Jos hääkutsussa vaan vanhempien nimet..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä halusin ehdottomasti, että lapsia tulee häihin vaikka meillä ei itsellä lapsia edes ollut vielä sillon. Lapset tuo juhliin iloa ja riemua ja aikuistenkin on pakko hillitä vähän käyttäytymistään kun on lapsia joukossa. Ei ole kamalampia häitä kun sellaset, jossa aikuiset ihmiset on änkyräkännissä riehumassa. Kertoo aika paljon hääparista, joka kieltää lapsia tulemasta häihin...eikä kovin positiivista. Tää on mun mielipiteeni.

Ihan vasta oltiin lapsettomissa häissä, eikä kukaan riehunu änkyräkännissä.

Alkuperäinen kirjoittaja suunapäänäpersienä:
Mutta noin yleensä ottaenhan vain ne on kutsuttu, jotka kutsukortissa mainitaan.Eli en itse ilkeis soitella enää ja kysellä et voiko vielä sen ja sen kuitenkin ottaa mukaan ja oliko tää nyt varmasti vaan näille mainituille tarkoitettu.
Viime kesänä kaveri meni naimisiin ja noita kyselijöitä riitti. Millään eivät meinanneet uskoa, että ei lapsia tai jotain avecia, kun niitä ei kutsussa kerran lukenut. jotkut sitten toivat lapsensa tai avecin kutsusta huolimatta, et olihan se aika noloa kun ei sen vertaa osata etikettiä.

Niin, on se aika noloa hääparillekin joutua selittelemään. Ja ihmisillä on oikeus pitää juuri omanlaisensa hääjuhlat. Jos ne halutaan pelkästään aikuisille, ei siinä ole kenelläkään nokan koputtamista.

Meillä oli juhlissa myös kavereiden ja sukulaisten lapset kutsuttu, mutta se oli meidän valintamme. Koska häät olivat ravintolassa ja jouduimme karsimaan sekä kustannus- että tilasyistä kavereita ja mm. serkut (minulla 16 serkkua plus puolisot ja lapset) pois, niin vastasin kieltävästi erään kaverini kysymykseen siitä, että saako hänen miehensä 13-vuotias veli tulla myös. Hän perusteli, että "eihän se paljoa syö". Niinpä, vaan olisi kuitenkin mennyt täysi hinta ja pöytäpaikka. Ihmiset ovat joskus tosi ajattelemattomia ja on hieman noloa joutua selittelemään että miksi kummin kaiman serkku ei saa tulla juhliin...

Musta tuo on naurettavaa, että ilman muuta oletetaan hääpärin vihaavan kiljuvia lapsia, jos kutsutaan vain aikuisia häihin. Tilat on rajalliset, varallisuuskin yleensä aika rajallinen. Lapsikin vie yhden paikan ja lapsenkin ruoka maksaa. Jos haluaa kutsua läheisiä häihin, on helppo karsia porukkaa lapsista. Ja itse nautin suunnattomasti häistä ilman lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Mä halusin ehdottomasti, että lapsia tulee häihin vaikka meillä ei itsellä lapsia edes ollut vielä sillon. Lapset tuo juhliin iloa ja riemua ja aikuistenkin on pakko hillitä vähän käyttäytymistään kun on lapsia joukossa. Ei ole kamalampia häitä kun sellaset, jossa aikuiset ihmiset on änkyräkännissä riehumassa. Kertoo aika paljon hääparista, joka kieltää lapsia tulemasta häihin...eikä kovin positiivista. Tää on mun mielipiteeni.

Aargh :headwall: Miksi kaikki ajattelee, että lapsettomat häät=kaikki aikuiset on kännissä riehumassa??!!

kuuluu kato tähän suomalaiseen ajattelutapaan joka on hyvin mustavalkoinen. et joko tai...

Meillä oli häät ns vieraassa kodissa, jossa ei ollut varauduttu temmeltäviin lapsiin. Ei leikkipaikkaa, muiden koriste-esineet, tms. Lapsia ei siis kutsuttu, mutta kysyttäessä toivotimme tällöin tervetulleeksi. Vieraina oli kyllä yksi pieni lapsi, ei se maata kaatanut ja sen menemiset oii helppo vahtia. Mutta 10 muksua juoksemassa ympäri asuntoa olisi ollut hankalampi juttu. Häät olivat kyllä muuten ihan K3 tasoa ;)

Kannattaa tosiaan kysyä, sillä se selviää! Kaikki ei tunne etikettiä niin tarkkaan että osais laittaa vain kutsuttujen nimet siihen kutsuun. Niin kävi meillekin - unohdettiin yhdestä kutsusta vauvan nimi pois. He soittivat ja kysyivät ystävällisesti, saako vauvan ottaa. Toki se meille sopi.

Kyse voi ihan hyvin olla jostain unohduksestakin, joten rohkeasti vaan kyselemään!

Ja totta tuokin, mitä täällä onkin jo kirjoitettu. Toiset ei yksinkertaisesti halua lapsia häihinsä - ei edes niitä imeväisikäisiä. Silloin täytyy vaan tyytyä hääparin toiveeseen ja koittaa saada hoitaja tai jättää häät väliin.

Mun mielestä siinä vaiheessa, kun jotain hääkutsuja kirjoittaa, pitäisi ottaa etikettiasioista myös selvää, että miten kuoreen kirjoitetaan se, että ketä kaikki on kutsuttu.

Ja toinen etikettijuttu, niin mun tietääkseni olisi hyvien tapojen mukaista, että KAIKKIEN täysikäisten kutsu olisi avec, jos ei vakikumppanista ole tietoa.

Mun mielestä siinä vaiheessa, kun jotain hääkutsuja kirjoittaa, pitäisi ottaa etikettiasioista myös selvää, että miten kuoreen kirjoitetaan se, että ketä kaikki on kutsuttu.

Ja toinen etikettijuttu, niin mun tietääkseni olisi hyvien tapojen mukaista, että KAIKKIEN täysikäisten kutsu olisi avec, jos ei vakikumppanista ole tietoa.

Toikin avec juttu on vähän semmoinen, että mä en halua juhliini ketään tuntemattomia tyyppejä, joten ne, joilla ei ole vakikumppania, kutsutaan yksin.Olipa kyseessä sit mitkä juhlat tahansa Johan siinä budjettikin tulee vastaan jos jokaiselle täysi-ikäiselle lasketaan mukaan avec.
Kutsuu ketä tahtoo ja jättää kutsumatta ne, joitten ei väliksi tulla. So simple.

Toikin avec juttu on vähän semmoinen, että mä en halua juhliini ketään tuntemattomia tyyppejä, joten ne, joilla ei ole vakikumppania, kutsutaan yksin.Olipa kyseessä sit mitkä juhlat tahansa Johan siinä budjettikin tulee vastaan jos jokaiselle täysi-ikäiselle lasketaan mukaan avec.
Kutsuu ketä tahtoo ja jättää kutsumatta ne, joitten ei väliksi tulla. So simple.

Peesi tälle. Meillä ei ainakaan ois ollu varaa kustantaa kaikkia meille tuntemattomia avecceja. Tietty jos raha ois riittäny, niin miksikäs ei. Mutta monesti sitä kutsulistaa täytyy muutenkin karsia, jopa niistä, jotka oikeesti haluis kutsua. Mieluummin sitten kutsun sellaisen, jonka oikeesti haluun häihin, enkä jotain minulle täysin yhdentekevää aveccia. Häät on kuitenkin kalliita järjestää, yleensä jokainen kutsuttu maksaa monta kymppiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Jos sulla on niin pikkuine vauva joka tarttee vielä äidin hoivaa enemmän, ei syö aikuisten ruokaa eikä tarvitse istumapaikkaa niin et riko etikettiä ottamalla vauvan mukaan. Voit toki mainita, että pääset juhlimaan vain vauvan kanssa niin ei sitten tule yllätyksiä hääparille. Yleensä kutsuttuja rajataan tilanpuutteen ja hääjuhlan luonteen vuoksi, harvemmin kuitenkaan siksi että hääpari ylenmäärin inhoaisi lapsia.

MUTTA kun on niitäkin jotka ei vaan kertakaikkiaan halua ainuttakaan lasta sinne hääjuhlaan. Ei edes niitä imeväisiä. nekin kun osaavat huutaa...tai pari ei vaan pidä lapsista yhtään tai kenties kärsivät lapsettomuudesta ja eivät halua vauvoja siitä asiasta hääpäivänään muistuttavan.
Ja sellaistenkin hääparien toiveita täytyy kunnioittaa.

En kyllä ole tavannut noin vihamielisiä lapsettomuudesta kärsiviä ihmisiä vielä.. yleensä sitä sitten jättää kokonaan ne lasten vahemmatkin kutsulistalta pois sillä nekin inhottaa katkeraa lapsetonta.. Etiketti on nykyäänihmisiltä totaalisesti kadoksissa, on vaan minäminäminä ja mähaluun- asenne.. miksi pitää juhlia jos erityisesti inhoaakin vieraitaan kuitenkin?

Alkuperäinen kirjoittaja Mulan:

Peesi tälle. Meillä ei ainakaan ois ollu varaa kustantaa kaikkia meille tuntemattomia avecceja. Tietty jos raha ois riittäny, niin miksikäs ei. Mutta monesti sitä kutsulistaa täytyy muutenkin karsia, jopa niistä, jotka oikeesti haluis kutsua. Mieluummin sitten kutsun sellaisen, jonka oikeesti haluun häihin, enkä jotain minulle täysin yhdentekevää aveccia. Häät on kuitenkin kalliita järjestää, yleensä jokainen kutsuttu maksaa monta kymppiä.

Ja yleensä jokainen häihin tuleva kustantaa omat ruokansa lahjan muodossa. Sanoin vaan, että miten asia menee etikettien mukaan. Mun mielestä on ainakin todella noloa kutsua ilman aveccia täysi-ikäistä. Jos hänellä ei ketään ole, niin tuskin baaristakaan yksiä häitä varten ketään metsästää seuralaiseksi.

Jos sulla on niin pikkuine vauva joka tarttee vielä äidin hoivaa enemmän, ei syö aikuisten ruokaa eikä tarvitse istumapaikkaa niin et riko etikettiä ottamalla vauvan mukaan. Voit toki mainita, että pääset juhlimaan vain vauvan kanssa niin ei sitten tule yllätyksiä hääparille. Yleensä kutsuttuja rajataan tilanpuutteen ja hääjuhlan luonteen vuoksi, harvemmin kuitenkaan siksi että hääpari ylenmäärin inhoaisi lapsia.

MUTTA kun on niitäkin jotka ei vaan kertakaikkiaan halua ainuttakaan lasta sinne hääjuhlaan. Ei edes niitä imeväisiä. nekin kun osaavat huutaa...tai pari ei vaan pidä lapsista yhtään tai kenties kärsivät lapsettomuudesta ja eivät halua vauvoja siitä asiasta hääpäivänään muistuttavan.
Ja sellaistenkin hääparien toiveita täytyy kunnioittaa.

En kyllä ole tavannut noin vihamielisiä lapsettomuudesta kärsiviä ihmisiä vielä.. yleensä sitä sitten jättää kokonaan ne lasten vahemmatkin kutsulistalta pois sillä nekin inhottaa katkeraa lapsetonta.. Etiketti on nykyäänihmisiltä totaalisesti kadoksissa, on vaan minäminäminä ja mähaluun- asenne.. miksi pitää juhlia jos erityisesti inhoaakin vieraitaan kuitenkin?
mä en olisi halunnut hääpäivänäni yhtään lasta muistuttamaan mua lapsettomuudestamme. ei siihen mitään vihaa, katkeruutta tai inhoa liity, enpähän vaan halunnut koko ajan muistaa sinä päivänä sitä, mitä meiltä vielä puuttu.
hääpäivä on sen parin päivä, ja jos he haluavat juhlia, syystä tai toisesta, ilman ainuttakaan lasta niin silloin he saavat niin juhlia. hehän ne bileet kuitenkin maksavat. heitä siellä juhlitaan.
meillä syy lapsettomiin häihin olisi ollut paitsi se, että oli tuo oma lapsettomuus, myös se, että kyseessä olisi ollut iltahäät ja keskittyneet lähinnä bändeihin ja bailaamiseen. sinne sekaan ei lapsia kaivata jalkoihin pyörimään.
jos se ei olisi jollekin passannut niin sittenhän ei passaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Eiks ihmiset mene naimisiin keskenään? Miten ne muut ihmiset siihen hommaan liittyy, kahden ihmisen väliseen juttuun?

No niin me sit lopulta tehtiinkin. Oltiin kyllä sit todella minäminä-asenteella liikenteessä kun ei kutsuttu ketään juhlimaan :whistle:

meille tuli viiimekesänä kutsu ja vain mieheni ja minun nimellä, meillä 4 lasta. enkä todellakaan ees kysynyt että saako tulla lapset mukaan koska kutsussa on AINA VAIN niiden nimet ketä on kutsuttu. minullakin oli vielä 4kk vauva just silloin mutta en häntä mukaan ottanut koska ei ollut kutsuttu.

meille tuli hääkutsu jossa erikseen oli kyllä mainittu, että hoitoon häiden ajaksi. Mun mielestä ihan ok. Se on hääparin päivä ja he päättävät ketä kusuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja saga79:
meille tuli hääkutsu jossa erikseen oli kyllä mainittu, että hoitoon häiden ajaksi. Mun mielestä ihan ok. Se on hääparin päivä ja he päättävät ketä kusuvat.

Mutta kyllä ne hyvät tavatkin pitäisi muistaa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Musta tuo on naurettavaa, että ilman muuta oletetaan hääpärin vihaavan kiljuvia lapsia, jos kutsutaan vain aikuisia häihin. Tilat on rajalliset, varallisuuskin yleensä aika rajallinen. Lapsikin vie yhden paikan ja lapsenkin ruoka maksaa. Jos haluaa kutsua läheisiä häihin, on helppo karsia porukkaa lapsista. Ja itse nautin suunnattomasti häistä ilman lapsia.

tähän peesi. itse en ole lapsiani mukaan häihin tai minnekään juhliin ottanut mutkaan jos kutsussa ei niin lue. kiva siellä kirkossakin olla kun vanhemmat lapset juoksentelee siellä ja nuoremmat huutavat ja itkevät... ei kukaan kuule mitä pappi siellä edessä sanoo.

Meille tuotiin taannoin kutsu kotiin asti, joten näppärästi siinä samalla kysäisin, että onko kutsu vain aikuisille ja olihan se. Ainakin heidän juhliin oli sylivauvat tervetulleita, vaikka heitä ei erikseen kutsuttukkaan. Heidän juhlista oli lapset jätetty pois vain, jotta vierasmäärä pysyisi edes jossain määrin kohtuullisena.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
tiedän et etiketin mukaan lapsia ei haluta paikalle. tietääkö kaikki kutsuvat tän? :) siis et oisko voinu vaan unohtua? ja onko suuriki moka, jos otan sillon 7kk ikäisen vauvan mukaan?

Taas tää sama vääntö alkaa, kuten joka kevät.

Minun mielipiteeni on se, että vain ne jotka kutsussa lukee, mutta sylilapset asia erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mulan:

Ja yleensä jokainen häihin tuleva kustantaa omat ruokansa lahjan muodossa.

Sillä leivänpaahtimellako sitten maksetaan se häiden ravintolalasku? Näillä asioilla ei kyllä ole keskenään mitään tekemistä. Eikä etiketissäkään tietääkseni kerrota, keitä häihin pitää kutsua.

Tää nyt sivuaa vähän aiheesta, mutta olin häissä jossa ei ollut lapsia ja juhlat pidettiin kotona maalla jossa hevosia ja pariskunnan koira. Hääparilla ei ollut lapsia itsellään, koira kuitenkin osa perhettä. Eräs sukuilainen oli sitten kysäissyt että voiko heidän "fifi" tulla myös, mutta fifi ei tule sitten toimeen tämän hääparin koiran kanssa, että jos oma koira laitettaisiin hihnaan tai johonkin huoneeseen juhlan ajaksi?!? Ja tämä samainen fifi ollut myös jossain toisissa häissä myös kirkossa! Jäi fifi kotiin...

Yhteistyössä