Juu täysin sama kokemus korttien lähettämisestä - en yleensä itse saa yhtäkään, vaikka joskus jaksan lähetellä ahkerastikin niitä. Toki syynä varmaan on ollut se, että osoitteeni muuttuu keskimäärin kaksi kertaa vuodessa, eikä kellään ihan oikeasti ikinä ole osoitettani
Mutta tykkäänkin lähinnä valikoida niitä (tartun yleensä näihin 10kpl eurolla -tarjouksiin). Se mikä eniten tuossa ihmetyttää, on joulumerkkien kallistuminen. Tiedostan kyllä taloudellisen ahdingon, jossa tuo Posti on jo pitkään ollut, mutta tämä tuntuu täysin oudolta tavalta kerätä lisää rahaa. Keskittyy kuitenkin pienituloisiin eläkeläisiin ja muihin perustallaajiin, joilla joulukortit on vain mukavana tapana.
Nyt on taas oikein lumikateuden kulta-aika käsillä :'D On sinänsä nurinkurista, että arvokkaimmat asuinalueet ja kalleimmat asuinmuodot ovat aina meren rannalla, mutta toisaalta siellä se sää on sitten aina ehkä epämiellyttävin mahdollinen - tuulee kovempaa ja lumi on usein ihan vaan vettä. Nytkin on Pohjois-Helsingissä lunta (vähän tosin vaan), mutta tässä rantaviivan tuntumassa ei yhtään
En ole eläissäni viettänyt yhtään lumetonta joulua, mikä monia Helsingin kollegoitani ja kavereitani ihmetyttää. Mutta olen aina onnistunut pääsemään tuonne vanhemmilleni, jotka eivät edes asu niin pohjoisessa, mutta kuitenkin sen verran itäisessä sisämaassa, että säätyyppi on aina ihan omansa, ja valkoinen joulu tulee aina.
Karmeaa ajatella, että joskus vain oman perheen ollessa koolla (siis että olisi oma muksu) vietettäisiin itse joulu täällä lumettomuudessa, kerrostaloasunnossa. Asunto on sinänsä hyvä, sauna ja oma iso parveke, mikä ei aina kerrostalokämpissä ole selviö, mutta silti - kun katsoo aattona ikkunasta ulos Joulupukin studion ja Lumiukon pyöriessä taustalla ja näkee vain sulaa maata, en varmana hyväksy sitä kovin helpolla. Olen siis hemmoteltu joulun osalta, aivan varmasti.
Nyt tänne paukattiin uudet etätyö- ja maskirajoitukset. Pelkään niin paljon, että joulumarkkinat perutaan. Asun ihan niiden vieressä, ja olen joka päivä katsellut kojujen pystyttämistä ja lähes laskenut päiviä niiden alkuun. Samana päivänä on kaupungin ihana joulunavaustapahtuma, joka oli minulle aina vuoden kohokohta kun asuin täällä ennen Saksaan muuttoa. Viime vuosi oli ensimmäinen joulu takaisin muuttaneena, ja tietenkin kaikki oli peruttu - olisi niin surullista jos nyt olisi samoin.
Kinkun tilaamiseen liittyen - ainakin vanhempani tilaavat sen aina k-kaupan lihatiskiltä. Luulenpa, ettei ole halvin vaihtoehto (niin kuin k-kaupat harvoin ovat..) mutta ainakin toimii moitteettomasti joka vuosi.