Jösses... Annoin työharjoittelijalle loppupalautteen-lopetti koulun..

Ja sama ihminen huutaa täällä pää punasena tapojen perään...
Noh kukin tavallaan ja toivotaan et ko. ihminen löytää alan joka kiinnostaa ja jossa löytyy fiksuja ohjaajia.
Se et ap ei nähnyt itkua niin ne voi tulla sit kotona myöhemmin.

Onneks olkoon loistavasta tyylistä :flower:
 
mamma
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Mutta mikä ihme sää oot sille sitä sanomaan ettei ala ole sopiva?

Ohjaajan tarkoitus on antaa palautetta, mutta ei lytätä. Jos selkeesti huomaa, että toinen ei asioita haltsaa, pitää antaa palaute, että tulee tehdä paljon paljon työtä asioiden eteen vielä ja kertoa selkeet puutteet henkilölle. Se sopiiko ala toiselle ei ole ohjaajan päätettävissä. Se, ettei ole vielä hyvä, ei tarkoita etteikö henkilöstä voisi tulla joskus hyvä.
Katottuani sen harjoittelijan touhuja 2kk, niin ajattelin sanoa suoraan.
oletko ihan varma, että ITSE sovellut alalle ja millä perusteella olet tämän johtopäätöksen tehnyt?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Kolmivuotisen koulutuksen tarkoituksena EI ole kasvattaa ammattilaista, vaan vasta työtä tekemällä oppii. Tuskin kukaan kakkosluokalla oleva oikeastaan osaa kuin perusteita tulevasta ammatistaan.
Ammattikoulussa on niin paljon käytännönharjoittelua, että toisen vuoden oppilaan tulee osata jo yhtä ja toista. Ja hän ei osannut, muut harjoittelijat, joita on aikojen saatossa, ollut niin eka-toka- kuin kolmanneltakin luokalta, ovat olleet ihan eri puusta veistettyjä.
Ite en kyllä tokalla ollut mikään huippuhyvä, mutta mun työharjoittelun ohjaaja pistikin mut harjoittamaan niitä taitoja oikein urakalla, joissa en ollut hyvä... Ja hyvä niin, sillä kun niitä niska limassa ja itku kurkussa harjoittelin, niin johan alkoi lyyti kirjoittamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Mutta mikä ihme sää oot sille sitä sanomaan ettei ala ole sopiva?

Ohjaajan tarkoitus on antaa palautetta, mutta ei lytätä. Jos selkeesti huomaa, että toinen ei asioita haltsaa, pitää antaa palaute, että tulee tehdä paljon paljon työtä asioiden eteen vielä ja kertoa selkeet puutteet henkilölle. Se sopiiko ala toiselle ei ole ohjaajan päätettävissä. Se, ettei ole vielä hyvä, ei tarkoita etteikö henkilöstä voisi tulla joskus hyvä.
Katottuani sen harjoittelijan touhuja 2kk, niin ajattelin sanoa suoraan.

Luuletko ihan oikeasti että sää näet toisesta 2 kk aikana onko toinen sopiva alalle?

Luuletko oikeesti olevan niin yli-ihminen?
 
kannanottaja
Nyt en ihmettele yhtään, miksi neljä vuotta maakunnallisen ammattikoulutuksen (kaikki alat, kaikki oppilaitokset) hallituksessa istuessani jouduin vähintään joka kolmas kerta puimaan muiden kanssa näitä amispudokkaita ja heidän uudelleen sijoittumista sekä syrjäytymisvaaraa..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Niin varsinkin jos on 2. asteen opiskelija ammattikoululla, niin ei taida olla vielä edes täysi-ikäiseksi ollut täyttänyt. Voi olla vielä melko täysinkin riepoteltavissa "opettajien/ohjaajien" puheisiin... :(
Oli kuule 23v... Että ei mikään lapsukainen.
ihan sama oliko lapsukainen vai ei , susta näkee läpi millanen luonne sä olet. Sä olet niitä joka työpaikan nyrpeitä niuhottajia. ok. joka työpaikalla niitä täytyy olla
 
vieras
Eiköhän siellä koulussakin olisi havaittu, jos kyseessä olisi täysi tumpelo.
Monelle ammattikoulu on myös nykyään väylä jatko-opintoihin, ei pelkästään lukio. Amispapereilla kyseinen nuori olisi voinut hakea amk:uun tai vaikka yliopistoon myöhemmin.
SINUSTA ei ole ohjaajaksi.
 
Kyllähän ammattiin valmistuttuaan (varsinkin palvelu/hoito-aloilla) pitää kestää niskaan satava sonta, ei sitä irtisanota itseään heti kun jokin vähän mättää. Eli jos ei kestä kritiikkiä opiskelijana, kuinka valmis voi olla saamaan sitä työssään...?
 
ottasin opiskelijaan yhteyttä
nyt sinulla on varmaan hyvä mieli.jospa et itse ole osannut häntä opastaa vaan olet ollut ylimielinen opiskelijaa kohtaan.kai sun esimiehelläsisikin on jotain sanomista vai oot sä joku boss?ei ymmärrä tollasta käytöstä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Ite en kyllä tokalla ollut mikään huippuhyvä, mutta mun työharjoittelun ohjaaja pistikin mut harjoittamaan niitä taitoja oikein urakalla, joissa en ollut hyvä... Ja hyvä niin, sillä kun niitä niska limassa ja itku kurkussa harjoittelin, niin johan alkoi lyyti kirjoittamaan.
Samoin.. Mutta jos asenne on sellainen "mä en kyllä tee tuota, kun kädet väsyy", niin on kovin hankala hyväksi kehittyä.

Että mitä sille olis sitten pitäny sanoa... "joo, sä olit tosi hyvä, paras harjoittelija, mitä mulla koskaan on ollut"

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Ite en kyllä tokalla ollut mikään huippuhyvä, mutta mun työharjoittelun ohjaaja pistikin mut harjoittamaan niitä taitoja oikein urakalla, joissa en ollut hyvä... Ja hyvä niin, sillä kun niitä niska limassa ja itku kurkussa harjoittelin, niin johan alkoi lyyti kirjoittamaan.
Samoin.. Mutta jos asenne on sellainen "mä en kyllä tee tuota, kun kädet väsyy", niin on kovin hankala hyväksi kehittyä.

Että mitä sille olis sitten pitäny sanoa... "joo, sä olit tosi hyvä, paras harjoittelija, mitä mulla koskaan on ollut"
Sää voit sanoa, että asenteesi on väärä, eikä tuolla asenteella susta tule ikinä hyvää työssäsi.

Se, että asenne ei ole 2kk aikana oikea, ei tarkoita, etteikö henkilö voisi ollenkaan soveltua alalle tai voisi muuttaa asennettaan toisenlaiseksi.
 
anna
Mun mielestä ohjaajana ylentää itsensä aika isoon rooliin, jos menee sanomaan nuorelle opiskelijalle, ettei hänestä ehkä ole alalle. Kuka ylipäänsä voi sanoa toiselle noin? Sanooko edes ammatinvalintapsykologi missään tilanteessa asiakkaalleen noin?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja MrsSpongebob:
Kyllähän ammattiin valmistuttuaan (varsinkin palvelu/hoito-aloilla) pitää kestää niskaan satava sonta, ei sitä irtisanota itseään heti kun jokin vähän mättää. Eli jos ei kestä kritiikkiä opiskelijana, kuinka valmis voi olla saamaan sitä työssään...?
no kaikki ei ole siinäkään hyviä ja kritiikinantamisenkin pitää olla rakentavaa, ei kaikkea tarvitse sietää
 
Alkuperäinen kirjoittaja anna:
Mun mielestä ohjaajana ylentää itsensä aika isoon rooliin, jos menee sanomaan nuorelle opiskelijalle, ettei hänestä ehkä ole alalle. Kuka ylipäänsä voi sanoa toiselle noin? Sanooko edes ammatinvalintapsykologi missään tilanteessa asiakkaalleen noin?
Näinpä. Kuka viitsii tai edes kehtaa ottaa niin ison roolin, että pystyy päättämään toisen puolesta, onko toisesta johonkin asiaan?

Minusta kukaan ei pysty sanomaan toiselle niin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Ite en kyllä tokalla ollut mikään huippuhyvä, mutta mun työharjoittelun ohjaaja pistikin mut harjoittamaan niitä taitoja oikein urakalla, joissa en ollut hyvä... Ja hyvä niin, sillä kun niitä niska limassa ja itku kurkussa harjoittelin, niin johan alkoi lyyti kirjoittamaan.
Samoin.. Mutta jos asenne on sellainen "mä en kyllä tee tuota, kun kädet väsyy", niin on kovin hankala hyväksi kehittyä.

Että mitä sille olis sitten pitäny sanoa... "joo, sä olit tosi hyvä, paras harjoittelija, mitä mulla koskaan on ollut"
No se on kyllä totta, että asennevammallehan ei voi mitään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Ite en kyllä tokalla ollut mikään huippuhyvä, mutta mun työharjoittelun ohjaaja pistikin mut harjoittamaan niitä taitoja oikein urakalla, joissa en ollut hyvä... Ja hyvä niin, sillä kun niitä niska limassa ja itku kurkussa harjoittelin, niin johan alkoi lyyti kirjoittamaan.
Samoin.. Mutta jos asenne on sellainen "mä en kyllä tee tuota, kun kädet väsyy", niin on kovin hankala hyväksi kehittyä.

Että mitä sille olis sitten pitäny sanoa... "joo, sä olit tosi hyvä, paras harjoittelija, mitä mulla koskaan on ollut"
eli tässä tapauksessa sulla oli jotain sitä vastaan, ja sillä oli vaan väärä asenne eikä oppimisessa ollutkaan mitään vikaa?

 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Sää voit sanoa, että asenteesi on väärä, eikä tuolla asenteella susta tule ikinä hyvää työssäsi.

Se, että asenne ei ole 2kk aikana oikea, ei tarkoita, etteikö henkilö voisi ollenkaan soveltua alalle tai voisi muuttaa asennettaan toisenlaiseksi.
Mä sanoinkin, ja sanoin senkin, että alanvaihtoa ei ole myöhäistä harkita, suosittelin saman alan toista linjaa, koska siihen hän sopisi paremmin. Ja kyllä se 2kk kertoo aika paljon.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MrsSpongebob:
Kyllähän ammattiin valmistuttuaan (varsinkin palvelu/hoito-aloilla) pitää kestää niskaan satava sonta, ei sitä irtisanota itseään heti kun jokin vähän mättää. Eli jos ei kestä kritiikkiä opiskelijana, kuinka valmis voi olla saamaan sitä työssään...?
no kaikki ei ole siinäkään hyviä ja kritiikinantamisenkin pitää olla rakentavaa, ei kaikkea tarvitse sietää
Ja aika harva sitä sellaista työpaikkaa pitää, että jatkuvasti sataa sontaa. Kyllä sitä aika moni vaihtaa sellaisen ilmapiirin parempaan ja antaa toisten märehtiä keskenään.

Työilmapiiri ja myöskin opiskeluilmapiiri on ehdottoman tärkeää. Työpaikkojenkin kannattaa ehdottomasti panostaa hyvään työilmapiiriin, koska sillä on selkeä vaikutus työtehokkuuteen.
 
Kyllä kun mä omaa itsetuntoa mietin vielä 23veenä niin en ois tuollasta kommenttia kestänyt...toivottavasti tämä opiskelija löytää oman alansa vaikka sitten myöhemmin.

Sitä vaan mietin että onko se yhden ihmisen päätettävissä soveltuuko alalle vai ei. Asenneongelma voi olla, mutta tosiaan ihan itsetunto-ongelmatkin voi siihen johtaa(ei uskalla tehdä jotain kun ei luota itseensä-->keksii höpöjä tekosyitä miksei voi tehdä ) joten sen perusteella ihmistä tuntematta, muilta aloilta osaamista näkemättä ei yhdellä henkilöllä pitäisi olla sananvaltaa siihen soveltuuko joku alalle kokonaisuudessaan/muissa osa-alueissa vai ei.
 

Yhteistyössä