- YouTube
Enjoy the videos and music that you love, upload original content and share it all with friends, family and the world on YouTube.
youtu.be
Hieno tarina! Mut sulla oli natsi äiti. Miksei se voinu itse mennä kauppaan päivällä vaan sä kävelit koulun jälkeen, ja samana päivänä....hetkinen, yhteensä 12 km?Seuraavana päivänä koulusta tullessani oli kalat jo pantu likoamaan lipeäveteen, mutta päivittäin minä niitä kävin aina katselemaassa ja ihmettelemässä. Säät pysyttelivät melko lämpiminä,ja liotussaavi sai olla ulkosalla koko ajan. Vesi jäätyi välillä riitteeseen pinnasta, mutta sen ei kai sitten ollut niin väliksi. Ja puolentoista viikon aikana, mitä ne lipeässä likosivat, ne muuttuivat päivittäin noista onnettoman ohuista ja mitättömistä käppyröistä suuriksi ja mehevännäköisiksi kalanpuolikkaiksi. Tuumiskelin silloin, etten olisi varmaan jaksanut kantaa niitä kotiin, jos ne olisivat kaupassa olleet tuollaisia vonkaleita.
Sen puolentoista viikkoa kestäneen liotuksen jälkeen kaadettiin lipeävesi pois ja alkoi, mielestäni,ihan tylsä huuhtelu, jota kesti sitten lähes jouluun asti. Joka päivä tullessani koulusta oli komennuksena mennä vaihtamaan kaloille puhdas vesi. Ja minulla kun olisi ollut ihan oikeatakin tekemistä.
Kylmät ja liukkaat kalanpuolikkaat nuljahtelivat käsistäni milloin mitenkin ja sormet kohmeessa yritin pitää huolen siitä, etteivät ne olisi levinneet pitkin maita ja päätyneet lopulta kissojen ruuaksi.
Lopulta, pitkän ikuisuuden jälkeen sitten isäni sanoi, että eiköhän se lootraaminen jo riitä. Luntakin oli jot ullut melkoisesti ja seuraavaksi jouduinkin kantamaan puhdasta lunta kalasaaviin isän asetellessa valmiita puolikkaita sinne. Näin ne pysyivät kylmässä eivätkä jäätyneet kiinni toisiinsa. Aikanaan joulupöydässä sain sitten kiitoasta onnistuneesta kalan liotuksesta.
Jotenkin tuntui oudolta, enhän minä ollut tehnyt muuta kuin sen, mitä käskettiin.
Näin siis sinä vuonna , joulukuun toisella viikolla.
Viikon päästä tas uudet kujeet.
No, ehkäpä asiaa voi lähestyä siltä kanttilta, että oppia ikä kaikki (=oppi ikävää kaikille).Hieno tarina! Mut sulla oli natsi äiti. Miksei se voinu itse mennä kauppaan päivällä vaan sä kävelit koulun jälkeen, ja samana päivänä....hetkinen, yhteensä 12 km?
Joo, jouluun asti jatkan, eli vielä tulee pari ja sitten jouluna ihan vihonviimeinen.Biozell, voi että tuo Espanjan aurinko kuulostaa myös ihanalta, vaikka olenkin Suomalaisen joulukuun ystävä. Ehkä jo ihan pelkkä ulkomaille pääseminen olis aikamoista nykyään, riippumatta ajankohdasta.
Hiukan on kelit olleet liiankin kylmiä minun makuun, vaikka toisaalta ihanaa ettei ole ollut pelkkää mustaa ja märkää! Huomenna pitäis pakkasen jo hieman hellittää ja luntakin olis ilmeisesti luvassa viikonloppuna. Harmi että ennusteet sitten näyttäisivät liiankin lämpimiltä jatkossa, musta joulu ilmeisesti täällä kuitenkin luvassa..
Mulla on tämä viikko lomaa, ja olenkin nyt ottanut tämän jouluttelun kannalta. Lasten kanssa ollaan tehty piparitaikina, piparit ja koristelut aina yksi homma yhdelle päivällä. Tänään valmistettiin fudgea, jonka olen ottanut omaksi jouluherkukseni. Itsenäisyyspäivä vietettiin myös kotona hieman juhlistaen. Huomenna olis vihdoin tarkoitus päästä luistelemaan, ja illaksi kutsuin tyttöjen serkut äitinsä kanssa kylään. Teen sitten iltapalaksi jouluherkkuja, torttuja ja pipareita ainakin maistellaan ja juodaan kaaota ja glögiä.
Koristeet on pääosin laitettu ja vältetty jokapaikan joulusiivous, kuka niitä nyt kaikkia nurkkia katselee. Joulukuusta odotan kuin viimeistä päivää, mutta koitan malttaa mieleni vielä joulua edeltävään viikonloppuun, silloin vois olla sopiva aika kuusi hakea ja koristella.
Diogenes, mukava on ollut lueskella tarinoitasi, jatka ihmeessä niiden julkaisua täällä.
Mut monelta koulu loppui, ja monelta kauppa meni kiinni?No, ehkäpä asiaa voi lähestyä siltä kanttilta, että oppia ikä kaikki (=oppi ikävää kaikille).
Kuten jo keroin, olin ihan toivottoman ujo, mutten kertonut, että olin myös toivottoman utelias. Tämä oli hyvä tilaisuus siedättää minua ihmisillä. Ja sitäpasitsi, kutern tiedetään, missäs koira vanhenee, jollei juostessaan. Ei tuollainen matka päivässä mitää ihmeellistä ollut, silloin liikuttiin enimmäkseen jalan rospuuttoajat.
Äidilläni oli kyllä muutakin tekemistä, niin, että olin kyllä ihan joutilas tuohon reissuun.
Olisikohan koulu loppunut kahdelta ja kauppa meni kiinni silloin kun viimeinen asiakas poistui.Mut monelta koulu loppui, ja monelta kauppa meni kiinni?
Mut olisko sulla siis jotain sellasta kerrottavaa, että se haittaisi.Mä haluaisin väsätä joskus 80-luvun lapsuuden joulu -tarinan. Mutta en osaa kirjottaa sitä kuin omasta näkökulmastani, ja sit siitä tulis liian tunnistettava. Täällä on joskus pyöriny yks mun sukulainen.
Ihanimpia kauppiaita on ne jotka just on laittamassa putiikkia kiinni, mutta jotka suostuu tämmöiselle mattimyöhäiselle vielä myymään.Olisikohan koulu loppunut kahdelta ja kauppa meni kiinni silloin kun viimeinen asiakas poistui.
Kyläkauppias piti kaupaa kotonaan, ja häntä sitoivat talouselämän lait enemmän kuin mitkään työaikalait.
Pitää kattoa. Se tarttee semmosen oman kipinän ja semmosen kertomisen tarpeen.Mut olisko sulla siis jotain sellasta kerrottavaa, että se haittaisi.
Hiukan kun muuttelet paikoja ja nimiä ja kirjoitat yksikön kolmannessa persoonassa, niin eiköhän se siitä.
Kyllä nykyään.Ihanimpia kauppiaita on ne jotka just on laittamassa putiikkia kiinni, mutta jotka suostuu tämmöiselle mattimyöhäiselle vielä myymään.
No eikun sitten vaan skriivaamaan.Pitää kattoa. Se tarttee semmosen oman kipinän ja semmosen kertomisen tarpeen.
Mähän oon viimesen päälle 80-luku-fani.
Ruopka on aina ollut oleellinen osa joulusta, on se sitten joillekin sopinut tai ei.Mullakin on joulumuistoja kasarilta! Ne tosin, käytännössä kaikki, liittyvät tavalla tai toisella ruokaan.
Päivä alkoi kääntyä iltaan. Aurinko laski metsän taa ja pian ikkunasta ei näkyisi kuin muutama valopilkku, Hunnakon pihavalo ja himmeämpi valo keittiön ikkunoista ja kauempana, oikealla, Mäen tallin valo.
Tuvassa oli hämärää. Kattolamppu yritti valaista, muttei sen himmeän kellertävä valo yltänyt nurkkiin. Roosa istahti lattialle raidalliselle räsymatolle ja nousi samantien ylös koska muisti, että käsky nousta kylmältä lattialta tulisi kuitenkin hetkessä mummon huulilta.
Pyöreän pöydän ääressä sai istua ja tarkkailla keittiötä. Hilma-täti kiikkui kiikkustuolissa ja parsi sukkaa. Saimi-mamma hääräsi pienenä, kumarana hahmona puulieden ääressä. Isossa emalikattilassa kiehuivat perunat ja porkkanat. Pienessä, teräksisessä sensijaan punajuuret. -samassa kattilassa ei saanut keittää, koska muutoin koko rosolli olisi punaista. Asiaan oli kuultu, tänäkin vuonna, myös Hilma-tädin kanta, joka oli, että etikkapunajuuria rosolliin kuului laittaa.
Eteisestä kuului kolinaa ja pian mummo astui ovesta sisään polttopuukori oikeassa kädessään. "Otatko, Roosa, kaapista pari sipulia, pilkon ne, riisipuuro on pian kypsää, saadaan maksalaatikko uuniin". Roosa pudottautui alas tuolilta ja avasi nurkassa olevan ruokakomeron oven. Kaapissa tuoksui kahvi, mausteet, pulla, kamferintipat sekä eltaantuneet, kertaalleen tai useampaankin kertaan käytety muovipussit. Saimi-mamma oli nuuka. Leipäpussit sun muut piti huuhtoa, kuivata ja käyttää yhä uudelleen.
"Minä pilkon sipulit" totesi Roosa tomerasti. Mikään ei Roosasta ollut ärsyttävämpää, kuin maksalaatikko, jossa olisi liian suuriksi jääneitä , hampaissa kurhasti rouskuvia sipulinpaloja. Sipulien pilkkominen oli epämiellyttävä, mutta tärkeä työ, silmien kirvely ja nenän valuminen oli siedettävä jotta maksalaatikko olisi samettista, suussasulavaa. Vesi herahti roosan kielelle, kun ajatteli tulevaa joulupöytää, laatikoita joiden päälle lusikoitiin kirkastettua voita pienestä kattilasta...
"Saisinko, mummo, vähän puuroa" -vatsa alkoi kurista herkkuja ajatellessa. Ja mummo kauhoi kattilasta, leikkasi annoksen keskelle ison siivun voita, nosti pöytään sokerin ja kanelin. Roosa otti lusikkaan puuroa ja voisulaa -puolet hän söisi niinään, nauttien rasvaisen suolaisesta mausta. Loppuannokseen hän ripottelisi sokeria ja kanelia.
Liedellä kiehui ja sihisi, paistuva sipuli tuoksui ja vesihöyry sai ikkunat huurtumaan, nurkkiin muodostui jo jääkukkia. Seinäkello raksutti, radiosta kuului joululauluja. "tuikkikaa, ois joulun tähtöset" lauloi mummo, heleällä äänellä. Mummo lauloi tai hyräili lähes aina. Ja hääräsi. Hääräsi ja hymyili.
Roosa oli syönyt lautasensa tyhjäksi. Hän nousi, kantoi lautasen tiskipöydlle ja hyppeli matonraitoja pitkin keinutuolille. Nyki Hilma-tädin hihaa ja pyysi päästä keinumaan. Siinä, rakkaan ihmisen sylissä, oli hyvä ja lämmin katsella muita. Häärintä keittiössä jatkuisi vielä yömyöhään, olisihan huomenna juouluaatto.
Ruopka on aina ollut oleellinen osa joulusta, on se sitten joillekin sopinut tai ei.
Valentin (Ensiö Rislakki) totesi yhdessä jutussaan, että kun ihminen muuttaa sydämensä ilon näkyväksi, siitä tulee ruokapöytä. Tai jotain sinnepäin, en muista ihan sanatarkasti.
Muuten tuli tuosta mieleen, että onko sulla Roosa jonkinlaisia verisiteitä Karjalaan. Tuli tuosta jutusta jollakin tavoin niin karjalainen fiilis.
En tiedä, ehkäpä se fiilis ei tullut niinkään henkilöistä, vaan kerronnasta ja sen rytmistä.On mullakin, mutta tuossa mainittu mummo joka ei siis ole mulle oikeasti sukua vaan adoption kautta, oli karjalan evakkoja. Jutussa mainittu mamma ja täti taas mummon kasvattisiskoja ja kyseisessä kylässä lähes joka talossa oli aikanaan evakko tai evakkoperhe.