Heips.
Kantoliinoista ja repuista
Mulla on molempia ollu käytössä ja liinasta olen kyllä tykännyt tosi paljo. En ole mitän merkkejä tiettyjä käyttänyt, vaan esim ihan sellanen normi trikookankaan pätkä oli yhdellä lapsella käytössä. Oli ehkä vähän paksu, mutta hyvin toimi sekin. nyt sain pari liinaa ja repun lisää, mutta luulen että nuo reput mulla jääkäyttämättää kokonaan kun liinoista tykkään..
Synnytystavoista
itse en ole sektiota kokenut ja todellakin toivon ettei ikinä tarttis kokeakkaan.. Kammoan sitä jotenkin.. Samaten toivon ettei episiotomiaa jouduttais tekeen ollenkaan.. Jos minä näen kätilön saksia kaivelevan niin sanon kyllä stop
Aiemmista sitä ei ole tarvittu eikä tikkejäkään ole ollut kuin ensimmäisen synnytyksestä pintanaarmuihin, enkä niitäkään kyllä mielellään ottas nytkään niinkun ei varmaan kukaan muukaan..
Kaikki kolme olen synnyttänyt siis alakautta ilman kummempia ruhjeita ja ilman isompia puudutuksia..
Toivoisin tämänkin saavani altaaseen polskauttaa ja toivoisin että pärjäisin tällä kertaa jopa ilman ilokaasua. Viimeksi jäi harmittaan kun niin aikaisin aloin hörppiä sitä ilokaasua kun kätilö sen valmiiksi laittoi..
Kyllä ne synnytyskivut jo mielessä pyörii varsinkin kun on kahtonut noita vauvan tarinoita jne.. Niissähän toki on helponkin näkösiä synnytyksiä kun on ne puudutukset lähes jokaisella, mutta kuitenkin siinä muistaa omia synnytyksen vaiheita =)
Minun eka synnytys oli tosi pitkä ja lopussa olin jo ihan uupunut monta yötä valvottuani ja kipeä.. Toka oli omasta mielestä helppo ja nopea, mutta myös kipeä vaikka sekään ei mikään lyhyt ollut kun monet ensisynnyttäjt synnyttää nopeampaa.. Kolmas oli ajallisesti lyhyt mutta jotenkin paljon vaikeampi ja kipeämpi kuin toka..
Synnytysten jälkeen olen jokatapauksessa itse pystynyt kävelemään huoneeseen ja olo on ollut ihan hyvä. Pienimmästä oli vähän heikotusta, mutta ei sen pahempaa. Onhan se toosa aina vähän hellä sen jälkeen kun sieltä on vaavi tullut, mutta onneksi olen selvinnyt vielä ilman suurempia.. anoppi meinasi että kun olen kasvissyöjä niin sekin kuulemma vois vaikuttaa ettäon "joustavammat kudokset" kuin lihansyöjillä.. Oli kuulemma joskus lukenut jotai tutkimusta..
Rintapumpusta
Itse keskimmäisen aikana käytin ihan sellasta putkilon mallista pumppua ja pumppasin joka ikinen imetyskerta toisenkin tissin tyhjäks, ja voitte vaan kuvitella miten sitä maitoa sitte tuli.. Sitä oli iso kauppakassillinen pakastimessa vielä sillonkin kun lapsi päätti lopettaa imemisen.. Roskiin piti laittaa.. harkitsin sillon luovuttamista, mutta tuntui seki niin vaikealta et jätin väliin. Vauva oli sillon 5kk kun ekan kerran jäi niin että tartti edes korviketta =D
Ajattelin nytkin koittaa pärjätä samaisella pumpulla sen mitä nyt saattaa tarvita.
Pitäskin verestää muistia niistä pakastusajoista jne. Pullopussejakin tuolla on vielä..
Alotin eilen pinniksen verhojen suunnittelua ja sainki ne kutakuinkin ompeluvalmiiksi. Mulla on lojunu tuolla sellaset ihanan pirtsakat retro vihreet läpikuultavat verhot joita en oikein mihkään ole saanut sopimaan, niin niistä nyt teen verhoon alaosan, ja yläosaan tulee sellasta vaaleaa raitakangasta ja siihen yhtymäkohtaan tulee pitsi ja satiininauha ja siitä sitten rusetit siihen etureunaan..
Myöski suunnittelin ompelevani pinniksen suojuksen uuden siitä vaaleasta raidallisesta kankaasta kun sitä on niin paljon.. Pitää käyä kierrätyksessä vähä kahtoon matksua lisää tänään..
voi kun sitä ehtiski ommella kaikenlaista, mutta kun einoilta kosseilta oikein ompelurauhaa saa kun tekevät ilkeyksiä sillä aikaa kun ite uppoutuu omiin hommiin =D
Mullahan alkaa joka päivä tulla pieni kirjan alku tänne.. Sori :ashamed:
Nyt suunnitteleen ompelua jne...
Vaavimasu ja valonpisara 32+6