Jösses... Annoin työharjoittelijalle loppupalautteen-lopetti koulun..

vieralija
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Ihan nätisti sanoin, että siitä ei tälle alalle ole, ja kannattaa vielä miettiä ammatin vaihtoa.. Tänään kuulin, kun koululla kävin, että oli lopettanut koulun, varmaan parempi niin.
Varmaan oli hauskaa ja sadistista antaa toimmoista palautetta. Palautteen pitäisi olla rakentavaa. Kato vaan niin sinäkin olet kohta kortistossa.
Tervemenoa kortistoon!
 
joo
Joo näitä ohjaajia..anna ku arvaan oliko sosiaaliala kyseessä? Mulle toinen harjottelun ohjaaja anto 1 ja sano ettei musta oo alalle..toisesta harjottelusta sain 5 ja paljon kehuja..ois varmaan ketuttanu jos olisin luovuttanu sen kurttuturvan takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieralija:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Ihan nätisti sanoin, että siitä ei tälle alalle ole, ja kannattaa vielä miettiä ammatin vaihtoa.. Tänään kuulin, kun koululla kävin, että oli lopettanut koulun, varmaan parempi niin.
Varmaan oli hauskaa ja sadistista antaa toimmoista palautetta. Palautteen pitäisi olla rakentavaa. Kato vaan niin sinäkin olet kohta kortistossa.
Tervemenoa kortistoon!
hyvä työpaikkaohjaaja antaa myös negatiivista palautetta. muoks. jos siihen on aihetta.

Ja jos oli toisen vuoden opiskelija ni varmaan siinä vaiheessa tietää itekki onko alalle vai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Ihan nätisti sanoin, että siitä ei tälle alalle ole, ja kannattaa vielä miettiä ammatin vaihtoa.. Tänään kuulin, kun koululla kävin, että oli lopettanut koulun, varmaan parempi niin.
On kyllä törkeästi sanottu jos ei ole ihan tunari ollut se harjoittelija. Älä ota harjoittelijoita vastaisuudessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja uskomatonta:
Alkuperäinen kirjoittaja Matma:
Mun mielestä ihan hyvä vaan sanoa suoraan jos oli todellakin soveltumaton alalle. Olis se sen itsekin huomannut jossain vaiheessa.

Ei esim. hoito- tai kasvatusala sovi todellakaan kaikille.
itse sain ekasta sh-harjoittelusta, niin paljon p:tä niskaani, että olin jo valmis lopettamaan koulun. Mutta päätin näyttää. ja lopuista harjoitteluista sain täydet pisteet ja paljon kehuja. Nyt olen noin 5 vuotta alaa tehnyt ja nähnyt.
eli jos olisin kuunnellut silloista ohjaajani, niin katuisin loppu elämäni. ja tämä ala olisi menettänyt hyvän hoitajan vaikka itse sanonkin...
Eihän kaikki todellakaan osaa sanoa rakentavasti, mutta ei tainnut sinunkaan esityksesi olla mitenkään hyvä, jos kerran otit itseäsi niskasta kiinni. Jatkamalla samoin, et olisi sitten hyvä hoitaja.

Toivottavasti itse osaat nyt ottaa harjoittelija eri tavoin vastaan. Rakentavan palautteen antaminen ei ole helppoa, monesti ohjaajan ja opetettavan näkemykset eroavat kovasti. Myöskin rakentavan palautteen ottaminen vastaan on meistä monista vaikeaa, on vaikea myöntää, että jotkut asiat pitää tehdä toisin.
 
vieras
Jos opiskeluissa vasta toinen vuosi menossa, niin ei opiskelijalle ei välttämättä ole vielä ehtinyt kehittyä omaa tapaa toimia ja hänellä ei välttämättä ole luottamusta omiin kykyihin vielä. Jos tokan vuoden harjottelu ei mene ihan putkeen, niin se ei kerro opiskelijan työhön sopivuudesta mitään!!
Ohjaaja haloo!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
hyvä työpaikkaohjaaja antaa myös negatiivista palautetta.

Ja jos oli toisen vuoden opiskelija ni varmaan siinä vaiheessa tietää itekki onko alalle vai ei.
Rakentavaa negatiivista palautetta. Hän kertoo mitä pitää kehittää ja jos on hyvä, niin antaa vielä vinkkejä miten. Huono lyttää, kun ei ole ammattitaitoa opettaa.
 
vieras
millä oikeudella sä sanot ettei joku sovi alalle? tön kautta sitä oppii, mitä sitten vaikkei harjoittelu mennyt putkeen. ihan sekin olisi riittänyt ja sanoa missä olisi kehityttävä vielä. ootsä valtaa rakastava!!!!
 
uskomatonta
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja uskomatonta:
Alkuperäinen kirjoittaja Matma:
Mun mielestä ihan hyvä vaan sanoa suoraan jos oli todellakin soveltumaton alalle. Olis se sen itsekin huomannut jossain vaiheessa.

Ei esim. hoito- tai kasvatusala sovi todellakaan kaikille.
itse sain ekasta sh-harjoittelusta, niin paljon p:tä niskaani, että olin jo valmis lopettamaan koulun. Mutta päätin näyttää. ja lopuista harjoitteluista sain täydet pisteet ja paljon kehuja. Nyt olen noin 5 vuotta alaa tehnyt ja nähnyt.
eli jos olisin kuunnellut silloista ohjaajani, niin katuisin loppu elämäni. ja tämä ala olisi menettänyt hyvän hoitajan vaikka itse sanonkin...
Eihän kaikki todellakaan osaa sanoa rakentavasti, mutta ei tainnut sinunkaan esityksesi olla mitenkään hyvä, jos kerran otit itseäsi niskasta kiinni. Jatkamalla samoin, et olisi sitten hyvä hoitaja.

Toivottavasti itse osaat nyt ottaa harjoittelija eri tavoin vastaan. Rakentavan palautteen antaminen ei ole helppoa, monesti ohjaajan ja opetettavan näkemykset eroavat kovasti. Myöskin rakentavan palautteen ottaminen vastaan on meistä monista vaikeaa, on vaikea myöntää, että jotkut asiat pitää tehdä toisin.
Siis sitä tarkotinkin.... taisin olla aika luuseri ekassa harjoittelussa... mutta koitin löytää ohjaajan sanoista hyviä neuvoja. ja ottaa opikseni. sano se munkin ohjaaja silloin että mahtaako musta tähän alaan olla... No loppujen lopuksi taisi musta tähän alaan olla. :)
 
vieras
En tiedä mitä opiskelija opiskeli, mutta voin kertoa että itselläni esimerkiksi hoitajan opinnoissa lastenjakso päiväkodissa oli aivan pakkopullaa, ja kyllä se arvioinnissakin näkyi. Missään vaiheessa en edes haaveillut lastenhoitopuolesta, mutta kun se jakso on kaikille pakollinen niin käytävähän se oli. Oma oli silloin vielä niin pieni, eten senkään vuoksi jaksanut enää "töissä" hoidella muiden lapsia. Siis ko. alaan ei ole kaikista, mutta eipä kaikista lastenhoitajia tulekaan, muut harjoittelut esim mulla meni hyvin...kun kiinnosti ja sai valita paikan johon halusi.
 
Viime keväänä ku mä olin opiskelijana eräässä harjottelupaikassa, olis työpaikkaohjaaja voinu kysästä multa et onkohan tää ihan oikee ala. Kyseinen työ ei sytyttäny mua sitte millään lailla. Vedin työharjottelun kuitenki loppuun asti ja sain jopa arvosanaks nelosen. Oma arviointi tosin oli paljon huonompi. Siinä vaiheessa ohjaaja olis voinu kysyä et oonks mä ihan tosissaan tälle alalle tulossa. Onneks työpaikka oli vaan yks suuntaus ja tähän alaan kuuluu niin paljon muutaki. Tulipahan kokeiltua ja tiedän että musta ei siihen työhän oo.

Kyllä toisena vuotena pitäs olla jo jonkulaista kuvaa alasta jota opiskelee.
 
niin
Itselleni kans sanoi yks ohjaaja opiskelun alussa harjoittelun lopuks, että " ei sovi alalle", vaan helkutti, pian oltu menetyksellä 15 vuotta alalla hyvin tuloksin. Miettikää, jos sanotte radikaalisti, voi jäädä mieleen lopun ikää. Palautteen voi antaa monella tapaa, rakentavastikin. Kukaan ei ole seppä syntyessään!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
hyvä työpaikkaohjaaja antaa myös negatiivista palautetta.

Ja jos oli toisen vuoden opiskelija ni varmaan siinä vaiheessa tietää itekki onko alalle vai ei.
Rakentavaa negatiivista palautetta. Hän kertoo mitä pitää kehittää ja jos on hyvä, niin antaa vielä vinkkejä miten. Huono lyttää, kun ei ole ammattitaitoa opettaa.

Meinasin juurikin sanoa samaa, rakentava kritiikki on aina paikallaan, mutta siihen sisältyy myös kehittämiskohdat ja mahd. ratkaisuja miten harjoittaa tai lähteä kasvattamaan itseään näissä ei niin vahvoissa puolissa.

Opiskelijoita ohjatessa ja arvioidessa pitää aina muistaa opiskelijan tausta: opiskeluvuodet, kokemus, opiskelijan omat tavoitteet, koulun antamat tavoitteet, harjoittelujakson pituus, miten hyvin ohjaaja pystynyt opiskelijan perehdyttämään yms.

Koskaan yksi harjoittelupaikka ja mahd. epäonnistuminen siinä ei näytä, onko ihmisestä alalle, saman alan sisällä on kuitenkin monia vaihtoehtoja.
Ja harjoittelussahan on kyse juurikin siitä harjoittelusta, ei silloin olla vielä valmiita ammattilaisia ja täten ne negatiiviset kokemuksetkin opettaa.

Mutta jos opiskelija oli itsekkin miettinyt onko hänestä alalle, oli varmasti viimeinen harjoittelu todisteena sille. Vaikea sanoa.


 
Alkuperäinen kirjoittaja rehellisyys kunniaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Ihan nätisti sanoin, että siitä ei tälle alalle ole, ja kannattaa vielä miettiä ammatin vaihtoa.. Tänään kuulin, kun koululla kävin, että oli lopettanut koulun, varmaan parempi niin.
Oikein! mItä suotta tuhlata aikaa opiskelemalla väärää alaa jos sen kerran huomaa. Otti onkeensa neuvostasi.
samaa mieltä oon.

 
vieras
aikoinaan antoi opiskelijalle palauteena, ettei sovellu valitsemalleen alalle. Mistä opiskelija onneksi suivaantui ja jatkoi opintojaan yhä korkeammalle. Mikä rivityöntekijä on arvioimaan kuka sopii minnekin etenkin jos kyseessä on fyysiseltään iältä nuori ihminen.
 
Rehellisyydestä kiitollinen
Lähihoitajaksi opiskellessani ajattelin suuntautua vanhuksiin. Ensimmäisessä harjoittelussani ohjaajani sanoi että hänestä tuntuu että vanhukset eivät ole aluettani, ja ensin vähän loukkaannuin mutta kun aloin miettimään niin lakanoiden taittelut tietyllä tavalla ei ole minua varten, ja vaihdoin suuntautumiseni lapsiin. Olen rehellisestä palautteesta kiitollinen eikä asia ole minusta häpeäksi, meitä on vaan moneen junaan. Ystäväni mies opiskeli 7 vuotta ja vasta sitten tajusi ettei ole hänen alansa, harmi ettei sillä alalla saanut palautetta tai sysäystä miettiä asioita aiemmin.
 
päätön
mä olen aina ihmetelly noita opiskelijoita kun ne tulevat HARJOTTELUUN, niin miks ihmeessä niitten pitäis harjottelussa osata kaikki, eikö ne ole opettelemassa asioita ... :attn:
sitä ei mulle kerrottu edes tyopaikkaohjaaja koulutuksessa... :eek:
 

Yhteistyössä