Joulukuun toivevauvat 2012 *Elokuussa*

Ite mittasin kans ympärysmitan ja 102cm oli tulos.

Vaivoista... ei ole ollut mitään, tosin saan kyllä kolotukset hyvin pysymään loitolla kun venyttelen, liikun paljon kävellen ja pyöräilen. Oikea nosto asento on myös tärkeä muuten alkaa selkäsärky heti.

Saako noihin 4d ultriin kelakorvauksen, luin että saa siinä tapauksessa jos on lähete ultraseurantaan. Vai onko tääkin sitten kuntakohtanen.
Ainakin ite mitä googlettelin löyty kokonaishintoja Tampereella ja mainintoja että ei kelakorvattavuutta.
En tosin ole menossa, mulla tulee kuitenkin synnytystapa-arviointiin lähete ja ne ultraa siellä kuitenkin.

Tyttö ja poikaoloista.. heitti nurin, oli niin vahva poikaolo mutta rakenneultrassa kyllä tyttöä luvattiin. Olin senkin jälkeen vielä poikaoloissa:D mutta nyt vaaleanpunaisten vaatteiden myötä on taas palattu todellisuuteen.
Meillä on ennestään poika sekä tyttö, enkä tiiä mistä se vahva poikolo putkahti, lähinnä varmaan siitä oviksen ajankohdasta ja tärpistä... Mikään ei ole varmaa kuin epävarmuus.

Sokerirasitusaika on kans syyskuun alussa, muu siitä ketuta kun se syömättömyys ja juomattomuus kun saan kaameen päänsäryn noista. Onneksi bussi ajaa suoraan labran eteen ja aika on reilusti ennen 8.00. Joten kai siittä selviää hengissä.

Kyllä mua kiinnostais tapailla muita Tamperelaisia, aikaa tosin onkin ä-loman alusta hyvin, siihen asti vielä töiden merkeissä menee päivät.


23+5
 
Viimeksi muokattu:
mame mulle kätilö sanoi siinä np ultrassa että rakenneultran tekee sitten lääkäri.. Ilmeisesti mun diabeteksestä johtuen...! Tovotaan että johonkin väliin saan sen 4D:n vinguttua :D ei nyt välttämättä tiistaille mut vaikka muutaman viikon päähän! Onhan se nyt poliklinikkamaksun hinnalla halvempi huomattavasti käydä kun yksityisellä! Voi olla että jos ei tuolla ä polilla päästä niin mennään sitte yksityiselle.
Me käytiin varhaisultrassa ja varasin sen nimenomaan kätilölle niin oli halvempi :)
 
yöperhonen, joo tosiaan, lääkärille "pääsee" just jos on jotain, vaikka diabetes.
Itse pääsin viimeraskaudessa 3 kertaa lääkärin ultrattavaksi, koska mulla oli samaan aikaan yksi sairaus mitä seurattiin, mut nyt sitä ei ole, ni oon vähä orpona, kun ei vauvaa nääkkään kokoajan..
Mulle tehdään kyllä ennen synnytystapa arvioo joku kontrollikäynti, loka-marraskuuksi, mutta siitä ei ole tietoa, ultrattaisko siellä.. oon varmaan jääny vähän koukkuun tuohon vauvan näkemiseen, kun ekassa vaan pääsi- ja nyt sit ns. normi ultrat jo ohi ;)
nyt kun saatiin tyttölupaus- joka aina on arvaus tässä vaiheessa, haluisin sen takia ultraan sitä varmistamaan, etten sit osta vaaleenpunasta , jos vaik kuukauden päästä ei näyttäskää enää tytöltä..

Miten muilla tyttölupauksen saaneilla- sanoko teille kätilö, et on epävarmaa/varmaa/ ei mee takuuseen jne. Kun meille sano kyllä ihan että tyttö on- mutta koskaan ei tytöistä (eli jos ei kiveksiä näy) sanoa täsä vaiheessa varmaa.
 
Pahoittelut hiljaiselosta, en ole loman vuoksi ehtinyt istumaan koneella, mutta teidän kuulumisia olen kuitenkin lueskellut säännöllisesti puhelimella.

Rakenneultrassa käyty. Kaikki oli hyvin ja saatiin varmistus sukupuolelle, josta oltiin saatu jo reilu kuukausi sitten vahva arvaus yksityislääkäriltä. Sukupuoli meni oman arvioni kanssa ristiin, mutta sillä ei ole mitään väliä, mulle kelpaa kumpi vaan.

Makeanhimo riivaa täälläkin, varsinkin pulla ja makeat jugurtit maistuisivat liiankin hyvin. Painoa on tullut lisää alusta 2,5kg. Eihän tuo ihan mahdottomasti ole, mutta kun lähtöpainokin oli jo lievän ylipainon puolella ja koko satsi on kerätty viimeisen kolmen viikon aikana, niin pelottaa. Toivottavasti arkirytmiin paluu hidastaa tuota painonnousua. Maha näkyy, paha sanoa kuinka paljon siitä on vauvaa ja kuinka paljon pullaa:D.

Ensimmäiset varmat liikkeet tunsin 18+0 ja pari päivää siitä olen tuntenut liikkeitä säännöllisesti useamman kerran päivässä.

lanttu-anttu + retiisi 20+0
 
Me ei saatu tyttölupausta vaan arvaus :) Ultraaja ei sanonut sukupuolesta mitään, sittenkun
lopeteltiin, kysytiin sukupuolta. Sanoi: Riittääkö meille arvaus ?
Tyttöä arvaili koska ei näkynyt mitään jalkovälissä ja napanuorakin tuli eripaikasta. Sanoi että viivat niinkuin ois mutta hän ei ´koskaan tytöistä sano selvää tyttöä, kun pojilla saattaa olla vielä kivekset laskeutumatta.

Tosin ite nyt luotan tuohon tyttöarvaukseen. Selviää kyllä sitten synnytystapa-arvioinnissa onko varmasti tyttö.
 
mame31: Meille sanottiin, että tytöltä näyttää, mutta ei kannate kuitenkaan maalata seiniä vaaleanpunaiseksi. Pari kertaa koitti katsoa sinne jalkojen väliin, eikä siellä tainnut näkyä mitään, mutta kuitenkaan ei uskaltanut varmasti mitään sanoa.

Toisaalta haluttaisi hankkia tyttöjen vaatteita, mutta en uskalla, joten neutraaleilla väreillä mennään. Me saatiin veljeltä tyttöjen ja poikien vaatteita, joten niistä voi sitten ottaa käyttöön jommat kummat riippuen kumpi tulee. Pitää vain pestä sitten kaikki vaatteet tuosta laatikosta.

Mittasin ympärysmitan ja 93cm näyttää.

Peppi1981 ja Sykerö 22+6
 
Täälläkin makeanhimo on alkanu taas kukoistaa. :D Ennen raskautta oisin voinu syödä vaikka joka päivä karkkia ym. herkkuja. Mutta nyt tähän puoleen väliin asti ei oo herkkuja tehny mieli juuri lainkaan. Enemmän sitte just kaikkea suolasta hyvää. Nyt taas sitte maistuisi makeatkin, mut jotenki en osaa enää herkutella hyvällä omalla tunnnolla niin paljon kuin ei raskaana. Tosin täähän nyt vaan on ihan positiivista! :LOL:

Liikkeitä tuntuu nyt päivittäin. Usein kun käyn selälleen huilaamaan, niin vatsan päältä näkyy kun pikkunen potkiskelee. :heart: Harmi ettei mies oo onnistunu vielä näkemään. Heti kun sanon, että nyt kato kun tuossa selvästi potkii, lopettaa pikkunen saman tien! :D Hassua, jotenki en ajatellu, että nyt jo vatsanpäältäkin näkee potkut, kun ei aiempaa kokemusta raskaana olemisesta ole.

Kolotuksista; mulla on järkyttävää häntäluukipua, jos istuu pitkään paikallaan. En oo aiemmin huomannutkaan, mutta nyt yövuoroissa on takapuoli niin hellänä, kun ei tuu juostua niin paljoa kuin töissä normaalisti... Eikä viitti makuullekaan täällä käydä. :LOL:
 
Pakko tulla hehkuttamaan! Ultrassa käyty ja kaikki oli hyvin :heart: Mulla on ollut ihan poikaolo itsellä, mutta tytöltä kuulemma näyttää eli ihan kuin juron-jaurella, samoin kävi mun olojen kans :D Meilläkin jo tyttö ja poika on ennestään. Saa sitten nähdä pitääkö tuo paikkansa... Uskaltaakohan sitä nyt hankkia tyttömäisiä vaatteita...

Mahanympärys näyttää 90cm, isolta tuntuu maha, kun on tuota ylimääräistä kertynyt vyötärölle kahden edellisen jälkeen...
 
Ultrassa käyty! Pikkuisen kaikki mitat ja muut normaaleja mistä olin tosi huojentunut. Se siitä poikaolosta, poikahan siellä on! Monesta kuvakulmasta näkyi pyöreät killuttimet ja itse "todistuskappale" siinä vieressä. Napanuora näkyi yhdessä kuvassa vielä erikseen sivulla niin kätilö oli aika varma asiasta.

Mulle voi siis päivittää poikalupauksen! :heart:

Jotenkin ihanaa et oma olo oli oikeassa. Mietin et mistä mä sen mahdoin tietää, mutta jostain sen kai vaan tiesi.

Ainoa huolen aihe nyt itsellä on et istukka on just siellä kohdun suulla. Kehoitti ottamaan rauhallisesti ja tarkkailemaan omaa oloa. Kontrolliajan sain lokakuulle, ultrataan onko istukka noussut yhtään ylemmäs, nousee kuulemma usein kun kohtu kasvaa. Itseä vähän huolettaa kun ollut välillä supistuksia, lonkka- ja selkäsärkyä. Kätilö neuvoi soittamaan neuvolaan ja vaikka kysymään vielä asiasta jos se huolettaa ja ottamaan rohkeasti sairaslomaa jos oma ja vauvan hyvinvointi sitä vaatii. Sairaslomaa voi olla edessä kun töiden ja arjen puolesta vähän hankala kovin rauhakseen ottaa. Jotenkin hassu fiilis siitä kun kahdessa edellisessä raskaudessa olin töissä loppumetreille saakka, ja hyvin porskutin eteen päin, silloin en jäänyt lopussa saikulle tosin pidin kaksi viikkoa vuosilomia ennen äitiysloman alkamista. Onko kellään muulla istukka kohdun suulla? Saitteko mitään lisäohjeita?

Vauva ultrassa edelleen muutamia päiviä isokokoisempi. Laskettu aika pidettiin silti ennallaan. Luulen että syntyy joitain päiviä tai viikon etuajassa kun eka syntyi yliaikaisena, toinen päivää ennen laskettua ja jos samalla kaavalla menis tääkin.

Olisko kellään suositella hyviä tuunauskeinoja ruskea-vaaleanpunaisten vaunujen laittoon pojalle? :D Mies oli aiemmin sitä mieltä ettei myydä vaunuja mut saas nähdä mitä mieltä nyt on kun ehtii asiaa harkita ja vahva sukupuolen veikkaus on tiedossa. Ja ihanaa, hyvä syy mennä hypistelemään vauvan vaatteita kaupoille. ;) Meillä pääasiassa punaisia, keltaisia ja vaaleanpunaisia tyttöjen vaatteita ja mekkoja.

Mukavia oloja sinne kaikille ja hyvää viikonalkua!

Tupuna ja Pikku-Ruu alias "Boitsu" 20+6 tai 20+2
 
Tupuna, tänne jo kirjoittelinkin että sain myös tuon istukka kohdunsuulla tuomion. Kävin kuitenkin yksityisellä lääkärillä varmistamassa asiaa ja hakemassa kakkosmielipitwwn ja ylläty, istukka ei ole lähelläkään kohdunsuuta, ei edes matalalla. Eli suosittelen käymään yksityisellä, ihan mielenrauhan takia. Itse halusin tietää voiko harrastaa liikuntaa, mitä pitää varoa jne, mutta oon tosi tyyväinen että menin koska muuten olisin panikoinut lokakuun kontrolliin. Ja kätilö katsoi rakenneultrassa myös alakautta, eli sittenkin on mahdollista katsoa väärin (mahan päältä tuota kohdunsuun tilannetta ei ilmeisesti näe koskaan kunnolla).

Täällä eka päivä töitä lomien jälkeen takana ja oudolta tuntuu. Toisaalta eihän tässä montaa kuukautta enää olekaan.

Undu 22+1
 
  • Tykkää
Reactions: Tupuna
Undu: kiitokset, tosi huojentavaa kuulla että tilanne ei välttämättä olekaan niin paha kuin tavallisessa ultrassa näyttää. Multa katsottiin vaan mahan päältä tilanne. Mietin et soitan varmaan joka tapauksessa huomenna neuvolaan ja pyydän että joku lääkäri katsois kohdunsuun tilanteen, ettei supistukset ois vaikuttanu mihinkään. Ton toisen mielipiteen kysyminen vois olla hyvä juttu. Lokakuuhun vielä aikaa, otanpa harkitaan. :)
 
jännä juttu,nyt vasta alkaa tuntua siltä kun ois raskaana. kävely muuttuu ankkamaiseksi ja muutenki toi maha tuntuu olevan joka paikassa edessä. vaikkakin onhan se ollu jo pitkään,mut siis kuitenki. kolauttelen koko ajan jääkaapin oveen tms tyhmää...

pitäis tuo taapero alkaa laittaa yöunille. huonosti nukkunu tänään päikkärit ni menee normia aikasemmin sitte maate. aamulla olis koululaisten eka aamu... eli kukon pierasun aikaan pakko nousta |O

 
Täälläkin on nyt alkanu vihdoin tuntumaan siltä että tietää olevansa raskaana. Lonkat kipuilee ja tunnin lenkkeilyn jälkeen tuntuu siltä kun ois juossu maratonin! :D Joka paikkaa kolottaa ja tuntuu raskaalta/kankeelta. En ois kyl uskonu että jo tässä vaiheessa tämmösiä tuntemuksia, luulin et ne tulis vast rv 30 jälkeen. Myöskään maha ei oo vielä järin suuri, joten ihmetyttää hieman. Vaikka on painoa vatsaan tullu aivan varmasti. Kävely myöskin tuntuu ankkamaiselta....ehkä noiden lonkkien takia :D

Tänään oli hammaslääkärikin jonka muuten luulin olevan ilmainen raskaana oleville, mut eipäs ollutkaan? No, pääasia että reikiä ei ollut ja kaikki oli kunnossa!!

Mahan ympärys täällä 94 cm, en vaan tiedä mikä oli lähtölukema, ku en tajunnu mittailla.

POKS 23! :)
 
Onnea taas ultrassa käyneille!:flower: Ja jos haluatte sukupuolen listaan näkyville niin muistattehan korostaa sen, muuten oletan että ette halua sitä listaan.

ON. Mullakin oli tänään vihdoin rakenneultra. Kaikki oli kunnossa, rakenteet näkyi erinomaisesti ja mitään vikaa ei näkynyt missään :heart::heart: Kyllä oli taas ihanaa katsella pientä, etenkin kun oli kovat jumpat käynnissä. Meille on tulossa pieni poika! Vehkeet näkyi niin selvästi ettei mitään epävarmuutta asiasta jäänyt. Itsellä oli myös ns. poikaolo, mutta luulen että alitajuisesti vaan toivoin poikaa. En usko että on mahdollista oikeasti mitenkään "tuntea" tai "tietää" kummat sukupuolielimet siellä kohdussa killuu :D Mutta 50-50 mahkuthan tossa on arvata oikein joten ei mikään ihme että usein "olot" osuu oikeaan vaikka useamman kerran peräkkäinkin. No, ollaan kuitenkin miehen kanssa tosi onnellisia että poika oli terveen näköinen! Painoarvio oli 500g, mikä on ihan ok kun minä ja mies ollaan molemmat pitkiä ja "romuluisia" :LOL: Ylihuomenna on sitten seuraava neuvola, siinä lähinnä kiinnostaa Hb.

Rödluvan ja Beetakingi 21+2
 
Viimeksi muokattu:
piti kaivaa doppleri pitkästä aikaa, poitsu ollu nii hiljanen tänään et varmistin kaiken olevan kunnossa.
taitaa vaan olla selkä mun mahaa vasten,ku ei tunnu potkut. mut hyvin sydän jumputti ja vaihteluita oli...
 
Ainii mulle tosissaa voi kans laittaa sen tyttölupauksen, toivottavasti nyt näkyis värillisenä.
Mulle neuvolan täti sano ku kysyin et miks musta tuntuu siltä ku olisin tukehtumassa vaik kävelisin vaan puol kilsaa vaik oon ollu aina kävellen liikenteessä nii sano et ku toi kohtu on niin korkeella nii painaa jotenki keuhkoja ja et voi hellittää sit loppuvaiheessa ku maha laskeutuu. Sitä odotellessa, ei oo meinaa kivaa ku puhuessaki on iha hengästyneen kuulonen kokoajan..
vauvaton kuulostaa tosi ihanalta toi et on tulossa kaks pientä poikaa. Kokemuksesta tiedän miten rakkaita pojat voi olla:heart: ja vielä kaksin kappalein! Onnea muillekin vielä tyttö/poikalupauksista ja siitä että on menny hyvin rakenneultrat eikä oo ikäviä yllätyksiä tullu.
 
Tänään olis taas neuvola... Tuntuu, että on jotenkin niin turhia nuo käynnit kun ei siellä oo kun joka kerta ne samat turinat mitä on kaikilta neljältä edelliseltäkin kuunnellu. Onneks tänään sentään saan ne kela-lippuset niin on jotain erilaista ja on siellä tänään eri tätikin, pientä vaihtelua :D

Mulla on eilisestä asti vihlonu/kipuillu (en tiä itekkään miksi tuota kutsusin) oikeaan nivuseen ja alamahaan sillä puolella. Mietin, että painaisko vauva jotain hermoa tai jotain kun noin yhtäkkiä tuollanen "vaiva" tullu.. Ilkeeltä kuitenkin tuntuu tuo ja vaikutti yöllä jopa nukkumiseen kun ei voinu edes tuolla kyljellä nukkua. Jospa tuo jossain vaiheessa loppuis....

Mutta eipä täällä tänään muuta.. Aurinkoista päivää jokaiselle :)

Jabadaba ja 22+2 (edelleenkään ei oo keksitty tulokkaalle tekonimeä :D )
 
Ultrakuulumisia!
Kätilö ultrasi aktiivisesti liikkuvaa 365 grammaista pikkusta.. Vain sydän jäi kunnolla näkemättä kun oli koko ajan käsi tai joku edessä eli kontrolli ultra 29.pv lääkärille. Ei kyllä näyttänyt olevan vikaa, mutta varmistetaan :) ei haittaa yhtään nähdä pientä useammin. Muutenkin kontrolliultria tulee olemaan paljon :)
99% varmuudella meille annettiin poikalupaus :heart: eiliseen iltaan asti mulla oli tyttöolo! :D
Vastasi hieman isompaa, mutta ei ruettu muuttamaan laskettua aikaa kun noita kontrolliultria tulee olemaan niin paljon että ei ainakaan liian isoksi pääse kasvamaan!

Onnellinen YP & Fantti 20+1 (21+1) :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Rödluvan
Edelleen ihania ultrakuulumisia kaikilla! Ja onnea kaikille tyttö/poikalupauksista. :)

Oletteko te kaikki muut jo käyneet lääkärillä?? Minulla ei ole ollut vielä yhtään lääkärineuvolaa. Tavan th-neuvolakäynneilläkin olen käynyt vasta kaksi kertaa ja siitä lääkärikäynnistä ei ole ollut edes mitään puhetta. Pisti vaan mietityttämään kun kuulostaa että kaikilta on esim. kohdunkaulan tilanne vilkaistu. Ei kukaan ole sitä vielä kertaakaan minulta tutkinut...

Himmu & X 21+1
 

Yhteistyössä