Joulukuun toivevauvat 2012 *Lokakuussa*

tombatar onnittelut, oot jo tosi pitkällä raskauden kanssa! 7vkoa enää laskettuun aikaan.

rödluvan ihan on vaan kokoarvioultra parin viikon päästä eikä liity lapsiveden määrään. Aijon kyllä kysyä asiasta, kai siihen joku selitys täytyy olla et on paljon lapsivettä. En kyllä aijo tässä vaiheessa ruveta murehtimaan ku ollaan jo näin pitkällä. Nyt sitä otetaan sit vaan vastaan mitä elämä tarjoilee. Täytyy vaan toivoa että kaikki on hyvin niinku tähän asti on ultrissa ollu.

Flunssaa on täällä nyt tuloillaan. Tänään mennään hakemaan vaunut. käytettynä netistä löydettiin. Brion happy vaunut, miellytti silmää kaikessa yksinkertaisuudessaan ja tuntuu siltä et niillä vois päästä lumessa etenemään jos ja kun kävellen tässä puistoon ja kauppaan tulee joskus mentyä.

lapsiluvusta onko muita joilla on tunne että tää on viimeinen raskaus? Paljonhan täällä on niitä joilla eka lapsi. vaikka voihan joillekin riittää yksikin lapsi. itse oon ainut lapsi ja varsin tyytyväinen ollut osaani. Mulla on sellanen tunne että meille tää kaksi lasta on aika hyvä. Mahtuu hyvin autoon ja on varaa vielä reissaillakin joskus tälläsellä kokoonpanolla. Mutta onhan tässä viel 15vuotta aikaa miettiä asiaa mut nyt tuntuu siltä että tää riittäis tällä erää. Osaltaan vaikuttaa sekin etten erityisemmin rakasta tätä raskaana oloa, ei oo kauheeta mutta en usko että hirveesti tuun ikävöimään tätä. Mut jos sattuis raskaaksi tulemaan yllättäen niin ei se kolmas varmaan mikään maailmaa kaatava juttu olis.
 
Rödluvan Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin. Varmasti stressaa asia kovasti, eikä kenenkään tarvitsisi tommoseen mankeliin enää tässä vaiheessa joutua! :(

Peppi Ihanaa, että tuli hyviä kuulumisia ultrassa. :heart:

kurre Mulla on lapsiluvun kanssa ihan samat mietteet tällähetkellä. Kaksi tuntuu tällähetkellä olevan se oikea luku, mutta eipä tässä mitään viitsi lukkoonlyödä kun tota tehokasta lapsentekoikää on niin paljon jäljellä. :D Eihän sitä voi tietää millainen elämäntilanne on joskus 10 vuoden päästä, jos silloin alkaakin haikailemaan sitä iltatähtöstä. :heart:

Meillä on myöskin Brio Hapyt, ostettuna käytettynä. Esikoisen kohdalla sain siskolta Brion yhdistelmät lainaan ja olin niihin tyytyväinen, niinpä jatkoin tutulla ja turvallisella linjalla.

Flunssa on täällä taas selätetty vihdoin. Kyllä se neljä päivää oli ihan tarpeeks kärvistellä.

Apua! Täällä on jo puhuttu sairaalakassin pakkaamisesta ja vauvan tavaroiden laitosta. Kohta iskee paniikki, kun aika oikeesti kulkee niin nopeesti ja pitäis sata koulujuttua saada tehtyyn ennen sitä. Mä oon ilmoittautunut myös tenttiin, joka on 14.12. katsotaan onko sinne menoa enää sitten.. :LOL: Kuitenkin menee jotkut lapsivedet täydessä luentosalissa. :ashamed:

Vogue ja Taimen Alku 32+3
 
Maitoa tulee vain puristaessa. Esikoisen kanssa tihkui oikein urakalla jostain rv20 lähtien ja silloin kyllä maitoa tuli imetykseen vähän liikaakin. Ajattelinkin, että jos nyt tulee samanlailla maitoa niin pyrin luovuttelemaan sitä.

Painoarvio En ole kertaakaan vielä saanut semmoista. Rakenneultrassa ei sitä kerrottu. Viime lääkärineuvolan ultralaitteet olivat varmaan vuodelta kivi ja keppi, eikä sillä oikeastaan katsottu kuin sydäntä, mitään ei mittailtu. Olisihan siitä kiva joku veikkaus saada, kun tuo sf-mittakin vetelee yläkäyrien yläpuolella.

Joulufiilis on jo ovella. Viime viikolla keiteltiin ensimmäiset glögit ja eilen leivottiin pojan kanssa pipareita ja kuunneltiin joululauluja. :xmas: Poika kyselee kovasti milloin vauva tulee, osaksi varmaan siksi kun tietää, että sitten on joulu lähellä ja saa lahjoja.. :LOL:
 
Minua ahdistaa tuo meidän tietokonehuone, jonne olisi tarkoitus osaksi tehdä lastenhuone. Siellä on noita lapsen tavaroita pitkin lattioita, on äitiyspakkausta, toinen sellainen missä on veljeltä saatuja vaatteita, kylpyamme, vaunut, yms, mutta sitä ei oikein osaa järjestääkään ennen kuin pitää sen isomman siivouksen koko kämppään. Pitäisi tulla hyvä ilma joku viikonloppu, niin saataisiin miehen kanssa laitettua matot parvekkeelle tuulettumaan siksi aikaa, kun pölyt pyyhkis tasoilta ja lattioilta. Sitten vasta kannattaa järjestää tuo tuleva lastenhuone. Pitäisi päättää ostetaanko ikeasta se lipasto, johon tulee hoitotaso, vaikka joudutaankin maksamaan vähän enemmän kuin Suomen ikeasta, kun joudumme ruotsin puolelta ne hankkimaan vai mistä saataisiin se hoitopöytä. Sama homma on myös lipaston kanssa. Myös se toppapuvun hankkiminen on vielä kesken, pitäisi löytää vähän käytetty 62-kokoinen. Pikkuisen kohta alkaa paniikki iskemään tuon kanssa.

Mie odotan marraskuuta ennen kuin viitsin alkaa jouluherkkuja syömään, ei onneksi ole enää montaa viikkoa siihen. :) Ostan kyllä heti lanttulaatikkoa ja glögiä ja varmaan pitää tehdä joulutorttujakin sitten. Pitää vain muistaa edelleen nuo sokerit ja syödä niiden rajoissa noita herkkuja. :whistle:

Lapsien määrään en osaa sanoa mitään, koska tämänkin on saatu aikaiseksi vasta useamman alkionsiirron jälkeen. Nautin nyt tästä raskaudesta ja olen onnellinen edes tästä yhdestä. On meillä vielä pakkasessa ihan mukavasti alkioita ja pitää katsoa, jos sitä sitten jossain vaiheessa yrittää taas. Tietysti olisi mukavaa, jos seuraava tulisikin ihan normaalisti.

Peppi1981 ja Sykerö 32+3
 
Josko kirjoittaisi tänne vähän pidemmälti kuulumisia pitkästä aikaa, päivittäin olen kyllä lukemassa käynyt. Etenkin malttamattoman kuulumisia tulee seurailtua kun meillä on mun mielestä sama synnäri ;)

Sairaalakassit tai synnyttämiset ei ole vielä sen kummemmin mielessä, ajattelen mielummin tätä raskautta olevan vielä reilut 9 viikkoa jäljellä kun, että "enää" reilu 2 kk sillä meillä on tosiaan iso remontti uudessa kodissa vielä aivan kesken (ei mm. vessaa, kylppäriä, keittiötä..) niin jotenkin koitan pitää itseni rauhallisena ja ajatella, että aikaa on vielä. Välillä ahdistus kyllä iskee ja olen tätä itkeskellytkin useampaan otteeseen.. Lienee myös selvää, että kiristelee parisuhdettakin jonkun verran.. No, valmis asunto korvaa varmasti kaiken. Me ei siis tähän nykyiseen mahduta vauvan kanssa eli siksi ollaan vähän puun ja kuoren välissä.

Toisaalta ei kai sitä sairaalakassia edes tarvitse - mulla on vakaa aikomus kotiutua polikliinisesti ;) Meidän synnäriltä pääsee kuulemma kuudessa tunnissa kotiin jos kaikki menee hyvin ja äiti haluaa kotiutua (omalla vastuulla toki). Jos mä olen yhtä hyvässä kunnossa kun ensimmäisestä niin ei mulla ole mitään aikomusta tai tarvetta jäädä sairaalaan - etenkin jos saan yhtä hyvävointisen ja jäntevän vauvan. :) Molempien voinnin mukaan mennään toki ja jos joudutaan jäämään niin ei se maailmaa kaada. Sairaalassa pärjään kyllä puhelimella, laturilla, hammasharjalla, pesuaineilla ja puhtailla vaatteilla. Ei oikein aukea miksi sinne pitäisi niin hirveästi rahdata tavaraa (nuokin on kaikki sellaisia mitä mies osaa tuoda)... Mulle tärkeintä sairaalassa oli, että sai pidettyä yhteyttä (puhelin) ja puhtaus (pesuaineet + hammasharja). Taisin muuten meikatakkin jo ekana päivänä, mutta meikit löytyy käsilaukusta joka on aina mukana.

Lapsiluku meillä taitaa olla miehen mielestä täynnä, mutta mä olen melko varma ettei me ehkäisyä aloiteta synnytyksen jälkeen. Tätä toistahan tehtiin ihan hyvä tovi ja lopulta jouduttiinkin vähän tuuppaamaan lääkkeillä. En ole varma lähdettäisiinkö samaan rumbaan enään, mutta kyllä mä kovasti kolmannen haluaisin (eikä se mieskään nyt ole kun vitsillä sanonut ettei enää yhtään). Vaikka meillä olisi "lapsentekovuosia" vielä ihan reilusti (mulla jopa 20..) niin kyllä tämän kakkosen kohdalla tuli selväksi ettei mikään ole niin varmaa kun epävarma. Mulla elää edelleen pieni unelma kahdesta lapsesta pienellä ikäerolla joten josko 2-3 saisi sillein..? :) Jos meille kolmas suotaisiin niin voisin myös olla kotona esikon mennessä kouluun, noin periaatteessa mikä olisi aika ihanaa. Luulen, että meillä siis hiljaisesti toivotaan kolmatta, mutta ollaan hurjan kiitollisia jo tästä toisesta. Mulla vierähti yksi päivä kyynel kun mietin, että "sain mitä halusin" - mulla on pian kaksi lasta, ihana mies, häät tulossa enkä ole vielä edes 22-vuotias. :)

Voguelle tsempit kouluhommien kanssa! Mä puurran juuri lopputyötä jotta valmistuisin 1.12. Vähän pistää jännittämään onnistuuko.. :D

Raskaanaolo ei ole mikään mun lempiolotila, mutta tässähän nämä päivät vierii. :)

Seerumia 30+3
 
seerumia: no niinpäs onkin sama :) Ja mulla ihan sama suunnitelma eli suoraan vaan kotiin, kun luvan saa. Kuopuksen kanssa taidettiin olla tasan vuorokausi ja sitten käytiin myöhemmin näytillä vielä, jossa tsekattiin vauvan paino ym.

sairaalakassista: esikoisen kanssa mulla oli ihan hervoton kassi mukana kaikkea mahdollista, josta en sitten oikeasti tarvinnut mitään. Kuopuksen kanssakin oli jotain mukana, lähinnä olin valmistautunut pitkään avautumisaikaan sairaalassa eli molemmille herkkuja, lukemista ym ja tosiaan kun sairaalaan sitten mentiin, niin suoraan saliin ponnistamaan eikä edes kameraa ehditty saada esille. Vaatteitakaan en muistaakseni ehtinyt vaihtaa. Eli turhaa kaikki...Nyt sitten mukaan vaan puhelin, laturi, neuvolakortti, pesuaineet, vauvalle ja itselle puhtaat vaatteet :)

lapsiluvusta meidän on kyllä ihan 100% täynnä, piti olla jo sen 2:n jälkeen, mutta nyt ihan oikeasti se on täynnä. Meillä kun on nämä 4 keskenmenoa niin mä en jaksa henkisesti enää yhtään pettymystä ja raskautta. Enkä kyllä fyysisestikään, nuo kaksi edellistä tähän asti kestänyttä raskautta on oikeasti ollut niin vaivattomia ja tämä ei. Lääkäriltä kysyin noista alapään suonokohjuista, että miten on mahdollista että ne ovat tulleet kun aikaisemmissa ei kyseistä vaivaa ollut, niin kuulemma johtuu siitä että vaikka nuo 4 raskautta on menneet kesken on niiden hormonaaliset muutokset tehneet oman osuutensa mun kroppaan.

(.) mun keho ei tykkää istumisesta ja siitä ne supistukset tulevat. Silloinhan ongelma ilmeni, kun palasin töihin. Niinä päivinä, kun olen kotona ei ole ongelmaa. Ja nyt eilen saikulla ollessa vaikka kun lasten kanssa touhuttiin, käytiin uimassa ym niin yksi kipeä supistus koko päivänä ja istumispäivinä niitä on tullut useamman tunnin ajan säännöllisesti. No, ensi viikolla sen sitten näkee taas kun palataan istumaan. Vielä tuosta koko arviosta joka tosiaan heitti 500g:lla 2 tunnin sisällä, niin ymmärrän että ulkoapäin tehty kokoarvio heittelee noin paljon, mutta sitä en ymmärrä että miten 2 lääkäriä voi saada noin isot mittauserot, varsinkin kun se lääkäri joka sai tuon 2300g mittasi kaikki kohdat noin 3krt ettei vaan tule vääriä mittoja...
 
Seerumia, meillä vähän sama tilanne tämän kodinvaihdon kanssa, tosin siis meillä on rakenteilla omakotitalo johon olisi tarkoitus päästä muuttamaan ennen vuoden vaihdetta eli joka tapauksessa joudutaan vielä vauvan kanssa tuo muuttorumba elämään. Se kyllä vähän ahdistaa ja ärsyttää että en nyt voi mitään lastenhuonetta ja vauvan tavaroita järjestellä eli pahvilaatikkoelämää tulee olemaan vauvan kanssa ensimmäiset viikot...

Rödluvan, tsemppiä kovasti tilanteeseesi. Varmasti kurjaa tuollainen epätietoisuus mutta eiköhän kaikki ole kuitenkin hyvin. Äidilläni oli myös aikoinaan pikkuveljeäni odottaessa sama tilanne eli lapsivettä reilusti liikaa mutta ihan suht normaali 25v. veljeni nykyään on ;)

Neljättä päivää oon nyt äitiyslomalla ja kyllä voin sanoa että aika tulee pitkäksi vielä moneen kertaan ennen vauvan tuloa, vaikka olishan tässä hommaa uuden kodin sisutusjuttujen ja muiden kans mutta ei oikein oo energiaa sitäkään päivästä toiseen tehä...

Lapsiluvusta, niin täähän on meidän ensimmäinen ja mulle riittäisi kyllä ihan mainiosti vain yksi lapsi mutta mies on sitä mieltä että ainakin vielä yks tämän jälkeen sais tulla. Jää nähtäväksi mutta siitä olen varma että kahta enempää en missään nimessä halua.

Wera_ 33+2
 
wera mä olen aikakin niin tyytyväinen, että saatiin kaksi ja vielä pienellä ikäerolla. Niistä on niin paljon seuraa toisilleen ettei mikään voi korvata tuollaista, että on leikkikaveri kotona 24/7. Nukkuvatkin samassa huoneessa omasta tahdostaan :)
 
Joulufiiliksiä ei täällä vielä ole mutta niitä kovasti odotellaan :) Eli marraskuussa aion yrittää saada lahjat hankittua kun ei siitä joulukuusta yhtään tiedä miten jaksaa tai onko jopa vauva nopeasti maailmassa. Nyt kans kun oon vaan kotona niin kerrankin ehtis koristella ja leipoa jne ihan rauhassa. meillä ei juurikaan joulukoristeita edes ennestään ole mutta aion niitäkin ostella sitten kun enempi kauppoihin ilmaantuu, eli varmaan marraskuun alusta.

Lapsiluvusta me ollaan tavattoman kiitollisia edes tästä yhdestä jota kauan ja hartaasti yritettiin ja alkionsiirrolla lopulta onnistui. Pakkasessa olisi vielä kolme alkiota odottamassa, ja eiköhän me niistä ainakin yhtä vielä yritetä, mutta tosiaan en ole mitenkään pettynyt vaikka tämä jäisi ainoaksi kun niin pitkään ajatteli ettei suoda sitä yhtäkään. Ja jos ihmeen kaupalla suotaisi se toinenkin niin mulle on ihan yks hailee millä ikäerolla tulevat, sellaisesta stressatkoon he jotka tulevat helposti raskaaksi ;)

Rödluvan ja Beetakingi 30+5
 
Lapsiluvusta me ollaan puhuttu, että saattaisi tämä yksikin riittää. Ei ole mikään yrittämällä yritetty vauva, mutta ei ole itsestäänselvää, että toinen tulisi yhtä helposti. Raskausajasta en ole kovinkaan paljon nauttinut kipujen ja supistusten takia, enkä halua toista ainakaan ihan heti. Aion antaa kropalle aikaa toipua. Ehkä joskus halutaan toinenkin lapsi, aika näyttää.

Joulufiiliksissä ei vielä olla. En varmaan osaa edes tänä vuonna järjestellä joulua, kun haluan ensin saada tämän lapsen maailmaan :D

Vaunut on meillä vasta harkinnan alla. Ollaan käyty katsomassa, mutta ei olla päätetty, mitkä ostetaan. Pari miellyttävää mallia on löydetty ja johonkin niistä varmaan päädytään.


Rautakuuri on aloitettu ja kovasti toivon saavani energiani takaisin vielä ennen vauvan syntymää.
 
Lapsiluvusta ollaan onnellisia esikoisesta ja tulevasta , ja jos kolmas on joskus tullakseen, niin tervetuloa. Nyt tiedän, että mun kohdalla 8-10 vkon oksentaminen, sairaalahoito ja tiputus on siinä edessä, mutta jotenkin sekin kauhu jää kaiken varjoon.Ei jännitä enää nimittäin synnytyksen, kun se kipu sentään loppuu ainakin parissa päivässä (tai kuinka pitkiä synnytykset voi olla) Mutta hyperemesiksessä kipua on se mun kohdalla 8 vkoa yötä päivää- eikä lääkkeitä oo.
Joulu, Rödluvanin kanssa samoja mietteitä- kerrankin kotona pitkään ennen joulua, kerkee leipoa ja laittaa, uus remontoitu koti, joten kiva ois ostella koristeitakin- meillä ollu jokseenkin muiden vanhoja-perittyjä. Joululahjoissa oon tehny niinkin radikaalin jutun, et esikoiselle, ja omille sekä appivanhemmille ja kummitytölle hankin jo. Oli tiedossa mitä hommata, joten tein sen jo. ja kyllä musta tuntuu, että se kinkku ja pakasteessa sälyvät torttutaikinat aika äkkiä meille kotiutuu, kun jotenkin saan stressiä sillä pois.

oma muu elämä sain töissä tänään valmiiksi syksyn viimeisen lähetyksen ja asiakastyön- ja valmistelin vielä yrityksen papereita.. nyt on kyllä syysloma fiilis, koska mulla alkais 3 vkon päästä virallisesti äippäloma. Käytännön työt on nyt tehty, mutta ensi viikko on kokoustelua vielä- eli hiipumaan päin :)
 
Rödluvan:
Kolmosesta lapsivettä oli kokoajan normaalisti ja sf-mittakin kasvoi kauniisti käyrillään. Vaikuttaisi ok:lta tässä neljännessäkin raskaudessa tuo puoli vaikka sf-mitta hetkellisesti hyppäsi yli käyrien.

Viimeinen lapsi:
Ehdottomasti! :D Alunperin haaveena 3-4lasta ja kolmosta odottaessa sitä yritti psyykata itseään että tämä on nyt viimeinen raskaus ja viimeinen vauva, kuitenkin jotenkin tyhjä olo. Nyt tuntuu taas ihan hyvältä ajatus siitä että lapsiluku olisi sitten tässä. :)

Joulusta:
En ole ajatellutkaan... Muuta paitsi yhtenä päivänä tuli mieleen että joulutorttuja voisi tehdä kohta puoliin. Tarkoituksena ensin saada vauvakamat ym kuntoon ja sitten miettiä joulua. Toisaalta koristeet löytyy pitkälti valmiina ja -kiitos autistisen tytön- vietämme joulun oman perheen voimin rauhallisemmissa merkeissä. Tarvittavat lahjat ja jouluruuat kerkeää vielä laittamaan vauvan synnyttyäkin, mies jää tuossa vaiheessa 2 kuukaudeksi kotiin.

Raskausviikot alkavat unohtua mielestä, jossain päin rv34 mennään. Laskutapa on nykyään käänteinen, eli tänään enää tasan 5 viikkoa siihen kun vauva syntyy!!! :)
 
Neuvolassa tänään taas pyörähdetty ja kaikki ok! Sf mitta oli 29 ja tuntuu olevan ihan "normaalin" kokoinen vauva ainakin tällä hetkellä. Painoa oli tullut nyt vain 100g per viikko! Ihanaa! Tähän asti onki tullut niin paljon, että ihan hirvittää! Vauvakin on onneksi pysynyt raivotarjonnassa joten kaikki hyvin.
Tuntuuko teistä muista tuo mahan painelu inhottavalta? Minusta ainakin tuntuu aina tosi ikävältä kun hoitaja painelee ihan tuolta alhaalta ja kokeilee onko se pää siellä.. En edes ole tajunnut mainita asiasta, kun tilanne on kuitenkin niin nopeasti ohi!

Raivostuttavaa kun saa kokoajan juosta pissalla! Jatkuvasti on pissahätä ja kamala paineen tunne tuolla alavatsalla! Käyn näin päiväsaikaan varmaan 3 kertaa tunnissa pissalla! Enkä saa aikaiseksi kuin pienen lirun vaikka tunne on että tulee saavillinen. Huomenna vienkin pissan varmuuden vuoksi labraan, mutta en usko että siinä mitään näkyy.. Kuitenkaan ei kirvele yhtään tai muitakaan oireita tulehduksesta ole.

Rödluvan ikävää, että joutuu vielä tässä vaiheessa huolestumaan tuommoisista asioista! Muutamalla kaverilla on ollut sama tilanne, mutta ihan terveet lapset ovat saaneet! Eiköhän teilläkin ole kaikki hyvin!

Lapsiluvusta meillä ainakin näillä näkymin lapsiluku jää tähän kolmeen! Piti jäädä kyllä jo kahteen, mutta niin vaan se mieli muuttuu :)

Ihanaa, että kohta on jo marraskuu!! :heart: sitten voi pikkuhiljaa alkaa laittaa jo joulua! Olen niin jouluihminen, että toivon kyllä ettei tarvitse joulua laitoksella viettää!
Jouluruokia tekisi jo mieli ja pipareita ja torttuja! Nam! Voi olla että marras-joulukuussa kiloja tuleekin sitten kahtakauheammin :LOL:

Tänne tulee niin hirveästi tätä tekstiä päivässä, etten taaskaan muista mitä kaikkea pitikään kommentoida! Mutta hyviä vointeja kaikille! :)

Hilma 31+2
 
lapsiluku on ainaku ny tässä. aion laitattaa kierukan sit jälkitarkastuksessa... nää kaks kuitenki tuli niin peräkkäin,et kroppa saa levätä. ja onhan mulla jo ikääki,ens viikolla täytän JO 37 :stick:
sen näkee sitte et miten käy tulevaisuudessa. en sano ikinä,et "ei koskaan" koska ei sitä voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan...

jouluei kiinnosta koko hössötys :$ mut lasten takia pitää jotain laittaa. tosin isot on jo niin vanhoja ettei niillekkää mitään pukkia tarvii ja taapero nii pieni ettei se tajuu...

jaaha,HAISULI kiipee syliin
 
Madicken: kadehdittavaa tuo että miehesi jä 2 kk kotiin :):flower:
Meillä mies saa jäädä heti isyyslomalle (3vkoa tarjolla) kun käsky käy laitokselle, ja sitten on vielä 3 pvä säästös tämän vuoden lomia ja uudelta vuodelta saa sitten jo käyttää ensi vuoden lomia, jos haluaa/tarvii.

Miten muiden miehet on jäämässä /pitämässä lomaa , pitävätkö heti 3 vkoa, vai myöhemmin vai pätkissä?
 
rödluvan&peppi: raskaus voi myös hoitaa lapsettomuutta :) Mullahan on sellainen tausta, että entisen miehen kanssa yritettiin vauvaa vuosia ilman tulosta, hoidoissakin oltiin ja lopulta tilanne kävi niin rankaksi, että osaksi siitäkin syystä erottiin. No, esikoista tahkottiin kanssa nykyisen miehen kanssa kanssa yli vuosi 1. km:n jälkeen ja saatiin alulle ovulaation induktiolla 5:llä lääkkeellä. Olin jo hyväksynyt kohtalokseni, että en tule helposti raskaaksi. No, kun imetys esikoisen kanssa loppui, tulin raskaaksi ennen edes 1. menkkoja, kun se meni kesken, tulin taas raskaaksi suoraan ilman yhtiäkään menkkoja välissä. No kuopuksen jälkeen laitatin kierrukan, joten menkkoja ei taaskaan ehtinyt edes tulla. Kierrukan kun poistin, viikko siitä olin tullut taas raskaaksi ja kun se meni kesken, tulin samantien taas raskaaksi, kun hcg vaan saatiin nollaksi. Kun se seuraavakin raskaus meni kesken jäi istukkaa jäi kohtuun ja jouduttiin tekemään kaavinta, jonka vuodon jälkeen yllätys yllätys tulin taas raskaaksi. Eli ihminen joka ei ennen tullut millään raskaaksi, tulinkin 1. onnistuneen raskauden jälkeen 5 krt raskaaksi ensi yrittämällä. Samoja tarinoita olen kuullut paljon, 1. raskaus saadaan aluille hoidoilla ja seuraavat lähtee spontaanisti.
 
Lapsiluku piti jäädä kolmeen, mutta elämän kommelluksien myötä nyt odottelen jo viidettä. Ja tähän tää sitten jääkin. Tää on ollu niin rankka raskaus ettei toista tällästä enään jaksa ja muutenkin ikää alkaa oleen jo sen verran paljon ettei senkään takia.
Meillähän tulee melko iso ikäero tän tulevan ja esikoisen välille, n. 14vuotta, mutta eipä tuo esikoinen oo ollu tulevaa vauvaa vastaan olleskaan. Hymyilee vaan kun vauvasta on puhetta. Myös muut lapset on innoissaan tulevasta. Pienimmäinen tänään kyseli kaupassa, että onko vauvalla jo mahassa valmiiksi vaippa :D

Mulla on viime yöstä asti aika ajoin kivistäny mahaa tosi ikävästi, en oikeen tiiä onko suppareita vaiko jotain muuta jomotusta. Välillä ottaa ihan tuonne alas asti. Tarvii huomenna neuvolassa puhua tuosta jos ei ala helpottaan. Muutenki ollu tuskanen olo jotenki...

Joulua en odota ollenkaan, en oo yhtään jouluihminen. Kiva on katella lasten riemua ja syödä kinkkua ja suklaata, mutta siinä se onkin. Tää joulu meneekin miehen kanssa kahdestaan kun lapset on isillään ja kun ei sitte tiä miten tää mahan asukas haluaa tulla ulkomaailmaankaan niin sen takia sovittu nyt näin. Lahjoja oon jo pikkuhiljaa alkanu haaliin ni ei tarvi sitte viimesillä viikoilla noita miettiä.

Joku tuossa kyseli isyyslomasta Meillä ei tuleva isukki jää ollenkaan vauvan synnyttyä kotiin, koska vaihto vasta työpaikkaa. Kerkee onneks sitte iltasin ja viikonloppusin olemaan apuna ja tässä on onneks lähellä kavereita jotka auttelee arkena jos on apu tarpeen.

Mutta tällästä täällä, kohta suihkuun ja nukkuun.

Jabadaba77 ja ei hajuakaan viikoista :D (taas kerran....)
 
isyysloma miehen olisi tarkoitus pitää kaikki kerralla, mutta toi joulunalunen ja uudenvuoden aika ovat melkeinpä vuoden kiireimpää aikaa hänen töissään. Joten jos ei kerralla saa pidettyä niin sitten pitää kahdessa osassa. Isäkuukauden pitää sitten ensisyksynä vanhempainvapaan perään.
 
Mahan painelusta, minusta tuntuu pahalta. Ei varsinaisesti satu, mutta tuntuu tosi epämukavalta. En ole sanonut siitä neuvolassa, kun ei sitä niin pitkään painella. Eilen vähän pidempään, kun terkka halusi, että pääsen itsekin tunnustelemaan, missä mikäkin vauvan osa on :D

Isyysloman mies alottaa heti, kun vauva syntyy. Pitää varmaan koko kolme viikkoa putkeen, kun haluaa päästä tutustumaan vauvaan heti kunnolla ja olla mun apuna kotona silloin, kun en itse välttämättä ole vielä ihan kunnossa.

Liitoskipuja on taas tänään ollut aika tavalla. Liian reipas lenkki takana ja sen kyllä tuntee! Väsymys on ihan omaa luokkaansa. Yöllä nukun helposti 12-13 tuntia parin vessaan nousun kanssa ja silti päivällä voisin nukahtaa pystyyn. Ihan uskomaton väsymys.
 
Viimeksi muokattu:
isyysloman ukko pitää saman tien,ku laitokseltä pääsen. kun toi taapero on niin mustis mun päältä,nii saa sit sen kans olla et tottuu vauvan tissillä oloon.
kyllähän toi likka siis osaa oottaa vuoroonsa nätisti ja noin pois päin,mut sillä on vaan paha tapa tanssia meidän sängyllä ja saa sit olla tosi varovaisena,et ei vahingossa poijan päälle kaadu...

pitäs mennä pesemään koirien tassut ja ottaa ne sit sisään. vois pikkuhiljaa alkaa ittekki nukkumaan ku likkaki nukkuu...

T & mylläävä NIRPPU 33+0
 
malttamaton, aikamoinen suora sulla on ollut, harmi että jouduit kuitenkin kokemaan niin monta km:aa :hug: Juu, kyllähän se kai ihan tutkitustikin on niin että usein seuraavat raskaudet alkavat helpommin, mutta eipä sen varaan uskalla laskea. Saa nähdä miten käy. Ehkäisyä aiotaan kyllä käyttää alkuun koska en haluaisi tulla ihan heti uudestaan raskaaksi kuitenkaan, haluan ehtiä toipua kunnolla ja pitää kropan omanani jonkun aikaa ;)

Isyyslomista, mies aikoo jäädä sitten vapaalle kun laitokselta pääsen, ei vielä tiedetä pitääkö 2 vai 3 viikkoa. Riippuu kans siitä miten joulunpyhät asettuu suhteessa synnytykseen. Suunnitelmissa olisi myös isäkuukauden pito, mahdollisesti enemmänkin, mutta katsotaan nyt miten käy.
 
Huomenet

Eilen poksui tääläkin 32+0

Lapsiluvusta
Meillä on sellanen pieni suurperhe ollu aina haaveissa mutta kyllä me vähän on mietitty oisko tämä neljäs se viimeinen kuitenkin..
Saa nyt nähdä.. Mekään ei kuimpikaan olla 30v edes vielä nii nvieläkin ehtii hyvin kokeilla saada lisää.. Nuo keskenmenot ehkä sai vähän araksikin ja tuntuu että kun nyt tämän yhden edes sais elävänä ja terveenä vielä. Olen erittäin onnellinen jo noista kolmesta villiviikarista, mutta tosiaalta jso täällä taas se poika asustaa, niin jääkö se kaivelemaan jos ei edes kerran vielä yritä saisko sitä tyttöäki aikaseksi.
Tuntuu kyllä että jos neljä poikaa on niin niissä taatusti on tarpeeksi :D
Kolmenki pojan kans välillä niin hirveetä että mietii sitä millasta sitten ku niitä tässä neljä villiää... Isoinki on sitte jo pikkuteini kun pienin jotai 3-4v..
Toisaalta talokin meillä kävis jo aika pieneksi kun yläkerrassa vain 2 varsinaista mh ja nytkin toinen leikkikamarina ja sitten sellanen "sivutila" jossa ovikin on esikolla huoneena.. Meillä tietysti isompi makkari. Alakerrassa pystyis yhden huoneen järkkään makkariksi, mutta sitten alakerrassa tulee kyllä paljo ahtaampaa..
Meillä siis vanha rintsikka talo.. Tää on sellanen ihanan söpö pieni ei sellanen ison mallinen.. Meillä on saunakin erikseen ja suihkukaappi vain pienen pienessä veskissä.
Mutta pystyishän tätä jatkamaan jos ihan välttämätön tarve tulee.. Minä en kuitenkaan haluais tämän ulkomuotoon kajota kun on niin söpö..
Mutta se jää nähtäväksi... En sano myöskään jyrkästi että en ikinä enää tee lapsia, mutta kummasti on tällasella supervauvaintoilijallaki mieli sellanen ettei enää niin innostu niistä ihan pienistä vauvoista jne. Liekkö se tulee sitten luonnostaan että sitä jossakin vaiheessa laantuu..

Isyyslomasta
Meillä miehen varmaan pakko alottaa se viikko pari heti kun minä laitokselle menen, että saadaan lapset hoidettua.. Varmaan mummut ja papat auttelis, mutta tuskin onnistuu se viikko kokonaan kuitenkaan vain mummujen ja pappojen kera..
Minä olen sen viikon verran suunnilleen aina ollut laitoksella vauvan kans kun niille on sitä keltasuutta tullut ja sitä seurattu ja sitten kun arvot tarpeeks koholla niin laitettu vrk sinivaloon. Se on vähän kuulemma että jos yhdellä on niin muillakin ja niin on kaikilla kolmella ollut. Tuo "ennenaikaisuus" (2vkoa) vaikuttaa kans..

Minä olen tässä jo kovasti suunnitellut ruokia siihen malliin että saan niistä osan pakastimeen miekkosille minun laitosaikaa ajatellen.. Saavat sitten sieltä vaan sulatella ja lämmittää..
Pitäs jaksaa vähän jotai leipoakkin pakastimeen niin ois sitten mitä tarjota vieraille..

sairaalakassista
Itsekkin sitä jonkun verran miettiny ja eilen sitten ostin ristisanatehtäviä ja liivinsuojuksia kassiin.. Sukkia ja pikkareita otan varalle omiaki ja sitten tietysti vauvalle kotiinlähtövaatteet mukaan. Shampoota ja hoitsikkaa ja naamarasvaa, puhelimen laturi, itellekki ehkä jotain kotiintulovaatetta puhdasta mutta muuten en kauhesti ota mukaan. Voi sitä sitten käskeä tuua jos tarttee lisää. Jonkun käsityön vois toki ottaa niin jos ehtii niin saa sitten tehä sitä.

Joulusta
Eiiiiiiii.. Onko sen pakko tulla ollenkaa...
No.. Sen verran haaveilin että jos ois vara tilata jotai kivaa jouluaiheista kappakangasta niin ompelis verhot.. Muuten en ole joululle suonut ajatustakaan :D
Ja joo en ole enä jouluihminen.. Joulu on mielestäni menny ihan liian kaupalliseksi..
Jouluateriaa odotan, laatikoita ja perunoita ja limppua!!!
Mutta ressi jo valmiiksi kun tietää millanen lahjapino se taas oottaa... Miksi sitä pitää niin kauhiasti höösätä... Ite ei ostella ku kummilapsille lahjat ja omille ehkä joku nintendo wii peli..

No joo mutta nyt taas pitää alkaa hoputella noita poikia pukemaan ja aamupalalle...

Niin joo..

Närästyksestä
Mulle joku kaveri sano että pyytää neuvolasta oikea lääkeresepti siihen närästykseen niin ei tartte kärsiä... Pitäis varmaan soitella tänään neuvolaan ja kysyä..

Vaavimasu ja valonpisara 32+1
 
Se olis nyt rv 33+0.
Hirveetä ja ihanaa! Mulla on alkanut pyöriä synnytys mielessä tosi paljon ja se jopa ahdistaa mua. Esikoinen syntyi rv 37+5 ja siihen mennessä oli odoteltu jo 2 vrk lapsivesien menon jälkeen sairaalassa että synnytys käynnistyisi itsekseen. En tiedä miten samallalailla menee muitten raskauksien kanssa, mutta kun epäilen pahasti että tämäkään ei odota sinne lasketun ajan lähelle, niin pyörii päässä ties mitä..

Joudunko taas viikoksi vauvan kanssa sinivalohoitoon jos hän päättää syntyä etuajassa..ja luottaako sairaalahenkilökunta liikaa äidin kykyyn hoitaa synnytys suht itsenäisesti kun ei ole ensimmäisestä kyse..viimeksi menin kivusta niin shokkiin etten pystynyt pyytämään apua itse. onneksi mies ymmärsi ettei kaikki ole enää kohdallaan.. moni asia ahdistaa vaikka tietää ettei niihin saa vastausta etukäteen vaan on mentävä tilanteiden mukana ja luotettava vaan että kaikki sujuu.

Jäin sairaslomalle ja ajattelin että stressi helpottaa mutta katin kontit! Nyt iski se älytön pesänrakennusvietti eikä ukko pysy vauhdissa mukana ;) yritän hillitä itseäni ja rauhoittua kun kipuja pukkaa heti kun vähän touhuaa.

Mulla on kans karmeeta närästystä ja siihen on auttanut Losec. Ihan paras lääke! Otetaan aamulla tyhjään vatsaan ja se todella toimii koko vuorokauden.

Mites muilla on kiloja kertynyt? Mulla on lähtenyt ihan lapasesta..syön kun hullu herkkuja ja paino on noussut 16 kiloa..ei hitto..kyllä sitä taas "kiittää" itseään kun yrittää päästä tästä massasta eroon synnytyksen jälkeen..

Hyviä vointeja kaikille! :)

Annah81 33+0
 
Täällä käyty neuvolassa ja joo, kaikki muuten ihan ok, mutta hb tippunu tosi alas... Oli vain vähän yli 90. Terveydenhoitaja passitti verikokeisiin ja hain uudet lääkkeet apteekista kun ei tuo mehu tuottanu toivottua tulosta. Painoa mulle oli tullu edellisen neutolan jälkeen n. 400g, koko aikana painoa tullu n. 4.5kiloa. Sf-mitta oli 28, melkolailla keskikäyrällä mennään. Ekaa kertaa paineli miten päin vauva on ja näillä näkymin on pää alaspäin. Seuraava nla on kahen viikon päästä.

Jabadaba77 ja 31+5
 
Sairaalakassista, en ole vielä koko ajatuksella vaivannut päätäni ollenkaan. Aikaa toivottavasti vielä on ja osaa mies sitten tuoda, jos jotain tarvii. Kännykän, laturin ja hygieniatarvikkeet aion ehdottomasti ottaa mukaan. Ehkä jotain lukemista, vaikka monet sanoo, ettei siellä mitään lukemista tarvi. Mieluummin otan turhaan kuin olen ilman, jos tylsistyttää :D Sitä mies ei kuitenkaan osaa tuoda, enkä ole ymmärtänyt ottaa selvää, minkälainen vierailukäytäntö meidän synnärillä on, saako siellä vierailla muut kuin lapsen isä.

Joulusta vielä... Itsekin odotan enemmänkin sitä ruokaa ja tunnelmaa. Mitään joulustressiä en aio ottaa. Mies tekee pintapuolisen joulusiivouksen, ei mitään suursiivousta. Jouluna mennään ihan oman voinnin mukaan. Ja kun on ensimmäinen lapsi tulossa, eikä kummallakaan ole kummilapsiakaan, niin joululahjoistakaan ei aiota ottaa minkäänlaista stressiä. Tuskinpa kukaan mitään odottaakaan, kun tietää, että tuo LA on niin lähellä joulua. Nyt mun rahatilanne ei anna periksi lähteä jouluostoksille, enkä tiedä, miten kolmen viikon päästä enää jaksan. Ei joulussa niiden lahjojen pitäisi se tärkein osa olla, jos joulunvietossa ei ole lapsiakaan mukana :) Paitsi ehkäpä tämä meidän, jos saadaan ulos ennen joulua, mutta se on vielä niin pieni, ettei se mitään tajua :D

Annah81, mullakin on iskenyt kova synnytysahdistus päälle. Tietysti kyseessä ensimmäinen lapsi, eikä tiedä, mitä on luvassa. Mulla lähinnä stressaa se itse tapahtuma, mutta eiköhän siitä jotenkin selvitä :)

Painonnousu kiinnostaa minuakin. Mulla ei alussa onneksi paino noussut juuri ollenkaan, mutta sen jälkeen onkin noussut "yli suositusten" :D Eli viikossa yli 500g. Tämän hetkinen kokonaisnousu on n. 11kg. Tavoite on jäädä alle 20kg:n. Uskon ja toivon, että tavoitteessa pysytään, eikä painoa ala tulla kilo per viikko tässä loppuvaiheessa... Mulla on lähtöpaino lievän alipainon puolella ja tämän hetkinen painokin on vielä painoindeksin mukaan normaalipaino, vaikken olisi raskaanakaan. Kiloistakin yritän olla stressaamatta ja ajatella, että imetyksen kannalta on hyvä, jos kroppa kerää vähän ylimääräistä rasvaa ja kyllä kilot sitten lähteekin, kun pääsee taas liikkumaan kunnolla.

Raskausarvilta olen ihme kyllä välttynyt toistaiseksi kokonaan. Ehtiihän niitäkin vielä tulla.

31+0 =)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä