Joulukuun toivevauvat 2012 *Marraskuussa*

mame mä oon käyny tämän kuun alusta joka viikko. ja käynki niin kauan ku poitsu syntyy.

solis niinku poks poks 37+0 ja täysaikaisia :heart: huh heijakkaa ku tää aika meni nopeesti. tuntuu,et vastahan mä plussasin :O
 
Kiitos neuvoista noiden imetysliivien suhteen. Ehkä tässä joku päivä saa aikaiseksi lähteä noita ostamaan. :)

Minulla on nyt joka viikko neuvola tai kävinhän mie viikko sitten siellä keskusneuvolassa kokoarvioultrassa ja sitä ennen oli just edellisellä viikolla neuvola. Mutta nyt on ainakin loppuviikoille ohjelmaa edes yhdelle päivälle. Ajattelin tänään ottaa sen influenssarokotteen, pitää vain toivoa, että ei tuu mitään sivuoireita nyt viikonlopuksi, kun olisi niin paljon hankittavaa.

Streptokokista. Eiköhän tuokin asia selviä sitten neuvola käynnillä, jos kerta on vähän paikkakuntakohtaisia eroja. En tiedä onko minulla vielä se vasta-ainetestikin edessä, en nyt muista mitä siitä on sanottu. Siinähän se samalla menisi tuon streptokokki-testin vieminen labraan.

Peppi1981 ja Sykerö 36+3
 
Streptokokista ei täälläkään ole ollut puhetta, enkä tiedä onko sitä otettu edellisellä paikkakunnalla, kun siellä alku- ja keskiraskaudessa ramppasin noissa pumpulipuikkotesteissä supisteluiden takia. Ainakin hiivaa ja jotain muuta tulehduksia katsottiin. :confused: No täytyy kysellä ensineuvolassa mikä käytäntö sen suhteen täällä on.

Nyt kun täällä alkaa vauvojen täysiaikaisuus useammalla paukkua, niin tuli mieleen, että mitä itse veikkaatte milloin teidän vauvat syntyy? Omasta veikkaan, ettei ainakaan hirveästi yli mene, kun esikoinen syntyi 40+2 ja tämähän vaavi on ollut ultrissa sen 4 päivää isompi, kuin mitä menkoista on laskettu. Yksi ilta muutama viikko sitten mietin milloin mahtaisi syntyä ja mulle tuli semmonen fiilis, että se päivä olisi 23.11. :D

Täällä on hyvin ristiriitaisia fiiliksiä synnytyksestä. Toisaalta ei jaksaisi odottaa, että milloin pikkuinen syntyy ja sitä kuulostelee omaa oloa kokoajan. Mutta toisaalta pieni paniikki alkaa välillä olemaan, kun tajuaa että sitä voi joutua minä päivänä tahansa synnyttämään. Jos nyt odottais kuitenkin vähintään sinne ensimaanantaihin asti, niin pääsis Haikaranpesään synnyttämään. :rolleyes:

Vogue ja taimen alku 36+3
 
Yyh mikä yö... taas tuli valvottua oikein urakalla, melkein rupesin leipomaankin keskellä yötä kun ei uni tullut :LOL: Ja sitten kun vihdoin nukahdin niin heräilin koko ajan siihen että vauva tunki päätään tosi kipeästi alaspäin, oli ihan aikuisten oikeasti hankala olla, etenkin kun supistelikin tosi tiheästi. Nyt aamullakin vielä supistelu jatkuu, piti ihan mennä suihkuun rentoutumaan. Sen jälkeen tuli kyllä vähän parempi olo, mutta alapää on ihan hellänä. : /

Milloin vauva tulee, noh, jotenkin itse oon asennoitunu niin että esikoiset tapaa mennä yli lasketun ajan. Toisaalta tässä nyt on mulla ollu tätä härdelliä vähän koko ajan, että loppujen lopuksi en tiedä yhtään mitä arvella. Tulee kun tulee, toivottavasti aiemmin kuin myöhemmin. Se 37+0 olis mulle ihan sopiva :D

Niin ja Vogue, ei niitä ikämittauksia ihan noin suoraviivaisesti voi tulkita, ultrahan antaa iän sikiön koon perusteella, ja nimenomaan sen perusteella, minkä ikäinen keskikäyrällä kasvava vauva minkäkin kokoisena on. Mullakin on BK ollut koko ajan 1-1,5 viikkoa oletettua "vanhempi", mutta se tarkoittaa vain sitä että se on hiukan kookkaampi kuin keskiarvovauva. Mullahan tehtiin alkionsiirto, että sikiön todellinen ikä on lähes tuntien tarkkuudella tiedossa. Alkiokaudella eli 10+0 saakka ultran ikäarvio on selvästi tarkempi koska siihen asti kaikki kasvavat samaa tahtia. Silloinkin täytyy kuitenkin muistaa että ultraaja tekee mittaukset sijoittamalla mittapisteet silmämääräisesti oikeisiin kohtiin, ja millinkin virhe synnyttää suuria eroja paino- ja siten myös ikäarviossa. En toki sano ettei sun vauvasi voisi olla sen 4 vrk vanhempi, sanon vain ettei sitä voi suoraan päätellä siitä että ultran ikäarvio niin sanoo.

tombattarelle onnea täysiaikaisuudesta :p kyllä aika on muutamaa matelukautta lukuunottamatta todella mennyt hirveän nopeasti, kohtahan meillä on jo vauvat sylissä!

Vauvoja saisi nyt alkaa tulla tai rupeaa näyttämään siltä että häviän ton meidän veikkauskisan :LOL:

Rödluvan ja myyrää leikkivä Beetakingi 34+5
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin alkaa näköjään yöt olla vähän niin ja näin tuon nukkumisen suhteen, neuvolan mukaan eilen vauva on jo laskeutunut lähtökuoppiin ja sen kyllä huomaa vessakäyntien määrässä varsinkin yöllä...viime yökin meni siihen että nousen vessaan ja just kun olisi saanut unen päästä kiinni niin eiköhän pidä taas mennä...onneks aamulla saa nukkua ja silloin jostain syystä saakin nukuttua paremmin.

Neuvolassa siis käväisin eilen ja kaikki oli taas ok, ei mitään kummempaa. Painoa tullut nyt yhteensä 9,6kg mistä oon kyllä tosi tyytyväinen varsinkin kun ei tässä mitään pelkkää salaattia oo tullu syötyä :ashamed:

Vauvan syntymäajankohta, koska mulla ei oo ollu mitään ennakkotuntemuksia niin oon henkisesti varautunut että menisi yliajalle. Tosin eilen terkka arveli että lähtö voi tulla jo viikon, kahdenkin sisällä. Jaiks. Mullahan tuli sit kauhee paniikki kun tuntuu että kaikki on aivan kesken mitä oon ajatellu tekeväni ennen vauvan tuloa, liittyen lähinnä tulevaan muuttoon joka todennäköisesti ajoittuu johonkin melko lähelle joulua.

Tänään sit pitäis lähteä paniikkiostoksille eli sohvan ostoon, uusia verhoja ja kaikkea mahdollista uuteen kotiin :)

Onko muilla, etenkin esikoista odottavilla tullut epäileviä tunteita nyt kun vauvan tulo alkaa olla lähellä? Eilen aloin synkistellä että mitä jos se vauvan hoito on aivan ylirankkaa ja entä jos en tunnekaan "suurta äidinrakkautta" vauvaa kohtaan. Ja tuleeko tunne että olen mennyt pilaamaan elämäni... Tuntuu myös syylliseltä että tällaisia ajatuksia ylipäätään tulee kun itsehän tätä olen halunnut. No onneksi nuo on ohimeneviä tunteita ja suurimman osan ajasta kuitenkin odotan innolla tulevaa :)

Wera_ 37+2
 
Heippa hei!

Listalla oon mut kirjoittelu jäänyt vähemmälle. Joka päivä kuitenkin luen teidän muiden juttuja ja nyt on pakko kommentoida tuohon streptokokkiasiaan =) Mulla alkoi harjotussuppareita tulla heti puolenvälin jälkeen ja jo silloin lääkäri määräs mut labraan, että katsovat sen streptokokin. Lekuri sanoi, et se on hyvin ristiriitanen juttu koko streptokokki! Kuulema aiemmin sitä ei saanut tutkia keneltäkään, sitten se piti tutkia kaikilta ja nykyään "sääntönä" on, että se tutkitaan niiltä joilla on paljon näitä ennakoivia supistuksia. Aika suuria eroja siis paikkakunnittain, kun lääkäri mulle niin vakuutti et asia menee näin, mut kuitenkin teille monelle on sanottu asia ihan eri tavalla :O Se lääkäri sitten sanoi vielä sen, että tää bakteeri on lähestulkoon jokaisella naisella, mutta ei puhkea kaikille. Vähän ehkä huono esimerkki, mut se on ymmärtääkseni vähä niinkuin huuliherpes- (jonkun lääkärinettisivuston mukaan) se on n. 90%lla aikuisista, mutta kaikille ei se rakkula silti huuleen puhkea.

Se lääkäri määräs mulle antibiootit, joiden piti vähentää supistelua. Ei kuitenkaan vähentänyt. Lääkäri sanoi muutenkin, et vaikka se hoidetaan, todennäköisesti tulee jossain vaiheessa takaisin ja neuvolakorttiin mulle merkattiinkin etusivulle isolla SAGA+, eli saan sit sen ab-ruiskeen synnytyksessä.

Kuulostaa aika hassulta tuo et se näyte otettais ite. Ite jouduin käymään kaks kertaa labrassa, koska ensimmäisellä kerralla se labran työntekijäkään ei osannut ottaa sitä, vaan se oli ottanut sen VÄÄRIN! Enpä tiedä miten sekin on mahdollista.

Jeps, eipä mulla muuta, halusin vaan kertoo oman kokemuksen tuosta asiasta :D Tsempit kaikille viimeisille hetkille, vielä jaksetaan muutama viikko! ;)

-minttu- ja Poitsu 35+4
 
Streptokokista kysyin eilen äitiyspolilla ja vastaukseksi sain, että otetaan niiltä, joilta kuuluu, eli ennenaikaiset supistukset tai muut oireet. No, mulla on supistellut rv 17+ lähtien enemmän tai vähemmän, mutta ketään ei ole kiinnostanut selvittää, mistä johtuu. Neuvolassakin sijainen kysyi ensimmäisenä sukupuolitautien mahdollisuutta, vaikka ne oli jo testattu... Seuraavalla lääkärikäynnillä täytyy yrittää saada äänensä kuuluville, kun noista supistuksista olen puhunut neuvolassa jo silloin rv 17+, äitipolilla rakenneultrassa rv 21 ja yksityisellä lääkärillä rv 28, eikä kukaan tosiaan ole edes ehdottanut tuota streptokokkia. Virtsatietulehdusta ehdotettiin, mutta pissa on aina ollut puhdas. Haluaisin kyllä, että testattaisiin tuo streptokokki noiden supistusten takia. Eilenkin kyselin supistuksista samalla, kun kysyin streptokokkinäytteestä ja sanottiin vaan, että nyt saa jo supistellakin, eikä synnytystä enää yritettäisi estää, jos lähtisi käyntiin. Mikä siinä näytteen ottamisessa on niin hankalaa? :kieh:

Tombatarelle onnittelut täysiaikaisuudesta! :)

Neuvolassa kävin viimeksi viikko sitten ja seuraava aika on kahden viikon päästä. Välissä oli se eilinen äitipoliaika. Seuraavien neuvolakäyntien väliin tulee suunnilleen kaksi viikkoa, niinkuin olisi tullut nytkin, jos ei olisi ollut sitä äitipoliaikaa.

Milloin vauva syntyy, en osaa yhtään sanoa. Yliajalle en usko, että mennään, kun niin kauan on supistellut. Vaikka eipä ne mitään olleet tehneet silloin rv 28 lääkärikäynnillä. Voi tietysti olla, että tämä syntyy sillä suunnitellulla sektiolla ja silloin uskallan jo vähän veikata päivääkin. Mutta mitään en sano, ennenkuin päätös on virallisesti tehty ;) Toivoisin kuitenkin, että ennen joulua. Viimeistään rv 39+0 saisi tulla ulos :D Ja niin siinä lopulta käy, että käynnistetään rv 42, kun siihen en usko ollenkaan.

Epäileviä tunteita... Lähinnä välillä mietityttää tulevaisuuden yöunet. Ja oma aika. Kaipaan omaa aikaa päivittäin, joten vähän mietityttää, miten sen käy, kun lapsi on talossa. Mies on luvannut, että saan päivittäin edes jonkun hetken omaakin aikaa ja hän hoitaa vauvaa, mutta katsotaan kuinka käy ja minkälainen vauva on. Mikään kova menijä en ole ollut enää vuosiin, joten se puoli ei huoleta ollenkaan :) Matkoillakaan ei käydä, joten tällä hetkellä en koe, että joutuisin kovin paljosta luopumaan tai kovin paljon uhraamaan vauvan takia. Muutenkin viihdyn kotona. Hyvät tukijoukotkin löytyy läheltä, jos tuntuu, että vauvan hoito on ihan hirveän rankkaa ja se valvottaa paljon öisin.

Täällä alkoi tänään virallisesti äitiysloma! Tuntuu aika uskomattomalta olla jo näin pitkällä.

Viime yö meni täälläkin ihan ketuille. Alkuyön nukuin ihan hyvin, mutta kun heräsin toista kertaa vessaan, alkoi lonkkia särkeä niin, ettei mikään asento ollut hyvä. Ja aina se kylki, jolla yritin nukkua, puutui jotenkin normaalia nopeammin ja sitten oli taas hankala olla. Puoli viidestä eteenpäin olen siis vain torkahdellut ja nyt kyllä väsyttääkin siihen malliin. Kun nukkuu yhden yön hyvin, tietää, että seuraavat kaksi yötä menee ihan pyörimiseksi :D
 
Rödluvan oot ihan oikeessa, niinhän ne ultrat on vain arvioita. Vauva on mennyt kaikissa kolmessa ultrassa (rv 8, 11 ja 20) isommilla mitoilla ja uskallan epäillä itsekkin hedelmöityksen tapahtuneen tooosi aikaisin, koska päätettiinkin jättää yritys siitä kuusta just pois siinä kp 9 paikkeilla (luonto päätti toisin).. :D + raskaustesti näytti plussaa jo joskus viikoilla 3+1. Aluksihan heitto oli sen 5 päivää milloin yleensä laskettua-aikaakin siirretään täällä päin, mutta kättärillä siirsivät la:ta yhden päivän.. :confused: Mutta suuntaa antavaahan tää koko 40 viikkoa on, todennäköisin aika vauvavan synnytykseenhän on se 38-42 viikon skaala, missä muutama hassu päivä ei merkkaa mitään. :) (mutta ainahan sitä voi elää toivossa :LOL: )
 
Viimeksi muokattu:
Heippa, uusi ilmoittautuu näin loppumetreillä mukaan! Jos sopii..?

Kolmatta lasta odotellaan ja la olisi niinkin paljon kuin 31.12.12 eli niinkuin esikoinen totesi niin vauva tulee rakettien kanssa=)

Nyt on vaan kaäymässä ehkä niin että tuleekin hieman etuajassa jos merkit paikkaansa pitävät. Jouduin saikulle reilu viikko sitten kun oli ollut kivuttomia mutta melko säännöllisiä supistuksia yön aikana ja aamulla kävin näytillä ä.polilla. Minulla todettiin kohdun sisäsuun avautuminen eli ns.funneling ja kohdun kaulakanavaa oli tuolloin 2cm, ulkosuu kiinni. Kotiin ja lepoa. Nyt eilisessä kontrollissa oli tilanne taas muuttunut ja kanavaa jäljellä korkeintaan se 1cm ja ulkosuu väljästi sormelle auki, paikat pehmeät. Sisäsuu ei kiinni enään menekkään.. Sain ensimmäisen kortisonipiikin eilen ja tänään hain toisen vauvan keuhkoja kypsyttämään. Vauva itsessään voi hyvin ja vilkkaasti :heart:

Nyt kysyisinkin teiltä onko kellään ollut vastaavaa tilannetta ja miten on edennyt??
Täytyy vielä mainita että ensimmäisessä raskaudessani oli hyvin samanlainen tilanne mutta kohdun tunneloituminen eli funneling todettiin jo rv29 jolloin makasin 5 viikkoa sairaalassa siis täysi levossa ja pääsin kotiin rv34. Vauva syntyi 36+4 joten hyville viikoille päästiin tuolloin.

Mukava on lueskella teidän muiden kokemuksia ja ajatuksia kun viikkoja on suht saman verran..
 
mulla ei oo mitään hajua millo oma synnytys käynnistyy, ennakoivia merkkejä kun ei ikinä oo ollu...
mut TOIVON ettei mee yliajalle...

otin sit itteeni niskasta kii ja kävin siivoomassa heppojen karsinat ja kannoin jopa vedet. eikä niin ainuttakaan supistusta :p ainoostaan kohdunkannattimia vihlo ja sit liitoskivut vaivas. nyt ei tunnu missään!!!
no tais irrota pieni pala limatulppaa,tuli pieni veriviiru vessassa käydessä... :whistle:
 
Heippa.
Olen lueskellut hetken aikaa ketjuanne ja aattelin tulla mukaan jutustelemaan jos tänne vaan huolitaan:D

Streptokokista. Meille mainittiin synnytysvalmennuksessa asiasta, että kaikille tehdään tämä testi mutta eipä ole kuulunut mitään sen jälkeen. Kaippa se joku kerta neuvolassa tulee puheeksi. Tai sitten ei.

Yöt on sujunu suhteellisen hyvin. Kerran tai pari joudun yössä nousemaan vessaan mutta yleensä saan heti unen päästä kiinni. Nyt muutamana kertana käyny niin etten ole heti saanut unta mutta nukahtanut sitten loppujen lopuksi.
Itse en pysty makaamaan ollenkaan selällään. Alkaa tuntumaan siltä, että ei meinaa saada enään kunnolla henkeä ja sitten alkaa pyörryttään. Huomasin tämän asian hammaslääkärissä kun meinasi taju lähteä. Oli noloa sopertaa kaikki vehkeet suussa, että pääsisinkö istumaan, että pyörryttää:D
Toisin sanoen mukavinta on kyljellään nukkua. Varsinkin vasemmalla. Sitten kun alkaa lonkkaan särkeen niin yleensä joutuu vaihtaa oikealle kyljelle.

En osaa yhtään sanoa koska vauva syntyy. Odotan tosiaan ensimmäistä lasta joten varmaan yliajalle menee vaikken sitä toivokkaan. En haluaisi, että synnytys menee liian lähelle joulua ja huonoimillaan se joulu vietetään siä sairaalassa. Sitten täytyy käskee miestä tuomaan kinkut ja muut jouluruuat sairaalaan:D

Itellä on ollut muutamia epäileviä tunteita. Pelottaa hieman, että kuinka oikeasti jaksan ja kuinka väsynyt olen. Se huolestuttaa myös, että kuinka vaativaa vauvan kanssa loppujen lopuksi on etten vaan romahda ja saa masennusta. Täytyy vaan toivoa, että kaikki sujuu hyvin. Mutta odottelen kyllä täällä aikamoisella jännityksellä millainen pienokainen sieltä oikeesti tulee. Toisian sanoen innoissaan täällä ollaan vaikka joskus tuleekin niitä hetkiä, että kuinkahan sitä ny pärjää=)

Ite tuli maanantaina käytyä neuvolassa. Kaikki vaikutti olevan ihan hyvin. Hb oli noussut 116:sta 132:n. Piti käyttää välissä vähän rautaa mutta neuvolasta sanottiin, että voin lopettaa raudan syönnin kun kerran oli noin lyhyessä ajassa noussut noin paljon. Normaalisti hb pyörii siellä 160-170 paikkeilla:D
Sydänäänet oli vähän laskeneet. Normaalisti kans siellä 150-160 paikkeilla mutta nyt oli 130-140 paikkeilla ja käväs pari kertaa 150:O Terkka kyllä sano, että ne yleensä loppua kohden vähän laskee ja toinen oli, että riippuu kans vähän vauvan vireystilasta. No, kyllä siä varmaan kaikki ihan hyvin on. Ainakin on tosi kova mahassa liikkumaan.

Tässä teille pieni romaanin alku:D

Tänään poksahti 36+0! Mihkä nää kuukaudet oikein meni?
 
Minttu joo kyllä vaikuttaa että raha ja sen kohdistaminen määrää näissä hoidoissa- terkka sanokin, et se kot testi on kalliimpi ku moni rokotus- eli iso investointi.

palaan taas- kun oon nykyään tääl aina, ku äippälomalainen ;)
 
Mie kysyin tuosta streptokokista neuvolassa ja minulle sanottiin, että täällä Oulussa niitä tutkitaan vain, jos on aikaisin supistuksia. On siitä ollut puhetta, että se otettaisiin näihin kaikilta testattaviin, mutta vielä siihen ei ole rahaa löytynyt ja se on jossain hallituksessa käsittelyssä.

Muuten oli paino noussut parissa viikossa 500g, mutta nyt sitten löytyi vähän ketoaineita virtsasta. Sanottiin vain, että pitää juoda ja syödä. No, tänä aamuna juominen jäi vähän huonoksi, joten nyt pitää juoda paremmin. Verenpaine oli 126/74 ja hemoglobiinikin oli noussut 128, mutta jatkan noiden rautatablettien syöntiä, koska ei muuta sanottu. Syönkin niitä vain joka toinen päivä. Sf-mitta oli kasvanut 1,5cm, joten nätisti mennään samaa rataa keskikäyrän alapuolella. Syke oli tällä kertaa vain 135, mutta onneksi se aluksi löi lujempaa. Pikkuisen pää ei ollut vielä kiinnittynyt, joten ei mikään ihme, että liitoskivut ovat mitä ovat. Otin sen influenssarokotteen ja nyt toivon, että mitään haittavaikutuksia ei tule.

Sain samalla ajan viimeiseen vasta-ainetestiin keskustan labraan. Meinasin, että olisin samana päivänä käynyt imetysliivi ostoksilla, mutta hoksasin sitten, kun olimme jo varanneet sen ajan, että minulla on neuvola samana päivänä parin tunnin päästä tuosta. Eli en kerkiä ku käymään tuolla keskustassa ja tulemaan takaisin kotiin, että kerkiän neuvolaan. Pitää syödä tuhdisti ennen kaupunkiin lähtöä, että sillä jaksaa sen neuvolassa käynninkin.

Terveydenhoitaja kysyi, että olenko miettinyt synnytystä, mutta itselläni enemmän mietityttää se synnytyksen jälkeinen aika. Miten sitä osaa hoitaa pikkuista, minkälaisia tunteita sitä kokee pikkuista kohtaan ja jaksaa yövalvomiset. Katsoin tänään sen Erilaiset äidit-ohjelman ja siinä oli samanlaisessa tilanteessa oleva pariskunta kuin me eli lapsettomuushoidoista raskaaksi tullut ja minusta siinä kerrottiin samoja asioita mitä itsellänikin pyörii päässä ennen synnytystä.

Käytiinkin tänään jo ostamassa osan tuotteista, jotka meinattiin ostaa vasta lauantaina. Nyt on tuttipulloja, tutteja, puhdistuspyyhkeitä, lakanoita yms. vauvalle. Lauantaina jatketaan shoppailuja ja olisi tarkoitus ostaa se sitterikin. Onneksi sain ostettua samalla sisarusten lapsille osan lahjoistakin, joten ei enää paljoa puutu. :)

Mun mies on sitä mieltä, että vauva syntyy ensi viikolla. :D Itse pidän todennäköisempänä lapsen syntyvän LA:n jälkeen, mutta toivon kyllä, että paljon ei mene yli. Olen miettinyt, että joulukortit laitetaan vasta viime tingassa postiin, että jos lapsi sattuisi syntymään ennen korttien viimeistä postituspäivää, voisi laittaa korttiin myös hänestä maininta.

Peppi1981 ja Sykerö 36+3
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan että tämä syntyy paria päivää ennen la:aa, esiskoisen joulujuhla on 13.12. niin taatusti ollaan silloin sairaalassa. En ole niin nuuka milloin syntyy, kunhan pääsen pari päivää ennen joulua kotiin.

Täälläkin supistelee iltaisin, mutta ei mitään pahempaa tai erityisen säännöllistä. Kiva tietää onko mitään tapahtunut, lääkäri on ensi viikolla. Eka mammaloma viikko on kulunut supermopeesti, tekemistä tuntuu riittävän kun on paljon kavereita myös mammailemassa ja töiden takia on kaikenlaista kotihommaa jaäänyt rästiin. Parasta on kuitenkin että se ainanen kiire mihin kahsen työssäkäyvän aikuisen ja lapsen arki menee, on poissa.

Pihlalle tervetuloa lomalaisiin, en itse osannut viimeksi nauttia riittävästi vikoista viikoista. Nyt otan kyllä ilon irti senkin edestä, toivon oikeesti että vauva ei synny ainakaan vielä kahteen viikkoon.

Undu 35+5
 
ristus notta tympii!!! mä en saa leikattua mun varpaankynsiä :ashamed: |O :mad:

mä oon ollu lomalla jo pari viikkoo,mut sehän ny ei meidän arkee mitenkään muuttanu,ku olin kodinhoidontuella kotona muutenki.
varmaanki jään sit vanhempainloman jälkeen vielä hetkeks kotiin pienten kans. paitsi jos sattuu löytymään "unelmapaikka". mun alalla kun niitä hommia ei niin vaan joka nurkassa oo...

sain tänään pakattua kotiintulovaatteet mulle ja vauvalle. aloin laittaan jo sairaalakassiaki valmiiks,mut eipä sinne noita loppuja oikein vielä viitti,siin ku puuttuu pesuaineet,kamera ym koko ajan käytössä olevaa tavaraa...
sairaalassa mä aion hyödyntää niitten vaatteita. se on paljo helpompi kun vaan hakee aina sieltä komerosta puhtaat. kuitenki hikoilee koko ajan.

mulla oikeesti kaikki on valmiina,ei tarviis ku vaan lähtä synnyttämään :p

 
  • Tykkää
Reactions: Rödluvan
Hei taas!

Toista kertaa tänne nyt kirjottelen ja hyötyä olen jo palstalta saanut.
Nimittäin imetysliivien ostoon :)
Pikkukakkonen tulossa, mutta häntä kun en saanut imettää niin asia ihan outo. Nyt tuli lupa, että nykysuositusten mukaan saan imettää ja liivitkin tulee sitten varmasti enemmän kuin ajankohtaiseksi. Netistä olen kovasti koittanut niitä katsella jo etukäteen. Lepohoidossa kun olen vielä sen ennenaikaisuuden riskin takia, niin kotoa ei ole poistuminen kuin neuvolaan/ä-polille kontrolliin. kuppikoko on jo tässävaiheessa suurentunut pari pykälää joten ilman sovitusta tuskin uskallan mitään. Kauppaan ei ole tosiaan nyt mitään asiaa lähteä, joten nyt kotona käytössä on hätävarana vain napakka tuubitoppi ja sillä mennään nyt niin pitkälle kuin mahdollista ennen synnytystä.

Streptokokista sen verran, että täällä se ilmeisesti katsotaan kaikilta rv36. Aivan varma en ole, koska minulta se katsottiin neuvola lääkärin toimesta ennenaikaisten supistelujen takia jo aiemmin(Tulos olikin jälleen positiivinen). Itseasiassa ei oltas varmaan katsottu heti sillonkaan ellei minulla olisi sitä edellisessä raskaudessakin ollut. Kysin äitipolilla sanoivatkin, etteivät ota testiä tuota rv36 aikaisemmin ellei oireita ole. Halutaan välttää turhien antibioottien syöminen. Toki jos oireet, ni sittenhän he etsivät mahdollisen syyn.

081012 : Meillä taitaakin olla aikalailla samantapainen tarina. Minä olen vain joutunut olemaan tälläkertaa himpun kauemmin levossa. Laskettu aikakin vain päivän erolla :) Esikoista odottaesani kohdunsuu alkoi pehmenemään ja lyhentymään rv32, lepohoitoon en joutunut koska äitini oli toisella paikkakunnalla saattohoidossa.Esikoinen kuitenkin malttoi pysyä mahassa ja syntyi rv37+6.
Tässä raskaudessa vielä jaksaa maata, kun ajattelee mikä on sitten vaihtoehto. koitan ajatella, että " aika aikaansa kutakin" tämä vain tilapäistä. Mielummin yhdessä kasassa, kuin että tyttö jo nyt syntyisi. Hyvin ollaan jo kyllä päästykin eteenpäin. Rv28+4 jouduin osastolle enkä vieläkään ole synnyttänyt vaikka sairaalassa otetut testit (fibronektiini) muuta ennustivatkin. Minulla oli siis kohdunkaula "varkain" lyhentynyt 1.6cm:in ja kohdunsuu pehmeä. Nämä huomattiin äitipolilla kontrollikäynnillä. Osastola lyheni sitten vielä lisää ->1.2cm jolloin en sitten enää saanut liikkuakaan vessaa/suihkua pidemmälle ja pitkällään olo, pää hieman alaspäin oli se oikea asento (painetta pois kohdunsuulta) Vauva oli siis jo silloin hyvin raivotarjonnassa jota on edelleenkin. Kortisonipiikit sain heti ekoina päivinä. Lisäksi kerta viikossa proluton-keltarauhashormonipistoksen jonka tarkoitus olisi myös parantaa tilannetta ettei vielä synnytys käynnistyisi. Tuossa viikko sitte ultrasivat viimeksi ja vauveli voi hyvin/lapsivettä normaalisti/virtaukset hyvät. Kohdunkaula oli pysynyt samana, 1.2cm ja on jo sormelle auki. Tosin kukaan ei ole kokeillut, että kuinka paljon auki. Eivät halua yhtään ärsyttää kohtua supistelemaan. Ihan jo vatsan silittelykin kiellettiin. Suurinosa supisteluista on ollut kivuttomia ja vähemmän niitä kivullisia. Siksi kaikki nämä kaikki tapahtuikin ihan yllättäin.

Täytynee vielä kommentoida tuohon nukkumiseen Yöt menee vessassa ravaten tai asentoa vaihtaen. Viimeyönä piti jo hakea kolmas tyyny tukemaan ruhoa, kun tuntuu ettei missään asennossa pysty enää pitkään olemaan. Tähän asti kun olen voinut nukkua kummalla kyljellä vaan ja jopa herännyt selältäni.

Vielä olisi ollut kirjoiteltavaa ja vastattavaa, mutta syömään täytynee lähteä kun vatsa kurnii :)
Koitan nyt näin uutena tulokkaana myös kirjoitella enempi, edellisestä kirjoituksesta jo kuitenkin hetki :)


- Nuusku82 ja typy rv33+4

Päivityspyyntö:
Nuusku82/30/toinen/KYS/Tyttö/ la 30.12
 
Viimeksi muokattu:
Mukava kuulla että täältä löytyy kohtalotoveri Nuusku82 ja hauska sattuma myös että meidän esikoinen on syntynyt Kys:ssä ja siellä siis makasin 5 viikkoa rv29-rv34.
Oletko nyt siis osastolla vielä? Jos niin kohtahan ne sinut sieltä vapauttaa mutta raskasta se on ei voi muuta sanoa..

Minullekin voisi päivittää_
081012/31/kolmas/K-HKS /tyttö/la31.12.12
 
Äippäloma alkoi tänään. Jee!

Tervetuloa uusille!

Streptokokista Minulta löytyi tuo streptokokki ekan synnytyksen jälkeen virtsatietulehdukden yhteydessä. Seuraavassa synnytyksessä automaattisesti antibiootti ja nyt sama juttu. Ei sitä ole testattu multa mitenkää, kun se kerran voi vaikka tänään olla negatiivinen ja parinpäivän päästä positiivinen. Se on se syy, miksi se testaan mahdollisimman lähellä synnytystä, jos testataan ollenkaan. Monessa maassa se testataan kaikilta odottajilta, sillä siitä voi olla vauvalle tosi pahat seuraukset, jos sen saa synnytksen yhteydessä.

Huomenna aamulla jalkahoitoon. Olen käyny joka raskauden loppuvaiheessa vähän hemmottelussa, ja kyllä sen näköiset kintut onkin että on jo mentävä...

Huomenna poksuu 36+0, ollaan lomalla ja elämä hymyilee. =)

Mameliini ja Pulla
 
nostelen ennenku tippuu kakkos sivulle...

se eilinen tallin siivous sai sittenki aikaan supistuksia...nyt on tän aamun aikana joku verran tullu. ja siis selvennykseks,mulla ei ikinä oo ennakoivia ollu. sit ku on supistellu,nii synnytys on lähteny käyntiin...
pitää napata panadol ja kattoo loppuuko nää...
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä Tombatar ja kaikki muutkin joilla lupaavia oireita on ilmoilla! Voi että, kohta puoliin rupee tääkin pino jakaantumaan :heart: Ja tästä ei ees oo muka kauaa siitä kun tuskailin itekkin ku viikkoja on niin vähän ja aika menee tooosi hitaasti :D nyt ei meinaa perässä keretä enää kaikkineen tekemättömine hommineen :D

Veikkaus vauvan syntymästä niin veikkaanpa että jouluna ollaan koksissa ja tää syntyy 25.12. :p la on siis 22.12. mut en jaksa uskoa että ainakaan ennen joulua syntyy ilman että käynnistellään :) käynnistystä on lupailtu la:n tienoille rd:n takia, mut tuskin jouluviikolla ainakaan käynnistetään, jollei mitään ihmeitä tule.. :p

Myös täällä alkoi vihdoinkin äippäloma tänään :heart: ja huomenna poksuu 35+0 :)

Hyvää viikonloppua kaikille ja toivottavasti niitä vauvojakin jo tulis teille täysiaikaisille, jotka malttamattomina jo ootatte :heart:
 
veikkausta vauvan syntymästä mä oon aikalailla varma, että tääkin on jouluna synnärillä pukkaamassa vauvaa pihalle :D vaikka toivon kyllä, että tää tajuis tulla itekseen jo hiukka ennen laskettua aikaa... Ei nimittäin kauheen pitkään jaksa noita huonosti nukuttuja öitä, suppareita, paineen tunnetta, selkäkipua ja närästystä. Tuntuu, että on ihan vajaa olo kun on niin väsyny ja pitäs kuitenki jaksaa tää huushollikin pyörittää. Mutta katsotaan kuinka käy....

Tänään on päivä menny ihan sohvaa kulutellessa ja nuorimmaista viihdyttäessä siitä käsin. Ei vaan oo jaksanu mitään... Voimia keränny siihen, että kauppaan jaksaa lähtee kun isäntä tulee töistä kolmen jälkeen.

Jabadaba77 ja 35+5
 
Tervetuloa uusille, ihanaa kun tulee vielä uutta porukkaa :) ceecee, ilmoita sitten sinäkin "rivisi" samalla lailla kuin nuusku ja 081012 jos haluat että lisään sinut ekan sivun listaan. Ei toki ole mikään pakko jos et halua :saint:

Nuusku ja 081012, aika hurjat kohdunkaulan muutokset teillä :O Itselläni on ollut kivuttomia supistuksia ihan jatkuvalla syötöllä viikosta 20 asti ja kipeitäkin aina välillä, kerran piti rv32 synnärilläkin käydä saamassa lääkkeet joilla ne lopetettiin. Mitään ei kuitenkaan ole kohdunsuulla tapahtunut, että sikäli teillä on ihan eri tilanne. Tsemppiä lepäilyyn, voitte kuitenkin sikäli olla rauhallisin mielin että hyvät viikot on jo kummallakin ja vauvoilla olisi varmasti kaikki ihan hyvin jos nyt syntyisivät. Toivottavasti kuitenkin sen pari viikkoa vielä malttavat odotella!

tombatar, hui miten jännät paikat! :O Alkaakohan niitä vauvoja nyt tulla? Joulukuun alkuunkin on enää vaan pari viikkoa...

Epäilyksen tunteita ei täällä ole, tätä lasta on niin monta vuotta yritetty että en ollenkaan epäile etteikö äidinrakkaus syty, kun se on syttynyt jo :D Varmasti lastenhoito on rankkaa joo, mutta me miehen kanssa molemmat lähinnä oletetaankin olevamme sit ihan kuolleita ja rasittuneita ja ärtyisiä. Jos päästään helpommalla niin se on sitten vain iloinen yllätys :LOL: Ja paljon me ollaan myös etukäteen puhuttu siitä mitä kumpikin eniten pelkää, toivoo, odottaa jne. Ollaan puhuttu siitä että nyt kun meidän tähän asti täysin tasa-arvoiset ja samanlaiset roolit pakostakin muuttuu niin pitää muistaa yrittää nyt vaan auttaa toisiamme niin paljon kun voidaan eikä keskittyä siihen kumman vuoro olis tehdä jotain. Että oikeastaan ollaan henkisesti valmistauduttu mielestäni aika hyvin, niin kuin nyt ikinä tällaiseen järisyttävään muutokseen voi ylipäätään valmistautua. Innolla odotetaan pojan tapaamista :saint:

Eilen oli taas äitipolilla käyrät ja ultra. KTG oli hyvä, mitä nyt alkuun käyrässä ei ollut riittävästi vaihtelua kun BK veteli sikeitä, mutta käyrä muuttui kauniin reaktiiviseksi heti kun vähän tönin poikaa hereille. Kätilö sanoi että se oli ihan ok. Virtsassa ei ollut proteiinia onneksi, vaikka mun verenpaineet on nyt olleet hiukan koholla 135-141/85-90 mmHg. Suhteellinen nousu on aika iso, koska tähän asti ne on koko ajan olleet luokkaa 100-110/60-70 mmHg. Gyne sanoi että vielä ei ole aihetta huoleen mutta pitää seurata tarkkaan. Mulla on kotimittari, ja käskettiin mitata nyt aamuin illoin ja ottaa yhteyttä heti jos paine selvästi nousee tai jos ilmaantuu jotain pre-eklampsiaoireita kuten kova päänsärky, näköhäiriöt, oikeanpuoleinen kova ylävatsakipu tms. Mitään noista mulla ei onneksi ole, päätä särkee kyllä jkv mutta mulla on niskat ihan jumissa joten johtunee siitä.

Ultrassa hyvät uutiset oli että napavirtaukset oli yhä priimat, ja BK on kasvanut kauniisti omalla käyrällään, painoarvio nyt oli 2700g. Huonot uutiset oli että lapsiveden määrä on taas lisääntynyt, AFI-indeksi oli nyt 29, mulla tähän mennessä korkein arvo on ollut 26, ja viime kerralla se oli normaali 19, joten aika reipas nousu :( Lisäksi gyne sanoi ultratessaan: "Siinä on istukka... ohhoh, onpas kalkkinen viikkoihin nähden!" Siitä ei sitten enempää puhuttu enkä hoksannut kysyä siitä mitään kun mietin vaan sitä veden määrää silloin, mutta eikös se niin ole että jos istukka on kovin kalkkinen niin se alkaa toimia huonommin? Eikö istukan kalkkeutuminen esim. yliajalle mentäessä ole yksi syy siihen että yliaikaisia käynnistetään sen sijaan että odotettaisiin spontaania synnytyksen käynnistymistä? Siis toimiihan se nyt hyvin kun napavirtaukset oli hyvät ja muksu kasvanut, mutta mietin vaan että enteileekö tuo nyt sit jotain toiminnan tulevaa huononemista vai mitä? Pitää kysyä ens kerralla, meen sinne taas ens viikon perjantaina jolloin tehdään ultran lisäksi myös synnytystapa-arvio. Neuvolassa käyn ens tiistaina lähinnä pissan stiksausta varten.

Leivoin eilen suklaamuffinsseja ja nyt ne polttelee tuolla kaapissa... tiedän että pitäis nyt olla ilman herkkuja kun painokin on noussut, mutta kun ei ole muuta tekemistä kuin istua kotona ja leipoa niin se on yllättävän vaikeaa :p

Rödluvan ja Beetakingi 34+6
 
Viimeksi muokattu:
Aamulla jo ajattelin, että täällä on tullut jokin joukkoryntäys synnyttämään, kun piteli niin hiljaista! ;D

Tombatarille tsempit myös täältä supistuksiin. Ja Rödluvanille myös tsemppiä istukkapähkäilyn kanssa... Se on rasittavaa, kun jää jälkeenpäin mietityttämään jokin asia jota ei ole tajunnut kysyä, mutta jos tuo kalkkeutunut istukka voisi jonkin yhtäkkisen heikkenemisen vauvan tilaan tehdä, olisi kätilö varmasti siihen puuttunut! Nuusku ja 081012 teille myös jaksamista tuon kohdunkaulan tilanteen vuoksi! Tällä tavalla ei osaa yhtään edes ajatella minkälaista voisi tämä raskaus olla, kun on koko ajan itse ollut niin hyvävointinen. :ashamed: Huoli pienten puolesta on varmasti ollut kova! Mutta tosiaan, onneksi ollaan kaikki jo melko hyvillä viikoilla! :)

Veikkaukseni vauvan syntymään on että yliajalle täälläkin mentäisiin. Veikkaisin tämän pikkuisen syntyvän joulun jälkeen, mutta kuitenkin ennen ensi vuotta... Mutta saa nähdä :D jos eivät tosiaan koe tarpeelliseksi käynnistää ennen sitä tuon rd:n tai mun koon takia...

Jännä nähdä minttis81 törmätäänkö tuolla koksissa sitten. :D Meillä kun nuo la:tkin on peräkkäisinä päivinä... Saa nähdä onko siellä kovin ruuhkaa sitten, kun mulle ihan silloin alkuraskaudessa sanoi terkkari, että meitä on tällä alueella harvinaisen paljon nyt kellä on laskettuaika joulukuussa! Ketäs muita koksiin menijöitä oli, ainakin Hilma taisi olla...

Nyt syömään ---> Hirveä nälkä koko ajan... :p
 
Undu, kiitos! :) Yritän kyllä ottaa kaiken irti nyt tästä ajasta, kun saa vielä vaan olla ja nukkua yöt hyvin. Hirvittävän hyvinhän sitä saakin nukutuksi tämän pötsin ja kipeiden paikkojen kanssa :D Mutta päivät saa vielä oleilla sohvan nurkassa, jos siltä tuntuu.

Tervetuloa uusille! :)

Rödluvan, jos oikein mietityttää, niin soita sinne äitipolille. Itse varmaan soittaisin ennemmin kuin jäisin pähkäilemään. Tosi inhottavaa aina, kun vasta kotona tajuaa, että olisi pitänyt kysyä ja sitten jää mietiskelemään. Mun käsittääkseni on kuitenkin ihan normaalia, että istukka kalkkeutuu loppumetreillä.

Täällä oli hyvä yö ja mielialassa huomaa heti. Nukuin kuin tukki muutamaa heräämistä ja paria vessakäyntiä lukuunottamatta. Yhden reilun tunnin pätkän pyöriskelin ja hain hyvää asentoa, mutta nukahdin kuitenkin uudestaan suhteellisen nopeasti, kun ei mennyt kahta-kolmea tuntia pyöriskellessä :D

Verenpaineet on mullakin noussut sitten alkuraskauden. Kotimittauksillakin tulokset on 120-126/70-77, vielä kesällä ja syksyllä olivat 109-115/54-66. Ei kuitenkaan hälyttävän korkeat, eikä turvotusta juurikaan ole kuin ihan aamusta ja silloinkin vaan sormissa sen verran, että sormukset liikkuu nihkeämmin. Eikä neuvolassakaan käsketty mittailemaan säännöllisesti, vaikka siellä lukemat oli jotain 127/80. Neuvolassa mitattuna mulla onkin verenpaine ollut korkeimmillaan 150/90 ja kotona huomattavasti matalampi :D

Painoa on kotivaa'an mukaan tullut nyt n. 13,5kg kaikkiaan. Olen ihan tyytyväinen. Tavoitteena on ollut jäädä alle 20kg:n, mutta kerätä kuitenkin yli 10kg matalan lähtöpainon takia, ettei imettäessä ihan kuihdu. Jos imettäminen onnistuu. Nyt ainakin jotain maidontapaista vuotaa enemmän kuin tarpeeksi. Olo on kuin lehmällä.

Täällä poksutaan 35+0. En olisi ikinä uskonut, että päästään näin hyville viikoille, kun supistelut (vaikkakin kivuttomat) alkoi jo ennen puoltaväliä. Olin aivan varma, että vauva syntyy paljon ennen aikojaan pienenä keskosena. Nyt se ei enää hirveän paljon ennen aikojaan voi syntyä :)
 

Yhteistyössä