Jösses... Annoin työharjoittelijalle loppupalautteen-lopetti koulun..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Siis oikeastiko tuolla perusteella sää päättelit, ettei sovellu allalle? :eek:

Pidätkö itseäsi ammattitaitoisena ohjaajan roolissa?
Ja sun mielestä soveltuu alalle, jos kieltäytyy työtehtävistä "kun mun kädet väsyy" "ja mun seurustelukumppani on sanonut, ettei mun tarvi tehdä mitään, mitä en halua"????
no se ei liity alaan soveltumiseen, vaan ihan muuhun. eli laiskuuteen esim.
 
Vieras
Musta on mielenkiintoista tuo miten tuomitset ihmisiä. Esim edellinen Tysi-ketju pisti silmään siinä, että olit ilmeisesti hyvin tarkkaan syynännyt kaikki Tytsin sanomiset ja osoittelit sieltä ristiriitaisuuksia, käytöksesi ketjussa oli muutenkin ylimielistä. Mutta omat kaverisi kun tekevät samaa, vaikka kuin puhuvat itseään pussiin, puolustelet kovaan ääneen ja haukut modet ym.

Ja nyt sinä, kaikkien kuolevaisten yläpuolella oleva yli-ihminen olet päättänyt mahdollisesti epävarman ihmisen tulevaisuudesta tai sopivuudesta sinun alallesi.
Ai niin, mutta sähän olet täydellinen, upea nainen jota ilman miehet ei halua elää, jonka lapset on täydellisesti kasvatettuja ja joka on töissäkin muiden yläpuolella (? )
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
niin se jo on osoitus, että aikoo tutkinnon käydä loppuun KUTEN ON VIISASTAKIN vaikke hemmetti alan töitä tekisi päivääkään. Ohjaajan tarkoitus millään alalla ei ole olla psykologi joka kertoo, ettet tule pärjäämään.
Olen tuossa samaa mieltä. Jos kaksi vuotta opiskelua on takana ja vain yksi vuosi jäljellä (tai puoli-puolitoista, mitä ne ammattikoulujen kestot nyt sit onkaan), niin ei tosiaankaan kannata jättää kouluaan kesken! Pieni aika elämässä ja papereilla saa myöhempään elämään paljon pisteitä, vaikke tekisi hetkeäkään alan töitä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Heips! Mulla alkaa harjoittelu helmikuun lopussa ja ajattelin kysyä että jos on hoitoalasta kyse,niin mitä tämä opiskelija teki väärin? Tai siis mistä näkee ettei sovellu alalle? Kaipaisin vinkkejä harjoittelua varten,jännittää aika paljon. Eli siis jos voit kertoa että mitä EI kannata tehdä? :D
Minä olen hoitoalalla ja nähnyt monenlaisia opiskelijoita ja kollegoja. Näin tekemällä varmistat huonon arvosanan käytännön harjoittelusta:
- tee vain mitä käsketään. Jos joku ei paimenna sinua, istu hiljaa tai puuhaile omiasi. Netissä surffaaminen pistetään erityisesti merkille. Älä koskaan erehdy osoittamaan oma-aloitteisuutta.
- jos olet jo tehnyt jonkin työtehtävän, kieltäydy tekemästä sitä uudelleen. Osaathan sen jo täydellisesti tai ainakin niin hyvin kuin SINÄ haluat.
- kahvihuoneessa istu joko tuppisuuna tai koko ajan äänessä. Jos sinulta kysytään jotain elämästäsi, vastaa joko murahduksin tai laveasti ja asian vierestä selittäen. Muista, että voit syödä myös toisten eväitä.
- arvostele harjoittelijatovereitasi heidän selkänsä takana. Älä ujostele myöskään valmiiden hoitajien arvostelemista.
- kohtele potilaita töykeästi, hyökkäävästi ja ynseästi. Tee heille selväksi, että he hukkaavat kallista aikaasi. Jos he alkavat kertoa sairaushistoriaansa, pyörittele silmiäsi ja haukottele.
- älä kysele mitään hoitajien työstä. Jos he yrittävät kertoa itse, vaienna heidät toteamalla, että kaikki tarvittava tieto löytyy kirjoista.
- toteuta liukuvaa työaikaa äläkä välitä täsmällisyydestä.
 
vieras
KKK on varmasti pätevä työssään ja vähintään kohtuullinen ohjaajana. Mutta tuollaiset erikoistapaukset vaativat jo erikoisosaamista, jota on koulupsykologeilla ja kuraattoreilla. Ja KKK ei ole käsittääkseni mikään päänsilittelijä vaan sanoo mielipiteensä joskus kärkkäästi. Mutta ihmiset ovat erilaisia ja joku opiskelija kaipaa juuri tuollaista potkimista. Mutta luulisi että opettajat puhuvat oppilaan kanssa ennen eroamista, joten toinen näkökulmakin tulee huomioitua.

Joskus on hyvä että joku kertoo asiat suoraan, varsinkin jos niin ei ole koskaan ihmiselle tehty. Jonkun pitää sanoa: "Herätys, ota vastuu elämästäsi, päätä suuntasi ja työskentele sen eteen." Minulla meni nuoruudesta monta vuotta hukkaan ammatillisessa mielessä, koska kaikki vain silittelivät päätäni. Tosin hauskaa se oli, mutta jotkut voivat ajatella sitä loisimiseksi. Tokenin vasta lasten myötä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos harjottelija ei haluaisi tehdä mitään mitä käsketään, niin eihän se sillon oikeesti kai sovellu? varmaan yhtään mihinkään työpaikkaan.
Halusi tehdä, mutta vain niitä juttuja, joissa oli valmiiksi hyvä. Ja huoli pois, opettajakin puhui oppilaan kanssa koulun lopettamisesta. Ja opettaja oli samoilla linjoilla kanssani, oppilaan kyvyistä jatkaa/pärjätä alalla.

Laskin tossa, että mulla on ollut n.15 työharjoittelijaa, ja n.20-30 kesätyöntekijää, noin kautta aikojen siis. Ja yhden ainoan kanssa aikaisemmin on ollut samanlaisia ongelmia. Että väittäisin kyllä tuntevani motivoituneen/halukkaan uuden oppijan/alalle sopivan.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos harjottelija ei haluaisi tehdä mitään mitä käsketään, niin eihän se sillon oikeesti kai sovellu? varmaan yhtään mihinkään työpaikkaan.
Halusi tehdä, mutta vain niitä juttuja, joissa oli valmiiksi hyvä. Ja huoli pois, opettajakin puhui oppilaan kanssa koulun lopettamisesta. Ja opettaja oli samoilla linjoilla kanssani, oppilaan kyvyistä jatkaa/pärjätä alalla.

Laskin tossa, että mulla on ollut n.15 työharjoittelijaa, ja n.20-30 kesätyöntekijää, noin kautta aikojen siis. Ja yhden ainoan kanssa aikaisemmin on ollut samanlaisia ongelmia. Että väittäisin kyllä tuntevani motivoituneen/halukkaan uuden oppijan/alalle sopivan.
just joo, varmasti.halusit sanoa viimisen sanan
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos harjottelija ei haluaisi tehdä mitään mitä käsketään, niin eihän se sillon oikeesti kai sovellu? varmaan yhtään mihinkään työpaikkaan.
pitäisikö sillä perusteella jäädä kotiin sitten makaamaan?

todellakin, tyhmää ap:ltä tehdä päätelmä, ettei joku sovellu alalle. ohjaajan tehtävänä on ohjata harjoittelussa ja antaa siitä palautetta. toki tuossa olisi voinut ohjaajana kertoa, että on ihmeissään opiskelijan motivaatiosta harjoittelua kohtaan, tai kysyä mitkä harjoittelun tavoitteet ovat, jos kerran ei halunnut opetella uutta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Halusi tehdä, mutta vain niitä juttuja, joissa oli valmiiksi hyvä. Ja huoli pois, opettajakin puhui oppilaan kanssa koulun lopettamisesta. Ja opettaja oli samoilla linjoilla kanssani, oppilaan kyvyistä jatkaa/pärjätä alalla.

Laskin tossa, että mulla on ollut n.15 työharjoittelijaa, ja n.20-30 kesätyöntekijää, noin kautta aikojen siis. Ja yhden ainoan kanssa aikaisemmin on ollut samanlaisia ongelmia. Että väittäisin kyllä tuntevani motivoituneen/halukkaan uuden oppijan/alalle sopivan.
Aika monta sulla noita "ei-sovi-ollenkaan-alalle" on sitten tullut jos jo 35 henkilöstä pari olet bongannut... Aika suuri prosenttuaalinen määrä...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Aika monta sulla noita "ei-sovi-ollenkaan-alalle" on sitten tullut jos jo 35 henkilöstä pari olet bongannut... Aika suuri prosenttuaalinen määrä...
Aika vähän mun mielestä, kun noita harjoittelijoita on ollut 6 vuoden aikana tuo määrä, ja vain kaksi huonompaa on mukaan sattunut.
Noin 5%, ei paha. Suunnilleen saman verran kuin ADHD:n esiintyvyys väestöstä.
 
hei
Ja toivon, että esimiehellesi annetaan palautetta sinun ohjaajantaidoista. Sinun tehtävä EI ole kannustaa opiskelijoita vaihtamaan alaa. Oppilaitoksen yhteyshenkilö varmaankin esimiestäsi informoi. Ohjaajan tehtävä EI ole kannustavaa vaihtamaan alaa. Toki voi kysellä tavoitteiden perään ja motivaation perään, MUTTA EI KANNUSTAA LOPETTAMAAN KOULUA!
T. lähihoitaja, sosionomi-amk

ps. ihmettelen kovasti harjoittelijoisi määrää, taidat liioitella reilusti. Minulla on 1 harjoittelija vuodessa (työyhteisössä heitä on n. 6 per vuosi.)
 
olen mieki sanonu mein harjoittelijoille aina suoraan mitä tekivät ehkä hieman pieleen ja miten pitäisi itse muuttua että pystyisi toimimaan tällä alalla niin että menestyisi hyvin ja olisi muutenkin hyvä työssään... tiedän yhden keskeyttäneen xD
 
just joo
Mun mielestä taas on outoa, että ap tuli "hyvin juttuun" harjottelijan kanssa, joka heti alkuun ilmoittaa, ettei tee sitä tai tätä jne jne... Kyllä mua ainakin moinen asenne ihmetyttäis. Mutta ap:tä ei lainkaan, vaan hän pystyy antamaan neutraalin palautteen harjoittelusta, hmmm
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Ja aatelkaa, mä käyn myös arvioimassa 1-3 luokkien näyttöjä, ja annan opiskelijoille suoraa palautetta :eek:
Minä suosittelisin sulle opiskelua miten tullaan hyväksi ohjaajaksi ja millä tavoin opiskelijoita pystyy ohjaamaan ja motivaation pitämään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Ja toivon, että esimiehellesi annetaan palautetta sinun ohjaajantaidoista. Sinun tehtävä EI ole kannustaa opiskelijoita vaihtamaan alaa. Oppilaitoksen yhteyshenkilö varmaankin esimiestäsi informoi. Ohjaajan tehtävä EI ole kannustavaa vaihtamaan alaa. Toki voi kysellä tavoitteiden perään ja motivaation perään, MUTTA EI KANNUSTAA LOPETTAMAAN KOULUA!
T. lähihoitaja, sosionomi-amk

ps. ihmettelen kovasti harjoittelijoisi määrää, taidat liioitella reilusti. Minulla on 1 harjoittelija vuodessa (työyhteisössä heitä on n. 6 per vuosi.)
Harjoittelijoita on usemmalta luokalta, ja kaikilla luokilla on eri aikaan harjoittelut. Esimieheni on saanut vain hyvää palautetta minusta. Tuskin muuten niitä harjoittelijoita oltaisiin meille laittamassa, tai minua pyydettäisiin näyttöjä arvioimaan? Luulis ainakin, mutta voin olla tietty väärässkin.

 

Yhteistyössä