Joulufriikit 2021

Tällaistakin sitä tapahtuu joskus ja joulun edellä.
Viikon päästä katsastetaan viimeinen luukku ja viimeinen kalenteritarina.
Mutta koska sitten on vielä lähes viikko aattoon, pistän sitten vielä pienen ekstrajutun louksi.
Mutta näillä eväillä tiivistyvää joulunodotusta ja oikein mukavaa kolmatta adventtisunnuntaita itse kullekin.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777 ja Echo
vierailija
Hyvää joulun odotusta vaan kaikille. Itse alan pian ripustamaan jouluvaloja räystäisiin ja puskiin. Lapsille hommaan joululahjoja pikku hiljaa syksyn aikana, kun näen jotain kivaa. Sitten ei tule kauhea paniikki joulun lähestyessä :)
Mikä paniikki?
Laita kasvihuoneeseen valoketjut, valaisee koko pihan ja on niin hieno kun erottuu ne kuurq
ankukkasetkin. Kettunen oli käynyt kurkkimassa, mikä ihmemaa tuo on♨🔔💡♨🔔🐣
Tapetteja pesen Marseillesaippualla tulee kuin uudet. Sitä mikronuituluutuun ja lämmintä vettä. Ei ole irronnut seinästä vaikka liisterillä on kiinnitetty.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja diogenes 57:
Tällaistakin sitä tapahtuu joskus ja joulun edellä.
Viikon päästä katsastetaan viimeinen luukku ja viimeinen kalenteritarina.
Mutta koska sitten on vielä lähes viikko aattoon, pistän sitten vielä pienen ekstrajutun louksi.
Mutta näillä eväillä tiivistyvää joulunodotusta ja oikein mukavaa kolmatta adventtisunnuntaita itse kullekin.
Olipa niin ihana tuo ja onneksi olit paikalla🐐
kauanko muuten lehmä kantaa?
 
vierailija
Kilsikalle voimia!

Mua harmittaa kun viikonloppuna ollut täydellinen joulukorttimaisema: sininen hetki auringon laskettua, petroolinsiniset & huurteiset pellot ja kuu.
No, katsotaan, millaisia kortteja tulee tänä jouluna. Olis ihana askarrella, mutta ehkei ole aikaa.
Mun äiti on saanut kymmenien vuosien aikana valtavasti kortteja ja yllätyin kovin kun kaikissa oli seimi, tähti, lampaita, aseta ym. Vapkkasin niistä vihkontäydeltä sopivat ja kauneimmat ja teippasin hänen vanhaan A5-kokoiseen vihkoon - muistaa sen varmasti😄
lopulta ne olivat kuin elokuva, tarinan mukaisessa järjestyksessä.💡
 
  • Tykkää
Reactions: diogenes 57 ja Echo
vierailija
Mun äiti on saanut kymmenien vuosien aikana valtavasti kortteja ja yllätyin kovin kun kaikissa oli seimi, tähti, lampaita, aseta ym. Vapkkasin niistä vihkontäydeltä sopivat ja kauneimmat ja teippasin hänen vanhaan A5-kokoiseen vihkoon - muistaa sen varmasti😄
lopulta ne olivat kuin elokuva, tarinan mukaisessa järjestyksessä.💡
Aaseja kirjoitin mut joku vääntää sanoja😂
tuli muuten käsittämättömän hieno siitä kuvakirjasta💫
 
Joulutarina tältä illalta. :)

80-luvun lettipää-pikku-Echosta on kuoriutunut nyt sitten 2021-luvun iso-Echo.

Ja iso-Echolle iski illalla suklaantuska. Tiesin että mun mies oli ostanu satsin Juhlapöydän konvehteja naapurille ym.annettavaksi, mutta kun se mun tuska oli NYT.

Mies pysyi lujana alkuillasta, ähkäisi että "katsotaan".
Mutta klo 22 oli suklaantarve niin kova että soitin sille kun se oli pihalla korjaamassa autoa, että "Se. Suklaa. NYT."
Toi konvehtirasian, revin kääreet ja lähdin juoksemaan se kainalossa ja jaoin muksujen kans saaliin.

Mutta kun joulun alla syö suklaata, niin jouluna ne ei niin mahdottomasti enää himota.
Ja kyllä, ostan uudet suklaat naapurien suklaiden tilalle. :)
 
  • Tykkää
  • Vau!
Reactions: diogenes 57 ja m1es
Joulutarina tältä illalta.

80-luvun lettipää-pikku-Echosta on kuoriutunut nyt sitten 2021-luvun iso-Echo.

Ja iso-Echolle iski illalla suklaantuska. Tiesin että mun mies oli ostanu satsin Juhlapöydän konvehteja naapurille ym.annettavaksi, mutta kun se mun tuska oli NYT.

Mies pysyi lujana alkuillasta, ähkäisi että "katsotaan".
Mutta klo 22 oli suklaantarve niin kova että soitin sille kun se oli pihalla korjaamassa autoa, että "Se. Suklaa. NYT."
Toi konvehtirasian, revin kääreet ja lähdin juoksemaan se kainalossa ja jaoin muksujen kans saaliin.

Mutta kun joulun alla syö suklaata, niin jouluna ne ei niin mahdottomasti enää himota.
Ja kyllä, ostan uudet suklaat naapurien suklaiden tilalle.
Puutteita himojen hillinnässä.... :giggle:



 
Jaahas, lämpöaalto vesisateineen muutti jouluiset postikorttimaisemat taas marraskuisen mustiksi ja tihkuvan sumuisiksi.
Nytkin tihkuu vettä ja jäätiköt kiiltelevät jouluisten valojen loisteessa.
Aikaa se ei kuitenkaan pysäyttänyt, joulu lähestyy siis edelleen.
Jouluisia valmisteluja tehdään hiljakseen. Ei ole kiirettä, ei kitinää.
Emäntä neuloo puikot savuten sukkia sun muuta lämmikettä jälkikasvulle ja sen jälkikasvulle.
Jotain pientä muistamista hankitaan, mutta ainoa, mikä hiukan huolestuttaa, on se, voiko koko porukka kokoontua totuttuun tapaan joulun aikaan.
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Echo ja ruuttis
Jaahas, lämpöaalto vesisateineen muutti jouluiset postikorttimaisemat taas marraskuisen mustiksi ja tihkuvan sumuisiksi.
Nytkin tihkuu vettä ja jäätiköt kiiltelevät jouluisten valojen loisteessa.
Aikaa se ei kuitenkaan pysäyttänyt, joulu lähestyy siis edelleen.
Jouluisia valmisteluja tehdään hiljakseen. Ei ole kiirettä, ei kitinää.
Emäntä neuloo puikot savuten sukkia sun muuta lämmikettä jälkikasvulle ja sen jälkikasvulle.
Jotain pientä muistamista hankitaan, mutta ainoa, mikä hiukan huolestuttaa, on se, voiko koko porukka kokoontua totuttuun tapaan joulun aikaan.
minun mielestä perhepiirissä voi kokoontua
 
minun mielestä perhepiirissä voi kokoontua
Jos mulla ois pikkulapsia, jotka eivät vielä käy hoidossa tai eskarissa tai koulussa, niin taitaisin pysyä kotona tän joulun enkä vastaanottaisi vieraita.

Mut meillä perhepiirissä kaikki ovat saaneet jo kaksi rokotusta, vanhimmat kolmannenkin. Me kokoonnumme syömään yhdessä.


Sitä mahdollisuutta voisin toivoa, kaikille, joululahjaksi.
 
Pikku pakkasta, kevyen udun lävitse paistaa lähes täysi kuu ja huurteiset puut ja puskat loistavat yhtenä kimalteena.
Huomenna mennään taas nollan yläpuolella pari astetta.
Joulusta tullee harmaa täälläpäin.
mua ei haittaa se harmaus, täällä missä asun on 25cm lunta mutta siltä meinaan viettää joulun vähän siellä sun suunnalla
 
  • Tykkää
Reactions: diogenes 57
vierailija
Frank Sinatra laulaa Let it snow..ja ulkona hipsitteleekin lunta! Laitoin uunin päälle, leivon teinini kanssa piparkakkuja. Ja en voi kuin ihmetellä ajan kulkua, vastahan tuo pitkäkoipinen oli yhtälailla iloisesti höpisevä pikkunapero, jolla leipoessa hävisi suuhunsa enemmän taikinaa kuin mitä ehdin nappasemaan pellille paistumaan..!
Niukin naukin ehdin ajoissa lähettää punaisen kuoren sisällä ne muutamat kortit tervehdyksineen pitkänmatkan ystäville. Itse piirretyt, taas. Jalkapostissa menevät ovat työn alla. Ja he, joita ei kortti enää tavoita, ovat joulun alla aina ajatuksissa ja sydämessä.

Viikko jouluaattoon muuten! Joulun jännitys hiipii joka sopukkaan.
-Tuulia-
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja kilsikka
Ihania fiiliksiä olette kirjoitelleet.

Täällä on ollut varsin kiireistä niin koti- kuin työrintamallakin, niin on palstailukin jäänyt.

Sunnuntaina syttyy viimeinen adventtikynttilä, niin ne viikot ovat vierineet. Tämän illan aion jatkaa 1000 palan joulupalapelin kokoamista. Kuvituksena on tunnelmalliset joulumarkkinat. Viikonloppuna ajattelin hakea myös joulukuusen ja tietenkin jalan siihen. Ensi viikolla sitten koristelut vähän lähempänä joulua.

Glögiäkin on tullut juotua tänä vuonna ennätyksellisen paljon. Taatelikakkua on vielä vähän jäljellä, loput taitavat viikonloppuna kadota parempiin suihin. Jouluksi ajattelin tehdä Kentucky caken, jota sain maistaa viime vuonna serkuilla. Ensi viikolla pitää käydä hakemassa kaikkien muiden kanssa samaan aikaan jouluruoat kaupasta. Ainoa asia, jota en niin innolla odota tässä joulun tekemisessä. Täällä kun on vain kaksi isompaa ruokakauppaa, niin ne ovat tuhottoman täynnä väkeä ja jonot ovat p i t k ä t.
 
Huomenta. Täällä on kuusi sulamassa pesuhuoneessa. Ihanaa! Lahjat on hankittu ja kun jään tiistaina lomalle pidän paketointi illan glögin ja joulumusiikin parissa. Bataattilaatikot täytyy tehdä myös, muuten minun ei tarvitse sen ihmeempiä valmistella.

Tänä jouluna on kyllä ihan erilainen fiilis verrattuna mihinkään aikaisempaan, kun vauvan syntymä on niin lähellä. Jännittää ja ajatukset on oikeastaan vain siinä. Mummolle ajattelin vielä kuitenkin aattona mennä, mutta joulun jälkeen aion olla vaan kotona.

Täällä pitäisi olla jouluna lunta, ei ne ehdi tänään kaikki sulaa vaikka onkin plussan puolella....ensi viikoksi onkin luvattu kovia pakkasia!
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: kilsikka ja Echo
Neljäs ja viimeinen adventtisunnuntai on vähitellen valkenemassa, on aika kurkistaa, minkälainen tarina löytyy viimeisen luukun takaa.
Tässä tarinassa olen jo aikuinen. Elämä on jo opettanut yhtä ja toista. Enää ei tekstistä ole luettavissa se nuoruudensikainen elämän helppo mustavalkoisuus.
Tässä erään joulun aikaan sattunut pohjakosketuksen jälkiselvittely.
 
Olen nähnyt useimpia kymmeniä jouluja. Niille on yhteistä se, etten muista niistä oikein mitään. Muistan kyllä erilaisia joulutunnelmia, mutten osaa sijoittaa niitä oikein mihinkään.
Poikkeuksen tekee yksi joulu, joulu kolmekymmentä vuotta sitten.
Koko syksy, Annin kuolemasta asti oli ollut yhtä suontarpomista, raskas, väsyttävä syksy. Onneksi työ ja touhuilu muiden lasten kanssa pitivät mielialaa edes jollakin tavalla korkealla.
Joulukin alkoi tulla,vanhin tytöistä oli ekaluokalla ja sai ensimmäisen ihan oikea todistuksen. Tosin se oli tuota tylsää ”osaa taidon”-mallia, mutta todistus joka tapauksessa. Ja tuo pikku perfektionisti oli kyllä pitänyt huolen, että joka arvostellussa asiassa rasti oli juuri tuossa ruudussa.
Nyt myöhemmin ajatellessani minusta tuntuu kuin hän olisi ottanut huolekseen perheen mielialan kohentamisen.Tottakai hän näki ja jollakin tavalla ymmärsikin, miten vaikeaa meillä silloin oli.
Heti, tultuamme hänen joulujuhlastaan, lähdin hakemaan kuusta.
Hän tietysti lähti mukaan.
Minä hiljaisena, omiani mietiskellen, hän elämänhalua pulppuavana energiapommina. Vähitellen, hänen pulinaansa kuunnellessani minulle alkoi tulla sellainen olo kuin hän ei ihan vain sattumalta olisikaan mukana, hän selvästikin oli kysymässä jotakin, sanomassa, jokin asia tuntui olevan sellainen, että siitä piti kertoa tai kysyä näin kahdenkesken. Aloin kuunnella tarkemmin. Olo oli vähän niinkuin ennenvanhaan, kun oli läksyt jääneet muiden kiireitten takia vallan unohduksiin ja opettaja, hyväkäs, kehtasi ahdistella hankalilla kysymyksillä.
Pysähtyessäni katselemaan tarkemmin yhtä hyvännäköistä kuusta, hän astui eteeni napitti sinisillä silmillään minua lähes haudanvakavana ja kysyi:”Kuule iskä, tuleeks meille tänä vuanna ollenkan joulua ?” Jahas, vai tuosta nyt olikin kysymys, tiesin jo, ettei tuhon kysymykseen kelpaisikaan mikään yksisanainen vastaus. Piti voittaa lisäaikaa, jottei tulisi puhumaan ihan läpiä päähänsä.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä