Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Heips! Mulla alkaa harjoittelu helmikuun lopussa ja ajattelin kysyä että jos on hoitoalasta kyse,niin mitä tämä opiskelija teki väärin? Tai siis mistä näkee ettei sovellu alalle? Kaipaisin vinkkejä harjoittelua varten,jännittää aika paljon. Eli siis jos voit kertoa että mitä EI kannata tehdä?
Minä olen hoitoalalla ja nähnyt monenlaisia opiskelijoita ja kollegoja. Näin tekemällä varmistat huonon arvosanan käytännön harjoittelusta:
- tee vain mitä käsketään. Jos joku ei paimenna sinua, istu hiljaa tai puuhaile omiasi. Netissä surffaaminen pistetään erityisesti merkille. Älä koskaan erehdy osoittamaan oma-aloitteisuutta.
- jos olet jo tehnyt jonkin työtehtävän, kieltäydy tekemästä sitä uudelleen. Osaathan sen jo täydellisesti tai ainakin niin hyvin kuin SINÄ haluat.
- kahvihuoneessa istu joko tuppisuuna tai koko ajan äänessä. Jos sinulta kysytään jotain elämästäsi, vastaa joko murahduksin tai laveasti ja asian vierestä selittäen. Muista, että voit syödä myös toisten eväitä.
- arvostele harjoittelijatovereitasi heidän selkänsä takana. Älä ujostele myöskään valmiiden hoitajien arvostelemista.
- kohtele potilaita töykeästi, hyökkäävästi ja ynseästi. Tee heille selväksi, että he hukkaavat kallista aikaasi. Jos he alkavat kertoa sairaushistoriaansa, pyörittele silmiäsi ja haukottele.
- älä kysele mitään hoitajien työstä. Jos he yrittävät kertoa itse, vaienna heidät toteamalla, että kaikki tarvittava tieto löytyy kirjoista.
- toteuta liukuvaa työaikaa äläkä välitä täsmällisyydestä.