Joulukuun toivevauvat 2012 *Lokakuussa*

Hui hai..
Alkaako meidään pinossa tapahtua.. :(
Ei vielä eikä huonoja uutisia enää kellekkään!!!

malttamaton
toivotaan että siellä vielä tilanne laantuis eikä vauva vielä päättäis syntyä..

Rödluvan
Peukut pystyssä että kaikki olis kuitenkin hyvin.
Itellä sillon ekaa oottaessa sano nuori lääkäri (joka ei saanu etes kohdunpohjankork mitattua) että joko liian iso lapsi tai liikaa lapsivettä, ja laittoi sokerirasitukseen ja uutta ultraa. Kaikki oli kuitenkin ok ja lapsi oli 2950g vkolla 37+6 jolloin syntyi.

Minä täällä alan olla vähän paremmassa kunnossa, mutta löysällä maha edelleen.
Tänään kuitenki jo jaksanu touhutakki vähä, mutta rauhallisesti olen koittanu ottaa..

Supistuksista
Täälläkin niitä tosiaan tulee aika lailla päivän aikana ja eivät oo kyllä ihan tavallisia mahan kovettumisia.. Tuntuu että niitä harjotussuppareita ei enää etes huomaa noihin tujumpiin verraten. On sellasia että alavatsaa juilii ja maha tosi kova ja ei kyllä pysty niiden aikana mitään tekemään. Paljon just heti kyykkimisen jälkeen tulee supistus melkein poikkeuksetta, ja kun ajattelee kuinka paljon kolmen lapsen kanssa ja koiran ja kissojen ja kanien kanssa joutuu päivässä kyykkimään niin ei se ole vähän se supistelun määrä.
Just sillno pahimpina "kurapäivinä" oli se selkäki niin jumissa ja kipeä ettei tienny että johtuko se supistuksista vai siitä mahakivusta vai mistä.. Olen kyllä ihmeissäni jos nyt ei ole mitään vielä tapahtunu kohdunsuulla..
Alusta asti tiesin että tämä kaveri pitää kiirettä maailmaan, ja edelleen olen ihan varma..

Liitoskivuista
Hokasin tässä että mulla ei niitä kyllä ole nyt ollut oikeestaan ollenkaan...? Aiemmin on ollut niin joka paikka hajoamaisillaan että itkun kans saanu liikkua, mtuta nyt ei mitään.. Se iskias oli sillon mutta sekää ei oo vaivannu eikä se lonkkakipukaa ole enää vaivannu. sen puoleen olen kyllä ollu kiitollinen.. edellisestäkin kun oli häpyluut ja nivuset ja häntäluu ja kaikki mikä olla voi kipeänä ja kävelyki tuotti tuskaa.. Nyt kävely on ihan muuten vaan sellasta vaappuvaa..

Närästys..
Voi luoja että toivosin siitä pääseväni eroon.. Päivisin on melkein koko ajan sellanen pieni närästys päällä ja yöllä herää siihen ku närästää ihan sairaasti.. Rennietä kyllä kuluu, mutta ei tässä onneksi enää kauaa olekkaan..

Huomenna olis sitten neuvola kun jouduin maanantailta siirtään sen kun olin vielä niin huonossa kunnossa. jännityksellä odotan joko ultraa kun meinas että tarkistetaan se sukupuolikin joku kerta.
Painoa vaan ei oo tainnu ainakaa lisää tulla...

Mutta nyt tsempitykset kaikille ja pysytääs vielä kasassa ja kunnossa!!! :heart:

Vaavimasu ja valonpisara 31+5
 
Rödluvan:
Onneksi pääsette noin pian seurantaan! Millaiset riskiluvut muuten sait noista yhdistelmäseuloista? Mulla oli kakkosestakin lapsivettä liikaa, ts määrä nousi vähän yli yläkäyrän joskus rv30paikkeilla ja sitä seurattiin mutta tasaantui pian normaaliksi. Kromosomien lisäksi on geenitutkimuksia on tehty tarkemminkin ja myös niissä kaikki ok. :D

Esikoisesta kellä sitten tuo kromosomivika todettiin lapsivettä oli todella runsaasti ylimääräistä ja muutenkin todella vaikea raskaus. Vuotoja puolille välin raskautta, supisteli kokoajan ja muutenkin vointi niin huono että oli pakko jäädä sairaslomille jo rv26. Rannekanavaoireyhtymä vaivasi ja liikkuminen tuskaa, rv35 vauva kääntyi perätilaan lopettaen käytännössä liikkumisen. Seuraavana päivänä tuli toispuolinen kasvohalvaus...

Omaa napaa:
Eilisessä neuvolassa sf-mitta oli 32 eli normaali. Vauva kuulemma tuntuu isolta (taas kerran...), epäili olevan pää alaspäin mutta koska ei voinut olla ihan 100-varma niin ensi kerralla (5.11) saatetaan varmistaa ultralla. Verenpaineet jälleen ok ja kaikki vaivat kuulemma normaaleita.

Vauvan koosta:
Muistelisin että tuo 4d-ultra tehtiin rv29+4 ja silloin vauva oli 1666g painoinen.
 
(.) kotiin päästy käyriltä ja täytyy sanoa, että mun luottamus lääkäreihin kyllä taas jälleen kerran koki kovan kolauksen. 1. lääkäri ultrasi ja sai kooksi 2300g, kun kysyin että kuulostaa aika isolta, merkkasi tiedot koneelle ja parahti "ei voi pitää paikkaansa, vastaa n rv 34. Varmaan siis noin 2kg". Oli ulkomaalainen mies lääkäri, joten kommunikointi oli tosi hankalaa. Siksi en viitsinyt tivaaman miten sai noi mittaukset. Komensi loppuviikoksi saikulle ja lepäämään. Ok, menin sitten siihen 2h:n käyrällä ja kun supistuksia tuli koko ajan säännöllisesti, lähetti kätilö lääkärin tutkimuksiin, joka oli eri. Tällä kertaa kooksi saatiin 1800g. Miten ihmeessä noin 2kg mötikkää voidaan ultrata 2h välein 500g pieleen?! Tuo 1800g arviokin meni tämän hetkisten oikeiden raskausviikkojen yli koon puolesta. JA viime viikolla neuvolassa oltiin sitä mieltä, että vauva tuntuu pieneltä. Ja tämä lääkäri sanoi ettei tarvitse mitenkään rajoittaa mitään eikä tarvitse sairaslomaa. Nyt en sitten tiedä A) olenko saikulla vai en? B) onko meidän vauva 2300g vai 1800g?vaavimasu mullakin noi supparit on niin tiukkoja etten käsitä miten ne ei ole tehnyt kohdunkaulalle/suulle mitään?!
 
Malttamaton se on tosiaan kokoARVIO eli voi vaihdella mittaajasta, mittauskerrasta ja vauvan asennosta riippuen. Yleistys on muistaakseni, että kokoarvio voi heittää 500g suuntaan tai toiseen. Oletko ultratessa nähnyt itse ruudulle? Kokoarviohan tulee käsittääkseni päänympäryksen, vartalon ympäryksen ja reisiluu pituudesta. Jokaisesta näistä mitasta näkyy ultran ruudulla viikkoARVIOT ja lopuksi tulee vielä se yhteislaskettu viikko- ja kokoarvio. Joissain koneissa näkyy vielä käyrä eli miten sijoittuu keskimäärin kokokäyrille. Vauvasi koko taitaa olla jotain tuolta väliltä.

kirjoittiko se eka lääkäri sulle saikkua? jos kirjoitti niin sitten olet saikulla. ja katsoiko tuo toka lääkäri uudestaan kohdunsuuta? Sehän on oikeasti vaan tosi hyvä jos napakat supistelut ei oo aiheuttanu muutoksia, tosin ne muutokset voi näkyä vasta vähän myöhemminkin. Sinuna rajoittaisin niitä touhuja jotka selkeästi aiheuttaa suppareita, itselläni esim. kyykkiminen on yksi pahimmista. En nyt muista mikä sinun perhe- ja työtilanteesi oli, mutta kannattaa tarkkaan kuulostella omaa oloa ja hellittää jos suppareita tulee vielä. Mielummin itse olen levossa, jotta saisin olla kotona kuin sairaalassa.

Tsemppiä ja jaksamista Malttamaton!!

kaapo
 
Viimeksi muokattu:
mulla ei oo minkäänlaista hajua poitsun koosta :p sf-mitta huitelee yläkäyrällä,mut se ny ei kaikkee kerro. mulla on ens viikolla neuvola,nii kysäsen terkalta arvioo (joka tuskin osaa mitään sanoo,on sijainen) mut et ois suuntimia onko se iso vai pieni...

kyllä taas sapettanu tänään. vettä tullu koko päivän ku saavista ja siihen päälle vielä helvetinmoinen tuuli :mad:

kotona vaan oleskellu,pikasesti kävin vaan kirkolla ja viemäs hevosille omenoita.

jaaha,ny alkoi se kuuluisa oma aika. taapero sammu kuin saunalyhty :LOL:

mulle toi kyykkiminen aiheuttaa kauheet kohdunkannattimen kivut. mut ei suppareita.

yritetääs pitää nää vauvat vielä muutaman viikon turvassa omissa yksiöissä ;)

T&J 32+5
 
Viimeksi muokattu:
Rödluvan: Toivottavasti kaikki on kuitenkin kunnossa, vaikka lapsivettä on enemmän kuin pitäisi. Ja hyvä, että pääsette heti seurantaan.

ON: Huh, ultrassa oli kaikki kunnossa. Mitään häikkää ei ollut pikkuisen koon kanssa, vaan hän oli jopa vähän isompi kuin viikkojen mukaan pitäisi. Samoin on ollut aikaisemmissakin ultrissa. Neidin painoarvio oli 2000g. Kaikki virtaukset toimivat ja lääkäri tutki varalta rakenteetkin. Teki samalla pikaisen sisätutkimuksen ja paikat olivat kiinni, joten hän uskoi, että saattaa mennä pitkästi yli lasketun ajan ja jopa käynnistykseen. Toivottavasti, jos ei lapsi itse ala maailmaan tulemaan, käynnistys tehdään ennen joulua. En tiedä miksi sitten vatsa ei ole kasvanut, vaikka lapsi on. Lapsivettä taitaa kuitenkin olla normaalisti, kun siitä ei sanottu mitään. Syödä pitää kunnolla sokereiden puitteissa, jotta paino ei enää laskisi ja tuon painon laskun takia tarkistettiin samalla ketoaineet, eikä niitä onneksi löytynyt. Nyt voi taas rauhassa odottaa seuraavaa neuvolaa, joka on kuun lopussa. :)

Peppi1981 ja Sykerö 32+1
 
Onpas tänne tullut paljon uusia viestejä! Meillä tämä netti kenkkuilee sen verran etten ole pariin päivään päässyt nettiin. Johtuisiko tuosta säästä? Sähkötki katkes tänään n.15minuutiksi

Hyvä että pääsit noin nopesti seurantaan rödluvan. Toivottavasti kaikki on kunnossa :)

Painoarvioista.. meillä oli kasvukontrollissa (rv.28+jotain) arvio 1180g. Keskikäyrällä meni ja arvioi syntymäpainoksi n.3500g

Huommenna täytyy aamulla lähteä käymään siellä verikokeissa jotta saatas varmuus että täälläkin kaikki kunnossa, tosin minä olen itse lähes 100% varma että kaikki arvot ok eikä syytä huoleen, ja että tuo ihottuma on ainoastaan raapimisesta johtuvaa.. :D

helmeri & toukkis 31+1:heart:
 
Piti tulla sanomaan niistä omega3:sta, että niiden syönti kannattaa lopettaa pari viikkoa ennen laskettua aikaa, koska ne voivat aiheuttaa herkästi verenvuotoa, mitä ei tietenkään kukaan liiaksi toivo synnytyksessä. Joskus vuosi sitten söin niitä (en siis ollut silloin raskaana) ja mulla tuli todella herkästi verta nenästä silloin eikä se tahtonut aina loppua helpolla.
 
kaapo tiedän joo, että on arvio mutta jotenkin tuo heitto tuntui vaan niin isolta, että ihmetytti. En nähnyt lukuja ruudulle asti. No pääasia, että tosiaan kohdunsuu oli kiinni ja kiinteä, vauva liikkui hyvin ja oli muuten pää alaspäin, kätilön mielestä vauvan sydänkäyrä hyvä ja vauva ei ollut ainakaan liian pieni. Olen töissä, istumatyötä mutta tosiaan töihin paluun jälkeen ( 2 viikkoa sitten) nämä supistukset ovat alkaneet. Viime viikolla pari päivää taisi olla rauhallista kun olin kotona, mutta iltapäivästä 7 tunnin istumisen jälkeen aina alkavat ja kestävät sen 2-4 tuntia.
 
Peppi, kiva kuulla että kaikki oli hyvin :) Samoin muiden hyviä kuulumisia on ilo lukea!

Sitten nopea kysymys: onko teillä alkanut maitoa jo tihkua? Itse äsken huomasin, että toisesta rinnasta sitä tulee tosi runsaastikin, aiemmin tullut vain pieniä tippoja. Vähän säikähdin, kun perjantaina tosiaan todettiin pehmennyt kohdunsuu ja lyhentynyt kohdunkaula :/ Onko runsaskin (esi)maidontulo ihan normaalia? :O

Julia_ 30+3
 
Mä voinen tulla vetämään pohjat tänne näiden kokoarvioiden kanssa, kävin meinaan viime viikolla liikehälytyksen takia käyrillä ja ultrassa. Saatiin painoarvioksi n. 1900g - raskausviikot 29+2 eli melko huiman kokoinen vauva. Vastasti 31+6 ja "kaunistelluillakin" mitoilla 30+6. Tiedossa vain on, että raskauden kesto pitää paikkansa noin päivälleen kun tämä on hoidoista alkunsa saanut raskaus. No lääkäri ei ollut huolissaan enkä saanut kontrolliaikoja. Fakta on kuitenkin, että vauvan koko lasketaan päänympäryksestä, reisiluusta sekä vatsan ympäryksestä. No, meidän esikoinen oli pitkä ja isopäinen eli jos tämä jatkaa samaa linjaa niin pelkästään reisiluu ja päänympärys voi vääristää tuota kokoarviota ihan reilustikkin.
 
Kiva kuulla, että Pepin ultrakuulumiset oli hyviä :)

Maidon tihkumisesta oli puhetta. Mulla tihkuttanut enemmän tai vähemmän puolesta välistä saakka. Kaikista oudointa on, että vasen tissi välillä valutti ihan kunnolla, oikea pelkästään tihkutti. Saunassa vuotaa enemmän, tai muuten en ehkä kiinnitä siihen huomiota samalla tavalla. Vielä oudompaa, että nyt ihan kuin olisi vähentynyt siitä, mitä oli joitakin viikkoja sitten. Saatan olla jo niin tottunutkin siihen, että kuvittelen vaan :D

Neuvolasta kotiuduin juuri. Pissa puhdas. Verenpaineet ok, ehkä jopa vähän matalat neuvolassa mitatuiksi. Paino +570g/vko, hb laskenut sen verran, että sain rautakuurin. Ei vielä hälyttävän alhainen, mutta aiheuttaa huimausta ja väsymystä, niin ei päästetä alemmas putoamaankaan, ettei olo huonone lisää. Sf-mitta jatkaa kasvuaan alakäyrällä tosi tasaisesti, eikä ainakaan näillä näkymin jouduta kasvukontrolliin. Vauvasta tai vatsasta ei ole odotettavissa valtavaa, mitä pidän jopa positiivisena asiana ;)

Minkäänlaista käsitystä mulla ei ole, minkä kokoinen on mun "normaalikokoinen" vauvani. Painoarvio olisi kiva kuulla, mutta meidän neuvolassa ei ole ultraa, eikä painoarvioitakaan taida saada kuin äitiyspolilta.

Elelle kiitokset vinkistä lopettaa omega kolmoset ennen laskettua aikaa. Purkissa lukeekin, ettei suositella verenvuotoherkille ihmisille, kun tarkemmin katsoo. Kolmen päivän käytön jälkeen ei ole vielä mitään ikäviä sivuvaikutuksia näkynyt, eikä toivottavasti tulekkaan. Olo alkaa olla kuin vanhuksella, kun on purkkia ja purnukkaa, mistä napsii pillereitä pitkin päivää :LOL:
 
mulla on aina maito noussu vasta synnytyksen jälkeen,mut sitten sitä tuleeki ihan älyttömästi :p mut ihan normaalia se on,et alkaa tihkua jo ennemmin.

onko teillä muilla samaa ÄRSYTTÄVÄÄ raskausajan vaivaa ku mulla,nimittäin käsien puutuminen???
menee oikeesti hermot. ei pysty ees lusikkaa pitämään kauaa kädessä,kun turraks vetää sormet :mad: :headwall:
se ei mulla oo ollu kun vasta tuon taaperon aikana. isompien aikaan ei ollu mitään vastaavaa...
 
Tombatar, vasemman käden pikkusormi puutui viime viikolla ja oli sitkeästi puuduksissa pari päivää. Vieläkin tuntuu oudolta, mutta se rajoittuu yhteen sormeen. Ikinä ei selvinnyt, mistä johtui, mutta kuulin, että saattaa olla ahdas rannekanava(?), tai jotain sinnepäin, mikä aiheuttaa raskauden aikaisen käsien puutumisen. Turvotus pahentaa vaivaa, mutta mulla ei ole ollut turvotusta yhtään. Pitäisi loppua synnytykseen, kun turvotuksetkin häviää. Kun ei ole sitä turvotusta, niin pikkasen pelottaa, onko vaiva tullut jäädäkseen...
 
Tombatar, täällä on kärsitty käsien puutumisesta jo pitkään. Minulla vaiva ilmenee todella rasittavasti siten, että koko kyynärvarsi menee ikään kuin turraksi, ja ainoa apukeino on nostaa kädet ylös. Toisin sanoen töissä pitää ottaa sellainen "johtajan asento" eli kädet tuolin niskatuen taakse, autossa sama juttu päätuen taakse, kotona sohvalla kädet ylös jne. Viimeksi valitin neuvolassa taas tätä vaivaa, turvotuksesta veikkaili että johtuu.

Painoarvioista on ollut paljon puhetta; minulle ei ole kertaakaan kerrottu painoarvioita, ei ultrissa, neuvolassa tai neuvolalääkärillä. Kysyin sitä rakenneultrassa kätilöltä, mutta hän sanoi, että eivät sitä siinä arvioi, kun vauvat kasvavat noin rv 20 kaikki samaa tahtia. Outoa, pitää muistaa kysyä ensi viikolla neuvolassa.

Ensimmäiset selkäoireet nostavat päätään. Muita tämän hetken vaivoja (aika pieniä kyllä vielä) on närästys (pala kurkussa), nenän tukkoisuus ja välillä hengenahdistus istuessa, pienet pahoinvoinnit/etomiset silloin tällöin ja ilmeisesti nenän kuivuudesta johtuva kuorsaus (tosin siitä kärsii enemmän joku toinen :saint:)

Tsemppiä kaikille, jotka on syystä tai toisesta joutunut käyrille tai saikulle. Toivottavasti vauvat voivat hyvin masuissa :)

BoB 31+5
 
Käsien puutumisesta:
Rannekanavaoireyhtymäksi taitavat tuota suomessa kutsua. Turvotuksesta johtuen jotkut hermot jäävät ranteessa puristuksiin ja se aiheuttaa puutumista ja kipuiluakin sormissa ja koko kädessäkin. Pahimmillaan vaiva aamuisin, voi olla vaikea alkuun koukistaa sormiakin kun ovat niin jäykät.

Itselläni tuota oli esikoista odottaessa ja nyt. Nyt tosipahanakin, siis käsi (alkuun oikea ja nyt molemmat) on puutunut kokoajan ja todella kipeät varsinkin öisin. Ei saa edes nukuttua kunnolla noiden takia. Apteekista ostin neuvolan ohjeen mukaan lastan mikä pitää ranteen suorana (koukkuasento pahentaa puutumista/kipua) ja särkylääkettä saa ottaa sekä illasta että yöllä herätessä. Turvotusta yrittää välttää karttelemalla suolaista ja juomalla runsaasti vettä. Todella ikävä vaiva, omalla kohdallani hankalampi kuin kaikki selkä- ja lonkkakivut sekä supistelut yhteensä. Kaikki käsityöt voi unohtaa, kirjoittaminen sattuu, napit, neppatit yms ovat suoraan h******stä (tosi kiva kun on kolme lasta puettavana..).

*huoh* Neuvolassa tuota valitin mutta ei kuulemma voi muuta tehdä kuin odotella vauvan syntymää. Jotkut ovat kuulemma saaneet apua fysioterapiasta. Jos vaiva on pysyvä voidaan myös hoitaa leikkauksella, mutta raskausajalla ilmennyt pitäisi mennä ohi synnytyksen jälkeen.

Ai juu, kylmägeeli muuten auttoi vähän alkuvaiheessa.
 
rödluvan Mulle sanottiin yhdessä ultrassa vaan että onpas paljon lapsivettä, melkein puolet enemmän ku normaalisti. Mut ei mitään jatkotoimenpiteitä tai edes sanottu et siitä olis mitään haettaa :O No kahden viikon päästä seuraava ultra niin täytyy kysyä tarkemmin tosta. Onneks ultrissa kaikki ollu muuten normaalisti.
malttamaton esikoisesta heitti mullaki kokoarvio ennen synnytystä niin muistaakseni jopa yli puoli kiloa. Onhan ne mulla jossain paperilla mutta en nyt jaksa penkoa. Mut mitä oon tutuilta kyselly niin ei noi oo kyllä monella menny ihan nappiin noi painoarviot. Ehkä tolla selviää et onko tulossa enemmän kolme vai viis kilonen vauva mut en kyllä laske sen enempiä luottamuksia kyseiselle tutkimukselle =)
levottomista jaloista en muista kirjotinko jo tästä että kävin lahden terveystalossa lääkärillä akupunktiossa mistä sain avun levottomiin jalkoihin. kyllä lähti nesteet kiertoon kyseisen toimenpiteen jälkeen. Oon ollu tosi kriittinen akupunktion suhteen (kuin myös luontaistuotteiden, homeopatian ja melkein kaiken tuntemattoman suhteen:attn:) . Kannatti maksaa. Valvon kyllä muuten öisin ku en löydä asentoa, pissattaa ym mut en ainakaan tuu enää hulluks noitten levottomien jalkojen takia. Voin sanoa ettei oo kyllä ikinä ollu yhtä piinallista vitsausta ku mitä noi levottomat jalat oli. Toivottavasti ei tuu enää ikinä takasin:stick: Päätin jo ettei tuu meille kolmatta lastakaan ikinä koska en halua kokea kyseistä raskausvaivaa enää koskaan.
Alan pikkuhiljaa muistuttaa valasta, takamuskin on levinny ihan tolkuttomasti mut oon kyllä kantanu mahan paljon ylpeämmin ku viimeks =) Silloin vähän hävetti ja harmitti ku kaikki kysy et onko kaksoset vai mitä mut nyt osaan suhtautua paremmin ja tiedän että se on vaan ohimenevää ja masussa kasvaa jotain mikä on kaiken kummastelun arvoista:heart:
 
Ele ja Pihla vielä omegoista, eli monella suomalaisella on riski saada veritulppa synnytyksen jälkeen, ja siihen taas auttaa, jos veri on ohuempaa- toki on eri asia jos on jokin verisairaus. Itselläni on synnytyksessä päällä verenohennuslääkkeet ja syön omegoita- en mitään taukoja pidä, kun en sitä synnytyksen aikaa tiedä kuitenkaan. Ja näin tehden menetin ekassa synnytyksessä 500 ml verta (mikä on kai aika perus)- ja jälkivuoto loppu 8 päivässä (minkä lyhyyttä ihmetteli molemmat neuvolan terkkani). - vaikka siis oli ohennuslääkkeetkin käytössä.
Et sillee ei varmaan kannata stressata- et omegoiden takia jotenkin enempi veri lentäs ..=)
 
Madicken, mun kolmoisseulan riskiluku oli 1:5600 eli ei hälyttävää siinä. Mullakin on kyllä ollut melko vaikea raskaus, oon ollut sairaslomalla rv20 lähtien kipujen ja supistelujen takia. Vuotoja tms ei kyllä ole ollut. Oliko sulla enää kolmannesta liikaa lapsivettä? Toivottavasti käsien puutuminen helpottaa, kuulostaa tosi kurjalta.

kurre, aika hassua jos ei sulla veden määrään enempää reagoitu jos sitä kerran oli paljon? Mutta olisiko sulla siis muutenkin ollut uusi ultra parin viikon päästä vai onko se tuon veden määrän tarkistamiseksi?

Maitoa tihkuu tipoittain, on tihkunut jo ainakin kuukauden. Mutta mitään noroa en saa aikaiseksi puristamallakaan.

Tänään olin TYKSissä äitipolilla. Ei kyllä mitään uutta tietoa oikein tullut, ultra kontrolloitiin ja varmistettiin että kyllä sitä vettä todella on hiukan liikaa. Uutta infoa mahdollisista syistä ei nyt tullut, mutta sain lähetteen labraan tulehdusnäytteitä varten. Kahden viikon päästä kontrolliultra jossa olisi myös tarkoitus sitten syynätä kaikki rakenteet oikein tarkkaan läpi. Kuulemma jos veden ylimäärä pysyy lievänä ja sikiöstä ei löydetä poikkeavaa niin silloin voi olla aika rauhallisin mielin.

Rödluvan ja Beetakingi 30+4
 
Neukkukuulumiset pikaisesti..
paineet ok
hemppa oli edelleen matala mut ei hälyttävä. Tauti saattanu vaikuttaa että puonnu takas..
kohdunohjan korkeus noussu 31
Kohdunsuu oli pehmentynyt ja pää tuntui ihan keskarin päässä... Ei kuitenkaan ollut auennut, mutta käski ottaa rennosti.
Pääalaspäin oli kaveri mutta oli "vaihtanut kylkeä" kun viimeksi oli selkä oikeaa kylkeä vasten ja nyt oli sitten oikeaa kylkeä vasten. Aamulla jo pelkäsinki että onko kääntyny peräti nurinkurin, mutta onneks vaan akselinsa ympäri :)
Onki sellanen olo ku orais itteään jo alemmas ja alemmas..
Saa nähdä miten lähellä synnytys jo sitten on kun oli niin alhaalla ja pehmentynytki jo.... laittoi parin vkon päähän uuden ajan.
Ultrattiin myös kun ei tahtonut saaha selvää että miten päin on siellä, mutta sukupuolesta ei antanut nyt yhtään enempää vinkkejä. Yhdessä kohtaa sanoi vain että tässä ne pitäis värkkien olla muttei näy :D
Ei sitten saatu pippelistä toditetta äidille vieläkää ja äitihän sai siitä lisäpontta väittää asukkia tytöksi... Huoh.. no ens kerralla uuestaan jos vaan suostuu neukkutäti ultraamaan :D

Mutta nyt saunaan rentoutuun hetkeks..

Vaavimasu ja valonpisara 31+6

niin joo sanoivat että ei kovin usein uskalla etes kohdunsuun tilannetta kahtoa kun sekin voi vauhdittaa ja rasittaa kun röpelletään.. Joten nyt varmaan pakko elää sen tämänpäiväisen tiedon mukaan jonkun aikaa ja toivoa ettei enempää tapahtuis ihan vielä..
 
Mame31, miten sitten sektioiden kanssa? Leikkauksen jälkeenkin veritulppariski on, mutta entä vuotoriski, jos syö omegoita "loppuun" asti? Pikkutyyppi vielä perätilassa, joten kovasti kiinnostaa :) Neuvolassa en ymmärtänyt kysyä.

Vaavimasu, toivotaan, ettei vauva ihan vielä syntyisi, vaan malttaisi edes muutaman viikon odotella.
 
Pihla ei oo kyllä tietoo sektion suhteen- kiinnostaa minuakin jos joku tietää!!:attn:
Jotenkin omasta verenohennus asiasta oon aatellu, et lähinnä se normalisoi sitä verta sellaseks kun muillakin, eikä tulppa geeni pääse valloilleen, ettei esim. sektiossa haittaa. Eikä mulle oo koskaan otettu puheeks tai sanottu, et verenohennuslääkkeen vaikkapa annostelua pitäs miettiä kun synnytyslähenee. Ja sit taas siihen verrattuna, noi omegat on kuitenkin lisäravinne, ei ne niin paljon voi ohentaa, ellei sit oo joku verenvuotohäiriö tms. itellä. Mut kantsii kysyä mitä sanovat sektion suhteen- pitääpä ite kysyy kanssa ;)

Pitäs saada itseään niskasta kii ja laittaa vauvan kamppeet- eikä se sairaalakassinkaan pakkaaminen huono idea oo, 2kk -eli 8 vkoa menee tosi nopeesti.. iiiks!

mame poksuu 31:heart:
 
Poks 31 :)

Kyllä aika menee nopeesti, mutta hyvähän se vaan on. Viime viikolla oli ultra ja kaikki oli ok paino arvio oli 1400g eli keski käyrillä mennään. Tänään neuvola se vähän kyllä jänittää, kun tuntuu että turvotus on lisääntynyt huomattavasti, ettei vaan oo mitään virtsassa. Ja paino on varmaan noussutkin huomattavasti. Ja sen kyllä huomaa kun olen aika pienikokonen niin tällähetkellä srkee joka paikkaa. Kyllä eka raskaus aika oli paljon helpompi, kun tämä toinen..
 

Yhteistyössä