo kädet taas, alle jäävä käsi puutuu ja kipeytyy niin hetkessä. Pakko siis yrittää tyynyjen kera tukea sellainen loiva kylkiasento jossa käsi jäisi mahdollisimman vähän alle. Ikävä kyllä siitäkin unissaan vähän siirtyy ja heräilyt tuskaisia.

Sairaalakassista, toista viikkoa sitten pakkasin sinne omat ja vauvan kotiutumisvaatteet, kantoliinan ja hygieniapuolta. Liivinsuojat on vielä ostamatta. Niin ja imetysliivejä otin varmuudeksi parit, saa sitten käyttää toisia jo sairaalassa. Läppärin, kameran ja meikkipussin nappaan lähtiessä mukaan. Lompakko ja kännykkä kulkee mukana muutenkin. Yhtä kirjaa mietin jos ostaisi sairaalalukemiseksi. Muuten sitä ei varmaan kummempia tarvi.

Muuten alkaa kaikki olla valmista, sitä vaippapaketin ostoa vaille. Turvakaukalo yhä vintillä mutta mies voi tarvittaessa hakea sen sieltä sitten ennen kotiutumista. Vauvan sänky on ollut jo jonkin aikaa valmiina, petivaatteet pestyinä mutta petaan vasta joko juuri ennen sairaalaan lähtöä tai vasta kotiutuessa (keskimmäinen tykkäisi niin pitää tuota nukkensa sänkynä). Tuttipullon ja pari korviketetraa olen aina ruukannut hankkia varalle vaikkei niille ole juuri käyttöä ollut. Nyt luulen että jään tunnustelemaan miltä sairaalassa tuntuu ja tarvittaessa ostan sitten kotiutuessa.

Tutista en tällä kertaa tiedä, fiiliksen mukaan mennään. Keskimmäinen on toistaiseksi ollut ainoa kellä on ollut tuolle tarvetta.

Vauvan nukkumapaikasta, pinnasänky on meidän makkarissa mutta eiköhän tuokin tule pääosin perhepedissä nukkumaan. Esikoinen oli ainoa joka miltei alusta asti nukkui omassa sängyssään. Mutta tuokin siis sen mukaan mikä sattuu parhaalta tuntumaan ja miten helpoiten nukutaan.

No, nyt närästyslääkettä nuppiin ja kokeilemaan josko uni kohta taas tulisi. Huomenna edessä palaveri keskimmäisen kouluterkan ja -lääkärin kanssa.
 
Niin ja *Pihla*, enköhän sitä jo ekana iltana kerkeä jotain sektiokokemuksesta raapustamaan kun mies on kotiutunut eikä hormonihöyryissä kuitenkaan uni tule. *syvä luottamus siihen että vauva kuitenkin nukkuu -ainakin joitain pätkiä* :D
 
huomenta.

mulla kans ollu mielessä tuo uimahallissa käynti,mut en oo yläasteen jälkeen käyny,mulla sillon iho kutisi todella kovaa ja siks en oo uskaltanu mennä.

saunassa käyn kyllä ihan normaalisti. just eilen kävin oikein nahkat kärventävässä löylyssä =) meillä kun on puulämmiteinen kiuas,ne löylyt on niin erilaiset ku sähkösaunas.

monta kertaa oon miettiny,et pitäis varmaan pian alkaa pakkailemaan jo sairaalakassia. mun synnytykset kun on ollu sen verran nopeita,et en tiiä kuinka kauan kotona tarvii kärvistellä... jos siis alkaa spontaanisti ittestään

mähän vuokraan sen vaavisängyn tälle pojalle. 4kk maksaa 80e .sitte taaperon saa siirtää lastensänkyyn ja toi pinnis siirtyy jätkälle. turhaa on meille ostaa toista pinnasänkyä...

joo,siis on vaipoissa isojaki eroja. mä oon tykänny tuolla likalla käyttää LIDLin vaippoja. nyt lauantaina kävin hakemassa taas satsin ja ostin sitte pikkusellekki paketin. noi on midi-kokoisia,jos on isoja,nii sitte kirkolta hakee paketin pienempiä kotiutuessa.

jaahas,aamurauha loppu. pitäs alkaa puuron keittoon :p johan tuo onki nälkä :D

tombatar kiittää ja kuittaa 36+4
 
huomenia myös täältä ja hyvää uuden viikon alkua :)

Täällä tulossa touhu viikko kun tuo nuorimmainen mun seurana viikon. Kivaa kyllä kun aika ei käy pitkäksi. Nyt aamulla kutsuu seurakunnan kerho ja tuoreet sämpylät :D viikon kohokohta kun saa toisen laittamaa aamupalaa :D Huomenna oiskin sitte taas neuvola ja pääsee tuo tuleva isoveli ekaa kertaa mukaan kuuntelemaan vauvan sydänääniä.

Vaippoja oon miettiny, että mitä sitä ostas valmiiks ja minkä kokosta. Lidlin vaipoista oon mäkin tykänny, mutta sen tiedän että ne pienimmät on liian isoja aluksi ni tarvii ostaa joko liberoita tai pamperseja. Noista ekat on ollu meillä kahella ekalla parhaita ja seuraavilla on sitte pampersit. Että aika fifty-fifty... Toisaalta jos ostaa toisia eikä ne sovi ni onpahan tuo kauppa naapurissa mistä hakea sopivampia.
Mietin myös, että pitäs varmaan tosiaan katella ainaki vauvalle kattoo kotiutumisvaatteet jossain kohdassa johonki kassiin, mutta tuntuu tuo synnytys vielä niin kaukaselta ettei oo tullu noita ees mietittyä :D

jabadaba77 ja 35+1
 
mä oon jo ajatustasolla miettiny niitä kotiutumisvaatteita. en vaan oo vielä päättäny,et otanko toppapuvun vai sellasen kaukalopussin (mikä lie oikee nimi)
aattelin et alle pistän bodyn+potkuhousut,siihen päälle paksun samettipuvun ja sit toppis/pussukka.jos kovaki pakkanen ni sitte nakkaan fleece-peiton kopan pääle...tietty tumput,töppöset ja hatut kans ;)
 
kiitos kaikille onnittelijoille! Hauska tosiaan nyt lukea näitä kun ite on jo räjähtänyt :) Mä en ehtinyt edes valmiiksi pakkailla kassia, yöllä vesien mennessä makoillessa ja odotellessa lanssia yritin jotain käskeä ukon pakata, mutta sitten hoksasin perillä ettei mul ollu edes kenkiä ja kotia n.3-4tunnin matka :) ukon kenkiä käytin kunnes sain omat :) vaatteita ei ollu itelle ku yks kerrasto... samana päivänä ku olin synnyttänyt niin kävin sitten iltapäivällä shoppaileen itselleni vähän päälle pantavaa :) kun norjan puolella synnytin vielä niin sieläpä ei ollu edes sairaalavaatteita mitä käyttää... verkkoalkkarit ja napitettava paita joista puuttuu ainaki puolet napeista eikä edes ahteria yllä peittämään :D Nyt kyllä olemma taas suomessa, vauva pääsi 6päivän ikäisenä jo lentokone ajelulle kun meidät siirrettiin suomeen hoitoon.
 
Fiona: Onnea vauvasta. =)

Nukkumisesta: Mie nukun kaikissa muissa asennoissa paitsi vatsallaan. No, pääasiassa vasemmalla kyljellä, kun luin tosiaan noista selällään makaamisen haitoista ja oikealla kyljellä ollessa tulee vessahätä helpommin. Yritän pitää jonkinlaista tyynyä jalkojen välissä helpottamassa noita liitoskipuja, mutta yleensä se nukkuessa katoaa lattialle tai jonnekin jalkoihin.

Jalkakramppeja on ollut jonkin verran, tulee yleensä siinä vaiheessa, kun venyttelen öisin jalkoja. Onneksi ovat harvinaisia, joten en ole sitten tehnyt niille mitään. Mutta olen nyt alkanut pitää säärystimiä öisin jaloissa, kun jalkoja on alkanut särkemään tuosta polven alapuolelta. Saan pidettyä noilla housujen lahkeet paikoillaan, koska minun jalat eivät ole koskaan pitäneet viilestä ja se tuota kipua aiheuttaa.

En ole vielä miettinyt tuota sairaalakassin pakkaamista, vaikka varmaan pitäisi pikku hiljaa alkaa miettimään. Meille sanottiin valmennuksessa, että ei tarvitsisi ottaa mukaan muuta kuin tossut, koska kaapit ovat kuulemma todella kapeat, mutta kyllä mie nyt jotain hygieniatarvikkeita, evästä, yms otan mukaan. Kotiutumisvaatteet mies saa sitten tuoda erikseen.

Imetysliivejä en ole vielä ostanut, kun tuntuu, että ei nämä rinnat ole kasvaneet paljon mihinkään alkuraskaudesta ja jos ne yhtäkkiä alkaakin kasvamaan ja sitten ne uudet liivit ovatkin pienet. Pitkästä aikaa tunsin viikonloppuna nipistelyjä rinnoissa, joten voihan olla, että ne vihdoin alkaa taas kasvamaan. Jossain ohjelmassa sanottiin, että liivit kannattaa ostaa vasta pari viikkoa ennen LA:a, joten ajattelin siihen tähdätä. Imetyspaitoja olen katsonut kaupasta, mutta en ole saanut niitäkään ostettua. Aika hintavia ovat, joten varmaan ostan vain pari niitä. Onneksi sentää viikonloppuna on vihdoin s-etupäivät, joten pääsemme ostamaan nuo pienet puuttuvat tavarat vauvalle.

Ostin viikonloppuna kirppareilta kuusi 56-kokoista bodya, joten nyt niitä varmaan riittää aluksi. Eikä mennyt kuin reilu 3 euroa ja ihan ihan hyvä kuntoisiakin olivat. Tärkeintä oli, ettei niissä ole mitään epämääräisiä tahroja. Vielä pitää tarkistaa muut vaatteet tuosta koosta, että tietää hankkia niitäkin, jos on puutteita. Meillä on noita 60-koon vaateitakin aika paljon, joten niistähän voi sitten katsoa täydennystä. Ei ole kuitekaan niin hirveän isompia kuin nuo 56:t.

Saunomisesta: Meillä ei ole omaa saunaa, mutta kävin mie vielä viikonloppuna saunomassa miehen vanhempien luona. Oli aikamoinen kokemus käydä rantasaunassa, kun ulkona oli 13 astetta pakkasta. Saunassa itsessä oli lämpöä mukavasti, vaikka lattia oli vähän viileä, mutta pukeutumishuonessa oli vilpoisempaa, kun ovi vähän veti. Ei se kyllä siinä vaiheessa enää haitannut, kun oli taas pukemassa, koska oli niin kuuma. Harmi vain, kun oli vähän huono olo koko saunomisen aikana, kun oli jäänyt juomiset vähän heikoksi sen päivän aikana, joten saunominen ei ollut kovinkaan mukavaa. Saunomisen jälkeen kyllä tuntui taas vatsa raskaalta, mutta varsinaisia supistuksia ei ole vieläkään kokenut.

Perjantaina tuntui ensimmäisen kerran, kun pikkuinen pukkasi päätään alemmas tuolla alapäässä ja samalla pukkasi takapuolellaan minun kylkiluihin. Mietin jo, että älä nyt vielä ala syntymään. Mutta tuntemus oli kyllä aikamoinen, varmaan tulee noitakin tuntemuksia vielä lisää. :)

Peppi1981 ja Sykerö 36+0 (Hui, kuukauden päästä on LA ohi ja jos lapsi ei vielä siihen mennessä ole syntynyt, niin voi kohta laskea, että mennään yliajalla.)
 
Sairaalakassiin: Eipä sinne muuta noiden puhelimen/laturi , neuvolakortin ja lompakon lisäksi kun kamera,
joku lehti--jos vauva nukkuu ja ite ei saa hormooneissaan nukuttua, villasukat, imetysteetä otan mukaan, jos joudun vaik olee vaik sen kolmeki päivää ja vitamiinit ja pakkaan omat ja vauvan kotiutumisvaatteet eri kassiin-
mies tuo sitten- turha viedä sairaalan kaappeihin, kun on aika ahtaat tosiaan.
pauhaan vitamiineista|O siksi kun viimeeks jäi sellanen fiilis, et kun lapsi on maailmassa, minuahan ei enää tutkita ollenkaan- ei hemppaa- verenpainetta jne..ja olin viimeeks aika huterana vaikken menettäny verta mitenkään paljo, no nyt sit luin, että äidin elimistössä romahtaa kaikki suojaravinteet imetyksen käynnistämiseen ja synnytyksestä toipumiseen, ja niiden tasojen saanti normaaliksi kestää n. 8kk..eli ei ihme jos huippaa ja väsyttää.. Eli nyt kyllä otan rautaa, ja vitamiinit jne.. tueksi toipumiseen heti, ettei kerkee mennä ihan ontoski olo..:kieh: sori kun paasaan, mut jäi ihan mietityttää mite äidin oloo ei kauheesti enää vahdita, esim. et missä hb huitelee kuukausi synnytyksestä?? jne..

meillä saa osastolla sandaali-kengät ja aamutakit, vaatteita saa vaihtaa omaan tahtiin, ottaa itse hyllyltä sen mittasta pyjamaa tai pitkää paitaa mitä haluaa, olen kyllä miettinyt, piristäiskö oloa yhtään, jos siirtyis ekan vuorokauden jälkeen omiin olo-vaatteisiin?- tulen jotenkin mökkihöperöksi niissä yökkäreis kun koko päivän hengaa.. Toki jos vuotoa paljon, ni sairaalan housuilla ehkä parempi. mies voi tuoda nekin omat vaatteet jos sitte siltä tuntuu- tai tuntuuko edes siinä huurussa että on vaatteilla merkitystä..


Talvivauvan pukemisesta- meillä esikoinen syntyi loppusyksystä, eli on vähän erijuttu nyt, riittääkö vauvalle jos on esim. body+sukkikset+potkuhousut+ joku välikerros (fleece/villapuku) ja sit se ulkopuku?
Eli meidän ulkopuku ei oo mikään hurjan paksu toppa- siinä on toppapinta-aika ohut ja sitte teddykarvainen vuori- eli ei oo mikään polarn pyretin tuulensuojatermopuku ;)
ja mietin, et saako niin pienelle survottua villapukua tonne väliin- kun meillä tää toppapuku on 56cm- sillä sai esikoisen hyvin kaukaloon, ei liian iso, mutten muista mitä sinne väliin mahtu. meillä on sellanen ohut villainen välihaalari sekä itse neulottu villapuku, mut taitavat molemmat olla jotain 62..
Toki sitten kaukalossa kuomu alas ja vielä peittoa päälle- mutta itsekin miettii millä takilla tarkenee, ni ajattelin vaan sitä sääntöä et vauvalle aina yksi kerros enemmän vaatetta kuin itselle..?

mame
 
(.) neuvolassa käyty ja kaikki ok. Painoa oli mulle tullut vaan 40g/vko eli näköjään kaikissa raskauksissa sama, että loppua kohden painon nousu rauhoittuu. Yhteensä tullut nyt noin 13kg. Pissa puhdas ja verenpaineet 63/104 eli hyvät, hb 124 eli rautakuuri jatkuu. Sf-mitta oli 34,5cm, yläkäyrän yläpuolella mennään. Terkka ensin vähän huolestui tuosta ja mietti mikä jättiläinen sieltä on tulossa, mutta kun mittasi vyötärön ympäryksen niin se oli pienentynyt melkein 4 cm viimeisen kuukauden aikana?! Tuo itseä vähän ihmetyttää miten on mahdollista, kun pää on nyt täysin laskeutunut ja kiinnittynyt, sf-mitta kasvaa niin luulisi että vyötärön ympärystä kasvaisi eikä pienentyisi. 2 viikon päähän antoi uuden ajan, mutta sanoi kyllä ettei ole varma nähdäänkö enää vauva masussa. Mutta mulle on itselle nyt tullut sellainen olo ettei kyllä vielä saisikaan tulla, nyt viikonloppunakin oli ihana kun sai nukkua rauhassa piiitkät yöunet, tehdä ihanaa ruokaa oikein pitkän kaavan mukaan, leipoa, tytöt leikkii päivät keskenään ja kaikki raskausvaivat ovat kadonneet eli voisin nyt hetkisen nauttia tästä rauhasta :)
 
Madicken, mulle selviää varmaan vasta tällä viikolla mennäänkö sektioon vai ei ja jos mennään, niin siihen on vielä yli 4 viikkoa aikaa. Ehdin siis varmaan kuulla sun kokemukset, vaikket heti sairaalasta jaksaisikaan päivittää :) toivon, että lievittäisi tätä omaa jännitystä :D

Sairaalakassi, sille olen uhrannut vasta pari ajatusta, kun tuntuu vielä niin kaukaiselta ajatukselta. Mukaan ajattelin pakata neuvolakortin lisäksi kännykän, laturin, kameran, lukemista kun en kuitenkaan osaa nukkua... Imetysliivejä pitäisi ostaa, että niitä voisi ottaa mukaan :D omia sukkia haluan käyttää, muuten voin kyllä hengailla sairaalan vaatteissa. Oma aamutakki ja tossut olisi kyllä kivat. Hygieniatarvikkeet tulee tietysti mukaan. Evästä mies ja äiti saavat tuoda voinnin ja mielihalujen mukaan ;) unohtuikohan nyt jotain... Varmaankin. Kotiutumisvaatteet laitan valmiiksi ja mies saa tuoda samalla, kun hakee minut ja vauvan kotiin.

Mitähän vielä... Joulua aletaan varmaankin laittamaan vasta, kun kotiudun vauvan kanssa sairaalasta. Jos syntyy sektiolla, niin kotiudutaan varmaan noin viikko ennen aattoa. En osaa ajatella jouluakaan yhtään, ennenkuin lapsi on ulkona. Joululahjoja sukulaiset ei meiltä tänä vuonna saa, kun en jaksa ottaa niistä stressiä. Leipomukset ehtii tosiaan sitten, kun kotiutuu vauvan kanssa. Kai se vauvakin joskus nukkuu :D
 
Taas poksutaan, eli 36 viikkoa täynnä!

Takana viimeinen neuvolalääkäri. SF-mitta ei ollut kasvanut kahdessa viikossa yhtään, eli oli edelleen 34 cm. Vauva on jo tosi alhaalla ja kaula on pehmentynyt ja sormella auki. jeiii, edes jotain on jo tapahtunut alhaalla.

 
Auuuts, ei perä eikä selkä enää tahdo kestää koulun penkillä istumista :D onneks ei oo ku muutama päivä jäljellä ja nekin suht lyhyitä päiviä :)

Mameliini mie oon joutunu pistää insuliinia rv 16:sta asti. Alussa oli pitkän insuliinin annos 14 yksikköä ja lyhyt 8, mut pikku hiljaa on jouduttu loppua kohti annosta nostamaan niin nyt menee pitkää 25 ja lyhyttä 10 yksikköä.

enpäs taas kerenny ku alottaa ni jo tuli keskeytys :/ uusi yritys myöhemmin...
 
Ääh, täällä on supistellut ja selkää jomotellut siitä sisätutkimuksesta lähtien. Ärsyttävää, kun ei nää kuitenkaan vielä mitään toivottavasti tarkoita, mutta kuitenkin alitajuntaisesti kokoajan kuulostelee joka kolotusta. Onko muilla sisätutkimus saanut samanlaisia oloja aikaan?

Vogue ja Taimen alku 36+0
 
Vogue, kokeile ottaa gramma panadolia, jos menisi sillä ohi. Olen kuullut, että tuota tapahtuu helposti loppuraskaudesta, mutta eihän se kivaa ole. Itse kokeilisin sitä panadolia, jos sillä saisi supistukset loppumaan. Mulla oli edellinen sisätutkimus rv 28, eikä se aiheuttanut mitään tuntemuksia. En tiedä, onko tällä viikolla äitiyspolilla sisätutkimusta, mutta pelkään jo valmiiksi, että on ja se aiheuttaa supistuksia loppupäiväksi. Kun en yhtään tiedä, minkälaiset lääkärit tuolla meidän äitipolilla on...
 
Fiona, onnea vauvan syntymän johdosta! :)

Sisätutkimus on mulla endometrioosista johtuen tehnyt aina tosi kipeää vaikka kuinka varovainen tutkija olisi, ja tekee nyt raskaanakin. Supisteluja en ole kyllä saanut. Suosittelisin kokeilemaan Panadolia minäkin jos on häiritseviä kipuja. Toivottavasti helpottavat!

Saunassa olen käynyt vain kerran raskauden aikana. En muutenkaan ole mikään innokas saunoja, ja normaalilämpötilassakin nyt jo henkeä ahdistaa.

Vauvan kotiutumisvaatteina on body ja housut, topattu hupullinen fleecehaalari sekä tumput, töppöset ja villapipo. Turvakaukalossa on sitten vielä kaukalolämpöpussi. Kuvittelisin että tuo riittää, eihän matkaakaan ole kuin sairaalan ovelta autolle joka on varmasti silloin hyvin lähellä. Automatka taas on vain n. 15 min.

Tänään kävin käyräkontrollissa sovitusti, mutta hyvää käyrää ei saatu kun BK mylläsi ja teutaroi 30 min putkeen niin paljon että sykeanturi ei pysynyt yhtään perässä. Turhautunut kätilö sitten lopulta totesi että eiköhän jätetä käyrä tällä kertaa ottamatta, että ei tuolla vauvalla nyt ainakaan hapenpuutetta näytä olevan :LOL: Huomenna käyn neuvolassa, neuvolakäynneissä onkin tullut kuukauden tauko kun oon rampannut tuolla äitipolilla. Apua, mitähän vaaka huomenna sanoo :ashamed:

Rödluvan ja tuleva UFC-sankari Beetakingi 34+2
 
neuvolaläkärikäynti ohi. Vauva oli tälläkertaa oikeinpäin ja näytti ultrassa aika suloselta:heart: Painoarvio 3kg. Kuun vaihteeseen sain käynnistysajan rv38 ettei ehdi kasvaa niin isoks ku edellinen. Mä niin toivoisin et saisin pikkusen helpomman synnytyksen ku viimeks vaikka monet sanooki et käynnistys supparit on pahempia =( Mut lähinnä mä toivon etten repeis sillee ku viimeks ku söin monta kuukautta särkylääkkeitä et pystyin käymää vessassa itkemättä. On kyllä niin karut muistot siitä et nyt ku tietää et käynnistetään reilun parin viikon päästä niin pelottaa ja jännittää ihan hirveesti. Jotenki pitää saada otettua nyt niskasta kiinni ja hankittua jostain rohkeutta et loppuis tää nössöily =)
Jalat muuten saattaa turvota välillä niin paljon et on ihan siniset:x
Nyt valvoskelen tässä viel vähän muita ajatuksia ku toi 3vee on nyt pitkään kertonu et jotku isommat pojat kiusaa sitä päiväkodissa. Oon ajatellu et kaikkeen pitää tottua mut nyt ku puhuu aina siitä et "taas ne haukku", heittää hiekkaa silmiin ym niin pitää ny miettiä et pitäiskö kumminki puuttua jotenki, tuntuu jo itestäki pahalle. On vaa hankalaa ku ei tolla oo niin paljon sanoja et osais tarkkaan kuvailla et ketkä ja minkälaisessa tilanteessa ja onko edes totta ku luulis et päiväkodin tätit kertois jos joku hiekkaa olis heittäny silmiin... Mutta tää vuodatus ei nyt tänne odotuspalstalle edes kuuluis, on vaan nyt kokoajan mielessä..
 
kurre kyllähän tänne saa kaiken pahan olin purkaa, tsemppiä!

Oikeasti onko kenelläkään muulla ollut tätä saa tilannetta, että mahan ympärys on mystisesti pienentynyt useita senttejä? Yöllä heräsin kauhean ajatukseen. Tutkiessaan mahaa terkka totesi, että onpas lapsivesi vähentynyt, kyllä tämä vielä pehmeältä tuntuu tälleen selälleen mut huomattavasti kyllä vähentynyt. En tajunnut kysyä käykö loppuraskaudessa aina näin, mutta sitten yöllä heräsin siihen että muistin kerhokaveri kertoi että jeidän pieni poikansa kuolin siihen, että masussa hänelle oli tullut virtsakivi eikä ollut saanut pissattua. Tämä huomattiin sattumalta ultrassa, synnytys käynnistettiin mutta oli liian myöhäistä ja vauva kuoli silti. Tämä mä nyt sitten yöllä mietin pääni puhki, että onko jokin syy sille että ympärys on pienentynyt, vesi vähentynyt mutta sf-mitta kasvanut? Viisaammat kertokaa?!
 
malttamaton Mulla pieneni ympärysmitta ekassa eli viimeraskaudessa, eli kun vauva kääntyi lähtökuoppiin pääalaspäin, maha ikäänkuin "lösähti " alas ja meni matalammaks, ja tuo pehmeys oli ihan käsin kosketeltava, siitä sitten synnyttämään n. 5 pvän päästä. Sillo terkka selitti, et sillä on siellä lantiossa nii paljo tilaa, kun on jo pään sinne saanu, et loppu kroppa menee pienee tilaa. Olen myös suht pitkäselkäinen/vatsainen ihminen, eli se jotenkin pääsee näkymään, kun vauva "tippuu" sinne lantioon..
Eli oisko vaan sitä? Nyt taas maha onkin ihan pinkee ja tuntuu että maha lähtee tisseistä- eikä saa happee- ni oon miettiny, että onks tää nyt jotenkin isompi vauva- vai eikö vaan oo vielä paikoillaan.Toisaalta mulla poksuu ylihuomen vast 35, ja viimeeks tää mahan häviämine tapahtu varmaanki 37, kun siitä sit vauva synty 38+.
Mutta eiköhän nuo ota äitipolille ultraan, jos huolettaa, javarsinkin jos menee yöt miettimiseksi:hug:
Mulla alkanu taas huoli liikkeistä, eli päivisin pitkiä kausia, ettei kaveri liiku, illalla kyllä piristyy..
 
Täysiaikaisuus poks 37+0!!!!!:heart::heart:

Kurre, kyllähän tänne saa purkautua, vaikka ei niin odotusaihetta olisikaan!! Ja kyllä mä mainitsisin kiusaamisesta hoitotädeille, vaikkei kiusaajaa tarkalleen tietäiskään. Se olisi heidän homma ottaa asiasta selvää ja puuttua tilanteeseen! Tsemppiä!

Malttamaton, toivottavasti kyse ei kuitenkaan mistään pahemmasta..:hug: Vatsanympärys nyt ei kaikkea kerro, eli hyvä, että sf-mitta kasvaa kuiteskin.. Mutta jos terkka itse on huomannut lapsiveden vähenemistä, niin kyllähän tuo olisi tarkistuksen paikka!! Mitäs jos vaikka soittaisit terkalle ja kysyisit tarkemmin tuosta veden vähenemisestä ja pyytäisit (lue: vaatisit) pääsyä edes neuvolalääkärille, jossei sitten aivan äippäpolille asti??

Vogue, mikäs vointi siellä?? Mä ainakin oon kuullu, että loppuvaiheessa vähän kovempi sisätutkimus voi jopa käynnistää synnytyksen. Toivottavasti kuitenkin tilanne helpotti, eikä sulle tule lähtöä aivan vielä..

Sairaalakassi, meinaan mahduttaa kaikki kamat yhteen olkalaukkuun. Siellä on tällä hetkellä itselle puhtaat vaihtarit kotiin lähtöä varten (meinaan tyylitellä osaston kuteissa), imetysliivit, liivinsuojat ja siteitä. Vauvalle on body, potkarit, villapuku, tumput, töppöset ja pipo. Sitten on kamera, kännyn laturi, lukemista itselle, pientä välipalaa ja lähtiessä olisi tarkoitus muistaa heittää kassiin vielä shampoo, voide, harja ja sellaista pientä hygieniatarviketta.. Ehostushommat saakoon odottaa kotiin asti..:) Mies tuo sitten istuimen ja kaukalopussin hakiessaan..

ON: Iltapäivästä äippäpolille kontrolliin supistuksista. Nyt on monena päivänä supistellu kyllä niin lahjakkaasti selästä asti, että vaikea uskoa, ettei olisi paikkoihin vaikuttanut.. Jää nähtäväksi..:)

Sofi ja täysiaikainen vekara 37+0
 
malttamaton, luulisin että voisi hyvin johtua siitä jos vauva on lakeutunut alemmas. Mutta melkein itsekin tekisin kuten Sofi ehdotti ja soittaisin terkalle ja kysyisin että voiko hän selittää tarkemmin mitä tarkoitti ja pitääkö asialle tehdä jotain. En kyllä vaatisi heti pääsyä lääkäriin, voihan terkalla olla hyvä ja rauhoittava selitys tuohon asiaan.

Sofille onnea täysiaikaisuudesta ;)

kurrelle voimia pelkojen kanssa kamppailuun :hug: Eikö kuitenkin ole hyvä että sait käynnistyspäivän, nyt on joku selvä päivämäärä jota odottaa ja johon valmistautua? Kurjaa jos lasta kiusataan, mainitsisin varmaan itsekin asiasta päiväkodin henkilökunnalle. Ei ole lainkaan varma että olisivat huomanneet jos joku heittää hiekkaa silmiin, en usko että heidän on mitenkään mahdollista joka hetki valvoa kaikkea ja kaikkia. Ja nuoretkin kiusaajat osaavat vahtia sitä hetkeä kun täti on kulman takana kiusatakseen toista, nimim. monet väkivaltaiset lumipesut usean kiusaajan joukolta tarhassa saanut eikä kukaan huomannut mitään. Itse en uskaltanut asiasta puhua. Että puutu ihmeessä asiaan! Noin pienet lapset eivät kai välttämättä edes ymmärrä mikä on kiusaamista ja mikä ei, ja että toisesta voi tuntua pahalta, mutta silloin pitääkin aikuisten olla sitä heille opastamassa.

ON. Tänään käyty neuvolassa,
-sf-mitta yhä 34 cm, eli sama kuin kuukausi sitten. Siinä välissä kuitenkin lapsiveden määrä on normaalistunut ja maha on paljon vähemmän pinkeä. Lapsikin on alempana, joten sanoisin että tuo on ihan ok.
- pissa puhdas
- verenpaine ekaa kertaa selvästi koholla, kolmen mittauksen keskiarvo 130/85. Pitää pyytää että ylihuomenna äippäpolilla tarkistavat.
- turvotuksia ON
- painoa tullut taas kilo viikossa, nyt jo 15 kg ekasta neuvolasta ja 18 kg raskauden alusta. Oon ihan valas :O Terkka kyllä lohdutti että nestekilot häviää sitten synnytyksen jälkeen, ja jos nyt välillä syö herkkuja niin tässä vaiheessa raskautta voi olla itselleen armollinen :D Ihana terkka!
-BK:n syke 155/min ja liikkeet vilkkaat. Pää oli laskeutunut muttei kiinnittynyt.

Että tota turvotusta, painonnousua ja verenpainetta lukuunottamatta kaikki hyvin. Hyvä että sen voi jo ylihuomenna tarkistaa, toivottavasti ei nyt tuu mitään raskausmyrkytystä vielä tähän päälle... Sain ajan synnytystapa-arvioon ensi viikolle :)

Rödluvan ja Beetakingi 34+3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä