?
---*
Vieras
Onpa harvinaisen naiivi avaus, ja vielä terveydenhuoltoalan ihmiseltä.
Kirjoitat länsimaisesta terveydenhuollosta - mihin verrattuna? Esim. kiinalaisessa lääkinnässä ihmistä hoidetaan kokonaisuutena, mutta missä on näyttö sen tehokkuudesta, ellei joitain akupunktuurin hyötyjä lasketa? Onhan se mukavaa, että kiinalaisen lääkinnän harjoittaja kuuntelee potilaan tarinoita myötätuntoisena vaikka koko päivän ja syväluotaa ihmisen taustoja, mutta jos sen päätteeksi käteen saa jotain korkeintaan placebona toimivia epämääräisiä yrttipillereitä, mitä järkeä/hyötyä siinä on?
Terveydenhuoltoalan ihmisenä sun pitäis tietää, ettei syy ole "suomalaisessa lääketieteessä" (mitä se on?), vaan terveydenhuollon niukoissa resursseissa.
Mukava, että aloitat kirjoituksesi minua haukkumalla. En mielestäni ole lainkaan naiivi. Ja vaikka olisinkin, mitäpä siitä? Mutta taisi kirjoitukseni osua ikävästi, vai miksi puolustaudut noin aggressiivisesti?
Onpas erityisen ylimielinen asenne kaikkea muuta paitsi tuttua ja turvallista kohtaan. Kiinassakin on yrteillä lääkitty ihmisiä vuosituhannet ja nyt sinä tulet sanomaan, että ne on placebo-pillereitä kaikki, aamen. Ja kyllä varmasti itsekin ymmärrät jo pelkän kuuntelemisen ja myötätunnon hyödyt potilastyössä, jos olet alalla. No juu, ei tästä enempää. Mutta joka tapauksessa mielestäni Suomessa meininkiä vaivaa nöyryyden puute. Vieläkin moni menee lääkärille hattu kourassa, vaikka lääkärin pitäisi olla ammattina palveleva, palveluammatti.
Suomalainen lääketiede on kirjoitushärö, tarkoitan suomalaista terveysjärjestelmää. Mitä enemmän olen tutustunut eurooppalaiseen sairaanhoitokulttuuriin, sitä enemmän huomaan suomalaisen sulkeutuneisuuden uusille asioille. Suomen terveyssysteemeissä on paljon hyvääkin. Mä olen vaan lopen uupunut siihen, että resursseja ei ole mihinkään, kaikilla on kiire ja mitään ei tutkita kunnolla.