JOULUISET-05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusin!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yhdyn edelliseen, helmi on reipas! :)

Keli on ollut aika kiva täällä etelässä...ja mä olen jumittanut pääsääntöisesti kotona kun autossa on "yllättäen" yhä kesärenkaat. Nyt kyllä kävin taistelemassa talvirenkaat varastosta takaluukkuun ja kolmeksi menen vaihtamaan ne alle. Mutta on siellä sellainen viima, että meikäläinen vilukissa ei hirveästi ulos hingu! Pitäisi opetella ulkoilemaan enempi...(ja pukeutumaan lämpimämmin)

Mä näin muuten sen isäkirjan kanssa jossain mainoksessa ihan vastikään! Siinä oli pelejä ja leikkejä isille lasten kanssa tehtäväksi? Ja jotain nippelitietoa lasten mahdollisesti ihmettelemiin asioihin... Oliko sen nimi joku Super isä? Huono arvaila kun ei muista... Kävin tarkistamassa, se oli Isän käsikirja, 26 euroa Suomalaisen kirjakaupan nettisivuilla.

Hups, onpa kello paljon! Täytyy mennä katsomaan josko tyttö olisi herännyt...on vaan niin hiljaa aina. Mutta eilenkin se veti kyllä niin pitkät päikkärit, että ei mitään rajaa... Juuri kun olin lukenut tuoreesta Kaksplussasta, että 6-12kk:set nukkuu noin 12-14h vuorokaudessa, niin tyttö vetäsi liki 15h. Välillä tuntuu, että tulisi hulluksi jos yrittäisi elää noiden yleistysohjeiden mukaan...

Hyviä vointeja teille ja kirpsakkaa pakkaspäivänjatkoa!

Hyvä Helmi, sä olet kyllä touhutäti! Ison mahan kanssa jaksat vielä mennä, tulla jne.

Meillä on myös kotona portaat kova juttu! Ylöspäin pitää kiivetä hirmusta vauhtia. Onneksi alaspäin ei olla koitettu. tyttö vaan kurkkii rappusia ja taitaa vähän pelätä niitä.

Ensimmäiset askeleetkin otettiin eilen. Peräti kolme kappaletta. Kyllä tyttö osaisi jo kävellä pitempäänkin mutta rohkeus ei anna periksi. Taaperokärryllä vetää kämppää ympäri oikein juoksujalkaa ja yhdestä kädestä kiinnipitämällä menee tosi mallikkaasti. No, pikkuhiljaa...

Hauskaa päivää kaikille joulukuisille!

älkäähän ylistäkö ;) ei tässä mitenkään erityisen reippaita olla. Kämppä ei oikesti pysyisi edes jonkinlaisessa järjestyksessä jollei tuo, ah niiiin iiihana, siivooja kävisi edes joka toinen viikko. Kyllä se helpottaa hurjasti. Riittää kun laittaa tiskit, pyykit ja imuroi kerran viikossa.

Täällä sen kuin lumisade jatkuu, tai pikemmin myräkkä. Lappeenrannassa siis asustellaan eli ihan tässä susirajalla. Tänään kävin Oskun kanssa kaupassa autolla pitkästä aikaa. Kyllä oli urakka. Vaan eipä silläkään ollut vaikutusta tähän rantapalloon. Plaah. Ensin piti kaivaa auto lumikasasta (meillä auto katoksessa, ei tallia) ja raapata. Sitten väistellä rekkoja tuolla tiellä. Aika kaaos kun ei ollut kaistoja edes keskustassa, kaikki ajoivat mistä pääsivät. Ihan kuin olis ollut venäjällä ;)
Prisman parkkihallikin oli niin täysi, että mekin jätettiin auto rivin päähän vaikkei siinä paikkaa ollutkaan. Sen verran katsoin vain että hyvin ohi pääsee ettei tukita poistumista muilta. Kyllä kuulkaa oli ihanan helppoa itsellä kun on maasturi ja neliveto...toista se näytti olevan monella muulla. Meidän katukin oli aurattu joskus aamuyöllä viimeksi ja muutama oli joutunut jättämään töihin menon kesken matkan kun ei ollut päässyt kadulla eteenpäin. Onneksi olivat jättäneet sen verran sivuun, että maasturilla pääsi kiipeämään penkan yli ohi. Mieskin soitti (tai siis yritti) kaupungin tiemestarille viestiä, että pitäisivät kadun edes sen verran aurattuna että jos lähtö tulisi niin ambulanssi pääsisi perille. Ei voi kuvitellakaan, että anoppi tulisi pikku peugeotillaan tässä säässä Oskua vahtimaan...yksin pitää mennä synnyttämään.

Oskukin nyt taas harjoittelee sitä kävelemistä kovasti. Eilen illalla tuli ennätykset 8 askelta. Ja yö olikin sitten ihan kauheaa huutoa. Reppana vielä säikähti hirveästi kun oli juuri herännyt huutamaan ja sitten tulikin sähkökatkos. Tuli niin pimeään (normaalisti edes katuvalo hiukan valaisee). Onneksi katkos ei kestänyt kuin pari tuntia joten ei tarvinnut pelätä ruokien puolesta.

Mutta nyt on taas pikkujojo hereillä joten ei muuta kuin menoksi.

isojen kinoksien takaa terkkuja lähettelee helmi+rantapallo

Torstai-iltaa täältäkin... Onpas täällä ollut aktiivinen kirjoittelupäivä, hyvä hyvä!!! Itse olen tytön kanssa ollut lähes koko päivän julkisilla (huom.!) Helsingissä. Meillä miehellä on auto, itselläni ei ole, vaikka täälläpäin monilla on taloudessa kaksi autoa kun bussit eivät ihan läheltä kulje. Vai maasturilla, Helmi, ajelet! Kateeksi käy...:-)

Olin tosiaan gynellä päivällä ja otatin uuden Papa-kokeen samalla, muuten kaikki vaikutti olevan ok eli jäädään nyt odottelemaan niitä tuloksia...

Oli muuten tosi kylmä ilma tänään ulkona kun tuuli puhalsi muutamassa pakkasasteessa 18 metriä sekunnissa. No, onneksi ei tarvinnut liian pitkään ulkona olla ja typykkäkin pysyi kaiketi lämpöisenä kun vanttua oli päällä. Mutta nenä tuli söpön punaiseksi, ihan kuin Petteri Punakuonolla...

Meillä tyttö on oppinut nousemaan pystyyn ilman tukea eli keskellä lattiaa osaa nousta ylös jaloilleen ja pysyy siinä entistä pitempiä aikoja. Mekin ollaan mietitty, josko ne taaperokärryt kannattaisi hankkia, ehkä ne kannustaa tyttöä kävelemään eteenpäin. Sivuttain tukea vasten se liikkuminen jo onnistuu, mutta aina kun kurotan käsiä häntä kohti ja tuen käsistä, hän ei oikein osaa siirtää painoa jalalta toiselle suoraan eteenpäin vaan jalat menevät makaroniksi. No, saattaahan hän tahallaankin tehdä tuota kun ei huvita vielä tuo etenemismuoto. No, asia kerrallaan. Vaikka tuo motorinen puoli on varsin hyvällä mallilla, verbaalinen puoli ei ole pitkiin aikoihin oikein kehitttynyt. Kyllä tyttö selvästi ymmärtää monia sanoja ja yhtä ja toista ääntelee ja jokeltelee, mutta kunnon sanoja ei vielä ole tullut. Kuinkas teillä muilla tämä verbaalinen puoli? Eipä tässä vielä Shakespearea toki vaadita, mutta pikkuhiljaa olisi kommunikointi kivempaa jos saisi muutakin vastailua kuin dödö, nanana ym.

Eipä muuta tällä kertaa, illanjatkoa teille kaikille ja öitä!!!

Heips!
Helmille nopea paikallistuntemuskysymys.... (ja miksei muillekkin jotka Lappeenrantaa tuntevat)...eikä liity mitenkään vauvanhoitoon ;)

Lappeenrannassa asuva kaverini täyttää ensi kuussa 30v ja ajattelin onnitella häntä kauneuslahjakortilla, mutta kun en niiiiiin hyvin Lappeenrantaa tunne (varsinkaan tuolta kauneuspuolelta), niin mikä olis hyvä hoitola? Mä löysin netistä sellaisen kuin Kauneusstudio ja se on Koulukadulla. Nettisivut vaikutti ainakin aika lupaavilta... Luuletko, että se olisi asiallinen paikka?

Nyt täytyy mennä taas, kuuluu sellaista kolinaa tuolta alakerrasta ;)

Juu, olen itsekin siellä käynyt useasti. Ei varmaan niitä halvimpia, mutta sieltä kyllä saa kaiken mahdollisen haluamansa ja ihan silleen kohtuuhintaan (jos vertaa esim. Helsinkiin).

jäi vähän lyhyeksi kun tuli kiirus tuon vauhtivillen perään. Touhusi tuossa pallon kanssa vieressä ja olikin yhtäkkiä palloineen päivineen menossa rappusiin. Hienosti oli saanut nostettua pallon jo toiselle askelmalle ja itse kapuamassa perässä. (Sellainen jalkapalloilijoiden harjoittelukikkapallo eli hiukan normaalia pienempi). On niin kauhean nopea veitikka ja uhmakas... kielto tarkoittaa siis samaa kuin tätä on pakko kokeilla ;)

Meilläkin siis edetään jo muutama metri parhaimmillaan eteenpäin...ja yleensä juuri jokin esine käsissä. Mutta nyt on yhtäkkiä ruvettu taas muutamana päivänä harjoittelemaan tuota puhumista. Kauhea kälinä aina välillä ja kovaan ääneen. Huutaa mammaa kun etsii minua...hassua sinänsä kun emme kutsu minua mammaksi vaan äidiksi aina ja silti nyttenkin se itkun sekainen hätäinen mamma loppui vasta kun löysi minut (oli olohuoneessa miehen kanssa ja minä keittiössä). Ja se kansainvälinenkin pitää olla: kun ennen huudettiin eieieiei niin nyt se on neinneinnein (saksalaisittain siis)... no joo, ainahan sitä voi toivoa että lapsesta tulisi kielinero. Ollaan ajateltu kyllä, että muutettaisiin (tila alkaa loppua kohta) kesällä tai ensi syksynä jonnekin muualle ja kohta alkaisi nuo tarhat ja hoitopaikatkin olemaan ajankohtaisia. Töihin täytyisi varmaankin mennä (ainakin osa-aika) viimeistään reilun vuoden päästä. Ja olisi kiva jos löytyisi jokin paikkakunta jossa olisi jokin ns. erikoistarha, vaikka jokin kaksikielinen tarha.

Mutta SannaA, siitä kauneushoitolasta vielä: tuo kyseinen on ainakin helpoin jo siinä mielessä, että se on varmaankin isoin ja keskellä keskustaa. Itseasiassa kauneushoitoloitahan täällä on pilvin pimein kun on niin paljon noita pienyrittäjiä.

Mutta nyt taas kohti iltapalaa ja toivomaan parasta...rv 39+2 tänään. Huomenna olisikin aamulla sitten neuvola.

Sunnuntai-iltaa kaikille...

Täällä on viikonloppu hurahtanut taas yhdessä hujauksessa eikä koneelle ole kerinnyt. Meillä on tytön päikkäreiden kanssa syntynyt ongelma: Hän kun herää nykyään aamulla vaihtelevasti 08.00-09.15 aikavälillä, niin sitten joko ei kahdesta päikkäristä tule mitään tai saattaa tulla, mutta jälkimmäiset loppuvat niin, että yöunille meno lykkääntyy klo 22.00:een tai sitten hän nukkuu yhdet päikkärit, mutta ne eivät pituudellaan häikäise (max tunti) ja sitten illalla känistään ja ollaan levottomia klo 19 aikoihin. Varmasti monet laittavat lapsensa nukkumaan 19.30, mutta jos laitan hänet silloin, jää iltapuuro syömättä kun ei millään meinaa saada 5 ateriaa mahtumaan päivään kun aamulla herää niin myöhään. En tiedä, ymmärsikö kukaan mitään :-)

Toisaalta on ihanaa kun tyttö nukkuu aamulla pitkään, koska mua ei todellakaan huvittaisi herätä klo 06.00 näin marraskuussa (eikä oikeastaan missään kuussa), toisaalta on ihanaa jos hän nukahtaa viimeistään 20.30, niin jää omaa aikaa ainakin illalla vähän kun sitä päivällä käytännössä ei ole. En tiedä, mitä pitäisi tehdä.

Varmaankin olette jo aiemmin kertoilleet, mutta miten teidän päivärytminne sujuu eli miten ruokailut, päikkärit ym. ajoittuvat?

Toinen kysymys: Kuinka paljon teillä ylipäänsä syödään per ateria? Olen joskus miettinyt noiden valmisruokapurkkien osalta, että onko ne laskettu niin, että yksi esim. 8 kk:n purkki pitäisi riittää ateriaa kohti. Meillä se usein menee yhdessä hujauksessa, lisäksi annan lounaan/päivällisen yhteydessä joskus hieman ruisleipää tai hedelmäpalan tms. Meidän tyttö on hyvä syöjä, kunhan ei päristele, niinkuin joskus, suoraan päin naamaa, jos kiellän häneltä venkoilun tai muun ruokailun etenemistä estävän puuhan. Onneksi sitä ei esiinny jatkuvasti niinkuin 1,5 kk sitten, jolloin meinasi mennä jo hermot kun ruokailu ei ollut muuta kuin yhtä päristelyä.

Helmi, tervetuloa vain tänne etelärannikolle, täällä riittää päiväkotia ja leikkikoulua, kouluista puhumattakaan, jos jonkinmoisia. Olemme itsekin tosin miettineet kaksikielistä tms. päiväkotia/koulua, mutta joissakin paikoissa ehtona on, että kotikin on kaksikielinen eli kotonakin pitäisi puhua sitä toista kieltä tai olla muita kytköksiä siihen kieleen. Ehkä jokin kielikylpyvaihtoehto tulisi sittenkin, ainakin meillä, ennemmin kysymykseen. Toisaalta jotkut ammattikasvattajat peräänkuuluttavat sitä, että liian varhaisessa vaiheessa ei pienen ihmisalun tarvitsisi "erikoistua" tms., kyllä sitä ehtii myöhemminkin. Mutta on se jännää kun huomaa välillä konkreettisesti, miten omilla valinnoillaan voi vaikuttaa lapsensa elämään. Huh, menipä filosofoinniksi. Onneksi tässä on aikaa vielä miettiä ratkaisuja, mutta kun tarjontaa on niin paljon, pitää kaikkeen etukäteen syventyä ja perehtyä.

Tällaista tällä kertaa. Hyvää yötä...

Heipat täältä lumipyrystä!
Ja kiitos helmi paikallistuntemuksesta, tilasin juuri lahjakortin Sinunkin käyttämästäsi Kauneusstudiosta :)

Otetaanpa ensi konkretiaa ja sitten sitä filosofiaa...
Herätys 07-07.30 ja aamutoimien jälkeen puuro
ekat päikkärit 9-11välillä
11-11.30 lounas
14.00 välipala
tokat päikkärit 14.30-17.00 välisenä aikana
17.00 kasvisruoka tms.
19.30 iltapuuro jonka jälkeen iltatoimet
20.30 mennessä yleensä nukahtaa

Noilla aikatauluilla kun mennään, niin saadaan kaikki 5 ateriaa mahtumaan päivään. Meillä on kanssa tyttö ruvennut taas lisäämään ruokamääriä. Puuroa menee sen pari desiä ainakin ja lounaaksi meni eilen heittämällä kaksi pikku purkkia yht. 250g (olin unohtanut ruoat kotiin ja piti huoltoasemalta ostaa jotain vauvamössöä lounaaksi). Välipala on vähän pienempi, eilen oli 2dl jugurttia. Sitä mä olen miettinyt, että pitäisikö sitä kello viiden ruoka-annosta myös isontaa...ettei pidä toista nälissään. Ja illalla uppoaa puuroa taas "ämpärillinen".
Mikä leipä teillä on suosikkia? Mä olen aina välillä yrittänyt antaa pieniä paloja jotain sämpylää, mutta kun tuolta neidiltä tulee niin helposti kaikki kököt ylös, niin ei ole aina jaksanut. Entä miten nuo hapanmaitotuotteet on uponneet? Meillä tuli viilistä aika kiitettävästi ilmavaivoja...

Sitten sille filosofian puolelle...
Mä mietin jo raskausaikana kovasti omien vanhempieni tekemisiä ja sanomisia, että miten mikäkin on vaikuttanut mun elämään. Tuntuu, että jotkut ihmiset kohtelee lapsia niin kuin ne olisi jotain vajaaälyisiä ja "eikä ne mitään ymmärrä" -asenteella. Mutta kyllähän me kaikki lapset ollaan isoiksi kasvettu ja silloin me jo ymmärretään lapsuuden tapahtumia siltä osin kun niitä muistetaan...
Miettii vain sitä, että miten itse osaa olla tarpeeksi hyvä ja kannustava, mutta ei kuitenkaan mikään curling-vanhempi ja painostava?! Sitä pitää vain seurata sydäntään :)

Meillä ipana menee ruotsinkieliseen hoitoon ja aikanaan ruotsinkieliseen kouluun. Katsotaan, että miten se sitten sujuu!

ruuasta: meillä syödään näköjään aika vähän. Tosi harvinaista jos yhdellä ruokailulla menee kokonainen purkillinen 8kk ruokaa. Yleensä menee 2/3 ja sitten alkaa pään pyöritys. Mutta jälkkäriksi menee sitten purkki hedelmäsosetta tai kiisseliä n. 1,5dl

Rytmi: herätys (kellojen kääntämisen jälkeen) 7.30 (ennen 8.30) jonka jälkeen loikoilua sängyssä, aamupuuro + maitoa ja muut aamutoimet.
päiväunille noin 10.30-11 joita koisataan noin 2h. Sitten syödään lounas
välipalaa syödään noin klo 15 jonka jälkeen ulos ja päiväunet ulkona (kuten aamupäivälläkin) noin 16-17. Herättyä päivällinen ja iltapuuro sitten noin 20.30 ja unten maille joskus ysin maissa.

Eli meillä kellojen kääntäminen vähensi yöunta ja lisäsi päiväunien pituutta...

Moi!

Kiva, että täällä on ahkeria ja uusia kirjoittajia! Tervetuloa vaan uusille minunkin puolesta! (Vaikka eipä minusta kyllä ole kuulunut vähään aikaan...)

Olenkohan Minniä edes onnitellut uudesta raskaudesta!? Onnea ainakin nyt!! Meillä myös menee tuon toisen yrittämisen aloittaminen ensi vuoden puolelle. Vähän ristiriitainen olo, koska ja kuinka monta lasta haluaisi. Tai, no, monta haluaisin tällä hetkellä (ainakin kolme -miehelle riittäisi kyllä kaksi...) ja iän puolesta ne olisi parempi tehdä mahd pian, mutta toisaalta olisi kiva välillä edetä työelämässä ja toenata. Ja töitähän ehtii tehdä koko loppuelämän. Tylsää, kun perheenperustaminen on niin kiireistä aikaa...

Meillä tuli pojalle juuri 10kk täyteen. Vielä ei kävellä eikä seistä itsekseen, mutta tasoja pitkin kyllä mennään kovaa. Ja konttaus on tullut uutena, kun tähän asti on ryömitty. Juttelu on samanlaista kuin muillakin tuntuu olevan "mammammaa", "tätätä" ja tuntuu sieltä "äi-tii" tulevan välillä, mutta ei ihan äitiä tarkoittaen. Suurta iloa pojalle tuottaa kysymykset "missä on lamppu, taulu, isi jne" joita poika sitten osoittelee. Viikonloppuna osasi mennä herättämään isin makuuhuoneesta, kun pyysin. Kyllä ne vaan ymmärtää pelottavan paljon!

Meillä on myös aloitettu pottailut ja meillä tulee yleensä kakka pottaan, mutta pissa liritetään sitten lattialle pottailun jälkeen. No, onhan se siitäkin helppo putsata :)

Minulla ei tunnu päivisin olevan omaa aikaa, kun poika vaatii seuraa "koko ajan" tai sitten roikkuu housunlahkeessa ja unet nukutaan ulkona. Tai aamulla 30-45min sisällä, jolloin itsekin nkun. Nyt just nukkuu ylimääräisiä päikkäreitä tissillä (jota kohta jo kivistää!!), joten yhdellä kädellä tässä kirjoittelen. Onkohan se luonne vai kasvatuskysymys, viihtyykö lapsi yksin? Meillä ei ainakaan viihdy. Poika on tyytyväinen, jos istun lattialla vieressä pojan leikkiessä leluilla, mutta jos luen lehteä vieressä pöydällä, niin siitä ei sitten tule mitään.

Ja huonekalujen pureskelu on meillä tosi IN.

Nyt voisi mennä ulos tekemään lumiukkoja: myrsky on laantunut. Me oltiin sopivasti tuo pahin myräkkä ulkona. Tietty.

Kiva, Ompula, että liityt taas seuraamme! Tuo oman ajan puute on hyvin tuttua, meillä on hirmu vaihtelevia päiviä, mutta monesti vasta illalla, kun tyttö on nukkumassa, alkaa mulla se ns. oma aika.

Kuinkas teillä imettäjillä imetys sujuu? Montako kertaa päivässä imetätte ja oletteko jo miettineet miten/milloin vieroitatte? Meillä imetän tyttöä n. 4 kertaa päivässä ja olen ajatellut, että sitten kun aletaan lehmänmaidon juonti, siinä yhteydessä ainakin päivätissittely saisi pikkuhiljaa jäädä. Ongelma on vain tällä hetkellä, että tissi on hyvä nukutuskeino eli mitenköhän päikkäreille mennään ilman sitä? Onko kenelläkään neuvoja? Muuten ajattelin, että jos siinä vuoden iässä tyttö pikkuhiljaa vierottuisi, toivottavasti. Voi olla myöhemmin vieroitus vielä hankalampaa, kun pikkuihmisen oma tahto kasvaa...

Meillä tänään päivänrytmi on ollut seuraavanlainen: Aamulla n. 09.00 aamumaito (tissi), n. 10.00 puuro, 12.00 tissi ja päikkäreille, päikkärit 12.00-14.00 (ennätyspitkät), 14.00 lounas, 16.00 välipala, 18.00 päivällinen ja seuraavaksi iltapuuro ja unimaito n. 20.00-20.30.

Eli meillä on tänään nukuttu yhdet pitkät päikkärit eikä muuta. Yritin nukuttaa tyttöä vähän ennen klo 17.00 tissille, mutta hän joi ja punkesi sitten pystyyn sen oloisena, että "olipas mukava välipala, mutta nyt kaipaan taas actionia..:-)". Meikälainen oli turhautunut kun tiesin, että nyt on illalla väsy olo. Ehkä tuo lounas pitäisi tarjota aikaisemmin, siltä se nyt näyttää kun katsoo tuota päivärytmiä. Jos siirrytään yksiin päikkäreihin, niin kyllä nukkumaan pitää mennä klo 20.00 jälkeen. No, katsotaan...

Eipä muuta kuin maanantai-illan jatkoa kaikille!!!

Iltaa kaikille joulukuisille! Lähinnä tulin nostelemaan meitä kun oltiin valuttu kolmannelle sivulle. Meille ei mitään ihmeellistä uutta kuulu paitsi, että tyttö on oppinut taputtamaan käsiään yhteen ja on kyllä tosi söpö kun tekee sitä tilanteessa kuin tilanteessa :-)

Muuten etsitään vielä päiväunirytmiä, nyt on taas nukuttu kahdet päikkärit ja se onnistuu, jos ekat ovat tarpeeksi aikaisin ja toiset päättyvät viim. 17.30.

Eipä muuta tällä kertaa ja hyvää illanjatkoa!

Huomenta-päivää.
Eipä tännekään ihmeitä. Ostoslistaa pitäsi tehdä kauppareissua varten kun Isänpäivän Menu on selvinnyt. (eipä ole kovin kevyttä ja kasvispitoista kun mies pääsi toivomaan :)
"Tyttökalenterin" kuvaukset on enään kuvaa vaille valmiit, niin ja isosiskosta pitää muutama kuva ottaa viikonloppuna, niin saan sitten laitettua kalenteri ja joulukorttitilaukset menemään (Extrafilmillä oli tarjous 3kpl 2:n hinnalla ensi vuoden kalentereista omilla kuvilla jos tilauksen tekee 20.11 mennessä). Sitten mä olen yrittänyt kuvata kömpelöä kotivideota lähetettäväksi amerikan enolla ja serkuilla -ei ole helppoa ensikertalaiselle!

Imetyksestä...
Mä imetän yhä, noin 3-4 kertaa päivässä (kotona 4 kertaa, mutta reissussa tulee harvemmin kaivettua nahkaläpyskää esiin). Tyttö ei ole nukahtanut aikoihin tissille, joten nukutusongelmaa ei ole tai tule olemaan. Meillä tyttö laitetaan unipuheiden jälkeen omaan sänkyyn ja sinne se sitten itsekseen nukahtaa, vieraassa paikassa se on vähän työläämpää, mutta kotona menee tosi helposti.
Mä ajattelin myös lopetella sen imetyksen siihen vuoden ikään kun alkaa lehmän maito menemään alas, mitään tarkkaa aikataulua en ole itselleni tehnyt vaan toivon, että tyttö vierrottautuisi itse (taitaa olla turha toivo?). Täytyy sitten vain pikkuhiljaa pudottaa imetyskerta pois päivästä, ensi kuussa 3:en/vrk jne... Katsotaan nyt. Vähän hirvittää, että kun kuulemma imetyksen loputtua iskee "heti" kaikki taudit...en sitten tiedä sitäkään.

Mutta nyt on touhuttava ennen kuin tyttö herää, päivänjatkoja!

Moikka pitkästä aikaa. Oon käynyt lukemassa mutta en ole ehtinyt/jaksanut kirjoitella.
Meillä tytsy täyttää vuoden kahen viikon päästä. Voi hurjaa kuinka aika on mennyt äkkiä. Neiti konttaa kovaa kyytiä ja kävelee tukea vasten. Ja osaa sanoa "äiti".

Meillä nyt pari viimestä kuukautta on mennyt korvatulehdus kierteessä. Eka korvatulehdus tuli vajaat kaks kuukautta sitten ja sit siinä oli kolmen viikon tauko ja iski uus tulehdus. No tuohon toiseen korvatulehdukseen haettiin taas sama antibioottikuuri ja kun sitä oli syöty viisi päivää niin taas käytettiin tyttöä lääkäris kun oireet oli vaan pahentunut (yöhuutoa, korvan hinkkaamista, nuhaa). Ja sit lääkäri määräs vahvemman antibioottikuurin josko se sillä lähtis pois. No käytettiin se kuuri loppuun ja taas vietiin tytsy lääkäriin. Lääkäri katto korvat ja sano että tulehdusta on edelleen mutta ei määrännyt kuuria enään. Määräs vaan vahvempaa ja pitkäkestosempaa särkylääkettä että neiti sais nukuttua yöt paremmin. Parin viikon päästä tarkastetaan uudelleen tilanne. Turhaahan niitä kuureja on ottaa jos ei niistä ole minkäänlaista apua. Käsken kyllä kirjottaa lähetteen putkitukseen jos vielä korvissa on jotain. Tytsy on nyt saanut kuitenkin nukuttua yöt jo paremmin särkylääkkeen ansiosta. Mites muilla, onko pikkusten korvat säästynyt tulehuksilta?

Vielä nuista pikkusen taidoista. Tytsy osaa taputtaa, heiluttaa ja päätä pyörittää sillon kun sanoo ei. Tällä hetkellä tanssiminen on ykkösjuttu. Aina kun tulee hyvää musiikkia niin neiti rupee hytkymään innoissaa. Ja sit vielä naurettavin uus villitys on kun neiti nauraa tekonaurua jokaiselle asialle. hehehee...
Neuvolassa käytiin viimeksi kymmenkuisena ja silloin painoa oli jo huikeat 10,9kg ja pituutta oli 74cm. Parin viikon päästä sitten mennään sinne yksvuotis neuvolaan näyttämään uudet temput.

Meidän päivärytmi:7.00 herätys ja aamumaito
8.00 puuro ja vähän maitoa päälle
9.30-11.00 päikkärit
11.30 lounas
13.30 välipala + maito
14.00-15.30 päikkärit
16.30 päivällinen + maito
19.00 puuro
19.30 nukkumaan maitopullon kera

Yöllä neiti ei enää saa maitoa.

Että tälläistä meille kuuluu. Päivät menee vauhdilla näitten kahen vintiön kanssa. Ei paljon vapaahetkiä ole. Joskus kauppaan pääsen yksin ja jumpassa käyn kerran viikossa. Kaikki muu aika meneekin kotona tohottamiseen. Huh.
Mut nyt täytyy mennä pikkusten luo. Toivottavasti saitte selvää mun kirjotuksesta. <<<<<ite ainaskin menin jo sekasin. On tää semmosta hulinaa. Päivänjatkoa;)

Perjantai-iltaa taas kaikille! Kiva, Taru, että Sinäkin kerroit kuulumisiasi. Teillä tuntuu nuo päivärytmit olevan hyvin kuosissa, ainakin näyttää hyvältä. Meillä on nyt tässä muutaman päivän kokeiltu lounasta ennen ekoja päikkäreitä ja kyllä se ihan toimii, mutta tyttö ei vielä sittenkään ole valmis yksiin pitkiin päikkäreihin päivässä vaan nukkuu 1-1,5 tuntia päivällä ja tarvitsee usein klo 17 maissa toiset päikkärit. Siitä seuraa se, että ne venähtävät n. 18.15 asti, mikä vaikuttaa yöunille menoon eli nekin ovat siirtyneet nyt n. 21.30-22.00. No, toisaalta saan aamulla nukkua ainakin klo 08.00:aan, joskus jopa 08.30:een asti. Ja mulle aamu-uniselle se sopii hyvin. Mutta illalla ei ole sitten omaa aikaa kuin vasta klo 22.00 jälkeen ja oma nukkumaanmenoaika onkin siirtynyt puolille öin. No joo, niin kauan kun olen kotona enkä työelämässä kyllä tämä näinkin toimii, mutta voihan olla, että tytönkin rytmit vielä muuttuvat moneen kertaan.

Sitten vähän varoituksen sanaa teille kaikille: Meillä meinasi sattua ikävä juttu tytön kanssa. Hän kun melko omatoimisesti täällä kotona konttailee, nousee seisomaan tuen kanssa ja ilman ja yltää jo moniin tavaroihin tasoilla.... Löysin hänet eilen olohuoneen lattialta lompakkoni ja yhden (!) korvakoruni kanssa kun olin keittiössä. En edes muistanut heti, mihin olin laskenut lompakon, korvakorusta puhumattakaan. En ollut nähnyt sitä aikoihin kun olen käyttänyt toista paria. Toista en sitten löytänytkään! Koko eilinen päivä meni toista korvista etsiessä, siivotessa, imuroidessa ja pölypussin tutkimisessa. Korvakorua ei löytynyt. Sitten alkoi kalvaa epäillys, että tyttö olisi vahingossa nielaissut sen. Se kun oli nappikorvis eli ei mikään iso. Soitettiin lääkärikeskuksiin, neuvontanumeroihin ym. Olen eilisestä alkaen tutkinut tytön kakat perusteellisesti (mahdollisimman yököttävää touhua!), muttei mitään. No, tänään päätimme kehotuksesta käyttää hänet varmuuden vuoksi lääkärissä vaikkei oireita ole ollut ja siellä sitten hänet myös kuvattiin. No, onneksi ei löytynyt mitään kuvista ja hyvä niin, mutta edelleen mietin, missä ihmeessä se korvis on kun lähes koko talo on tutkittu. Ja tietysti tästä oppi sen, ettei mitään voi jättää mihinkään eli vaikka kuinka yrittää olla varovainen, lapsi saattaa päästä käsiksi tavaroihin, jotka ovat vahingollisia hänelle varsinkin sisäisesti nautittuna. No, me selvittiin säikähdyksellä, mutta nyt on taas silmät auenneet jatkoa ajatellen. Eli pitäkää lapsianne silmällä ja laittakaa kaikki pikkuesineet niin ylös tai lukkojen taakse, ettei pienet kädet niihin pääse käsiksi!

Huh...tulipa vaahdottua. Onneksi ei mitään vakavampaa nyt ollut, mutta kaikkea voi siis sattua ja oppiläksyt opitaan sen mukaan.

Mutta siitä huolimatta mukavaa illanjatkoa!!!

Isänpäiväniltaa vaan kaikille! Nostelen meitä ja samalla lyhyesti kuulumisia: Isänpäivä sujui mukavissa merkeissä. Aamulla laitoin tytölle netistä tilaamani uuden bodyn "Isin tyttö"-painatuksella ynnä lahjat miehelle (mm. se Helmin mainostama Isän käsikirja) plus miehekkään Atkins-aamiaisen kehiin ja siitä se päivä lähti käyntiin. Ja vastaanotto oli positiivista .-)

Muita uutisia: Meillä ollaan nyt luovuttu päiväimetyksestä kokonaan kun tyttö alkoi testata pieniä hampaitaan rinnassani päikkäreiden yhteydessä eli halusi lähinnä leikkiä tissillä. No, se oli suht helppo päätös. Aamu- ja iltaimetys edelleen jatkuvat ja niitä tyttö selvästi tuntuu kaipaavankin ja silloin imee ihan oikein hampurilaisotteella ja hyvä niin. Jännä, miten mieli muuttuu eli olen viime aikoina jopa ajatellut niin, että jos imetys loppuu kokonaan ennen kuin tyttö täyttää vuoden, se on sitten siinä. Pari-kolme viikkoa sitten en näin ajatellut, mutta onneksi luonto hoitaa itsensä ja niin on hyvä. Tänään kokeilin uutta vippamukia päivällisen yhteydessä Tuttelin tarjontaa varten. Turhan isot reiät siinä nokassa on kun maitoa tuntuu vuotavan yli. Meillä on toinen Nukin nokkamuki, jossa on pehmeä silikoninokka, josta tarjoamme pelkkää vettä, mutta tämä vippamuki toimii selvästi erilailla. En tiedä, sekoittaako se tyttöä kun ne ovat erilaiset mukit, katsotaan.

Muuten ei mitään ihmeellistä uutta. Tyttö on ihanassa iässä, mutta on se jännä, miten oma tahto ja tietty periksiantamattomuus hänessä jo näkyy (liekö tullut vanhempiinsa, heh..) eli mankumista ja kinuamista jo löytyy vaikka hän ei osaa vielä edes puhua. Paljon hän kuitenkin ymmärtää ja se on hyvä asia.

Illanjatkoa!

Heippa!

Ihan aiheellinen, Ultsu, tuo varoitus pienistä esineistä. Meidänkin pitäisi laittaa järjestys kotona ihan uusiksi. Ihan kamalan korkealle meidänkin poika ylettää!

Ajattelin jatkaa imetystä siihen asti, että poika voi siirtyä suoraa lehmänmaitoon. Saas nähdä, miten vaikeaa vieroitus on... Meillä nukahdetaan aamupäiväunille ja illalla tissille. Pitkät päikkärit vaunutellaan ulkona. Toivon, että vuoden iässä päiväunia olisi vain yhdet ja ne voisi nukkua ulkona. Nukuttaminen illalla ilman tissiä onnistuu meillä mieheltä varsin mainiosti, jos minä en ole kotona ollenkaan. Eli minä taidan lähteä sitten iltalenkille vieroitusvaiheessa ja mies hoitaa nukuttamiset :)

Imetän edelleen ehkä noin 5 kertaa päivässä. Osa on selkeitä ruokailuita, mutta aina kerran päivässä on selkeä "läheisyys-tissi", jolloin maidon juonti on vähäistä ja poika vain mussuttelee, katselee, silittelee, naureskelee jne. Raskainpana pidän aamun imetystä. Otan pojan viereeni klo 05-06 ja koitan pitää tissillä tyytyväisenä, että saisin nukuttua edes 07 asti (onnistuu harvoin). Aamun imuttelu on jotenkin kovakouraista, enkä saa nukuttua tissi suussa. Täytynee tassutella tuo aamuyön herääminen kokonaan pois. Tänään sain kuin sainkin pojan jatkamaan unia omassa sängyssä 6.30 asti. Täytyy jatkaa harjoituksia.

Nyt tuli pojalle lounaan tarve. Kirjoitellaan!

Heipparallaa!!

Meillä pikkuhiljaa siirrytään yksiin päiväuniin. Muutamana päivänä viikossa on näin menty ja nyt yritän itse sitten siirtää tyttöä niihin. hän onkin vihdoin siirtynyt talviaikaan ja herää 8-9. Sitten päiväunille 12-13 eli lounaan jälkeen. Unet noin 2h eli ylös klo 14-15. Sitten sitkutellaankin iltaan ja puol ysi nukkumaan. Muutamana päivänä kun nukuttu kahdet unet eli tossa klo 17 vielä toiset niin nukkumaan ei saa tyttöä ennen kymmentä....

Ja kävelyä. Sitä meillä treenataan ihan tuskassa. Metri-kaksi tepastelua - kaatuaminen -taas kävellään jne. Hauska seurata.

Imetys. olen nyt ollut pari viikkoa imettämättä. Tyttö itse jätti mm. iltaimetyksen pois ja halusi tissiä vain aamulla. Päivällä otti ihan vähän, mutta ei tarpeeksi. (ehkä raskaus oikeesti muuttanut maidon makua) Nyt sitten olenkin antanut vain korviketta eikä tyttö ole tissiä kaivannut. Muutamana päivänä olen lisännyt korvikkeen sekaan jo tavallista maitoa. Puuron sekaan olen sitä lisännyt jo aikaisemmin. Hyvin tuntuu uppoavan...

Helmi taitaa olla synnyttämässä...

Minni: Meillä tuo päikkäriaikataulu kuulostaa hyvin samanlaiselta sillä erolla vain, että tyttö ei valitettavasti nuku kahta tuntia vaan yleensä tunnin. Mutta sen verran ollaan nyt saatu rytmiä trimmattua, että kun tyttö herää 8-9 ja aamupuuro syödään n. 9.30, niin annan lounaan klo 12 ja sen jälkeen hän menee ulos päikkäreille. Eilen hän nukkui vain tunnin ja oli väsyneen oloinen kuuden aikoihin illalla, mutta päätin, että nyt ei kyllä mennä päikkäreille enää. Aikaistin kaikki muut ateriat niin, että hän meni nukkumaan jo 19.30 (nukahti tissille), mikä ei sekään ole tuonikäiselle hassumpi aika. Tänään hän heräsi jo puoli kahdeksan maissa, mutta annoin aamumaidon makuulta sängyssä ja siinä sitten köllöteltiin sen verran pitkään, että puuro oli taas vasta 09.30. Mutta kyllä tämä näinkin toimii. Olipa ihanaa eilenillalla syödä miehen kanssa isänpäiväillallinen kun tyttö nukkui! Soitin äsken neuvolaan kysyäkseni sekä maito- että näistä päikkäriasioista ja kyllä sieltä neuvottiin, etten enää yrittäisi laittaa tyttöä toisille päikkäreille alkuillasta. Ja koska hän nukkuu yöllä niin hyvin, ainakin 12 tuntia ja herää aamulla suht myöhään, ei ole mitään hätää näin.

Tuosta maidosta kyselin myös nyt kun imetyskerrat ovat vähentyneet ja mua neuvottiin antamaan yksi Tutteli-purkki päivässä (2 dl) ja jugurttia/viiliä koko purkki päivässä. Yhteensä se riittänee reilujen imetyksien lisäksi. Jugurttia voisi antaa jopa kaksikin kertaa päivässä. Oikeata maitoa suositellaan vasta vuoden ikäisenä, mutta saatamme aloittaa sen kanssa sitten hieman aiemmin, muttei kuitenkaan vielä.

Just ajattelin eilen itsekin, että liekö Helmi tosiaan synnyttämässä, kiva olisi kuulla uutisia. Kuinka Sulla, Minni on raskaus edennyt? Toivottavasti kaikki on ihan ok.

Eipä muuta kuin maanantaipäivän jatkoa....

Kiitos Ultsu kysymästä, raskaus on edennyt mukavasti. Väsymys ja kuvotus alkaa olemaan takana. Huomenna np-ultra.

Minä olen tosiaan pikkuhiljaa antanut sitä tavallista (luomu)maitoa. Meillä tyttö reilun 2vkon päästä 1v. No, viime viikolla alkoi vähän paukuttelemaan kun annoin maitoa ja vähensin heti määrää. Tosin kakka ihan normaalia... Olenkin nyt yrittänyt lisätä sitä esim. ruokaan ja puuroon. Äsken laitoin korvikkeen sekaan non 10ml. Pikkuhiljaa.
Jugurttia annan yleensä ainoastaan välipalalla. Eli maitoa meillä menee: korviketta joka aterialla 60-80ml+ jugurttia 1dl+sitten ruuan seassa olevat maidot. Luulisin että on riittävästi. Ehkä pitäisi jugurttia sitten antaa enemmän. Ajattelin kyllä että aloitan tytölle myös raejuuston.

Meillä koisattu nyt 2h, pitänee lähteä kahvin keittoon jos saisi kohta välipalaseuraa ulkoa!

Heips!
Meillä oli eilen np-ultra ja vauvan sykettä ei enää ollut. Kamalaa. En osannut kuvitellakaan että tällaista tapahtuisi. Viime viikolla lääkärissä kaikki oli vielä hyvin. Tod.näk. maanantaina sikiö menehtynyt. Mitään vuotoa tai oireita ei ole. Nyt odottelen huomista tyhjennystä itku silmässä. Onneksi ystävät ja aviomies ovat olleet tukena. Ja tietysti on taas entistä kiitolllisempi tästä pienestä elohiirestä täällä kotona...

Voi Minni! Surullista, että noin kävi. Olen pahoillani puolestasi. Itselläni oli keskenmeno samoilla viikoilla ennen tätä onnistunutta raskautta. Se oli tylsää. Niin kuin sanoit, onneksi teillä on jo yksi elohiiri kotona. Se auttaa varmasti toipumisessa.

Yhteistyössä