Joulukuun toivevauvat 2012 *Lokakuussa*

pihla tosi jännä, mutta melkein tekisi mieli sanoa ettei harmainta aavistusta kuinka kauan jälkivuoto kesti? Jotenkin sellainen olo, että noin 2-3 viikkoa.

synnytystavasta mulla kuopuksen synnytys oli superhelppo 2 h syöksysynnytys, joten mulle sektio olisi tosi suuri järkytys. Esikoisen kanssa episitomia haava oli kipeä useamman päivän, mutta kuopuksen kanssa kun ei jouduttu leikkaamaan välilihaa eikä tullut muutenkaan yhtään tikkiä, niin olo oli kun ei olisi synnyttänyt ollenkaan. Mullahan leikattiin umpisuolen lisäke tässä raskausaikana ja olin niin kipeä sen leikkauksen jälkeen, että miehelle toitotin koko ajan etten halua ikinä sektiota. Haava oli aivan järkyttävät kipeä, koko ajan pelkäsi yskäisyä, aivastusta, naurahdusta ym. Vessakäyntiä varten piti kerätä itseään henkisesti useamman minuutin ja tosi monella sektioarpi aiheuttaa mahalle "röllykän" vaikka olisi hoikkakin. Joten alatiesynnytys on mun ehdoton toivomus, mutta nyt kun näin ajattelen niin varmasti joudun sektioon ;)
 
Toivotaan että kaikkien vauvat pysyis vielä hetken siellä yksiöissään! =)
Mullakin on ollut noita alapaan vihlasuja, aika paljonki välillä. Mutta en usko että ovat millään tavalla yhteydessä supistuksiin sillä maha ei kovene. Viime yönä tuli taas valvottua kun oli niin kipeet paikat, veikkaissin että johtuu siitö poitsu pyörii ja painaa niin kovaa tuohon kylkeen ja alamahaan, mutta kun oikeesti _sattuu!_ :(
Alaselkäkin aina aamulla täysin jumissa, tekee tuskaa nousta ylös sängystä.. (valivali..)
Verikokeen tulokset ei oo vielä tullut, kävin ne viime viikon torstaina antamassa ja sanottiin että menee pari päivää niin soitetaan tuloksista.. jaa a. Eikä ole kyllä äp:stäkään kuulunu mitään.. :confused:

helmeri & toukkis 32+1 :heart:
 
hepat hoidettu pienien kannattimien kivun säestyksellä. mut kun rauhallisesti otti,nii pistotki hävis.

mulla on jälkivuoto kestäny aina noin nelisen viikkoo. mut se on ollu sellasta tiputtelua.

mulla on molemmista kokemusta ja alatiesynnytyksen valitsisin,jos pitäis valita. toi taapero ku tuli nii helpolla ja jälkeenpäin ei ollu mitään kipuja,heikko olo vain ku vuosin litran verta synnytyksen jälkeen. (istukka ei meinannu irrota)

ai vitja,ny on lopetettava tää koneella istuminen. poitsu painaa palleaan NIIN paljo,et ihan sattuu :p

 
Viimeksi muokattu:
Hankinnat tuntuu kaikilla olevan jo hyvällä mallilla! :) Täälläkin alkaa olla melkein kaikki valmista. Vauvan vaatteita meinasin, jos alkaisin tällä viikolla pesemään ja laittelemaan lipaston laatikoihin.

Kertokaas hei näin ensikertalaiselle :confused: kannaattaako hommata rintapumppu etukäteen? Entä voitteko suositella jotain tiettyä merkkiä? Avent on saanut kehuja ainakin... Käsi- vai sähkökäyttöinen, onko niin väliä? Jotenkin muistelin, että meidänkin ketjussa on tästä ollut ehkä aiemmin puhetta, mutta en nyt jaksanut selata kaikkia sivuja läpi. :ashamed:

Ja sitten noista kantorepuista/-liinoista :confused: onko teillä omaa suosikkia? Liina vai reppu? Oon kuullut paljon hyvää Manducoista, mutta miten ne nyt sit eroaa jostain perus Emma -merkkisestä rintarepusta, muuten kuin paljon kalliimmalla hinnallaan..?

Kyllä tässä menee ensikertalainen ihan hämmennyksiin kaikkien hankintojen kanssa... :D

Ja vielä lisäisin, muistaako joku mihin rintapumppuun noi LifeFactoryn pullot kävi suoraan? Jostain oon lukenut, mut nyt en enää löydä mistä...
 
Viimeksi muokattu:
pepsimax kantsii hommata etukäteen rintapumppu, parin ensimmäisen viikon aikana sitä eniten mä ainakin tarvitsen kun vauva vaan nukkuu ja tissit räjähtää. Ja aventin pumppu on ainakin musta ja äitikaveripiiristäni paras. Sähköstä ei kannata hommata, kun on tosi kalliita ellei tiedä etukäteen että aiot luovuttaa maitoa tai jos on esim sisäänpäin kääntyneet nännit, joten imetys hankalampaa. Tai kumeilla silloin voi onnistua. Kanto ehkeistä: me ostettiin normi kantoliina, jota käytettiin ehkä kerran esikoisen kanssa, kuopuksen kanssa ei ollenkaan. Mä en kestä sitä sitomista eikä meillä ole tarvinnut kyllä kantaakaan vauvoja. Parhaiten viihtyneet lattialla. 2 osaista rengasliinaa tykkäsin käyttää kun vauva oli isompi ja meni kasvot meno suuntaanpäin, kun käytiin esim koirien kanssa lenkillä. Manduca on kallis mut kätevä ja syy miksi on kallis niin menee sairaan pitkään, sillä voi kantaa ihan tuollaisia taaperoikäisiä esim metsäretkillä. Baby björniltä oli tullut nyt joku uusi kantoreppu, jota kaveri kehui älyttömästi. Oli perusmallia paljon kalliimpi mut parempi ihan pienen kanssa. Heillä vauva pulauttelee niin paljon, että joudutaan pitää pystyasennossa niin paljon kun mahdollista, pumppaa kaikki maidot ja pistää paksuntajaa joukkoon ja antaa pullosta.
 
Viimeksi muokattu:
Kokemusta ei löydy liinoista, mutta nyt on ostettuna Hotslings kantopussi, aikasemmin olen käyttänyt rintareppua, ihan perus Baby Björn ja siihen ollut tyytyväinen.

2 pitkittyneen synnytyksen jälkeen joista toka päättyi sektioon , toivoisin nyt ihan suoraan sitä sektiota.
Vauva ei laskeutunut ja imukuppia sekä episiotomia en antanut viimeeksi tehdä niin muuta vaihtoehtoa ei ollut kun sektio.

Totta, että yskiminen ja aivastelu sattuu sektion jälkeen mutta omalta osaltani koen sen paremmaksi kuin alatiesynnytyksen josta mulla on ekan kaa kokemus ja en pystynyt istua 6viikkoon kuin uimarenkaan kaa. Vieläkin väliliha on kipee aina kun menkat alkaa, nyt onneks kun menkkoja ei ole ollut niin se kaamea paineen tunne on poissa mikä tulee aina ekana vuotopäivänä ja välilihan viiltokohtaa jomottaa niin vietävästi.
 
Heips.

Kantoliinoista ja repuista
Mulla on molempia ollu käytössä ja liinasta olen kyllä tykännyt tosi paljo. En ole mitän merkkejä tiettyjä käyttänyt, vaan esim ihan sellanen normi trikookankaan pätkä oli yhdellä lapsella käytössä. Oli ehkä vähän paksu, mutta hyvin toimi sekin. nyt sain pari liinaa ja repun lisää, mutta luulen että nuo reput mulla jääkäyttämättää kokonaan kun liinoista tykkään..

Synnytystavoista
itse en ole sektiota kokenut ja todellakin toivon ettei ikinä tarttis kokeakkaan.. Kammoan sitä jotenkin.. Samaten toivon ettei episiotomiaa jouduttais tekeen ollenkaan.. Jos minä näen kätilön saksia kaivelevan niin sanon kyllä stop :) Aiemmista sitä ei ole tarvittu eikä tikkejäkään ole ollut kuin ensimmäisen synnytyksestä pintanaarmuihin, enkä niitäkään kyllä mielellään ottas nytkään niinkun ei varmaan kukaan muukaan..
Kaikki kolme olen synnyttänyt siis alakautta ilman kummempia ruhjeita ja ilman isompia puudutuksia..
Toivoisin tämänkin saavani altaaseen polskauttaa ja toivoisin että pärjäisin tällä kertaa jopa ilman ilokaasua. Viimeksi jäi harmittaan kun niin aikaisin aloin hörppiä sitä ilokaasua kun kätilö sen valmiiksi laittoi..
Kyllä ne synnytyskivut jo mielessä pyörii varsinkin kun on kahtonut noita vauvan tarinoita jne.. Niissähän toki on helponkin näkösiä synnytyksiä kun on ne puudutukset lähes jokaisella, mutta kuitenkin siinä muistaa omia synnytyksen vaiheita =)
Minun eka synnytys oli tosi pitkä ja lopussa olin jo ihan uupunut monta yötä valvottuani ja kipeä.. Toka oli omasta mielestä helppo ja nopea, mutta myös kipeä vaikka sekään ei mikään lyhyt ollut kun monet ensisynnyttäjt synnyttää nopeampaa.. Kolmas oli ajallisesti lyhyt mutta jotenkin paljon vaikeampi ja kipeämpi kuin toka..
Synnytysten jälkeen olen jokatapauksessa itse pystynyt kävelemään huoneeseen ja olo on ollut ihan hyvä. Pienimmästä oli vähän heikotusta, mutta ei sen pahempaa. Onhan se toosa aina vähän hellä sen jälkeen kun sieltä on vaavi tullut, mutta onneksi olen selvinnyt vielä ilman suurempia.. anoppi meinasi että kun olen kasvissyöjä niin sekin kuulemma vois vaikuttaa ettäon "joustavammat kudokset" kuin lihansyöjillä.. Oli kuulemma joskus lukenut jotai tutkimusta..

Rintapumpusta
Itse keskimmäisen aikana käytin ihan sellasta putkilon mallista pumppua ja pumppasin joka ikinen imetyskerta toisenkin tissin tyhjäks, ja voitte vaan kuvitella miten sitä maitoa sitte tuli.. Sitä oli iso kauppakassillinen pakastimessa vielä sillonkin kun lapsi päätti lopettaa imemisen.. Roskiin piti laittaa.. harkitsin sillon luovuttamista, mutta tuntui seki niin vaikealta et jätin väliin. Vauva oli sillon 5kk kun ekan kerran jäi niin että tartti edes korviketta =D
Ajattelin nytkin koittaa pärjätä samaisella pumpulla sen mitä nyt saattaa tarvita.
Pitäskin verestää muistia niistä pakastusajoista jne. Pullopussejakin tuolla on vielä..

Alotin eilen pinniksen verhojen suunnittelua ja sainki ne kutakuinkin ompeluvalmiiksi. Mulla on lojunu tuolla sellaset ihanan pirtsakat retro vihreet läpikuultavat verhot joita en oikein mihkään ole saanut sopimaan, niin niistä nyt teen verhoon alaosan, ja yläosaan tulee sellasta vaaleaa raitakangasta ja siihen yhtymäkohtaan tulee pitsi ja satiininauha ja siitä sitten rusetit siihen etureunaan..
Myöski suunnittelin ompelevani pinniksen suojuksen uuden siitä vaaleasta raidallisesta kankaasta kun sitä on niin paljon.. Pitää käyä kierrätyksessä vähä kahtoon matksua lisää tänään..
voi kun sitä ehtiski ommella kaikenlaista, mutta kun einoilta kosseilta oikein ompelurauhaa saa kun tekevät ilkeyksiä sillä aikaa kun ite uppoutuu omiin hommiin =D

Mullahan alkaa joka päivä tulla pieni kirjan alku tänne.. Sori :ashamed:

Nyt suunnitteleen ompelua jne...

Vaavimasu ja valonpisara 32+6
 
Mun vastaukset ois toista odottaessa:
Avent rintapumppu ostin nyt sellasen käsikäyttösen ergon- viimeeks yritin laitoksen ohjeiden mukaan pumpata ,lypsää käsin- mut olin tyhmä- ja saattoi
jopa vaikuttaa imetyksen käyntiin lähtöön..
Manduca: saa hyvin jälleen myytyä, uusissa mandukoissa saa kantaa jo ihan pientäkin vauvaa sellasen vauvan haaratuen ansiosta, jos on vaikka itkunen tai esikko rattaissa tms.
jälkivuoto kesti sairaalassa olon 3 pvä runsaana, ja sitten kotona muuttui ihan menkka-määräiseksi ja niukkeni seuraavan viikon aikana. neuvolan täti yritti kyl varotella- että siinä voi tulla taukoa, ettei varmaan voi loppua noin lyhyeen, mutta kyllä loppui. Ja mulla siis vielä käytössä verenohennuslääkkeet..

synnytystapa alatie ja menispä niinku esikoisen kaa, tosin sillon tehtiin eppari ja repesinkin , mutta siitä ei jääny sen kummempia traumoja, nyt toki toivon ettei tikkejä tarttis niin paljoo, helpottas elämää, ja toipumista. En kerenny viikeeks saapaa epiduraalia, ja nyt tullu pelko, et jos synnytyksestä tulee pidempi ku ekasta, ni en tiedä haluanko, kun se kuitenkin monella pitkittää synnytystä- tai hidastaa tms,,Onko tästä mitään kokemuksia, mielipiteitä, mulla siis ekassa kivunlievityksenä pelkkä ilokaasu.
mame 31+6
 
Rintapumpuista:
Noissakin tarve vaihtelee. Meillä esikoinen syntyi niin heikkona ettei jaksanut alkuun imeä ja vähän rakenteellisiakin ongelmia (down-lapsi). Hän saikin lisämaitoa jo sairaalassa ja imetyksen sijaan jouduin totuttelemaan rintapumpulle ja pullolle, sairaalasta saatiin lainaan sähköpumppu joka oli kyllä loistava. Myöhemmin imetys alkoikin sujua hyvin. Valmiiksi oltiin hankittu tuo aventisen pumppu jolle tuli sitten hänen kohdallaan vähemmän käyttöä. Kakkosella sitä käytti enemmän kun minulla oli omia menoja jolloin vauva jäi isän kanssa kotiin. Kolmoselle pumppasin jonkin verran maitoa pakkaseen mutta ei tuo niitä huolinut, imetys jatkui 1v9kk ikään.

Kantorepuista/liinoista:
Kantoreppu on ergonomisempi kuin perinteinen rintareppu. Meillä kokemusta babybjörn activesta ja ergosta joista jälkimmäinen on ehdottomasti parempi, bb annettiinkin sittemmin pois. Itse tykkään pienellä vauvalla kantoliinasta, sino-merkkinen ohut trikooliina on ollut loistava alkuun. Löytyy myös pitkä kudottu liina jota on käytetty isommalla lapsella mutta oma laiskuus sitomisessa on saanut usein sen vaihdettua ergoon. Ergo oli paljon käytössä vuosi sitten syksyllä kun esikoinen oli 4kk pyörätuolissa ja piti keksiä joku tapa kuljettaa mukana tuolloin 8-12kk ikäistä kuopusta.

Synnytystavoista:
Kokemusta ei ole kuin sektioista, taustalla myös synnytyspelkoa eli omasta puolestani olen ollut tyytyväinen noihin ratkaisuihin. Kaikki sektiokokemukset ovat olleet todella positiivisia ja - yllättävää kyllä!- kivuttomia. Kun vauvoilla ei ollut mitään erityistarpeita ei tarvinut olla näistä lainkaan erossa vaan leikkaussalissa pienet mitattiin ja punnattiin siinä pääni vieressä olevalla hoitopöydällä mistä pääsi heti syliin, yhdessä perheen voimin heräämöön ja osastolle. 6-8h vauvojen syntymästä olin jo jalkeilla ja pystyin hoitamaan itse pieniä. Seuraavana päivänä kuljeskelin sairaalan kirjastossa vauva kantoliinassa ja 2-3vrk iässä kotiuduttiin. Imetykset sujuivat hyvin, kuopus ei tarvinut lisämaitoa lain ja 4,5kg painoisena syntynyt kakkonen vain pari kertaa alkuun kun sokerit laskivat. Nyt siis toiveissa että kaikki menisi taas yhtä hyvin. :)
 
Eli jälkivuotoon voi varautua ihan normaalein sitein, ei millään maxi-plussalla? :D

Madickenin sektiokokemukset kuulostaa tosi lohdullisilta. Kyllähän se(kin) pelottavalta kuulostaa, mutta on aina kiva kuulla joltain positiivisia kokemuksia. Kaikki on tietysti yksilöllistä, kuka kokee kivun mitenkin ja kuinka nopeasti lähtee toipumaan. Mulla on tavoitteena, jos sektioon mennään, että mahdollisimman pian jaloilleen. Senhän pitäisi nopeuttaa toipumista, kun ei jää vaan makaamaan. Varmasti on muitakin vaikuttavia tekijöitä. Ylipaino, fyysinen kunto ja onko perusterve, ehkä? Synnytyspelkoa on mullakin. Olisipa joku täysin kivuton, helppo ja huomaamaton tapa saattaa vauva maailmaan :LOL:

Rintapumppua en ensikertalaisena ole osannut edes ajatella tarvitsevani. Ehkä senkin ehtii ostaa tarvittaessa. "Turhaan" en haluaisi ostaa, kun muutenkin hankittavaa tuntuu riittävän ja budjetti ei ole loputon.

Kantoliinaa/reppua olen miettinyt arjen askareita helpottamaan. Etenkin sitten, kun mies palaa taas töihin ja jos vauva on kovin itkuinen, niin itsellä jää kädet vapaaksi pikkupuuhastelua varten. Mutta varmaan tarpeen vaatiessa hankitaan sekin, kun ei muuten koeta tarpeelliseksi, jos vauvaa ei tarvi koko ajan kanniskella sylissä. Lenkillä vauva kulkee ehdottomasti vaunuissa. Mä olen sairaslomalla selkä- ja liitoskipujen takia. Selkä on ollut huono jo ennen raskautta, enkä tiedä, miten se reagoisi, jos kantelisin vauvaa paljon kantoliinassa/repussa. Siitä syystä reppu/liina vain, jos todella koetaan se tarpeelliseksi.

Kärsiikö kukaan muu issiassärystä? Aivan kamala vaiva! Ennen raskautta oli mulle täysin tuntematon käsite, mutta nyt se on jo monta kuukautta vaivannut välillä enemmän, välillä vähemmän. Tuntuu, että nuo kylmät ilmat vaan pahentaa sitä. Ulkona on tosi tuskallista ja säteilee selkään ja reiteen. Hetken sisällä olemisen jälkeen alkaa helpottaa. Toivoisin niin kovasti, etten joutuisi tuon takia jättämään lenkkeilyä kokonaan. Kiva pitää edes jonkunlaista kuntoa yllä ja yrittää hallita karttuvaa kilomäärää.
 
Viimeksi muokattu:
mame mulla esikoisen synnytys tyssäsi juuri epiduraaliin, joten kuopuksen kanssa en edes olisi sitä halunnut. Ei tosin olis ehtinyt, kun hyvä että sairaalaan ehdittiin, mut mulla on ilokaasu toiminut hyvin :)

(.) neuvolassa käyty ja loppuraskaudeksi saikulle. Supistusten takia ja sen lisäksi pissassa proteiinit plussalla, verenpaineet vähän koholla ja turvotusta. Vauvan pää oli laskeutunut ja kuulemma vähän kiinnittynytkin. Nyt siis lepoa...sf-mitta oli ensin 34 mut sitten yritti monta krt saada pienemmäksi. Laski sitten lopulta sen 31.5cm,
teki vauvan painoarvion jollain ihme kätilöiden laskukaavalla eli (sf-mitta+vatsanympärys)/4=vauvan kokoarvio ja sai vauvan kooksi 3300g eli ISO. No mut katsellaan ja lepäillään ja yritetään saada tilanne normalisoitumaan. Tiistaiksi neuvolalääkäri ja tsekataan tilanne!
 
Rintapumpusta, en aio hankkia etukäteen kun eihän sitä ollenkaan välttämättä tarvi. Ja jos tarvii niin äkkiäkös mies sen lähimarketista kipaisee hakemaan. Jos tarvitaan niin otan kyllä ehdottomasti sähkökäyttöisen vaikka onkin kalliimpi, voin vaan kuvitella miten multa hermot menis jonkun käsikäyttösen lypsylaitteen kanssa :kieh: Siskolla oli sähkökäyttösiä pumppuja 2 kpl (vauvan sairauden takia kaikki maidot piti pumpata ja sit syöttää pullosta), ja hän teki niin että pöydän ääressä istuen pumput kiinni rintoihin ja sit luki lehteä tms sen pumppauksen ajan kun kerran jäi kädet vapaaksi. Taisi ollakin ainoat "vapaahetket" hänellä kuukausiin...

Kantoliinaa haluan kyllä kokeilla, ja taidan ostaa etukäteen. Eiköhän sen saa sit eteenpäin myytyä jos meneekin metsään ja vauva ei tykkää liinailusta (lue: en luota siihen että mies osais sitä ostaa ominpäin sillä aikaa kun ite olen kiinni vauvassa:p). Olis vaan niin kätevä kun jäis kädet vapaaksi. Ja Pihla, kun mietit niitä selkävaivoja niin jos on kovin sylissä viihtyvä vauva niin selkä vois kestää paremmin liinan kanssa kantamisen kuin sen että käsivarrella tai olalla vauvaa koko ajan pidetään.

Synnytystavasta, täälläkin pientä synnytyspelkoa ilmassa, lähinnä kipua pelkään enkä niinkään mitään repeämistä tms. En kuitenkaan toivo sektiota koska kipua senkin jälkeen joutuu kärsimään, ja alatiesynnytys kokemuksena kuitenkin kiinnostaa. Ja kait se on vauvalle luonnollisempi tapa syntyä, joskaan en usko että sektiosta mitään haittaa olisikaan. Itse aion kyllä ottaa just niin paljon kivunlievitystä kuin tarvin ja annetaan. Voi epiduraali kai joskus hidastaa synnytystä, mutta so what jos kivut ovat vähäisemmät? Jos pitää valita 12h helvetillisiä kipuja tai 14h ihan siedettäviä kipuja niin valitsen itse kyllä jälkimmäisen. Ja on niitäkin tarinoita paljon, joissa epiduraalin saamisen jälkeen on paikat avautunu nopeammin kun äiti on pystynyt rentoutumaan paremmin.

Iskiaksesta
Pihla kyseli, mulla oli alkuraskaudessa tosi pahana vasemmanpuoleinen iskias, mutta toisen kolmanneksen ajan se oli poissa käytännössä kokonaan. Nyt viimeisen viikon ajan on kuitenkin alkanut taas tuntumaan, heti jos kumarrun eteenpäin vähänkin niin repii pakaraan ja reiteen oikein kunnolla, ja istumisen jälkeen on pirullista nousta ylös. Mutta päivittäin on suurta vaihtelua siinäkin.

Rödluvan ja Beetakingi 31+4
 
Pihla ja kyllä sieltä sairaalasta saa pyytää pari megasidettä vaikka ekaks ylks, jos näyttää et on paljon vuotoo, mulla varattu ihan perus jotkuu superplussa allwayssit yösiteet, ja sit vähä normaaleja päiväks.

Malttamaton mulla kans on ilokaasusta hyvä kokemus.
Rödluvan olet oikeassa, ihan synnytyksen mukaan ne kätilötkin siellä tarjoaa kivun lievitystä. Näkivät mulla heti, et sairaalaan tultaes 4 cm auki (suppareita 30min) menin ammeeseen, sieltä huoneeseen, 6 cm auki- joka kai jokin raja myös - eli hälyttivät sillo lääkärin jos oisin halunnu vaikka sen spinaalin, tai jonku- lääkäri tuli ja totes et 9 cm auki- eipä puudutella- joten meille synty esikoine 3 ssa tunnissa.
Mut nyt totean et onneks en saanu mitää vaa tapahtuma oli nopea. Sitä kun ei ennakkoon voi kukaan tietää millanen tapahtuma ketju sieltä tulee :) Ja itse koin, että kokoajan joku sitä kivunlievitystä tuputti-- eli pois ne pelot ettei sitä annettaisi- lääkkeet vaan vaihtelee riippuen paljonko on auki.
 
Mame, aika samalla tavalla meni mulla myös esikoisen synnytys: sairaalassa olin neljä senttiä auki, siitä ammeseen, jonka jälkeen (1,5 h kulunut) olin jo 8 senttiä auki. Siihen sitten jumittuikin ja laittoivat oksitosiinitipan. 1,5 h päästä oli vauva sylissä. En halunnut epiduraalia joten en tiedä milloin olisivat sitä tarjonneet. Oikeastaan musta vaan ponnistusvaihe oli niin karsea että puudutusta olisin kaivannut. Tällä kertaa siis viisaampana.

Hankinnoista, itse tein isomman nettitilauksen jostain kapasta kun oltiin kotiuduttu. Oli helppoa ja edullista. Erityisesti imetystyynyä odotin kuin kuuta nousevaa, niin kipeät hartiat tuli imetyksestä. Rintapu,ppuna mulla on käsikäyttönen avent josta oon tykännyt. Ei sitä kyllä tartte etukäteen hankkia, sairaalastakin suositeltiin että aloittaa pumppaamosen vasta kun vauva on kaksiviikkoinen. En tätä ohjettaa noudattanut, mutta ehkä joillekin se sopii paremmin kuin heti pumppailla.

Sokerirasitusksesta sain hyvät arvot, eli eitartye niistä huolehtia. Jee!
 
Kiitokset kaikille vastauksista koskien rintapumppua ja kantoreppua. :) Onhan tässä vielä aikaa pohtia, että mihin tulokseen sitä päätyy ja kerkeehän niitä tosiaan hankkia sitten vauvan synnyttyäkin. :)

malttamaton kiinnostuin tuosta kaavasta millä sulle oli kokoarviota laskeskeltu. Koska mähän en ole mitään arviota saanut sitten rakenneultran ja odotettava olisi sinne rv 37 asti kunnes on rd:n takia ylimääränen ultra. Tai en tiedä osaisko meidän terkkari neuvolassa heittää jotain arviota, täytyykin ens kerralla muistaa kysyä. Niin siitä kaavasta, niin herranjestas, että sen mukaan täälläkin ois tällä hetkellä kolmikilonen pikkunen, vaikka oon ajatellut että tää ois pieni, eikä mun mahakaan omasta mielestä ole edes kovin iso! :D

Älkääkä nyt käsittäkö väärin, en mä usko mihinkään kaavoihin, mielenkiinnosta vaan laskin tuolla painoarviota, kun en ole koskaan tuollaisista kaavoista kuullutkaan. Mahtaakohan olla kovin yleinen? Olenkin miettinyt kyllä, että tunnustelemallako ne terkkarit osaavat oikeasti arvioida vauvan kokoa..? Ja siis joo tiedän kyllä ettei noihin kokoarvioihin ole luottamista, edes ultralla tehtyihin... Mutta niin kiinnostaisi tietää edes jotain arviota vauvan koosta... :whistle: joten täytyykin seuraavassa neuvolassa vähän kysäistä... :D
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin suuntana neuvola,
poksun samalla 32+0

Onko teitä ketään alkanu ärsyttää sukulaisten kyselyt et millos se LA oli, ja onpa hankalaa kun syntyy jouluna--(en tiiä mitä sillä tarkottavat) ja jotain sellasta muka kivaa keskustelua, et mitenhän nyt teidän joulu sit menee, (eli kukaan ei tarjoa mitään apua, mutta ovat niin omissa rutiineissaan ja perinteissään kiinni, että pelkäävät varmaan että tulokas pilää heidän perinteensä- , jos vaik syntyis joulun pyhinä- ni synttäärit aiheuttas varmaan anopille katastrofin--)
tai et kurjaa kun ei taida talvitakit mahtua nyt päälle , et ois kivempi olla raskaana kesällä jne.. Mä olen alkanu tietosesti välttää miehen suvun tapaamista- koska just heiltä kuulee jotain tollasta , aaargh!
 
Viimeksi muokattu:
Mame31, ei mua vielä ainakaan oo ruvennu ärsyttämmään nuo kyselyt. Se ehkä vähän ärsyttää, kun sanoo että laskettu aika on Jouluaattona, niin siitä tulee sitten ihan hirmuiset kauhistelut, että "voi lapsi parkaa", "mitenkäs teidän Joulu sairaalassa" jne. Joo-o, tiedetään. Olisihan se lapsen tulevaisuuden kannalta parempi, että syntyisi mieluummin vuoden alussa, kuin ihan lopussa, mutta minkäs teet. Näillä mennään mitä on annettu.

Himmu & X 31+3
 
Kyselyt ei täälläkään haittaa kun niitä ei oikeestaan kauheesti oo tullu. Meidän molempien sukulaiset asuu kauempana ni ehkä johtuu siitäkin. Ja ne ketkä on kyselly niin ei oo lasketusta-ajasta sanonu mitään kun ite oon sanonu, että katotaan ni ollaan just jouluaatto sairaalassa mun tuurilla :D Joulusta on ajateltu niin, että vietellään se kahdelleen/kolmelleen ettei mitään suunnitella, katotaan sitä sitten. Kinkku haaveillaan paistavamme ja parit laatikot tehdä sekä ostetaan iso läjä suklaata :D Kumpikaan ei onneks olla jouluihmisiä ni silläkin on melko helppo skipata joulu.

Täällä alettu kärsiin suurenevissa määrin närästyksestä, joka iskee nykyään iltasin ja öisin. Ärsyttävää! Toissa yö meni selkäkivuissa ja närästyksessä eikä tullu nukuttuu. Viime yönä tuli onneks sitte nukuttuu, mutta aamulla heräsin tosi pahaan oloon... Nyt onneks iha ok olo ja kohta aattelin lähtee kyläileen kaverin luokse.

Aamun suunnitellu miehelle ja mulle lomaviikonloppua. Mulla synttärit muutaman viikon päästä ja aateltiin sinä viikonloppuna lähtee jonnekkin kahdestaan. Hotelliyötä aateltiin jossain päin Suomea, sellasessa kaupungissa missä ei olla kumpikaan käyty kauheesti. Sit jos leffassa ja syömässä kävis. Mut tarvii nyt katella mikä olis kiva ja suht edullinen hotelli, että raaskiiko sitä lähtee vai tyydytäänkö tuttuun kaupunkiin ja mun porukoiden nurkkiin :D

Aurinkoista päivää :)
Jabadaba77 & 32+4
 
Sukulaisten/tuttavien kyselyt eivät ole kauheasti haitanneet, eniten oon saanu kuulla sitä että onpa harmi jos vauvan synttärit osuu lähelle jouluaattoa kun sitten ei ole "omia" synttäreitä koskaan vaan aina saa vaan joululahjat. Siitä en oikeastaan harmistu koska olen itsekin miettinyt että onhan se lapselle kurjaa jos ei saa erikseen synttärilahjoja : / Ootteko muut yhtään miettiny että mitä jatkossa tekisitte lapsen synttärien kanssa jos syntyis ihan lähellä joulua?

Enemmän mua harmittaa muiden kommentointi, erityisesti kaikki "onpa sulla tosi iso maha!"-kommentit. Ja joo, niitä tulee paljon koska sf-mitta oli 2 vk sitten jo n. 34 cm kun sitä vettä on liikaa. En uskalla edes ajatella mitä se on laskettuna aikana :O Ja kun tuota isouden hämmästelyä seuraa yleensä väistämättä se, että saan kuulla ettei hämmästelijällä itsellään/sukulaisellaan/kaverillaan/työkaverillaan/yleensä kenelläkään ollut omissa raskauksissa läheskään yhtä iso maha. Grrr :mad: Ihan kuin edes raskaana ollessa ei nykypäivänä naisella saisi olla kunnon maha, vaan nytkin pitäisi olla siro ja viehättävä! Itse tykkään mahani ulkonäöstä, ja pahoitan aina mieleni noista kommenteista.

Tänään kampaajalla tukanleikkuu, taidan kasvattaa oman värin esiin kun en usko että mulla on aikaa (tai rahaakaan) lapsen tultua jatkuvasti juosta kampaajalla tukkaa vaalentamassa.

Rödluvan ja Beetakingi 31+5
 
  • Tykkää
Reactions: mame31
Tuosta synttärit jouluna jutusta.. Kaverin tyttö on syntynyt 25.päivä joulukuuta. Heillä on aina aattona vietetty joulu, sitten joulupäivänä tai välipäivänä synttärit. Aina on tyttö saanut molemmat lahjansa ja synttärinsä, ei siinä kummempaa..:) Kuten Himmu totesi, näillä mennään mitä on annettu, ongelma ei ole ongelma, ennenkuin siitä tekee sellaisen..;)

Yritin laskea vauvelin painoarviota tuolla Malttamattoman kätilön kaavalla, mutta jotenkaan en voi uskoa, että se pitäisi paikkaansa.. Enkä oikein usko noihin mahan päältä käsin tehtäviinkään arvioihinkaan, esikoisesta se arvio heitti yli puoli kiloa...:confused:

Synntytystavaksi toivomuksena epiduraali ja normaali alatiesynnytys.. Voi kun se onnistuiskin niin!!:) Ilokaasu mulla ei pahoinvoinnin takia sopinut laisinkaan ekassa synnytyksessä, voikun siltä pahoinvoinnilta välttäisi tällä kertaa...

Kyselyitä ei oo hirveämmin tullu.. Sukulaiset/ystävät on kyllä jo hyvin selvillä LA:sta, eikä nyt oo tullu paljoa liikuttua sellasissa paikoissa, joissa puolitutut tulisivat jotakin kyselemään..

Täällä on ollut nyt rauhallista supistusten suhteen, enkä oo aivan täysin sitten malttanu olla rauhassa.. Mutta enemmän lepotaukoja pitänyt kyllä.. Innostuin kutomaan vauvalle peittoa, joten se menee hyvin lepäilystä..:p
Ensi tiistaille saatiin äippäpolille se tarkastusaika, lähinnä odotan painoarviota innolla.. Nyt olis hyvä tilaisuus kysyä sukupuolta uudestaan, mutta vähän oon tullu toisiin aatoksiin, kun tähänkin asti selvitty ilman sitä tietoa..;)

Sofi ja ekavekara esu 34+2

P.S. Tämän aamuinen pakkasaamu sai ensi kertaa joulun odotuksen ja joulufiiliksen päälle..:xmas:
 
  • Tykkää
Reactions: mame31
sofi joo, toi kaava on kyllä ihan himmeä eikä voi pitää paikkaansa mut jännä, että tuollaisia joku vielä käyttää?! Mun neuvolatäti on vähän ehkä vanhan kaavan rouva. Mietittiin näitä mun supistuksia ja jotenkin oli niin ihana kun totesi klamydia-näytteen otostakin "sitä ei kyllä tarvitse ottaa, mistä sinä nyt sen olisit saanut". Teki mieli avautua kertoa kuinka monen kaverin mies on jäänyt kiinni pettämisestä raskausaikana, mut ajattelin et pitäköön enemmin ruusuiset kuvitelmat.

(.) tämä menkkajomotus alaselällä on ihan kamalaa!! Kuumavesipullo selkää vasten makaan ja olen joutunut ottaa panadoliakin. Mies on sitä mieltä, että pitäisi soittaa äitipolille, mut itse en millään kehtaisi kun just viime viikolla olin siellä niillä käyrillä supistuksista, nyt ne ei vaivaa kun ei tarvitse töissä istua. Tiistaina on kuitenkin se neuvolalääkäri. Hitsi sentään, mies kyllä totesi ettei ikinä anna anteeksi jos vauva mun soittamattomuuden takia syntyy liian aikaisin. Mut mietin vaan että pitääkö ne mua siellä ihan hysteerisenä?
 
Viimeksi muokattu:
Kyselyt ei haittaa, kun ei kukaan kysele. Kun kerrottiin raskaudesta ja lasketusta-ajasta, silloin ärsytti, kun jokainen vuorollaan kommentoi, että "sittenhän te vietätte joulun osastolla". Niinkuin se ei omassa mielessä olisi käynyt muutenkin ja ajatuksena tuntunut ahdistavalta! Nekin kommentit loppui, kun pyysin lopettamaan. Eikä kukaan toivottavasti ala tuntemuksistakaan kyselemään. Hermothan mulla menee, jos joku on jatkuvasti kyselemässä, että joko joko joko :D Mahan koosta en ole kommentteja kuullut kovinkaan paljon, mutta mulla onkin aika pieni maha. Enemmänkin kommentoidaan sen pientä kokoa, johon itse tyydyn toteamaan, että helpompi mun on olla, kun ei ole jättimahaa :)

Synttäreitä me aiotaan ihan varmasti viettää erikseen (LA 21.12.). Ennen jouluahan vauva syntyykin, jos pysyy perätilassa ja tulee ulos sektiolla.

Henkilökohtaisesti olen mieluummin viimeisilläni raskaana nyt talven alla kuin kesähelteillä. Nyt olen välttynyt turvotuksiltakin, eikä koko ajan ole tukala olo. Voi vaan kuvitella sitä olotilaa heinäkuun helteillä, kun on vielä kovat turvotuksetkin päällä, koskee, on kuuma ja kaikinpuolin tukala olla.

Sektiosta haluaisin vielä kysyä sen kokeneilta... Miten kauan siihen itse operaatioon menee? Ei lasketa mukaan puudutuksia, vaan ensimmäisestä viillosta viimeiseen tikkiin. Ja tuntuuko pahalta, kun vauva ja istukka kaivetaan ulos? Väkisin alkaa ajatukset pyöriä enemmän ja enemmän lähestyvässä synnytyksessä, oli se tapa sitten mikä hyvänsä.

Malttamaton, soita vaan sinne äitipolille. Siellä on varmasti totuttu hysteerisiin odottajiin ja kannattaahan aina varmistaa, onko tuollaiset kivut ja tuntemukset normaaleja.

Selkäkivuista kärsitään täälläkin. Ei viitsisi jatkuvasti särkylääkettäkään nappailla. Milloinkohan olisi viimeksi ollut kivuton päivä... :rolleyes:
 
Helou ja poks 33+0

Kyselyt
Meillä ei oo kyllä kyselty mitää tollasia.. Jotku mahasta sanonu joskus aiemmin että onpa se pieni.. No joo se on paljo pienempi ku aiemmista ja se mua jotenki huolestuttaaki.. Mutta minä ennemmin olisin ylpeä siitä isosta mahasta kuni että pieneksi sanotaan =D Minä tykkään siitä että raskaus näkyy ja sen puoleen olisin nauttinut kesäraskaudesta enemmän koska osi saanu pitää mekkoja jne joisa masu näkyy kivasti.. nyt pitää verhoutua kauheaan vaateläjään että tarkenee..
Mutta joulusta ei ole yhtöön kommenttia tullut ja uskonkin vakaasti että marraskuussa meillä jo jakaannutaan.. se 2vkoa aiemmin ainakin eli marras-joulukuun vaihteessa.. Luulen kyllä ettei montaa vkoa enää mene, mutta todella toivon, että pysyis vielä sinne 36 vkolle asti että pääsen oulaisiin synnyttämään... ja muutenkin ettei tarttis sairaalassa ylimääräistä olla sitten.. sen vkon kuitenkin siellä joudun taatusti olemaan..

malttamaton
Soita ihmeessä.. Kaverilla synnytys meni niin, että lapsivedet kyllä meni, mutta supistuksia ei tullut varsinaisesti ollenkaan vaans elkä oli vain tulessa.. ambulanssimiehetkin oli meinannut että ei voi syntyä vielä kun ei ole supistuksia, mutta kun kaveri pääs petille ja kätilö vasta laitto hanskoja käteen niin kauhistui kun pää jo näkyi.. =D Että kyllä se tollanen selkäkipukin voi olla vaikuttavaa..

Selkäkipuja on täälläkin ja juilii välillä ihan ku menkkamaisestikkin.. ja sitten tuo oieka puoli on lapaluusta ja kyljestä jumissa...

Närästys on ja pysyy..

Kävin tässä taas "kierrätyskeskuksen" aleviikolla ja sian pinniksen suojusken ja uutta vastaavan pinniksen verhon varalle 3€.. Sieltä kyllä tekee välillä löytöjä..

Mutta nyt villiharakoita paimentaan..
 

Yhteistyössä