Joulufriikit 2021

Demi.fi:n sulkeutumisen jälkeen Syysfiilistelijät ja Joulufriikit kokoontuvat jatkossa täällä.

Joulufriikit on jatkokeskustelu Syysfiilistelijöille ja avoin ketju kaikille, jotka salaa odottavat joulua, kun viimeiset viettävät vielä kesälomiaan, henkäilevät ihastuksesta nähdessään kaupoissa ensimmäiset valosarjat ja koristukset, aloittavat glögikauden aivan liian aikaisin ja nauttivat joulun odotuksesta luvattoman paljon.

Voit kirjoittaa vain yhden viestin tai jatkaa kanssamme aina uuteen vuoteen asti. Lämminsydäminen joukkomme koostuu jo yli 10 vuotta keskustelun äärelle kokoontuneista vakiokävijöistä, hiljaisista taustailijoista sekä ilahduttavista uusista keskustelijoista - kaikki tervetuloa!

Syysfiilistelijät 2021 keskustelu täällä: https://keskustelu.kaksplus.fi/threads/syysfiilistelijaet-2021.2617714/
 
Pikkuhiljaa on kotiin ilmestynyt erilaisia joulukoristeita lisää ja parvekkeella loistaa iltahämärässä joka ilta kynttilälyhdyt.
Suunnittelin ostavani olohuoneen nurkassa olevaan jättisuureen pulloon ledvalot. Antavat ihanan säväyksen lämpimällä loistollaan ja yöllä on mukavampaa herätä kun ei ole pilkkopimeää.
 
vierailija
Meillä ensimmäinen joulukuusi tuotiin maanantaina sisään ja koristeltiin. Väreinä hopea ja sininen. Joulukranssi tehtiin kuusen- ja katajan oksista sekä pihlajanmarjoista. Ajastimella syttyvät valot myös pihakuuseen ja heinäseipäistä tehtyyn valokuuseen. Ensimmäiset tortut on syöty ja eilen joululaatikoita.
 
Jee joulufriikit! Toivottavasti jotkut Demi ajoilta löytäisi tänne... :)

Täällä on ollut mukava viikonloppu. Oon siivonnut kämpän oikein kunnolla, haravoinut pihaa, juonut glögiä ja kohta teen ekat joulutortut. Ripustettiin myös omenapuuhun kausivalot. Ne tuo ihanaa valoa tähän pimeyteen, ei ole lumesta mitään tietoa täälläkään. Nytkin mittari näyttää +10. Toivottavasti marraskuussa saataisiin lunta, mutta pessimisti ei pety.

Joululahjoja olen alkanut jo suunnittelemaan ja myös osan ostanut, en usko että kauheasti kiinnostaa tän kasvavan mahan kanssa lähteä kaupoille enää joulukuussa. :D
 
vierailija
Kynttilälyhdyt valjastettu ulkorappusille ja parvekkeelle. Yhden sisään survoin ulkovalot.
Teinille hankin huoneeseensa lämpimän valkoiset lumipallot nauhassa tunnelmavaloksi, leveä hymy ja hirveä hössötys huoneessaan oli oiva kiitoksen merkki, toki sanoi sen myös ääneen.
Taidan rikkoa kirjoittamattomat säännön ja ostan joulutorttuainekset sekä glögiä jo tänään.
Jouluttaminen saa alkaa.
 
vierailija
Olen jo syönyt porkkanalaatikon. Alkoi tehdä mieli jouluherkkuja luettuani tätä viestiketjua.
Sain lapseltani lahjaksi upean joulukalenterin. Luukuissa on kauneustuotteita.
Kuuntelin radiota ja samalla lakkasin kynteni vihreällä kynsilakalla. En vielä tiedä olenko joulun Suomessa. Monta joulua olen viettänyt lasteni luona ulkomailla.
 
Onpas tänne löytänyt jo mukavasti väkeä, kaikki oikein paljon tervetuloa!

Marraskuun ensimmäistä todellakin vietetään. Hätkähdyttävän hämärää oli, kun töistä viimein pääsin poistumaan. Kyllä tuo kellojen rukkaaminen vaikuttaa aikalailla iltojen valoisuuteen.

Meillä ei vielä koristuksia ole laitettu, mutta eiköhän ensimmäiset talvikoristeet ja verhot tässä hiljalleen ala löytää paikoilleen. Joulukoristeet isken paikoilleen joulukuun ensimmäisenä päivänä. Kuusi toki vasta sitten muutamaa päivää ennen aattoa.

Tänä vuonna tuleekin historiallinen joulu, sillä olen sen töissä ja erossa lapsuudenperheestäni. Siksi onkin valtavan tärkeää, että on tämä keskustelu ja kaikki vanhat tutut vuosien takaa, joiden kanssa voi kuitenkin jouluun valmistautua tuttuun tapaan.
 
Voi onpa ihanaa kilsikka, että olet pitänyt joulufriikkikeskustelun elossa! Ajattelin etsiä vanhoja keskusteluja ja googlaamalla löysinkin tänne.

Minä en ole tänä vuonna malttanut lykätä joulufiilistelyn aloittamista marraskuun loppuun, kuten aikaisempina vuosina olen tehnyt. Join ja söin jo pari viikkoa sitten ensimmäiset glögit ja piparit, ja glögiä on kupissa tälläkin hetkellä. Tänään kaupassa pysähdyin taas jouluhyllyllä ja jostain ihmeen mielijohteesta osti sellaisen höpön joulupukkisuklaan, sellainen euron joulukalenterin suklaasta tehty ontto hahmo, jos muistatte. Olisinkohan viimeksi joku 20 vuotta sitten syönyt sellaisen, mutta tuli hauska mieli. Joulu on tulossa. :)
 
Aivan ihanaa nähdä @elegie sinutkin täällä! Oikein sydämessä läikähti. 🤗

Minäkin olen itseasiassa syönyt jo pipareita ja juonut glögiä, sillä yhtiökumppanini oli hankkinut niitä toimistolle jo joskus viime kuun puolella. 😁
 
  • Rakkaus
Reactions: Lispetti ja elegie
vierailija
Meillä miehen kanssa on tänä jouluna vielä erityisempää.. mennään naimisiin vähän ennen joulua ☺
Jouluverhot olen vaihtanut, sekä osan valoista laittanut, mutta suurin osa tulee vasta tämän kuun loppu puolella.
Kuusi laitetaan toivottavasti joulukuun alussa!
Tilattiin miehen kanssa vähän amerikkalais tyylinen kuusi. 🙈 Eka tekokuusi meidän perheissä ja vähän jännittää onko se yhtä hieno kun oikea..
 
Voi pyhä sylvi, kaksi viimeistä viestiäni ei ole tullut lainkaan läpi :S
Havaitsin tämänkin vasta nyt aamulla, kun selasin tätä puhelimellani (normaalisti käytän läppärillä). Ja eka näistä viesteistä oli todella pitkäkin. No, kai sitä on vain koitettava muistaa uudestaan mitä oli kirjoittanut, vaikka tämä jo demi-ajoilta tuttu ilmiö onkin varsin ärsyttävä :'D
Sisältö ekassa oli jokseenkin: jes, marraskuu, jouluradio.fi on taas auki ja happy holidays -kanava rytmittää työpäivää taustalla.
Sitten kai vähän ihmettelin tätä Helsingin valoilmiötä, kun neljä päivää putkeen porotti aurinko, ja kun illalla käveli töistä kotiin, oli takki pidettävä auki. Tällainen oli normaalia Saksan-vuosinani, mutta ei täällä. Nyt kuitenkin on jo vähän perinteisemmän marraskuun näköistä. Eihän kukaan sitä kylmää ihan sellaisenaan ja pelkästään sinänsä halua, mutta sitten kun se puuttuukin, tulee hieman omituinen fiilis.

Sain eilen työkaverini partiolaislapselta partiolaisten joulukalenterin. Tuli jotenkin niin kotoisa fiilis, kun asetteli sen lipaston päälle.
Jokos olette hankkineet kalentereita? Minulla on ongelmana se, että vaikka normaalisti en kamalasti tykkää suklaasta, mutta juuri joulun alla haluaisin sellaisen suklaa- tai muun karkkikalenterin, jossa olisi sekä suklaa, että sen alla kuva. 90% Suomessa myytävistä konvehti- ja muista suklaakalentereista on sellaisia, että vastassa on vaan ankea tyhjä onkalo, kun suklaan ottaa sieltä ylös. Siitä tulee vaan mieleen jokin tavallinen keksipakkaus tai suklaarasia.

Toisena kalenterina täälllä taas on Yves Rocherin kosmetiikkakalenteri. Hyödynsin vahingossa myös jotakin porsaanreikää sitä tilatessani, sillä saamani alekoodi ei muka olisi käynyt joulukalenteriin, mutta en lukenut sitä pikkupränttiä vaan kirjoitin silti alekoodin sinne loppuun, ja, bädäm, sain silti siitä sen isohkon alennuksen, johon alekoodini oikeutti ;D Siellä pitäisi ehkä tehdä korjauksia koodaukseen.

Ihanaa päivää ja oli kiva lukea muiden jouluisia marraskuun alun suunnitelmia!

(Ps hymiöt ei tule läpi :S)
 
Voi pyhä sylvi, kaksi viimeistä viestiäni ei ole tullut lainkaan läpi :S
Havaitsin tämänkin vasta nyt aamulla, kun selasin tätä puhelimellani (normaalisti käytän läppärillä). Ja eka näistä viesteistä oli todella pitkäkin. No, kai sitä on vain koitettava muistaa uudestaan mitä oli kirjoittanut, vaikka tämä jo demi-ajoilta tuttu ilmiö onkin varsin ärsyttävä :'D
Sisältö ekassa oli jokseenkin: jes, marraskuu, jouluradio.fi on taas auki ja happy holidays -kanava rytmittää työpäivää taustalla.
Sitten kai vähän ihmettelin tätä Helsingin valoilmiötä, kun neljä päivää putkeen porotti aurinko, ja kun illalla käveli töistä kotiin, oli takki pidettävä auki. Tällainen oli normaalia Saksan-vuosinani, mutta ei täällä. Nyt kuitenkin on jo vähän perinteisemmän marraskuun näköistä. Eihän kukaan sitä kylmää ihan sellaisenaan ja pelkästään sinänsä halua, mutta sitten kun se puuttuukin, tulee hieman omituinen fiilis.

Sain eilen työkaverini partiolaislapselta partiolaisten joulukalenterin. Tuli jotenkin niin kotoisa fiilis, kun asetteli sen lipaston päälle.
Jokos olette hankkineet kalentereita? Minulla on ongelmana se, että vaikka normaalisti en kamalasti tykkää suklaasta, mutta juuri joulun alla haluaisin sellaisen suklaa- tai muun karkkikalenterin, jossa olisi sekä suklaa, että sen alla kuva. 90% Suomessa myytävistä konvehti- ja muista suklaakalentereista on sellaisia, että vastassa on vaan ankea tyhjä onkalo, kun suklaan ottaa sieltä ylös. Siitä tulee vaan mieleen jokin tavallinen keksipakkaus tai suklaarasia.

Toisena kalenterina täälllä taas on Yves Rocherin kosmetiikkakalenteri. Hyödynsin vahingossa myös jotakin porsaanreikää sitä tilatessani, sillä saamani alekoodi ei muka olisi käynyt joulukalenteriin, mutta en lukenut sitä pikkupränttiä vaan kirjoitin silti alekoodin sinne loppuun, ja, bädäm, sain silti siitä sen isohkon alennuksen, johon alekoodini oikeutti ;D Siellä pitäisi ehkä tehdä korjauksia koodaukseen.

Ihanaa päivää ja oli kiva lukea muiden jouluisia marraskuun alun suunnitelmia!

(Ps hymiöt ei tule läpi :S)
Kyllä se viesti voi sieltä jossain vaiheessa ilmestyä. Voi olla, että menee automaattisesti modelle jonkin tietyn sanan tai linkin takia. Ja hymiöt nyt häviää, ellei sitä jätä viimeiseksi. Tämä on bugi, mitä ei näköjään korjata koskaan.

Olen jo hommannut muutaman suklaakalenterin ja lapsille lego city kalenterin ja tyttärelle scheils (en tiedä kirjoitinko oikein) kalenterin. Ja Annan pipareita tottakai piti hommata. Lisäksi piparkakkutaloa haluavat rakentaa, mutta ei olla vielä alettu siihen sotkemiseen :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lullaby_ ja Biozell
Hei ja mukavaa marraskuuta kaikille! Aika rientää ja kohta se on tämänkin synkkä kuukausi taputeltu. Aika vähän oon vieläkään päässyt fiilistelyn makuun, partiolaisten joulukalenterit on lapsille ostettu toistaiseksi. Luultavasti nuo jotkut suklaakalenterit vielä saavat, kun ovat vähän niinkuin jo tottuneet menneinä vuosina että sellaiset on oltava. En kuitenkaan osta mitään monen kympin överikalentereita, oon ehkä vähän tylsä. Itselle taitaa riittää tänäkin vuonna veikkauksen joulukalenteri, josta harvemmin mitään voittoa tulee. :D

Lelukuvastoja on tietysti selailtu, kovin vähän siellä vaan on sellaista minkä kuvittelis tulevan oikeasti käyttöön. Kyllähän nuo lapset nyt aina leluja saa lahjaksi, mutta itse koitan opettaa että onhan joulussa niin paljon muutakin kuin ne lahjat. :) Ja lahjaks on meillä aina myös kääritty vaatteita ym. tarpeellista.

Jouluvaloja (tai kausivaloja) voisi nyt oikeasti viritellä, näinpäs muuten ihanat karkkikeppivalot jossain mainoksessa. :D Sellaiset haluaisin pihalle. Naapurin vanhuksillakin on jo valot ja meikältä puuttuu edelleen. :D No on mulla ne yhdet tuossa oven vieressä sypressissä kiinni... Äiti oli värkännyt ovikranssit ja sellaisen sain nyt viikonloppuna, pitäis vaan virittää se vielä tuohon oveen.

Onko Helsingissä jotain joulutoria mihin kannattais tulla katselemaan? Mieli halajais ulkomaille joulutoreille mutta en taida uskaltaa ottaa riskiä lasten ja kaikkien rajoitusten ym. vuoksi.. Ajattelin sitten muutaman päivän Helsingin reissua jos sais aikaiseksi joulukuun alussa. Kertokaas kannattaako. :)
 
Minäkin menen tämän vuoden Veikkauksen arpakalenterilla. Voi tosin olla, että parempi puolisko yllättää jollain suklaa tms. kalenterilla, niin hän teki viime vuonnakin.

Täällä on ollut tänään kylmä päivä ja useampi aste pakkasta. Voi kun pikkupakkaset jäisivät, mutta taitaa viimeistään keskiviikkona olla taas reilusti plussan puolella.

Minulla on jo aika paljonkin joulufiilistä, viime viikonloppuna laitoin taas yhdet valot lisää, tällä kertaa tulevan vauvan huoneen ikkunaan. Ajattelin että ripottelen niitä pitkin kuukautta sillein pikku hiljaa ja heti joulukuun alussa loputkin joulukoristeet. Kuusi vasta sitten jouluviikolla.

Glögiä olen juonut joka ilta ja torttuja leiponut pari kertaa.
 
  • Tykkää
Reactions: kilsikka ja Echo
Mietin että onko olemasa
sa jossain itsetehtyjen luukku-joulukalenterien pohjia? Siis semmoiset pussukkakalenteritkin on kivoja, mutta luukullinen ois kiva tehdä miehelle.
Mitä yllätyksiä sieltä nyt sit löytyiskään...:)
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Mietin että onko olemasa
sa jossain itsetehtyjen luukku-joulukalenterien pohjia? Siis semmoiset pussukkakalenteritkin on kivoja, mutta luukullinen ois kiva tehdä miehelle.
Mitä yllätyksiä sieltä nyt sit löytyiskään...
Näin joskus aika helpohkon ohjeen sellaselle, joka osaa nikkaroida puusta tai vastaavasta jotain....niin ja siis joulukalenterin teki siinä se ihminen ja maalasi sitten jouluisilla väreillä sen.
Tuli semmonen kestokalenteri.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Juanita88, Helsingissä taitaa olla ne Tuomaan markkinat ainoat sellaiset tunnetut ainakin, joissa ihmiset yleensä käy. Sitten on joitain yksittäisiä tapahtumia joissain kaupunginosissa tiettyinä viikonloppuina. Mutta sellaisia toisia kunnon markkinoita ei oikein ole. Joskus on Kampin narinkkatorilla joitain kojuja, mutta nekin on yleensä tiettyinä päivinä, eikä aina samoina joka vuosi.
tässä on muuten listattuna noita erilaisia joulutoreja (itsekin helsinkiläisenä aina katson joka vuosi tältä sivulta uudestaan).

Töissä on ollut varsin kiireistä, ja nytkin kirjoitan tätä viestiä hieman työtehtävien välissä. Päiviä kuitenkin oikeasti auttaa, kun kuuntelee vastamelukuulokkeilla tuota accuradiota tai jouluradion happy holidays -kanavaa. Olen antanut jonkin verran jo ajatuksen karata joulukuihiin asioihin, koristeisiin, leivontaan ja jouluruokaideoihin. Mutta tykkään vielä tästä joulukuun alusajastakin - tämä on tällaista "kauppakeskuksen joulu" -aikaa. Eli kuunnellaan kepeää jingle bell rock -tyylistä taustamusiikkia, tutkitaan joulukoristeita ja -tuoksuja kaupoissa, mutta ei vielä kuitenkaan olla ihan totaalisen hartaina.
 
Näin joskus aika helpohkon ohjeen sellaselle, joka osaa nikkaroida puusta tai vastaavasta jotain....niin ja siis joulukalenterin teki siinä se ihminen ja maalasi sitten jouluisilla väreillä sen.
Tuli semmonen kestokalenteri.
Muistan joskus tehneeni lapsille tuollaisen, tai siis hiukan tuollaisen.
Siinä oli pohjana tukeva koivulankun pätkä, johon olin porannut 4X24 reikää. Reijät peitin tulpilla, joissa jokaisessa oli jokin kirjain. Kirjaimet olivat kunkin laspsen nimen alkukirjaimet. Ja jokaisen "luukun" alla oli päivämäärä.
Mutta kun tulpan poisti, ei sisältä aina löytynytkään välttämättä mitään kivaa. Sieltä nimittäi löytyi aina kullekin päivälle sopiva työtehtävä.
Näin pikku jouluvalmistelut tulivat jokaiselle ihan pala palalta tutuiksi.
Jostakin syystä "kalenterin" yläosaan ilmestyi melko pian teksti Auswitch.
 
Muistan joskus tehneeni lapsille tuollaisen, tai siis hiukan tuollaisen.
Siinä oli pohjana tukeva koivulankun pätkä, johon olin porannut 4X24 reikää. Reijät peitin tulpilla, joissa jokaisessa oli jokin kirjain. Kirjaimet olivat kunkin laspsen nimen alkukirjaimet. Ja jokaisen "luukun" alla oli päivämäärä.
Mutta kun tulpan poisti, ei sisältä aina löytynytkään välttämättä mitään kivaa. Sieltä nimittäi löytyi aina kullekin päivälle sopiva työtehtävä.
Näin pikku jouluvalmistelut tulivat jokaiselle ihan pala palalta tutuiksi.
Jostakin syystä "kalenterin" yläosaan ilmestyi melko pian teksti Auswitch.
Oliko se teillä monenakin joulun aikana käytössä? :unsure:
 

Yhteistyössä