Joulukuun toivevauvat 2012 *Elokuussa*

Ihania ultrakuulumisia kaikilla! Miten sitä itse jaksaa/pysytyy vielä reilun viikon odottammaan??

Meillä ei ole vielä mitään konkreettista noista nimistä. Tai no, miehellä on ollu jo vuosia (?) valittuna nimet sekä tytölle että pojalle, mutta minä en ole vain vielä niille lämminnyt... :p
Meidän lasta ei kasteta, kun ei kumpikaan kuuluta kirkkoon, eli ei ristiäisiä. Mutta nimiäiset olisi kyllä mukava pitää. No voisi varmaan järjestää sitten mummolassa kun siellä on niin paljon enemmän tilaa. Mutta katsotaan, ei sillä nyt niin kiire vielä ole.

Vaunuissa me tykästyttiin Teutonian Fun Systemeihin. Ne oli ensimmäiset vaunut/rattaat ikinä, joita käytiin katsomassa ja halusinkin vertailla muiden kanssa joten nyt on Emmaljungat ja Briot tarkastettu, mutta eivät tuntuneet yhtään niin hyviltä ja näppäriltä kuin Teutoniat, joten sellaiset meille varmaan tulee. Nyt ongelmana on väri. Kun en niihin ollut mitään huomiota kiinnittänyt ennenkuin valitsin mitä haluan ja nyt niitä värejä ei pääse näkemään... :kieh: Kun niitä ei myydä kuin ihan muutamassa paikassa, ja täälläpäinhän niitä ei sitten ole. Netissä värit näyttää niin ihmeellisiltä että. Mutta jospa sitä tulisi vaikka joku reissu heitettyä johonkin "isompaan" kaupunkiin niin voisi sitten siellä käydä niitä katsomassa.

Mulla liikkeitä on tuntunut parisen viikkoa, mutta ei läheskään joka päivä ja nekin on suurimmaksi osaksi sellaisia "muljahduksia". Vain pari kertaa on tuntunut sellainen tökstöks, jonka on selkeästi liikkeiksi tunnistanut. Niitä enemmän kiitos. :) Toivottavasti ne vahvistuu pian että pääsisi mieskin niistä osalliseksi edessä sijaitsevasta istukasta huolimmatta.

Himmu & X 19+2
 
No nyt on rakenne takana ja poikahan siel oli niinkuin oon koko ajan arvannukki :heart:

Mites eiks toista odottavil oo enää rakenne ultran jälkee muita ultrii? :eek:
Mulle sano se kätilö et seuraavaks tuutki joulukuus synnyttää.

ja osaisko kukaa selittää mulle tost varhannetust äippälomast mitää? :D
Kelast kysyin siit ni selitti vaa 30pv:st, mut toi varhannettuhan on 55pv.

Ain00 & Milli 20+4
 
Koira Meillä on tuo pieni chihu, mikä meille tuli vastikään, joten tietoa ei ole et miten tulee toimeen vauvan kanssa, mut luulisin et tulevat sit hyvin toimeen.

mame31 Noni, meillä on sitte samana päivänä kunnon jännitykset. :) Hyvin siellä kaikki on.

Susanna#1 & LillaMy 19+2<3
 
Vileä pari yötä ultraan! Nyt alkaa jäännitys tiivistyä oikein kunnolla. Eilen oltiin perheen kesken korkeasaaressa ja kävelyä kertyi sen verran että tuli illalla ja yöllä muutaman kerran pistomaisia kipuja alavastaan. Onko muilla tullut rasituksesta näitä vielä? Oikein säikähdin mutta tänään on ollut ok olo kun on ottanut vähän rauhallisemmin. Jumputuskin kuuluu hyvin, ja liikkeet tuntuu eli toivotaan että oli vaan ohimenevää.

En vieläkään ole päättänyt selvitetäänkö kumpi masukissa majailee, toisaalta olen ihan varma tytöstä mutta tiedä noista tuntemuksista.

Äippälomasta sen verran että en ottaisi tuota varhennettua koska aina voi jäädä sairaslomalle jos voimat ehtyy. Itsekin äin viimeksi viikkoa ennen oikeeta päivää. Ei mene sitten tuo loma hukkaan.

Eipä sen kummempaa,
Undu 20+3
 
Jep, taidan kyl tolle miehelle vinkata, et voisin sellasen bola-korun huolia. ;)

Täälläkin on kissoja, mut jotenkin en jaksa hirveesti uskoa, et nuo ois mitenkään tunkemassa pienen lähelle, kun eivät oikein välitä aikuisistakaan ihmisistä. Toki täytyy alkuun vähän tarkemmin seurailla tilannetta. Varmaan käyvät sitten uuden tulokkaan kuitenkin nuuskimassa. :)

Liikkeistä mietin kans yks päivä ihan samaa, et joko kaikki muut näillä main menevät tuntevat liikkeet. Täällä siis oon ehkä kaks kertaa tuntenu selvästi tökkimistä tuolta sisältä päin, ja muuten ehkä jotain hipaisuja. Enkä todellakaan niitäkään säännöllisesti.

Ja huoli pienestä nousee täälläkin näin ennen ultraa taas enemmän esiin. Onneksi tässä alkaa huomenna työputki, joka kestää sinne keskiviikon ultraan asti, jos vaikka ajatukset pysyis edes vähän enemmän pois kaikista huolista ja murheista. :)
 
Tännehän on parissa päivässä taas tullut mukavasti tekstiä :) Ja onnea kaikille ultrassa käyneille hyvistä kuulumisista!

Lemmikit, meillä on kaksi isohkoa koiraa, jotka aika vähän on ollut lasten kans tekemisissä, tykkäävät kyllä lapsista, mitä nyt vähän pitää aluks kattoa etteivät touhota liikaa mutta uskon että ei tule ongelmia.

Liikkeistä, olen tuntenut liikkeitä päivittäin vasta noin reilun viikon ajan ja istukka on etupuolella. Edelleen on kyllä päiviä jolloin saattaa tuntua vain muutama potku/muljahdus. Kovimmat potkut tuntuu kyllä ulospäin mutta ne tulee aina niin yllätyksenä ja yksittäisinä että harvoin just silloin on käsi mahan päällä :)

Miten muuten teillä muilla on "päädytty" hankkimaan lapsia? Oletteko aina halunneet lapsia ja poteneet kovaa vauvakuumetta vai miten? Itselläni siis ei koskaan ole ollut varsinaista vauvakuumetta ja vielä n. neljä vuotta sitten olin sitä mieltä että en edes koskaan halua lapsia. Miehen "vaihdos" reilu kolme vuotta sitten muutti mieltäni asiasta, mutta edelleen lapsen hankkiminen on ehkä enemmän järki- kuin tunnevalinta, jos niin voi sanoa. Ja voi hyvinkin olla että tämä jää ainoaksi lapseksi. Ja ettei nyt kukaan saa väärää kuvaa niin lapsihan on erittäin toivottu ja odotan innolla joulukuuta, mutta en ehkä ole kuitenkaan mikään pullantuoksuinen kotiäiti vaan ensisijaisesti nainen, jolla on lapsi :) Olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla olenko poikkeustapaus va onko muitakin samalla tavalla ajattelevia ja toki sitten myös muitakin kantoja ja mielipiteitä asiaan.

Wera_ 22+0
 
Vauvaton ei oikeen muuta tietoo ku mitä kelankin sivuilta selviää- eli sitä saa hakee jos vaikka oma työ vaaraksi raskaudelle, jos sitä saa, se ei vähennä äippärahaa- sen aikana ei saa tehdä mitää töitä kellekkää muille, eikä vissii nostaa opintotukeakaan..
Sen myöntämiseen vaan tarvitaan aika hyvät paperit, eli on lääkärin todettava, että työ haitallista- ja työnantajan todettava ettei ole siirtää raskaana olevaa siksi ajaksi muihin helpompiin hommiin.
En tunne kun yhden kemistin, joka tän sai, kun koko laboratoriossa käsiteltiin ns. haitallisia aineita.

Wera meillä kanssa ensimmäisen yritys lähti aika tietoisesta päätöksestä- että meillä alkaakin jo ikää olla, ja elämäntilanne ok, eli aika sellainen järkiperäinen lähtökohta- meillä myös paljon lähipiirissä lapsettomuutta, joten olimme eläneet sivusta sitäkin todellisuutta, niin kai se laittoi myös harkitsemaan- ettei ainakaan enää lykättäisiä asiaa vuosia.. toisen tahtominen tuli aika luonnollisena esikon jälkeen ;)

ristiäisistä ja nimiäisistä: jos joku jaksaa kertoo kokemuksia, kuulisin mielelläni millaisissa juhlissa ootte vaikka käyny vieraina, tai ite pitäny- kun tuntuu että sukulaisten (iäkkäiden) ajatus kastejuhlasta on se kakku kahvitus, mutta kuulin et yhdet kaverit oli tarjonnu grillijuhlat mökillään :)
Myös tästä "taistellaan" luultavasti meidän suvussa: että oikee ruoka, pelkät kahvit, vai sitten jokin kylmä buffet pöytä.. Johtuu siitä että mun puolelta ollaan sellasia- että juhlitaan sitte kunnolla- ja halutaan vähän näyttääkin, ja miehen puolella sukua juhlat on sitä rataa, että synttäreilläkään ei ilkeä ottaa, kun hävettää kun tarjoomista on niin vähän :D
ja kastejuhlahan on meidän perheen oma juhla- ja vielä omassa uudessa kodissa, niin kiinnostaa kaikki vinkit ja ideat.

Liikkeet: kiitos sympatioista, kun kerkesin täällä valittaa, ettei ne tunnu, niin sainkin eilen illan ja yön sellasta potkunyrkkeilyä , että ihan nauratti :) mutta odottamista on tuohon ensi viikon ultraan, ihan liiikkaaa,,
 
Kylläpä täällä poksutaan tänään.. :D

Kiitoksia Rödluvanille uudesta pinosta taas kerran ja onnea kaikille, jotka ovat saanet hyviä ultrakuulumisia!

Äitiyspakkaus 2013 Julkistetaan tässä kuussa! En millään jaksaisi odottaa. Otetaan siis se pakkaus jos se kerkee vaihtumaan, muuten otetaan rahana.

Lemmikeistä Meiltä löytyy kaksi "pientä" koiraa, 7- ja 3-vuotiaat poitsut. En usko, että ongelmia tulee.

Varhennetulle äitiyslomalle luultavasti menen, koska multa loppui nyt työt mitä olen tehnyt opiskeluiden ohella, joten varhennetussa saan pidemmän aikaa rahaa opintotuen rinnalla. En siis missään vaiheessa aio laittaa opiskeluita tauolle vaan porskuttelen niitä omaa tahtiin eteenpäin niin äitiyslomalla kuin kotihoidontuellakin.

Vogue ja Taimen alku 21+3
 
Onpa täällä tullu taas kivasti kirjotuksia :)
Täälläkin olis tarkotus jäädä varhennetulle äitiyslomalle, koska tiedän ettei musta ole töihin loppuun asti ja palkalliset sairaslomapäivätkin loppuu kesken. Tuolle jäin myös edellisen muksun kohdalla.

Saas nähdä sitten mikä äitiyspakkaus saadaan.. Mä kyllä luulen, että tuo nykyinen, mutta ei haittaa koska on musta kiva ja siinä on just sellasii juttuja mitä meillä ei ole.

Kävin eilen taas lääkärissä ja saikku jatkuu supistuksien ja kipuilujen takia. Syytä ei noille edelleenkään löydy. Onneksi kaikki oli hyvin eikä noi supparit oo tehny tuolla "tuhojaan". Muuten tuo lääkärissä käynti oli kyllä ihan turha, ei kuunnellu edes sydänääniä tai mitannu kohdun korkeutta. Sitte huomenna oliskin se kauan odotettu ultra :)

Mukavaa elokuista kaikille :)

Jabadaba77 ja 20+4
 
Tulin vaan merkkailee ja korkkaamaan uuden pinon :D Kiitos rödluvan :flower:
Meillä vielä 6 vrk ultraan ja paniikki kasvaa vaan kun ei edelleenkä liikkeet oikein tunnu :/
minttis ja pirpana 19+5 lauantaina täälläkin vihdoin puoli väli poksahtaa :heart:
 
Ultra takana!
Kylläpäs mieli kohentui - kaikki oli oikein mainiosti ja pieni supersöpö! Istukka on etuseinässä koko kohdun kattavana patjana eli liikkeitä saa odotella ihan jos jonkin aikaa voimistuviksi. Raajamitoiltaan tyyppi vastasi 20+5(!) viikkoista, vaikka viikkoja on vasta 19+3, mutta tämä selittyy isän ja isosiskon mitoilla - hekin ovat todella pitkiä ja pitkä raajaisia. Pieni hengaili peppu alaspäin mikä vähän pelottaa, tyttö oli mulla aina nuppi alaspäin ja kätilönkin sanoin mun mittaisessa ihmisessä ei kovin kauaa pyöritä...

Sukupuolesta saatiin oikein vahva arvio.. Itkuksihan se meni! :)
 
  • Tykkää
Reactions: mame31
Kissoista, meillä on niitä useampi. Ajateltiin hankkia verkot pinnikseen ja vaunuihin koska ainakin vaunuista tulee ihan salettiin muuten uusi kissojen pesä :D Meidän kissat on tosi kilttejä etten sillai pelkää että tahallaan vahingoittaisivat vauvaa, mutta suurin kissoista painaa 11 kg (isokokoinen rotu, ei siis läski ;)) eikä itsestäkään aina tunnu ihan mukavalta kun se haluaa tulla yöllä kaulan ja rintakehän päälle makaamaan ja halimaan. Sehän voisi tukehduttaa vauvan ihan hellyyttään. Ja hiekkalaatikkoa pitää pohtia kun vauva alkaa ryömiä, pitää kai virittää joku este vessanovelle mistä vauva ei pääse yli mutta kissa ja ihminen pääsee. Suljettu hiekkis ei käy kun ei niitä niin isoja ole että toi suurin kissa sinne mahtuis.

Wera kyseli miten vauvanhankinta alkoi. Me ollaan molemmat aina tiedetty haluavamme "sitten joskus" lapsia mutta alunperin ei ollut mikään kiire. Kunnes 5 vuotta sitten mulla iski kova vauvakuume ihan yhtäkkiä, ja vuoden verran sain kärvistellä kun mies ei vielä kokenut olevansa valmis. Sitten (eli 4 v sitten) kävin gynellä ja mulla todettiin PCOS ja endometrioosi ja gyne sanoi että jos joskus lapsia haluatte niin parempi aloittaa nyt heti. Niinpä mieskin sitten myöntyi kun sanottiin että nyt tai ei koskaan. Ja siinä raskaaksi tulossa sitten kestikin 3,5 pitkää vuotta ja vielä pidempiä hoitoja. Noiden vuosien aikana miehenkin pää ehti mukaan hommaan ja se vähän hätääntyikin kun tajusi että me ei välttämättä oikeasti ikinä saada lasta. Että on sekin viimeiset 2,5 vuotta ihan oikeasti toivonut raskautta, ja ollaankin molemmat oltu ihan kusi sukassa nyt raskausaikana ja ainakin mä pelkään koko ajan etä jotain pahaa tapahtuu. Toi pitkä lapsettomuus- ja hoitotausta vähän estää raskaudesta nauttimisen kun tietää että mikään ei ole itsestäänselvää ja kaikkea voi tapahtua, ja kun tietää myös että meille ei välttämättä toista ikinä anneta jos tälle jotain tapahtuu. Mutta yritän toivoa parasta, jos rakenneultra on ok niin ehkä uskallan taas rauhoittua.

Rödluvan ja Beetakingi 19+5
 
  • Tykkää
Reactions: mame31
vauvaton minä jäin esikoisen odotus aikana erityisäitiyslomalle ihan vaan tupakansavun takia! Työskentelin kahvilassa jossa poltettiin sisällä. Työterveyslääkäriltä sain lausunnon kelaan ja sitten työnantaja täytti lapun missä totesi, ettei voi siirtää minua tuolta savusta pois. Onnistui siis täällä ainakin ihan helposti.

Voikun olette saaneet ihania ultra kuulumisia! :heart: Onnea paljon!
Mulla vielä 5 yötä ultraan ja jännittää kamalasti! Nyt parina yönä oon nähnyt painajaisiakin kaiken maailman kehityshäiriöistä yms.. :(
Jostain syystä unissani odotan poikaa vaikka muuten minulla onkin erittäin vahva tyttö fiilis..
Toivotaan, että me kaikki loputkin saadaan iloisia uutia ultrasta!

Liikkeitä on nyt alkanut tuntua päivittäin! On se aina vaan yhtä ihana tunne, kun oma pikkuinen mahassa myllää :heart:

Hilma 20+2
 
  • Tykkää
Reactions: mame31
Mahankasvusta on mielessä sellainen kysymys, että onko muilla alkanut napa pulpahtamaan jo ulospäin? Minulla on nyt ehkä viikon verran ollut niin, että näkyy jo t-paidan läpi (aika inhan tuntusta) ja tänä aamuna oikein sattui, kun kiristeli navan alla vietävästi... Mullahan masu alkoi tulla esiin vasta puolenvälin paikkeilla (rv 18+), mutta on sittemmin kasvanut aika vauhdilla.

Toinen keskiraskauden vaiva on ilmennyt nyt muutaman päivän ajan; nilkkojen turvotus (jää sukista karseat jäljet), ja kädet on jotenkin aamuisin puutuneet, että ei jaksa pitää ylhäällä kauaa jos vaikka lukee kirjaa tai räplää kännykkää bussissa. Kaikkea outoa sitä tulee näköjään vastaan :confused: Tähän liittynee myös ihme kuumotus kasvoissa ja kehossa; vissiin verenkierto kiihtyy.

Äitiyspakkauksesta puheen ollen, äitini kertoi, että uutisissa oli näytetty sitä uutta pakkausta ja on kuulemma tosi hieno. Minä olen just sellainen, että tottakai haluan nyt sit sen uuden, niin seurailen nyt tuota Kela-Kertun tiedotetta palstalla: Äitiyspakkaus 2012 - Kysy lapsiperheen etuuksista - Suomi24.

Onko täällä muita kuntosaliharrastajia? Kuinka pitkälle olette ajatelleet käydä salilla? Minä ajattelin jatkaa vielä pari kuukautta, mutta toki täytyy kuunnella kehoa, ja katsoa mihin maha taipuu. Mies on vaan pari kertaa alkanut valittamaan, että ei saisi rehkiä jne. ja valvoo kokoajan mitä mä teen ja kuinka kauan (vähän rasittavaa välillä, vaikka hyväähän tuo tarkoittaa). Uskon kuitenkin neuvolan terkkaria, koska hänen mukaansa ei ole esteitä.

Onnea kaikille ultrakuulumisista! Aika hurjalta tosiaan tuntuu, kun kätilö huikkaa että "meille ei sitten ole enempää asiaa ennen kuin tuut sitten synnyttämään" Näin sanottiin meillekin. 4D ultra kyllä vähän kiinnostaisi, onko kukaan menossa? :D

BoB 21+6
 
Ehdin vihdoin tänne lukemaan viestejä. Joulukuisten pino on aktivoinut mukavasti. :)

vastailen noihin heinäkuunkin puolen juttuihin vielä.

malttamaton ja mame 31: meillä sama juttu vanhempien kanssa, aiheuttavat toisinaan päänvaivaa. Ymmärtävät että hankitaan lisää lapsia, mutta poikatoiveet taitaa etenkin yhdellä olla suuret ja se tekee oman olon ristiriitaiseksi.

Omien valintojen tekemisestä: omat vanhemmat joskus lähes loukkaantuu tai heittävät sarkastisia kommentteja jos teen asiat eri tavalla kuin mitä heidän mielestään olis parasta. Mm. aikuisen lautaselta tai aikuisen käyttämällä haarukalla lapsen syöttäminen, lasten suulle pusuttelu, lapsien kärräys säännöllisesti tiettyjä isovanhempia katsomaan (kylään, ei hoitoon) koska he eivät jaksa raahautua meille kylään (edes kolmea kertaa vuodessa ja usein ei lasten synttäreillekään), ja ovat siis niin nuoria että vielä työelämässä. Ja nyt raskaana täytyy joskus selitellä miksei halua syödä tiettyjä ruokia (ne neuvolan ohjeistamat ruoat, jotka löytyy kiellettyjen/vältettävien ruoka-aineiden listalta). Miehen vanhemmat onneksi ajattelee että tehdään asiat miten itse parhaaksi nähdään kun aikuisia ollaan, eivätkä paljon kommentoi jos en suoraan kysy mielipidettä, jolloin kertovat oman mielipiteensä avoimesti. :)

Istukasta: Toivottavasti saan tietää rakenneultrassa. Mietityttää kun ultraaja ei halunnut siitä mitään sanoa, vaan totesi että katsotaan sitten tuota myöhemmin.

Sähköisestä esitietolomakkeesta ei ole vielä puhuttu neuvolassa, ehkä ensi kerralla. :)

Nimistä: hankala keksiä etunimeä joka olisi miehen ja omasta mielestä hyvä. On paljastettu nimi vasta ristiäisissä. Ollaan annettu tytöille toinen nimi kummankin äidin puolen suvusta. Nyt vaikeuksia kun on mietitty omien isien suvuista nimiä, no ehkei se ole pakollista. :D

Vaavimasu: vanhoista nimistä, haeskelin joskus näitä, omille lapsille etsittiin suvusta nimiä toiseksi tai kolmanneksi nimeksi ja löysin alennuksesta nimikirjan "Eemu, Ukri, Amelie". En osaa sanoa onko nämä kuinka harvinaisia, mutta alkujaan vanhemmista, lyhyemmistä pojan nimistä tuli mieleen Aro, Veetu, Milo, Peitsa, Jyry, Jero, Tempo, Sipi, tyttöjen Juni/Juuni, Juula, Liila/Lila, Meila, Villa, Minta, Lumina, Maura, Iia, Aaria, Tilta, Tilla, Teri, Sade, Janni, Salma, Seela. Omat suosikit suvun nimistä toisiksi tai kolmansiksi nimiksi on Eetvart/Eedvart ja Iida ja Aurora, mutta saas nähdä lämpeneekö mies noille. :)

Vatsakivuista: oon ihmetellyt viime päivinä menkkamaista jomotusta ja särkyä alavatsalla. Ja toisinaan pistelee sivulta. Melko vähäistä ja luulisin että kuuluu raskausvaivoihin. Noista kannattaa varmaan kysyä neuvolassa, jos niitä on enemmän ja ne vaan jatkuu, niin ei tarvitse yksin murehtia, voivat sitten vielä tarkastaa että kaikki kunnossa. :)

Ristiäisistä: on pidetty ristiäiset, kolmannelle myös. Kuulutaan kirkkoon muttei olla kovin uskonnollisia. Lyhyt tilaisuus vanhassa puukirkossa suht pienellä porukalla (kummit, lapsen isovanhemmat ja sedät/tädit) oli jotenkin tunnelmallinen. Kunnon kakkukahvit päälle. Marenkeja, voileipäkakku ja täytekakku, jotka tilasin vaikka olen muuten kova leipomaan, pääsin helpommalla. :) Varattiin kirkolta tilat niin ei tarvinnut siivoilla kotona (varsinkin esikoisen kohdalla meillä oli alkukuukausina harsoa, vauvavanvaatetta, ym. pitkin keittiön tasoja ja olohuonetta, kunnes sain homman paremmin organisoitua. Kirkon tilavuokra oli edullinen ja seurakunnan emäntä auttoi pöytäliinojen, kahvien, ym. laitossa. On pidetty ristiäiset 1,5-2 kk kuluttua, en oo niiden kanssa kiirehtinyt. "Takaraja" niiden pitämiseen kai 2-3 kk.

Kummeista: meillä 4 ja 5: kaveri ja sukulainen kummankin puolelta, toisella tytöllä viisi koska yksi oli aviopari ja pyydettiin kummatkin.

Toppapuvuista: olen käyttänyt äitiyspakkauksessa mukana tulevaa makuupussia ja toppapukua, mutta tytöt on syntyneet kesällä. Taitaa äitiyspakkauksen puku olla vastasyntyneelle aika iso, pitää pohdiskella.

Vaunuista: itse hankin esikoiselle Emmaljunga-yhdistelmävaunut pehmeällä kantokopalla, samat käytössä kakkosella ja varmaan nytkin. Kalliihkot mutta kestävät. Ne on olleet itsestä ihan loistava käytössä. Vaunuissa on heittoaisa eli voi työntää naama- tai selkä menosuuntaan ja vaihtaa vaikka kesken matkan aisan toiseen suuntaan ilman että lasta tarvitsee nostaa pois vaunuista, ja pehmeä kantokoppa on niin kevyt että sen saa helposti nostettua vaunuista vauvoineen päivineen herättämättä lasta, ja lapsen kasvaessa kopan saa pois ja vaunuista rattaat. Harkitsin aikoinaan kolmipyöräisiä, mutta oon kuullut että ne kaatuu herkemmin. Talvella lumisohjossa isot pyörät on olleet itsellä välttämättömät, kääntyväpyöräisillä matkarattailla en ole päässyt eteen päin. Matkarattaat on olleet kätevät keskustassa ja kaupoissa pyöriessä.

Turhuuksista: mäkin havaitsin että korvike on turha, ekan kohdalla ostettiin niitä ennakkoon laatikollinen... :D Tokan kohdalla varuiksi pari purkkia ja samoin varmaan nyt, saahan sitä sitten haettua.

Itse olin niin itsepäinen imetyksen kanssa, että uskoin netin imetystukilistan ja imetystuki ry:n neuvoja ja imetin vaan sinnikkäästi ja tosi usein (riippumatta siitä tuliko maitoa vai ei :D ). En stressannut onnistuuko homma vai ei, enkä antanut korviketta, vaan odottelin rauhassa että maito nousee, kun se kuitenkin lähti sitten tarpeeksi ajoissa herumaan. :) Onneksi kärvistely palkittiin eikä vauvat siitä mitenkään kärsineet vaikka kitinää tuli muutamat kerrat kun touhu oli niin uutta sekä vauvalle että minulle. :D Saas nähdä onnistuuko myös kolmannen kanssa, omalta kannalta ois niin helppoa kun ruoka kulkee kätevästi luomuna mukana, mutta jos menee tuttipulloruokinnaksi niin terveitä lapsia silläkin näyttää kasvavan (itse olen tuttipulloruokittu). :)

Tosi tarpeellisiksi osoittautui liivinsuojat, maidonkerääjät (=ns. muovikupit liiveihin, saa rinnoista valuvan maidonkin talteen), vaavisänky (ensi kuukausiksi vuokrattava, pieni, pyörällinen pinnasänky, jonka saa kätevästi vedettyä mukana keittiöön, olohuoneeseen, ym., sairaalassa oli vaavi-sänky-käyntikortteja, netissä näemmä Vaavisänky - Vuokrattava vauvan ensisänky tuodaan suoraan kotiin!), riippukeinutuoli, jossa kätevä imettää ja tuudittaa vauvaa rinnalla (ja johon usein nukahdinkin vauvan kanssa), lancinoh (rasva rinnanpäille), jääkaappikylmät kaalinlehdet ja muut kuumottavia rintoja auttavat, valtava kuivausteline ja pesukone oli alussa kovassa käytössä, ja pakkaseen valmiiksi tehdyt ruoat varsinkin ekan kanssa, en ois alkupäivinä mitenkään jaksanut kokata. Todettiin että hoitopöydän on kätevää olla wc:n/kylpyhuoneen lähellä. Lastenhoitoapua kannattaa ehkä jo etukäteen tiedustella, meillä ollut tosi vähässä kummankin lapsen kanssa. Varsinkin alkuaikoina olisi toivonut että joku katsoisi vauvaa sen aikaa että saisi itse vähän nukuttua univajetta pois (yövalvomiset) tai saa vähän omaa aikaa, rintapumppu että joku muukin voi syöttää jääkaappiin/pakkaseen varastoitua maitoa. Olen kuullut että monilla äiti/isä/anoppi on ollut auttelemassa muutaman kerran alkuaikoina kotitöissä, ehkä siitäkin kannattaa kysellä jo etukäteen. Itsellä ei ollut ketään apuna, mutta täytyy myöntää apu olisi kyllä kelvannut. :)

Synttäreistä: olen itse syntynyt joulun tienoilla ja yhdistelmälahja on tuttu juttu. Taklattiin ongelma vedoten joululomiin ja vuoden vaihteeseen ja pidettiin synttärikekkerit tammikuun puolessa välissä tai sen jälkeen.

Kissoista: meillä kaksi, ollaan vahdittu vauvoja alussa tarkemmin. Pinnasängyn ja siirreltävän vaavisängyn päällä on käytetty kissaverkkoa, ostettiin (puinen kehikko, johon on ruuvattu metalliverkko kiinni, kankainen ei kuulemma kestä kissan painoa). Näyttää hassulta, mutta sain levolliset yöunet. :) Ja ympäri vuorokauden makuuhuoneen ovi kiinni, ja katsoin nukkumaan mennessä ettei kissoja ole huoneessa. Vauva tottui verkkoon, vaikka ensin sitä vastaan mölisi. Vaunuissa myös kissaverkko, sekin metallinen härveli, mutta tosi kätevä. Vauvoja on kovasti kiinnostanut mennä tutkimaan kissanvessaa, syödä kissanruokakupista ja läträtä juomakupin vedellä. Jos joku keksii tähän hyvän ratkaisun niin otan mielihyvin vastaan. :D En ole tuosta ollut kovin huolissani, yrittänyt vahtia vauvaa, kieltänyt ja tarvittaessa pessyt käsiä ja suuta. Meillä kissat on karttaneet vauvoja ja edelleen välillä pakoilevat lapsia. Olen pitänyt pientä jatkuvasti silmällä alussa kun vauva ei osaa vielä liikkua ja kääntyillä, mutta turha mielestäni murehtia. :) Ja melko nopsaan vauvelit kasvavat.

Liikkeistä: pieni "öykkämölliäinen" potkiskelee välillä ahkerasti, välillä on ihan hiljaista. Tuntuu pienellä olevan oma rytmi ja vielä aika paljon päivästäkin kiinni, tuntuuko liikkeitä. Ehkä on toisina päivinä eri päin ja potkut ja hipsutukset tuntuu paremmin.

Onko kellään tietoa hyvästä ja kohtuuhintaisesta dopplermerkistä? Kolmannen lapsen kohdalla neuvolaseurantaa tuntuu olevan tosi harvoin, vasta kaksi kertaa olen käynyt ja vasta toisella kerralla viime viikolla kuunneltiin sykkeet. Sen lisäksi vain np-ultra.

Tupuna ja Ruu alias kikkakolmonen 19+4
 
Viimeksi muokattu:
Hui, tulipa vastattua pitkästi! :O

Napa on pullahtanut täälläkin esiin. Tuli mieleen että jos mahanahkaa kiristää niin Biothermin raskausarpiin tarkoitettu rasva on ihan erinomaista! Ekan kohdalla arpia ei juuri tullut kun rasvailin. Toisen kohdalla olin laiskempi rasvailemaan mahaa ja rintoja, niin käytin oikeastaan vasta raskauden jälkeen ja itsellä on auttanut vanhoihinkin raskausarpiin (häviävät).
 
tupuna onneks jollain muullakin tällaisia sukulaisia :) ihan helpottaa kuulla..
hilma hienoa kuulla et on ollu noin fiksusti päässy erityisäitiysrahalle.

mukavaa kuulla toisten ultrista, tääl ois viel se viikko.....
 
Me aloimme yrittämään lasta jo reilu puoli vuotta seurustelun alkamisesta. Minulla on ollut välillä vauvakuume ennen nykyistä miestäni, mutta vasta hänen kanssa tuntui heti turvalliselta alkaa yrittämään, vaikka olimme vasta vähän aikaa asuneet yhdessä. Onneksi alettiin, koska menihän siinä yli kuusi vuotta ja kaksi inseminaatiota ja kolme ICSi:tä, joista kolmannen ekasta PAS:sta vasta onnistui. Tiistaina neuvolan lääkäri sanoikin, että oli ihan hyvä että aloimme aikaisin, koska aikaa meni tosiaan niin kauan. Mutta olemme sitten tässä yrittämisen aika oppineet hyvin tuntemaan toisemme.

Nyt meillä on sitten pinnasänky, rattaa, hoitolaukku ja läjä vauvanvaatteita. Veli eilen toi ja nyt olemme yrittäneet opetella kuinka nuo rattaa saikaan kasaan ja mie olen jo vähän hypistellyt noita vaatteita. Oli ihana yllätys nuo vaatteet ja hoitolaukku, kun oli alunperin puhe vain pinnasängystä ja rattaista. Syyskuussa alamme etsiä sitten sitä pehmeää kantokoppaa ja jalkapeitettä, jotta vaunut ovat sitten joulukuussa valmiina. Nuo rattaa ovat Brio-merkkiset, mutta kuulemma noihin käy myös Emma-merkkinen kantokoppa.

Peppi1981 ja Sykerö 21+3
 
Peppi minkä kokonen koppa niihin rattaisiin menee? Meillä ois tarpeettomana carenan pehmee koppa...
Me alettin kans hyvin pian seurustelun alettua yrittämään lasta. Molemmat rakastetaan lapsia yli kaiken ja molemmille ollu jo vuosia selvä että vanhemmiksi halutaan! Ja kun oikea ihminen osui kohdalle niin mikäs siinä :) oonkin vitsaillu kun tuo mies on kunnon lapsimagneetti ja rakastaa leikkiä yms lasten kanssa, iästä huolimatta, että mulle tulee helppoa :D

Ollaan kyllä hyvin pitkälti samoilla linjoilla kasvatustyyleistä yms.. Nimiäkin miettiessä ei tullu perheriitaa kun oli samat mieltymykset :)

Haluisin jo alkaa hommaamaan vaunuja.. Ehkä rakenneultran jälkeen :)
Ollaan saamassa vauvan ensisängyksi kehto anopin tutulta.. Ei kyllä hajuakaan millanen se on, mutta kyllä kelpaa! :)

Pakko lepäillä nyt vähän kun käytiin kaupungilla ja meinaa nyt selkää rkeä ja masua kiristellä.. Mitenhän jaksan lauantaina vähintään 16h työpäivän seistä jaloilla...?!

YP & Fantti 18+3 :heart:
 
IIIIHANAA tulla töiden jälkeen lukemaan näitä ni saa ajatukset ihan muualle!:)

Minä myös käyn aktiivisesti kuntosalilla. Ajattelin käydä niin kauan kuin vaan mitenkään on mahdollista, teen sitten vaikka vaan käsilihaksia tai jotain jos ei muuta pysty. Helpottaahan se hyvä (lihas)kunto sitten synnytyksestä toipumistakin.

Yrittämisestä Meillä raskaus oli aika vahinko, vaikkakin molemmat ovat koko ajan tienneet että lapsia jossain vaiheessa halutaan. Nyt ollaan ihan innostuneita, enkä voisi kuvitellakaan elämää ilman tätä masukkia. Pari vuotta ollaan oltu yhdessä.

Kiitos kun rauhoittelitte kissojen suhteen. Meidän poitsu on kyllä tosi seurallinen ja utelias, uusi tulokas siis varmasti kiinnostaa. Minäkään en pelkää, että kissa tahallaan satuttaisi vauvaa, mutta voi olla kivaa käydä hellittelemässä toista. Verkko siis tulee sängyn päälle (sanoinkohan sen jo edellisessä postauksessa?).

Ja sitten nukkumaan, jee,

Julia_ 19+5
 

Yhteistyössä