Joulukuun toivevauvat 2012 *Lokakuussa*

Tervetuloa *Pihla*! Ja kiitos vedenjuontivinkistä, itselle ainakin tulee kaikki konstit tarpeeseen noiden suppareiden suhteen. :)

jabadaba77, tombatar ja muut: kestovaipoista, olen kiinnostunut ostamaan, jos jollain vielä ylimääräisiä on! =) "Tällä kierroksella" on kova aikomus käyttää kestoja. Kahden aiemman kohdalla se jäi puolittaiseksi yritykseksi ja pääasiassa kertiksillä mentiin. Nyt suunnittelin ettei kertiksen kertistä pojulle niin josko mun tavoite pitäis! Saas nähdä miten mamman käy! :rolleyes:
 
Rödluvan, kerrothan sitten heti kuulumisia kun tiedät(/jaksat jos tuli jotain huonoa)! Toivottavasti kaikki oli hyvin.

Ele, pystyn nukkumaan vatsallani vielä oikein hyvin. Kun kerron ihmisille tän hetkiset viikot, saan lähes poikkeuksetta ihmettelyjä mahan pienuudesta. Kaikilla se ei vaan kasva niin valtavaksi:) Olo on silti tukala, että eipä siinä...
Hyvä kun sait lääkäriajan! Mä pääsin tarkastutettavaksi heti kun neuvolantäti sai kuulla, että suppareita on ollu. Ja jos neuvolalääkäri toteaa jotain huolestuttvaa, kuten mulla sen kohdunsuun pehmenemisen, niin hän päättää lähetteen kiireellisyyden, eli sit ei enää tarvii aikoja varailla. Mä esim sain päivystyslähetteen, mikä tarkoittaa sitä, että tutkimus on samana päivänä...

ON... mikä onkin hyvä, koska siellä Kättärillä ultralla tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että mun kohdunkaula on lyhentynyt niistä suppareista. Lisäks se teki jonkun valkuaispikatestin, jolla voidaan melko luotettavasti poissulkea synnytys seuraavien kahden viikon sisällä. No, mun kohdalla ei sen testin perusteella voitu, vaan se synnytystä mahdollisesti ennakoivan valkuaisaineen pitoisuus oli suurentunu. Nyt sitten saikkuillaan ja otetaan iisisti ja kontrolli viikon päästä.

Käytiin tänään Kelassa viemässä papereita. Samalla meille selitettiin kaikki rahajutut ja lomat tosi selkeesti ja yksityiskohtasesti. Oonkin ollut niiden kanssa ihan sekasin!

Julia 30+2:):):)
 
Tupuna, netistä itsekin googlailemalla löysin, kun yhtenä viikonloppuna supisteli jo niin paljon, että mietin, pitääkö soittaa ä-polille. Päätin kuitenkin kokeilla kotikonsteja (panadol, lepo ja runsas vedenjuonti) ja sillä onneksi helpotti :) Sen jälkeen olen yrittänyt muistaa juoda tarpeeksi ja supistukset on vähentyneet kyllä tosi paljon, vaikka edelleen niitä on päivittäin.

Meidän neuvolassa ei mun supistuksiini reagoitu, kun rv 17+ kyselin, kun supistelee päivittäin, mutta ei kipeästi. Kuulemma ihan normaalia. Ä-polilta kysyin ja sielläkin todettiin vaan, että ihan normaalia, jos ei ole kipua. Lääkäriajan varasin yksityiselle rv 27+ (supistuksia päivittäin siis jo kymmenen viikkoa siinä vaiheessa), kun neuvolalääkärille en halunnut kovakouraisuuden takia mennä. Kyllä pelotti, mitä lääkäri sanoo... Kaikki kauhukuvat ennenaikaisesta synnytyksestä ja vuodelevosta tuli mieleen. Oli valtava helpotus kuulla, että paikat on kiinni, kiinteät ja kohdunkaulaa 4cm jäljellä. Sen jälkeen uskalsin taas alkaa elämään normaalimpaa elämää, eikä imuroiminen jää enää pelkästään miehen harteille :D Tuntemusten mukaan mennään, päivä kerrallaan.

Miten joku pystyy vielä nukkumaan vatsallaan?! Monesti itsekin tekisi mieli kääntyä ihan vatsalleen, mutta tuntuu liian epämiellyttävältä. Siksi yllätyinkin, kun yhtenä yönä heräsin melkein vatsaltani ja asento tuntui mitä parhaimmalta. Olin jotenkin unissani mytännyt tyynyn ja upottanut vatsan siihen, mutta kertaakaan en ole tarkoituksella onnistunut saamaan hyvää asentoa vatsallani :D Muutenkin alkaa nukkumisasennot käymään vähiin. Toisella kyljellä ja selällään pystyy nukkumaan. Toisella kyljellä vauva painaa tosi ikävästi, mutta en oikein tiedä, mihin. Helpottaa, kun vaihtaa asentoa. Mikään valtava vatsa mullakaan ei ole, kun alakäyrillä on menty koko ajan.

Tuli vetisteltyä sohvan pohjalla pari tuntia ja nyt ahdistus on ainakin toistaiseksi vähän helpottanut. Ihmeellistä :D
 
mame: noista vitamiineistä. Mä olen kaikissa raskauksissa syönyt alusta asti sitä raskausmonivitamiinia, tässä raskaudessa aloitin omega rasvahapot jo rv 13 ihan vaan varmuuden vuoksi vaikka kalaa aika paljon syödäänkin. Muissa raskauksissa olen syönyt maitohappobakteereja läpi koko raskauden, nyt aloitin vasta viikko sitten kun tajusin, että noin 2 kuukautta synnytykseen. Meillä ei noilla aikaisemmilla ei ainakaan ole tullut mitään allergioita, joten taikauskoisena oli pakko tämänkin kanssa ne aloittaa. Sitähän sanotaan, että viimeistään kk ennen synnytystä aloitettuna ehkäisisi vauvalle allergioita. Sama olen aloittanut maitohappobakteeritipat vauvalle aina heti, kun ollaan tultu laitokselta. Eipä ole sitten masu reagoinut d-vitamiinitippohin, kun ne on pitänyt aloittaa silloin n 2 viikon iässä. Alunperin taisi apteekissa neuvoa näin ja kun on toiminnut, sattumaa tai ei, niin samalla kaavalla mennään :)

supistuksista: oletteko valittaneet niistä neuvolassa vai miten olette päässeet näytille? Tässä raskaudessa on useamman kerran ollut tälläisiä ihme useamman tunnin jaksoja, jolloin tulee semiahdistavia harkkasupistuksia. Eli ei tietty niin kipeitä, kun synnytyssupistukset, mutta ei niin kivuttomia kun harkkasupistukset. Tänään on klo 14 asti tullut jatkuvasti niin tiukkoja, että ihan tuntuu et puristaisivat vauvaa alaspäin ja kohdunsuutakin vihloo? Mietin, että soitanko neuvolaan, äitipolille, työterveyteen vai minne, että pääsisi katsomaan kohdun suun tilanteen lähiaikoina? Neuvolalääkäriin on kuitenkin vielä kait noin kuukausi. Siksi vähän jännittää, kun kuopuksen kanssa oli se syöksysynnytys, joten jos tässä paikat "aukeaa" valmiiksi jo vähän, niin kuinka nopeaa sieltä ulos tullaan?

Löysin niin kivan vauvatavaran mitä ei aikaisemmilla ole ollut, että oli ihan pakko osaa. Vauvakaukalo, joka tulee trip trappiin kiinni. Inhosin sitä kiinteiden aloitusta, kun itse joutui lattialla istua, että sai syötettyä, kun ei voinut vielä syöttötuolissa istuttaa. Lisäksi kun on nuo maailman ahneimmat chihut, jotka oikeasti nuolisivat vauvan käsiä ja naamaa koko ajan ruuan himoissaan. Nyt saa kätevästi vauvan heti jo muiden tasolle. Meidän sitteri on myös aika pysty (Mamas&Papas) kun ostin sen aikoinaan lähinnä ihanan ulkonäön perusteella enkä testannut sitä vastasyntyneelle, joten tuo kaukalo toimii myös sitterinä aluksi :) Ja saa vauvankin saman pöydän ääreen, kun muut syödään ym eikä tarvitse lattialle jättää.

itkuherkkyydestä onko tyttövauvojenkin odottajilla sitä? Ihmettelen kun aikaisemmissa raskauksissa mullahan ei ole ollut sitä, mutta tässä poikaraskaudessa on. Nolottaa, kun alan aina itkemään jonkun kysyessä mun vointia. Viime viikolla mies työterveyslääkäri meni ihan solmuun, kun olin juttelemassa miten noiden suonikohjujen alapäässä pahenemista voisi vähentää ja erehtyi sitten kysymään miten olen muuten voinut. No, tottakai aloin vollottaa ja samaan aikaan yritin selittää, että ihan hyvin voin oikeasti. Sama on tapahtunut neuvolassa vaikka kuinka monta krt, kaverit ja sisarukset kun kysyy ja kun palasin töihin ja esimies erehtyi kysymään. Tosi noloa...

Miehelle oli töistä jätetty 14.12.-14.1. välinen aika ns töistä vapaaksi eli mies naureskellen soitti tänään, että silloin 14.12. olisi täydellinen aika synnyttää, siihen siis tähdätään ;) Esikoinen syntyi laskettuna ja kuopus viikkoa ennen.
 
Supistuksista olittekin täällä just puhuneet. Täällä ei voi kyllä kun vaan ihmetellä tätä terveydenhuollon toimintaa... Supistusten ja selkäkivun takia siis ajattelin jäädä nyt sairaslomalle. Työni on raskasta, enkä todellakaan halua riskeerata vauvan enkä omaakaan terveyttä. Supistelujahan mulla ei ole edes oikeastaan ollut ennen lauantaita, lukuunottamatt sellasia vatsan kovettumisia aina silloin tällöin.
Mutta tänään sitten tarvotsin lääkäriajan, että kirjoittais mulle sairaslomaa äitiysloman alkuun. Noh, meillä täällä ei neuvolalääkärille saa aikoja ollenkaan. Heillä tekee kuulemma tiukkaa saada tehtyä kaikki pakolliset tarkastukset, että ylimääräsiä aikoja ei ole ollenkaan. Noh soitin sitte työterveyteen, jonne ei myöskään ollut aikoja tälle päivälle. Ja miinuksena vielä, että eivät kuulemma katso edes.kohdunsuun tilannetta tms. Viimisenä oljenkortena soitin terveyskeskukseen, jossa ihmeteltiin miksi en ole mennyt neuvolalääkärille tai työterveyteen. Sain onneksi ajan vielä tälle päivälle ja lääkäri katsoi kohdunsuun tilanteen ym. Kirjoitti mulle kuitenkin vain kaksi viikkoa sairaslmoaa, koska olen ollut tähän asti hyvävointinen, eikä hän kokenut tehtäväkseen kirjoittaa sitä äitiyslomaan asti. Kiitin vielä, kun olin ajan saanut ja homma hoitui, niin totesi vaan, että kaikkihan meidän on pakko tänne ottaa... :D

Kylläpä tuntu taas siltä ettei ketään juurikaan kiinnostanu tää meidän vointi. Vai johtukohan maanantaista kun kaikki oli niin tympääntyneen kuuloisiakin omaan duuniinsa. :D

Puhelimella kirjottelen, niin saattoi tulla vähän sekavaa tekstiä.

Pepsimax 30+3
 
Onpas kurjaa, kun niin monen on ollut hankalaa saada noita aikoja:O Mun kokemukset noista ylimääräsistä ajoista on ollut tosi positiivisia, kun tarve todettiin, sain ajan heti samalle päivälle. Niin sen pitäisi olla ihan joka paikassa! Akuuteissa tilanteissahan voi tietysti hakeutua päivystykseen. Tosin niin on helppo sanoa, kun asuu itse paikassa, jossa on kymmenen kilsan säteellä kolme isoa synnytyssairaalaa päivystyksineen...

Teen tässä psykan koulutyötä, ja huomaa että alkaa vaavin asiat olla päällimmäisenä mielessä. Kirjoitin vahingossa, että kiintymyssuhdeteoria on "merkittävä emotionaalinen vauvanamme"... Että näin :D
 
Neuvola takana taas. Tuli hyviä ja vähän huolestuttavia asioita. Hyviä uutisia oli, että verenpaine ja muut arvot olivat hyvät ja hemoglobiinikin oli noussut 101->117, joten voin nyt syödä rautaa vain joka toinen päivä. Selvästi c-vitamiini-poretabletti on tehnyt tehtävänsä. Paino oli tippunut 200g, enkä oikein tiedä onko se hyvä vai huono juttu. Viimeksihän se oli noussut vain 100g, joten samoissa painoissa mennään kuin kuukausi sitten. Sitten huono uutinen oli se, että sf-mitta ei edelleenkään ollut kasvanut yhtään eli 28 mennään, joka on sama kuin pari viikkoa ja kuukausi sitten. Käyrällä mentiin keskikäyrän alle. :( Terveydenhoitaja laittoi sitten konsultaatio lähetteen äitiyspolille ja jos he siellä huolestuvat tuosta, niin voi olla, että siellä on käynti ja ultra ennen sitä 8.11. olevaa keskusneuvolan ultraa. Onneksi pikkuisen syke oli edelleen 145 ja potkuja tuntuu.

Mieheni huolestui tuosta ja syytti vähän tätä syömisen tarkkailua tuosta. Ensin tulee raskausdiabetes-diagnoosi ja sitten, kun mie alan katsomaan mitä syön, vatsa eikä paino enää kasva. En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä tuon syömisen kanssa, pitäisi kokeilla syödä hiilareita päivässä se 250g, joka on yläraja ja katsoa mitä verensokerit sanovat. Mun siskolla oli ongelmana silloin hän odotti lastaan, että paino ei noussut ja hän sai neuvolasta komennon juoda jopa punaista maitoa. Pitäisi varmaan häneltä kysyä kasvoiko hänellä kuitenkin vatsa ihan normaalisti ja johtuiko tuo paino siitä, että liikkui paljon vai muuten.

Peppi1981 ja Sykerö 32+0
 
malttamaton ja muut vitamiinin nappaajat ;) eli sain tänään vielä äitiyspolin lääkäriltä lisätietoo, et just niiko sanoitte- ne maitohappobakteerit ehkäisee koliikkia, sekä maitoallergiaa, ja omega 3 kans allergioita (ilman Avitamiinia tietty kapselit) ja sit on E-epa jota määrätään masennukseen muillekin kuin raskaudesta johtuvaan, ja se e-epa taas vaikuttaa noihin adhd ect. asioihin..

oma äit.pol. käynti: Vauveli voi hyvin, on nyt vkolla 30+5 n. 1,6 kg. Onko kellään muute mitään vertailua, minkä kokosia tei vauvat on ollu? Varmistui edelleen tytöksi :heart: ja lapsivettä normaalisti, samoin vauvan vatsanympärys normaali. Sain uuden ultra ajan 5 vkon päähän eli vkolle 36, jolloin nähtävästisaatan saada verenohennuslääke reseptin, mulla on geenivirhe, muttei koskaan tulppaa, ni siksi arpovat pitääkö mun pistää enne synnytystä , mutta se on varmaa että pistän synnytyksen jälkeen. Tällähetkellä ajatus on et pistän siitä vkosta 36 eteenpäin, vaikkei HUS:in tai kätilöopiston suositukset sitä edellytä.

peppien osaa kommentoida oikeen mitään tohon sf mittaan, mulla edellisessä raskaudessa tosi pieni maha, eikä se ollu koskaan ees mikään tutkimuksen kohde.. toivottavasti pääset tarkistuttamaan ja mittaavat itse vauvan, sillähän se selviää :)

malttamaton itkuherkkyydestä, kyllä, tyttölupausta tänäävielä varmisteltiin ultrassa ja sehän se tyttönen ja itkua piisaa, mites muut, tekeekö makeaa enempi mieli tyttöraskauksissa ku poikaa odottaessa??
 
Viimeksi muokattu:
Malttamaton kyseli, onko tyttövauvojen odottajillakin itkuherkkyyttä. Kyllä! Me saatiin tyttölupaus ja nyt on itkuherkkyys vaivannut. Tänään itkeskelin ahdistustani sohvalla pitkän aikaa, vaikka en edes tiennyt, mikä ahdistaa ja itkettää. Itkuherkkyyttä on ollut nyt vasta muutaman päivän, ei alusta asti.

Lääkäriajoista oli puhuttu. Mulle ei tosiaankaan tarjottu aikaa neuvolalääkärille, kun kyselin supistuksista ennen puoltaväliä. Seuraava neuvolalääkärikäynti olisi tullut rv 27-31 välille, jos en olisi ottanut aikaa yksityiselle rv 27+.

Kävinkin tänään jo ostamassa omega kolmosta, jos nostaisi mielialaa edes ihan vähän ja tekisi olosta vähän pirteämmän. Ei siitä haittaa ainakaan ole, jos ei hyötyäkään mielialan suhteen. Katsotaan, alkaako vaikuttaa :) toivon, että olisi vaikutusta. Ei ole kivaa olla näin väsynyt ja itkuinen.

Peppi1981, toivottavasti huolehdit turhaan sf-mitan kanssa. Itseäkin aina hermostuttaa se sf-mitta, kun siellä alakäyrällä on koko ajan pysytty. Keskiviikkona näkee, onko kasvanut ja minkä verran.
 
No, niin tulikin sitten ultra aika sinne keskusneuvolaan jo tälle päivälle. Pikkuisen huolestuttaa, kun näin pian pyysivät sinne, mutta pitää toivoa, että kaikki on kuitenkin kunnossa. Ihanasti pikkuinen nytkin möyryää tuossa ylävatsassa. En tunne kovinkaan usein kunnon potkuja, mutta tuota möyrimistä senkin edestä. :)

Peppi1981 ja Sykerö 32+1
 
Peppi1981, hyvähän se, että sait ajan näin nopeasti, eikä tarvi päiväkausia stressata :) Toivottavasti kaikki on kunnossa. Odottaminen on kaikista pahinta.

Kävin pienellä aamulenkillä. Nätti keli, mutta kovin tuulista. Onneksi koirat pakottaa aamuisin ylös ja ulos. Muuten saattaisi mennä päivät sisätiloissa makaamiseksi ja kohta olisi paikat vielä enemmän jumissa, mitä nyt.

Huomenna neuvola. Vähän jännittää painonnousu. Toivottavasti ei hirveästi ole pompannut. Oman vaa'an mukaan kolmisen kiloa edellisestä käynnistä, mikä tekee n. 600g/viikko :|
 
Peppi, hyvä kuiteskin, että aika tuli noin nopeasti, niin ei tarvi sitä loputtomiin murehtia.. Toivottavasti kaikki hyvin!!:hug:

Rödluvan ei ole käynyt kertomassa eilisestä ultrasta kuulumisia, toivottavasti sielläkin kaikki hyvin?!??!:hug:

Pihla, me ei selvästikään asuta samalla suunnalla..:p Keli on kaikkea muuta kuin nätti, ei tulis mielenkään lähteä lenkille tonne sateeseen... Saa luvan kanssa laiskotella..:LOL:

Mamen lailla kuulusin mielelläni, mitä teillä on tässä vaiheessa painoarvioita? Täällä ei ole ollut ultraa aikoihin, eikä muutamaan viikkoon oo tulossakaan, joten painoarviosta ei hajua..

Sofi ja ekavekara esu poksuu 33+0:heart:
 
Sofi12: Kuuntelin itsekin aika pitkään sängyssä, kun vettä tuli taivaan täydeltä. Jotenkin tuo keli tuosta kuitenkin kirkastui, kun nousin ylös ja aurinko alkoi paistaa :) Tuuli on kyllä ihan hirvittävän kova.

Painoarviota meille ei ole annettu rakenneultran jälkeen. Lääkäri sanoi 3 viikkoa sitten, että "normaalikokoisen" tuntuinen vauva, mutta mikä se "normaalikokoinen" mahtaa olla? :LOL: Seuraava ultra on varmaankin vasta marraskuun puolivälissä, kun tarkistetaan vauvan asentoa ja päätetään, tuleeko se ulos alakautta vai sektiolla. Jos ei kasvukontrolliin jouduta. Sitä olen odottanut koko raskausajan, kun itse osasin varautua siihen, että käyrän alapuolella tullaan menemään ja niin on mentykin. Ilmeisesti mun neuvolantäti kuitenkin osaa katsoa mun kokoa ja olla sen takia huolestumatta vauvan kasvusta tässä vaiheessa.

Rödluvanin ultrakuulumisia odotellaan täälläkin. Toivottavasti kaikki on hyvin :)
 
Kokoarviosta mulla ei oo mitään kokoarvioo annettu tästä sitten rakenneultran ja eikä varmaan sellasta saakkaan ennen syntymää kun ei oo ultria tiedossa enään. Tarvii kyllä puhua terkkarille, että oon huolissani hiukkasen tuon vauvan asennosta ja koosta kun potkut/liikkeet tuntuu niin oudosti ja mahakin niin pieni. Jos sitte laittas ultraan lähetettä, että pääsis vielä kertaalleen tuota pikkusta katsoon ennen kun synnytys on edessä. Sama homma oli sillon kun odotin tyttöä, maha oli tosi pieni ja painoa tuli tosi vähän ni sitten tarkistettiin ultralla, että kaikki on vauvalla ok.

Tänään ollu iha tylsä päivä, ilmojen suhteen varsinkin. Satanu vähän väliä ja harmaata. Leivoinkin tuossa ajankuluks mokkapaloja, joista ainaki osa pitäs laittaa pakkaseen (saa sitte nähdä kuinka monta palaa sinne lopulta päätyy :D )
 
Mun piti tulla jo aiemmin sanoo siitä kurataudista, joka vaavimasua (muistaakseni) vaivasi. Kannattaa herkästi olla yhteydessä neuvolaan tai tk:een, sillä ripulointi tai oksentaminen voi alkaa kypsyttää paikkoja. Esikoista odottaessa minulla oli ripulia jossain rv 24 tienoilla, ja ripulointiin liittyi aina supistelua, joten heti pääsin lääkärille tarkistukseen ettei paikat olleet lähteneet kypsymään. Samoin taudin syytä koitettiin etsiä tarkkaan ja sairaslomaa sain herkästi viikoksi. Syytä ei löydetty ja tautikin meni itsestään ohi.

Kokoarviosta: esikoisesta tehtiin näillä viikoilla (30+4 muistaakseni) kokoarvio ja se oli 1,6 kg. Siitä vajaan parin viikon päästä kokoarvio oli 1,9 kg ja esikoinen syntyi 33+0 2,2 kiloisena. Nyt on tehty useaan otteeseen äitiyspolilla kokoarvio ja viimeisin arvio eiliseltä oli 1,7 kg.

Neuvolalääkärikin muistaakseni jossain vaiheessa teki esikoisesta käsikopelolla "kokoarvion". Hänen mukaansa laskettuna vauva olisi 3,5 kiloinen. Sen kokoinen vauva taisikin olla laskettuna aikana (vaikka olikin jo useamman viikon ikäinen).

Täällä vuodelevossa makoillaan ja toivotaan, että pikkuinen pysyy mahassa vielä pitkään. Tylsyys iskee välillä, kun ei voi kotona oikein meistä auttaa kotihommissa eikä kunnolla leikkiä esikoisen kanssa.

kaapo 30+6
 
(.) täällä makaan käyrillä varmuuden vuoksi. Lääkäri ultrasi just ja kaikki oli ok, oli ulkomaalainen mieslääkäri, joka ensin sanoi kooksi 2300g mutta kun syötti sen ohjelmaan kysyessä onko normaali niin lääkäri totesi ettei voi pitää paikkaansa vaan että varmaan n 2kg? Ottaa tuosta nyt selvää... Otetaan nyt 2 tunnin käyrä kun edellisessä lääkärin mukaan ei tarpeeksi vaihtelua mut kätilön mukaan oli hyvä.
 
Hei naiset! Onpas tullut paljon tekstiä poissaollessani :O

Ensin ultrakuulumiset: Kävin siis eilen ultrassa ja niinhän se oli että lapsivettä on selvästi liikaa :| Se "liiallisuuden aste" kuitenkin oli vielä lievä, mutta vasta seurannassa näkee lisääntyykö se entisestään vai pysyykö tällä tasolla. Sain ajan jo huomiselle TYKSiin äitipolille seurannan ja mahdollisten jatkotutkimuksten suunnittelua varten. Eniten tässä nyt huolestuttaa se, että kun lapsivettä on todetusti liikaa niin viidenneksellä sen taustalla on lapsen sairaus tai jopa kromosomivika :'( Sikiö oli kuitenkin kasvanut hyvin ja liikkuu vilkkaasti mikä nyt on aina hyvä merkki, ja mahalaukussa oli lapsivettä että ainakaan ei ole mahasuolikanavan kehityshäiriö syynä. Eikä tosiaan kertaakaan ole rakenteissa nähty mitään poikkeavaa mikä tietty on hyvä. Ultraäänellä ei kuitenkaan näe kaikkia vikoja, joten varma ei voi olla. Olin eilen ihan paniikissa ja kuvittelin kaikkia kauhuskenaarioita mielessäni. Tänään tuntuu vähän paremmalta kun pääsen äitipolille jo huomenna ja saan kuulla vähän lisää tästä ja siitä, miten nyt edetään. Tuntuu vaan kurjalta ja epäreilulta että nyt saa olla syntymään saakka huolissaan lapsen terveydestä kun raskaaksi tuleminenkin oli niin kiven alla.

mame, eilen 30+2 vauvan painoarvio oli 1900g, joka on yläkäyrällä mutta ei sen yli. Tässä vaiheessahan sitä vaihtelua alkaa paljon olemaan.

peppi1981, toivottavasti ultrassa oli kaikki hyvin!!!

malttamaton, huh mitä suppareita! Otahan rauhallisesti. Samaa toivottelen myös Julialle

Omega3:sta ja kalkki+D-vitamiinia oon syönyt tavallisen raskausvitamiinin ohella alusta asti, maitohappobakteereja en kun en ole kuullut mitään tosta allergiahommasta mistä ootte keskustelleet. Ehkä pitäis sekin aloittaa.

Rödluvan ja Beetakingi 30+3
 
Mame, mä sain painoarvion 30+3 1,5 kg, eli tuo 1,6 on varmaankin ihan normi. Tässä vaiheesshan alkaa jo geneettiset tekijät vaikuttamaan vauvan kokoon.

Jännä että on niinkin nihkeetä sairaslomien kanssa, mulle viimeksi neuvolatäti rupesi jo suosittelemaan sairaslomaa vaikka sanoin vain olevani väsynyt ja paineet aavistuksen koholla. Minosti oikein noita terveyskeskuksen akuuttiaikoja ja että määräväät aina pidemmän sairasloman kuin pari päivää. En kyllä aio jäädä pois töistä ennen mammaloman alkua jollei oikeasti rupea supistelmaan kunnolla, käy aika muuten pitkäksi kotona.

rödluvan, hvä että pääsette vielä jatkotutkimuksiin, voihan tuossa olla kyse vain yksilöllisestä vaihtelusta lapsiveden määrässä.

Undu 31+2
 
Rödluvan, toivottavati kaikki on kuitenkin hyvin ja vauva terve. Voin kuvitella huolesi, mutta onhan ihan mahdollista, että lapsivettä on muuten vaan liikaa ja vauva on ihan kunnossa :)

Malttamaton, hui että, mitä supistuksia. Toivottavasti menevät ohi, eikä vauva ihan vielä synny. Turha sanoa enää, että ota rauhallisesti, jos vielä käyrillä makaat. Siellä tuskin kovin paljon rehkitään.
 

Yhteistyössä