Joulukuun toivevauvat 2012 *Lokakuussa*

Huomenta!!

Täällä taas valvottu aamuyö hyvinkin kipeissä säännöllisissä supistuksissa, meni puolitoista tuntia ennenkuin rauhaantui..
Sain huomiselle neuvolalääkärin, että tsekataan onko paikat pysynyt kiinni. Neuvolan tätsky neuvoi lepäämään ja juomaan reilusti, mutta jos vielä yhtä säännöllisesti supistelee, niin ohjeistus on kohti synnäriä, eivät kuulemma näillä viikoilla enää estele...:O
Vähän alkoi jännittämään, taitaa olla sittenkin parasta alkaa pesemään noita vaatteita...:confused:

Sofi ja ekavekara esu 33+6
 
pakkasaamua!

ny pitäis tää viikko ottaa vähä rauhallisemmin. viikonloppu oli sellasta menoo,ja perjantai-iltana vielä supisteli ihan kipeesti. mitä muuten ei ikinä näissä yhessäkään raskaudessa oo tapahtunu :O harkkareita on tullu jonku verran... kipeet supparit on alannu vasta sillon,kun on synnytys lähteny käyntiin.

mulla sinänsä ei oo hankalaa ollu,mut ny kyykistely ja kumartelu tuottaa vaikeuksia. mut tää maha onki paljo isompi jo ny mitä on muissa ollu loppuvaiheessa. ympärys tais olla sillon taaperoo oottaessa viimesilläni sen 125 ja ny se on ylitetty jo ainaki kuukausi sitte :p
eilen poitsu tuntu ihan tuos kylkiluitten/rintalasta alla. mun sf-mitta onki yläkäyrällä,tasaisesti menee sitä viivaa pitki...

mulla on alkanu tulla kans aamuyöstä sellasia tunnin mittaisia valvejaksoja. ei vaan yksinkertaisesti tuu uni! ja sillon jätkäki alottaa potkimiset. jospa se rytmi ois sitte synnytyksen jälkeenki sama :) ku toi taaperoki herää viel siihen samaan aikaan ni menis molemmat yhellä herätyksellä... (mun unirytmi siis: puoliltaöin maate,kolmen-neljän mais hereillä,kuudelta ylös) eikö ois ihan sopiva vauvallekki :LOL:

ei mut ny pitää toi ukko repiä ylös sängystä,saa mennä laittaa pannuun tulen,ku meinaa varpaita paleltaa :mad: mä sain tarpeekseni viikonloppuna niistä halkojen hakkaamisesta :kieh:

 
Peppi1981 Mun ensimmäinen koira oli myös lapinkoirasekoitus ja oli kyllä mun elämäni koira. :heart: Ymmärrän siis sun "tuskan" ton karvottamisen suhteen. Vielä joskus mulle lappalainen tulee uudelleen, kunhan vähän saisi omaa pihaa ensin enemmän. :)

:heart: 33+0 :heart: Enää 7 viikkoa laskettuun aikaaan ja 4 viikkoa siihen, että vauva on jo täysiaikainen.. :O

 
Viimeksi muokattu:
Heippa taas

Jen-nille osanotto ja voimahalit!!!

Minä innostuin sitte eilen kaappeja järkkäileen ja myöskin tuon ison yläkerran kömmänän.. Voi jestas sitä on tavaraa paljo.. No kirppiskamaa olis aika paljon mutta en kyllä uskalla ennen synnytystä varata pöytää.. Jää pian jonkun muun huoleksi sitte..
Nyt sitte alko jo illalla lonkka vivaan ja ollu tosi kipeä.. Supistelihan se eilen myöski taas ku piti nostella ja vinon tilan takia olla kyyryssä jne.. Onneksi ei kutienkaan ihan älyttömästi ja sain homman kutakuinki loppuun..

Valmistelut
Vaatteet olen laittanu valmiiks jo ajat sitten ja kestovaipat järkänny ja harsot koitin valkasta ja pestä vielä ja jopa silitin ja viikkasin ne.
Meillä ei ole ikinä ollut hoitopöytää eikä kyllä ostetakkaan.. Eikä vain tilanpuutteen vuoksi vaan ihan muuten vaan..
Esikon kans oli pesukoneen päällys käytössä ja toisen ja kolmannen kans oli veskissä sellanen tason pätkä missä oli vauvan tarvikkeet..
Nyt olen ajatellut pärjätä ihan sängyillä ja sohvilla ja ylhäällä on minun kunnostama vanha lipasto jonka päällä sitten voi myös yläkerrassa vaihtaa jos ei sängyllä ole kiva.. Se alusta meillä kuitenki on niin ei ole sängyt märkinä sitte jos taas kossia hoidellaan ;)
Niin joo ja hokasin että meillä on kyllä joutunu pinnasängyn patja hukkaan.. Sitä ei tuolla yläkerran kömmänässäkään ollut eikä sitä kyllä navetan vintille ole viety.. Pitänee vielä äitiltä kysyä ettei ole heille jäänyt johkai kun heillä asuttiin muutama kk ennen tähän muuttoa..
Eli hommattavaa ois vielä se patja jos ei sitä löydy ja niitä ihan pieniä kertisvaippoja kun en oikein ole saanut ihan vastasyntyneelle ikinä passaan kestareita..

Sitten tuli mieleen
että onko ensisynnyttäjät muistaneet varautua liivinsuojuksiin laitokselle? Its emusitan kuinka tympäs ja hävetti kun ei kukaan ollu mitään puhunut että niitä kannattaa ostaa ja ottaa myös laitokselle mukaan, jakun oli se joku jumppa tuokio niin maidot valui pitkin paitaa ja paita oli märkänä...
Ja sitten tokasta ihmettelin
kun tuli kauheita jälkisupistuksia enkä ikinä ollu kuullutkaan sellasista.. Eli niihinkin kannattaa "varautua". Laitoksellahan saa kyllä särkylääkettä, mutta täällä ei ainakaan liivinsuojuksia saa..
Saa nähä millaset jälkisupistukset nyt saa kun viimeksikki oli niin kovat ja joka kerta kuulemma pahenevat.. Toivottavasti ei kuitenkaan...
Ei ole mitään kivoja nekään..

Mutta nyt taidan lopettaa kirjan kirjottamisen taas ja alkaa valmistella aamupalahommia kuhan nuo unikeot tuolta heräävät. Syysloma niin nukkuvat pitkään kun saavat :)

Vaavimasu ja valonpisara 32+4
 
Huomenta!

Täällä kyllä ollaan tällä hetkellä niin k*rpä otsassa ettei tosikaan. Naapurissa pidetty koko viime yö sellasta mekkalaa että soitin lopulta aamuseiskan jälkeen poliisille. Onneksi ko. naapuri on muuttamassa pois kuun vaihteessa. Kyllä mä oon niin kypsä tähän rivitaloelämään vaikka suurilta osin onkin saanu olla rauhassa mutta yksikin valvottu yö joidenkin naapurin teinipällien takia niin mulla vaan yksinkertaisesti keittää heti yli.
Onneksi häämöttää jo parin kuukauden päässä muutto omaan taloon, muuten kyllä hajoais pää.

Huomasin että kun en koko yönä oo saanu nukuttua ja ollu ihan hermona niin vauvakin on ollu tosi levoton. Yleensä en huomaa öisin että liikkuisi paljon. Vaikuttaako äidin mieliala tuolla tavalla...?

Niin Tupuna, sain yksityisviestisi mutta en nyt ole ollenkaan varma onko mun viestit tullu perille?

Väsynyt ja v*ttuuntunut
Wera_ 33+6
 
Tsemppiä kaikille supistuksista ja muista vaivoista kärsiville :hug: Onneks aletaan olla jo niin hyvillä viikoilla ettei pienillä ihan hirmusta hätää ole enää jos nyt rupeevat syntymään..toivottavasti kuitenki viellä ens kuun puolelle jaksavat vauvat masuissa pysyä :)
Oma napa voi paksusti ja kohtuu hyvin vielä. Nukkuminen alkaa olla hankalaa lonkkakipujen takia mut muuten on vielä ihan siedettävä olla..Tosin nuo 9 tunnin työvuorot tuntuu aika tappavilta jo :whistle:
Kai se ois siivousta jatkettava taas että saa kodin ees siedettäväks ennen töihin menoa.. 4 vkoa töitä jäljellä ja siitäkin viikko menee opiskeluihin eli maksimissaan 16 vuoroa taitais olla jäljellä :heart: ja ultrakin häämöttäis jo 2 vkon päässä taas =)

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Minttis ja mini 31+2
 
Vaavimasun muistutukseen liivinsuojista, meillä oli valmiina sairaalan yöpöydällä liivinsuojusnäytteitä, eri merkkisiä, jotka sai sitten loput mukaansa.
Oisinkin nyt kysyny, et mitä teiltä on sairaalasta saanu,
eli tarkotan niitä "mainoskasseja" mistä kaikki ei ees tykkää, kun kaikkien mielestä sairaalassa ei sais mainostaa.
Mut 3 v sitte meiltä sai tosiaan laitoksen puolesta tutin, liivinsuojat, nännirasvat- jos tarvitsi,
pampersin vaippakassin, jossa joku kirja vauvalle, vaippoja ja puhdistusliinoja+ muuta tavaraa,, ja samanlainen Liberolta vähän eri tuottein,laatikko jossa kanssa liberon tuotteita, saippuoita ja öljy ect. siellä joku lelu ja vaippoja.
Sitten saatiin Marttaliiton- lahjottamat villasukat vauvalle.

Kuulisin mielelläni jos jollakin on ihania muistoja, jos teitä on muistettu jotenkin erityisellä tavalla äidiksi tultuanne, vaikka miehen, vanhempien tai kaverien toimesta :)

tällasin gallupkyselyin
mame 31+4
 
Viimeksi muokattu:
Me saatiin Liberolta se kassi missä oli niitä vaippoja ym. Tuli kanssa mieleen, että onko kukaan uudelleen synnyttäjä koittanut sitä Lansinoh-voiteen käyttöä etukäteen vahvistamaan nännien ihoa? Joka imetyksessä on nännit silloin ensimmäisen viikon aikana tulleet niin kipeiksi, että aina ne ensi imaisut tuntuneet siltä, että taju lähtee vaikka siis olen aina alkanut käyttämään voidetta heti synnytyksestä. Nyt kävi mielessä, että jos alkaisi käyttämään sitä paria viikkoa ennen laskettua, niin josko se vahvistaisi nännejä niin ettei tuota kivuliasta vaihetta tulisi ollenkaan?

vaavimasu mä vähän jännitän noita jälkisuppareita...Esikoisesta ei tullut kipeitä juuri ollenkaan ja mahakin lähti muutamassa päivässä, kuopuksesta oli vähän tuntuvia mut ei kipeitä ja mahan kestoon meni kyllä useampi viikko/kuukausi. Mut kun esikoisen kanssa olin laitoksella, muistan että viereinen nainen sai 3:n tai 4:n lapsensa ja hän oikeasti huusi tuskissaan niiden jälkisupistuksen kanssa? Nyt mullakin on kuitenkin jo 3. synnytys.
 
mainostuotteita ollaan saatu joka kerta nuo pamppersin ja liberon paketit laitokselta mukaan =) miusta se on ihan kiva juttu.

Jälkisupparit miulla on ollu kaikista kolmesta tosi kipeät jälkisupparit :x särkylääkkeitä on kulunu ihan kiitettävästi ekana viikkona synnytyksen jälkeen.. maha on ollu tosi hidas myöskin lähtemään :ashamed: näytän kaikissa ristiäiskuvissakin vielä ihan siltä että oon yhä raskaana :ashamed:
 
Vaavimasu, ompas ihana että joku muukin aikoo laittaa lapsensa kömmänään. :D Mutta sinäpä taisitkin olla sieltä Oulun suunnalta. Täällä keski-suomessa kukaan ei ymmärrä mitä kömmänä tarkoittaa. Tai sitten kun oon etsinyt vauvalle vannaa. Kuulemma ovat ihan mun omakeksimiä sanoja :S

Himmu & X 31+0 *PokS*
 
Viimeksi muokattu:
Sofi12, eikö tosiaan noilla viikoilla enää yritetä estellä, jos synnytys käynnistyy? Mulla on ollut sellainen luulo, että rv 35+ ei enää yritettäisi estellä. Vai onkohan ihan paikkakunnasta kiinni, mikä missäkin on käytäntönä?

Liivinsuojukset ei ole tullut mieleenkään, vaikka ne mainitaan jokaisessa sairaalakassiin pakattavien tavaroiden listassa :D Niitä mies ei varmaankaan osaa ostaa, joten täytyy itse yrittää muistaa.

Jälkisupistukset on vähän pelottava ajatus. Kokemustahan niistä ei vielä ole, mutta olen kyllä kuullut ja lukenut, että voivat olla tosi kivuliaita. Nykyään taitaa onneksi olla aika hyvät kipulääkkeet, ettei kukaan toivottavasti joudu kovissa tuskissa olemaan :)

Yöunet on täälläkin katkonaisia. Usein aamuyön vessareissun jälkeen menee tunti-pari, ennenkuin saa taas unenpäästä kiinni. Viime yönä nukutti paremmin kuin varmaan koko raskausaikana. Niin hyvin, ettei olisi millään malttanut herätä ollenkaan :D
 
Meillä ei sairaalasta saanut mitään mukaan, tai en tiedä saako normaalisti kotiin lähtevät, mutta meillä esikoinen jäi teholle minun kotiutuessa, joten mitään en saanut mukaan. Esikoinen sai teholta marttojen tekemät pikkuiset villasukat ja jotain muutakin neulottua olis saanut, mutta ei otettu. Neuvolasta taidettiin sitten saada vaikka mitä markkinointisälää. Suurin osa oli tosi hyviä juttuja, vaippoja, kosmetiikkaa, leluja ja info-vihkosia.

Mulla oli jälkisupistuksia vähän ja ne oli kivuttomia. Imettäessä niitä lähinnä ilmeni. En edes ole osannu ajatella että voisivat olla kivuliaita.

Minä edelleen olen vuodelevossa, nyt on saatu kortisonipiikit kankkuun vauvan keuhkojen kypsyttämiseksi. Pari viikkoa pitäis vielä jaksaa makoilla. Tämä kyllä alkaa olla jo aika rasittavaa. Viikonloppuna alkoi lonkkasäryt haitata toden teolla. Kaikissa asennoissa sattui tosi paljon ja pystyssä taas alkaa heti kohdunsuulla tuntua painetta ja vihlontaa. Samoin viikonloppuna supisteli useampaan kertaan säännöllisesti, mutta onneksi tunnin jälkeen rauhoittui. Panadol ja lämpötyyny ovat onneksi auttaneet. Esikoinenkin jo on todennut moneen kertaan, että äiti on pipi.

Varmaankin vauvan syntymistä estellään vähän tapauskohtaisesti riippuen esim. vauvan koosta ja kunnosta. nyrkkisääntö taitaa olla siellä rv 34-35 kieppeillä. Itselläni on nyt vähän parempi tilanne, vauva on hyvänkokoinen ja on siis saanut keuhkoja kypsyttävät kortisonit. Mutta ei vauvan vielä tarvitsisi syntyä... Niin kovasti haluaisin että päästään sinne saakka, että saan vauvan heti synnytyksestä rinnalle ja vierihoitoon eikä mitään pitkää sairaala-aikaa tarvita.

Meillä on kaikki tavarat hankittu ja vaatteet pesty. Pinnasänkykin on kasattu, mutta se on esikoisen jäljiltä vielä. Pitää pohja nostaa ja laittaa sinne äitiyspakkaus ensisängyksi. Lisäksi korviketta, tutteja ja pulloja pitää ostaa, mutta ne ehtii hakea marketista. Pieniä vaippojakin on, jäi esikoiselta.

Minä en kertakäyttöisiä liivinsuojia pystynyt käyttämään ollenkaan. Ne kuivatti nännit ihan totaalisesti. Kankaiset oli tosi hyviä, suosittelen!

kaapo ja pikkuveli rv 31+5
 
Pihla, näin mä neuvolantätskyn puheista ymmärsin, että koska huomenna alkaa rv34, niin eivät sen takia enää estelisi, jos päättäisikin syntyä.. Voi toki, olla paikkakuntakohtaisia erojakin...

Jälkisupistukset, mulle tuli esikon aikana ihan puskista koko jälkisupistukset asia ja ihan järkytyin, kun olivat sen verran tuskaisia.. Nyt onneksi vähän fiksumpi ja osaa varautua siihenkin henkisesti..:)

Täällä saatu aikoinaan Liberon kassi sairaalalta ja sellaisia on vielä tänäkin päivänä jaossa mun käsityksen mukaan.. Ei kyllä muistikuvia, mitä sisälsi..

HimmuW, ammettahan sä oot hakemassa, jos vannaa etsit..;) Mutta tuo kömmänään on ihan outo murresana..

Kaapolle tsemiä vuodelepoon, toivottavasti pikkuinen pysyy sielläkin masussa vielä jonnin aikaa..:)

Sofi taas, joka jännittää huomista lääkäriä aika lailla, koska kaikki liikkeet saa aikaan supistuksia...: /
 
Tulimpa poksumaan pyöreitä!! 30+0 :heart:

Täällä on valmistelut hyvällä mallilla! Suurin osa vaatteista pesty ja viikattu hoitopöydän laatikoihin. Pinnasänky kasattuna, patjan ostoa vaille. Turvakaukalon pitäis tällä viikolla tulla postissa ja sitterin ostan keskiviikkona. Vaunuthan meillä on jonkun aikaa jo valmiina ollu kuten myös matkarattaat.
Enää siis oikeastaan loppujen vaatteitten pesu ja pikku tavaroiden, pullojen yms hankkiminen niin kaikki alkaa olemaan valmiina :)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! :)

YP & Fantti 30+0 :heart:
 
Täälläkin vauvan amme on vanna :)

Mä oon saanu laitokselta Liberon kassin, en muuta. Ja kivahan tuo olis nytkin saada kun tuo kassi on just kätevän kokonen. Entisiä kasseja ei oo enään tallessa, on lähteny kiertoon.

Tänään ollu oikea laiska-maanantai... Mitään ei oo oikeen jaksanu tehdä, sohva vaan vetäny puoleensa. Hiukka tuossa yritin terästäytyä ja siivosin tavarat paikalleen ja heitin meiän petivaatteet pihalle. Tietty tässä on tuo tuo normaali ruuanlaitto edessä, tuoreita sämpylöitäkin väsäsin kun leipä oli lopussa eikä kauppa houkuttanu luokseen :D
 
Hehe
Punkka meilläki on tuo amme. mutta kömmänäksi meillä sanotaan tuota rintsikkatalon reunalla olevaa tilaa joka meillä varastona, ja toisella puolen pitkä käytävä ja sen päässä on sellanen eristetty kömmänä jossa esikko nukkuu :D
Muistan ku Kokkolassa opiskelin niin aina ku minä etin avaimia niin kokkolalaiset tirkus ku kuulu isoon ääneen että "missähän mun auvvaimet on ":D
Mullaki kuitenki puheessa paljo nykyään just Kokkolasta tarttunutta vaikka siitä on kohta 10v kun siellä asuin ja vain 3v. Mutta silti ei meillä lapsetkaa puhu täysin tän paikan murretta :D

Joo niitähän tosiaan jaeltii laitoksella niitä kasseja.. Meillä kaikille violetit kassit ja oisin niin tahtonu sen vihreän :D
Sitte pienimmälle saatiin kans ne Marttojen kutomat sukat ja joku toinen pienempi paketti.
Laitoksella itsessään sai käyttää sairaalan särkylääkketiä ja tissirasvoja ja vauvalle vaippoja ja vaatteita ihan vapaasti, mutta noita liivinsuojuksia ei ole ikinä mun aikana ainakaa saanu kuin ne mitä niissä kasseissa oli ja mulla ne ainakaa ei kovin pitkälle riittäny..

Koitin tossa tarkistella ettämitä tarttee hommata ja en kyllä lisää keksiny.. Eli niitä pikkuvaippoja, tutteja ja liivinsuojuksia plus ne pinnishärpäkkeet..

Siis ihan hirvee pesänrakennusvietti iskeny kyllä.. Suunnittelin jo leikkikamaria muokattavan niin että keskimmäinen ja pienin nukkuis siellä ja sitte osi taas tuo aulatila ihan käytössä johonki muuhun.. Siinä nyt kutienki on mun pieni ompelutila, sohva ja nojatuoli ja pienempien sänky... Tilaa ei sitte jääkkää yhtää.. Mutta on niin hirveesti suunnitelmia että sinnekkin tulis lisää tilaa kun toteuttas :D
Olen taas ollut niin kapinoiva tuota "ei saa nostella ja kyykistellä ja revittää" juttua kohtaan että saa nähä...
Hierontaann sain tän päivän jälkeen seuraavan ajan varattua 15.11 ja sanoinki että saa nähä oonko sillon ehjänä..

No mutta nyt taas ruuan laittoon kun ukkeliki tulee kohta kotiin.. Saaki kantaa pinniksen sisälle ja varmaan turvaistuimenki...
 
Täällä ei taida saada enää sairaalasta mitään pakettia mukaan, koska ainakin viimeisessä valmennuksessa puhuttiin, että saataisiin joko viimeisessä neuvolassa joko Liberon tai Pampersin paketti mukaan tai viimeistään sitten, kun neuvolasta tullaan synnytyksen jälkeen käymään kotona. No, kätilö, joka oli kertomassa imetyksestä ja sairaalan käytännöistä, sanoi, että se paketti olisi hyvä saada etukäteen, kun siinä on imetyksestä jokin ohjekirja ja se kannattaisi lukea ennen synnytystä. Saas nähä kuinka sitten käy.

Sain ku sainkin siivottua tämän asunnon, vaikka välillä teki tiukkaa. Aloitin jo yhdeksän jälkeen ja lopetin vasta kolmelta, pidin kyllä kunnon syömistauot välillä, että jaksoi. Lonkat meni kyllä nyt niin kipeäksi, että jos mies sitten voisi kuskata noi matot sisälle jossain välissä tänään. Sain siirrettyä tuon yhden kirjahyllynkin paremmalle paikalle, joten nyt pitäis mahtua vaatelipasto ja hoitopöytä tuonne huoneeseen. Jos huomenna kokoaisi sitten nuo uudet huonekalut ja ensi viikolla alkaa sitten vauvan vaatteiden pesu. :)

Pikkuinen on ollut vähän rauhallisempi liikkeissään tänään, kun olen touhunnut koko päivän. Varmaan vilkastuu nyt, kun itse rauhoitun. Onneksi sentään jotain liikkeitä ollut, niin ei ole tarvinnut huolestua. :)

Peppi1981 ja Sykerö 33+0
 
Onpa hurja ajatus, että kahden viikon päästä ei enää esteltäisi synnytystä. Voisi vauvat pysyä mahassa kaikilla pidempään kuin viikolle 34, ettei kukaan joudu keskoskaappiin.

Kaapolle tsempit ja kärsivällisyyttä vuodelepoon. Vielä se palkitaan :)

Aamulla luulin saaneeni ensimmäisen raskausarven, kunnes huomasin, että se olikin vain jotain likaa :D illalla tarkasteltiin yhdessä miehen kanssa, että ei siinä oikeasti mitään raskausarpea ole.

Täällä en tiedä, saako mistään mitään mainoskasseja. Muille kyllä kelpaa, jos sairaalassa jaetaan sellaisia.

Miten meilläkin saisi vauvavalmistelut kunnolla käyntiin, kun se kuuluisa pesänrakennusviettikin antaa odottaa itseään. Ne vauvanvaatteet aion pestä tällä viikolla ja pinnasängyn hakemistakin jo mietittiin. Vähän jännittää, että jos jätetään kaikki viime hetkille, niin lopulta käy niin, että kaikki valmistelut jääkin miehen hoidettavaksi. On näistä paljon puhuttu ja hyvin tuo tuntuu olevan perillä siitä, mitä on vielä tehtävä. Kuulemma osaa tarvittaessa ostaa myös niitä liivinsuojia, mitä kehtasin epäillä :D
 
Ohhoh, kyllpä täällä supistellaan :O Yrittäkääs nyt naiset pitää ne vauvat vielä pienen hetken masussa, olin varautunu päivittämään syntyneitten listaa vasta ens kuussa ;) Tuosta rv34-35-jutusta vaan kun Sofi totesi että hänellä on 33+6 ja rv34 siis alkaisi seuraavana päivänä, niin sehän on niin että rv 34 eli kolmaskymmenesneljäs rv on 33+0-33+6. 34+0 eteenpäin on jo kolmaskymmenesviides raskausviikko, koska 34 täyttä viikkoa on jo takana. Ero siinä kuinka ihmiset tuon käsittävät voi selittää "eron käytännöissä", eli eiköhän se ole valtakunnallisesti niin että 34+0 eteenpäin syntymää ei enää estellä. Pilkunviilausta, tiedän :whistle:, Sofille joka tapauksessa tsempit! Ja kaapolle jaksamista vuodelepoon, itse en tiedä miten sellaisesta selviäisin kun makuulla pystyn olemaan tasan yhdessä asennossa ja siinäkin alkaa paikkoja särkeä kun on pari tuntia maannut :O Että toi olis ihan kidutusta mulle, toivottavasti sulla ei oo niin!

Meillä lähes kaikki hankinnat on jo tehty, jäljellä on vaan kantoliinaa ja hoitolaukkua yms sekalaista, jotka oikeastaan vois hankkia ihan hyvin vasta syntymän jälkeenkin. Haluan vaan nekin ostaa nyt etukäteen kun kerran aikaa ja kiinnostusta on, syntymän jälkeen kuitenkin huonommin pääsee liikkeelle. Pinnis on vielä kokoamatta, kootaan varmaan lähiviikkoina. Ajattelin kyllä itse ottaa tosiaan noita liivinsuojuksia mukaan sairaalakassiin. Sairaalahan antaa kaiken terveyteen ja hoitoon liittyvän (esim. nännivoidetta varmaankin saa jos nännit kipeytyy tai haavautuu, ihan niin kuin saa särkylääkettäkin), mutta muut jutut pitää olla omasta takaa.

Omaanapaa, tänään on ollu tosi inhottavia alapään vihlontoja koko päivän aina ajoittain. Välillä on yhtäkkiä viiltäny 10-20 sek niin lujaa että on koko kroppa jännittyny ja on ollu pakko vähän inahtaa. Pelottaa vaan että jos en osaa tollasten kanssa rentoutua niin miten ihmeessä pärjään synnytyksessä? :ashamed: Mutta ainakin tänään on ollu paljon tilaisuuksia harjoitella rentoutumista... Pienikin on potkinut tänään tosi lujaa, oikein kipeää käyny välillä.

Rödluvan ja Beetakingi 31+3
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!
Mukavaa lukea teidän kuulumisia ja hankintoja, kun ei mullakaan oo tuttuja samassa tilanteessa, ni ei oo oikein ketään, jolle potkupukujen määrästähihkua, ehkä mun oma äiti ja sit yksi kaveri sai just vauvan.
Lähen heittää näillänäkymin viimesen työpäivän ennen äippälomaa. Mulla se nyt vaan alkaa vähän ajoissa, yrittäjä kun oon, ni sain vain suunnitellut työt tehtyä kahta viikkoa etukäteen. Vähän haikeena, mutta helpottuneena myös. Täällä ollu myös kipuja alapäässä, ei suppareita mut muita jomotuksia, välillä huolestun kun vauva hiljainen- mut mulla se istukka edessä- et en tiedä onko syytä. ylihuomenna meen neuvolaan ni siellähän sitten voi asiasta kysyä. me sanottiin mun äidille ja siskolle tyttöarvauksesta, muille ei, ovat kuitenkin mulle ne läheisemmät, ja elävät tässä mukana.

Osa ei ollu ollenkaan joulusta innoissaan , no mulla se on nyt varmaan osana sellanen sijaishössötyksen kohde, koska töihin ei tarvi mennä- ja oon kuitenkin aina jotaintehny, eli hommasin eilen jo kotiin valmiiksi glögejä- kun varmaan vieraitakin piipahtaa sillon tavallista enemmän, ja ihan jo suunnittelen koristeita ja muita täysillä- tai sit mulla on sellanen olo, et vauva tulee ennen aattoa, jonka takia tarvis olla valmista ennen vauvaa :)

mame31+5
 
RV 34:heart:

11työpäivää jäljellä ja siihen loppuu ja sitten menen kuuntelemaan tuomion synnytystavasta.
Toivon tietysti sektiota ja jo sitä leikkauspäivää samalla reissulla.

Meillä tuo joulu on sellasta rauhallista yhdessäolon aikaa. Ei niinkään joulun laittamista etukäteen vaan leppoisaa, rauhallista kotona olemista omalla porukalla.
Kiirettömyyttä ja hyvää ruokaa :)
 
Nonnii, tilannepäivitys lääkärikäynnin jälkeen.. Hyvä puoli oli se, että kanava oli vielä sen 3senttiä pitkä.. Huono puoli oli se, että muutoin paikat olivat pehmenneet ja kohdunsuu sormelle auki. Kun tämä tieto lisätään kipeisiin säännöllisiin supistuksiin, niin sain sitten lähetteen äippäpolille tarkistukseen täksi viikoksi, ajan soittavat polilta..
Tuo aukioleminen ei automaattisesti tarkoita ennenaikaista synnytystä, mutta yhdistettynä supistuksiin sen riski on olemassa..

Tällaista siis tänne.. Tulin sitten kaupan kautta kotio ja hain pienelle vaippoja, pari purkkia vastiketta varoiksi ja kosteuspyyhkeitä. Itselle liivinsuojuksia ja siteitä. Lisäksi löysin kuin löysinkin meille hoitopöydän, sen saa perjantaina hakea.. Eli antaa tulla..:D

Mulla on se pesänrakennusvietti kovassa vauhdissa, mitä Pihla taisi kaipailla, joten kuinka tässä malttaa olla siivoilematta/järkkäämättä kaikkea sitä mitä olin suunnitellu, kun kuulemma pitäis ottaa rauhassa..:D

Nyt tuli kovin omanapaista viestiä, jos vielä sen "kunniaksi" poksuisi sen 34+0!:heart:

Sofi ja ekavekara esu
 
Joku kyseli aiemmin oman mielialan vaikutuksesta vauvaan. Heräsin joitakin viikkoja sitten viikonloppuaamuna klo 4.30, kun naapuri väänsi nupit kaakkoon. Siinä alkoi oma verenpaine varmasti nousta ja pinna kiristyä ja kuinka ollakkaan, mahassa alkoi ihan hirvittävä myllerrys :D Kyllä siis mun mielestä oma mieliala vaikuttaa vauvan liikkeisiin.

Sofi12, pidetään peukkuja, että vauva vielä pari viikkoa edes pysyisi mahassa. Sen pesänrakennusvietin kanssa voidaan tehdä vaihtokauppa. Ota tämä mun vetämätön olotila, niin otan sen sun pesänrakennusvietin. Mulle ei tuottaisi ongelmia ottaa rauhallisesti :D Mutta saattaisi iskeä paniikki, kun niin paljon on vielä tekemättä ja jäljellä olevat viikot hupenee hirvittävää vauhtia.

Juron-jaure näytti toivovan sektiopäätöstä, josta itse tajusin, että olen henkisesti psyykannut itseäni ja miestä siihen sektioon, mutta en yhtään alatiesynnytykseen vauvan perätilan takia. Tulee aika shokkina, jos muutaman viikon päästä ilmoitetaan, että ei estettä alatiesynnytykselle, kun on psyykannut itsensä sektioon ja siitä toipumiseen. Taidan siis itsekin toivoa, että vauva pysyy perätilassa ja saan sektiopäätöksen, kun olen valmistautunut siihen henkisesti paljon paremmin ja ottanut asioista enemmän selvää kuin alatiesynnytyksen kanssa.

Jouluisin me ollaan säntäilty vanhempien ja isovanhempien luona, kun meillä ei ole ennestään omia lapsia. Kolme päivää hektistä menoa... Ei kiitos tulevina jouluina pienen lapsen kanssa!

Mullakaan ei ole oikein ketään tässä samassa tilanteessa. Yhdellä hyvällä lapsuudenystävällä on laskettuaika maaliskuussa ja se on kyllä tosi kiva, kun on edes yksi ihminen, joka ymmärtää ja jonka kanssa jakaa ajatuksia :)

Vihlaisuja alapäässä mullakin on ollut jo jonkun aikaa. Ne kestää ihan hetken, sekunnin-pari, eikä niihin liity mahan kovettumista. En ole ajatellutkaan, että voisivat olla supistuksia ja mun tapauksessa tuskin ovatkaan.

Jälkivuodosta haluaisin kysyä uudelleen synnyttäjiltä. Onko se kuinka runsasta? Ja kauanko kestänyt? Mietin, minkälainen sidevarasto kannattaa varata kotiin jälkivuotoa varten, ettei tarvi kipeänä lähteä sen takia kaupoille, kun ei ole osannut varautua.
 
Jen-nille osanotto :hug:

Te olette kyllä niin ahkeria kirjoittelemaan, että melkeen hävettää, kun itse on niin laiska...

Hankinnat
taitaa olla melkein kaikki tässä, viikonloppuna tuli osteltua vaippoja ja sun muita pikkutarvikkeita. Vatteetkin on melkein kaikki pesty, haalarit ja muut ulkovaatteet ovat vielä pyykkikorissa.

Esikoisen kanssa sairaalasta saatiin Liberolaukku, jossa oli ihan tarpeellisia juttuja. Se oli mun mielestä kiva, kun sai sieltäkin jotain pientä kotiin vietävää :)

Jälkisupistuksia en muista, että olisi ollut. Paranin muutenkin nopeasti, kyseessä oli normaali alatiesynnytys. Toivottavasti tälläkin kertaa palautuminen/parantuminen sujuu yhtä hyvin!

Mom4two? 32+6 :flower:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä