Joulukuun toivevauvat 2012 *Marraskuussa*

peppi, hyvä ettei ollut arvoissa häikkää!

Madicken, ihana pieni =) Hienoa että kaikki meni hyvin ja olet jaksanut jo olla jalkeillakin eikä ole kovia kipuja.

Täällä myös yksi superväsynyt odottaja, nukun kellon ympäri ja silti pitää ottaa ainakin yhdet parin tunnin päiväunet :O Luulen että kroppa lataa akkuja nyt, tai sitten unen laatu on vielä entisestään huonontunut. Noi jatkuvat vessakäynnit nyt ei ainakaan sitä paranna.
 
Suunnattomat onnittelut Madicken prinsessasta! Ihana kuulla, että kaikki on mennyt hyvin.

Paljon kiitoksia teille kaikille onnitteluista. Vauva on alhaisten verensokereiden takia vastasyntyneidenosastolla. Ikävä on kova vauvaa.

kaapo
 
Lämpimät onnittelut Kaapo ja Madicken! :flower:
Uskomatonta, nyt on meidän kuun vauvoja jo maailmassa, ihanaa! Vähitellen loppuu kaikkien odotus.

Ja kiitos Sofi päivityksestä=)

Mä toivoisin myös, että synnyttäneet jatkaisivat täällä ja kertoisivat synnytystarinoita. Ja kiva olisi jatkaa vauvaketjussa ja jakaa kokemuksia sitten kun meidän kaikkien vaavit on sylissä. Tämmöinen ensikertalainen kaipaa ainakin tukea ja apuja kuten odotusaikanakin :)

Viime yönä sai nukuttua ja se näkyi heti energiassa; tänään koko kylpyhuone jynssätty ja stailattu uuteen uskoon, mahtava fiilis nyt. Ja eikun koirien kanssa lenkille ja happihyppelylle. Pakko hyödyntää tämä energia nyt kun huomisesta ei taas tiedä, mikä on fiilis...

Huomenna poksuu 37+0 ja täysiaikaisuus, jee!!!
 
Oi miten suloinen tyttö Madicken!

Kaapo toivottavasti saavat nopeesti sokrut pikkuisella pysymään hyvinä, ja saat pojan viereesi! :hug: ikävä on varmasti suunnaton!

Täälläkin poju ollut lähipäivinä jotenkin hiljaisempi... Selvästi huomaa tuon unijaksojen pidentymisen. Onneksi potkuttelee aina kuitenkin piakkoin, kun alan huolestumaan...

Onneksi Peppi labrat oli kunnossa, toivottavasti kutina helpottaa! :)

Ja täällä myös toivotaan, että synnyttäneet jatkaisivat keskustelua vielä täällä, kunnes ollaan saatu kaikki joulukuiset maailmaan!
 
Kaapo, toivottavasti saat vauvan pian viereesi:)

Minäkin lukisin mielelläni noita synnytystarinoita jos ihmiset vain tykkäävät ja jaksavat niitä tänne kirjoitella.

Itse aikaisemmin unohdin poksutella mutta nyt Poks 37+0. Täysaikaisuus saavutettu;)
 
Kaapolle ja Madickenille rutkasti onnea! Kaapolla varmasti kova ikävä poitsua mutta toivottavsti saat nyytin pian viereen.

Neuvolalääkäri oli eilen, ei mitään uutta ja ihmeellistä. Kaulaa jäljellä 2 senttiä, paikat kypsät je pehmenneet, mutta kiinni. Veikkaus oli että syntyy lasketun tietämillä, tuskin menee paljon yli. Kooksi arveli yli kolme mutta alle neljä, isompaa kuin esikoisesta (joka siis oli piirun alle kolme kiloa). En kyllä usko ennen kuin näen, esikoinenkin arvioitiin kahden eri ihmisen timesta 3,4-3,8 kiloiseksi, siis melkein kilon heitto tuossa.

Lähdetään pikkujouluristeilylle talliinnaan lauantai sunnuntaiksi, sitten vaan toivotaan ettei tämä masuasukki päätä synty virossa.

Undu 36+4
 
Kaapo, toivottavasti vauvalla pian tasaantuu sokerit, että pääsette tutustumaan rauhassa.

Madicken, onpa kiva kuulla, että noin hyvin on lähtenyt sujumaan ja olet jo päässyt jaloillesi ja syömään, eikä ole ollut kipuja :) mulle on koko ajan sanottu, että täällä ollaan ensimmäinen vuorokausi sektion jälkeen täysin vuodelevossa ja vasta seuraavana päivänä pääsee sängystä ylös. Onkohan tosiaan näin.

Täällä on möyritty koko ilta. Eipä ole tarvinut olla huolissaan liikkeistä tänään :D lantio on hirmu kipeä ja pelottaa, etten saa nukutuksi ollenkaan, kun mikään asento ei tunnu taas hyvältä.

Toivoisin muiden mukana, että keskustelu jatkuu täällä, kunnes kaikki vauvat on saatu synnytettyä :)
 
*Pihla*, , nyt ehkä uskaltaa jo sanoa että kivuitta selvittiin tälläkin kertaa. Yli vatsa on leikkasalueelta oudon tunnoton ja silti tunne siitä että jotain siellä on möyritty, mutta varsinaista kipua on ollut vain yskiessä. Jonkin verran ovat tiukentaneet sääntöjä, eli katetri otettiin pois vasta tänä aamuna. Suositeltiin että liikuttaisiin alkuun vain omassa huoneessa ja nyt vasta olen suihkuunmenossa ja lähdössä ruokasaliin syömään. Eilen toivat ruuat huoneeseen. Muuten kyllä tykkäävät että on hyvä mahdollisuuksien mukaan alkaa liikkua jo 6-8h leikkauksesta.

Ongelmia on nyt lähinnä ollut tuon huonovointisuus. Eilen kolmeen kertaan oksensin kaiken mitä söin, nyt tuntuu taas paremmalta.

Nyt taisi pikkuinen torkahtaa rinnalle joten suuntaan kohti suihkua ja aamupalaa. Mukavaa päivää itse kullekin! =)
 
Eipähän ne vielä mihinkään oo johtaneet. Melkein koko yön tuli napakoita supistuksia 6-10 min välein, lopulta alkoivat vähän laantua ja kun otin toistamiseen panadolia, niin sain vihdoin puolviiden aikaan unenpäästä kiinni. Nyt tosin tuntuu hyvin omituiselta kun heräsin ja vatsa on aivan sekasin.. Tosi rasittavaa jos tätä nyt jatkuu monta viiikkoa.

Vogue ja Taimen alku 37+4
 
Huh, olipa ilta...Tunnin verran tuli supistuksia tosi tiheään, vähimmillään väliä oli vain 3min. Kovasti sattu tuonne alamahalle ja selkään sekä tietty maha kovettu muutenkin. Miehelle siinä sitte puuskuttelin, että eihän tää vielä voi syntyy kun ei oo kamatkaan paikallaan kun vasta viikonloppuna keretään ne laittaan :D Aattelin sitte ottaa Panadolin ja keinuttelin nojatuolissa jonkin aikaa niin välit piteni ja lopulta sitte siirryin sänkyyn nukkuun.
Nyt maha aika hellänä, mutta suppareita ei oo onneks tullu. Tänään pakko alkaa touhuaan noita kamoja paikalleen ja ostaa vikat tarpeelliset jutut ettei jää sitten miehen kontolle jos lähtö tulisikin.
Jotenkin tuntuu niin tyhmältä ettei tiedä/muista millon pitäs lähteä kohti sairaalaa. Matkaa kuitenki se melki 60kilsaa ja nopeita synnytyksiä takana se neljä kappaletta. Aatellu tähän asti, että kyllä sen sitten tuntee ja tietää :D No, katsotaan kuinka käy, tuleeko tää itekseen vai joutuuko käynnistykseen.

Nyt alotettava touhuileen...
Jabadaba77 ja 36+5
 
Kirjottelenpa nyt kuitenkin lisää :)

Minunkin mielestä olisi mukava jos sitten yhtäaikaa siirrytään odottavien palstalta eteenpäin. Synnytyskokemuksiakin mielelläni lueskelen ja sitten aikanaan kertoilenkin.

Minulla oli eilen kyllä hyvin samanlaisa tuntemuksia kuin voguella. Iltapäivästä alkoi jo kiristelemään ja kovottamaan vatsaa. Illalla supisteli ja oli niin inhottava olo, jotta mietin useammankin kerran joko sitä hätyyttäs isovanhemmat esikoista vahtimaan . Mielessä oli jos tulee lähtö sairaalaan. Panadolia otin kyllä, muttei sekään tuntunut auttavan. Puolenyön aikoihin supistelut/kolotukset onneksi rauhoittu.Onneksi,niin pääsin syömäänkin, kummasti oli nälkä unohtunut siihen asti kun meinas jo pahaolo tulla tyhjästä vatsasta. Huomasin tänä aamuna myös saman kuin Vogue, maha oli ihan sekaisin. :( Nyt tuntuu jo onneks aika normaalilta olo, hieman enempi kuitenkin paineentunnetta alapäässä vaikka pitkällään olenkin. Tänään pidän kyllä itseni extra tiukasti pitkällään. Mies toi ennen töihinlähtöä minulle välipalaa tuohon viereen odottamaan, niin ei tarvitse heti ensimmäisen nälän takia liikkua mihinkään. :heart:

Pitiköhän vielä kommentoida johonkin...no, tulinpahan kirjottelemaan sitten uudemman kerran :)
Ai niin, eilen siirryin virallisesti sairaslomalla äitiyslomalle! ...iso ero ;)

- Nuusku ja typy 34+5
 
Kaapolle ja Madickenille oikein paljon onnea pienistä nyyteistä!

Olen lueskellut teidän juttuja, mutta en ole sitten jaksanut itse kirjoitella... Tämä koneella istuminen kun ei tunnu hyvältä. Nyt tosin ihan ok, kun sain anopilta jumppapallon lainaan loppuajaksi. Istuskelen tässä ja naputtelen koneella :D Tämän päällä istuskelen myös tv:tä katsellessa.

Väsyttää täälläkin. Saatan nukkua 10 tuntia öisin ja siihen päälle vielä tunnin päikkärit. Välillä tulee energisiä päiviä, jolloin saatan touhuta senkin edestä. Nyt onneksi saa touhuta hieman enemmän, kun mennään kuitenkin jo ihan turvallisilla viikoilla.

ON: Täällä tosiaan supistelee säännöllisen epäsäännöllisesti, välillä polttelee ihan kunnolla mutta onneksi Panadol on toistaiseksi vielä auttanut. Vauveli on ollut RT:ssä niin kauan kuin muistan, ja nyt on kiinnittynyt. Limatulpasta ei tietoa. Alaselkä on aina kipeä ja paineen tunnetta on päivittäin. Häpyluu kipuilee ja kävely on hidasta ja ankkamaista :D Ensi viikon torstaina olisi synnytystapa-arviointi ja siis viimeinen lääkärikäynti. Jännittää jo nyt, onko alakerrassa tapahtunut mitään suurempaa edistystä - rv 29 oli paikat pehmenneet mutta vielä kiinni, eikä kohdunkaula ollut lyhentynyt. Muutenkin jännittää saanko mitään kokoarvioita pienokaisesta, minulla ei nimittäin ole mitään tietoa minkä kokoinen kaveri tuolla on. Vauveli on kivasti rauhoittunut kun tila alkaa käymään vähiin. Pyllyä se heiluttelee ja venyttelee jalkoja <3

-PikkuR & Vauveli 35+3-
 
Toivottavasti Kaapo saa vauvan pian vierihoitoon!!! Varmasti ikävä toista...:heart:

Hienoa Madicken, että oot säästynyt pahemmilta kivuilta ja kaikki on lähtenyt hienosti sujumaan!!:heart:

Vogue, oikeastaan harmi, etteivät supparit johtaneet sen kummempaan, täysiaikaisilla viikoilla oltaisiin mielellään kuultu sulta seuraavia suuria uutisia..:popcorn:

Onnea Nuuskulle äippälomasta, onhan siinä iso ero..;)

Jabadaba, toivottavasti ehditte saada kamat kuntoon ennen kuin lähtö tulee..:D

Täällä on koko aamun imuri, moppi ja luutu heilunut, lisäksi oon niitä jouluverhoja vaihdellu.. Katsotaan saako tämä S mitään aikaiseksi, vai pitääkö hyödyntää muitakin..;) Toistaiseksi ei ole tullut kuin ihan hirveä nälkä..:LOL:

Sofi ja ekavekara esu 38+3
 
Onnea jo vauvelit saaneille! Ihanaa!!

Täällä edelleen yhtenä kappaleena ja tänään rv 38+0.
Muuten olotila todella hyvä, mutta kun noi yöt menee hereillä. Tosi ärsyttävää kun saisi vielä nukkua, niin ei! Välillä on supistellut muttei se yleinen yölevottomuus mene oikein suppareidenkaan piikkiin.

Alkuviikosta kävin neuvolassa ja sielä kaikki o.k. Toisin kun neuvolalääkäri oli aiemmin epäillyt vauvan olevan tooooosi iso, niin terkkari pudisteli päätään ja sanoi että laittaa päänsä vaikka pantiksi että iso ei todellakaan ole. Lupasi mulle leikkimielisesti ettei kerkiä kasvaa yli 4 kiloiseksi vaikka menisi reilusti yli lasketun ajan.

Esikoisella oli keltaisuutta syntyessään, joten kävin nyt sitten vielä käskystä verikokeissa että tsekkaavat vasta-aineet. Ilmeisesti ei mitään hämminkiä, kun neuvolasta ei ole puhelua ainakaan tullut.

Mulla on ollut pitemmän aikaa sellainen ärsyttävä "ongelma", ettei oikea ruoka maistu ollenkaan. Kaikki sikailumättö kyllä uppoaa..kohta olen varmaan Hesburgerin kanta-asiakas ja bonarikortin rekisteristä selviäis älytön makean hamstraaminen..arrgh!
millä ihmeellä tästä kierteestä pääsee pois?

Nyt koitan kanssa siivota ja laitella paikkoja kuntoon kun vielä kykenee. Nää ilmat kun on niin "ihanat" niin koirat ronttaa paskatassuilla kaiken kuran ja mullan sisään..

Voi kun pääsisi jo tositoimiin! en jaksaisi tätä odottamista enää.


Annah81 38+0
 
Madicken, onpa tosi kiva ja jotenkin tosi helpottavaa kuulla, että kivuitta olet selvinnyt :) Toivottavasti tuo huonovointisuuskin alkaa helpottaa. Lohdullista kyllä kuulla, että noin hyvin on mennyt, vaikka tietysti kaikki on tosi yksilöllistä. Jännä, miten erilaiset käytännöt voikaan olla, kun mulle tosissaan on sanottu joka kerta, kun sektionmahdollisuutta on väläytetty, että ensimmäinen vuorokausi menee sitten täysin vuodelevossa, eikä edes istumaan nousta. Sängyn päätyä voi nostaa pystympään, mutta siinä kaikki. Kylkeä saa kääntää, jos pystyy :D Ensi viikolla saadaan varmaan "tuomio".

Nuusku, tervetuloa äippälomalaisiin! Onhan siinä selvä ero ;)

Hengitysvaikeuksia on ilmennyt täälläkin. Yleensä helpottaa, jos vähän vaihtaa asentoa. Tosi ahdistava tunne, kun ei saa kunnolla keuhkoja täyteen. Ilmenee lähinnä istuessa, että kaipa se siinä asennossa painaa keuhkot lyttyyn.

Supisteluista, en ole kertaakaan yöllä herännyt supistuksiin. Päivisin supistelee kyllä, mutta en miellä niitä vielä mitenkään kivuliaiksi supistuksiksi. Epämukaviksi kyllä. Öisin saatan jokusen kivuttoman supistuksen tuntea hereillä ollessani, mutta en tosissaan ole vielä joutunut heräämään supistuksiin. Olen siihen erittäin tyytyväinen :D Nyt on muutenkin useampi yö mennyt melko hyvillä unilla monen unettoman yön jälkeen.

Annah, mä olen antanut itselleni luvan herkutella vuodenvaihteeseen asti ilman suurempia tunnontuskia :D Eipä siitä kierteestä oikein pääse muuten kuin ottamalla itseään niskasta kiinni ja päättämällä, että nyt loppuu. Yleensä olen aika tiukka omien herkuttelujeni suhteen, mutta raskausaikana ole päättänyt olla armollisempi ja kyllähän nämä kerätyt 14,5kg sen kertookin :D Uuden vuoden lupauksia en yleensä tee, mutta nyt olen luvannut, että herkuttelut loppuu tammikuun ensimmäinen :LOL:

Täällä poksutaan 36+0 :)
 
kävin tuos tallin siivoomassa ja eipä supparin supparia taaskaan :mad: jumalattomat liitoskivut vaan mut on kyllä jo koko aamun ollu muutenki.

ostin jo poijalle vaipat valmiiksi nii ei niitäkään tarvii huolehtia sitte ku syntyy... pikkuapaketin otin 1-kokoo ja tuol on oottamas iso paketti lidlin kakkos kokoja. nyt vaan savustamaan vauva ulos! jaksaskohan sitä houkutella isäntä vällyjen väliin :kieh: pari yötä kun on menny valvoessa. toissa yö tuon taaperon nuhan takia ja viime yönä oma nenä oli ihan tukossa.

ny jos menis pitkälleen. selkään sattuu ja maha ahistaa...
 
Onnea kovasti Kaapo ja Madicken! :hug: Aivan ihanaa, että teillä on jo kaverit syntyneet. Voih, kun sais jo itekkin omansa.

Eilen kahteenkertaan neuvolassa, kun liikkeet hävisi kokonaan. Sykkeet sai aamulla hyvin kuulumaan, mutta epäili vauvan olevan taas perätilassa. Neuvolan täti halusi, että lääkäri ultraa, mutta ajan sain vasta iltapäivälle. Silloin oli vauveli kuitenkin raivotarjonnassa. Illalla vasta sain liikkeitä havannoitua. Oli kyllä törkeen pitkä aika odotella, kun ei mitään liikkeitä kokonaiseen vuorokauteen tuntunut, vaikka kuinka yritti tökkiä ja herätellä.

Joulukortit sain eilen illalla koneella väsättyä ja nyt vain tilausta ifolorin suuntaan. Toisaalta teki mieli odottaa, olisiko masuasukinkin saanut poikien kanssa kuvaan mukaan, mutta kun ei syntymäajankohtaa tiedä ja sitä että joutaako sen jälkeen enää kortteja väsäämään, niin parempi näin.

Viikot tänään poksuu, eli 36+0 (jos laskelmani pitää paikkansa)
 
Kylläpä täällä supistellaan :D Tsemppiä vaan kaikille suppareiden kanssa kärvisteleville, ja harmi ettei Voguen supistelu vielä ole johtanut tositoimiin, kun kerran vauva olisi jo valmis maailmaan!

Tänään kävin taas äitipolilla, KTG oli hyvä, ultrassa vaan valitettavasti taas tullut lisää lapsivettä, AFI-indeksi nyt jo 32 : / Gynekin oli vähän ihmeissään ja sanoi, että näillä viikoilla se yleensä ennemminkin alkaa vähentyä kuin lisääntyä. Napavirtaukset oli kuitenkin hyvät ja vauva oli taas kasvanut oikein hyvin, nyt painoarvio tasan 3000g. Ja kun liikkuukin yhä tosi vilkkaasti niin eihän sillä selvästikään mikään hätä ole, mutta itseä alkaa vaan mietityttää taas että onkohan se kumminkaan ihan terve... synnytyksessä sitten selviää sekin.

Synnytystapa-arvio tehtiin myös, lantion sisämittojen tunnustelu ei ollut niin kivuliasta kuin olin pelännyt, onneksi. Mahtuu kuulemma hyvin tulemaan :) Ja suurimpana yllätyksenä oli, että kohdunsuu oli puolipehmeä, kaulaa jäljellä 2 cm ja jo sormelle auki! :O Olin ihan ihmeissäni kun ei ne supparit nyt sen ihmeemmiltä tunnu kuin ennenkään ja aiemminkaan ei ollu mitään kohdunsuulla tapahtunu. Mutta niin vaan oli kuitenkin paikat lähteny kypsymään. Ja ensisynnyttäjä kumminkin oon.

Gyne sanoi että ei haittais yhtään vaikka lähtis jo itsekseen synnytys käyntiin kun tota vettä näyttää tulevan vaan lisää ja mulla alkaa olla aika tukala olo. Käynnistämään eivät kuitenkaan halua ruveta kun vauva voi selvästi ihan hyvin vielä ja luonnollisesti käyntiin lähtenyt synnytys on kuulemma aina parempi kuin keinotekoisesti käynnistetty, mikä kuulostaakin ihan loogiselta. En sitten tajunnut kysyä että onko käynnistys edessä jos päästään vaikka 38+0 asti ilman että mitään tapahtuu itsestään. Kun eihän kai lisäodottelusta täysiaikaisena oo enää mitään hyötyä. Pitääpä kysyä ens kerralla, meen taas n. viikon päästä uudestaan.

Tänään onkin sitten supistellut tiheään ja napakasti, veikkaan että johtuu siitä sisätutkimuksesta. Gynekin sanoi että tutkii kovakouraisesti jos se vähän stimuloisi paikoja lisää. Toisaalta tosi kiva että kypsymistä oli jo tapahtunut, ei tarvi niin pelätä että menis yliaikaiseksi. Huonona puolena se, että nyt vasta kyttäänkin olojani oikein ekstrapaljon ja tietty petyn jos ei vielä viikkoihin mitään tapahdukaan, vaikka tiedän että se on hölmöä. Huoh :headwall:

Rödluvan ja Beetakingi 35+6
 
Toivottavasti Rödluvan vauva on terve. Ihmeen rauhallisesti jaksat suhtautua noihin lapsiveden keikkumisiin, itse olisi jo ihan paniikin partaalla. Mameliinille myös tsemppiä liikelaskentaan.

Täällä ei tartte liikkeitä laskea, vauva puskee niin kipeesti ylös ja alas että luulen sen kohta kaivavan tiensä ylös tuosta ylhäältä. Muistaakseni eka ei kyllä möyrynnyt näin paljon ollenkaan, tää on ilmeisesti eri aktiviiteettikaliiberia kuin rauhallinen esikoinen.

Huomenna olisi sitten Tallinnaan lähtö, vähän jänskättää kun vauveli tosiaan kaivaa tietään tuonne lantioon. On selkeesti laskeutunut, ehkä vielä lisääkin keskiviikon lääkärikäynnistä. Edelleen kyllä veikkailen että saapu vasta lasketulla viikolla, pareekin olisi meillä ei edelleenkään ole mitään valmisteluja tehty - taidan olla täällä ainoa joka on lusmuillut tässä asiassa. Pinnis pitää kasata, vaatteet valikoida, osa pestä ja turvakaukalo hakea varastosta.

Undu 36+5
 
Huomenet vaan kaikille! =)

Vauva on kyllä aivan uskomattoman ihana ja suloinen...:heart: Tänä yönä nukkui jo vähän pidempiä pätkiä joten omakin oloni pirteämpi. Muutenkin olo näin leikkauksen jälkeenkin on paljon parempi mitä loppuraskaudesta. Närästys ja kaikenlainen kipuilu on pois, on helpompi löytää mukavia asentoja leikkaushaavan kuin vatsan kanssa, liikkuminen helpompaa, ruoka maistuu ja ne ensimmäisen illan pahoinvoinnitkin katosivat samoin tein.

Pari ongelmaa silti on. Eilen nousi vähän lämpöä (37,6) ja sitä nyt tarkkaillaan vaikka voi johtua vaan maidon noususta. Sitten tuo rannekanavaoireilu josta toivoin pääseväni eroon onkin vain pahentunut. Oikea käsi on nyt paljon enemmän turvoksissa ja jäykkä mitä raskausaikana.

Sitten imetys. Huh, mitä tuskaa sen alku voi olla vielä neljännelläkin kertaa vaikka suhtaudun siihen todella positiivisesti, olen kaikkia imettänyt pitkään ja yleisesti pidän imetystä helppona ja mukavana tapana ruokkia vauvaa. Näistä alkumetreistä on kyllä mukavuus niiiiin kaukana. Maito nousi viime yönä, siihen asti vaan teki kipeää vauvan roikkuessa tissillä kitisemässä. Nyt toivottavasti kun ravintoa tulee kunnolla niin vauvakin tulee tyytyväiseksi. Mutta rinnat on niin turvoksissa ja inhottavan tuntuiset ja kohta maitoa taas lainehtii sotkemaan vaatteet jne.

Mutta siis vaan varoituksena ensikertalaisille että imetyksen alku ei ole aina mutenkään harmonista ja mukavaa. Mutta toisaalta se helpottaa yleensä pian eli ei tarvi pelätä sitäkään että edessä on 6kk/1v tms tuota tuskaa ja taistelua. :D

Madicken ja tänään jo 2vrk täyttävä söpöliini
 

Yhteistyössä